MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Amnesty International eist vrijlating homo’s

06 januari 2008 | in Marokko | 35 Reacties

homo bruiloftAmnesty International protesteert tegen de veroordeling van zes mannen wegens homoseksualiteit in Marokko. De Mensenrechten organisatie roept zijn 2,2 miljoen leden wereldwijd, en anderen, op om te Marokkaanse autoriteiten aan te schrijven met het verzoek de mannen vrij te laten.

De zes mannen zitten sinds 10 december in de Marokkaanse gevangenis. En werden gearresteerd nadat er een filmpje op YouTube opdook van een privé feestje. Volgens de Marokkaanse autoriteiten ging het hierbij om een homohuwelijk.

Er zijn geen bewijzen dat de mannen homo zijn of dat er homoseksuele handelingen werden gepleegd. De zes beschuldigde mannen pleitten allemaal onschuldig, en ontkennen homo te zijn.

Het feit dat de zes mannen zijn veroordeeld puur op basis van geruchten bewijst hoe homofobisch Marokko is, schrijft de homo-site Holebi.info. Amnesty International roept op om te protesteren tegen deze gang van zaken, en eist de vrijlating van de zes mannen.

Er zijn 35 reacties

  1. Amaroki
    06 januari 2008 om 12:02 uur.

    alleen als het over homo s gaat dan komen ze pas in actie (amnesty)
    dan weet je dat er met 2 maten gemeten wordt
    in marokko zijn er vaak genoeg mensen slachtoffer geworden
    van andere zaken
    maar daar doet niemand wat aan

  2. ssssst
    06 januari 2008 om 01:18 uur.

    ik ben ook marokaanse homo-sapien:D

  3. fire
    06 januari 2008 om 05:26 uur.

    @amorki. hoe kom je erbij dat er met 2 maten wordt gemeten.

  4. Abdess
    06 januari 2008 om 10:10 uur.

    laat ze maar lekker zitten in de jell eigenschuld

  5. amin
    07 januari 2008 om 04:46 uur.

    chof li 3ta zako lahla yfako

  6. peter
    07 januari 2008 om 11:08 uur.

    ja amaroki hoe kom je daar bij? bij die bewering dat er met twee maten word gemeten.

    en de reactie van abdess geeft weer een stukje onverdraagzaamheid aan van zijn kant. hopelijk kom jij niet aan de beurt om een keer onschuldig in een cel terecht te komen. dan piep je wel anders

  7. dre
    07 januari 2008 om 07:37 uur.

    Abdess,ga eens je grammatica verbeteren.

  8. Studente
    08 januari 2008 om 10:01 uur.

    Ik ben zelf van marokkaanse afkomst. Maar dit vind ik niet kunnen.
    Ben je homosexueel of lesbisch? Prima, ik accepteer het niet maar respecteer het wel. En een gevangenisstraf vind ik te ver gaan. Iederereen moet het zelf weten!

  9. Jan
    08 januari 2008 om 03:24 uur.

    Waarom is het zo moeilijk te accepteren dat iedereen geboren is zoals hij / zij geboren is; dat iedereen opgevoed wordt zoals hij/zij dat wordt; dat iedereen een eigen vrije mening kan hebben. Waarom is het zo moeilijk om respect voor dit alles op te brengen en iedereen in zijn/haar waarde te laten? Zolang je niet gedwongen wordt tot het volgen van wie zijn ideeen dan ook of het uitvoeren van zaken die je niet zelf wilt, zou ik zeggen wees blij met de vrijheid om te zijn wie je bent en gun dat ook je medemens. Zwart, bruin, geel, rood, blank, gemixt…we zijn allemaal schitterende mensen die in vrede met elkaar zouden behoren te leven.

