MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko wil banden migranten aanhalen

15 februari 2008 | in Marokko, Overheid | 53 Reacties

Marokkaanse ster moet stralenDe Marokkaanse regering wil de banden met de Marokkanen in het buitenland sterker aanhalen. Onder migranten moeten de Arabische taal en de Marokkaanse cultuur meer worden verspreid. Dat heeft Mohammed Ameur, minister voor de Marokkaanse gemeenschap in het buitenland, deze week gezegd schrijft De Volkskrant.

Volgens de krant kiest de Marokkaanse regering daarmee voor een nieuwe lijn. Rabat wil migranten sterker aan zich binden, door nadruk op hun Arabische identiteit te leggen. Ameur ontvouwde in Casablanca het beleid voor Marokkaanse emigranten over de periode 2008-2012. ‘De Marokkaanse gemeenschap in het buitenland moet worden beschouwd als de zeventiende provincie van ons land’, zei hij in de krant Aujourd’hui Le Maroc.

Er zijn 53 reacties

  1. Maktab
    15 februari 2008 om 10:08 uur.

    De Arabische identiteit!! Volgens mij is het grootste deel van de bevolking Berbers en niet Arabisch!

  2. Le Parisien
    15 februari 2008 om 10:30 uur.

    Nou, ik ben benieuwd wat voor reacties hieruit zullen voortkomen!!!

  3. Youssef
    15 februari 2008 om 12:06 uur.

    En wat over de Berbers cultuur meneer Ammour???? Zijn die ministers ooit vergeten dat de meerdeheid van de Marokkanen oorsprokelijk Amazigh is?!?!
    P.S
    Ik ben zelf Arabier voor diegenen die weer gaan beginnen met rootzoien

  4. fatima
    15 februari 2008 om 12:10 uur.

    Mooi, dat er toch ergends een plekje op deze wereld is waar je erkend word als volwaardige burger. Ik heb me altijd al 100% Marokkaanse gevoeld, maar natuurlijk altijd fijn als de liefde wederzijds is…

  5. Abderrahim
    15 februari 2008 om 12:24 uur.

    Ja daaaaagg, doe maar eerst wat in de rif, dan pas moet je ons erbij betrekken. Mijn geld krijg je niet, in ieder geval niet direct.

  6. rachid
    15 februari 2008 om 01:27 uur.

    Abderahim,

    Ben je toch maghribi, wat een flauwekul zeg!

  7. Abdou
    15 februari 2008 om 01:31 uur.

    Dan moeten ze de vliegtickets naar Rif maar goedkoper maken en de corruptie op de douanes tegengaan.

  8. brother
    15 februari 2008 om 04:24 uur.

    Helemaal met meneer de minister eens. Arabische/Tamazight taal moet men zeker niet verloochen. Als je hier integreert (maar geen slechte dingen overneemt van de NL cultuur zoals drank, atheisme, etc.. ) hoef je je identiteit niet te missen, flexibiliteit moet kunnen, dus meneer heeft niets verkeerds gezegd! En een virtuele 17de provincie van Marokko vind ik mooi geformuleerd.

    Whow hulde aan deze man.

  9. brother
    15 februari 2008 om 04:31 uur.

    Voor de apartheid figuren onder ons:

    Arabisch/ Tamazight/ Sousia/ Dari-ja etc… bedenk dat moslims broeders zijn. Ook al spreek je Chinees! Dus niet weer dat selectieve gedoe!

  10. Rif
    15 februari 2008 om 04:55 uur.

    ze weten dat wij riffijnen marokko opgebouwde hebben
    nu willen ze ook nog dat we hun regels gaan volgen
    maar gaat ze niet lukken
    de tijden gaan veranderen
    ze moeten ons Rif republiek terug geven dan pas onderhandelen !!!
    zonder ons was marokko niks waard

  11. Berkany
    15 februari 2008 om 05:27 uur.

    Natuurlijk moet Marokko ons bij betrekken en ons verdedigen net als turkije voor haar onderdanen, berber of arabier je bent een marokkaan, je moet trots op je eigen land, ik weet zeker dat ieder die op vakantie gaat voelt kriebels dat is gevoel . ook als iets gebeurt bv aardbevingen of beker gewonen……..

  12. Henk -Rotterdam
    15 februari 2008 om 05:47 uur.

    Integratie = participatie + acceptatie.
    Assimilatie = afstand doen van je eigen indentiteit,geloof en afkomst.
    De keuze is aan de betrokkene!!!!!!!!

