MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Koning lanceert projecten in het Zuiden

31 december 2007 | in Marokko | 32 Reacties

koning Mohammed VI in Taznakhte De Marokkaanse koning Mohammed VI heeft zaterdag verscheidene sociale projecten gelanceerd in de plattelandse leefgemeenschap Taznakhte (ongeveer 90 km van de zuidelijke stad van Ouarzazate). Verder is de koning informatie vertrekt over de uit te voeren projecten.

Het eerste project is een centrum ter waarde van 194,000 dollar waar producten, gemaakt door lokale vrouwen, verkocht zullen worden. In het 1174 vierkante meter grote centrum zullen zo’n honderd vrouwen getraind worden in het beter exploiteren en het verkopen van hun handgemaakte producten, zoals de Taznakhte tapijt.

Deze faciliteit, die door de vereniging van “Synergie Civique” zal worden beheerd, omvat hoofdzakelijk een multidisciplinaire ruimte, een tentoonstellingszaal, commerciële cabines, en opleidingsruimten. De koning overhandigde ook een ambulance aan Dar al Oumouma (het huis van moeders), dat wordt aangeboden door de Mohammed V Foundation voor Solidariteit.

Een tweede project is het versterken van de watervoorziening in Taznakhte en in de naburige leefgemeenschappen. Met een waarde van 10 miljoen dollar, zal het project ten goede komen aan 22.000 mensen in vijf plattelandse leefgemeenschappen. Het project zal bijdragen aan de sociale en economische ontwikkeling van het gebied.

Verder is ook meer informatie vertrekt aan de monarch betreffende diverse ontwikkelingsprojecten die ten goede zullen komen aan 54 duizend mensen in zowat 24 lokale gemeenschappen in de regio. De projecten, die een waarde hebben van 2.2 Miljoen dollar, gaan hoofdzakelijk over het verbeteren van de basis infrastructuur en het versterken van toegang tot sociale- en gezondheidsdiensten. Dat meldt het Marokkaanse staatspersbureau MAP.

Er zijn 32 reacties

  1. ghalil
    31 december 2007 om 11:31 uur.

    word tijd dat momed de 6de wat goeds begint te doen
    nu hij al een lange tijd goed bezig is moet hij nog een ding gaan doen
    de corrupte parlement weg trappen en een fatsoenlijke parlement neer zetten
    dan hebben de mensen in maroc nog een kans op de wet die de arme nooit wat van hebben gekend

  2. issam
    31 december 2007 om 08:05 uur.

    de corrupte parlement weg trappen en een fatsoenlijke parlement neer zetten

    Weet je wanneer dat kan als al de marokkanen de straat opgaan en zeggen van zo is het genoeg en niet als al die mensen zwijgen en de politie juist moedigen om reshwa te pakken enzo

  3. ghalil
    01 januari 2008 om 02:52 uur.

    issam

    helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan
    helemaal door mensen buiten maroc
    wet is een beetje anders dan hier in nl
    enigste die daar een infloed heeft is de koning

  4. Raël
    01 januari 2008 om 12:59 uur.

    De straat opgaan! Heel goed, dat moeten wij hier in Nederland ook doen tegen
    al onze mede marokkanen die het voor ons verzieken.

    Waarom zijn wij zo apatisch als het erop aan komt?
    typisch Marokkaans wellicht?

  5. hamzahamza
    01 januari 2008 om 07:17 uur.

    mensen op straat hahhahhahha. volgens mij ken je geen marokkanen. wij zijn een volk die elkaar naaien. je bent tegen corrupte maar zodra je match dan word je de grootst corrupte.
    in marokko mensen zijn heel raar. ze proberen alleen jou te naaien. in marokko heb je geld dan heb je waarde. heb je geen geld dan kan je beter dood gaan.

