MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Joodse gemeenschap investeert in Marokko

06 december 2007 | in Economie, Marokko | 29 Reacties

PrimaveraMarakech heeft de primeur. Voor de eerste maal opent een koosjer hotel haar deuren in de Maghreb. Op zoek naar zijn familiegeschiedenis trok de Israëlische Marokkaan Mordechai Perez naar Marokko. Deze reis had onvoorziene gevolgen. Perez werd benoemd tot de chef van het eerste koosjere restaurant en hotel ooit: Primavera.

‘Nadat mijn moeder overleed, verliet ik Israel’, verteld de 44 jaar oude Perez. ‘Een maand geleden bezocht ik Marakech op zoek naar mijn familiegeschiedenis. Mijn vader stond vroeger aan het hoofd van een dorpje op zo een 75 kilometer van de stad. Hij was de instandhouding van het Joodse gemeenschapsleven zeer toegewijd.’

Vanuit de in de Midden-Atlas gelegen Al-Akhwayn Universiteit in Ifrane nam de Marokkaans-Joodse Nederlander Simon Bornstein afgelopen zomer deel aan een excursie naar Marakech. ‘Ik was diep onder de indruk van de stad. In het labyrint van de oude Mellah speelden grote groepen moslimkinderen. Zij gaan liefdevol om met het Joodse erfgoed dat hen omringt. Veel van de deuren van door moslims bewoonde huizen zijn nog altijd voorzien van een Mezoezah. Ook wordt de oude synagoge door moslims met veel zorg omringd. Typisch Marokko.’

‘Het is goed dat Joden in Marokko investeren. Het is een stabiel en veilig land. Al voor 1492 was de Mellah een toevluchtsoord voor de Joodse ballingen uit Spanje en Portugal. Moslims en Joden legden zich vanuit Marakech samen toe op de internationale handel in zout en specerijen. Moslims en Joden voedden zich eeuwen lang met het graan dat de Joodse gemeenschap in Essaouira
importeerde vanuit Amsterdam.’

‘Marakech is een van de belangrijkste steden op het Afrikaanse continent’, stelt investeerder Simon Acoca (43), ‘die stad leggen wij open voor Joodse bezoekers. Naast een koosjere keuken omvat het hotel een inpandige synagoge. Wij richten ons op alle toeristen – ongeacht hun achtergrond. Vanuit het hotel willen we ook excursies organiseren naar plaatsen vol Joodse historie. Onze gasten genieten van alles wat de Maghreb hen kan bieden.’

Daarmee is Perez het volkomen eens; ‘Als ik buiten de Mellah kom begroet iedereen mij met een wel gemeend sjalom, sjalom!’

Er zijn 29 reacties

  1. Xperience
    07 december 2007 om 08:32 uur.

    Waar ligt Marakech? Ik ken namelijk alleen de plaats MaRRakech!

    Groet,
    X

  2. Mo Rotterdam
    07 december 2007 om 10:07 uur.

    Ontzettend leuk! Zelfs onze profeet kon het goed vinden met Joodse buren en vraagt ons vredig met elkaar om te gaan. Respecteer elkaar ook al heb je een andere godsdienst. Zo zie je maar hoe het ook kan, hier kan de wereld een voorbeeld aan nemen. Wat een geweldig land Marokko!

  3. schaapie
    07 december 2007 om 06:44 uur.

    toen de fransen nog in hun slechte regime in de 2ewereldoorlog waren vroegen ze marokko om de joden te deporteren waarop de marokkanen weigerden.. wij waren veeeeeel en veeeel verder…

  4. azziz
    07 december 2007 om 07:14 uur.

    Dit heet siasia, waar trouwens Marokko echt goed in is.

    Ach ja … Net of de wereld dit niet weet, als het om geld draait kennen de mensen hun moeder geen eens laat staan de buren. Maar ik wacht op dag des oordeels dan zal pas de waarheid gesproken worden, dan is voor sommige bekkenen te laat. Allah jehdina

  5. anne vermeersh
    08 december 2007 om 10:10 uur.