  13. roudany
    15 februari 2008 om 06:38 uur.

    hallo dan wakker worden….. het gaat puur om de euro`s die we met z`n allen heen brengen.

  14. benioukil
    15 februari 2008 om 07:41 uur.

    ik vind als marokkaans zijn moet je daar trots op zijn of je uit nador komt of uit rabat een arabisch is onze taal in de islaam dus die persoon die allen zich in de hoek stopt als rifi dan ben je verkeert bezig marokkaan blijft een marokaan waar je ook bent dus rifi garbi sousi schelh laat we elkaar maar niet in de weg staan we moeten afwachten wat hier uit komt

  15. fatima
    15 februari 2008 om 09:02 uur.

    Er zord gezegd arabische taal en Marokkaanse cultuur..(wajooo het is ook nooit goed)..!!!
    Marokkaanse cultuur is dus blijkbaar goed gekozen, omdat onder het woord Marokkaanse : riffisch, soessies, arabisch, soessies enzovoort word bedoeld…
    Goed het woordje arabisch van arabische taal is dus alleen verkeerd gekozen, en nu gaan we daar weer effe een heisa van maken…good luck

  16. ibrahim
    15 februari 2008 om 10:09 uur.

    iedereen heeft het altijd alleen over de negatieve dingen in marokko alsof west europa al eeuwen zo ontwikkeld is als vandaag. Er is veel veranderd en zelfs in rif wordt nu fors geinvesteerd en hopenlijk inchallah kunnen we als marokanen in de eerste plaats kijken naar een betere toekomst in plaats van iedereen in een hokje te duwen van rif arabier berber..Ik ben berber en zelfs geen sous en versta geen woord rifs dus moet we maar meteen marokko in vier delen. Het verleden is voorbij en we moeten naar de toekomst kijken zoals in europa de duitsers niet langer de boemannen zijn maar gewoon medeburgers die even veel gerespecteerd worden zoals de andere volken in europa ondanks hun misdaden tijdens de wereldoorlog.

  17. ibrahim
    15 februari 2008 om 10:19 uur.

    Ik wil nog iets toevoegen, de meeste marokanen in marokko van berber afkomst hebben er geen problemen mee om arabisch te verkiezen boven berbers enkel en alleen omdat het de taal van de islam is en van de heilige profeet sws . ik speek geen arabisch maar wel een berbers dialect van de streek rond marrakech maar er zijn er weinig in marrakech die teshelhiet spreken zoals wij de taal noemen. En dat lijkt ver van amazigh en verschilt ook van het sous. Ik hoop dat ze in rif eindelijk gaan beginnen deel uitmaken van marokko zoals ze dat in het zuiden altijd hebben gedaan ipv altijd zich zelf te willen uitzonderen en dan vervolgens te gaan klagen als ze links gelaten worden .

  18. Abdars
    16 februari 2008 om 09:46 uur.

    Waarom zou ik het Amazigh gaan verkiezen boven het Arabisch. Ik ben Marokkaan en Mahrebbijn van Amazigh afkomst!! van de Metalsa stam in Noord-Marokko. Ik voel me Amazigh Marokkaan en Maghrebbijn.

    Houd op met te zeggen dat Imazighen Arabisch moeten kiezen omdat het de taal van de profeet is! Dit is een drogreden die handig wordt gebruikt als stok acher de deur. Taal heeft niks te maken met Islam gehalte van mensen. What about Indonesia my frend? Heeft meest aantal moslims in de wereld, welke taal spereken zij daar? Bahasa Indonesia >.Maleis> geen Arabisch. Iran welke taal? Turkije welke taal?

    Ik zal mijn Amazigh taal en cultuur nooit verloochenen. Wie ben ik om de taal en cultur van mijn voorouders die zoveel moeite hebben gedaan en zoveel hebben ontbeert om deze te behouden af te schuiven en te kiezen voor het Arabisch? Al die tamara van mijn voorouders voor niets geweest?

    Het is mijn plicht om deze te bewaren en op een troon te zetten als respect voor mijn voorouders en als respect voor mijn mijzelf als persoon die een bepaalde cultuur heeft en taal spreekt.

    Ik ben tegen seperatisme tegen Arabisering. Ik ben voor vrijheid van godsdienst maar pas op met de Islam te misbruiken om Arabisering op te leggen. De Islam is neergedaald in het Arabisch dat klopt, Arabisch is een mooie taal dat klopt maar dit wil niet zeggen dat andere hun taal moeten opgeven Islam kent geen dwang!

