MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Geen hand geven: dan geen baan

07 februari 2008 | in Carriere, Geloof | 53 Reacties

Hand gevenEen diepgelovig moslim van Marokkaanse afkomst is teleurgesteld omdat hij na sollicitatie werd afgewezen, vanwege zijn weigering de hand te schudden van vrouwen. In De Telegraaf zegt Moatassim Azahhaf (28) uit Gouda daarover: “Dat ik vrouwen de hand niet schud, is niet uit minachting, integendeel! Juist uit diep respect voor de vrouw”.

Azahhaf zag begin dit jaar op een justitiewebsite dat het gevangeniswezen vijfhonderd nieuwe gevangenisbewaarders zoekt. Na het invullen van een websiteformulier, kreeg hij een uitnodiging thuis gestuurd voor een testdag in Utrecht. “Voordat ik erheen ging, belde ik met het DJI en vroeg of het bezwaarlijk was dat ik een baard draag en dat ik uit geloofsovertuiging vrouwen nooit de hand schud. Als dat zo was, dan zou ik iedereen de tijd besparen en niet verder gaan met de sollicitatie. Maar nee, dat was geen enkel probleem” zegt hij in de krant.

Kort erna werd hij telefonisch uitgenodigd voor het selectiegesprek in Amsterdam. “Ik vroeg nogmaals of het écht niet bezwaarlijk is dat ik vrouwen de hand niet schud. Want ik wilde iedereen een pijnlijk moment besparen als ik tijdens de selectie tegenover een vrouw zou komen te staan met uitgestoken hand. ‘Geen probleem, kom nou maar’, kreeg ik te horen.”

Maar dat gesprek werd één grote teleurstelling. “Ze eisten een verklaring waarom ik DJI had gebeld met mijn verhaal over het schudden van handen”. Moatassim Azahhaf heeft zijn afwijzing aanhangig gemaakt bij de Commissie Gelijke Behandeling, die de zaak formeel in onderzoek heeft genomen.

Er zijn 53 reacties

  1. am
    07 februari 2008 om 01:52 uur.

    dan maar een uitkering

  2. soldier
    07 februari 2008 om 01:57 uur.

    ik vraag me af waarom een verklaring vragen als je toch gaat weigeren

  3. bibi
    07 februari 2008 om 03:45 uur.

    diepgelovig.. maar gaat wel met zijn vrouw en kind poseren voor de telegraaf …

  4. peter
    07 februari 2008 om 04:36 uur.

    Wel zo volledig als het onderstaande stukje uit het artikel in de krant erbij gepubliceerd word. Dan blijkt dat je je in voorkomende gevallen MOET optreden en niet kunt zeggen; sorry ik mag mijn handen niet gebruiken.

    Azahhaf: “Het gaat ons niet zozeer om het handen schudden, maar wel dat
    onze bewakers fysiek contact accepteren tussen man en vrouw. Bij het handhaven van de orde, het ontzetten van een vrouwelijke collega uit gevaar of bijvoorbeeld bij reanimatie is fysiek contact noodzakelijk. Als je daartoe niet bereid bent, is dat een grond voor afwijzing. We hebben daar duidelijke richtlijnen over.”

    En vervolgens gaat de afgewezen sollicitant een huilverhaal ophangen in de Telegraaf. De afgewezen sollicitant heeft verders wel degelijk kwaliteiten, dus moet er toch wel een andere baan te vinden zijn!!

  5. Inayat
    07 februari 2008 om 04:48 uur.

    Dat is wel zo Peter, maar het punt is het was tot tweemaal toe “GEEN PROBLEEM”:

    “Voordat ik erheen ging, belde ik met het DJI en vroeg of het bezwaarlijk was dat ik een baard draag en dat ik uit geloofsovertuiging vrouwen nooit de hand schud. Als dat zo was, dan zou ik iedereen de tijd besparen en niet verder gaan met de sollicitatie. Maar nee, dat was geen enkel probleem”.

    Kort erna werd hij telefonisch uitgenodigd voor het selectiegesprek in Amsterdam. “Ik vroeg nogmaals of het écht niet bezwaarlijk is dat ik vrouwen de hand niet schud. Want ik wilde iedereen een pijnlijk moment besparen als ik tijdens de selectie tegenover een vrouw zou komen te staan met uitgestoken hand. ‘Geen probleem, kom nou maar’, kreeg ik te horen.”

    Een beetje achterlijk om hem te zeggen dat het geen probleem is, als je van te voren weet dat het toch niets kan worden.

