MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Eerste kerk in Qatar sinds komst islam

09 februari 2008 | in Geloof | 21 Reacties

Kerk in Qatar ter waarde van 18 miljoen dollarHet Arabische emiraat Qatar opent voor het eerst sinds de komst van de islam een kerk. De hervormingsgezinde emir van het prinsdom vindt het de hoogste tijd om te laten zien dat de islam een tolerante godsdienst is. “Als alles goed gaat, vieren we Pasen in onze eigen kerk”, zegt de kerkvader Yashun van de bijna voltooide kerk van de Heilige Maagd in de Qatarese hoofdstad Doha. Het Katholieke gebedshuis, dat volgende maand geopend wordt, is de eerste kerk in Qatar sinds de komst van de islam veertien eeuwen geleden.

Qatar heeft, net als de andere landen van het Arabisch schiereiland, geen inheemse niet-moslim gemeenschap. Maar onder de vele buitenlandse werknemers die zich er de afgelopen decennia vestigden zijn vele christenen. De nieuwe kerk wordt gebouwd voor niet minder dan 100.000 katholieken die in het kleine emiraat verblijven, veelal afkomstig uit de Filippijnen, India en Libanon. Een protestantse kerk is in aanbouw, meldt Wereldomroep.

“Een paar jaar geleden zou het nog onmogelijk zijn geweest om een kerk neer te zetten in Qatar”, zei de in Doha verblijvende Italiaanse ambassadeur Ignatio Di Pashi, recentelijk in een lokale krant. “Maar Qatar is veranderd sinds de komst van de nieuwe emir.”

Sjeik Hamad bin Khalifa al-Thani is een hervormingsgezinde man, die sinds hij in 1995 aan de macht kwam, ernaar streeft het tolerante gezicht van de islam te tonen en tegemoet te komen aan de behoeften van de christelijke minderheid.

Het kerkcomplex, dat zo’n 18 miljoen dollar gekost heeft, omvat een conferentiehal, een bibliotheek, onderkomens voor geestelijken en een kantine.

Er zijn 21 reacties

  1. mohamed-denhaag
    09 februari 2008 om 03:48 uur.

    niks mis mee! integendeel wijst dit het echte tolerantie van de islam en daarbij behorende vrijheden ten aanzien van het geloof ( lakom dinikoem oliya din)
    en hoop dat hiermee de Arabische overheersende nationalisme welke gepaard gaat met onderdrukking en machtsmisbruik hier een eind aan komt.
    En juist het voorbeeld van onze profeet (vzmh) dat zijn joodse buurman gewoon liefhad en veel respect aan hem betuigde, ondanks zijn vijandigheid ten opzichte van onze profeet (vzmh)

    (dit is maar een kleine voorbeeld)

  2. Onbekende
    09 februari 2008 om 04:08 uur.

    Ene kant vind ik het wel goed. Uiteraard zijn er veel arabische christenen in het Midden-Oosten. Daarmee hebben ze ook hun gelegenheid om hun religie uit te oefenen. Waar ik bang voor ben is dat dit de deur opent voor de radicale blanke schijnheilige christenen. Die hiermee net als hun activiteiten in Marokko de gehele arabische wereld willen bekeren. Ze denken daardoor dat Jezus pas terugkomt en hun naar de hemel brengt :S Hmm nou dan word ik ook maar christen als ik landen mag inpikken, mensen op kleur en geloof uitroeien. Gierigheid en vreetzuchtheid toestaan. Lijkt me keigaaf!! Not

    Moehim ik vind het goed actie,maar ben bang voor die radicale blanke christenen die daar niks te zoeken hebben. Hiermee wil ik voorkomen dat het midden-oosten soort tweede vs wordt.

  3. hassanhassan
    09 februari 2008 om 05:41 uur.