    Ja dat is wel logisch ja , Marokko heeft een grote joodse populatie gekend en die wonen nu massaal in israel (meer dan een miljoen) , canada , de VS en Frankrijk.

    alleen weten die Marokkanen uit Nederland daar niets over , omdat ze meestal uit gebieden komen die geen Joodse geschiedenis hebben

  6. hamid
    08 december 2007 om 03:19 uur.

    azziz, waar heb je het over man?

  7. kano
    08 december 2007 om 05:10 uur.

    Marokkaanse joden,en de markkaanse moslims leefden als broeders naast elkaar , tijdens de tweede wereld oorlog heeft Marokko deze minderheid beschermd voorla tegen de nazi Duitsland veel joden zijn daarna naar srael geemigreerd iets van 600 000 joden de rest naar Canda, USA. Zuid Amerika en Europa.en de rest is in Marokko achtergebleven,

  8. kamal
    08 december 2007 om 07:38 uur.

    Ik vertrouw de joden voor geen haar. Ze gingen ook maar emigreren naar palestina. zie wat er is gebeurd. In palestina hebben zoveel mogelijk palestijnse erfgoed vernietigd en in marokko houden ze het inorde zoals vroeger. word wakker ze zijn niet te vertrouwen. tfoe

  9. peter
    09 december 2007 om 08:31 uur.

    kamal jou verhaal over emigreren klopt niet helemaal. er hebben altijd al joden in t land israel gewoond. rond 1850 kwam er een bewustzijn op gang en een verlangen van meer joden overal over de wereld om terug te keren naar t het land van hun voorvaderen. onder aanvoering oa. van theodoor herzl. rond 1900 kwamen meer en meer joden terug die het land ontgonnen en bewoonbaar maakten ze lieten de woestijn bloeien.

    tot die tijd was t een grotendeels verlaten en vervallen land jeruzalem bv was maar een klein provinciestadje.

    rond 1900 kwamen er conflicten met arabieren. de engelse machthebbers hebben daarna geprobeerd t land te verdelen. de zgn balfourconferentie.

    na de tweede wereldoorlog trokken vele joden naar israel naar een veilig thuisland. in mei 1948 werd de staat israel uitgeroepen en erkend door de meeste landen van de verenigde naties. behalve de arabische. die startten een oorlog. ze verwachten de oorlog gemakkelijk te winnen. en adviseerden vele arabieren in israel om “even” te vertrekken. na de overwinning zouden ze wel weer terugkeren. maar dat liep anders. israel overwon. daarna volgden nog drie oorlogen. 1956 1967 1973. de huidige situatie weten we allemaal. een vastzittend vredesproces en een hamas terreurbeweging die israel wil vernietigen.

    wie weet komt er uit het huidige overleg wel een weg naar vrede?

  10. boujama
    10 december 2007 om 11:06 uur.

    vergis je nooit in de jooden want ze bouwen iets alijd in het geheim kijk nou naar falastine dus wie weet ooit voor marokko voor dat te laat is .

  11. aziz
    10 december 2007 om 03:51 uur.

    salem allemaal ,
    mijn conclussie hier over ,erg goed en zeer goed voor marokkaanse economie.en zeker geen siasa,gr

  12. kano
    11 december 2007 om 05:46 uur.

    Voor de Islam woonden al joden in Marokko, en later kwamen ze uit spanje ( andalusie), en tijden de tweede wereld oorlog.

  13. Maghrebie
    12 december 2007 om 09:49 uur.

    Peter, met jouw verhaal kon ik een beetje mee ingaan de eerste alinea’s maar helaas moest je het afsluiten met propaganda.

    In 1878 is de eerste onrechtmatige zionistische nederzetting Petach Tekwa gesticht. Tussen 1882-1903 was de eerste golf Joden (25.000) die naar Palestina op de vlucht waren voor pogroms in Oost-Europa (voornamelijk Rusland)
    Dat zou je kunnen vergelijken met Marokkanen die naar Spanje of Nederland emigreren en vervolgens een deel van het land (bv het stadsdeel Slotervaart) als eigen land beschouwen en opeisen.