  6. peter
    07 februari 2008 om 05:19 uur.

    Volgens mij gaat het niet specifiek om t handenschudden maar om t handelen en je handen gebruiken als je bewaarder bent. Dat lijkt verderop in de sollicitatieronde naar voren te zijn gekomen. Zal wel van beide kanten niet goed geinterpeteerd en begrepen zijn. Zoiets komt dan aan t eind van een silicitatieronde aan de orde, denk ik. Het handelend optreden en inderdaad contact daarbij.

  7. Nihad
    07 februari 2008 om 08:50 uur.

    Zo diepgelovig is hij dan weer niet dat hij zich laat fotograferen. Foto’s zijn haram.

  8. karim
    08 februari 2008 om 12:37 uur.

    belachelijk hij wil gewoon niet werken steek liever je handen uit ,door zulke mensen ondervinden we problemen in europa ,tfoe vanaf dat al die arabieren uit het midden oosten naar hier kwamen ,werd de sfeer verpest door hun.

  9. peter
    08 februari 2008 om 06:44 uur.

    Karim, hij wil zijn handen niet gebruiken. Das t probleem haha

  10. ghalil
    08 februari 2008 om 10:43 uur.

    a onzin mag geen hand schudden
    als hij zo diep gelovig is dan weet hij dat je een vrouw waarmee je kunt trouwen al haram is om aan te kijken laat staan dan nog is een hand te geven
    en als je toch bij een vrouw in de buurt bent waarmee je kunt trouwen moet er een vrouwelijke geslacht van jou kant erbij zijn
    vraag me af hoe diep gelovig hij is als hij dele vergeet na te kijken

  11. WAR
    08 februari 2008 om 10:49 uur.

    ik geef geen 1 hollander de hand reden is omdat ik tegen pedoos ben……..

  12. kano
    08 februari 2008 om 05:52 uur.

    en wat doet hij dan met zn verlossende hand? in de islam mag je de linkere gebruiken, ha ha ha

  13. dre
    08 februari 2008 om 07:41 uur.

    je spiritueel voorbeeld deed het met een 11 jarig meisje war.
    Wat is dat dan.
    Diepgelovige nonsens.

  14. ghalil
    08 februari 2008 om 07:57 uur.

    war

    is ook zeker dat je niks anders doet dan thuis zitten met de koste leven van uitkeringen of bij papa lief aan het bedellen

  15. nam
    08 februari 2008 om 08:17 uur.

    lijkty me terecht, waar denkt die te leven. Wat een huichelaar

  16. Youssef
    08 februari 2008 om 08:54 uur.

    Selam a3leikoem, voor de moslims onder ons, en Hallo aan elke ongelovige!

    Ik denk dat de reacties die tot nu toe zijn gegeven geen enkele raakvlakte heeft met het onderwerp waar het hier om gaat.

    De man waar het hier om gaat heeft gesolliciteerd naar een functie wat hij graag wilt vervullen. Hij wilde niemand teleurstellen of beledigen, vanwege het feit dat hij geen handen geeft aan vrouwen en op geen enkele manier fysiek contact wenst te hebben met vrouwen. Het feit dat fysiek contact met een, niet mahram vrouw, niet is toegestaan, is een norm binnen het geloof ( De Islam!). De Islam en zo ook dus deze man willen de vrouwen niet beledigen of minachten, sterker nog, de Islam en deze man willen de vrouwen een blijk van waardering / respect geven. ( Dit even kort uitgelegd)

    De man heeft voor de sollicitatieprocedure aangegeven dat hij vanuit zijn religie geen fysiek contact mag hebben met een vrouw, waartot hij geen bloedverwant is. De werkgever zag dit niet als een probleem en bleef erop hameren dat hij gewoon moest komen. Uiteindelijk is deze man bij een gesprek geweigerd om het feit dat hij dus een vrouw in een noodsituatie of dergelijke geen hulp kan bieden, vanwege het feit hij geen fysiek contact mag hebben met vrouwen. Deze man moest antwoorden geven op scenario’s die geen enkele raakvlakte hebben met de realiteit. Dit vermeld ik er maar bij, omdat ik dit uit ervaring (veiligheidskundige) kan vertellen.

    Dus wil iedereen, voordat hij / zij gaat speculeren eens nadenken welke verhaal in deze gebeurtenis de juiste is. ( En Allah swt weet het beste en zo ook zijn dienaar). Let op! De werkgever in deze situatie mist een mate van kwaliteit, door deze man te verlagen. De reden waarom dit is geplaatst, is om iedereen te laten zien dat de Nederlandse samenleving nog lang niet tolerenat, harmonieus en zeker geen waarde hect aan normen en waarden. Het enige wat de samenleving nog in stand houdt, is de gelijkheidsbeginsel uit de Nederlandse grondwet.