    Effe een zijspoor voor de Marokkanen die denken dat zij Arabisch zijn. Sorry veel zijn het er niet. 95% van de Maghreb is van Amazigh afkomst. Een deel is noordelijk Amazigh en een deel Saharide Amazigh. De meeste Imazighen zijn verarabiseerd in het verleden met de komst van de Islam en deden er alles aan om aan te tonen dat zij van Arabische afkomst zouden zijn. Dus er is geen etnisch verschil onder de Maghrebbijnen wel verschil in taal en deels cultuur.

    Ik zie Arabisering als miskenning van een volk en cultuur en neigt ook naar superioriteits denken.

    Pas OP beste jongen, wees meer diplomatisch and choose your words carefully, ik weet dat je het god bedoeld wees alleen wat voorzichtiger want dit ligt gevoeliger dan je denkt!

  19. nardjis
    16 februari 2008 om 02:09 uur.

    marocoverheid is alleen geïntersseerd in geld die marokanen in europa naar maroc halen. marokko moet zich schamen, hoe durft die minister het in zijn mond te nemen, ik zou zeggen begin eerst in eigenland de amazigh cultuur is jaren verwaarloosd. waarom doen ze niks aan de absurde vliegprijzen, en waarom hoor ik geen tamazigt in het vliegtuig van RAM naar alhocima en nador.

  20. karim
    16 februari 2008 om 07:22 uur.

    Dit zijn normale woorden van die man als je logisch nadenkt en gevoel hebt in je lijf dan begrijpt je het, ieder mens heeft dat recht beschouw het als vrijheid van meningsuiting van die man om ons te betrekken is ook niet verkeerd voor dat land en ook niet voor ons we zien waar onze voorouders vandaan komen, prachtig toch en hou ook van dit land. dusss begrijp de tegendiscussie niet tegen deze man of het nou mijn integratie belemmerd? NEE ik blijf mezelf respekt voor iedereen. PEACE

  21. Abderrahim
    17 februari 2008 om 01:18 uur.

    @abdars

    Ik vind dat je dat heel mooi en goed geformuleerd hebt. Ik ben het volledig met je eens.

  22. rajaa
    18 februari 2008 om 11:25 uur.

    deze minister heeft ook een france nationaliteit zijn kinderen sprken alleen maar frans wat zit hij hier te lulen wij mogen beslisen wat goed en wat niet goed voor ons maar een ding is zeker de marokkanse regering wil van ons aalleen eurosmeer niet liever nederland en nederlandse taal dan dat gedoe in marokko leve nederland leve beiatrix ons lief konigin.
    ;eve rif.

  23. Henk -Rotterdam
    18 februari 2008 om 01:26 uur.

    Zou het niet verstandig zijn dat we eerst nu eens uitzoeken wat deze man nu precies heeft gezegd en wat hij precies bedoelde.
    De media in het westen is goed in het verdraaien van feiten en gebeurtenissen om de massa achter zicht te krijgen.
    Het komt op mij ook vreemd over dat dit bericht juist nu te voorschijn komt als er in moffrika een rel dreigt met Turkye over de intergratie en door uitlatingen van Erdokan.
    Het is wel heel toevallig dat dit nieuws nu ineens de krant hier haalt.
    Dus gaarne de hele tekst met toelichting en dan kunne de mensen (be)oordelen.

  24. Botrah
    18 februari 2008 om 06:08 uur.

    Ja precies, maar ik heb net even op zo’n marokkaanse site gekeken. Daar kan je de ministers zien, waar ze vandaan komen enzo.

    En wat mij opvalt, alle ministers komen uit de arabische deel van Marokko. Geen één komt uit de Rif!! Wat ze met zo’n plannetje willen bereiken, is om 1 taal en 1 cultuur in Marokko door te voeren!

    Maar de heer Abdars wat je hier boven zegt, is echt een CHAPPEU waard!!

  25. maghrebi
    18 februari 2008 om 06:30 uur.

    mensen rabat is bang voor tamazight en niet meer dan dat de meeste marokkanen zijn berbers ,en de berbers in het buitenland spreken alleen maar berbers men is bang voor dat berbers voor het zeggen krijgen! berber gezegde luid : ayna iksoud obokad sar izrat!!
    dat gene waar een blinde bang voor is zal hem toch overkomen ! nammelijk ooit in een gat vallen!!! (souss berbers)

  26. Said
    19 februari 2008 om 12:36 uur.

    Henk -Rotterdam ,

    De nationalistische Arabische partij Hizbo Al istiqlal (onafhankelijkheids partij) is opgericht door Allal Al fasi. Deze Partij is opgericht tijdens de franse kolonisatie van Marokko en de oprichters daarvan hebben een opleiding gevolgd in Frankrijk. Toen de Fransen uit Marokko vertrokken, hebben de Fransen de macht aan hen overgedragen maar met een duidelijke boodschap: die Berbers moet je onderdrukken.