    Het vredesproces loopt niet vast slimme Peter door Hamas maar door de arrogante Zionistische staat en haar beschermheer de VS. Dat is geen nieuws meer maar een gegeven die door iedereen gedeeld wordt. De vredesvoorstellen hebben nooit voorzien in het oplossen van het Palestijnse probleem. Immers wijken zij totaal af van de VN resoluties die tegen Israel uitgesproken zijn.

    Het enige waar de zionistische lobby en zijn aanhangers zoals jou zich op beroept is de dreiging van Hamas. Hamas is niets meer dan een stelletje amateur die tegen de scheen van een reus schopt. Als jij gelooft dat Hamas in staat is om Israel de zee in te drijven dan moet je nog wel in Sinterklaas geloven. Hamas is namelijk niet eens in staat om de Palestijnse burgers in haar primaire levensbehoefte te voorzien. De Katoesja raketten, waar nu al een paar honderd van afgevuurd zijn, hebben niet meer dan twee levens gekost. De schade die Hamas verricht in een jaar tijd wordt door Israel in één dag gemaakt.

    Het aantal palestijnse burger doden zijn tien keer zoveel als de Israelische. En dan durf jij te zeggen dat Hamas een terreurbeweging is. Wat is Israel in jouw ogen dan?

  14. mhamed
    12 december 2007 om 04:56 uur.

    peter winterslaap is al begonnen vandaar dat je wartaal spreekt,ik neem je het niet kwalijk slaap lekker.

  15. mouad
    12 december 2007 om 06:42 uur.

    ik ben in israel geweest als marokaanse moslim zijnde ik heb veel israelische joden gesproken arabieren in de ogen van veel marokanen is jood zijn slecht .
    wat ik heb ervaren is het tegendeel ik heb met israelische militairen zelf een potje poker gespeeld met m16 geweren op tafel.
    het is de hedendaagse politiek overal maar in het byzonder die van israel want die voeren een apartheids politiek.

    joden zijn ook vrede liefende mensen maar je hebt de zzionisten die niet eens jood zijn maar zogenaamde joden het zijn gewoon russen die elk jaar meer naar israel gaan en zich voor doen als joodse atheisten?
    dat kan niet eens of je bent jood of athiest.

  16. Aziz
    12 december 2007 om 07:31 uur.

    Hallo allemaal,
    Ik ben het mee eens met Anne ,het is inderdaad wel zo dat de meeste marokkanen die hier wonen weinig weten over joods geschiedenis in marokko. Ik heb met zelf altijd in vergist. maar afgelopen maand was ik in marrakech en het verbaasde me hoeveel joods gemeenschap in marokko is en uiteraard met een breide geschiedenis.
    Ik raad iedereen om een keer naar marrakech gaan..
    de groeten van Aziz

  17. peter
    13 december 2007 om 12:27 uur.

    magrebie en mahmed de eerste resolutie van de vn betreffende israel is toen al direct afgewezen door de arabische landen. die resolutie voorzag in een verdeling waarbij de huidige westelike jordaanoever en o.a. gazastrook naar de arbieren zouden gaan. maar de arabieren kozen voor oorlog.

    1947, no. 181, AV*:

    Verdelingsplan van mandaatgebied Palestina in een Joodse staat (54%) en een Arabische staat (45%) en Jeruzalem (1%) met een internationale status.

    Het plan wordt door de Joden aanvaard, hoewel de echte zionisten het hele land wensen. De Arabieren (Palestijnen) wijzen het af. Die willen het hele land, zonder vreemde indringers;

    nou de arabieren startten een oorlog en verloren. en verloren nog drie keer een oorrlog.

    en al die 60 jaar is t palestijnse probleem door de arabische wereld gebruikt tegen israel als ze hadden gewild had t probleem al lang opgelost kunnen worden. maar de arabische landen hebben nooit geen ene moer om de palestijnen gegeven.

