MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Minister: vervang offers door giften

07 december 2007 | in Maatschappij | 29 Reacties

OfferfeestMet het oog op het islamitisch Offerfeest roept Vlaams minister van Inburgering Marino Keulen (Open Vld) moslims op een gift te doen aan een goed doel, in plaats van een dier te offeren. Met zijn initiatief hoopt Keulen het aantal slachtingen van schapen terug te dringen. De liberale minister benadrukt dat thuisslachtingen verboden zijn. Dierenrechtenorganisatie Gaia reageert tevreden op de oproep.

Traditioneel worden bij het Offerfeest van de moslimgemeenschap, dit jaar op 20 december, veel schapen geslacht. Keulen wijst erop dat er alternatieven voor het gebruik bestaan, zoals een gift doen aan een organisatie die minderbedeelden helpt. “Nu een gift doen om bijvoorbeeld de mensen in Bangladesh te helpen, zou een heel mooi signaal zijn. Het is ook een mooie manier om te onderlijnen dat het feest is en tegelijk een signaal te geven van wereldwijde verbondenheid en solidariteit”, vindt Keulen.

De minister wijst er voorts op dat ritueel thuisslachten verboden is sinds 1988, meldt MetroTime.be.

Er zijn 29 reacties

  1. Maghrebie
    07 december 2007 om 09:18 uur.

    Daar ben ik zelf ook altijd een voorstander van geweest, alleen hoor ik van iedereen om mij heen dat de Islam juist eist dat iedereen een schaap koopt als je dat kunt betalen. Dit zal ik echt is een keertje moeten uitzoeken.
    In het midden Oosten is het volgens mij wel zo dat velen gewoon geld doneren ipv zelf te slachten.

    Aan de andere kant hebben wij ook de Zakat, dat zijn ook giften aan minderbedeelden.

  2. jamal
    07 december 2007 om 09:57 uur.

    Het geldt ook voor de kalkoen in de kerst…

  3. studente
    07 december 2007 om 10:43 uur.

    @ Maghrebie, ik ben het ook daarmee eens idd dat het verstandiger zou zijn om minderbedeelden zouden kunnen helpen ipv een schap te slachten.
    Maar dat doen we sowieso al tijdens het offerfeest en de schaap is nu eenmaal het symbool van het offerfeest.

    @ Jamal, idd. That goes both ways. De kalkoen en de schaap.
    Maar de kalkoen is meer een amerikaans iets en niet echt europees.

  4. ghalil
    07 december 2007 om 11:09 uur.

    magrebie
    marokkanen slachten schapen en de turken slachten koeien terwijl we allemaal maar een quran volgen
    ik neem aan dat er nergens staat dat de marokkanen schapen moeten slachten met het l3id en de turken koeien
    ik neem eerder aan dat het een ritueel is van een cultuur dan dat het in de quran ergens staat

  5. Blikvanger
    07 december 2007 om 11:32 uur.

    @ Jamal:

    Hahahhahahaahahahha….die is goed!

  6. krimo
    07 december 2007 om 11:37 uur.

    met kerst mag er geen konijn meer op tafel, dat geld kan men beter besteden aan een goed doel 🙂 en al die “kerst”bomen die in de huiskamers geplaatst worden is zonde van de natuur. Dat geld wat aan een kerstboom besteed wordt kan men beter aan WNF doneren, 🙂

    Met andere woorden een schaap slachten hoort bij het islamitische feest, zoals een kerstboom/konijn en alle andere gebruiken bij een kerstfeest horen.

    Afblijven van ons offerfeest!!!!!!

  7. brother
    07 december 2007 om 12:13 uur.

    Het is een Soena om een offer uit te voeren op de speciale 3 dagen. Voor elke haartje die zich op de vacht bevindt zal men een hasana (waardering)ontvangen. Dus de prioriteit ligt bij het offeren. God heeft Abraham niet bevolen iets van zijn gelden uit te geven maar een schaap bezorgd om te slachten.

    God weet het beste.

  8. Maghrebie
    07 december 2007 om 12:53 uur.

    Haha, Jamal dat is een goeie….

  9. hassanhasson
    07 december 2007 om 01:46 uur.

    De scheiding van kerk en staat! het wordt steeds gekker in Belegie….

  10. Yassin
    07 december 2007 om 04:23 uur.

    ze willen de offer van ons geloof uit bannen allah s.w.t we horen een schaap te slachten op deze gezegende dag we hebben al zakat en je kan altijd giften geven en op kerst moeten zij kalkoenen niet slachten jamal heeft gelijk straks zeggen ze je hoeft niet 5x te bidden enzovoorts

  11. mani
    07 december 2007 om 04:30 uur.

    gelijk

  12. schaapie
    07 december 2007 om 06:41 uur.

    Ik heb eerder te doen met de Kalkoen in Kerst want die word gewoon afgeslacht en opgevreten en alleen met doel lekker te smaken en vullen…
    onze schaap heeft nog betekenis en smaakt zo ie zo lekerdur

    who’s with me!

