MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Nederlanders tegen actie moslim beweging

27 december 2007 | in Maatschappij | 39 Reacties

Hizb Ut-Tahrir In delen van Den Haag is negatief gereageerd op een pamflet, dat jongeren van de islamitische beweging Hizb Ut-Tahrir hebben verspreid. Onder de kop ‘Het verdedigen van de Edele Koran is een Islamitische plicht’ verzetten de initiatiefnemers zich met name tegen de film, die Geert Wilders volgend jaar wil uitbrengen. De PVV-voorman richt hierin zijn pijlen op de Koran, het Heilige Boek van de moslims. Menig inwoner trof de flyer de afgelopen dagen aan in de brievenbus, onder meer in het centrum en in de Vruchtenbuurt.

De jongeren van de Hizb Ut-Tahrir in Nederland, wat Partij van de Vrijheid betekent, stellen in hun pamflet dat ‘wij niet stilzwijgend toe zullen kijken bij de bespotting van onze religie’. Om die reden zijn ze ‘een campagne begonnen om de Koran te verdedigen en een weerwoord te bieden aan hen die proberen onze heiligdommen te vernederen’. Met hun pamflet roepen ze moslims in Nederland op om zich bij dit protest aan te sluiten, aangezien ‘stilzwijgen kan worden uitgelegd als acceptatie’.

De reacties op de flyer zijn voornamelijk negatief bevonden door de Nederlanders. Een bewoner in de Vruchtenbuurt spreekt van een ‘slecht initiatief van deze moslims, dat volgens mij alleen maar aanzet tot splitsing’, bericht het Algemeen Dagblad. Een ander stelt dat ‘verspreiding van dit soort berichten leidt tot haat en tegenstand’. ,,Een dergelijke actie lost dus niets op!’’, aldus deze bewoner van Den Haag Zuidwest. Een derde ontvanger is vooral verbaasd over het feit dat in de brief uitsluitend moslims worden aangesproken. ,,In mijn straat wonen die niet, voor zover ik weet althans.’’

De politie Haaglanden weet dat de pamfletten de afgelopen dagen in Den Haag zijn verspreid, maar ze weet niet exact in welke wijken of in welke omvang. Vooralsnog ziet de politie geen reden om actie te ondernemen tegen de schrijvers, aldus een woordvoerder. ,,Voor zover bekend zijn er bij ons ook geen klachten binnengekomen.’’

Er zijn 39 reacties

  1. ghalil
    27 december 2007 om 01:38 uur.

    waarom nog aandacht geven aan zulke onbenullen
    laat hun praten want ze worden wel vanzelf stil
    in plaats van pamflettes gaan rondstrooien

  2. Maghrebie
    27 december 2007 om 08:05 uur.

    Wat ik me afvraag is of deze jongeren deze oproep doen om inderdaad op te komen voor het geloof, of is het gewoon de schreeuw om aandacht.

    Iedere weldenkende mens weet dat zo’n actie in de huidige tijd weinig effectiviteit kent. Verder moedig je met dit soort acties alleen de Anti Islam zooitje om de moslims nog verder uit te dagen. Dit soort acties is in mijn ogen een teken van zwakheid.

    Wat een van de reacties uit het bericht naar voren brengt lijkt mij interessant. Waarom is de oproep alleen maar aan de moslims gericht?
    Voor een brede beweging en grote steun zul je je echt moeten richten op de grote publiek. En daar komt nog bij dat met dit soort acties de goeie NLers zich minder snel uit zullen spreken tegen de verwildering van de samenleving.

    Ik wens iedereen wijsheid toe in 2008………………..

  3. peter
    27 december 2007 om 11:54 uur.

    die beweging begint nu al te ageren tegen iets (film) o.a waarvan ze nog helemaal niet weten hoe of wat t precies over gaat. en sowieso of die film er wel komt en zoja, wel uitgezonden word op tv? en of t echt zo controversieel is.

    aleen maar publiciteit voor wilders

    je moet eerst iets zien om er over te oordelen en daarna kun je er iets tegen bedenken stop dan op dat moment je energie erin en niet nu.

    spreekwoord de soep word niet zo heet gegeten als ze word opgediend

  4. studente
    27 december 2007 om 12:50 uur.

