MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Comité opgericht tegen belediging islam

05 december 2007 | in Geloof, Maatschappij | 17 Reacties

IslamTwintig islamitische instanties hebben dinsdag een actiecomité opgericht, omdat zij vinden dat het in de Nederlandse maatschappij nogal eens schort aan respect voor de islam. De naam van het comité is ‘Respect voor u en mij’, aldus een woordvoerder. Deelnemers van het comité zijn vooral Haagse instanties, zoals de Stichting as-Soennah en het Turkse Platform Den Haag schrijft NRC.

Aanleiding voor het initiatief is de serie kunstwerken van de Iraanse kunstenares Sooreh Hera. Zij fotografeerde twee homoseksuele mannen met maskers van de profeet Mohammed en diens schoonzoon. Het Gemeentemuseum in Den Haag trok de foto’s vorige week terug uit een tentoonstelling, omdat „bepaalde groepen in de samenleving deze als beledigend ervaren”, aldus het museum.

Voor het initiatief van MuseumGouda om de foto’s van Hera alsnog tentoon te stellen, heeft het comité geen goed woord over.

Ook beledigende opmerkingen van PVV-leider Geert Wilders liggen ten grondslag aan de oprichting van het comité. „Wij onderzoeken welke middelen geoorloofd zijn binnen het Nederlands rechtssysteem om belediging van de islam en moslims te bestrijden.”

Er zijn 17 reacties

  1. bernard
    05 december 2007 om 08:03 uur.

    Een vrije geest is niet te beledigen.
    In dit land gaan we er al decennia prat op dat we ‘onze vrijheid zwaar hebben bevochten’.
    In dit land hebben we ons na de Spanjaarden, de Fransen en de Duitsers bevrijd van het juk van de kleinburgerlijkheid en kleinzieligheid.
    In dit land worden al eeuwenlang vluchtende vreemdelingen opgenomen, op de vlucht voor religieuze of politieke onvrijheid.
    Wilders en Verdonk, en velen met hen, willen Nederland bevrijden van de moslims. Dat is slechts door angst ingegeven, en dus zielig, en een heel beperkte visie.
    Vrijdenkers en kunstenaars willen moslims bevrijden van de Islam, precies zoals Nederland in de jaren vijftig en zestig bevrijd is van de allesoverheersende invloed van het Christendom. Dat doet pijn, zoals dat toen ook pijn deed.
    Een vrije geest is niet te beledigen.

  2. Maghrebie
    05 december 2007 om 11:32 uur.

    Beste Bernard,

    Het gaat hier niet zo zeer om beledigen. Als er in dit land iemand is die de afgelopen tien jaar een dikke huid heeft gehad dan zijn dat de moslims wel.

    In de vrije geest Nederland is het nu zo ver gekomen dat de koran met Mein Kampf vergelijkt wordt en de moslims als fascisten worden afgeschilderd. Dit zijn producten geweest van een vrije doorgeslaagde geest van het superieure denken van het westen.

    Toen de uitzettingsbeleid van mevrouw Verdonk vergeleken werd met deportaties tijdens de 2de wereldoorlog was het Aladin lamp te klein voor de vrije geest genaamd Den Haag.
    Iedere kritiek op Wilders wordt door Medialand onderuit gehaald. Het vrije woord is tegenwoordig een recht die alleen rechts Nederland toebehoort, en daarmee maakt NL van de moslims kleine zielige achterlijke burgers.

    De vrije geest die nu van moslims verlangd wordt is niets meer dan de superieure theorie waar uw medelanders eind jaren 30 kennis meegemaakt hebben.

    Iedere mens met een beetje zelfrespect heeft een eigenwaarde. Zich beledigd voelen is niet iets moslims maar iets menselijks. De mate van zich beledigd voelen is persoonskarakter en cultuur bepalend. De wijze van reactie bij het beledigd voelen is tevens weer persoonskarakter en cultuur bepalend.
    De vrije geest die nu van de moslims verlangd wordt is dat ene die zich laat beledigen zonder boos te worden en zonder daar wat tegen te mogen zeggen.