    wat deed jordanie in 1970? koning hoessiein flikkerde arafat en zijn mannen jordanie uit omdat een burgeroorlog ontstond. vervolgens is arafat in 1982 libanon ontvlucht nadat ie met zijn plo een welvarend land naar de knoppen hielp. en hetzelfde doet hezbollah daar nu met hulp van syrie!

    ik denk dat een gedeelte van de palestijnen van goede wil is en oprecht vrede zoekt met israel. maar de hamas die nu in gaza de baas speelt wil alleen maar vernietiging van israel. hamas word daarbij o.a. gesteund door iran en syrie met wapens en geld.

    en israel is ook bereid te onderhandelen. aan egypte hebben ze ook de gehele sinai woestijn teruggegeven. begin jaren 80

    soms liggen feiten iets anders dan dat t door sommigen hier op dit forum zo zwart wit word neergezet.

  18. Maghrebie
    14 december 2007 om 09:44 uur.

    Peter,

    Bedankt voor je propaganda waar een weldenkende mens niet meer in trapt. Dat propaganda heeft zijn beste dagen al gekend.
    Waarom de Palestijnen de eerste VN resolutie niet geaccepteerd hebben, lijkt mij vrij logisch! Waarom heeft Nederland, Frankrijk, Engeland in ruil voor vrede de Nazi’s niet geaccepteerd als bezetter? Waarom moest er zo nodig een tweede wereldoorlog gevoerd worden met tientallen miljoenen slachtoffers?

    Met een punt ben ik het helemaal met je eens, de Arabische regimes hebben Palestina aan Israel weggeven en ze hebben geen poot uitgestoken voor de Palestijnen. Sterker nog deze regimes steken niet eens poot uit voor hun eigen bevolking. En raad is wie de meeste van deze regimes aan de macht geholpen heeft en steunt?

    Desondanks heeft de Arabische Liga al jaren haar hand uitgereikt met de intentie om stabiliteit naar de regio te brengen. Het enigste wat zij hiervoor terugvragen is de terugtrekking tot de grenzen van 1967, oplossing voor het vluchtelingenprobleem en stopzetting en ontruiming van de illegale nederzettingen. Raad is wie dit weigerde? Het enigste wat Israel wilt met de Arabische landen zijn economische betrekkingen en verdeel en heers politiek.

    Peter, ieder weldenkend mens weet dat Israel juist geen vrede wenst. Israel is gediend van haar slachtofferrol. Het levert haar jaarlijks miljarden op uit het Westen en van de bigbrother. De bezetting en het Zionistische rijk is zijn rijk middels nederzettingen aan het verruimen. Waarom dan nog Peace, als zij in het bezit zijn van een van de meest geavanceerde legers ter wereld. Een leger die in staat is om alle Arabische landen samen met Iran terug te brengen naar de middeleeuwen. Maar ondertussen huilen dat zij zich bedreigt voelt door Hamas. Een verzetsbeweging waar al haar leiders door de bezetter zijn vermoord. En dan vragen waarom deze beweging haat koestert jegens Israel.

    Verschillende Nlse oude ministers hebben erkend blindelings achter Israel geschaard te hebben tijdens hun regeerperiode en daar hebben ze spijt van gehad.

    Jouw winterslaap duurt dus wel erg lang.

  19. mhamed
    14 december 2007 om 03:05 uur.

    peter jouw verhaaltjes vertelde mijn oma toen ik heel klein was ook.
    de dag als vandaag zegt mijn oma knap en slim dat je me niet geloofde, want zij zegt ook ik wil dat je in slaap viel, maar dat lukte niet, en dat is ook wat jij nou doet.
    jammer dat ik jouw met mijn oma vergelijk want mijn oma is nu dood en jij niet!!!!

  20. Noreddin
    14 december 2007 om 03:24 uur.

    Maghrebie, ma3endi mansalek, petje af
    en peter wordt ‘ns wakker en zie het verhaal van beiden kanten.