    Ik zou er sowieso geen tijd aan besteden. Wilders en zijn partij zijn een schande (lachertje) voor de NL politiek.

    In 1 woord: triest!

  5. Dr Ayman
    27 december 2007 om 02:44 uur.

    Aan de mensen achter de(uit emotie geschreven)pamfletten.

    Ik ga er vanuit dat jullie intentie goed bedoeld is.
    Maar wat ik me afvraag is of jullie wel goed na hebben gedacht over het geen waar jullie mee bezig zijn.
    Wat de evt.consequnties kunnen zijn naar aanleiding van jullie oproep de Islam zoals jullie dat verwoordden te ‘verdedigen’ .
    Jullie schijnen een film tegen te willen houden die de moslim en de Islam zou beledigen.
    Ik heb de pamflet ook gelezen en ik moet zeggen ,ik was geschokt .
    Ik schaamde me diep over het niveau ervan.
    Ik verbaasde me namelijk over de slechte kennis die de auteur(s) van de pamflet over de Islam hadden.
    Mensen van de pamfletten: Ik ben moslim al7amdolillah en ik weiger mee te gaan in jullie emotie. Omdat het niet DE manier is.
    Wat ik aan alle moslims over de hele wereld wil zeggen is:
    Laat Wilders en co maar hun gang gaan.
    Ze mogen er van mij 100-en per dag maken,echt waar! Mij raken ze niet. Dat is niks nieuws.
    Het gebeurt al sinds de tijd van Adam,Nuh,Ibrahim,Musa,Isa, en Mohammed vrede zij met hen allen en het zal doorgaan tot het einde der tijden.
    Maar ik heb 1 voorwaarde: Niet met MIJN belastingcenten!

    Op de vraag waarom Wilders en co van mij zulke provocerende films mag maken?
    Allereerst kun je het niet tegenhouden .En ten tweede: zolang de wereld en dus de Shaytaan bestaat er altijd islamofoben zullen zijn.
    Daar moet een gelovige(ook een ware Christen) mee leven tot ‘De Dag der Opstanding’.
    Maar zo’n film kan ook voordelig uitpakken voor de islam ondanks dat zij hem in een kwaad daglicht willen stellen.
    Het gaat om de niet-moslims die het gaan zien maar daarna met een kritische blik de Quraan willen bestuderen.En dat is allen maar goed.
    Net zoals b.v. hoe de Islam in zuid-Amerika terecht is gekomen.
    Via slavernij!
    Want zij smeden een plan en Allah smeedt zijn plan.En Allah is de beste planner.
    Laat ze maar 100-en films maken.
    De Quraan is door Allah neergezonden en zal door Allah worden beschermd.
    Daar heb je geen pamflet of protestdemonstraties voor nodig.
    Het belangrijkste is als je een bijdrage aan de Islam wilt leveren en wilt verdedigen is je te gedragen als een ware moslim door aan je vrienden,buren collegas het goede voorbeeld te geven.
    Doen wat onze profeet ,vrede zij met hem,de mensheid heeft geleerd.
    De taak van de moslim is,de wereld te leiden met wijsheid ,niet met hypocrisie waar de meeste moslims vandaag de dag mee besmet zijn.

    Assalamu 3alaykoum.

  6. Maghrebie
    27 december 2007 om 02:58 uur.

    Peter,
    Volgens mij weten alle inwoners van dit Wilderland het doel van dit film. Dat vraagt echt geen uitleg of nuances.

  7. Dr Ayman
    27 december 2007 om 04:32 uur.

    Waarom is mijn artikel niet gepubliceerd?

  8. kano
    27 december 2007 om 05:28 uur.