  10. ghalil
    08 januari 2008 om 09:50 uur.

    studente

    gelijk heb je
    maarja helaas zijn er mensen die raar kijken
    zelf als marokkaan zijnde wonend in maroc heb ik schijt aan hen
    van mij mogen ze doen wat ze willen
    zolang ze maar niks bij mij vlikken vind ik het goed
    maarja als ze hier moeilijk over gaan doen begin eerst bij de corruptie en zwartgeld wat rond gaat word aangepakt voordat ze even over andere mensen gaan praten
    ze doen wel even snel zwart geld aanpakken en in zakken douwen
    maarja als er dan wat naar boven komt waardoor het land voor lul word gezet ja dan moet het meteen aangepakt worden
    zorg even eerst dat de ze zelf naar hun eigen kijken en dan pas naar andere

  11. Rachid
    08 januari 2008 om 11:05 uur.

    Gewoon opsluiten die stuk teringzooiii…!!!! en Fuck amnesty international want die meet wel degelijk met twee maten, en weet je waarom omdat er tiggg……. minderjarige kinderen in marokko het slachtoffer zijn van Europese pedofielen zoals jou PedoPeter……jou moeten ze er ook bij opsluiten en levenslang geven..PUNT UIT…PEDOPETER

  12. peter
    09 januari 2008 om 01:46 uur.

    Rachid. Jij spoort niet met je discriminerende achterlijke opmerkingen. Ga je mond spoelen!!!! Dappere dodo.

  13. adal
    09 januari 2008 om 12:49 uur.

    peter kinder pedo en die kinderen die afrika zonder eten zitten dat vinden ze niet berangerijk , paar van die homo’s die weten dat ze fout zitten laat ze lekker vast zitten in de cel eigen schuld moet je geen homo zijn

  14. Youni
    09 januari 2008 om 03:20 uur.

    laat marokko gewoon een homo cel maken, Ja dan is iedereen in zn element toch :)? want dan hebben ze pik voor het leven 🙂

  15. Rachid
    09 januari 2008 om 07:29 uur.

    Hey…Peter de kinder Pedo……ik laat je hersenen spoelen als je zo doorgaat met die achterlijke lompe en domme opmerkingen van je hier op Maghreb.nl. Want ik heb gemerkt dat je zo achterlijk en lomp bent als het achterste van een ezelll, achterlijke….!!!! Malloot.!!!! dat je bent..!!!

  16. peter
    09 januari 2008 om 11:41 uur.

    Rachid, je spreekt als een leeghoofd. Veel woorden en weinig inhoud. Hopelijk komt ’t nog een keer goed in je bovenkamer. Alle sterkte daarbij toegewenst

    Gegroet wederom

  17. skery_vanuit_marocco
    10 januari 2008 om 11:07 uur.

    peter ik heb een vraagje wat betekend gouden eeuw ??

  18. metalssi
    11 januari 2008 om 01:44 uur.

    ZET Amnesty International het land uit….. zijn ze helemaal gek geworden!!, en die homos langer cel straf geven… zodat niemand meer van die belachelijke filmpje op het net zet…… + klappen met zweep slagen…. probleem meteen opgelost…… die homo’s hebben het zeker zwaar in de bajes van marokko ha ha ha ha ha

  19. Abdars
    11 januari 2008 om 12:19 uur.

    Kijk homo zijn wordt niet getolereerd binnen de Islam, dat is wat zeker is.

    Het Marokkaanse volk is goeddeels Islamitisch, homo zijn wordt hierdoor ook door het volk niet getolereerd.

    Wel is het zo dat jawel ook Marokanen homo kunnen zijn, of dit ok is, is niet aan ons om over te oordelen. Binnen de Islam mag alleen God oordelen!

    Het wordt niet makkelijker voor die homo`s wanneer zij openlijk uitkomen voor hun homo zijn. Het wordt gewoon niet getolereerd. Daar kunnen wij wel allemaal waarde oordelen over vellen maar dat schiet ook weinig op als de Mocro`s zo anti-homo zijn. Je moet Marokko niet gaan vergelijken met Nederland, wij zijn een land waarbij de individuele rechten worden gerespecteerd mits zij niet in strijd zijn met de overgrote gedeelde mening van het publiek.

    Kijk als je in het publiek domein je homo zijn wilt etaleren loop je gewoon een risico paria te worden. Dit weten zij ook heel goed. De groep zit dit als ondermijning van geloof, cultuur rechtstaat zelfs. He is een prive aangelegenheid waar het publiek niet mag beïnvloed worden. Zo gaat dat bij ons.