  21. peter
    16 december 2007 om 12:52 uur.

    ik heb me slaapje gedaan en ben wakker. en jullie? zijn sommigen ziende blind? hamas een verzetsbeweging noemen? haha t is een stelletje ongeregeld dat een stuk gaza nu gijzelt en tweespalt binnen de palestijnen heeft veroorzaakt. ruziet met de fatahbeweging. hamas is een terreurbeweging die vele aanslagen in israel op haar naam heeft. altijd op onschuldigen gericht. op bussen discotheken cafe’s en pizzeria’s zijn o.a. tientallen doden vooral vrouwen kinderen gevallen

    nieuwsbericht vandaag

    Hamas viert jubileum in Gazastrook
    In Gaza-stad is de 20e verjaardag van de radicaal islamitische beweging Hamas uitbundig gevierd. In het centrum van de stad waren honderdduizenden aanhangers van Hamas bijeen. Hamas-leider Haniyeh zei in een toespraak dat Hamas de staat Israël nooit zal erkennen. Ook waren er oproepen voor een nieuwe intifadah.

    Hamas won vorig jaar de verkiezingen. Na een bloedige strijd verjoeg Hamas deze zomer de Fatah-partij van president Abbas uit de Strook van Gaza. Die vormde daarna op de Westelijke Jordaanoever een voorlopige regering.

    Israël houdt de Gazastrook afgesloten, waardoor er grote tekorten zijn.

    er valt ook niet te praten met een beweging die israel nooit zal erkennen het enige wat hamas wil is dood en verderf.

    israel heeft al eens vrede aangeboden aan de arabische landen en teruggave van gebied. karthoum 1967 antwoord van de arabieren 3 x nee nee tegen vrede nee tegen erkenning van israel nee tegen onderhandelingen. de drie beroemde nee’s van kathoum

    enkele jaren geleden waren arafat toenmalige premier barak ol.v. president clinton heel dicht bij een historisch akkoord arafat hoefde alleen nog ja te zeggen maar weigerde tot verbijstering van de andere partners arafat de eeuwige twijfelaar.

    als er vrede komt moeten er wel garanties voor israel zijn dat de terreur ophoud en die zijn er niet de palestijnen zijn hopeloos verdeeld degenen die vrede met israel willen worden weer bedreigd door hamaszooitje.

    in diepste zin is t niet alleen een politiek conflict over land maar ook een geestelijk conflict er is al eeuwen lang haat vanuit veel arabieren jegens israel. haat omdat joden ook recht op land hebben. en omdat een joodse staat is gesticht ijn 1948. velen willen dat feit niet aanvaarden en noemen dat elk jaar nog een soort rouwdag. hoe je kun blijven verzanden en hangen in t verleden. en ook jaloers omdat de joden wel een welvarende staat stichtten en onder andere de woestijn tot bloei brachten terwijl de omringende landen in armoede bleven

    en een vredesproces word geboycot door syrie en iran vooral. die steunen hamas en hezbollah. om zo ook de palestijnen te verdelen. die twee landen vooral hebben belang bij een vijand. om zo aandacht van binnenlandse problemen af te leiden.

  22. mhamed
    18 december 2007 om 01:05 uur.

    peter jij bent een hopeloze ziel met een joodse hart niks mis mee maar wel spoorloos en hipocretiek,elke mens weet dat isreal duizende mensen vermoord en daarvoor moeten zij een paar mensen missen en jij blijft bij je kromme mening,als jij eerlijk was had je hart geruild.

  23. Maghrebie
    18 december 2007 om 02:59 uur.

    Met je bovenstaande reactie heb je mij ervan overtuigd dat je een grote leugenaar bent. proficiat Peter.
    Je rotzooi waar jij rustig de tijd voor hebt genomen om het op deze forum te dumpen, is niets meer dan het bewijs van onmacht en je innerlijke strijd met je geweten. Met je argumenten probeer jij en je consorten al een paar decennia moord, onderdrukking, bezetting en verovering te legitimeren.
    Je bent een hopeloze geschiedsvervalser die tegen de stroom in nog enige sympathie voor de terroristen staat probeert te behouden. Ik kan je een ding melden, je staat aan de verliezende kant!
    Als je zo vrij bent met het etiketteren van het woordje terreur dan zou
    Israel volgens jouw definitie de koploper op de terroristenlijst
    aanvoeren. F16’s die raketten afvuren op burgerdoelen, tanks te midden
    van straten op alles schieten wat beweeegt, zwangere vrouwen bij Check-points die doorgang geweigerd wordt tot medische hulp. Hier hoor ik jouw niets over zeggen Leugenaar!!!!