    Van die vrije geest die mij moet gijzelen in een circus kooi die vervolgens als attractie moet gaan dienen in musea’s en de telegraaf, zal ik me ver van distantiëren en blijven afschuwen.

    Die vrije geest mag zich ontfermen over jouw ziel. Over mijn ziel bepaal ik altijd zelf welke geest die krijgt.

  3. dre
    05 december 2007 om 12:31 uur.

    Juist.

  4. ghalil
    05 december 2007 om 01:23 uur.

    bernard
    maar in die tijd was het niet zoals nu
    dit gaat toch wel iets te ver
    vind je zelf niet dan
    hoe kun je in godsnaam beelden gaan hangen die niet kloppen
    hoe weet men hoe de profeet of zijn schoonzoon eruit zag
    als er geen ene beeld ooit is getekend door iemand van hen
    je ziet toch ook niet potretten met maria als een hoet of jezus die word gepoord
    komt net zo beledegend over
    maarja natuurlijk word dat niet gedaan

  5. azrou
    05 december 2007 om 01:44 uur.

    He Bernard
    Ik ben ook een voorstander van vrijheid van meiningsuiting. Alleen wat mij steeds irriteerd is de hypocrisie van sommige bkanke HOLLANDERS en het meten van twee maten.
    Wanneer iemand iets over homos zegt of schrijft , wordt hij/zij snel door deze blanke Hollanders angevallen. Wanneer iemand iets over Joden zegt wordt hij snel van antisimitisme beschuldigd. Dezelfde blanke Hollanders roepen steeds dat moslims niet tegen kritiek kunnen …….
    GENOEG KYPOCRISIE …

  6. wicked
    05 december 2007 om 06:39 uur.

    DE HYPOCRISIE VAN DE WOEDENDE MOSLIM.

    Als moslims in een discussie geconfronteerd worden met de misstanden en excessen binnen hun eigen gelederen, zoals terrorisme, eerwraak, mishandeling en verminking van vrouwen en vervolging van joden, homoseksuelen, polytheïsten en ongelovigen, dan wordt er vaak gezegd dat de mensen die zich hier schuldig aan maken geen echte moslims zijn. ‘De Islam predikt vrede en verdraagzaamheid’, wordt er dan geroepen . Overal op het Internet, in krantenartikelen en in boeken en brochures vinden we dit soort leuzen.
    Enkele maanden na publicatie van 12 spotprenten over de profeet Mohammed in de Deense krant Jyllands Posten, beginnen die leuzen steeds ongeloofwaardiger te worden. Ambassades worden in de brand gestoken, politici, uitgevers, columnisten, cartoonisten, en zélfs onschuldige toeristen worden met de dood bedreigd. De eerste doden zijn reeds gevallen, en waarom? Omdat de cartoons godslasterlijk zouden zijn; ze zouden Allah en de profeet beledigen. Maar als het werkelijk waar is dat de Islam vrede en verdraagzaamheid predikt, en dat zaken als terrorisme, steniging en onderdrukking van homoseksuelen, vrouwen, joden en ongelovigen, in strijd zijn met de voorschriften uit de Koran, dan lijkt het me dat de mensen die deze misdaden begaan in naam van de Islam, minstens even erge godslasteraars zijn, zo niet, erger. Dat kan niet anders.

