MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Berberfestival: Inside Imazighen

24 februari 2008 | in Amusement, Kunst | 55 Reacties

amazighIn de overdaad aan aandacht die de Marokkaanse gemeenschap in Nederland ten deel valt komt de culturele achtergrond van de Marokkaanse Nederlanders nauwelijks ter sprake. Genoemd worden steeds de Islam en de Arabische cultuur ,terwijl negentig procent van de Nederlandse Marokkanen behoort tot de Imazighen,waaronder een diversiteit aan culturen valt die ouder zijn dan de Islam.

Om meer zicht te krijgen op deze Berberculturen initieren Kosmopolis Nl en Kosmopolis Rotterdam de themadag: Inside Imazighen. Met een verrassend filmprogramma,diverse workshops,muziek,literatuur en fototentoonstellingen. Het berberfestival Inside Amezighen is op zaterdag 1 maart 2008 in de Rotterdamse Schouwburg. Aanvang 13.00 uur.

Kaarten a euro 12,50( of euro 10- exclusief avondprogramma) kunnen worden gereserveerd via telefoon 0104118110 en via www.rotterdamseschouwburg.nl

Er zijn 55 reacties

  1. Monique
    24 februari 2008 om 02:37 uur.

    Kofi no musu kiri bâna, bâna no musu kiri kofi (sranantongo/surinaams) ofwel laat alle talen in hun waarde! Fantastisch dat jullie je inzetten voor de Berber cultuur. Monique

  2. Abdars
    25 februari 2008 om 12:36 uur.

    Uitstekend idee, ik steun het van harte en zal er zeker bekendheid aan geven en aanwezig zijn met vrienden, kenissen, familie.

    Hartstikke leuk, eindelijk een Amazigh festival die groot die in berberNederland groot opgezet is.

  3. Berber
    25 februari 2008 om 01:28 uur.

    Weg met ani Islam festivals, weg er mee, dat is hun plan en hun doel, wij, Imazighan, zijn moslims en zullen het blijven ook, weg met ex moslims die zogenaamd beweren dat Berber cultuur belangrijk is als Islamitische cultuur, ik ken dit soort mensen achter de schermen en zal nooit in zulke festivals deel nemen. en ik zal noooit Azul zeggen, ik ga blijven zeggen salaamo3alaykom.

    wa salaamo3alaykom, broeders in de islam,

  4. Studente
    25 februari 2008 om 02:39 uur.

    Leuke initiatief!

  5. Abdars
    25 februari 2008 om 07:38 uur.

    Tzzzz, heb je geen respect voor je voorouders voor jouw taal jouw cultuur..

    We hebben een mooi Amazigh woord voor mensen als jij

    >>>>> SCHMEITH>>>>>>

  6. Mani
    25 februari 2008 om 11:37 uur.

    Hulde Abdars! idd zo heten die figuren die islam te pas en te onpas erbij halen…! en daarmee de Amazigh taal en cultuur…! Eigenlijk schamen ze zich voor wat ze zijn..Schmeith dus…

  7. azrou
    26 februari 2008 om 11:28 uur.

    Berber is erger dan een schmat, hij is een zelfhater

  8. Abdars
    26 februari 2008 om 11:46 uur.

    >>>SMEITH door onwetendheid>>>>>

    Tegenwoordig wordt de Islam alleen erbij gehaald om dingen te vebieden!

    Vroeger in de bloeitijden van de Islam werd er veel ruimte geschept voor andere culturen om zich te mogen uiten.

    De moslims van nu weten zo ontzettend minder over de Islam dan de moslims van toen! Hoe kan dit? Ik weet wel waarom er een terugval is ontstaan.

    Als je maar 1/10 deel hebt gelezen en begrijpt van Moeqadimma van Ibn Khaldoen ben je in mijn ogen al een wijs man!

    Zo jammer dat de intelligente jongeren zich niet genoeg bemoeien met de Islam en de moskee, ik denk dat zij afgeschrijkt zijn door al die baarden die alleen in absoluten en verboden praten.

    Geef aub ons de ruimte om onze Amazigh cultuur te uiten als hier teveel tegengas aan wordt gegeven vanuit de ortodoxe Islamitsche hoek krijg je van die mensen die de Islam afzweren an atheïst worden( die zijn er al).

    Dus doe een stap naar achteren en benader alles op een open en eerlijke manier, lees je goed in en vorm je mening daarna.

    Ik was op zoek naar mezelf, Ik heb een sleutel gekregen die een deur opende waarachter zich bloemenvelden van geurige rozen bevonden.

    Ik heb gelezen over de gesschiedenis en ik weet wie ik ben, wat mij gevormd heeft, dit heeft mijn trots heeft gemaakt op mijn opatje, vadertje en moedertje die ik nooit echt helemaal begreep maar nu stukken meer.

    Dt heeft mijn band met mijn familie en geloof versterkt en dus ook mij als persoon.

  9. berber
    26 februari 2008 om 12:35 uur.

    Mensen, mensen en mensen,

    Verdiep je je eens in de gedachtegoed van de organisatoren, wordt wakker. Ik heb met deze mensen geleefd en hun gedachtengoed goed bestudeerd en ik ben tot de conclusie gekomen dat deze mensen (Ex Moslims) alleen de aanval zetten of wat alles wat met arabie te maken heeft, Islam, Koran, cultuur etc..

    Dit soort mensen sluiten vriendschappelijk banden met Israel, dit is niet de eerste keer dat ze dit doen en zeker niet de laatste keer.

    Ik ben berber, alhamdolilah, en ben trots op mn cultuur en mn taal, toch zal ik me inzetten voor mijn geloof. Niemand mag er aan komen, ook geen berberse ex moslims. Zogenaamd Imazighan.

