MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Allochtonen: discriminatie bij sollicitatie

09 november 2007 | in Carriere, Economie | 11 Reacties

Discriminatie op de arbeidsmarktVeel hoogopgeleide, werkzoekende allochtonen, voelen zich gediscrimineerd. Ruim een kwart van hen wijt het niet kunnen vinden van een baan aan zijn etnische achtergrond. Onder Marokkaanse en Turkse werkzoekenden ligt dit percentage hoger: bijna de helft ervaart dit zo. Dat blijkt uit een onderzoek dat Forum, het instituut voor multiculturele ontwikkeling, gisteren publiceerde. Aan het onderzoek deden ruim vijfhonderd respondenten mee die in 2006 zijn afgestudeerd.

Een vervelende ontwikkeling, concludeert Sadik Harchaoui van Forum. ‘Hoogopgeleide allochtonen hebben de indruk dat ze gediscrimineerd worden. Daarmee is niet gezegd dat dit werkelijk het geval is, maar de gedachte tast het zelfbeeld aan. Dit heeft gevolgen voor de presentatie en het zelfvertrouwen tijdens sollicitatiegesprekken.’

Hoogopgeleide allochtonen zijn twee keer zo vaak werkloos als autochtonen met een vergelijkbare hbo- of universitaire studie, aldus een onderzoek van de Universiteit van Maastricht uit 2006. Bijna een op tien vond destijds geen baan.

De relatief hoge werkloosheid in deze groep allochtonen is onder meer te wijten aan gebrekkige sollicitatievaardigheden, het missen van een netwerk en niet-effectief zoekgedrag, aldus Forum.

Allochtonen met een hogere opleiding moeten volgens Harchaoui beter worden voorbereid op de arbeidsmarkt. ‘Er wordt altijd gedacht dat deze groep zich wel redt, maar uit het onderzoek blijkt dat er behoefte is aan sollicitatietraining en de opbouw van een netwerk.’

Er zijn 11 reacties

  1. gast
    09 november 2007 om 05:07 uur.

    Helemaal mee eens, maar er wordt op een ding gelet; is de naam Nederlands? Zo ja, dan wordt de brief gelezen en anders niet.

  2. HASSAN
    09 november 2007 om 06:20 uur.

    ALLEMAAL BULLSHIT ER IS NIKS AAN ONS TE VERWIJTEN WIJ MAROKKANEN WORDEN ALTIJD ALS EXCUSES OF REDEN GEBRUIKT VOOR WAT DAN OOK IK ZEG HIERBIJ DAT DEZE SYSTEEM IN DEZE LAND NIET DEUGT EN EN DAT DIE STRONT VOLK VAN DE NEDERLANDERS EENS MOETEN GAAN KIJKEN NAAR HUN EIGEN DAN WIJZEN NAAR ANDEREN TERWIJL HUN FUCKING RACISITISCHE ZIJN EN AL EEN VOOROORDEEL HEBBEN OVER IEMAND NA HEM 1 KEER TE HEBBEN GEZIEN.

    NEDERLANDERS ZIJN KAKA ASCOCIALE HATER VOLK DIE DENKT DAT HUN DE BESTE ZIJN EN ZE VOELEN ZICH HEEL HOOG TERWIJL ZE MAAR DE BOEREN ZIJN VAN EUROPA EN IK BLIJF HIER LEKKER TOT IK DEZE HELE LAND OVERSCHIJT !!!