    Hoezo het gezicht van de Islam late zien!
    In marokko, Algrije, tunisie, Egypte, Libanon etc daar stikt het van kerken/synagogen…en Leger basis

  4. rrira
    09 februari 2008 om 10:31 uur.

    ten tijde van de profeet saw
    als er een oorlog was, vertrouwde de vijand de profeet zo erg
    dat de vijand waarde volle spullen aan hem gaven om er op te passen

  5. peter
    10 februari 2008 om 12:07 uur.

    @Hassanhassan niet al de landen die jij opnoemt zijn zo vrij. Tunesie echt niet. Dat weet ik uit de eerste hand. Kerk en christendom word daar in Tunesie geweerd en bestreden door de overheid.

    Het zou me niks verbazen als de openheid te maken heeft met het binnenhouden van de vele gastarbeiders. Stel je voor dat ze wegggaan en wie doet dan het werk?

  6. khalil
    10 februari 2008 om 12:52 uur.

    zoals hassanhassan al aangaf wordt de suggestie gewekt of dit een unicuum is geenszins het geval in Marokko heb je legio kerken en synagogen en waar peter deze waanwijsheid heeft gehaald blijft voor mij een vraag, je moet beter je huiswerk doen

  7. Adnan
    10 februari 2008 om 07:32 uur.

    Alsof Qatar het enige Moslim land in de wereld is, en dat zij de enigen die de Islam vertegenwoordigen.

    Van mij hoeft die kerk niet zo profocerend te worden, om termen van Wilders aan te nemen. In Nederland moeten de bouw van de WesterMoskee in Amsterdam en de Essalaam moskee jaren wachten op vergunningen en dat terwijl Nederland geen een cent betaald heeft, rijst in Qatar een ultra moderne kerk die de staat zelf heeft gefinancieerd.

  8. magrebi
    11 februari 2008 om 02:48 uur.

    als marokkaanse moslim zeg ik iedereen is vrij om te geloven waar hij in wil geloven dus als er een kerk gebouwd wordt om die mensen te laten bidden waar zij in geloven dan is dat zeker goed je laat zien wat de echte islam inhoudt echt goed van deze prins en slim ook islam kent vrede geen geweld of haat tegen andere goddiensten. wij moslims zijn niet die als eerste aanvallen wij vallen pas aan als wij genoodzaakt zijn om ons daarmee te verdedigen west europa heeft hemdouillah genoeg moskeeen we leven in 2008 in elke stad vind je wel eentje bij je in de buurt.
    wat ik ook graag kwijt wil
    uiteindelijk wordt iedereen alleen berecht volg je geloof zoals het moet maar met vrede en rust in je leven sociaal zijn geen haat hebben gewoon een goed mens proberen te zijn en ga je eigen niet buitengesloten houden van de maatschappij we leven ook om te genieten van deze leven maar met mate natuurlijk allah ie 7dina

  9. JAWAD
    12 februari 2008 om 02:28 uur.

    @peter….

    Het zou me niks verbazen als de openheid te maken heeft met het binnenhouden van de vele gastarbeiders. Stel je voor dat ze wegggaan en wie doet dan het werk?

    HHHHMMMMMM klinkt meer op een probleem die NL zal hebben als alle allochtone weg moete

  10. peter
    12 februari 2008 om 12:11 uur.

    @Jawad dat is in al de rijke landen zo. Gaan de gastarbeiders en evt illegalen eruit? Dan is er een probleem. Miischien dat Quatar het “probleem” onderkent. Als ze mede daarom kerken bouwen, om die mensen binnen te houden, slim bekeken.

  11. Henk -Rotterdam
    12 februari 2008 om 12:58 uur.

    Peter,
    Koop een landkaart van Marokko en zie op de plattegronden van de grote steden het aantal kerken en synagoge in marokko.

  12. peter
    12 februari 2008 om 02:53 uur.

    @Henk. En als je t breder trekt? Saoedie -Arabie, Tunesie, Iran? Om maar een paar landen erbij te noemen. Fijn dat Marokko open is, maar de wereld is groter dan Marokko alleen.