    De Berbers uit Rif, Sous en Atlas hebben gevochten tegen de kolonisten. Terwijl de Berbers bezig waren met het verdrijven van de kolonisten waren de Arabieren (voornamelijk uit Fes) hun kinderen aan het opleiden in Franse scholen.

    De Onafhankelijke partij kan je vergelijken met de Baath partij waarvan dictaturen zoals Saddam Hossein en Al Assad voortkwamen. Beide misbruiken de Islam om het arabische nationalisme te verspreiden, terwijl de partijen een atheistiche ideologie aanhangen. Zo is bijvoorbeeld de Baath patij opgericht door een christelijke Arabier om het arabische cultuur belangrijker te stellen dan het geloof omdat christelijke arabieren telkens weer slachtoffers en onderdrukt zijn/waren door islamitische arabieren.

    Meeste hypocriet van Istiqlal partij is dat ze allemaal frans gebruiken als voertaal, maar de arabische taal verspreiden onder de Berbers met de boodschap dat het de taal van de koran is en dat de profeet een arabier is. Ze gaan nog verder met de boodschap dat in hiernamaals alleen de arabische taal wordt gesproken alsof God dom is om andere talen te begrijpen.

    Deze partij is sinds september weer aan de macht, vandaar dat je je niet moet verbazen als je af en toe wat hoort van deze racisten.

  27. Said
    19 februari 2008 om 12:46 uur.

    En voor de domme berbers onder ons: probeer eens een onderscheid te maken tussen geloof en taal. Dat de Koran in arabisch is en dat de profeet een arabier was, betekent nog niet dat je de arabische cultuur boven dan die van jou stelt. In de Koran staat dit duidelijk: La Farqa byna 3aribiyen wa 3ajamiyen illa bete9wa….

    Als een Arabier zegt dat ze ons het geloof hebben gebracht, dan moet je zeggen dat de profeet juist als eerste bij jullie kwam om te proberen jullie te bevrijden van de achterlijkheid. Ja, terwijl andere volkeren een beschaving kenden, waren de arabieren hun dochters levend aan het begraven en gingen beelden die ze met hun handen hadden aangemaakt aanbidden. Dat de profeet een goede persoon was, wil nog niet zeggen dat alle arabieren goed waren/zijn. Arabieren zijn niet eens goed voor zichzelf, laat staan voor anderen….

  28. Le Parisien
    19 februari 2008 om 10:07 uur.

    @Abdars,

    Jij kunt/wilt het niet accepteren dat veel Marokkanen eeuwen geleden verarabiseerd zijn. Dit is een feit!! Dan moet je niet doen alsof zij nog steeds Imazighen zijn. Zij stammen inderdaad af van de Imazighen af (een deel van de bevolking). Leer te accepteren dat er inderdaad een sterke Arabische cultuur is in Marokko. Het is toch te gek voor woorden als een groot deel van de Marokkanen die dus garabiseerd zijn juist uitkomen voor hun Arabische identiteit, Riffijnen juist willen dat deze afstand nemen van hun identiteit. Leer nou eens te accepteren dat de meerderheid Arabisch is.

    Ik zie Arabisering als miskenning van een volk en cultuur en neigt ook naar superioriteits denken. Ik zie jouw opmerking als het niet toegeven van het feit dat een groot deel van deze groep Arabisch is. Wij hebben de Arabische cultuur, hoe je het went of keert. Wat wil je precies bereiken, is mijn vraag? Alles terugdraaien

  29. Henk -Rotterdam
    19 februari 2008 om 01:01 uur.

    Said, bedankt voor de uitleg,voor ons is het gewoon moeilijk om een beeld te vormen en is het onmogelijk om een ooordeel te geven als we daar al toe in staat zijn,
    Daarom verbaast het me dat er mensen( Nederlanders) zijn die een mening hebben en oordelen geven zonder inzicht te hebben in de problematiek en de geschiedenis van het land,maar dat is een typisch Nederlands trekje.
    Het zou goed zijn voor allen als er meer van dergelijke inzetjes op de site waren zoals deze van jou in plaats van elkaar telkens te bekritiseren.