    Het enige echte actie die wij als moslims moeten ondernemen is volgens de echte slam leven in dit land, we moeten onze kinderen een goede opvoeding geven (geen extrimisme natuurlijk), het is jammer dat sommige van ons “moslims” hebben het verpest voor een echte moslim die volgens de islam leeft.

  9. mani
    28 december 2007 om 09:33 uur.

    niet slim van die HUT,
    op de koran staat: Inna nahno nazzalna ddikr, wa inna laho lahafidoun.

  10. ghalil
    28 december 2007 om 09:45 uur.

    toen de islam werd aangevallen in de tijd van rasol,zelfs toen zijn vrienden en volgelingen voor hem werden gedood
    kwam hij niet in opstand of ging rellen schoppen
    enigste wat hij deed is bidden tot allah swt en geduld hebben
    de moslims die in opstand komen en er wat tegen proberen te doen
    zijn of de mensen die de quran nooit hebben gelezen of de quran niet begrijpen of niet weten wat er in de qurqn staat
    als ze wisten wat erin de quran zou staan
    dan zouden ze weten dat de quran geen mensen nodig heeft om zich te beschermen
    de quran heeft zijn beschermers al

  11. peter
    28 december 2007 om 11:53 uur.

    mahgrebie ik weet niet precies wat wilders wil met die evt film en volges mij jij ook niet en de inwoners van “wilderland”zoals jij t noemt, ook niet

    je kunt niet invullen voor anderen

    misschien is t doel wat hij voor ogen heeft met die film, wel heel anders dan er verwacht word?

    je kunt niet oordelen als je t niet hebt gezien.

  12. tommy
    28 december 2007 om 12:09 uur.

    het mohammedisme moet bestreden worden. koran en mohammed hebben niks te doen met islam. ken je geschiedenis.

    aangezien ‘stilzwijgen kan worden uitgelegd als acceptatie’. gesprokken als de zogn. profeet mohammed.

    f.ck mohammedisme

  13. Maghreb.NL » Blog Archive » Actie pamflet niet strafbaar
    28 december 2007 om 12:21 uur.

    […] Het pamflet van de ‘bevrijdingspartij’ Hizb ut Tahrir werd verspreid in de Indische Buurt en dook ook op in Den Haag, Haarlem en IJmuiden. […]

  14. Maghrebie
    28 december 2007 om 01:51 uur.

    Als hij de koran vergelijkt met mijn kampf en de islam met fascisme, dan spreekt zijn intentie al voor zich en hoef ik inderdaad niets verder in te vullen.

    En het doet mij eerlijk gezegd ook helemaal niets wat hij zegt of regisseert. Het geloof zit in mijn hart en niet op de beeldbuis of cartoons.

    Maar laten we SVP niet doen alsof hij onschuldige bedoelingen heeft met dit soort acties.

    En Peter, jij zou moeten weten waar dit soort acties naar toe leiden.

  15. kano
    28 december 2007 om 04:29 uur.

    Hij noemt de Islam een fascist terwijl hij zelf een fascist en een rascist is, hij is tegen het Hitlers boek mijn kampf terwijl hij aan een film werkt die wellicht erger dan mijn kampf is, hij is tegenstrijdig.

  16. achmet
    28 december 2007 om 05:57 uur.

    ik hoop dat de nederlanders niet weer zo dom zijn om te denken dat alle marokkaanen hier achter zitten of stuenen. dit actie zeer dom en schadelijk voor de marokkaans gemeenschap. ik zou die blonde marokkaan negeren en geen andacht geven . want een kind dat vervelend is en steeds gaat janken moet je ook geen aandacht geven. en volgens mij moet we als marokkaanse gemeenschap zuleke domme acties zwaar veroordelen. we leven tenslote niet in israel.

  17. nederlandse vrouw
    28 december 2007 om 06:49 uur.