    Leefde nog Abdelkrim Elkhttabi zou hij dit soort mensen bannen uit de Berbers en Marokkaanse samenleving, want zij zijn een gevaar en dat merken we.

    Voor mij geld, zowel een arabier als berber, beide mn broeders in de islam en maak geen onderscheid tussen beide.

  10. Abdars
    26 februari 2008 om 12:52 uur.

    Kom allen naar het festival!!

    Be there or be square!

  11. Laila
    26 februari 2008 om 05:34 uur.

    leuk.
    is deze festival bestemd is allen voor berbers??
    hahah

  12. Mohammed
    26 februari 2008 om 08:27 uur.

    @Abdars,

    Om voor berberse cultuur op te komen moet je je eerst in je zogenaamde berberse cultuur en taal kennen. Het woord ‘SMEITH’ is een ARABISCH woord. Overgens, er zijn in Marokko allerlei berberstammen. De berbers die een zeer hoge cultuur hebben zijn Swasa en chlouh in de Atlas. De berbers uit de Rifgebergte hebben GEEN cultuur, nada, rein, niks! Kijk alleen maar de Rifmuziek en de intrumenten die ze daarbij gebruiken, allemaal Westerse muziekinstrumenten, want de Rif berbers hebben geen eigen muziek instrument als de andere berbers. Kijk maar naar swasa muziek met hun Rwais en hun typische muziekinstrumenten en kijk naar de muziek van bijvoorbeeld Mohammed rwisha, die maken muziel met hun eigen berberse intrumenten. Wat hebben de Rifberbers voor muziekinstrumenten?En kom niet aanzetten met Elgalal en de Kasba, want die zijn van Oujada en brakna! AZUL!

  13. Abdars
    27 februari 2008 om 02:54 uur.

    @Mohamed

    Bedoel je te zeggen dat de mensen uit het Rifgebied geen cultuur hebben, doordat wij zogenaamd geen instrumenten hebben. Nou je zit er tamelijk naast, wij hebben wel degelijk taal, muziek, geschiedenis..volgens mij ben je een beetje jaloers op ons Soussie? Volgens mij ben je zo`n verarabiseerde soussie en geen echte….anders was je nu wel geld aan het maken toch? Ok ik ga er niet verder in op jou nazistische ideeën.

    @ Laila natuurlijk mag iedereen komen die wil

    @ berber, het punt dat ik wil maken is een woord dat wij Imazighen gebruiken ongeacht of het van origine Arabisch is zoals veel woorden overigens..ga jij voorbij..helaas je blijft een >>>smeith>>> doordat jij je cutuur, taal en voorouders verloochend.

    En kom niet met die onzin dat wanneer je trots bent op de taal van je voorouder hun cultuur en geschiedenis je TEGEN de Islam bent… of dat alle mensen die strijden voor de rechten van de Imazighen tegen Islam zijn… Dit is een grote LEUGEN..

    Inscha Allah ben ik moslim en trots op mijn taal, cultuur en voorouders!!

    En als je hiermee problemen mee hebt kom het maar in me gezicht zeggen, dat krijg je een goede pak rammel METALSA style!

  14. Azidan
    27 februari 2008 om 10:18 uur.

    @Mohammed

    Wat is een Hoge cultuur, ? Waarom zeg je dat Riyafa geen hoge cultuur hebben? Ben je eigenlijk al geweest in de Rif? Wij Riyafa hebben ook onze eigen traditionele Izran en traditionele instrumenten

    Wist je dat de Rif-muziek de BEST verkopende muziek is, zo erg zelfs dat sommige Arabische zangers het RIFBERBERS leren, ik herhaal HET RIF en niet het tasousiet, zodat zij van de enorme verkoop kunnen gebruik maken?

    Ik weet wel dat Souassa die de berbergroep is met de grootste bevolkingsaantal zich zwakjes verzet hebben tegen de Franse invaller, terwijl de Irifien Mannen, die de kleinste Amazighgroep is van Marokko, de Koloniale Imperia zoals Groot-Brittanie en Frankrijk op hun grondvesten deed beven,

    De Iriffien streden met een hardnekkige en verbeten koppigheid, zo erg zelfs dat Iriffien WERELDBEROEMD werden, Wij Iriffien zijn namelijk een MEDITERRAANS volk, en wij hebben een sterke mediterraanse cultuur, dit verklaart waarom de RIF een van de beste streken is van Marokko,

    De Iriffien dragen EER hoog in het vaandel, de Iriffien dragen “mannelijkheid” hoog in het vaandel de Iriffien beschermen hun vrouwen zoals GOUD en DIAMANT dit kan men niet zeggen van de Souassa Waar “VROUWENMARKTEN” zijn

    Kan je dat begrijpen, je kan naar de markt gaan om een vrouw te gaan halen, is dit de cultuur van de Isousien?

  15. Henk -Rotterdam
    27 februari 2008 om 02:11 uur.

    Het blijft toch wel gezellig,he!
    Laat alles nu eens even los en gebruik de kans om er een prachtige dag van te maken.
    Ik begrijp soms niet dat men zegt dat er zo weinig Marokkanen geintergreerd zijn want vele gedragen zich als echte Nederlanders tegenover elkaar.
    Limburgers contra Brabanders
    Friezen contra Groningers
    Overijselnaren contra Gelderlanders
    Rotterdammers contra Amsterdammers
    En niet vergeten Wilders en CS tegen de rest van de wereld.
    Kom op, gewoon een gezellige dag van maken,wees trots op de cultuur en wees trots op je voorouders en het land waar je “roots”liggen.