  6. achmet
    02 januari 2008 om 11:23 uur.

    marokkanen kunnen alleen tussen 2 partijen kiezen. en dat zijn.

    de huidige corupte regeering, of de extreem fundamentalistiche partij.

    alle twee slecht

  7. MB
    03 januari 2008 om 07:00 uur.

    De beste manier om corruptie aan te pakken is financieel.

    Als de bijna 3 miljoen Marokkanen die jaarlijks de zomervakantie vieren in Marokko massaal besluiten een andere bestemming kiezen om hun vakantie te vieren, dan denk ik, dat er hiermee duidelijk een signaal wordt afgegeven aan de Marokkaanse politiek/koningshuis over de ontevredenheid van het huidige politieke klimaat in Marokko. Kortom (boycot).
    Een simpele rekensom: 3 miljoen vakantiegangers x (gemiddeld) €2000,- = toch zo’n 6 miljard euro wat eventjes in twee maanden verdient wordt.

  8. fatima
    03 januari 2008 om 05:40 uur.

    Hier word ik nou schijtziek van, opent en begint de koning een aantal projecten in het zuiden om uiteindelijk zijn bevolking te helpen, gaat men weer zijken over de regering en het parlement. Het is ook nooit goed he. Het is niet verkeerd om kritiek te hebben, maar k word er toch soms schijtziek van, ga anders zelf een partij oprichten of bel de koning op met je oplossingen..!! Ma3a salama.

  9. MB
    04 januari 2008 om 07:22 uur.

    Beste Fatima,

    Begrijp me niet verkeerd. Ik ben een grote voorstander van economische vooruitgang in Marokko. En heb zelfs de ambitie om een onderneming te starten in Marokko. Ondanks de goede bedoelingen van de huidige Koning en al zou de koning honderden projecten starten ben ik van mening, dat de plaatselijke bevolking niet optimaal profijt van zal hebben. Hiermee bedoel ik dat de corruptie binnen de overheid juist deze economische groei belemmert.
    Dit is niet alleen een mening, maar ook wetenschappelijk studies tonen aan, dat corruptie funest is voor welke vorm van voorruitgang in een land.
    Als we eerlijk zijn houden wij zelf deze corruptie ook in stand. Een simpel voorbeeld is het feit, dat als een verkeersagent mij aanhoud voor een verkeersovertreding(terecht of onterecht laat ik even terzijde) in Marokko. Ik snel geneigd ben deze af te kopen om alle rompslomp te voorkomen. Eigenlijk moeten we met z’n allen het afkopen afleren en de rompslomp accepteren.

    Met Rompslomp wil ik zeggen de dreigementen van de agent om mee naar het politiebureau te gaan en daar het een en ander af te handelen.

  10. ghalil
    04 januari 2008 om 12:06 uur.

    fatima
    je droomt te veel
    jij denkt dat je een maand ofzo op vakantie bent in maroc
    mischien dat je uit gaat of rond reist mischien richting strand
    en daar gaat genieten
    ik weet niet
    maar je zult de marokkanen nooit kunnen begrijpen als je maar een maandje blijft zitten beetje geld opmaken en dan weer weg bent
    waarom denk je dat de marokkanen van alles doen om richting europa te komen
    denk je echt dat ze weg zouden gaan als maroc wat was
    de koning is wel goed bezig met wat projecten
    maar helaas doet die verder niks dan van geld genieten wat voor andere bedoeld is
    als je in maroc zo gaat praten dan is het meteen taht lard mjit knitra
    ik denk dat je dat niet echt wilt gaan zitten