    Dan kun je wel roepen iniverselen rechten van de mens etc…
    Dan probeer je wederom een Westers begrip los te laten op een land dat hele andere warden en normen kent. De waarden en normen van marokko zijn soms in strijd met de “verlichte individuele gedachten”van het Westen. Waarom moet dit persee erg zijn of verkeerd? Waarom moeten wij persee het Westen achterna lopen en waarom is de westerse manier van denken altijd beter? Suprioriteit gevoel met cultuur is toch volledig misplaatst?

    Als de overgrote meerderheid van de marokanen vindt dat homo`s uit het publiek domein moeten verdwijnen en deze geen plaats hebben in Marokko dan is dat hen mening en mogen zij dit vinden.

  20. peter
    11 januari 2008 om 12:51 uur.

    Laatste nieuws.

    De heer Metalssi opgepakt wegens vermeende homosexualiteit. De heer Metalssi zegt onschuldig te zijn en vraagt om hulp. Helaas is er niemand meer die hem kan helpen. Eventuele hulporganisaties zijn het land uitgezet.

    Hopelijk overkomt jou dit niet. Denk maar eens goed na over t berichtje. Wellicht reageer je dan anders. Ipv medemensen te veroordelen.

  21. mhamed
    11 januari 2008 om 02:04 uur.

    peter het zal normaal mens die goed gelovig is nooit dit overkomen,behalve idooiten die van stront houden.
    allah/god leid juist mensen die rechte pad volgen.wat hen nooit dit zal overkomen.

  22. ghalil
    11 januari 2008 om 02:11 uur.

    Abdars
    helaas word niet gekeken naar wat mensen hier willen in maroc
    mens die geld heeft kan doen wat die wilt
    mens die niks heeft is ter plekke genaaid
    er valt niks anders dan dit te zeggen
    en wat ik niet begrijp is hoe het komt dat je de hogere mensen niet hoord praten in maroc over dit
    zijn niet zij die de vrijheid van mensen rechten hebben ondertekend met de andere landen

  23. mhamed
    11 januari 2008 om 02:12 uur.

    peter…..verdwaal jij maar in jouw gedachten, er zullen zeker wegen jouw leiden naar waar jij vrlangt namelijk de hel.

  24. bibi
    11 januari 2008 om 02:39 uur.

    Waar de mond vol van zit stroomt het hart van over !!

  25. peter
    12 januari 2008 om 03:16 uur.

    Ach Mahmed. De hel bestaat niet. Dat is een verzonnen iets in sommige geloven. Om mensen bang te maken en ze angsten aan te praten.

    God, Allah is bedacht door mensen. Zelf een god creeren om je fouten op af te schuiven. Hoef je je zelf niet te verantwoorden. Das te gemakkelijk. Zo van God wil het of het is de schuld van de duivel.

    En ondertussen mij dreigen met jouw hel. Foei, respectloos hoor. schaam je, zeg ik

  26. ghalil
    12 januari 2008 om 02:02 uur.

    peter

    een creatie van een mens is wel een beetje te dom uitgedrukt
    zelfs iemand als jij zal toch wel weten dat zo praten geen nut heeft

  27. ghalil
    12 januari 2008 om 02:05 uur.

    mhamed

    jij moet net zo min als peter gaan praten
    want wie ben jij om te beweren dat een homo in jahenama terecht komt of niet
    wie ben jij om te zeggen wie ergens uberhoud terecht komt of niet
    en of een homo zal branden weet ik zo niet
    als ik me niet vergis zijn de 3 broers in de sorat lod die homo’s waren in de hemel terecht gekomen in plaats van hel
    als ik me vergis laat iemand mij dan even uitleggen hoe de sorat lod precies in elkaar zit
    en zoals tariq ramadan al zij
    de islam word al 1400 jaar verkeerd begrepen door de meeste moslims
    die alleen kunnen lezen wat er in de quran staat maar er niks van begrijpen

  28. ghalil
    12 januari 2008 om 02:08 uur.

    nog iets over de sorat lod
    de 3 broers die homo waren zijn alle 3 gedood door allah swt
    de stuk grond waar zij zaten werd omgedraaid
    de gene die de mens heeft gecrieerd is de enige die de recht heeft om het leven van een mens te nemen
    maakt niet uit met wat voor rede

    maar wat ik me afvraag
    iedereen hatend tegen wilders omdat hij islam zwart maakt met onzin praatjes
    maar de grotendeels marokkanen doen hier zo te zien ook niks anders dan de homo’s zwart maken
    ben ik de enigste die vind dat wilders en deze groep mensen op elkaar lijken of zie ik dat verkeerd

  29. peter
    12 januari 2008 om 11:41 uur.