  16. rachid
    27 februari 2008 om 08:26 uur.

    Tazzzz, alsof rwaffa kunnen tippen aan swassa. De Rif leeft nog steeds in een collectieve identiteitscrisis annex minderwaardigheidscomplex. Wordt wakker a Rifbroeder, jullie hebben nog heel wat in te halen…zowel hier als in Marokko.

    Neem een voorbeeld aan Swassa. Zij houden de naam van de berbers immers nog hoog en kunnen door hun handelsgeest en harde werken nog enige weerstand bieden aan de Makhzen. Denk daar maar eens over na!!!

  17. Abdars
    27 februari 2008 om 09:42 uur.

    het wordt een leuke dag Inscha Allah en een stap in de richting van erkenning en respecteren van onze taal en cultuur van de Imazighen in het geheel in de heel Noord-Afrika. Er komt ook een Algerijnse zanger uit Kabylië.

    tot dan allen!

  18. Azidan
    28 februari 2008 om 06:50 uur.

    @Rachid

    Rachid het feit dat je “Tazzzz” zegt al genoeg over jouw beschavingspeil?

    Over welke “collectieve identiteitscrisis ” spreek je? Ben je eigenlijk al in de Rif geweest Bahda, of durf je het niet?

    Ik ken genoeg Issousien en die spreken “allemaal” Arabisch, ik vraag hen hoe komt het ? Ze zeggen “dat komt door onze ouders”

    Waarom zou ik een voorbeeld nemen aan een Asousie die gierig is tot op de bot, en ik meen da deze vooroordelen zijn geen verhaaltjes , maar het is de keiharde waarheid,

    Zijn wij Iriffien dan geen harde werkers? Er zijn heel veel hard werkende Irrifien

    Ga maar in een Ahidus dansen in de bergen met die dikke vrouwen die hun dikke konten showen aan Oliesjeiks en andere bedorven zielen

  19. soussy
    28 februari 2008 om 11:44 uur.

    ik ben marokkaan berber soussy
    ben trots op marokko en op mijn amazigh cultuur, rwafa en sowassa zijn AITMATEN broers laat enderen niet tussen ons komen met hun haat enz
    kijk maar in de maatschapij swassa en rwafa kunnen het heel goed met elkaar vinden, wat instrumenten betreft ieder regio met zijn instrumenten
    ik kom uit souss maar ik hou ook van itran bijvoorbeeld en mijn rif vrienden houden ook van oudaden imghran enz .ik kan het heel goed vinden met echt rwafa, rwafa en sowassa hebben dezelfde idieen over alles en nog wat!!!!