    Beste mensen,
    Vandaag kreeg ik het betreffende pamflet in mijn brievenbus. Ik was in eerste instantie geschrokken over de inhoud ervan. Maar na het lezen van bovenstaande reacties weer gekalmeerd. Ik begrijp niet waarom deze jongeren
    zich druk maken. Wilders beledigt ook onze koningin en dan gaan we toch ook niet mijn z’n allen tot actie over. Het lijkt mij inderdaad een schreeuw om aandacht zowel van Wilders als van de actievoerders. Zelf heb ik goed contact met moslims, mijn buren, collega’s,mijn cliënten en kennissen. Wij helpen elkaar in goede- en in slechte tijden en accepteren elkaars geloof. Als je zover kan komen zal het steeds beter gaan in de wereld.

  18. ghalil
    28 december 2007 om 07:46 uur.

    tommy
    zwijgen ziet men meer als tijd niet verneuken aan idioten
    puur onzin praten om aandacht te trekken
    hoe kan in godsnaam een niet moslim die niet arabisch kan lezen ooit weten wat er in de quran staat
    laat staan het nog begrijpen
    men die zo praat zijn net zo krom als elke moslim die of onzin praat of onzin uit haald
    zoal meghrabie al zij
    het geloof zit in je hart en niet op beeldbuis of cartoons

  19. abdollah
    28 december 2007 om 09:40 uur.

    Tommy weet jij wat bestreden moet worden jou soort eikel

  20. peter
    29 december 2007 om 12:01 uur.

    maghrebie je vult voor mij in dat ik denk dat t wellicht onschuldig is wat wilders in zijn film wil laten zien ik denk helemaal niet na over evt inhoud als t komt die film zie ik t wel. eerder niet. ik verwacht niet veel ervan. wilders als filmmaker haha maar dat terzake

    ik denk ook dat weinig tot geen omroepen interesse hebben in een film v wilders dan moet ie ’t via internet doen? bioscoop? in zijn zendtijd voor politieke partijen 1 x per 4 weken kan ie dus 5 minuten uitzenden maximaal. dus is zijn mogelijkheid om publiciteit kijkers te trekken beperkt

    hopelijk gaan media ook zorgvuldig daarmee om want die herhalen alles tig keer vergroten t uit een soort boycot v wilders zou beter werken minimale aandacht geven = minder publiciteit.

    en als t echt vuiligheid zou zijn in de film dan naar de rechter stappen de snelste weg. t zal dan lastig zijn om je gelijk te krijgen want evt beledigende inhoud en vrijheid v meningsuiting in nederland staan soms op gespannen voet en soms lijnrecht tegenover elkaar in een democratie. maar dat is dan aan een rechter om te oordelen

    en laat t dan ook daarbij een oordeel desnoods via hoger beroep misschien moet ’t wel eens een keer naar een europees hof voor een oordeel. al zou een rechter eens wilders verplichten om op een zitting zich te verklaren. dan zou er een dialoog op gang komen. want nu ontloopt wilders een dialoog en dat is jammer

    als ik rechter was zou ik wilders verplichten om bij elke keer dat ie kritiek op islam heeft om ook tegenover kritiek iets positiefs te zetten over islam. maar goed

    ik wacht wel af wat er van de film terecht gaat komen. happy vredig new year iedereen dan maar alvast toegewenst

  21. peter
    29 december 2007 om 12:03 uur.

    achmed wat heeft israel er nou mee te maken?

  22. Henk -Rotterdam
    29 december 2007 om 10:38 uur.

    Tommy, je lult nog steeds en steeds meer uit je nek en ben een toonbeeeld van onverdraagzaamheid,stompzinnigheid en blinde inzichten in de maatschappij.
    En over welke geschiedenis heb je het ?
    De bloedige Nederlandse geschiedenis met de kruistochten waarbij we iedereen zijn hersens insloegen die onze “christelijke normen” niet aanvaarde,
    of onze geschiedenis in onze voormalige kolonieen,waarbij we landen leeggeroofd hebben,moorden,verkrachtingen,slavernij uitbuiting etc ?
    Inhoudelijk het pamplet gelezen en er staat niets in wat bedreigend is ,dus waarom die ophef, weer koren op de molen van GW en weer stompzinnige kamervragen die we de belastingbetaler weer veel geld kosten.
    Wanneer gaan we nu eens gewoon met elkaar om en respecteren we elkaar op grond van ons van samenleven met elkaar,en onze samenleving in de maatschappij.