    En dan vraag ik mij af; Als het werkelijk waar is, wat sommige moslims mij willen doen geloven, dat Mohammed B. de voorschriften uit de Koran overtrad door Theo van Gogh te vermoorden (in de naam van Allah), waarom waren er geen woeste menigten van moslims en massale demonstraties om op te roepen tot een zware straf voor deze ‘godslasteraar’, die met zijn daden en woorden de zogenaamde ‘religie van vrede en verdraagzaamheid’ bezoedelde met bloed.
    Ayaan Hirsi Ali hoeft maar één anti-islamitische scheet te laten, en heel islamitisch Nederland staat op springen, en regeringsleiders uit islamitische landen schrijven boze brieven naar de Nederlandse regering. Maar als in Iran een jong zwakzinnig meisje (wegens gedwongen prostitutie) wordt veroordeeld tot de strop (voorafgegaan door geseling met een staalkabel), dan is de islamitische wereld stil. Ik kan me niet herinneren dat er Iraanse ambassades in vlammen opgingen; ik kan me niet herinneren dat woedende demonstranten Iraanse vlaggen verbrandden. Is het vermoorden van overspelige vrouwen werkelijk in strijd met de Islam? Waarom dan die stilte? Waarom geen woedende reactie op deze ‘godslastering?’
    Men zegt: ‘Er is geen dwang in de Islam.’ Hoe is het dan mogelijk dat atheïsten, joden, christenen en homoseksuelen vaak niet veilig kunnen leven in hun islamitische vaderland? Ik vraag mij af; als er wérkelijk geen dwang is in de Islam, en als de voorschriften uit de Koran wérkelijk oproepen tot barmhartigheid en verdraagzaamheid, is de onderdrukking van atheïsten, joden, christenen en homoseksuelen dan niet veel erger dan die paar spotprentjes? Zou het niet volkomen logisch zijn dat moslims massaal in protest zouden komen tegen de onderdrukking van hun ongelovige medemens? Maar de eerste islamitische protestdemonstratie tegen de vervolging van ongelovigen en andersdenkenden moet ik nog zien.

  7. kenny
    05 december 2007 om 08:03 uur.

    Het begint met respect. Dan zet dat zich verder. Men zal niet mogen lachen, kwaadspreken of controlleren.
    Uiteindelijk zal men niet mogen ontkennen of in twijfel trekken.

    Why does faith deserve respect?
    http://www.youtube.com/watch?v=WPAC_cGVnUg

    net zoals hans teeuwen zei dat moslim denkendat ze een monopolie te hebben op de realitiet. en welke realitiet is dat.

  8. Walter
    06 december 2007 om 12:57 uur.

    Respect is het begin (behalve tegen misdadigers, fascisten, enz. , wat voor geloof ze ook hebben, maar daar hebben we het hier niet over). Net als in je persoonlijke leven moet je ook in het openbare leven mensen niet beledigen.
    Wat zijn Nederlanders toch overtuigd van hun eigen waarheid! Zag vanavond Pauw & Witteman. Goed dat het comit’ee spreektijd kreeg, maar de andere gasten begrepen het toch niet helemaal.
    Er wordt vaak gezegd: er moeten mensen met gezag opstaan in de Moslim gemeenschap, die zich in het maatschappelijke debat mengen. Nu gebeurt dat, en is het volgens veel Nederlanders weer niet goed. Hadden ze dan gedacht dat die mensen met gezag alleen maar ja en amen zouden zeggen!

  9. brother
    06 december 2007 om 09:25 uur.

    Walter, je hebt het helemaal door. Begin te twijfelen of een NLer bent.

  10. brother
    06 december 2007 om 09:25 uur.

    Begin te twijfelen of je een NLer bent.

  11. Maghrebie
    06 december 2007 om 10:01 uur.

    Wicked,
    Er bestaat geen misverstand dat veel moslims nog onwetend zijn en zich niet kunnen beheersen bij dergelijke genoemde provocaties. Maar wat ik niet accepteer is geschiedsvervalsing.
    In de gehele Arabische wereld leven sinds het bestaan van de geloven christendom, jodendom en de islam alle burgers van deze geloven naast elkaar samen. Hoe zou je anders de miljoenen christenen in de Arabische wereld kunnen verklaren? Ook de joden hebben er altijd gewoond en hebben hun toevlucht kunnen vinden tijdens de jodenvervolgingen die Europa rijk is.

