MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Toen Marokkanen nog welkom waren

30 november 2007 | in Carriere | 22 Reacties

Gastarbeiders Nederland heeft volgens velen een Marokkanenprobleem. Maar ooit waren Marokkanen juist een oplossing; werkgevers waren maar wát blij met de harde werkers uit het buitenland. In een documentaire van Jeroen van Bergeijk blikken gepensioneerde gastarbeiders en hun werkgever terug.

Van Bergeijk filmde de gepensioneerde werknemers van de fabriek waar zijn vader directeur was: De Hooimeijer beschuitfabriek in Barendrecht. Het resultaat is de documentaire Aan ons den arbeid, die donderdag op het filmfestival IDFA in Rotterdam in première ging. Zo meldt Wereldjournalisten.nl.

De producent zegt over de film: ” ‘Aan ons den arbeid’ is een melancholiek portret van de jaren zeventig, toen allochtonen nog gastarbeiders heetten en hartelijk verwelkomd werden in Nederland. Het is tevens een orale geschiedenis van de mores op de werkvloer: in de inmiddels verlaten en vervallen beschuitfabriek, laat Van Bergeijk zijn vader en de Marokkaanse en Nederlandse werknemers vertellen hoe het er destijds aan toeging.”

Zie de trailer van de documentaire:

Er zijn 22 reacties

  1. redouan
    30 november 2007 om 01:45 uur.

    al onze ouders hadden hard gewerkt voor nederland en wat hebben ze er voor terug gekregen: ziekte, pijn, stress…

    de laatste tijd haalt een marokkaanse ouder de 60 niet eens meer.

  2. crazyy me
    30 november 2007 om 07:36 uur.

    jah .. zo is het leven .. eerst hartelijk ontvangen worden . en dan onhartelijk het land uit proberen te zetten en ons een moeilijke tijd proberen te geven..
    Maar respect voor de gastaarbeiders onze harde werkers ik ben heel trots op jullie .. alleen laten we dat nooit merken.. inshallah jullie beloning ligt bij allah.

    en voor de overheid.. jullie hebbe echt bloed aan jullie klauwe

  3. Alkie
    30 november 2007 om 07:47 uur.

    Zo ben je Wanted..

    en zo ben je weer hated..

  4. sandokando
    01 december 2007 om 12:53 uur.

    …….en zo is het dus ook weer niet helemaal Alkie. Als je het over hated hebt dan is dat wel de overlast die door sommigen ongeleide projectielen veroorzaakt worden welke gehaat word en niet de generatie die destijds naar Nederland is gegaan.

  5. ghalil
    01 december 2007 om 06:41 uur.

    sandokando

    ben het met je eens
    ons gaan verglijken met de gast arbijders
    beetje een hele erge kromme verglijking
    de marokkanen die worden gehaat zijn de 2de generatie die alles aan het verkloten zijn

  6. Maghrebie
    01 december 2007 om 07:53 uur.

    Ik vind het erg kortzichtig wanneer men zegt dat onze ouders hard gewerkt hebben en nu afgedankt worden…….Ik vind dat juist een misvatting omdat van iedereen verwacht wordt dat hij of zij hard dient te werken. Onze ouders hebben heel veel aan NL gegeven maar laten we ook niet ontkennen dat zij veel meer van NL hebben gekregen.

    Ze werden altijd betaald en met respect behandeld. Onze ouders hebben ons, de tweede generatie, een leven gegeven in NL waar iemand uit een derde wereld land alleen maar jaloers op kan zijn. Onze ouders hebben een huis kunnen bouwen in Marokko, onze ouders hebben hun familie en hun ouders kunnen helpen. Onze ouders hebben ook indirect een steentje bijgedragen aan de Marokkaanse economie. Verder genieten meerendeels van onze ouders sinds de jaren tachtig en negentig een WAO, WWB of een AOW uitkering. Ze hebben recht op huurtoeslag, onderdak, zorg en allerlei voorzieningen.

    Ik wil hiermee alleen maar aangegeven dat wij dingen niet alleen in een negatieve kader moeten zien. Geloof me dat onze ouders het hier in Nl veel beter hebben dan wanneer ze in Marokko gebleven zouden zijn.

    En degene die het in Nl heeft verpest voor de Marokkanen dat is niet de telegraaf of de mocroknuffel Wildersje, maar het zijn onze mocrotjes van de tweede en derde generaties met al hun criminele en terroristische activiteiten.

  7. kano
    02 december 2007 om 03:32 uur.

    @Maghrebie
    ik ben volledig met je eens, en niet te vergeten dat veel Marokkanen van de eerste generatie ze3ma (ziek) zijn geworden en met een WAO teruggekeerd naar Marokko, en ze leven daar als koning met een hoog WAO-uitkering die van de Nederlandse staat ontvangen.h

  8. mhamed
    03 december 2007 om 11:05 uur.

    maghribie ik ben gedeeltelijk met je eens…….
    met respect behandeld zeg jij !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ik weet niet wat respect bij jou voorsteelt?maar bij is het anders.
    nederland is netzo schuldig als marokkaantje waar jij het over hebt.