  20. Amazigh n'Souss
    28 februari 2008 om 02:47 uur.

    Wat een zielige zielige vertoning zeg. Er komt hier ene zogenaamd Swasa en Chleuh omhoog prijzen en wat krijgen we hier weer. Riffijnse Racisten die met allerlei leugens meteen weer alle Isoussijen gaan aanvallen terwijl 1 sukkel begon te schelden waarvan we niet eens weten dat hij een Asoussie is in de eerste plaats want hij gebruikt zowel de Swasa als Chleuh zoals hij dat noemt in zijn zinnen en ook nog de Brakna die hij dan naar boven prijst. Hij kan van alles zijn die Rachid is duidelijk een gefrustreerde Soussi die zijn onderbuikgevoelentjes kwam demonstreren. Verder is het grappig en zielig hoe ver de leugens en aantijgingen gaan. “Swasa die zich zwak hebben verzet tegen de Fransen” en Vrouwenmarkten iets dat niet eens bestaat in de Souss. Vrouwenmarken zijn er in Imichil en in de Midden Atlas. Imichil ligt niet in de Souss en de Midden Atlas is ook geen Souss. Verder is er geen sprake van Vrouwenmarkten in de Souss, zoiets heeft er ook nooit bestaan bewijs het maar eens. Geen onderzoek of wat dan ook die het heeft over “Swasa die hun kinderen en dochters verkopen” Dit is een fenomeen die pas bestond toen er sprake was van massatoerisme in Zuidelijke toeristische steden van Marokko, die voor meer dan de helft gevuld zijn met armen uit de Midden Atlas, de Dakhil, de Gharb en de Sahara. “Swasa” hebben hier niets mee te maken, ik kan dit zelfs aantonen met bronnen. Zoals gewoonlijk betrekken deze racisten er ook Abdelkrim El Khattabi en allerlei zever over Eer? Wie goed rondkijkt in Nederland zal op het eerste gezicht niet veel merken van die eer. Ik hoef zelfs niet in details te treden. Niet dat ik zeg dat het bij andere Marokkanen beter is deze zijn even erg. Swasa zoals dat racistisch varkentje dat noemt vochten al heel vroeg tegen de Fransen en hebben altijd al vrijwilligers geleverd die in het Algerijns grensgebied aan het vechten waren met de Fransen en hebben gestreden als vrijwilligers in het leger van El Mujaheed Cheikh Mailaineen dit al voor 1910 en voor de komst van Mailaineen in Tiznit en later El Hiba toen ze nog streden in het woestijngebied van Sagia El Hamra tot in Mauritanie. Soussi mujahedeen hebben daarvoor al gestreden tegen de Franse campagne in het Chaouia gebied onder leiders zoals Omar Souktani en ook Haj Ali Derkaoui Es-Soussi Jarenlang hebben ze gestreden en hebben ze troepen gestuurd die de opstand steunden in Casablanca tot de bombardement van Casablanca door de Fransen in 1907. Zelfs de Makzen functionaris Caid Anflous die altijd in oorlog was met de Soussstammen sinds hij is aangewezen als caid in het gebied van Ihahane keerde zich nog tegen de Franse en bestreed hij hun tot hij erin geslaagd was om in Essaouira te geraken. Laat staan die andere Ihahane vrijwilligers die er alles aan hebben gedaan zodat de Fransen niet in Agadir (naam vh gebied, de stad bestond toen nog niet..) geraakte, wat uiteindelijk enkel via vloot is gelukt en bombardementen. Taroudant en Tiznit waren dan ook geen gemakkelijke steden om in te nemen. Toen de rebellenleider Mailaineen naar Tiznit kwam vond hij daar veel Soussi mujahedeen die bereid waren te sterven voor hun gebied en geloof tegen de Fransen. Ze bleven veldslagen winnen tot ze in Tadla waren geraakt in de Midden Atlas, daar hebben ze een maand lang gevochten tot Mailaineen eindelijk verslagen was. Later zette zijn zoon El Hiba de strijd voort weeral vanuit Taroudant en Tiznit, hij riep tot revolutie in heel de Souss en stuurde Souss Caids om vrijwilligers te organiseren voor de strijd tegen de Fransen. De strijd in het gebied van de Souss vallei heeft niet erg lang kunnen duren -in vergelijking met de Anti Atlas- net zoals in de rest van de Marokkaanse vlaktes omdat je je daar niet kan terugtrekken in de bergen. Je kan daar geen guerilla oorlog voeren. Vlakte is niet gelijk aan Bergen. Toch hebben ze het al die jaren kunnen volhouden en zijn zowel Mailaineen als El Hiba gekozen als Sultans vd Souss en vochten ze later verder in het leger van Mrebbih Rebbou tot in 1934 want El Hiba werd verslagen toen hij in Sidi Bou Othmane voorbij Marrakech in de vlaktes geraakte wat strategisch gezien een een zeer domme zet was. Wat de Isousijen van de Anti Atlas en de Hoge Atlas betreft, die hadden dat voordeel wél en die streden meer dan 24 jaar succesvol tegen de Fransen!!! De Fransen hebben enkele rijke Caids uit de Hoge Atlas kunnen omkopen met harkas en legionaires uit het Chaouia gebied, Doukala gebied, Houaz gebied en ga zo verder. 24 jaar lang hebben de Isoussijen de strijd tegen de Fransen kunnen volhouden en het waren deze Isoussijen uit de Anti-Atlas die al streden van het moment dat de Fransen via Bechar in het Tafilalt geraakten, de bekendste onder hun was de verzetsleider Mohammed Nifrouten Es-Semlali, zijn echte naam was Mbarek Ben El Housaine Touzouni die uit de Ida Ou Semlal stam komt in de Anti-Atlas in de Souss. Hij preekte Jihad tegen de Fransen van Tinghir tot in de Tafilalt. Hij kon de meest rivaliserende stammen van de Imazighen vd Atlas verenigingen en heeft de Fransen meerdere keren kunnen verslagen in Tafilalt met een pijnlijke nederlaag in de jaren 1914-1918 en verder tot hij uit bedrog zelf vermoord werd door zijn rechterhand Belkacem Ngadi die zelf voort bleef streden tegen de Fransen tot in 1934, toen de Fransen er EINDELIJK na 24 jaar in slaagden in de Anti Atlas (Souss) te geraken! Door alle gebieden te bombarderen en de beste generaals naar het Zuiden te sturen. De Isousijen van de Anti Atlas bleven zich moedig verzetten tot de Slag van Ait Abdallah in 1934, toen alle dorpen hevig werden gebombardeerd door de Fransen. 24 jaar lang was Ait Abdallah 1 vd belangrijkste punten om daaruit de Fransen aan te vallen, ze hebben er veel veldslagen gewonnen en bleven streden tot de laatste slag in 1934 onder leiding van Caids uit Ammeln, Tassrirt, Ait Abdallah en Amanouz, Ida Ou Gnidif.. zoals de bekende Caid Amanouz de vader van de in Tunesie ontvoerde oppositieleider El Manouzi. Hetzelfde met de Imazighen van de Jbel Saghro die 2 wekenlang tentoon werden gesteld door hevige bombardementen door Franse vliegtuigen tegen de verzetleider Assou Ou Baslam