    Telkens dat een moslim zijn stem op een beschaafde manier laat horen krijgt hij dit soort goedkope analyses en aantijgingen. Vergelijkingen met landen ver hiervandaan en waar het westen met zijn propaganda machine zich opstelt als de beschaafde meester en democratie hoeder, is niets meer dan een schijnheilige politiek bedrijven.
    Ik weet en jij weet dat het westen en de VS een sterke hand hebben in het beleid van al deze regimes. En wie niet luistert wordt geïsoleerd en in een hoek gedreven.

    Ik doe niet mee met deze modder discussie.

  12. brother
    06 december 2007 om 11:04 uur.

    Onderstaande vond ik in mijn mailbox en ik kan niet anders zeggen dat de schrijver gelijk heeft.

    As-salamu ‘alaikum wa rahmatu Allaah,

    Al een geruime tijd worden er mails rondgestuurd voor het demonstreren op 8 december. Zoals jullie allen weten is deze demonstratie zonder verantwoordelijke, en daarmee ongeorganiseerd. Dit kan slechts leiden tot onrust, rellen en chaos.

    Graag wil ik eenieder die van plan is te gaan te adviseren om niet te gaan. Indien jij als Moslim(a) wenst op te komen voor de Qur’aan doe dan zoals diezelfde Qur’aan van je eist, en dat is niet op de manier van demonstraties en rellen, maar op de manier van geduld en wijsheid. De manier van de Profeten en de manier van hem tot wie dit Boek is geopenbaard, Profeet en Boodschapper van Allaah, Mu hammad (salla Allaahu ‘alayhi wassalam).

    Zij die voor de Qur’aan wensen op te komen, dienen dat eerst en vooral te doen door dit Boek in hun leven te praktiseren, alvorens ze ervoor gaan schreeuwen en relschoppen zonder enig doel noch nut. Het praktiseren van de Qur’aan in jouw leven is het werkelijk ervoor opkomen. Maar door te gaan schreeuwen door de straten terwijl je Zijn geboden niet nakomt en Zijn verboden niet onthoudt, is een vorm van hypocrisie en schijnheiligheid.

    Ga bij jezelf na, en denk over de gevolgen van deze dag. Zal de politicus die jullie gedreven heeft om hierover rellen te schoppen niet claimen dat hij gelijk had, en de Qur’aan inderdaad een vrijbrief is voor elke Moslim(a) om geweld te gebruiken? Weet hij niet dat dit de Moslims kwetst en raakt? Dus waarom doen we precies wat hij verwacht en zijn we altijd zo reactionair? Deze dag zal een bevestiging zijn van zijn beschuldigingen jegens de Qur’aan en daarmee komen we niet op voor de Qur’aan maar helpen we onze gemeenschap de afgrond in.

    Laten we ons voorbeeld nemen uit de verhalen en lessen in de Qur’aan, hoe om te gaan met zulke situaties. Lees de verhalen van Profeet Musa (‘alayhi assalam), wat deed hij toen de farao zei: “Wij zullen hun zonen doden en hun dochters in leven laten; en voorwaar, wij zijn oppermachtig over hen.” [7:127] De Profeet Musa (‘alayhi assalam) ging geen rellen plegen met zijn volk, maar zei: “Smeekt Allaah om hulp en weest geduldig. Voorwaar, de aarde behoort aan Allaah, Hij doet het erven aan wie Hij wil van Zijn dienaren. En het (goede) einde behoort aan de muttaqun.” [7:128] Nu is onze situatie in Nederland lang niet zo extreem, maar we roepen wel naar rellen?

    Zo zijn er nog vele verhalen en lessen te trekken uit de Qur’aan. Maar wordt dit Boek überhaupt wel gelezen en overpeinst door degenen die ervoor willen relschoppen? Indien ze dat deden dan zouden ze ongetwijfeld tot de conclusie zijn gekomen dat dit niet de weg is die de Qur’aan ons voordraagt. Wat deed onze Boodschapper van Allaah (salla Allaahu ‘alayhi wassalam) toen hij in Makkah werd bespuugd en geslagen, en zijn vrienden ( sahaabah) werden vervolgd en zelfs vermoord? Pleegde hij een revolutie, of riep hij op tot rellen en demonstraties? Of gebruikte hij geduld, wijsheid en vooral da’wah (het uitnodigen naar de Islaam) totdat Allaah de zaken vergemakkelijkte en een uitweg bood?