  11. Fatima
    05 januari 2008 om 06:32 uur.

    Beste Ghalil,

    Zal ik je eens vertellen heo het komt dat al die mensen hier naartoe willen komen? Dat is alleemaal (voor een groot deel) onze schuld (marokkanen in het buitenland). Hier verzamelt vader de goedkoopste groenten van de markt om de week door te komen, zoon komt 1 keer in de 4 maanden schoenen, moeder 1 keer een hoofddoek en thats it. MAAAR als wij op vakantie gaat (naat ons thuisland), dan heeft iedereen opeens 3paar nieuwe schoenen nodig, moeder wil nog een extra jelaba met 5 hoofddoeken, vader wil opeens een nieuwe auto en in marokko geven we het geld uit alsof we het op de grond vonden hier in Nederland, terwijl de grootste gedeelte van die geldsmijters van 10 uur s’ochtends tot 10 uur s’avonds heeft moeten vakkenvullen bij de albert hein.
    Daarom denken al die marokkanen daar dat wij het geld hier op straat vinden. Al wil ik wel benadrukken dat wij marokkanen hier in Nederland mentaal helemaal worden afgeslacht terwijl zij daar hartstikke gelukkig zijn..(hebben ze zelf alleen niet door : )..)
    En nog iets je moet oppassen waar je Marokko mee vergelijkt, men gaat daar al snel de fout in. Het is hartstikke oneerlijk om Marokko met Nederland of de V.S te vergelijken. Je moet Marokko vergelijken met een land die ongeveer in dezelfde omstandigheden verkeerd. Marokko zou je bijvoorbeeld met Algerije moeten vergelijken om een zo objectief mogelijk beeld te krijgen over de mogelijke vooruitgangen die zijn geboekt, zoals je Belgie wellicht met Nederland kunt vergelijken.
    Ow ja Ghalil nog iets: Ik wil niet zeggen de we de konign van Marokko moeten eren ofzo, maar wat betreft van zn geld genieten…je moet niet vergeten dat hij koning is..en alle koning en konninginnen die hebben een aardig spaarpotje, ook onze koningklijke hoogheid Beatrix word maandelijks uitbetaald door belastinggelden die wij betalen…

    Mvg,

  12. Fatima
    05 januari 2008 om 06:48 uur.

    Beste MB,

    Ik ben het volkomen met je eens over het feit dat wij zelf de corruptie in Marokko in stand houden, maar dan ben ik tegerlijkertijd ook van mening dat je dan ook niet moet gaan zeuren dat er corruptie in Marokko is als je er zelf aan meedoet. Een betere wereld beint bij jezelf, zeggen we dan.
    Verder zeg jij dat de plaatselijke bevolking niet veel profijt heeft van de projecten die de koning opstart, heb jij daar misschien ook nog een argument voor deze bewering, het argument “omdat ze in Marokko corrupt zijn ” is bij deze ook geen argument omdat dat zelf ook weer een bewering is die rust op
    een vermoeden waar wij geen off nauwlijks gegevens over hebben.
    Ik ben het met je eens over het feit dat corruptie funest is voor de vooruitgang van een land, MAAR ik ben het niet met je eens dat je nu onnodig de indruk wekt dat alles in Marokko draait om corruptie en steekpenningen. Het gebeurd, OKE!, maar niet ik en ook niet jij zijn momenteel in staat om te suggereren tot in hoeverre corruptie een rol speelt in Marokko…
    P.S : Ik wil niet politiek correcte prietpraat gaan typen hier, maar men moet eens een keer kritisch gaan kijken naar bepaalde zaken en zich niet laten meeslepen door suggesties en meningen van anderen…zo helpen we alleen voordoordelen de wereld in en daar kan niemand wat mee….

    Wa salamo 3alaikom!