  21. Amazigh n'Souss
    28 februari 2008 om 02:50 uur.

    Velen verzetsleiders gingen in oppositie of kozen voor gewapend verzet zoals Brahim Tizniti, Ahmed Agueliz en anderen. Ze bleven zich tegen de régime keren tot ze werden vermoord. Kortom de De Souss Imazighen en de Imazighen vd Atlas hebben de officiele Marokkaanse geschiedenis niet gehaald en zijn er volledig weggelaten en genegeerd. Talloze geschiedenisboeken en bronnen van Spanjaarden envooral Fransen, Engelsen hebben er wel over geschreven en ook sommige Souss Mujahedeen zelf. De Souss Imazighen hebben dus wel hard gestreden voor de Marokkaanse Onafhankelijkheid en hebben er ook hun rol ingespeeld. Helaas hebben sommige schrijvers ook onder Imazighen zelf misbruik genomen van het feit dat wij niet in de Officiele geschiedenis komen om een nieuwe vervalste geschiedenis over onze rug te schrijven, waar we weer niet inkomen. Ik zal momenteel geen namen noemen het komt wel naarboven naargelang de discussie. Ik ben bereid om volledige onderzoeken, theses, boeken, tittels, reccensies hier te typen om te bewijzen wat ik hier allemaal heb gezegd, ik ben redelijk op de hoogste vd rol van Isoussijen in de verzetsgeschiedenis, economie, amazighzaak en de geschiedenis in het algemeen. Ik kan voor elke zin minstens 1 bron citeren en zal het ook doen wanneer het gevraagd word. De meeste zullen dit voor de eerste keer lezen: Ik raad jullie dan ook aan al die namen die ik heb neergetypt na te gaan, ga op onderzoek, zoek en lees boeken over de ALN Zuid, ik kan hier enkele titels geven. Wat de bovenstaande reacties betreft, ik vind ze diep en dieptriest ook van die zogenaamde “Swasa” die in onze naam proberen te spreken, ze vertegenwoordigen enkel zichzelf en moeten daar dan ook als persoon op aangesproken worden. Hou op met het over 1 kam scheren van Isoussijen omdat 1 gefrustreerde nerd provoceert en hou vooral op met die leugens die ik naarmate vd discussie 1 voor 1 zal ontmaskeren met voldoende bronnen. Dat er een Amazighfestival word georganiseerd daar moeten jullie blij mee zijn, Deze Amazighfestival brengt juist verschillende Amazighartiesten samen uit verschillende gebieden zoals Takfarinas uit Algerije, allerlei bekende Riffijnse artiesten en Ahwash uit Aoulouz (Souss) ook Harry Stroomer wordt uitgenodigd notabene een specialist/schrijver in de Imazighen vd Souss. Dus waar maken jullie nu ruzie om? Waarom telkens die onderlinge Amazighhaat en jaloerzie? Hoe kunnen we nu verder komen en geraken als we niet eens onderling overeen kunnen komen, we maken het de Arabische Nationalisten alleen maar gemakkelijker om over ons land te regeren. Deze Amazighfestival wordt gewoonlijk door de Riffijnse organisaties Bades en Tilleli georganiseerd dit keer werken ze ook mee en wordt het samen met Kosmopolis georganiseerd waarvan de creatief directeur Rachida Azough is een Tasoussijt uit Tazenakht familie van parlementslid Naima Azough. Bekijk deze video maar:
    mms://wm1.streamzilla.jet-stream.nl/amazightv/rachida_azough.wmv
    Waar gaat jullie hele ruzie nu om? Wordt wakker a Imazighen en hou op met die onderlinge haat, we moeten niet met elkaar concurreren, we hebben juist Tawiza nodig. Die Riffijnse en Soussi facisten en die undercover Arab-Facisten die ons proberen te verdelen en tegen elkaar op te zetten moeten we geen kans geven. Anders is de hele Amazighzaak een verloren zaak. We behoren tot hetzelfde volk en hebben dezelfde strijd en identiteit. Hou op toch op met die onderlinge haat en telkens te provoceren, schelden en te letten op de verschillen want de overeenkomsten zijn veel sterker! Eenheid en kennis is wat we nodig hebben en geen blinde haat en jaloerzie.

  22. Agadir
    28 februari 2008 om 02:53 uur.

    Je hebt gelijk SOUSSY mooi gesproken laat die debielen maar praten rwaffa en swasa zijn broers en blijven altijd broers niemand zal ooit tussen ons komen we zijn allemaal imazighen !!! SUFELLA TAGMAT ARIF SOUSS !!!! IMAZIGHEN NKOR AT HATI IRIFIJEN AJTMATENG AD GAN !!! NOOIT ZAL IEMAND TUSSEN ONS KOMEN !!!!!

  23. Amazigh n'souss
    28 februari 2008 om 02:59 uur.

    Wat een zielige zielige vertoning zeg. Er komt hier ene zogenaamd Swasa en Chleuh omhoog prijzen en wat krijgen we hier weer. Riffijnse Racisten die met allerlei leugens meteen weer alle Isoussijen gaan aanvallen terwijl 1 sukkel begon te schelden waarvan we niet eens weten dat hij een Asoussie is in de eerste plaats want hij gebruikt zowel de Swasa als Chleuh zoals hij dat noemt in zijn zinnen en ook nog de Brakna die hij dan naar boven prijst. Hij kan van alles zijn die Rachid is duidelijk een gefrustreerde Soussi die zijn onderbuikgevoelentjes kwam demonstreren. Verder is het grappig en zielig hoe ver de leugens en aantijgingen gaan. “Swasa die zich zwak hebben verzet tegen de Fransen” en Vrouwenmarkten iets dat niet eens bestaat in de Souss. Vrouwenmarken zijn er in Imichil en in de Midden Atlas. Imichil ligt niet in de Souss en de Midden Atlas is ook geen Souss. Verder is er geen sprake van Vrouwenmarkten in de Souss, zoiets heeft er ook nooit bestaan bewijs het maar eens. Geen onderzoek of wat dan ook die het heeft over “Swasa die hun kinderen en dochters verkopen” Dit is een fenomeen die pas bestond toen er sprake was van massatoerisme in Zuidelijke toeristische steden van Marokko, die voor meer dan de helft gevuld zijn met armen uit de Midden Atlas, de Dakhil, de Gharb en de Sahara. “Swasa” hebben hier niets mee te maken, ik kan dit zelfs aantonen met bronnen. Dan halen ze er ook nog racistische 3robi stereotypes bij zoals Gierigheid die ze nog geloven ook en Ahidous dansende Sheikhats in de Atlas hahaha terwijl Ahidous niet eens een muziekvorm is van Isoussijen maar van Atlas Imazighen. Zoals gewoonlijk betrekken deze racisten er ook Abdelkrim El Khattabi en allerlei zever over Eer? Wie goed rondkijkt in Nederland en België zal op het eerste gezicht niet veel merken van die eer. Ik hoef zelfs niet in details te treden. Bij de rest van de Marokkanen is dat even erg. Maar die praten dan ook niet over eer.