    Bij dezen hoop ik dat we allen besluiten om het voorbeeld van onze Profeet (salla Allaahu ‘alayhi wassalam) te volgen, dat tevens voorgeschreven staat in de Qur’aan waar we voor wensen op te komen. Wees niet reactionair, maar wees geduldig en gebruik jouw wijsheid. Nodig uit tot de Islaam, allereerst met jouw daden die in overeenstemming moeten zijn met de Qur’aan, en vervolgens met jouw woorden. Dit is waar de politicus bang voor is. Laten we datgene verwezenlijken waar hij voor vreest, en dat is het islamiseren van Nederland op de gepaste wijze.

    Tenslotte beste broeders en zusters, maak je geen zorgen over de Qur’aan, want daar heeft Allaah zich als Bewaker voor opgesteld: “Voorwaar, Wij zijn het Die de Vermaning (Qur’aan) hebben neergezonden. En voorwaar, Wij zijn daarover de Wakers.” [15:9]

    En tot Allaah behoort het succes.

    Wassalam.

  13. marijnt
    07 december 2007 om 11:08 uur.

    Ik ben het gedeeltelijk met je eens brother. Koran waakt inderdaad allah over. En dat geeft troost voor ons als moslims. Nederland zal niet islamiseren dat moet je niet doen. Je moet niet onnodig het vuurtje opsteken met deze opmerking. Daarmee speel je rechts nederland in de kaart. Niet islamitische landen zullen altijd niet islamitisch blijven.Staat buiten kijf.

    En ja de koran zegt dat wij geduldig moeten zijn op de vele verbale aanvallen op de islamitische gemeenschap. Maar antwoord eens hierop. Hoeveel aanvallen kan een mens verdragen. Tolerante niet-moslims staan weleens bewonderend te kijken over het feit dat er hier nog geen gekke dingen zijn gebeurd. Je praat over onze profeten en de shabaha.

    Maar zij zijn uitzonderlijke mensen die veel konden verdragen. Niet alle moslims kunnen dat en staan sterk in hun schoenen. Ik persoonlijk kan dat wel dankzij de hulp van allah swt. Maar ik kan me goed voorstellen dat meederheid het niet meer kan opbrengen om geduld op te brengen.

    Er wordt de gehele tijd geduld van ons gevraagd. Ik vraag me af hoeveel van ons moslims dat nog kunnen. Ik vrees niet veel meer. Ik gelukkig wel

  14. mohamed - den haag
    07 december 2007 om 10:54 uur.

    ma scha allah brother !!!
    dat is nou precies wat de moslim gemeenschap hier mist
    de juistheid en de wijsheid van de islam

  15. kenny
    08 december 2007 om 02:54 uur.

    word de koran uberhaubt gelezen. blijkbaar niet omdat het onleesbaar is voor de “gewone ” mens.

    als god de bedoeling zou hebben gehad,dan zal toch niet geweest zijn dat hij de mensheid heeft willen opzadelen met raadsels die alleen door godsgeleerden op te lossen zijn.

  16. kenny
    08 december 2007 om 02:59 uur.

    en ten tweede is dat mensen niet meer geloven in de “goden” die hun wordt voorgespiegelt in de kerk en/of moskee. mensen die vermoede dat er meer is dan wij met onze ogen kunnen zien,maar die om het woord “god” heen zullen blijven lopen zolang het niet ontdaan is van ballast die de imam or predikant uitkraamt.

  17. bibi
    12 december 2007 om 10:18 uur.

    ‘Respect voor u en mij’,

    laat me niet lachen, wie staat er op in de moskee als er een imam preekt dat homo’s, ongelovigen etc niets waard zijn en in de hel zullen belanden wie staat er dan op om te zeggen RESPECT VOOR U EN MIJ??