  9. MAGHREBIE
    03 december 2007 om 01:28 uur.

    Mhamed,
    Ik hoor dit soort commentaren veels te vaak. Om inhoudelijk op je stelling in te gaan, zou je mij willen vertellen wat jij onder respect verstaat die onze ouders niet hebben gekregen?

    Ik ben zelf van mening en met mij zeker een hoop anderen. Respect is geen eenrichtingsverkeer, je moet het geven en krijgen. Zou je mij aan de hand van het bovenstaande het respect willen vertalen over de manier hoe de meeste van onze ouders de NLers begandeld hebben?

    Ik hoor het graag van je………..

  10. mhamed
    04 december 2007 om 01:00 uur.

    ten eerst in de jaren 60 en 70 waren marokkaanen zeer welkom niet omdat wij zo geweldig waren NEE omdat hun ons nodig hebben,wat mij niet als respect in de oren klinkt!!!!!
    vervolgens tien marokkaanen in een kamer verstoppen en 15 uur zonder stop pauze door werken,,,,,,respect zeg JIJ!!!!!!!
    en daarbij werden marokkaanen altijd onder betaald!!!!
    ik denk dat jij niet vaak naar mensen moet luisteren die dat niet mee gemaakt hebben maar juist mensen spreken die nog steeds last van hebben.
    juist mensen van die tijd met heel weinig geld toch een huisje gebouwd hebben moeten nu hun huisje verkopen om een wao te krijgen……en jij beweerd dat onze ouders met respect werden behandeld!!!!!!

  11. MaghrebiE
    05 december 2007 om 09:18 uur.

    Mhamed, je reactie is meer overschaduwd door emotie dan onderbouwde feiten in zijn perspectief.
    Ik begrijp niet wat je bedoelt met geen respect omdat zij ons nodig hadden? Zijn de Marokkanen onder dwang naar NL gekomen? Wouden zij ook niet graag naar NL komen om te werken?

    10 á 15 Marokkanen in één kamer?! Ja en dus, was dat ook onder dwang en vastgeketend? Nee Mhamed, je haalt zaken helemaal uit haar verband. De meesten van onze ouders kozen ervoor om in groepsverband samen te wonen omdat dat goedkoper en van tijdelijke aard was. Onze ouders kwamen met als doel om een paar maanden/jaren te werken om vervolgens weer terug te keren naar Marokko. Zij zijn niet gekomen om de taal te leren en te integreren!

    Onderbetaald! Dat zal best, dat gebeurt nu nog steeds. Vrouwen worden in NL over het algemeen voor hetzelfde werk onderbetaald. En volgens mij waren er toen nog geen normen voor het minimum inkomen. En onze ouders waren vrij om te bepalen of zij voor dat geld dat werk wilden uitvoeren! Er was immers geen dwang…

    Mhamed jij moet niet denken dat jij de enigste zoon bent van een gastarbeider, maar dat zijn we bijna allemaal. Dus kom mij niet vertellen dat ik hier uit de fabeltjes krant wat zit voor te lezen.

    Ouders die een WAO-uitkering genieten mogen hun huis(zen) in Marokko gewoon houden. Jij bedoelt de WWB-uitkering gerechtigden. De voorwaarden voor een WWB-uitkering gelden voor zowel een Marokkaan met een woning in Marokko als een Nler met een woning in Luxemburg of Spanje. Dit heeft niets met respect te maken, het zijn meer regels en wetten die opgesteld zijn om anarchie en fraude te voorkomen.

    Wat jij wilt zeggen is:
    Onze ouders hadden bij hun aankomst in NL verwelkomd moeten worden met een riante villa en een riante salaris. Geen zwaar en vies werk want onze ouders waren immers hoog opgeleid en goed ontwikkeld. Uitkeringen? De Nederlanders moeten onze ouders maandelijks gewoon geld uitkeren in de vorm van een gift voor al het werk wat zij 100 jaar geleden verricht hebben.

    Mhamed word wakker en overdrijf niet met het woordje respect. Dat woord respect komt tegenwoordig zelden voor bij onze Marokkaanse jeugd. En deze jeugd is het product van dezelfde ouders waar jij nu zogenaamd respect voor eist!
    Denk na over het respect die jij tijdens de zomermaanden krijgt in Marokko en vergelijk die met het respect die jij in NL geniet.
    Ik zeg niet dat NL veel respect voor ons heeft. Maar ik geloof wel dat je respect zelf moet afdwingen, dat kost soms tijd, daar moet je je soms voor bewijzen, daar moet je soms hard voor werken en het belangrijkste is dat je zelf daar een voorbeeld in moet zijn.

    Mvg,

  12. mhamed
    05 december 2007 om 11:28 uur.

    maghrebie……….
    we kunnen hier heel lang over zeiken, maar ik hou het heel kort want asl jij beweerd dat je een zoon van een gastarbeider met zo een denkwijze zeg ik zoek het woordje zal je vader goed doen.