    Ik ben zelf geen voorstander van Hamas, keur aanslagen op ALLE burgerdoelen ten zeerste af. In tegenstelling tot jou terrorist die je bent. Het goed keuren en het verdedigen van aanslagen op burgerdoelen maakt ook van jouw een gewetenloze terrorist.

    De chaos en onrust die nu binnen de Palestijnse gelederen is ontstaan, komt uit de Pandora doos genaamd het westen en de VS. Uit de Palestijnse verkiezingen is Hamas de grote winnaar. Maar het Westen en de VS hebben zich in dezen nogmaals bevestigd dat het ze niet om democratie gaat maar om verdeel en heers politiek. In een democratie dient men de uitslagen van verkiezingen te respecteren ongeacht de uitslag. Maar respect blijkt telkens weer een onbekend woord te zijn voor huichelaars zoals jou als het ze niet uitkomt.

    Wat geeft het Westen het recht om de verloren partij Fatah die niet door het volk is gekozen financieel te steunen en te bewapenen?

    De zelfmoordaanslagen van Hamas zijn pas in de jaren 90 begonnen. De bezetting, onderdrukking en moord op Palestijnen duurt al ruim 60 jaar voort.

    Hamas heeft na het winnen van de verkiezingen wapenstilstand aangekondigd en heeft zich eveneens bereid getoond om rond de tafel te gaan zitten om over vredesbrekingen te gaan praten. Maar wat mij verbaast in de aantijgingen van jouw consorten is dat Israel het recht van de Palestijnen op een eigen staat NOOIT heeft erkend. Zowel premier Olmert als zijn voorganger verklaarden dat Israel zich ZEKER NIET zal terugtrekken tot de grenzen van vóór 1967.
    >>>
    Valse gewetenloze leugenaar die je bent.
    Al in 1967 heeft de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties (VN) in een resolutie uitgesproken dat de staat Israël de in dat jaar bezette gebieden dient terug te geven aan de Palestijnen. In opeenvolgende VN resoluties is die aanzegging herhaald. Maar Israël heeft zich daar nooit wat van aangetrokken.
    1967 is dat niet hetzelfde jaar dat het Allon-Plan gelanceerd was door Yigal Allon? Weet jij wel wat dat plan inhoudt? google maar is even voor de gein.
    En dan kom jij nu de vredesduif spelen met Israel.
    Historische akkoord?!?! Gewetenloze Leugenaar die je bent, dit nieuws is al heel lang achterhaald. Je moet wel wakker blijven Peter. Lees maar is het artikel van Robert Malley, die als naaste adviseur van Clinton de besprekingen bijwoonde.
    Wat voor waarde heeft deze akkoord als de Westoever niet word teruggegeven als een aaneengesloten gebied. De Staat Palestina zou doorsneden blijven (en dus in moten gehakt) door patrouillewegen voor het Israëlische leger. En over de terugkeer van vluchtelingen (voor het Palestijnse volk een kernkwestie) of desnoods een financiële tegemoetkoming bevatte het voorstel van Barak geen woord.
    Je moet je schamen om over dit onderwerp wat te schrijven als je geen kaas van gegeten hebt, gewetenloze Leugenaar dat je bent.
    >>
    Een eeuw = tijdseenheid van honderd jaar (zie van dale)
    Peter, je bent geen roman aan het schrijven of een verhaaltje voor de fabeltjeskrant. We hebben het hier over feiten, geschiedenis dat kun je niet zomaar even voor de lol veranderen. Of ben je nu slapend aan het typen. Wel wakker blijven gewetenloze leugenaar.
    De staat Israel bestaat sinds 1948. De Arabische haat jegens Israel bestaat sindsdien. Heb jij bezetting, verovering en moord ooit met bloemen zien verwelkomen? Gewetenloze Leugenaar.
    Of zul je bedoeld hebben de Arabische haat jegens Joden? Peter toch, je hebt toch wel meer in huis, LEUGENAAR dat je bent. De joden die hun toevluchtsoord gevonden hebben in de Arabische wereld tijdens de jodenvervolging in europa 62 jaar geleden en tijdens de Reconquista weten wel beter. Het waren jouw ouders leugenaar die naar de joden zwaaiden richting vernietigingskampen, en het waren o.a. de Arabische landen die ze toen opvingen.
    Dit is overigens mijn laatste reactie op dit topic.
    Slaap lekker gewetenloze leugenaar die je bent.
    Mocht je jezelf willen verijken met informatie over het midden Oosten dan kun je voor een samenvatting wenden tot http://www.driesvanagt.nl. Een man waar ik overigens veel respect voor heb.
    Het ga je goed.