    Wa salam a3leikoem

  17. oemsalima
    08 februari 2008 om 11:01 uur.

    salaam alaikoem,

    Moatassim is iemand die zich wil emanciperen en participeren in deze maatschappij zonder zijn geloof er voor op te geven. En betreft de de reactie van de perswoordvoeder van de DJI Hans, dat klopt niet. Er is nooit een vraagstelling geweest betreft fysiek contact. Want Moatassim de functie inhoudt was het bewaken en in de gaten houden van gedetineerden. makkelijk he die Hans van de DJI meteen zoeken naar worden om hun te dekken.

  18. hafid
    08 februari 2008 om 11:13 uur.

    aanpassen of vertrekken.op jouw soort zitten de nederlandse bedrijven niet te wachten .en ik als marokaan ook niet.dus steek die handen uit de mouwen maatje.

  19. oemsalima
    08 februari 2008 om 11:55 uur.

    Ten eerste Vrees Allah, soeboehana allah jij zegt dat jij een marokaan bent. In jou plaats zal ik maar allah vrezen. En hoezo soorten. Dit zijn broeders die de Qouran en de Soennah volgen zoals het hoort tezijn. Ben je er trots op dat je dit zegt. OOooooooo ik weet het al een schouderklopje hier en daar is wat je graag wil van de nederlandse he.

  20. spartaan
    09 februari 2008 om 11:25 uur.

    respect ik zou het zelfde doen een vrouw is een diamant en geen steen ze hoort niet door elke hand aan geraakt

  21. Henk -Rotterdam
    09 februari 2008 om 11:31 uur.

    De voorbeelden van Dre,die ze elke zondagochtend met een uitgestreken smoel zit aan te horen doen het met meisjes en jongentjes van 5 tot 17 jaar.
    Zuidland,Hattem.Zwolle,Goedereede,Overvecht en zo kan ik het rijtje wel volmaken met een bepaalde geloofsgroep in en buiten onze samenleving.
    Maar ja, Dre als grote aanhanger van de Partij Vloekende Viswijfen kwetst en beledigd graag andere mensen met een geloof of overtuiging terwijl haar eigen geloofsbordje vol met stront ligt van de walgelijke praktijken van haar voorgangers.

  22. Inayat
    09 februari 2008 om 11:49 uur.

    Dre, je was erbij toen ‘zijn spiritueel voorbeeld het deed met een 11 jarig meisje’?? Of had je een verborgen camera geplaatst?

    Overigens zijn het jouw soortgenoten die proberen pedofilie legaal te maken en knokken voor sex met minderjarige meisjes, met hun pedopartij. Mischien meer jouw voorbeeld he.

  23. drubu
    09 februari 2008 om 02:38 uur.

    Als je vrouwen geen hand wilt geven zoek je toch gewoon een baanwaarbij dat niet hoeft? Schoonmaken ofzo.

  24. rachid
    09 februari 2008 om 09:23 uur.

    Taaaaazzzzzzzz, waar hebben we het over!!

    Diepgelovig??? Ga werken man en anders enkeltje terug naar de Rif

  25. Nabiloe
    10 februari 2008 om 12:14 uur.

    Waar in de wet staat dat het verplicht is om een hand van een vrouw of vice versa te schudden? Het lijkt wel alsof hij hiermee de wet heeft overtreden….of zijn we realiteit uit het oog verloren. Namelijk dat je nog altijd zelf mag bepalen of je iemand een hand geeft of niet.

  26. oemsalima
    10 februari 2008 om 12:52 uur.

    spartaan EN Nabiloe groot gelijk hebben jullie. petje af. Moge allah jullie belonen voor jullie zachte en oprechte uitspraken

  27. Berkany
    11 februari 2008 om 12:55 uur.

    Ik word gek van hand geven of niet geven , was het in Marokko dan had de vrouw tien handen gegeven voor een baan ,maar hier weet ze dat een uitkering komt, ik vind jammer dat islam wordt door sommige moslims die totaal geen vestand van de islam hebben als reden gebruikt wordt.

