MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

‘Verruwing bestrijden, niet de verWildering’

05 december 2007 | in Politiek | 15 Reacties

Kardinaal SimonisDe Nederlandse kerken bestrijden de ideeën van Geert Wilders over bijvoorbeeld de islam, maar willen voorkomen dat er op de man wordt gespeeld. Zij vrezen dat anders de polarisatie in de samenleving wordt verscherpt, meldt Rorate.com.

Een woordvoerder van de RK-Kerk wijst op wat kardinaal Ad Simonis, voorzitter van de Nederlandse bisschoppenconferentie, daarover maandag voor het radiostation BNR zei. Simonis onderstreepte dat demonisering van de PVV-leider moet worden voorkomen. Hij reageerde op de open brief van voorzitter Doekle Terpstra van de HBO-raad vorige week in Trouw, waarin die opriep tot actie tegen de negatieve uitlatingen van Wilders over de islam.

Terpstra sprak over ,,de verWildering’’ van de samenleving, maar Simonis spreekt liever van ’verruwing’, omdat dat woord niet naar de politicus verwijst.

Er zijn 15 reacties

  1. peter
    05 december 2007 om 12:01 uur.

    verstandig gesproken van de kardinaal. voorkomen moet worden dat van allebei de kanten met modder word gegooid en ruwe taal word gesproken.

    als wilders dat zou doen, betekend t nog niet dat t van de andere kant ook moet gebeuren. hier op de diverse onderwerpen over wilders word vaak gereageerd met verwensingen als varken kanker homo en de dood erbij dat is te ver gaand. vind ik

  2. hassanhasson
    05 december 2007 om 01:53 uur.

    Van de kerk wordt ik een pietsje zenuwachtig. we weten het nog niet hoe zij over de ideeen van Wilderzwijn denken!
    in verleden hebben ze geen afstand genomen van de ideeen van Hitler(dat doen ze achteraf, Het berouw) en dat zullen in de toekomst ook nooit tijdig doen. Verruwing zeggen ze! terwijl de meeste aanhangers van Wilders etc.. hun geestes op Haat en Criminaliseren van anderen gefunderd is.

  3. peter
    06 december 2007 om 10:35 uur.

    hasanhasson ik denk en geloof dat de kerken in nederland ook niet achter de ideeen van wilders staan. tenminste niet de door drammerige manier zoals hij zich profileert. en wat betreft jou veronderstelling dat de kerken in de tweede wereldoorlog geen afstand van hitlers nazisme namen. dat klopt niet geheel.

    vele verzetsmensen waren door hun geloof geinspireerd om te strijden tegen de duitse bezetters. de toenmalige kardinaal de jong , gesina van der molen, jan donner. zoek maar eens op internet wat ze betekenden in die tijd . natuurlijk is de rol van de toenmalige paus pius niet geheel onomstreden. uit vele publicaties blijkt dat vanuit t vaticaan men meer wist van de jodenvervolging en er meer tegen had kunnen doen.

    hoe was de rol van de moslims tijdens de tweede wereldoorlog dan? wisten ze van de jodenvervolging? riepen ze op tot actief verzet tegen de nazi’s? interessant om daar eens iets over te horen en te lezen.

  4. MAGHREBIE
    06 december 2007 om 01:58 uur.

    Peter,
    Lijkt me wel interessant om het uit te zoeken. Wat ik weet is dat veel joden naar de Arabische wereld en met name Marokko vluchtten. De Arabische Islamitische wereld zat zelf toen met zijn handen in het haar, onder het juk van kolonie. Ook werden door dezelfde koloniale machthebbers veel Afrikanen naar Europa gescheept om in de frontlinie te staan tegen de Duitsers.

  5. ghalil
    06 december 2007 om 02:19 uur.

    peter
    ik denk dat in die tijd maro\kko nog hun eigen problemen hadden
    die ze nu nog steeds hebben

  6. Mostafa
    06 december 2007 om 03:21 uur.

    Het gaat niet om de juiste woord te zoeken , maar Wilders gelooft niet in de Nederlandse GrontWet.
    Het gaat om : Waarom wilders mag moslims discrimineren?
    en van wie mag hij dat doen? en wat zegt de rechter? en niet wat zegt een cardinale of de Paus zelefs!

    HET GAAT NIET OM BESTRIJDEN,MAAR OM BESTRAFFEN EN IN CEL GOOIEN!!!VERDOMME.

  7. brother
    06 december 2007 om 04:46 uur.

    In de tweede WO vroegen de Duitsers Marokko de joden uit te leveren. Maar de toenmalige koning Mohammed V heeft dit geweigerd. En dit is geen grap!

  8. Mostafa
    06 december 2007 om 10:40 uur.

    Brother,

    De konong zei toen : ” ik heb geen joden ik heb alleen Marokkanen”
    Het is geen grap hoor!!!of moeten wij hier gaan zweren?!!!!!

  9. brother
    07 december 2007 om 08:16 uur.

    Mostafa, thnx voor de aanvulling. Je hoeft niet te zweren ik geloof het.

  10. peter
    07 december 2007 om 11:46 uur.

    moedig man dus die mohammed de vijfde. t was zeker niet gemakkelijk in die tijd als kolonie van frankrijk wat op zijn beurt weer bezet was door de duitsers. dus hadden duitsers misschien ook toegang in marokko? en oorlog in noordafrika in egypte libie en de fascistische buren van spanje nog eens vlakbij.

    het dwaalt wel wat af van t onderwerp over de verruwing bestrijden en niet de verwildering. zijstraat dus. maar dat vind ik niet erg

  11. bilal
    07 december 2007 om 11:28 uur.

    bedankt voor jullie informatie

  12. am
    08 december 2007 om 06:42 uur.

    ik vraag mij af stels voor als de joden woder aangevallen wat had nederland of de heele wereld gedaan,dan was het anders geweest,
    isalm niets mis mee is wat mis met wilders , je kunt koran verschuuren
    dat zal niet helpen want alles zot opgesalggen in het geheugen van de mens
    dus wilders ga wat nuttigs doen in plaats van domme dingen naar voren
    brengen z

  13. khalid
    12 december 2007 om 10:57 uur.

    Provocatie is publiciteit publiciteit betekent meer stemmen.
    Laat m maar lkkr lullen ik althans trek me er niets van aan.
    Doodzwijgen die handel en dan verdwijnt hij en het zoals gewoonlijk vanzelf!

  14. Sihem
    13 december 2007 om 10:09 uur.

    @Peter: In de 2e wereldoorlog zijn er een boel marokkaanse soldaten gesneuveld in de strijd tegen de nazi’s. Zij zijn jarenlang niet geëerd voor hun daden, maar daar is de laatste jaren een kentering in gekomen.

    Er zijn hier in nederland een paar duizend marokkanen begraven die indertijd hier hebben gestreden…dus volgens mij hebben de marokkanen hun best gedaan voor de joden…maar dat was wel toen.

    Veel vd marokkanen die hier in europa leven komen ui de rifgebergten. Daar hebben zij niet veel contact gehad met de rest van Marokko, waardoor het hen niet bekend is dat er veel joodse marokkanen zijn.

  15. peter
    13 december 2007 om 10:33 uur.

    sihem dank voor je info