  13. Rachid.....
    12 februari 2008 om 03:28 uur.

    Hey Henk, wijsgesproken jonge.

    Tegen Peter het volgende:
    Aan de hand van de vragen die je stelt kan ik onder andere afleiden dat je heel geinteresseerd bent in de Islamitische landen. Waarom ga je niet eens zelf een keer kijken hoe het daar is en ga je daar het aantal kerken en synagogen tellen?

    Het zal je verbazen. Ik nodig je dus hierbij uit om eens open te staan voor de wereld om je heen en in plaats van al je informatie uit de roddelmedia (want dat is de Nederlandse media zo’n beetje wel) te halen, nodig ik je dus hierbij uit je horizon te verbreden en eens zelf op onderzoek te gaan.

    Verder wil ik ook wel een antwoord op je vragen geven:
    Een voorbeeld van een kerk in Saoedi-Arabie: http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Catholicism_in_Saudi_Arabia

    Hier kun je een lijst vinden van kerken in Tunesie: http://www.catholic-hierarchy.org/country/tn.html

    en je had ook nog Iran, hier kun je ook een lijst vinden van kerken in Iran: http://www.catholic-hierarchy.org/country/ir.html

    En Peter, als je nog kritische vragen hebt dan nodig ik je van harte uit om ze te stellen.

    RACHID……

  14. peter
    12 februari 2008 om 05:10 uur.

    @Rachid nog wat info over Saoedie arabie nog kritische vragen? om over Iran maar te zwijgen.

    Het koninkrijk van Saoedi-Arabië is het onverdraagzaamste Islamitische regime ter wereld. Binnen het land is de belijdenis van elke religie anders dan Islam strikt verboden net als in de tijd van Mohammed. Terwijl de Saoedi’s overal ter wereld moskeeën bouwen, moeten duizenden christenen, Hindoes en boeddhisten in het geheim hun geloof belijden in het land. Ze worden gearresteerd of gedeporteerd, als ze hun geloof uitdragen in het openbaar. De religieuze politie, genaamd het Comité voor Deugd en de Preventie van Zondigheid handhaaft zichzelf d.m.v. intimidatie en detentie van burgers en buitenlanders. Men duwde zelfs recent schoolmeisjes terug in een brandende schoolgebouw, omdat ze hun hoofden niet hadden bedekt. Zij die het geluk hadden om opgepakt te worden in plaats van te sterven in de vuurzee, werden blootgesteld aan stokslagen, slaaponthouding en marteling. Volgens het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken: “Afstraffingen betekenden zweepslagen, amputatie, onthoofding, steniging of het vuurpeloton. De autoriteiten maakte 120 executies bekend (2000), dit was een verhoging van 100 in vergelijking met 1999.” De mannen werden geëxecuteerd d.m.v. onthoofding en de vrouwen d.m.v. het vuurpeloton. Er waren 27 amputaties in dat jaar, inclusief meervoudige amputaties, beschreven door Mohammed in de Koran (rechterhand en linkerbeen). Personen die werden veroordeeld van minder ernstige feiten, zoals alcoholgebruik of alleen zijn in het gezelschap van een dame, welke geen familie is, kregen stokslagen. Vrouwen zijn niet-burgers:

  15. peter
    12 februari 2008 om 05:14 uur.

    recente info over iran

    http://refdag.nl/artikel/1332577/Wetsvoorstel+Iran:+doodstraf+op+“%3Bafvalligheid”%3B.html

  16. Rachid....
    12 februari 2008 om 05:42 uur.

    @Peter

    \”Het koninkrijk van Saoedi-Arabië is het onverdraagzaamste Islamitische regime ter wereld. Binnen het land is de belijdenis van elke religie anders dan Islam strikt verboden net als in de tijd van Mohammed.\”