  28. salim
    11 februari 2008 om 03:54 uur.

    het gaat niet goed hier wat moet je dan,
    rachid ik zal ik je het zeggen pak jij maar een
    enkeltje terug naar marokko doe niet zo stom zal je moeder ook een hand geven aan jood…………………jood………………..jood
    je bent zekker uit gepraat gedrag je man

  29. oemsalima
    12 februari 2008 om 08:26 uur.

    djazaaki allah salima en nabiloe

  30. nora
    12 februari 2008 om 10:05 uur.

    Als gevangenis-bewaker kom je nou eenmaal in contact met een vrouwelijke gevangener. Denk aan het uit elkaar zetten van een ruzie, Handboeien bij een vrouwelijke gevangener omdoen. Zulke dingen horen nou eenmaal bij een gevangenisbewaker.

    DUS DIT IS GEEN GOEIE BAAN VOOR HEM.

  31. hakimo
    13 februari 2008 om 03:52 uur.

    ik zeg eerlijk alle streng gelovige moslims kunnen beter voor zichzelf naar een arabisch land afreizen zoals saoudia arabia qatar, emiraten daar kunnen ze hun dinn op een serieuse manier volgen en ze zijn zo vrij zonder al die kritiek gesluierd en al en niemand kijk raar .

    maar de meeste van hun zitten gewoon thuis en krijgt een uitkering gaat naar moskee klaagt de hele dag kritiseert de ander moslim om wat hij doet dan vraag ik wat doe je hier nog tussen al die kafiroen en westerlingen pak je spullen en vertrek en laat de andere moslims die gewoon hun dinn ook volgen dus bidden en sociaal zijn in het leven gewoon hun ding doen zonder te wijzen van die is fout en dat is haram.

    wie hier in nederland praat over jihad die moet ook zijn biezen pakken en vertrekken naar iraq of palestina maar nee ze zitten hier en verneuken normale moslims jongeren en zetten hun tot zelfmoord met verkeerde ideeen en gedachte dit kan niet doorgaan so dit allemaal opgeteld en dan besef je zelf dat dit onlogische is. Ik hou van mijn god allah swt en mijn geloof de islam maar ik wil insallah gewoon normaal mens zijn in deze maatschappij die bidt naar moskee gaat werkt sociaal is en daarnaast ook geniet van deze hajat maar met mate natuurlijk

    only allah SWT can judge me !!

  32. WAR
    14 februari 2008 om 10:31 uur.

    ik ben niet streng gelovig maar ik geef ook niemand de hand en vooral nederlanders niet want ik vind hun gewoon vies……..

  33. Youni
    15 februari 2008 om 11:38 uur.

    TUPAC LEEFT NOG MENSEN en ik heb een keer een VOLWASSEN PAARD dood gebeten.

  34. Mo 38
    17 februari 2008 om 10:23 uur.

    Jongens. Hand geven is een marokkaanse gewoonte. Het is een teken van vrede het bestond vroeger niet in nederland. Hallo en hey en hoi was voldoende. Op het gegeven begonen Marokkanen hand te geven en is toen overgenomen. Volgens de Islam hoef je niemand hand te geven. Salaam is voldoende, maar dan moet je consequent zijn. Niet een keer wel en een keer niet en dit geldt voor zowel mannen als vrouwen. Ik zie tegenwoordig ook een rare manier van hand schudden. Ik weet niet hoe dit heet, volgens mij is dit Surinaamse of Antiliaans. Mag dat dan wel?
    Ben je bang dat iemand opgewonden raakt door hand te schudden, doe handschoenen aan.

  35. Ahmed
    20 februari 2008 om 12:36 uur.

    Attaqo Allah (swt) mensen. niet zomaar iets schrijven waar je misschien in het hiernaamls spijt van zult krijgen.
    respect voor iemand die durft uit te komen voor zijn geloof.
    Heel veel van ons kunnen dat niet doen omdat we bang voor de omgeving, de werkegever of collega of wie dan ook behalve Allah (swt).

    je kan het niet mee eens zijn met hem dat is jou goed recht maar let wel op hoe ja dat naar voren brengt.

  36. Laila
    26 februari 2008 om 06:52 uur.

    hij wil gewoon niet werken
    van mij part een enkeltje rif zonder pardon

  37. am
    27 februari 2008 om 12:03 uur.

    laila
    trut waarom rif en niet rabat wala tanger a mierda

  38. Laila
    29 februari 2008 om 05:05 uur.

    Am? wie ontvangt een uitkering in holland?
    ik wacht op je reactie

  39. Laila
    10 maart 2008 om 06:17 uur.

    Geachte heer Cohen een Hand geven of geen baan krijgen.