  30. kano
    19 februari 2008 om 07:10 uur.

    Niet te vergeten dat we over 50 jaar hier in Nedrland en Europa ons kinderen geen arabisch en ook geen berbers gaan spreken maar wel de taal van dat land waar ze geboren en getogen zijn (Ned., Fraans enz)en ze zullen zich niet aan de regels van van hun cultuur en de godsdienst houden, in Frankrijk is het al begonnen, en niet te vergeten dat onze kinderen alle vrijheid zullen krijgen om te doen wat ze willen (onze dochters b.v naar de disco enz.),op dat moment kunnen we maar een conclusie trekken, en dat weet iedeeren!
    Ik ben zelf ook een berber, we zijn de meerderheid in Marokko maar we zijn dom en koppig, kijk wat we hier Nederland hebben bereikt NIETS, dank zij die arabieren is Marokko een Land geworden, als je bijv.hier in Nederland naar een van de moskeen gaat dan merk je hoe bijv. irifien elkaar discrimineren je hebt allerlei stammen bijv. hij is Ibn ourjeghli die ander is ibn as3id die ander is aghr3i , ibn ourshek en de lijst is lang, en ze wijzen naar elkaar dat bijv. die stam niet goed en verkeerd is, en in de Moskeeraad bevinden zich allerlei ruzieen tussen die stammen, we moeten eerst ons verenigen dan pas de arabieren bekrietizeren. en wat de berberstaal betreft die taal kent alleen maar letters, zonder gramatica en andere taalregels die elke taal kent, geef mij beter Arabisch.

  31. kano
    19 februari 2008 om 07:24 uur.

    En de vorige en huidige premiers van Marokko zijn ook berbers, Idris Jatou is een Sousi en de huidige premier is Ibn Jaznasen uit Berkane, en de parlementsvoorzitter komt uit Arwi bij Nador Ibn boujehjee.

  32. naima
    19 februari 2008 om 09:24 uur.

    we worden niet geaccepteerd in Nederland, dan kunnen we toch beter een taal en een oorsprong hebben in Marokko. Beter als helemaal niets……

  33. Le Parisien
    19 februari 2008 om 09:37 uur.

    @ Kano,

    Bullshit!!! Abass El Fassi is inderdaad een Berkany (dus een Bni Znassen, zo heet deze regio). Goed jouw huiswerk doen vriend. Het is algemeen bekend dat s7ab Berkane en omstreken (Bni Znassen dus) afstammen van de Yemenieten!!!!!!

    Ik zelf ben een Berkany en weet donders goed waarvan ik afstam.

  34. am
    19 februari 2008 om 09:48 uur.

    wa kanon

    wat probeer jij hier aan tegeven dat jij beter bent ffffffffff
    ik ben gegroeid in arabisch wijk en ook getrouwd met meisje uit rabat
    die doen het zelfde als berbers

  35. Abdars
    20 februari 2008 om 09:10 uur.

    @ Le Parisien

    Erg leuk te zien dat je denkt dat de Bni Znassen uit Yemen afkomstig zijn. For your information de Bni Znassen zijn juist de een van meest bekende groep Imazighen lang voor en Arabier nog ooit in de Maghreb geweest was. “Izennasen, behoren tot een van de oudste stammen van noord west Marokko. Ze zijn een van de weinige stammen waar de Grieken over geschreven hebben.”

    Je vraagt terecht wat ik wil bereiken met mijn strijd tegen de Arabisering. Het enige wat ik vraag is de culturele diversiteit van het Tamazight in de Maghreb te erkennen van onze cultuur.

    Wij vragen alleen respect, respect door de Istiqlal voor onze taal en cultuur, respect en erkenning voor onze voorouders die hebben gestreden voor hun land.

    Verder wil ik toevoegen dat jouw semi-boze emotionele reactie duidelijk aangeeft dat jij nagenoeg niets weet van de afkomst en geschiedenis van de Imazighen. Waarschijnlijk denk je dat de mensen die strijden voor de rechten van het Tamazight separatisten zijn of zich tegen de Arabisch sprekende bevolking willen afzetten. Wij zien Marokkanen allemaal inclusief Algerijnen, Tunesiërs, Libiërs, Mauritaniërs als Maghaariba ( Maghrebbijnen), dit zijn voor 95% Imazighen met een Amazigh Arabiche cultuur. Je zal je als nationalistische Marokkan wel verbazen van de gelijkenissen van die wij zien in de Maghrebbijnen? Ja, wij zijn nm geen nationalisten zoals jij van de Istiqlal, wij geloven dat de inwoners van de Maghreb allen gelijk zijn en dezelfde afkomst hebben. Het enige wat ons schijd is onze koloniale verldeden. Jouw standpunt is een hele kortzichtige benadering die laat zien dat je geen kaas van de geschiedenis van de Maghreb hebt gegeten. helaas, sorry!