  13. mhamed
    05 december 2007 om 11:29 uur.

    respect wat het betekent.

  14. Hmidoe
    05 december 2007 om 11:49 uur.

    Echt psychologisch allemaal.

    Komt erop neer…….

    STANK VOOR DANK!!

    Leef in vrede en niet in haat

  15. studente
    05 december 2007 om 01:45 uur.

    – Maghrebie, Ik ben het vaak met je eens. Alleen ditmaal niet!
    Toegegeven, er was geen dwang om naar Nederland te komen. Maar als je het zo bekijkt, kun je alles mooi praten.

    Bijv. het kinderarbeid in India. Zij worden ook niet gedwongen maar gaan wel aan het werk. Keur jij dit goed? Niet alles is zwart/wit. Ik hoop dat je dit inziet.

    Ik hoor genoeg verhalen soms van mijn ouders hoe het eraan toeging in het nederland van de jaren 60/70. En believe me.. dat was geen pretje!

  16. kano
    05 december 2007 om 06:06 uur.

    Dankzij europa hebben wij het goed zowel de ouders (toen de gastarbeiders) als de tweede en derde generatie, en niet te vergeten de Marokkaanse economie die uit 10% bestaat van de het overgemaakt bedrag

  17. Maghrebie
    06 december 2007 om 10:29 uur.

    Beste studente
    Ik heb nergens iets goed gekeurd noch afgekeurd. Ik heb alleen maar willen duidelijk maken dat onze ouders geen slachtoffers zijn en niet zielig zijn.

    Onze ouders zijn juist dapper en moedwillig. Ondanks het feit dat zij ongeschoold en analfabetisch waren hebben zij een hele belangrijke ontwikkeling in de geschiedenis van Marokko geleverd. Namelijk een nieuw bestaan en een nieuw generatie Marokkanen in Europa. Onze ouders hebben duizenden km’s afgelegd zonder te weten waar ze naar toe gaan en wat ze daar zullen treffen, laat iemand van onze generatie dat maar is nadoen!?

    Ik heb zelf ook veel verhalen gehoord van onze ouders uit de jaren 60 en 70. En geloof me ze zijn allemaal te spreken over hoe de Nlers toen met ze omgingen. Nlers waren toen erg behulpzaam, ze hielpen hen met het invullen van papieren en het zoeken naar onderdak enz…
    We hebben het niet over de harde tijden toen, maar over de omgang van NL ers met onze ouders.

  18. ghalil
    06 december 2007 om 02:29 uur.

    maghrebie

    die tijden zijn helaas het verleden
    het jeugd van nu is niet meer zoals de jeugd van de jare 60-70
    marokkanen waren toen welkom omdat er toen marokkanen waren met een doel
    ook al was het maar werken in een fabriek voor een mindere loon als normaal
    be3da ze hebben iets gedaan en werden geaccepteerd
    elke regel in de wet voor een nederlander werd aangepast voor elke marokkaan
    nederlands sprekend of niet
    de tijd van nu is heel anders
    de jeugd doet niks anders dan het verneuken van het land wat nog eens niet het afkomst is van ons
    zeg dat ze zo in maroc moeten zijn
    in plaats van dat daar te doen
    is het ze3ma daar chikin doen terwijl ze hier niks anders dan leven van criminaliteit en niks doen dan criminaliteit
    ik vind dat je de eerste generatie niet kunt verglijken met de de 2de of 3de generatie

  19. Studente
    11 december 2007 om 03:03 uur.

    @ Maghrebie,

    Het is toch best erg wat voor arbeid verricht werd door onze ouders. En ja klopt zkr moedig.. en niet alle 1e generatie ouders waren analfabeten. Mijn vader heeft ook gewoon een diploma behaald aan de universiteit in marokko.

    Anywayzz, over de verhalen. dat vind ik vreemd. Want de 1e generatie kreeg veel te verduren hoor met de Nederlanders. Vooral in de jaren 80-90 is het erger geworden. Ik stel voor dat je vaker met ouderen moet praten.

  20. jeepeetje
    22 december 2007 om 05:56 uur.

    Maghrebie

    jij verkoopt wel heel veel mooie woorden, waar alleen maar gebaaken lucht in zit. jij bekijkt het verhaal vanuit de nederlandse geschiedenisboeken denk ik. de marokkaanse gastarbeiders zijn niet gedwongen om naar nederland te komen, dat geef ik toe, echter waren zij wel genoodzaakt, aangezien dictator hassan 2e het leven van de berbers zuur had gemaakt. jij denk dat de marokanen gevraagd zijn, enigszins klopt dat wel, maar vraag je wel af, waarom 80% van de rif komt.

  21. Laila
    19 januari 2008 om 05:49 uur.

    Maghrebie weer zo zielig verhaal over de Berbers………………..
    ze waren helemaal niet gedwongen om weg te gaan uit Marokko
    wat een Rasistisch verhaal zeg………….
    ze hadden zelf aangegeven om naar Europa te gaan
    om geld te verdienen. voor hun gezinen….

  22. soldier