  23. mhamed
    29 december 2007 om 01:52 uur.

    TOMMY zeg dat in mijn gezicht!!!!!!!!
    geloof me jouw moeder zal je echt niet herkennen.
    en wij zijn geen mohammadaansen zielige ziel.

  24. Jan
    29 december 2007 om 03:29 uur.

    Ik ben een 65 jarige man. Ik begrijp de reakties op W. en consorten wel, maar zie ze liever niet. Iedere publicatie over hem is teveel. Hij beledigd niet alleen moslims, maar ook zijn eigen volk. Het merendeel schaamt zich om zo’n man in ons midden te hebben. Volgens mij is het gewoon angst, zoals ook voor laatste wereldoorlog zich mensen bij de NSB aansloten uit angst! Veel mensen zijn kuddedieren en sluiten zich bij de wat zij denken “grootste en sterkste” club aan om hun eigen materialistische zaken veilig te stellen.
    Ik heb zelf veel moslims als vrienden over de hele wereld, maar ook katholieken en hervormden en boedisten enz. Zelf ben ik atheist, maar heb nooit gemerkt dat ik daardoor als mens niet werd geaccepteerd. Integendeel, ik heb er met mijn vrienden wel discussies over maar nooit in de zin van —jij moet doen wat ik wil—- of —-het is fout katholiek, moslim, boedist of atheist te zijn—- Mijn vrienden laten elkaar in hun waarde en zo hoort het ook!
    Ik hoorde een Marokkaanse jongeman in een cafetaria in Den Haag onderlaast zeggen: Ze moeten die man niet zo in de publiciteit houden…links laten liggen….Ik ben het met hem eens. Het is allemaal niet zo interessant wat W te vertellen heeft.

  25. tommy
    30 december 2007 om 11:35 uur.

    Henk -Rotterdam de geschiedenis over “islam” en zijn volgelingen. wat is er nu waar en niet. kijk eens verder dan alleen de profeet en de koran.

    als je 1 van de volgende videos kan neerlegen met feiten.

    http://nl.youtube.com/profile?user=muhammadsquran

    en we hebben het hier over de geschiedenis van “islam”. dus begin niet met de geschiedenies van de joden, kato…etc. dat is weer een ander gebied.

  26. fire
    30 december 2007 om 11:48 uur.

    jan@ moslims als vrienden over de hele wereld, maar ook katholieken en hervormden en boedisten enz. Zelf ben ik atheist, maar heb nooit gemerkt dat ik daardoor als mens niet werd geaccepteerd.

    maar daar gaat het ook niet om. het gaat wat zwart en wit op papier staat en hun ideologie. (holy scripture).

    het zijn niet alleen niet-moslim die er kritiek opgeven,maar ook moslim groepen zelf,sommige zijn zelf anti sharia,sommige zijn zelf tegen de koran. en deze personen schoopen het hardst. zolang hun het niet met elkaar eens kunnen worden blijft het een gedoe.

  27. Mostafa
    30 december 2007 om 03:26 uur.

    Tahrir bekekent bevrijding in het Nederlands! en dus geen vrijheid, zoals in de tekst staat. Tahrir en vrijheid hebben niets met elkaar te maken hebben.
    Hoeria betekend wel vrijheid in het Nederlands.Verdddddome.
    Maar wat willen zij bevrijden die mensen?wie zit achter deze bevrijding?
    Bevrijding? verddddome ! wijs blij dat u hier mag wonnen, ondanks dat gezeik en gezeur van die verkrachter van het fatsoen en democratie , de heer Wilders.
    Een ding hebben zij gemeen, Wilders en hizb ut Tahrir: extremisme als prencipe.Amen.