    Ook, dat je aandraagt dat het grootste deel van de Marokkanen Arabisch spreekt is een lege huls. Al was dit zo? Komt hier niet duidelijk het suprioriteits denken van de Arabische cultuur naar boven?

    Wij willen respect omdat onze voorouders dit verdient hebben en wij zullen dit opweisen.

    Weg met nationalisme in de Maghreb, voor culturele diversiteit.

  36. Saida
    20 februari 2008 om 10:06 uur.

    Marketing gezeik.
    Het is allemaal propaganda voor de staatstelevisie.
    Ze roepen al jaren dat ze van alles en nog wat doen voor de immigranten.
    Ik heb er niks van gemerkt. JE wordt nog altijd aan de grens als vuil behandelt. En tenzij je papieren voor iemand wil maken, kijken ze je aan, van wat doe je hier? We hebben ook moneygram en western union. Blijf maar daar dan kan je meer opsturen.

  37. Le Parisien
    20 februari 2008 om 02:31 uur.

    Beste Abdars,

    In de 7e eeuw trok de Arabische bevolking richting El Maghreb (het westen), Marokko, Algerije en Tunesie. Deze bevolking vestigde zich grotendeels aan het westen van Marokko.Maar ook het Noorden, in het bijzonder Noord-oosten (Oujda, Berkane,) kent haar Arabische wortelen. De Arabieren kregen de naam van het reeds bestaande volk (de Imazighen) de naam Bni Znassen. Bni is het Arabische woord dat de betekenis heeft; zoon/mensen van. Het woord Bni Znassen, met name Znassen, klinkt Berbers, omdat het de Imazighen zijn die ons deze naam hebben gegeven!!

    Tevens verwijs ik naar een interessante documentaire die een aantal maanden plaats heeft gevonden op de Marokkaanse TV-zender 2m. L’histoire de region Berkane. in deze documentaire zijn hier de afkomsten van de plaatselijke bevolking uitvoerig besproken.

    Volgend punt; de huidige jonge generatie Marokkanen (hier geboren en getogen) hebben gelukkig een sterke bewustzijn van hun oorspronkelijke afkomst die zij waardig en met bescheiden trots koesteren. Er is geen ontkenning mogelijk, of enige uitsluiting, van ook een zeer bewuste en actieve gedragingen beïnvloed zijn door de Nederlandse cultuur. Voorbeeld; om te beginnen praten we grotendeels met onze Marokkaanse ”broeders” Nederlands, noch het Arabisch noch het Berbers. Een andere voorbeeld is dat de gevormde Marokkaanse mentaliteit in Nederland afwijkt van de Marokkaanse mentaliteit in Marokko. Vier tot zes weken verblijf in Marokko is nog vakantie, daarna is het een marteling van verschillen in waarden en normen die goed zichtbaar zijn in puur en alleen in de Marokkaanse omgeving. Je ergert je snel aan kleine dingen die in nederland vanzelfsprekend zijn. Hiermee wil ik zeggen dat deze situatie niet anders is dan de situatie die zich heeft voortgedaan tussen de berberstammen en Arabieren onderling. Met andere woorden; ”Marokkaanse Berbers” zijn bewust en onbewust doodrengt door de Arabische waarden en normen die weer sterk is beinvloedt door de Islam.

    Het omgekeerde van wat jij beweert (dat de Arabische waarden en normen alleen willen overheersen en de Imazighen wil ontkennen/verdringen) overkomt nu de ”Marokkaanse Arabieren”. Dus erkenning moet vanuit de Imazighen komen naar het feit dat de Marokkaanse cultuur bestaat uit zowel het Berbers en het Arabisch, oftewel een smeltkroes van verschillende volkkeren en stammen. Ontken dus niet dat de Arabisch cultuur één van de sterkste invloed heeft gehad tot het vormen van deze smeltkroes.

  38. kano
    20 februari 2008 om 06:41 uur.

    am @

    ik ben ook een berber (beni jeznasen uit berkane) en wat ik hierboven geformulierd heb is gebasseerd op de waarheid, en wat ik dagelijks meemaak met mijn broeders IMAZIGHEN.