  13. ghalil
    06 januari 2008 om 11:11 uur.

    fatima
    wat je zegt zit is zekers waar
    daar zal ik je niet op tegen spreken
    maar om maroc met algerije te verglijken is al een fout
    weet je dat algerije meer schulden had dan maroc en later aan leningen was begonnen
    maar dat ze alles al hebben terug betaald
    ik wil nederland niet verglijken met maroc
    heeft geen nut om een 1ste wereldland met een 3de wereldland te verglijken
    maar zoals ik al zij je kunt de marokkanen niet begrijpen als je niet tussen hen woont
    ik zelf heb 5 jaar in maroc gewoond
    ik begin de marokkanen die naar europa willen gaan goed te begrjipen
    als ik over coruptie praat is het niet zwart geld waar het land rond komt of de hoeren
    ik heb het over de rechten
    waar is de recht van de mens die je in maroc krijgt
    gezin met 4 a 5 kinderen die rond moeten komen met een inkomen van vader die net 1500 derham per maand verdiend net 150 euro
    kinderbijslag wat net 100 derham is per maand voor een kind maakt niet uit welke leeftijd net 10 euro dus
    je moet wel naar de marokkanen kijken die door een of andere reden niet rond kunnen komen
    niet naar de marokkanen kijken die van kleins afs aan ge erft hebben wat van hun ouders of overgroot ouders waren

  14. ghalil
    06 januari 2008 om 11:14 uur.

    komt er ook nog is bij dat geld die de koning heeft gewoon puur gejat word
    net zoals de parlement dat ook doet in maroc
    beatrix verdiend haar geld
    zit ook weer een verschil tussen
    momed de 6de is wel goed bezig
    ik ga niet zeggen dat hij dat niet is
    hij heeft meerdere projecten gestart
    wat later zeker van nut zal zijn,maar het heeft geen nu voor de mens zelf in maroc
    alles wat de koning doet is geld verdienen aan projecten voor de toeristen
    denk je echt dat een marokkaan uit maroc een villa gaat kopen in de projecten die de koning heeft gebouwd voor een prijs van minimaal 500.000 derham
    hij verdiend net 1500 derham per maand waar hij de maand mee rond moet zien te komen
    koning is alleen bezig met de toeristen maar vergeet de mens die in het land zelf woond

  15. skery_vanuit_marocco
    06 januari 2008 om 01:26 uur.

    @fatima (11)

    je hebt helemaal gelijk

    maarja ik woon en werk (eigen zaak) in marocco fatima nederland wordt met de dag erger ik lees vaak nederlandse nieuws wejow ik ben blij dat ik stap heb genomen om voor me zelf te beginnen in marocco ik merk wel steeds meer marokkanen uit europa keren terug naar marocco

    groetjes

  16. kano
    06 januari 2008 om 06:41 uur.

    niet te vergeten dat marokko een ontwikkelingsland is en heeft geen aardolie zoals sommige arbische landen, marokko doet het t.n.t goed te vergelijken met andere landen zoals algerije die jaarlijks $70 miljard alleen aan gas en aardolie verdiend en toch niet veel heeft bereikt, dat komt natuurlijk door corruptie in dat land en het volk van dat land is lui, ze vluchten ook massaal naar europa, niet te vergeten dat marokko in de goede richting zit.