  28. Henk-Rotterdam
    30 december 2007 om 05:41 uur.

    Tommy,
    Je begrijpt er echt geen ene moer van.
    Waarom haal je de joden erbij?
    Ik geloof niet dat ik het daarover had.
    Weet je echt wel wat een samenleving is of ben je dusdanig gefrusteerd dat je een blik in je ogen heb die als maatschasppij vreemd kan worden omschreven of ben je van mening dat je opmerking
    “f.ck mohammedisme”behoren tot de dagelijkse omgangsvormen en wil je zo een punt stellen.
    Het enigste wat ik tot nu toe bij jou kretelogie heb kunnen ontwarren zijn een aanwijzing van je onverbloemde haat,egoisme,onzekerheid,achterdochtigheid en het ergst is je onnozelheid.
    Dat je niet in staat bent om een eigen mening te hebben is nog daaraan toe, maar het stompzinnig volgen van idioten die continu haat prediken in deze samenleving is je wel kwalijk te nemen.

  29. kano
    30 december 2007 om 05:51 uur.

    fire @

    iemand die tegen het heilige boek is de Koran, is geen moslim, en dat geldt ook voor de christendom, iemand die tegen de bijbel is noem je geen christen.

  30. ghalil
    31 december 2007 om 11:45 uur.

    tommy
    wilders heeft plek vrij
    mischien moet je aanvraag doen
    kun je meteen meer aandacht krijgen

    fire
    wat staat er dan zwart op wit in de quran
    ik denk dat je geen arabisch kunt lezen dus zowiezo niet kunt lezen wat erin de quran staat
    dus jou bron over wat er zwart op wit in de quran staat zijn of mensen zoals wilders of mensen die het verkeerd begrijpen
    en als je quran kunt lezen kijken of je het wel kunt begrijpen wat erin staat
    ik denk zelf dat je geen een van de 2 kent

  31. free palastina
    02 januari 2008 om 05:53 uur.

    fire of ya3tik allah vuur in de qoran staat respect voor andere gelovigen

  32. amazighroots
    02 januari 2008 om 06:02 uur.

    mostafa jij bent zeker met een dikke nederlandse vrouw getrouwt voor papieren leer je eerst nederlands eerst lkahba dyamak a zamel

  33. achmet
    02 januari 2008 om 11:11 uur.

    aan alle nederlanders,

    echte moslims bestaan niet meer , tegenwoordig zijn er alleen maar eikels die denken dat ze de koran kunnen lezen en begrepen. bijvoorbeeld , ze denken dat als een vrouw de hele dag met een hoofdoek loopt dan is ze een vroome moslim, ik kan heel veel die met zo’n hoofdoek lopen en ondertussen lusten ze er pap van (porno) echtwaar . en daarom zijn die zogenaamde moslims heel erg bang dat hun vrouwen door een andere genomen wordt. hun kinderen gaan de iedere dag mensen lastigvallen en dat mag. nou een echte moslim laat dat echt niet toe. laat ze hun kinderen maar eerst eens goed opvoeden die nep moslims.

  34. MB
    03 januari 2008 om 08:17 uur.

    @ Achtmet
    Het wordt tijd, dat je opgenomen wordt. multiple personality (meerdere persoonlijkheden) is behandelbaar, maar je moet wel je best doen en je pillen op tijd nemen. Laat ook een DNA ondoerzoek instellen om te achterhalen wie je echte vader? Mischien iws het een Moslim?/?
    Het verbaast me wel, dat julie met z’n achten overeenstemming hebben bereikt om deze reactie te plaatsen.
    Het bewijst weer, dat je totaal niks van de islam weet. “Echte Moslims bestaan niet” Hahahaaha Het feit dat een persoon deze religie aanhangt wil niet zeggen, dat je dan automatisch heilig bent. De leer van de Islam wil zeggen, dat je je best doet om zoveel mogelijk volgens deze religie te leven. Het is ook niet de bedoeling om alles te weten van de Islam. (Dit is niet haalbaar) Geleerden hebben jarenlang de islam bestudeerd en zijn er nog steeds mee bezig en nog weten ze niet alles over deze religie. Dit geldt trouwens ook voor andere religies