  39. Le Parisien
    21 februari 2008 om 09:22 uur.

    @Kano,

    Kan kloppen want niet 100% van Berkane is van oorsprong Arabier. Plus het feit dat heel veel mensen uit Nador zich in Berkane hebben gevestigd.

  40. soldier
    21 februari 2008 om 10:54 uur.

    egte marokkanen want dat zijn jullie ook
    als je als riffie jou taal belangrijker vind dan arabische
    dan is dat tog jou probleem of jou keuze als jezelf geen marokkaan wil noemen dan noem jezelf tog lkkr een riffieof nederlander denk het kan iemand wat schelen wat je bent of waar je vandaan komt hier in dit LAND
    zal je altijd een K U T marokkaan blijven dus dat

    geen kennis voor nodig

    ik zelf ben een marokkaanse jebli dat getogen is amsterdam
    maar wat ik ben is een BUITENLANDER
    hier in nederland en daar in Marokko
    ik ben een toerist in me eigen land

    ik zie elke marokkaan voor hetzelfde en dat is
    een MAROKKAAN ieder met een ander achtergrond
    maar zouden we daar geen drama van moeten maken
    want uiteindelijk gaan we tog door de zelfde stereotype heen
    lyricus

  41. rachid
    21 februari 2008 om 06:00 uur.

    Ik ben een Soussi en ik ben gierig (maar wel rijk!)

    Tegen mijn Rifbroeders die nog slapen wil ik zeggen: WAKKER WORDEN en kruip uit je slachtofferrol. Ook als Berber kun je het in Marokko en in Nederland maken.

  42. Henk -Rotterdam
    21 februari 2008 om 06:05 uur.

    Maar bovenal zijn we allemaal gewoon mensen met een opdracht.
    Elkaar een menswaardig leven te laten leiden en elkaar te respecteren ongeacht de afkomst of welke voorouders er waren en zijn.
    Uiteindelijk zullen we allemaal voor de Opperrechter verschijnen en die zal oordelen over hoe ons leven is geweest.
    Vrede voor allen,ongeacht zijn afkomst

  43. Henk -Rotterdam
    22 februari 2008 om 12:50 uur.

    AANDACHT AANDACHT AANDACHT AANDACHT

    OP 1 MAART 2008 ZAL ER IN DE ROTTERDAMSE SCHOUWBURG EEN BERBERFESTIVAL WORDEN GEHOUDEN MET MUZIEK,ZANG, EEN VERRRASSEND FILMPROGRAMMA,WORKSHOPS ETC
    HET THEMA IS “INSIDE IMAZINGHEN”
    AANVANG 13.00 UUR
    KAARTEN ZIJN EURO 10- VOOR HET DAGPROGRAMMA EN 12.50- VOOR HET DAG EN AVOND PROGRAMMA SAMEN
    KAARTEN RESERVEREN VIA 0104118110 OF INFO VIA DE
    http://WWW.ROTTERDAMSESCHOUWBURG.NL

    VOOR EEN AANTAL VASTE BEZOEKERS VAN DEZE SITE EEN BUITENKANS OM HUN BEPERKTE INZICHTEN IN DE MAROKAANSE GEMEENSCHAP IN ONS LAND TE VERRIJKEN ,ZOALS DRE BIJVOORBEELD

  44. Laila
    23 februari 2008 om 12:11 uur.

    Marokko is een arabisch land, of jullie het willen of niet.
    wat ik merk van de berbersdat ze altijd klagen en zielig doen.
    ze kunnen zich niet aanpassen in holland niet en ook niet in Marokko.
    altijd maar klagen.
    en ze noemen de arabieren racisten.
    als ik jullie verhaal hoor zijn jullie de grootste rasisten die er bestaan

  45. izan
    23 februari 2008 om 01:54 uur.

    izan laila de waarheid is hard accepteer dat maar.

  46. Laila
    23 februari 2008 om 05:28 uur.

    Izan ik hoef niets van je te accepteren
    mongool die je bent.