  24. Amazigh n'souss
    28 februari 2008 om 03:53 uur.

    Er is een hele stuk weggelaten en 1 dubbel verschenen, ik begrijp zelf niet hoe het komt. Maar de stuk die ik nu ga typen komt normaal gezien na mijn allereerste reactie: Eigenlijk was het verzet nooit echt geindigd in de Anti-Atlas in Souss want de Ait Mzal en Ait Baha en ook Ait Tata bleven in opstand komen na de zogenaamde pacificatie in 1934, de bekendste opstand en aanval op de fransen was die van Taieb Lahcen El Bouchouari die met zijn Ida Ougnidif aanhangers een fanatieke aanval hebben gepleegd op de Kazernes vd Fransen in 1936, zo kan je dus verder gaan. Het Zuidelijke verzet heeft de officiele -door Fassi geschiedenisvervalsende- Marokkaanse geschiedenis nooit gehaald en daar profiteren sommige Riffijnse en Arabische facisten ook van. Abdelkrim El Khattabi is bekend in de boeken maar niet enkel om zijn verzet ook wat hij voor de periode van zijn opstand deed is geschreven dan doel ik vooral op zijn vader de echte Abdelkrim El Khattabi alahirhmoe. We zijn dan ook allemaal trots op zijn verzet als Imazighen zijnde en als Marokkaan zijnde. Maar Riffijnen zijn niet de enige die hebben gestreden, wel de enige die de Marokkaanse geschiedenis hebben behaald. (Dan bedoel ik natuurlijk maar een paar zinnetjes, want ook zij worden volop genegeerd in de officiële Marokkaanse geschiedenis.) Wat sommige facisten misbruiken op de rug van Zuidelijke Imazighen. Isoussijen hebben niet enkel in die periode moedig gestreden ook tijdens de onafhankelijkheidsoorlog die al begon in de jaren ’53-54 in de Marokkaanse steden. De meeste Mujahedeen die in de Marokkaanse grootsteden begonnen zijn met het organiseren van het verzet zijn dan ook grotendeels afkomstig uit de Souss, zij hebben Guerilla strijders geleverd en organisaties die een groot aantal aanslagen heeft gepleegd op generalen, officiers, legerpatrouilles, wapenstocks, collaborateurs, Koloniale geldschieters en ga zo verder in Casablanca alleen al werder er meer dan 6000 aanslagen -wat uiteindelijk leidde tot de onderhandelingen van Aix Les Bains- gepleegd en in de rest vd belangrijkste steden ook. Deze aanslagen werden gepleegd door organisaties als de Moudawama As-Siria of de geheime organisatie en andere organisaties zoals Al Yad Assaouda, Al Hilal Al Aswad en vele andere groeperingen die dit ondergronds oereerden en het verzet organiseerden dit onderleiding van Brahim Roudani, Abdallah Senhadji, Moulay Abdeslam Jebli, Said Bounailat, Houmane Fetouaki, Ahmed Agoulliz, deze hebben allen meegedaan met het oprichten vd eerste verzetcellen in Midden en West Marokko, voornamelijk in Casablanca wat in Frans Marokko gezien werd als de belangrijkste stad en economische hoofdstad. Ook Abbes Messaidi uit de Rif was toen in Casablanca, hij was een zeer goede kennis van Brahim Roudani en was de Metgezel en 1 vd beste vriend van Abdallah Ben Abderahman Es-Senhaji. De Soussi Abdallah Senhaji ookwel Abed Soussi genoemd is 1 vd belangrijkste verzetstrijders uit de Souss, hij is de medeoprichter van de ALN Comité in Tetouan en Nador en samen met Abbas Messaidi was hij ook aanwezig bij het oprichten van de ALN-Noord bij de Igeznaien, die voornamelijk door Riffijnen bestaat en is opgericht en belangrijke aanvallen heeft gelanceerd op de Fransen. Hij was er ook bij tijdens de aanvallen op de Franse kazernes in de Driehoek des Doods. Abdallah Senhaji had nauwe banden met de Algerijnse FLN, de militaire academie in Irak en de Bureau voor de Bevrijding van de Maghreb in Cairo. Andere belangrijke namen in het vroege verzet in de jaren ’50 was de Caid Ougdourt uit Tafraoute, die het verzet organiseerde van Casablanca en een van de eerste cellen oprichte in Rabat. Je had ook nog Haj Omar Lamzoudi (die Abdelkrim El Khattabi had bezocht in Cairo) Hassan Sektani, Lakhsassi, El Massi, Chtouki en Hassan Seghir, er zijn vele boulevards in Marokko en vooral Casablanca genoemd naar deze grote verzetshelden zo heb je de Boulevard Brahim Roudani in Casablanca, je hebt de Boulevard Abdallah Senhaji, je hebt de Boulevar Hassan Sghir, genaamd achter Hassan Seghir uit Aday in Tafraoute en zo zijn er nog meerdere. De meeste verzetstrijders uit de Souss en elders zijn allemaal naar de Spaanse Zone gevlucht en hebben er asiel gevraagd of hebben zich door lokale gidsen weten binnen te smokkelen na al die aanslagen en telkens wanneer ze gezocht werden, na massaarrestaties gingen ze allemaal naar Tangiers, Tetouan en Nador. Een andere grote gedeelte van onze geschiedenis die wééral de officiele geschiedenis niet heeft gehaald is de geschiedenis van de ALN Zuid, Jaish Tahrir van het Zuiden, Het Zuidelijke Bevrijdingleger dat opgericht is door Mesfioui, Driss Ben Boubker, Mohammed Chtouki Ait Idder, Mohamed Ben Lhassan Ba Amrani, Abdallah Tizniti (die al bekend stond voor zijn guerilla organisatie die aanvallen pleegde samen met Ahmed Agouliz in de Souss en Anti Atlas in 1955-1956. Dit Zuidelijke Bevrijdingsleger is opgericht in het gebied van de Ait Baämrane, kort daarop begon meteen de opstand van Sidi Ifni en de aanvallen in het gebied van de Ait Baamrane, de Saharaanse Souss stam Ait Baämrane zijn de enigste die zowel door de Fransen als door de Spanjaarden gekoloniseerd werden, deze heldhaftige stam heeft 24 jaar lang moeten strijden tegen zowel de Fransen als Spanjaarden, wie de Franse en Spaanse geschiedenisboeken erop na leest zal merken dat de Ait Baämrans niet verslagen werden tot ze door beide landen aangevallen werden, de Fransen in het noordelijke Ait Baamrane gebied en de Spaanjaarden in het Ifni-gebied. Na de opstand van Sidi Ifni wat ook wel de Sidi Ifni war genoemd word of wat de Spanjaarden “La guerra Ignorada” noemen (de genegeerde oorlog!) is de ALN-Zuid aanvallen begonnen van het Algerijns-Marokkaans Saharaans gebied, Sidi Ifni, Guelmim tot in de Oued Noun, Sagia El Hamra, Rio d’Oro en zelfs tot in Mauritanie wonnen ze slag na slag van 1956 tot en met eind Februari toen de Spanjaarden gezamelijk met de Fransen vanuit de zee en hun legerbasissen in de buurlanden een groot luchtoffensief lanceerde met behulp en medeweten (verraad) van Hassan II, de “Opération Ecouvillon” waarbij de hele Sahara van Mauritanie tot de Oued Draa werd gebombardeerd, en diegene die zich tijdig terugtrokken onder leiding van Mesfioui en anderen werden ofwel ontvoerd of vermoord of opgenomen in het FAR leger van Marokko. >>> Daarna dat gedeelte over Vele verzetsleiders kozen voor… (die reactie die niet geplaatst werd..)