  13. Karim Khadiri
    07 december 2007 om 10:04 uur.

    Profeet Ibrahim heeft het gedaan, is dus ook een plicht aan moslims om een schaap te kopen en met armen te delen en natuurlijk geven wij tijdens Id ul fitr en Id ul adha gewoon zakaat. dus schaap slachten hoort bij ons geloof.

  14. zaka-man
    08 december 2007 om 04:08 uur.

    je kan ook voor kiezen schaap slachten en een gift geven aan goede doel.

  15. kano
    08 december 2007 om 08:57 uur.

    het beste is elk groot familie (bestaat uit ouders en getrouwde kinderen) een schaap kunnen slachten en onder elkaar verdelen of samen opeten en het andere geldbedrag kun je beter naar de armen opsturen naar Marokko , dit lijkt mij een beste oplossing.

  16. khalid
    11 december 2007 om 03:24 uur.

    Komt een belg die geen eens 100 jaar geleden schoon drink water en iets langer geleden in berenvellen liep ons vertellen wat wij wel en niet moetten doen?
    Raar hoor?

  17. khalid
    11 december 2007 om 03:25 uur.

    lijkt net een mop! maar kan er niet om lachen.

  18. ghalil
    12 december 2007 om 11:19 uur.

    het is de mode om de islam aan te vallen
    volgend jaar is er weer een nieuwe trent

  19. peter
    13 december 2007 om 02:36 uur.

    ghalil dat denk je christendom word ook vaak aangevallen. van aanvallen worden geloven alleen maar sterker. als t geloof tenminste echt waar is en waarheid bevat zal t toch nooit ten onder gaan tegen over tegenstanders.

    misschien word je als gelovige zo wel getest op je echtheid?. dat word in de bijbel voorspeld dat de christenen bijzonder beschermd zullen worden zelfs tegen giftige slangen. ze zullen de duivel overwinnen

  20. Sihem
    13 december 2007 om 09:50 uur.

    @ maghrebie & @ Ghalil:

    Het offeren is verplicht zodra je in het huwelijk treed…dus als je getrouwd bent dien je je te houden aan de offerplicht.

    In principe dien je een schaap te offeren, maar als je je deze niet kunt veroorloven kun je voor een alternatief kiezen…bijv. kalkoen/kip of iets anders.

    @Ghalil: De turken die ik ken, slachten gewoon een schaap, maar als je het kan veroorloven om een koe te slachten…dan mag dit ook, maar het blijft een feit dat het om een schaap zou moeten gaan….wat een cultuur brengt in religie is prima, zolang het maar niet in strijd is met de basisbeginselen.

    Wat veel mensen zeggen heir in Nederland…ach we eten altijd vlees, ik stuur het geld naar marokko/of iets dergelijks en klaar…daar gaat het niet om, offer je schaap en stuur daarnaast als je het kunt missen nog geld.

  21. ghalil
    13 december 2007 om 10:36 uur.

    peter
    gelijk geef ik je
    ik spreek je niet tegen
    zowel elke geloof word aangevallen
    ja er zijn moslims die de islam verkeerd begrijpen
    en men het verkeerde beeld laat zien over de islam
    helaas zijn er die de islam zelfs zwart maken door de acties die ze ondernemen
    maar vind jij dan dat wat er nu gebeurd met de islam goed is
    en dat de andere geloven net zo zwart worden gemaakt

    sihem
    het gaat hier over l3id niet over l3ars
    de turken bij mij in de buurt gaan voor koeien
    en omdat de marokkanen schapen nemen
    is het eerder voor mij dat elke afkomst zo zijn eigen keus naar dier gebruikt
    ook al worden bij de meeste schapen gedaan
    maarja l3id is l3id maakt niet uit of je slacht of een zakat doet
    de nederlanders nemen varkens
    marokkanen nemen schapen
    en turken koeien en de rest weet ik eigenlijk niet zo

  22. ahmed
    13 december 2007 om 11:54 uur.

    ik hou meer van een gebraden kippetje met vulling heerlijk

  23. brother
    13 december 2007 om 01:24 uur.

    Offeren is GEEN plicht. Het is Soena. De praktijk van de profeet.
    Natuurlijk is het beter om het wel te doen.

    Sihem trek het na

  24. peter
    13 december 2007 om 04:24 uur.

    ghalil je bedoelt die ideeen van die belgische minister om slachten te vervangen door giften te geven? goed bedoelt denk ik, maar beter lijkt t me dan om t slachten goed te regelen. in belgie dan volgens mij is in nederland wel goed geregeld speciale dagen bij de slachthuizen en een iman aanwezig ter controle of t wel halal gebeurt.

    en betreffende geloven. bv boedisme islam en christendom om er drie te noemen. bepaalde dingen zoals naastenliefde vergeving komen bij alle drie voor. maar sommige mensen maken dan misbruik van dat geloof. en pretenderen de ware gelovigen te zijn. denk bij moslims aan bin laden die t ware geloof pretendeerd te hebben. bij christendom hebben mensen in noord ierland elkaar tot enkele jaren geleden ook overhoop geschoten en ongetwijfeld zullen er bij boedisten ook wel uitwassen zijn.