  17. Fatima
    06 januari 2008 om 07:15 uur.

    Ghalil,

    Inderdaad Marokko is zelfs ook niet tevergelijken met algerije, kortom je kunt landen nauwlijks met elkaar vergelijken.
    Ik wil niet zeggen dat een inkomen van 1500dirham (15o euro) veel is, maar realiseer je aub wel dat een brood die je daar voor 1 dirham koopt, hier 80 cent is (8dirham)…wij hebben dus bijna 8-10 keer zoveel geld nodig om hier uberhaupt in Nederland rond te komen in vergelijking met Marokko. En nu we toch weer aan het vergelijken zijn..en wat te zeggen over families van 4 kinderen die alleen vrij jong zijn , waar de vader 1000 euro verdient?? dat is toch ook niet te doen, majah dat is het leven he, niet iedereen kan het goed hebben. En wat betreft kinderbijslag 100 dirham per maand per kind…hmm maar wat je daar met 100 dirham kint, kun je hier om het maar laag in te schatten met 50 euro. En voor een in afrika( derdewereld land?)..vind ik dat wel redelijk.
    De koning is niet alleen maar bezig met toeristen in het land, er komt genoeg ander aan bod, maar wat betreft die toeristen..als je goed nadenkt zul je kunnen concluderen dat die toeristen het geld kunnen brengen, waar de regering (koning ) de bevolking kinderbijslag kan geven. En als er meer toeristen zijn, kan een gezin wellicht meer krijgen, dat zou jij tog wel Oke vinden , aangezien je 100 dirham zo laag vind, of niet soms?
    Jij zegt dat de koning het geld jat..(daarover wil ik allereerst zeggen, dat je iets pas moet zeggen als je dat zeker weet en als je daar serieus kennis over hebt, met geruchten komen we ook niet ver)…MAAR, is het niet zo dat de koning overal aandelen heeft …om maar een voorbeeld te noemen, royal air maroc en allerlei andere zaken.., bedrijven enzovoort heeft..(waar hij als eigenaar de winst in handen neemt, zoals alle anderen>>??_)..
    Nogmaals ben eens objectief en maak van geruchten en ideeen en gedachten geen feiten…het zou best kunnen dat de koning geld jat, maar als ik iets niet zeker weet, zeg ik altijd : Allaho a3lam…: )

  18. skery_vanuit_marocco
    06 januari 2008 om 11:05 uur.

    hey marokkanen niet lullen maar werken voor je toekomst trouwens ik merk niet zo veel van coruptie

  19. MB
    07 januari 2008 om 12:28 uur.

    Beste Fatima,

    Ik weet dat je schijtziek wordt van onze opmerkingen. Wellicht zal het gene wat ik je nu ga vertellen jouw kotsmisselijk maken. In dat geval adviseer ik een paracetamol. Corruptie in Marokko is een feit en “a way of life” Als men niet meedoet, dan krijgt men niks voor elkaar. Dit zeg ik niet alleen, maar ook mensenrechten organisaties roepen dit al jaren. De regering weet dit donders goed en houdt dit goed in stand. Het feit dat een politieagent, leraar, advocaat, rechter en zelfs een dokter steekpenningen aanneemt/aannemen is zoals Ghalil al had genoemd. Deze mensen verdienen te weinig. Zij zullen alles doen om de tekorten van hun levensstandaard aan te vullen. De voedselprijzen blijven stijgen, maar als we naar de lonen kijken. Daar krijgen we met een bulldozer geen beweging in. Daar is het niet zo, dat een werknemer zich kan beklagen voor een loonsverhoging. Mensen sluiten zich niet zo snel bij een vakbond. Massale stakingen kunnen ze alleen van dromen. Ondanks de nieuwe arbeidswetgeving van 2004 (code du travail) is de praktijk toch anders. De overheid weet dit al te goed. Dit is nog steeds in mijn ogen het onderdrukken van de eigen bevolking.
    Ik woon al 25 jaar in Nederland. Wij zijn in al die jaren al geregeld op vakantie gegaan, maar tot op heden zijn de veranderingen minuscuul. Als we even doorgaan op corruptie, dan begint deze al bij het consulaat. Tot op de dag van vandaag, wanneer ik een officieel document(en) wil verlengen/aanpassen of vernieuwen, dan heeft dit altijd geleid tot lange dagen, chaos en frustraties bij het consulaat. Wanneer ik een persoon meeneem, die goede betrekkingen/connecties heeft met het consulaat, dan is de klus in no time geklaard.