    GROETJES HASSAN UIT MAROKKO

  3. Khalid
    10 november 2007 om 09:12 uur.

    Allereerst wil ik niet ontkennen dat er sprake is van discriminatie op de arbeidsmarkt. Ik wil wel vermelden dat ik het niet helemaal eens ben dat discriminatie altijd een rol speelt. Niet uitgenodigd worden voor een gesprek kan veel oorzaken hebben. Afhankelijk van het bedrijf waarvoor je solliciteert. Discriminatie zal in veel gevallen niet de oorzaak zijn, alhoewel velen dit wel willen denken, de schuld bij iemand anders leggen is immers makkelijker dan jezelf verwijten. Vaak is het zo dat wij Marokkanen niet altijd de CV hebben die een recruiter zoekt, omdat wij vaak behalve bijbanen niets anders hebben te vermelden op ons CV. Een HBO of universitaire studie staat misschien wel mooi, maar elke CV die zij zien bevat soortgelijke studies, daar word je niet bijzonder door. Voordat je denkt gediscrimineerd te worden kijk eerst reeel naar je CV en vraag je dan af of je een concurrerend CV hebt. Zo niet werk eraan en denk niet meteen dat het racisme is!! Velen grote bedrijven zien juist een buitenlandse naam als iets positiefs, zorg er dan voor dat er iets moois achter komt!

  4. kano
    10 november 2007 om 06:36 uur.

    Voor een werk die de autochtonen weigeren, zoals zwaar en vuilwerk dan zijn de allochtonen wel welkom, de hoogopgeleide mensen moeten in een andere land werk gaan zoeken, daar krijgen ze heus werk, en in de toekomst zal in dit kut land de hoogopgeilde mensen afnemen, want de vergrijzing (hollanders) neemt toe, en er komen hier geen hoogopgeleide polen en roemeinen werken want die blijven in hun land want die heeft hun hard nodig,en die bazen kunnen aan hun pikken gaan trekken.

  5. Maghrebie
    12 november 2007 om 04:09 uur.

    Om gelijk te schreeuwen over rasicme, is simpelweg de waarheid niet onder ogen zien. Er zal wel hier en daar wat racisme zijn, maar vergeet niet dat autochtonen ook maar mensen zijn met gevoelens en vooroordelen, met liefde en haat, met vrede en geweld. Wat rechtvaardigt de marokkanen, zie alleen maar de reacties die door onze mocro op de overige onderwerpen staan, om zich wel racistisch te uiten en op te stellen en de autochtoon daartegenover niet?
    Als je wilt werken dan moet je daar wat voor doen. Niks wordt je gegeven, je moet het verdienen en je moet een toegevoegde waarde hebben. Dat geldt in Nl en dat geldt ook in marokko.
    Een bedrijf is uit op winst en daarvoor wil je de beste medewerkers in dienst hebben. Zo moet je het zien. Dus op zo’n gesprek bereid je je voor zowel qua uiterlijk als inhoudelijk.
    Ik en mijn vrienden hebben nooit racisme ondervonden. Je wordt in het begin wel vreemd aangekeken, en als je slim genoeg bent, dan moet je daar je voordeel uit kunnen slaan en een positieve indruk achterlaten. Doe je dat niet, dan sluit je je maar aan bij de klaagkoor.

  6. Nasirah
    13 november 2007 om 12:32 uur.

    Een beter vooruitzicht in de toekomst met de gedachte dat voordat een student zijn papiertje in handen krijgt, een bepaalde project afgerond is. Een project dat symbool staat voor een sollicitatie en al hetgeen gekoppeld wordt aan die procedure. Niet alleen aan het schrijven van een CV, maar ook het voorbereiden van een solliciatie gesprek, dat gezien wordt als een soort presentatie die vaker in gevallen als HBO/Universitaire opleiding, 2 tot 3 maal binnen hetzelfde bedrijf verricht wordt. Verdiep je in het bedrijf waar je graag een loopbaan wilt starten zodat ze je daadwerkelijk als potentiele kandidaat zien en niet gauw denken dat je 1 van die zovelen bent die blindelings CV’s uitdeelt aan ieder bedrijf. Om als uniek ervaren te worden, dien jij het bedrijf als uniek te zien. Voor wat hoort wat…Trouwens zonder geprek gaat t ook!! Als eerste pagina van je CV kun je makkelijk een kort maar krachtige geschreven presentatie hechten die het bedrijf onder de indruk kan maken van wat jij te bieden hebt en hoe jij het bedrijf ziet.