    omdat al die geloven worden beleefd uitgevoerd gepraktiseerd door onvolmaakte fouten makende mensen. en sommigen zeggen ; wij ik hebben de waarheid en al t andere is leugen. en dan sluit je bij voorbaat anders denkenden gelovigen uit

    volgens mij is geen 1 van de godsdiensten beter dan de ander geen jood christen hindoe boedist moslim of wat dan ook

  25. brahim
    13 december 2007 om 11:13 uur.

    is het niet hypocriet dat op één dag inhet jaar de moslims een schaap slachten men praat over het welzijn van die dieren en door het hele jaar worden er miljoenen varkens kippen runderen geslacht en goed weet op welke manier of denken de mensen echt dat ze eerst allemaal braafjes verdoofd worden en dan pas geslacht. Stelletje hypocrieten zijn het allemaal, dat die Marino keulen maar eens daar over begint IPV de schaapjes die hij gewoon niet graag lust zoals de meeste belgen. Varkens worden onderste boven gehangen en dan gewoon een mes in de hals en laten bloeden aan de lopende band heb het op tv gezien. nogmaals, Hypocriet Marino keulen.

  26. ghalil
    14 december 2007 om 11:16 uur.

    peter
    het probleem is dat men de verkeerde mensen volgd
    in elke geloof is er wel haat gezaaid door mensen die de tegen overgestelde beelden laten zien van wat er werkelijk is
    ik weet niet wat er gaande is in de andere geloven kwa wat ik ervan hoor
    de islam word helemaal verkeerd begrepen omdat er mensen zijn die de sarat (teksten) in de quran helemaal verkeerd begrijpen en het letterlijk gaan doen wat er staat
    terwijl het een andere betekenis heeft dan dat er staat
    dan heb je mensen die dat volgen en nog niet eens weten wat er staat
    dat was al zo in de tijden van de profeten tot nu
    maarja iedereen doet gewoon zijn ding en dan zie je wel hoe je eindigd
    hel of hemel het is maar de weg die jij neemt

  27. Prem
    14 december 2007 om 10:26 uur.

    Mij gaat het niet om een geloof dat ik tegen de rituele slacht ben, ik ben ook tegen de slachthuizen, heeft niets met geloof te maken.

    Wat ik wel raar vind;
    Dat ooit een mens droomt dat hij zijn zoon moet offeren van God, dat hij vervolgens een lam mocht slachten zodat zijn zoon kon blijven leven en dat anno 2007 wereldwijd miljoenen dieren de keel wordt doorgesneden om dit te vieren.
    Heeft God jullie dat bevolen??.
    Als het al waar!!! is he, dit was toch iets tussen Abraham en God???.

    Ik geloof dat hele verhaal niet, ik bedoel, dat lam was toch wel geslacht er moest immers gegeten worden.

    Ook dat van de kerstbomen, en konijnen eten etc.., dat doen de mensen helemaal zelf, heeft niks met God te maken.

    Er zijn veel mensen die van dieren houden en geen vlees eten..dus begrijp niet waarom jullie je aangevallen voelen op het geloof.
    Er valt heel veel te verbeteren in de wereld, dieren worden maar gefokt en misbruikt, dat is toch afschuwelijk?.

  28. Aicha
    18 maart 2009 om 01:45 uur.

    Salam allemaal,
    Ik ben een vegetarische moslima, de Islam vraagt ons logisch na te denken en dieren te sparen wanneer we dit kunnen.
    Kijk maar op deze link, daar kun je er veel over lezen:

    http://www.themodernreligion.com/misc/an/an2.htm

    Dieren offeren is niet meer nodig, dieren zjin ook de creaties van Allah swt en als we ze kunnen sparen moeten we dat doen. Op het redden van dieren staat een beloning, je kunt dus ook zakat geven aan dierenrechtenorganisaties.

    Een tip: lees Animal Welfare in Islam geschreven door Al-Hafiz Basheer Ahmad Masry, het boek is nog veel verassender als de samenvatting op internet.

    Aicha

  29. peter = de naam
    18 maart 2009 om 10:58 uur.

    Inderdaad Aicha. Dieren offeren is naar mijn mening ook niet meer nodig. Niet alleen de islam dus geeft aan dat vegetarisch zijn een goede oplossing voor een deel van het milieuvraagstuk en niet in de laatste plaats voor onnodig dieren fokken, doden en opeten.

    Ook de Bijbel geeft op de eerste bladzijde in Genesis ook aan dat de mens van origine geen vleeseter is.

    Genesis 1

    26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt. ’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. 28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen. ’ 29 Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn. 30 Aan de dieren die in het wild leven, aan de vogels van de hemel en aan de levende wezens die op de aarde rondkruipen, geef ik de groene planten tot voedsel. ’ En zo gebeurde het. 31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.

    De mens mag heersen over de dieren en dus niet misbruiken. Pas na de zondeval ging de mens uit een soort noodzaak vlees eten en gingen dieren elkaar opeten. Niet van origine zoals in het begin dus!!

    Zoals de mens nu via de bio-industrie dieren misbruikt, zo is het een gruwel voor God.