  24. peter
    18 december 2007 om 10:43 uur.

    ach mahgrebie nu je word gedwongen om na te denken omdat een aantal feiten dingen en meningen anders liggen dan jij denkt. ga je geagiteerd reageren in plaats van nadenken en niet klakkeloos alles van de site van dries van agt over te nemen. dries is niet geheel objectief.

    maar laten we de discussie inderdaad hierbij houden. misschien op een ander tijdstip eens verder praten.

    het ga jou ook goed. shaloom

  25. Voorbijganger
    10 januari 2008 om 07:43 uur.

    Doeiiiiii Petertje,

    Het Hazepad proeft bitter.

    Wa ALEIKUM A SALAAM

  26. Abderrahim
    17 januari 2008 om 04:46 uur.

    @Peter

    Geloof jij t zelf dat blanken oorspronkelijk in Azië wonen?

  27. Chaja
    20 februari 2009 om 08:33 uur.

    Wie is Simon Bornstein?
    Een toevallig boertje van buuten. geboren in Medemblik uit een Hollandse Vader en van afkomst oost europeesche moeder .
    niets Marokkaans nog geen druppel.
    Heeft ’t licht gezien.
    Vindt het Marokkaanse eten zo lekker en de liefde gaat tenslotte door de maag.
    Verder een onbetekenend mannetje.

  28. Chaja
    20 februari 2009 om 09:10 uur.

    In Marokko wonen meer dan twee duizend jaar joden, in alle uithoeken van Marokko.
    Veel mensen in Fes zijn van afkomst geislamitiseerde Joden ook veel Berberstammen waren oorspronkelijk Joods (kijk maar naar de namen)
    Ze zijn toen onder dwang tot de Islam bekeerd.
    Er wonen in Israel veel Marokkaanse Joden die zich nog altijd aan de Marokkaans traditie houden, hun wortels nog nooit vergeten zijn.
    Trots zijn op hun Marokkaanse Jodendom en ng altijd hun gebeden zingen in de marokkaanse melodieen en vele ouderen nog steeds heimwee hebben naar hun vaderland.
    Helaas worden deze Marokkaanse Joden in Sderot (Israel)dagelijks door hun buren met katjousa-raketten beschoten waardoor de mensen en vooral kleine kinderen zo getraumatiseerd zijn geraakt dat ze bij psygologen lopen.
    Helaas is daardoor de laatste oorlog ontstaan waarbij veel onschuldige slachtoffers zijn gevallen. Omdat de schuilkelders werden gebruikt om kassam-rakketten in op te slaan en om de leiders te beschermen en niet de kleine onschuldige kinderen.
    Met de hulp van de allerhoogste hopen wij op vrede komt. Dat mensen naar elkaar willen luisteren en niet zomaar veroordelen.
    Dat men elkaar moeten toetreden in Liefde en niet met haat.
    Haat is fout met LIEFDE bereik je het allermooiste

  29. Reda
    02 juli 2014 om 11:03 uur.

    Dag iedereen
    Ik be opzoek naar mensen die willen in marrakech en omgeving investeren.
    Hierbij krijgen jullie mijn emailadres atawam2@gmail.com
    00212668675134.
    MVG

    M.Hafid