  47. Maghreb Magazine » Verhagen spreekt over ‘17e provincie’
    03 maart 2008 om 11:06 uur.

    […] De bewindsman sprak Radi in de wandelgangen van de openingszitting van de VN-mensenrechtenraad in Genève. Hij zou hem duidelijk hebben gemaakt dat Nederland zeer verontrust is over de uitspraken van de Marokkaanse onderminister voor de Marokkaanse gemeenschap in het buitenland Mohammed Ameur. […]

  48. moena
    03 april 2008 om 03:18 uur.

    aan le parisien
    weer zo één die in ontkeningsfase zit.Arabieren hebben zich in oujda gevestigd,die hadden daar fronten om alles in de gaten te houden.Berkan bestond niet eens in die tijd ait znasen zijn gewoon imazighieen of ait fasier enz ,bni znasen zijn ook berg bewooners en praten daar gewoon berbers, bni znasen zijn gedaalt van de berg en hebben zich eerst in aklim toen berkan, ahfir en saidia enz gevestigd, ze leren hun kinderen arabisch omdat ze vinden dat je met berbers niet verder kom waar ik hun gelijk in geef maar dan hoef je je stam en je wortel niet te ontkennen en te keer gaat als men zegt dat jullie berbers zijn .jullie berbers heeft meer weg van algarijse amazigh.Er zijn zeer zeer weinig riaffa die zich vestigen in berkan (laatste tien jaar) alleen als te maken heeft met werk,of aangetrouwd. Riaffa kiezen liever voor elgharb als ze toch gaan verhuizen,en zeker niet voor berkan dat uurtje rijden van nador naar berkan dan kunnen ze net zo goed in nador blijven .bni znasen( imazighieen )deze stam was zeer gesloten en trouwden niet met ander stamen en nu wel.jullie berbers heeft meer weg van algarijns berbers.Ik ken een ait fasie een znasieen die toen van aytfasier berg naar nederland kwam praten zeer slecht arabisch bij hun thuis wordt gewoon berbers gepraat omdat ze in marokko niet opschool hebben gezeten.hun familli in de berg praten onderling alleen berbers.Je wil me niet vertellen dat riaffa helemaal hun leven riskeren om in de top van jullie berg te beklimen om jullie riffia te leren hahahaha.wat een onzin weer.Wat een invloed hebben deze riafa in eens al men uitkomt hahaha.een gharbia vriendin is getrouwd met berkani en zei dat ze soms onderling berbers praten,maar als ze zegt dus dat ze berbers zijn dan zegen ze Nee zij begrijpt geen donder van of zijn wij Now gek.Waarom zeg jullie niet gewoon dat jullie verabeseerd zijn dan is dat duidelijk.

  49. ZNASSEN POWER
    03 mei 2008 om 09:28 uur.

    WIJ ZNASNIS ZIJN ARABIEREN OOKAL SPREKEN WE BERBERS ONZE ROOTS LIGT IN JEMEN WIJ HEBBEN NIKS TE MAKE MET RWAFA EN JULLIE NATIONALITEIT LAAT BERKANE MET RUST EN HEEL HET BNI ZNASEN GEBIED VERLAAT HET DESNOODS!!!!!!!!!!!!

    Gegroet een fiere en trotse znasni maar 100% anti riffie

  50. moena
    05 mei 2008 om 11:32 uur.

    hahahahahahhahahh lekker belangrijk wat je er van vind, ,je bent stoned en er klopt niks van je verhaal je bent een BERBER die arabisch heb leren praten en dit is de waarheid. Droom lekker verder. je Yemen ligt achter je zo dichterbij een rivier tussen en dat is de Amazigh van Algerije en dat je oorsprong hahahah de waarheid doet pijn en net of riafa jouw willen een lachertje ben jij ik kom niet bij. weer zo een verdwaalde ezel.

  51. real
    06 mei 2008 om 02:13 uur.

    Brother is drank zo slecht, en jullie mogen je nationaliteit houden, maar dan wel graag je nederlandse paspoort inleveren ( dat gaat trouwens gebeuren onde Rita Verdonk)

  52. bni znasen oujda
    13 november 2011 om 02:39 uur.

    bni znasen oujda

    ik ben zelf in oujda geboren en opgegroeit bni znasen zijn berbers.

    bni znasen zijn de oorspronkelijk bewoners van oujda.

    arabieren zijn later gekomen. opditmoment leven in oujda 70% bniznasen.

    overige 30% zijn arabieren. ben zelf met een arabisch vrouw getrouwt.

    ze komt uit lmhaja in mijn familie is de helft arabisch en de andre helft berbers.

    ik vind dat de rest van marokko zo n voorbeld kan nemmen van oujda.

    oujda is de grootste mix tussen arabieren en berbers.

    bni znasen wonen ook in algerie in tlemsen en ohran.

    ik zou zeggen hand in hand verder de toekoms in.

  53. mhamed
    14 november 2011 om 10:42 uur.

    wat een lachwekkende ellende hier op deze site zeg!!!