  40. mhamed
    25 maart 2008 om 05:40 uur.

    hallo haatster van deze aarde…jij weer he
    en wie zijn de grote dieven en corupte als de tering van marokko?
    juist jouw soort.

  41. ZNASSNI
    25 maart 2008 om 08:09 uur.

    Mhamed jou soort zijn velen keren erger geloof me ik woon in saidia en ik zie hoe bestiaal jullie zijn, echte dieren komen allemaal om te sexen, alle discotheken zijn vol met riffijnse snolletjes die voor een paar dirhams hun beentjes openen tfoe wolah geen eer!!! de rest allemaal drugsverslaafd en openen alle smet drugsgeld en vechten elke keer met hun soortgenootjes uit belgie en frankrijk echte dieren sorry dat ik zo eerlijk moet zijn…

  42. mhamed
    26 maart 2008 om 11:09 uur.

    znassni,sprak je maar de waarheid.
    de hele arabische landen met jouw marokko er bij zijn dieven en hoerenzonen.
    de homo’s komen juist ook uit jou kant,wij imazighen hebben juist tegen de zionisten en de westerse flikker als jou met bloed gevochten omdat hun onze ISLAM wilde afpakken terwijl jouw soort genoten ons juist hebben veraden en tegen ons waren en nu de dag als vandaag wordt jouw marokko bestuurd door de mensen die wij imazighen weggejaagd hebben.
    en jij als ZNASSNI loopt dingen te zeggen die juist jouw zieke arabieren doen.

  43. boghriba/zajoe
    26 maart 2008 om 12:13 uur.

    weet je wat erg is je afkomst ontkennen znasi en dat is veel erger. Sletjes heb je in alle volkeren.terwijl jullie voor ouders en famillie leden in BERG ayt fasier nog wonen (top van de berg)daar spreken ouderen amper arabisch alleen berbers en maar ontkennen dat jullie berbers zijn.jullie hebben arabisch op school geleerd en via koraan thats al.de enige reden dat jullie hekel aan riaffa hebben is omdat jullie constant met jullie berbers afkomst worden geconfronteerd wat jullie niet willen, het is maar een uurtje rijden van ons vandaan,ik weet waar ik over praat er zijn heel wat aangetrouwde brakna /fasieri bij ons.jullie moeders hebben liever dat jullie met rifiaat trouwen dan gharbiaat en die moeten jullie ook niet en niet alleen riafa zeg niet dat het niet waar is ga maar naar noord en spangen dan weet je voldoende. ik neem je het niet kwalijk als je dit onkent want jullie zitten in een ontkenningsfase Berber!!!!!!!!

  44. Laila
    26 maart 2008 om 06:10 uur.

    znassni Bedankt voor je eerlijk aantwoord
    Mhamed de tijd zal het leren , zelfs hollanders weten het verschil ….gelukkig maar. het gaat je goed jongenman

  45. merjama
    26 maart 2008 om 07:50 uur.

    in deze tijd ben je beter een amazigh dan een arabier. Voor al in het westen want anders word je onder je …….flink gefollieerd als je weet wat ik bedoel.Denk niet dat een arabier sneller een baan krijgt in tegendeel.

  46. ZNASSNI
    27 maart 2008 om 07:48 uur.

    Mhamed boizan over wat heb jij het nu weer wij bni znasnis vochten samen met abdelkader in algerije EN in marokko voor dat jullie junkies in opstand kwamen ga de geschiedenis leren knul! En jullie hebben juist niets gedaan het was allemaal nergens voor geweest rif is vol met spaanse eilandjes zoals penon del hucemas en veel andere n CEUTA EN MELLILIA noem je dat de rif bevrijden? wuahahahhaahahah!! wij hebben geen fransen of spanjaarden in berkane of oujda hoor hahahahahah!! en mhamed sorry maar het is een feit saidia, tanger, tetouane, fes, meknes zijn vol met riffijnse hoertjes die daar aids verspreiden net zoals ze in belgie en nederland bekend zijn als sexpoppen die vooral met negers neuken voor aandacht en dat terwijl vele piratehoofddoekjes dragen tfoe dat is een algemeen bekend beeld van jullie riffiat khab en in saidia weet iedereen dat. val dood homo!