    Dan begint de reis.
    Onderweg naar Marokko met de auto. Geen enkel hinder/probleem tot aankomst Algeciras. De ellende begint. Vertragingen van boten. Overvolle boten (veiligheid in het geding). Wachtrijen in de boot om een stempel te realiseren.
    Aankomst Tanger. checkpoint nummer 3. Agentje tikt op je raam voor paspoortcontrole. Hij verbaast zich dat er tussen de paspoorten geen gulden/euro biljetjes en/of pakje(s) mallboro. Adviseert ons vriendelijk om het alsnog te doen. (dit natuurlijk om het inmiddels ontstane file te reduceren)
    Advies opgevolgd en na enkele uren opgelucht de douane verlaten. Je zou verwachten, dat na 25 jaar dit obstakel allang uit de wereld is.
    Twee kilometer verder. checkpoint 4. motoragent maant ons te stoppen. i.v.m. het overtreden van het toegestane snelheid. Om zijn autoriteit niet in twijfel te trekken en zijn gemoedstoestand te bevredigen plaats ik een briefje van 50 dirham tussen het rijbewijs en de autopapieren. Aangezien (volgens de agent) tegenwoordig een bakje koffie 50 dirham kost in Marokko, moest deze opmerking van hem er natuurlijk toe leiden tot het verhogen van de donatie.
    Dit heeft tot de gewenste resultaten voor beide partijen geleid.
    Men zou zich kunnen afvragen, waarom ga je niet met het vliegtuig?
    Afgezien van de prijzen van Royal Air Maroc (waar het koningshuis grootaandeelhouder van is) is corruptie bij ambtenaren van het vliegveld even groot. Alleen is de tijdsfactor hier van toepassing.

    Wat dacht je van de infrastructuur in Marokko (Jaarlijks terugkerend discussiepunt) Er is nu het een en ander gerealiseerd langs de kuststreek, maar in het binnenland is het nog steeds dramatisch gesteld met het wegennet/openbaar vervoer. Om deze wegen te doorkruizen heb je minstens een tractor nodig.

    Laten we het over het onderwijs hebben.
    Hoe zit het met de 40% analfabeten in Marokko? Wordt hier ook geïnvesteerd. Men kan wel allerijl projecten starten op andere gebieden, maar wanneer men geen geschoold (laat staan goed geschoold personeel )heeft, dan dragen we water naar de zee. Volgens mij is dit de basis. Ik heb laatst een programma gezien van TV-West, waarin Unicef geld inzamelt en scholen bouwt in dorpen, zodat de jongen en meisjes (die nu veelal de vaders/moeders helpen in de landbouw) naar school kunnen. Dit moet de taak zijn van de overheid. Er zijn voldoende financiële reserves om dit te realiseren.
    Je kunt tot op de dag van vandaag prachtige cijfers kopen mits je vader/oom of wie dan ook even zijn portemonnee open trekt. Voor de mensen die eerlijk hun diploma hebben verkregen, staan de baantjes ook niet voor het oprapen. (tenzij men over connecties beschikt en bereidt is steekpenningen te betalen) Het is toch te zot voor woorden, dat je jarenlang je best hebt geleerd en vervolgens moet men zich nog inkopen om aan een baan te komen.

    Wat dacht je van de zorginstellingen in Marokko? Ziekenhuizen, Verpleeghuizen, Psychiatrische inrichtingen. Het is om te huilen. Wederom moet men hier de zorg inkopen. Aangezien de kloof tussen arm en rijk heel groot, is het voor een hoop mensen een bittere pil.

    Er is nog een hoop te doen in Marokko. Laten we de boel niet verromantiseren, omdat de koning een paar projectjes heeft gestart. Ik weet het elke steen draagt bij aan de bouw. (InshaAllah) Maar ik ben ook van mening, dat kritiek leveren gezond is en verandering met zich meebrengt.

  20. ghalil
    07 januari 2008 om 01:58 uur.