    – een paar dingen kloppen hier niet en andere weer wel. Het mag duidelijk zijn dat heel veel dingen niet gebeuren zoals in de tijd van de profeet. Ik denk dat jij dat ook wel door zal hebben.
    Verder zeg je dat het land het onverdraagzaamste islamitische land ter wereld is. Ik vind het juist één van de verdraagzaamste landen ter wereld. Binnen het land is in het openbaar veel vormen van belijdenis van andere religies niet gewenst. Daar heb je gelijk in. Het land Saoedi Arabie is één van de heiligste landen voor de moslims. Het feit dat het niet gewenst is dat er daar (vooral op de heilige plaatsen zoals de medina en mekka) geen andere religies aanbeden worden, kun je zien als het feit dat er in Vaticaanstad (heilige plaats voor christenen en waar de paus verblijft) het niet gewenst is dat daar andere religies dan het christendom aanbeden mogen worden.

    andere citaat: \” Terwijl de Saoedi’s overal ter wereld moskeeën bouwen, moeten duizenden christenen, Hindoes en boeddhisten in het geheim hun geloof belijden in het land. Ze worden gearresteerd of gedeporteerd, als ze hun geloof uitdragen in het openbaar. De religieuze politie, genaamd het Comité voor Deugd en de Preventie van Zondigheid handhaaft zichzelf d.m.v. intimidatie en detentie van burgers en buitenlanders. Men duwde zelfs recent schoolmeisjes terug in een brandende schoolgebouw, omdat ze hun hoofden niet hadden bedekt. Zij die het geluk hadden om opgepakt te worden in plaats van te sterven in de vuurzee, werden blootgesteld aan stokslagen, slaaponthouding en marteling.\”

    – Dat er meisjes in een brandende schoolgebouw geduwd worden, lijkt me niet geloofwaardig en als jij daar bronnen voor hebt dan mag je die bronnen geven. Maar als je bron De Telegraaf is, of een ander roddelblad, dan heeft het niet veel zin om met die bron te komen.

    – Je zegt terwijl de saoedi\’s overal ter wereld moskeeën bouwen. Het zelfde geldt voor de christenen die overal ter wereld kerker bouwen.

    – je zegt ook \” De religieuze politie, genaamd het Comité voor Deugd en de Preventie van Zondigheid handhaaft zichzelf d.m.v. intimidatie en detentie van burgers en buitenlanders.\”
    Voor de duidelijkheid. Buitenlanders wordt gevraagd om de geldende regels in dat land te respecteren. Intimidatie op de één of andere manier wordt niet verplicht. Net zoals nederland onder andere het dragen van de boerka verbiedt, heeft Saoedi arabie het dragen van hoofddoek (in de meeste plaatsen) verplicht.
    De burgers van het land kennen de regels en leven volgens die regels. Mochten ze dat niet correct doen, dan worden ze inderdaad erop aangesproken.

    andere citaat: \”Volgens het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken: “Afstraffingen betekenden zweepslagen, amputatie, onthoofding, steniging of het vuurpeloton. De autoriteiten maakte 120 executies bekend (2000), dit was een verhoging van 100 in vergelijking met 1999.” De mannen werden geëxecuteerd d.m.v. onthoofding en de vrouwen d.m.v. het vuurpeloton. Er waren 27 amputaties in dat jaar, inclusief meervoudige amputaties, beschreven door Mohammed in de Koran (rechterhand en linkerbeen). Personen die werden veroordeeld van minder ernstige feiten, zoals alcoholgebruik of alleen zijn in het gezelschap van een dame, welke geen familie is, kregen stokslagen. Vrouwen zijn niet-burgers:\”