  47. moena
    15 april 2008 om 10:27 uur.

    weet je wat ik zie znasi je top van de berber berg die je ontkentje aytfassier berg als je hem beklimt dat je bijna je leven riskeert en weet je wat ik zie znassjaat die het weekend half naakt lopen en feesjes thuis geven en stripen en nog meer voor mannen om wat geld te verdienen dan heb ik het niet nog over getrouwde znasijaat die vreemd gaan wanneer hun mannen zijn gaan werken.ik hoorde van één van znasia die getrouwde vrouwen aanspoort om het zelfde te doen omdat zij vind dat mannen één pot nat zijn en zelfs met ouwe turken voor geld.Walgelijk,en als rifjaat zijn die het zelfde doen als jullie
    dan hebben ze jullie gewoonte overgenomen maar echte rifiaat bezaaaaaaaaf 3liek ze zijn echt asliaaaaat.je wilt zien wat jij wilt zien en dit is wat wij zien een kameel die je bent ziet zijn bulten niet znasi de ontkenner.Trek pas je bek open wanneer je hulp heb gezocht voor je ontkenningfase en je amazigh oorsprong erkent eikel je bent zielig.

  48. Tamara
    16 april 2008 om 09:55 uur.

    Asalaam oe aleikoem warahmatullah, Hallo,

    Ik vind het naar om te lezen hoe sommige mensen denken over het geen hand geven van de niet moslims begrijp ik het wel, het is nl. gebruikelijk hier in het westen om een hand te geven, als teken van begroeting of om aan elkaar voorgesteld te worden maar er zijn 1000 andere manieren te bedenken hoe je iemand beleefd kan groeten of jezelf netjes kan voorstellen. Moet je daarvoor perse een niet mahram man of vrouw aanraken.. soebhan Allah. En beste moslimpjes (die zeggen dat dit wel mag), het is niet toegestaan om een niet mahram een hand te geven, google even en je hebt sahih daliel voor deze kwestie. Ik vind het erg jammer dat jullie dan uitspraken doen van deze man wilt geen baan hij wilt niet werken etc. hij ging juist op sollicitatie om te werken toch..? en een uitkering daar had hij echt niet al deze moeite voor hoeven te doen. Ik vind het een belediging om te lezen dat je pas respectvol bent als je iemand aanraakt, en ach het is maar een handje geven maar dit kan wel aanleiding zijn tot iets meer, een handje, een schouderklopje, een arm om je heen. een knuffel, 3 (gebruikelijke nederlandse) kussen op de wang.. de rest kan je zelf wel bedenken. Van 1 likeurbonbon word je ook niet dronken, maar het een kan leiden tot het ander. Het geen hand geven is juist uit preventie, niet omdat je het andere geslacht niet respecteerd maar juist uit respect. Vat het niet als een belediging op, het is ook niet persoonlijk of omdat je iemand niet aardig vind. Slechts omdat je Allah Zijn tevredenheid zoekt.

    Asalaam oe aleikoem warahmatullah.

  49. HASSANHASSON
    17 april 2008 om 12:13 uur.

    Aslaam sisters,

    Nederlanders zijn over het algemeen afstandelijker. ze geven over het algemeen geen hand.. behalve bij een kennismaking en voor de rest houdt het op!!
    blijkbaar is voor sommige oproerkraaiers handje geven een maatstaf voor beleefdheid.

    er is vrijheid van meningsuiting dan moet er ook ruimte zijn voor VRIJHEID VAN HAND GEVEN

    Ik zou zeggen geef bij de eerste keer een Hand, ben je aangenomen…..dan mag je de rest zelf invullen:
    willen ze hypocrisie met hypocrisie beanwoord hebben, dan krijgen ze dat ook..

  50. ravinder
    17 april 2008 om 12:45 uur.

    @HASSANHASSON

    nederlanders geven elkaar juist een hand. moslims die ff flink willen kokketeren met hun achtergesteldheid hebben nu weer wat gevonden, drama maken om het geen hand geven. juist als het gaat om een symbolische religieuze houding zou je je makkelijk over dergelijke zaken heen moeten kunnen zetten en schikken naar de cultuur in het betreffende land. het gaat enslotte om de gedachte er achter. roept hij zelf ook aan de lopende band… voor mij is het duidelijk dat hij met zijn hele manier van uitgekiende handelingen hier maar wat graag een provocatieve zaak van wenste te maken, die nu flink word uitgemolken. met opzet provoceren richting andere personen ipv je schikken naar gebruikelijke normen (de hand schudden) die dezelfde betekenis hebben vergeleken met de orthodoxe islamgebruiken. wat is nu erger?