  25. Amazigh n'souss
    28 februari 2008 om 03:56 uur.

    Eigenlijk was het verzet nooit echt geindigd in de Anti-Atlas in Souss want de Ait Mzal en Ait Baha en ook Ait Tata bleven in opstand komen na de zogenaamde pacificatie in 1934, de bekendste opstand en aanval op de fransen was die van Taieb Lahcen El Bouchouari die met zijn Ida Ougnidif aanhangers een fanatieke aanval hebben gepleegd op de Kazernes vd Fransen in 1936, zo kan je dus verder gaan. Het Zuidelijke verzet heeft de officiele -door Fassi geschiedenisvervalsende- Marokkaanse geschiedenis nooit gehaald en daar profiteren sommige Riffijnse en Arabische facisten ook van. Abdelkrim El Khattabi is bekend in de boeken maar niet enkel om zijn verzet ook wat hij voor de periode van zijn opstand deed is geschreven dan doel ik vooral op zijn vader de echte Abdelkrim El Khattabi alahirhmoe. We zijn dan ook allemaal trots op zijn verzet als Imazighen zijnde en als Marokkaan zijnde. Maar Riffijnen zijn niet de enige die hebben gestreden, wel de enige die de Marokkaanse geschiedenis hebben behaald. (Dan bedoel ik natuurlijk maar een paar zinnetjes, want ook zij worden volop genegeerd in de officiële Marokkaanse geschiedenis.) Wat sommige facisten misbruiken op de rug van Zuidelijke Imazighen. Isoussijen hebben niet enkel in die periode moedig gestreden ook tijdens de onafhankelijkheidsoorlog die al begon in de jaren ’53-54 in de Marokkaanse steden. De meeste Mujahedeen die in de Marokkaanse grootsteden begonnen zijn met het organiseren van het verzet zijn dan ook grotendeels afkomstig uit de Souss, zij hebben Guerilla strijders geleverd en organisaties die een groot aantal aanslagen heeft gepleegd op generalen, officiers, legerpatrouilles, wapenstocks, collaborateurs, Koloniale geldschieters en ga zo verder in Casablanca alleen al werder er meer dan 6000 aanslagen -wat uiteindelijk leidde tot de onderhandelingen van Aix Les Bains- gepleegd en in de rest vd belangrijkste steden ook. Deze aanslagen werden gepleegd door organisaties als de Moudawama As-Siria of de geheime organisatie en andere organisaties zoals Al Yad Assaouda, Al Hilal Al Aswad en vele andere groeperingen die dit ondergronds oereerden en het verzet organiseerden dit onderleiding van Brahim Roudani, Abdallah Senhadji, Moulay Abdeslam Jebli, Said Bounailat, Houmane Fetouaki, Ahmed Agoulliz, deze hebben allen meegedaan met het oprichten vd eerste verzetcellen in Midden en West Marokko, voornamelijk in Casablanca wat in Frans Marokko gezien werd als de belangrijkste stad en economische hoofdstad. Ook Abbes Messaidi uit de Rif was toen in Casablanca, hij was een zeer goede kennis van Brahim Roudani en was de Metgezel en 1 vd beste vriend van Abdallah Ben Abderahman Es-Senhaji. De Soussi Abdallah Senhaji ookwel Abed Soussi genoemd is 1 vd belangrijkste verzetstrijders uit de Souss, hij is de medeoprichter van de ALN Comité in Tetouan en Nador en samen met Abbas Messaidi was hij ook aanwezig bij het oprichten van de ALN-Noord bij de Igeznaien, die voornamelijk door Riffijnen bestaat en is opgericht en belangrijke aanvallen heeft gelanceerd op de Fransen. Hij was er ook bij tijdens de aanvallen op de Franse kazernes in de Driehoek des Doods. Abdallah Senhaji had nauwe banden met de Algerijnse FLN, de militaire academie in Irak en de Bureau voor de Bevrijding van de Maghreb in Cairo. Andere belangrijke namen in het vroege verzet in de jaren ’50 was de Caid Ougdourt uit Tafraoute, die het verzet organiseerde van Casablanca en een van de eerste cellen oprichte in Rabat. Je had ook nog Haj Omar Lamzoudi (die Abdelkrim El Khattabi had bezocht in Cairo) Hassan Sektani, Lakhsassi, El Massi, Chtouki en Hassan Seghir, er zijn vele boulevards in Marokko en vooral Casablanca genoemd naar deze grote verzetshelden zo heb je de Boulevard