    Onlangs werk ik in Constructie Bedrijf die gezien wordt als 1 van de beste ter wereld. Ik ben er coordinator van 18 Verkopers en we hebben de markt geopend aan 12 landen. Verder ben ik verantwoordelijk voor de verzekering van het huis dat verkocht wordt die voor het eerste jaar gratis is.

    Ik wens een ieder succes met hun carriere. En weer, ik heb altijd de negatieve kanten in het leven met positieve kwaliteiten aangepakt. Mij krijgen ze niet klein.

    Succes
    Nasirah

  7. Es
    28 november 2007 om 05:22 uur.

    Sommige reacties vind ik erg kort door de bocht en ik vind het jammer dat veel allochtone jongeren (ben ik zelf ook) die worden afgewezen bij een sollicatie dit voordoen als ‘racisme’. Zelf heb ik verschillende keren en voor diverse functies gesolliciteerd. Nog nooit, maar dan echt nog nooit ben ik afgewezen!

    Dit verschilt natuurlijk ook per bedrijf, de één neemt wat sneller een allochtoon aan dan de ander, maar vaak is het geen racisme. Het belangrijkste is denk ik hoe je je presenteert. Ik besteed altijd veel aandacht aan mijn sollicitatiebrief en CV. Als ik een sollicitatiegesprek heb kom ik enthousiast over en een voordeel is wel dat ik accentloos Nederlands spreek. Veel Marokkaanse jongeren (en ook van andere afkomsten) hebben de neiging om sterk met een accent te gaan praten en veel stopwoorden te gebruiken. Probeer dat af te leren, dat staat niet netjes en het schrikt af.

    Geloof me, een goede voorbereiding en presentatie is het halve werk. Zelf heb ik er altijd profijt van gehad!

  8. Imad
    22 februari 2008 om 09:45 uur.

    Ik ben het er wel mee eens dat allochtonen (vooral Turken en Marokkanen) vaak gediscrimineerd worden. Ik vind alleen dat zo’n reactie als van Hassan (2.) dan juist weer niet goed is, omdat je dan zelf ook onderscheid maakt. Als je gaat zeggen dat Nederlanders een stel racistische mensen zijn, dan snap ik niet wat je hier nog doet. Ik heb zelf niks tegen allochtonen, ik ben er zelf ook een, maar om dan zelf Nederlanders te discrimineren is wel een beetje dom. Ik heb zelf ook een buitenlandse naam, alleen heb ik nog nergens last van, maar dat zie ik later wel als ik een baan ga zoeken. als mensen mij niet aannemen vanwege mijn naam, dan vind ik diegene ook een racistische lul, maar dat wil niet zeggen dat alle Nederlanders zo zijn. We zouden dan hetzelfde verhaal hebben als dat alle Marokkanen fietsen stelen, wat ook niet waar is dus.

    Ik denk dat als je gewoon alles goed probeert, dat je het allemaal wel kan, want niet alle Nederlanders discrimineren en als sommige het wel doen, dan moet je weer verder proberen. Het heeft dus ook zeker met je eigen instelling te maken.

  9. suri
    25 april 2010 om 03:09 uur.

    Ik zeg je 1 ding,
    solliciteer eerst met mohamed abdul daarna met Henk van veenendaal!
    Hoef hier niets aan toe te voegen.

  10. oplichter
    07 juli 2010 om 10:03 uur.

    Wat zijn jullie toch weer zielig marokkanen /
    In marokko hadden jullie toch niks dus erg kan het niet zijn neem gewoon uitkering.

    Jullie zijn niet commercieel omdat jullie uitsraling niet goed is onbetrouwbaar en een bedrijf moet geld verdienen niet verliezen.

    Dus hou op met dat gejank en ga vrijwilligerswerk doen ipv de internet onodig te belasten met praatjes.

  11. Henk el Makhloufi
    08 juli 2010 om 12:24 uur.

    Oplichter, en wat doe jij ?