  51. Ahmet
    21 april 2008 om 04:00 uur.

    Vraag: Assalam alaikoem
    Wij hebben in onze familie vele slechte gewoonten. Bijvoorbeeld; wanneer we visite krijgen, schudt iedereen, mannen en vrouwen, elkaar de hand. Als ik weiger dit te doen, zullen ze zeggen dat ik raar en opstandig ben. Wat is de islamitische regel betreffende het handendrukken tussen mannen en vrouwen?
    wassalam

    Antwoord:

    Een moslim moet Allah (Geprezen en Verheven is Hij gehoorzamen door Zijn geboden na te leven en weg te blijven van dat wat Hij verboden heeft. Het volgen van de regels van Allah is niet raar of opstandig. Degene die niet volgt wat Allah (Geprezen en Verheven is Hij hem of haar heeft opgedragen is raar en opstandig!

    Het genoemde gebruik is een slechte gewoonte. Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assaheeh (1/477-4480)).

    De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei ook: “Inderdaad, ik raak niet de handen van vrouwen aan At-Tabaraanee in Al-Mu’jam-ul-Kabeer (24/342) en bevestigd in Saheeh Al-Jaami’ (no. 8054)). En Aisha (r.a.) zei over de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem): “Ik zweer bij Allah! De hand van een vrouw heeft nooit de hand van Allah’s boodschapper aangeraakt; hij nam liever de eed van loyaliteit mondeling af.” (Saheeh Moeslim (3/1489)

    Moslims in de situatie van de vragensteller zouden zich niet moeten onderwerpen aan de wil van hun familie. Het is zelfs verplicht om hen te adviseren te stoppen met deze slechte gewoonte en zich te gedragen op een manier die Allah (Geprezen en Verheven is Hij en Zijn boodschapper (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zullen bevallen. In deze tijd is het heel gewoon dat als een man bijvoorbeeld vertrekt om op reis te gaan en dan terug komt dat dan een groep vrouwen van zijn “groep” naar hem toe komt om hem te groeten en te kussen enzovoorts en ook bijvoorbeeld tijdens de dagen van Eid-ul-Fitr en Eid-ul-Adhaa.

    Het is wel bekend van getuigenissen uit de Qor-aan en de Soennah, dat een vrouw geen handdruk of kus mag geven aan een man die geen mahram van haar is, of het nu naar aanleiding van een feest is of wanneer hij terug komt van een reis of voor welke andere reden dan ook. Dit is omdat de vrouw ‘awrah is (d.w.z. ze moet bedekt zijn) en een fitnah is (d.w.z. een bron van verleiding). Ze zou geen man aan moeten raken die niet wordt beschouwd als mahram van haar, ongeacht of het een neef of iemand ver van haar is. Ze mag hem niet kussen en hij mag haar niet kussen. Dit komt omdat het van dingen afkomt die fitnah (beproevingen en tests) veroorzaken en van de dingen die leiden tot wat Allah heeft verboden door de ontuchtige en schaamteloze handelingen en de gebruiken die tegen de goddelijke wet ingaan. Het is niet toelaatbaar voor moslims om zich aan deze gewoonte te houden en om met ze verbonden te blijven. Moslims dienen deze gewoonte af te zweren en het te bestrijden. En ze zouden Allah (Verheven en Geprezen is Hij) moeten bedanken omdat Hij ze heeft gezegend met deze kennis van Zijn Wetten en voor het mogelijk maken voor het zich onthouden van wat Hem kwaad maakt.

    Allah heeft de boodschappers (vrede zij met hen allen) gestuurd – met Mohammed (Allah’s vrede en zegen zij met hem) aan het hoofd – om de mensen op te roepen om alleen Allah te aanbidden en Zijn geboden te gehoorzamen en zich te onthouden van wat Hij verbood en om te strijden tegen de slechte praktijken (uit vroegere tijden). Daarom is het verplicht een slechte gewoonte als het schudden van handen tussen niet-mahrammannen en vrouwen te stoppen. Het is voldoende om met taal te groeten, zonder aanraken en kussen, en er is genoeg in wat Allah voor ons wettig en toegestaan heeft gemaakt boven wat Hij heeft verboden en niet toestaat.