    – je zegt dat volgens het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken er mensen worden onthoofd, gedood, ledematen worden geamputeerd, zweepslagen gegeven als straf, stokslagen gegeven als straf….
    Al die dingen die je noemt zullen ook wel voorkomen in dat land. Daar heb je helemaal gelijk in. Al die dingen zijn een soort straf voor als iemand niet volgens de wetten en regels van dat land leeft. Het land is strenger voor criminelen en misdadigers, daar heb je gelijk in. Om een voorbeeld te noemen:
    Als iemand hier in Nederland een klein meisje verkracht, dan kan die persoon hoogstwaarschijnlijk een paar jaar celstraf krijgen ofzo…In Saoedi Arabie zijn de straffen hoger. Maar wat is dus daar mis mee. Hoezo is het licht straffen van misdadigers goed? Verder ieder land kent haar eigen regels. Zo is het ook in thailand bijvoorbeeld, dat je als drugssmokkelaar de doodstraf kunt krijgen. Wil dat dan zeggen dat dat land slecht is?

    Verder is het land ook strenger voor haar burgers. iedere manier van wetsovertreding kan hard gestraft worden. Een resultaat hiervan is dat de criminaliteit daar minimaal is.

    Verder vind ik het een beetje onhandig van je dat je \” het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken\” hier noemt.
    Je weet toch zelf wel dat er per jaar veel executies in dat land plaatsvinden. Je weet toch zelf ook wel hoe gevangen, die vooral van terrorisme, gemarteld worden. Je weet toch zelf wel hoelang dat land mensen in guantanamo vasthoudt zonder een advocaat of familiebezoek toe te kennen. Je weet dat soort dingen toch wel allemaal???

    groeten

  17. peter
    12 februari 2008 om 06:53 uur.

    @Rachid je probeert recht te praten wat krom is. Maar goed als jij zoals een spreekwoord zegt; ziende blind wil zijn en horende doof, het zij zo.

    rapport amnesty international over mensenrechtensituatie in 2003

    lees maar eens

    http://www.amnesty.nl/landen_jaarboek/2556?PHPSESSID=d79057e22addef9b166cdd2dd0f8c6e7#feiten

  18. Rachid.....
    12 februari 2008 om 06:56 uur.
  19. Rachid.....
    12 februari 2008 om 11:30 uur.

    @Peter

    “je probeert recht te praten wat krom is. Maar goed als jij zoals een spreekwoord zegt; ziende blind wil zijn en horende doof, het zij zo.”

    Peter, ik heb je feiten gegeven en bij de meeste beweringen heb ik bronnen bij gegeven. De beweringen waarbij ik geen bron heb gegeven, kun je makkelijk natrekken. Iets recht praten wat krom is doe ik dan ook niet.

    Ik kan je vertellen dat ik me de engelse taal machtig ben en dat ik zo het nieuws vanuit heel veel oogpunten lees. Zo vorm ik mijn mening over meerdere onderwerpen. Dus ik ben niet blind of doof voor ‘de feiten’. Nee, integendeel.

    Het rapport van de amnesty heb ik niet helemaal gelezen. Maar het mag duidelijk zijn dat amnesty alles behalve tevreden is over de mensenrechten in Saoedi Arabië. Wat natuurlijk ook terecht is.

    De discussie begon toen je zei dat islamitische landen geen kerken herbergen. Toen heb ik je bronnen gegeven waaruit blijkt dat jouw bewering alles behalve waar is.

    Hiermee mag deze discussie gesloten worden.

    peace

  20. ibrahim
    13 februari 2008 om 09:55 uur.

    peter ziet alleen wat hij zelf wilt zien en verwijt de rest doof en blind te zijn. Vraag jezelf eens af waarom je christen bent terwijl de godsdienst zich eerst onder de arabieren heeft verspreid terwijl ze in europa achter draken aan zaten. Is het dan niet logisch dat er in veel moslimlanden kerken staan. PS arabische christen dus diegenen die al 1000 jaar voor de nederlanders christen zijn noemen god ook Allah en hun bijbel is in het arabisch.

  21. Nairam
    28 maart 2008 om 10:45 uur.

    @ Ibrahim

    Draken, Ibrahim?????