    MB

    er valt niks meer toe te voegen bij wat je hebt geschreven

    fatima
    zoals ik al had vermeld ik woon zelf in maroc
    in de zomer precies 6 jaar
    eerlijk gezegd leef ik hier beter dan in nl
    enigste reden is dat ik door een nederlandse studie het hier makkelijk heb kunnen maken
    lekker een inkomen dat 2x zo veel is als iemand in nl verdiend
    en dan nog is een bekkende achternaam die ik heb
    word ik aangehouden in plaats van een boete te betalen of hem wat te geven is het smahli o kemal 3la trig
    moe tik even langs de consulaat;precies het zelfde geval
    mensen wachten paar dagen ik ter plekke
    oke gelijk heb je meer toeristen meer geld
    maar helaas meer geld geen geld hoger voor de mens in het land zelf
    de arme worden armer de middelmatige komen net rond
    de rijke doen wat ze willen
    elke groot bedrijf dat zich in maroc vesticht moet geld neer leggen voor de koning
    een familie lid van me heeft een deel van merjean die net nieuw is geopend in de buurt van vliegveld net voor oujda
    ze hadden geld neer moeten leggen om het recht te krijgen om te bouwen
    dat zegt voor mij goed genoeg
    dan even verder gaan kijken
    de koning heeft een lening van 860.000.000 euro geleend van europa maar ik zie er zelf nog niks van in maroc
    nu heeft die weer een lening van 156.000.000 euro geleend van europa voor een weg van 126km
    een weg richting toeristische plaatsen
    dat is voor mij te erg voor woorden
    met dat fucking geld kun je heel maroc mee opbouwen
    de 1.000.000 euro die maroc van nl heeft gekregen om housima te herbouwen naar de aarbeving
    ik ben er vaak geweest en zie helemaal niks veranderd
    alles is gewoon precies het zelfde zoals het was na de aardbeving
    ik loop op straat en zie een vrouw met haar kinderen op straat slapen in de koude nacht
    denk je echt dat er wat aan gedaan word
    de koning geeft een maand van te voren aan dat hij komt
    overal word ter plekke schoon gemaakt
    de zwerfers die op straat leven worden meteen opgepakt en in een buurt gegooid waar d ekoning of al langs is geweest of niet langs komt

  21. ghalil
    07 januari 2008 om 01:59 uur.

    fatima
    helaas praat ik zo omdat ik het elke dag met mijn eigen ogen zie
    en niet omdat ik het hoor van mensen
    niet op mijn manier van schrijven letten want mijn nederlands is niet meer zoals het was
    komt meer omdat ik het nederlandse taal niet meer zo vaak gebruik

  22. Fatima
    07 januari 2008 om 05:52 uur.

    Beste Ghalil & MB,

    Ik ben het helemaal eens met wat jullie typen en ik maak ook al die andere dingen mee die jullie beschrijven. Ik weet ook dat er arme mensen zijn en dat het nog lang niet goed gaat, daar sluit ik me volledig bij aan.
    Het enige wat ik aan wil geven is dat we alhamdolilah stappen (grote of kleine) maken naar hoe het wel moet. En dat we alhamdolilah veel afrikkaanse en arabische landen voor zijn in deze ontwikkeling.
    Ik heb er in ieder geval alle hoop in dat het op een dag goed komt en dat optimisme wil ik voor ogen houden. Jullie moeten zeker niet denken dat ik de min punten in Marokko niet zie ,ik ziet die dingen namelijk ook met veel pijn in
    mn hart…..

  23. skery_vanuit_marocco
    07 januari 2008 om 07:50 uur.

    hey ghalil waar woon in je marocco? en wat doe jjij in marocco gezien dat ik ook tegenwoordig in marocco woon rn werk bijna 2 jaar

  24. ghalil
    08 januari 2008 om 12:00 uur.