    Ghalil. Het is mijn mening. Mijn zeg maar “ongeloof” naast jouw geloof. Dat moet samen kunnen gaan in Nederland. Als jij gelooft, vind ik dat prima. Maar sommigen hier gaan mij hun hel opdringen. En dat vind ik minder leuk.

    Ze gebruiken geloof als een soort dreigmiddel naar mij toe. Zo van als je niet gelooft, dan zullen we je……….. Dat komt mij te gemakkelijk over. Bij gebrek aan eigen woorden, mening, haal maar geloof en wat teksten erbij.

    En idd Ghalil. ik vind ook dat sommigen hier zich behoorlijk negatief uitlaten over hun medemensen. En dat ze hum medemensen hel en verdoemenis toewensen. En iemand als Wilders word uitgemaakt voor varken kk jood en zo. Ook al ben je t niet eens met ‘m, verlaag je dan niet.

    Je moet de persoon niet afwijzen, maar hetgene wat hij doet.

  30. skery_vanuit_marocco
    13 januari 2008 om 01:19 uur.

    peter jij moet gewoon goed gepakt worden door een homo

  31. peter
    13 januari 2008 om 11:03 uur.

    Skery. Is ’t omdat ik gewoon normaal ben, dat jij je daardoor dom gedraagt?

  32. ghalil
    13 januari 2008 om 12:20 uur.

    peter

    ik ben een moslim maar of ik echt zo gelofig ben vraag ik me zelf vaak af
    ik ben als een marokkaan geboren dus ook een moslim
    of ik de 5 zuilen precies volg zoals het hoord nee
    of ik wat van het geloof weet ja
    begrijp ik meerdere delen uit de qoran nee niet alles omdat het te moeilijk is om precies te begrijpen wat er staat
    maar er zijn genoeg mensen die het wel begrijpen en weten wat ze zeggen
    maar hier vind je ze zeker niet zo snel
    om over iets te oordelen moet je wel weten waar je het over hebt
    men moet zeker naar zichzelf gaan kijken en dan over andere beoordelen
    de meeste mensen die je zo hoord praten zoals jij ze beschrijft zijn mensen die zowiezo niks van de islam afweten ook al zijn ze zoals ik als een moslim geboren
    enigste wat zij kunnen doen is met de wind mee blazen
    maar helaas volgen ze de verkeerde wind
    ja dan krijg je zulke reacties

  33. peter
    13 januari 2008 om 01:19 uur.

    Ghalil. Mooi verwoord van jou. Geloof is een zoektocht die je leven lang duurt. Soms met zeker weten en soms met twijfel. Beide zijn nodig om je te vormen in het leven.

    En je kunt ook niet alles begrijpen van geloof. Dat geld voor alle geloven trouwens. Het woord geloof zegt het al. Je gelooft in iets wat je niet letterlijk kunt zien. Maar wat je in je gedachten en gevoel ervaarrt.

    Gelovig zijn zit ook niet precies in de vijf zuilen volgen of bij christenen wekelijks ter kerk gaan . Het zit ‘m in je hart.

    Maar een spreuk uit de Bijbel zegt het hart is arglistig en soms verderfelijk. En helaas maken teveel gelovigen een karikaktuur en vreemd iets van het geloof. Hetzij moslims, christenen en joden.

    Wat mij wel eens irriteerd als mensen op, dit forum beweren bv de absolute waarheid te hebben. In naam van Allah durven ze dat te beweren. Dat ook nog. En erg is dat ze daarmee eigenlijk zeggen dat al het andere (on)geloof leugen is.

    Geen van de geloven heeft absolute waarheid in pacht en alleenrecht om te heersen en anderen te onderwerpen.

  34. skery_vanuit_marocco
    13 januari 2008 om 03:53 uur.

    peter ik gedraag me niet dom als ik dom was dan was ik nog steeds in nederland voor hollanders werken jullie zjin de grooste onruster stokers ter wereld net als amrikkanen amrikkanen hebben nederlandse bloed dat zegt al voldoende

    we plunderen de wereld noem we het gouden eeuw

  35. ghalil