    “ze denken dat als een vrouw de hele dag met een hoofdoek loopt dan is ze een vroome moslim, ik kan heel veel die met zo’n hoofdoek lopen en ondertussen lusten ze er pap van (porno) echtwaar ”
    Wat is jouw rol hierin (Ik bedoel jullie rol)??? was/waren je/jullie bezig met een wetenschappelijk studie?
    Aangezien wij mensen zijn(met of zonder hoofddoek) zullen er altijd verleidingen zijn die wij niet of nauwelijks kunnen weerstaan. Het gaat erom, dat de persoon er zelf achterkomt wat zijn zonden en gebreken zijn en er naar handelt. het belangrijkste is: van je fouten leren. Dit kan je individueel doen , maar er zijn ook mensen die hierbij hulp bij nodig hebben.

  35. ghalil
    03 januari 2008 om 10:11 uur.

    achmet
    nep moslims zijn er genoeg net zoals jij er een van bent
    als het goed is en ik me niet vergis is het critizeren over anderen of praten over anderen ook niet acceptabel in de islam

  36. achmet
    03 januari 2008 om 04:23 uur.

    maar je mag toch wel de waarheid zegen of niet soms.

    ach, de waarheid kan soms best pijn doen . zo uit de reactie’s van Ghalil en MB te lezen

  37. MB
    04 januari 2008 om 06:51 uur.

    Beste Achmet,
    “maar je mag toch wel de waarheid zegen of niet soms.”
    Dit mag zeker, alleen jouw waarheid is in dit opzicht een relatief begrip.
    Een mening geven wil niet zeggen, dat deze automatisch gevormd kan worden tot waarheid. de waarde hiervan wordt bepaald door (harde) feiten en/of wetenschappelijke studies. Naar aanleiding van jouw reactie kan vastgesteld worden, dat jouw waarheid nog door feiten nog door wetenschappelijke studies is onderbouwd. Het is daarom raadzaam om niet al te snel een bevolkingsgroep te bestempelen als slecht aan de hand van hun religie/afkomst/levensbeschouwing/seksualiteit of omdat een vrouwelijk geslacht (met een hoofddoek) er pap van lust.

  38. ghalil
    04 januari 2008 om 12:20 uur.

    achmet
    nee waarheid doet bij mij niet pijn
    het is waar wat je zegt dat er genoeg nep moslims zijn
    je moet maar is zien bij andere reacties van mij
    maar mij zie je niet gaan oordelen over andere terwijl ik niet zo perfect ben
    en ik neem aan dat jij dat ook niet bent
    of ik vergis me en jij doet o zo alles volgens de islam om een ware ikhwani of een moamin te zijn

  39. Jan
    08 januari 2008 om 03:43 uur.

    Fire (re.26) laat ze lekker onder elkaar krakelen. Geen geloof zonder een of meer en soms zelfs heel veel afscheidingingen. Nou en…laat gaan zolang ze maar niemand dwingen hun geloof of afgeleiding daarvan te volgen. Dat dwingen is juist het mankement aan alle geloven. Het staat overal, min of meer duidelijk, in de geloofsboeken (koran, bijbel om maar een paar van de bekendste te noemen) maar is geschreven door mensen die het geloof en alle daadwerkelijk gelovigen misbruikt hebben en nog misbruiken voor eigen machtswellust.

    Ik geloof zelf niet in een god, godzijgeprezen, maar ik heb in mijn leven vaak gezien dat mensen zich overeind hielden omdat zij geloofden in ” hun ” god.
    Ik heb dan ook zoiets van:> laat de mensen geloven wat ze willen, maar dwing mij niet tot welk geloof dan ook.