    skery_vanuit_marocco
    ik woon in berkane
    gewoon een winkel
    spullen voor in huis
    tegels badkamer spullen kranen etc
    verdien er zeker goed mee

    fatima
    marokko loopt zeker voor op meerdere africaanse landen
    daar heb je zekers gelijk in
    maar helaas word er niet naar de armere gekeken
    dat gaat veel ste langzaam
    de koning doet het goed niet daar van
    maar helaas gaat dat te langzaam en kijkt hij liever eerst naar de toeristen
    als je gaat kijken hoeveel landen nu geld inversteren in maroc
    dubai is een tijdje geleden zelfs geld gaan inversteren om een vliegveld in rabat te bouwen
    en sorry maar het geld dat er is neer gelegd is naar de koning gegaan
    fadesa een spaanse project die een stuk grond heeft gekocht om te een nieuwbouw project te starten om zekers veel geld mee binnen te krijgen
    en wat ik zelf nog steeds niet kan begrijpen is waarom de koning aan oud president jack chirak of hoe je het ook schrijft 300hectare aan grond heeft gegeven om hem maar te laten komen om een beetje te genieten en dan weer weg te gaan
    nu is die stuk grond voor de franse presidenten bedoeld
    hebben ze een beetje stress en willen ze weg dan komen ze daar heen
    maar waarom niet iets op starten op zo een stuk grond

  25. Henk-Rotterdam
    08 januari 2008 om 06:25 uur.

    Ha die Skerry, veel geluk in het nieuwe jaar.
    En hopen op een goede toekomst daar,maar dat lukt jou vast wel,
    groeten
    Henk-Rotterdam

  26. skery_vanuit_marocco
    08 januari 2008 om 07:49 uur.

    ghalil

    weet jij toevalig of club bestaat voor nederlandse maroccanen in eigen zaak hebben in marocco ?
    kwam gisteren in me hoofd als zoiets niet betaat wil ik wel 1tje beginnen

  27. ghalil
    08 januari 2008 om 09:43 uur.

    skery_vanuit_marocco

    ik weet niet
    er zijn wel imigranten bureaus
    maby daar gaan vragen
    zij zullen denk ik wel meer weten

  28. skery_vanuit_marocco
    09 januari 2008 om 03:26 uur.

    henk-rotterdam

    is lang geleden jij ook veel geluk in 2008 zaak begint goed te draaien ik heb paar marokkanen leren kennen die ook eigenzaak hebben in marocco ik heb veel goei tips gekrijgen kwa aanpakken ik heb aanpak gewend van nederland marocco is totaal anders

    ghalil waar dan ? en heb jij 1 winkel of meer ik wil in najaar of volgend jaar 2e winkel beginnen

  29. ghalil
    09 januari 2008 om 10:07 uur.

    meerdere
    eentje was succes dus ook nog een ander geopend
    heb in berkane gewoon een en in nador

  30. Henk -Rotterdam
    10 januari 2008 om 01:28 uur.

    Ha Skerry,
    Zaken gaan goed, dus volhouden en een prachtige toekomst opbouwen daar,dan heeft alles zin gehad.
    Groeten Henk-Rotterdam

  31. marokkaan
    16 november 2008 om 03:16 uur.

    hallo mocros
    ik ben wel blij met de gang van zaken in marokko.bij een effectieve verkeersovertreding handel ik het liever zo snel mogelijk af met de agent met 5 euro want als je een officieel pv laat schrijven kost het je 40 euro en het geld verdwijnt toch maar in anderen hun zaken zoals dat trouwens ook hier in europa vaak het geval is ,als een agent in europa 200 euro per maand verdient dan zal hij je zeker ook zo’n voorstel doen ‘zeker weten’ en nog iets ;in europa worden ook maar meestal de gewone mensen beboet,een diplomaat zullen ze nooit tegen houden in nl voor een overtreding hoe zwaar die ook mag zijn laat staan dat ie een boete krijgt EN TOCH IS IEDEREEN GELIJK VOOR DE WET ZEGGEN ZE IN EUROPA

  32. berkanio
    31 maart 2009 om 10:23 uur.

    @ghalil

    Ik vraag me af welke opleiding je hebt genoten in Nederland? Misschien kan je fie sabilila mij een handje helpen om ook zo in Marokko een baantje te vinden?

    7ayaak ALlaah