    En Allah weet het best. Bronnen:
    # “fatawa regarding women”, blz. 343, van Sheikh ibn ‘Othaymeen. (Overigens was de opmerking van sheikh ibn ‘Othaymeen dat de keten van overleveraars van de ahadith niet sterk was, maar dat deze desondanks toch als bewijs konden dienen).
    # Een uitspraak over een handdruk tussen mannen en vrouwen van Imaam ‘Abdoel-‘Azeez Ibn Baaz

    http://app.al-islaam.com/index.php/module/cyberimam/action/qanda/search/Handen/qanda/182

    Wat vind je ervan? ^.^
    Een mahram is je familie bijvoorbeeld, dat mag wel maar een niet-mahram is harram. 🙂

  52. Peter = de naam
    21 april 2008 om 10:25 uur.

    Een slechtere gewoonte is het om je in Nederland niet aan te passen en te zeveren en uit te weiden over een of andere uitleg van een oud geschrift wat nog geeneens uit de koran komt maar van een of andere prediker. Het komt over als een soort hoogmoedig neerkijken op die mensen die wel handen schudden. En dan er nog bij fantaseren dat er wel eens bepaalde gevoelens kunnen vrijkomen. Lachen hoor om zo’n uitleg. Ik kan dit met de beste wil van de wereld niet serieus nemen.

    Ik zou ook maar geen geld aanpakken of deurknoppen aanraken want alles is zowat haram. Behalve de persoon zelf natuurlijk want die is zo goed.

    Doet me denken aan die idioot van een prediker die een jaar of wat geleden Groot Brittannie is uitgezet. Ik zag een documantaire over die man waarin hij zelfs zo ver ging dat als hij een scheet moest laten, hij de richting bepaalde zodat de scheet werd gelaten in de wind-richting van de ongelovigen dus envooral niet richting Mekka. Geen wonder dat die haatprediker die op de straathoeken ging roepen dat homosexuelen de dood verdienden, het land werd uitgezet.

  53. Ahmet
    26 september 2008 om 02:45 uur.

    Mag ik, als moslim man, de hand schudden van een niet-mahram vrouw?

    Nee, dat mag niet. Hier onder geef Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid een duidelijke uitleg.

    ‘Het is haram voor een man om de hand van een niet-mahram vrouw te schudden en het is in geen geval toegestaan. Onder het bewijs hiervoor is de hadith van Ma’qal ibn Yassar (radiAllahu anhu) die zei: “De Boodschapper van Allah (صلى الله عليه وسلم) heeft gezegd: ‘Als één van jullie op het hoofd zou worden geslagen met een ijzeren naald, zou dit beter voor hem zijn dan wanneer hij een vrouw aan zou raken die voor hem niet toegestaan is (om aan te raken).’”
    (Overgeleverd door al-Tabarani; ingedeeld als sahih door al-Albaani in Sahih al-Jaami’ 5045)

    Het aanraken van een niet-mahram vrouw door een man is ongetwijfeld één van de oorzaken van fitnah (opschudding, verleiding), uitlokking van verlangen en het verrichten van daden die haram zijn. Niemand zou moeten zeggen dat hij een zuivere intentie of een rein hart heeft want degene met het puurste hart en de meest reine van allemaal, de Boodschapper van Allah (صلى الله عليه وسلم) heeft nooit een niet-mahram vrouw aangeraakt, zelfs niet wanneer hij de bay’ah (eed van trouw) van vrouwen aannam. Hij hield hun handen niet vast wanneer hij hun bay’ah accepteerde zoals hij wel met mannen deed. De bay’ah van vrouwen was alleen doormiddel van woorden zoals is overgeleverd door zijn vrouw ‘Aishah (radiAllahu anha, رضي الله عنها). Zij heeft gezegd dat de Boodschapper van Allah (صلى الله عليه وسلم) de gelovige vrouwen die naar hem geëmigreerd waren testte met de aayah:

    “O Boodschapper, als de gelovige vrouwen tot jou gekomen zijn om trouw aan jou te zweren, (zwerend) dat zij geen deelgenoot aan Allah toekennen en niet stelen en geen ontucht plegen en hun kinderen niet vermoorden en geen leugen verzinnen over wat tussen hun handen en voeten is, en dat zij jou niet in het goede ongehoorzaam zijn: aanvaard dan hun trouw en vraag voor hen vergeving aan Allah. Voorwaar, Allah is Vergevingsgezind, Meest Barmhartig.”
    {Koran, soerrah al-Moemtahanah 60:12}

    ‘Aishah heeft gezegd: “De Boodschapper van Allah (صلى الله عليه وسلم) zei tegen de gelovige vrouwen die met deze voorwaarden instemden: ‘Ik accepteer jullie bay’ah met woorden.’ Bij Allah, zijn hand heeft nooit de hand van een andere vrouw aangeraakt wanneer hij hun bay’ah accepteerde; hij accepteerde hun bay’ah door te zeggen: ‘Op basis hiervan heb ik jullie bay’ah geaccepteerd.’” (Overgeleverd door al-Bukhaari, 4512)