Brahim Roudani in Casablanca, je hebt de Boulevard Abdallah Senhaji, je hebt de Boulevar Hassan Sghir, genaamd achter Hassan Seghir uit Aday in Tafraoute en zo zijn er nog meerdere. De meeste verzetstrijders uit de Souss en elders zijn allemaal naar de Spaanse Zone gevlucht en hebben er asiel gevraagd of hebben zich door lokale gidsen weten binnen te smokkelen na al die aanslagen en telkens wanneer ze gezocht werden, na massaarrestaties gingen ze allemaal naar Tangiers, Tetouan en Nador. Een andere grote gedeelte van onze geschiedenis die wééral de officiele geschiedenis niet heeft gehaald is de geschiedenis van de ALN Zuid, Jaish Tahrir van het Zuiden, Het Zuidelijke Bevrijdingleger dat opgericht is door Mesfioui, Driss Ben Boubker, Mohammed Chtouki Ait Idder, Mohamed Ben Lhassan Ba Amrani, Abdallah Tizniti (die al bekend stond voor zijn guerilla organisatie die aanvallen pleegde samen met Ahmed Agouliz in de Souss en Anti Atlas in 1955-1956. Dit Zuidelijke Bevrijdingsleger is opgericht in het gebied van de Ait Baämrane, kort daarop begon meteen de opstand van Sidi Ifni en de aanvallen in het gebied van de Ait Baamrane, de Saharaanse Souss stam Ait Baämrane zijn de enigste die zowel door de Fransen als door de Spanjaarden gekoloniseerd werden, deze heldhaftige stam heeft 24 jaar lang moeten strijden tegen zowel de Fransen als Spanjaarden, wie de Franse en Spaanse geschiedenisboeken erop na leest zal merken dat de Ait Baämrans niet verslagen werden tot ze door beide landen aangevallen werden, de Fransen in het noordelijke Ait Baamrane gebied en de Spaanjaarden in het Ifni-gebied. Na de opstand van Sidi Ifni wat ook wel de Sidi Ifni war genoemd word of wat de Spanjaarden “La guerra Ignorada” noemen (de genegeerde oorlog!) is de ALN-Zuid aanvallen begonnen van het Algerijns-Marokkaans Saharaans gebied, Sidi Ifni, Guelmim tot in de Oued Noun, Sagia El Hamra, Rio d’Oro en zelfs tot in Mauritanie wonnen ze slag na slag van 1956 tot en met eind Februari toen de Spanjaarden gezamelijk met de Fransen vanuit de zee en hun legerbasissen in de buurlanden een groot luchtoffensief lanceerde met behulp en medeweten (verraad) van Hassan II, de “Opération Ecouvillon” waarbij de hele Sahara van Mauritanie tot de Oued Draa werd gebombardeerd, en diegene die zich tijdig terugtrokken onder leiding van Mesfioui en anderen werden ofwel ontvoerd of vermoord of opgenomen in het FAR leger van Marokko.

  26. Amazigh n'souss
    28 februari 2008 om 11:45 uur.

    Verder wil ik Abdars bedanken voor zijn voorbeeldige reactie. Hij reageert persoonlijk op de man terug zonder daarbij een volledig volk aan te vallen of te kwetsen. Tanmirt a Abdars.

  27. Azidan
    29 februari 2008 om 09:31 uur.

    Azuul Salam Aleikoum Aythma Soyhtma

    Ik denk dat Amazigh n Sous gelijk heeft, er zijn heel veel Arabieren of gearabiseerden die zich voordoen als berbers en die dan tweedracht zaaien, zoals berber bijvoorbeeld

    en Amazigh nSouss heeft deze ontmaskerd, waarvoor dank,

    Ik als Rifi, heb heel veel respect voor Issousien, omdat zij simpelweg gewoon Imazighen zijn zoals wij,

    Ik liet me meeslepen

    Daardoor liet ik me meeslepen

  28. Amazigh n'souss
    29 februari 2008 om 01:54 uur.

    Azul Fellak d’Wasalaam a Tagmat.

    Het vergt moed en karakter om toe te geven dat je jou gewoon liet meeslepen wat gewoon menselijk is. Tanmirt nk a gma/awma. Ik dacht dat je behoorde tot die Souss-haters. Dus ook van mijn kant, mijn oprechte verontschuldigingen naar jou toe. Ook ik heb veel respect voor Imazighen n’Arif. Als we maar de helft kenden van elkaars geschiedenis zouden we elkaar ook veel meer respecteren. Helaas is de (oa door de Makhzen en Fassi historici gestimuleerde) onwetendheid tussen beiden Imazighen en andere Amazighvolkeren nog te groot en daar maken de Arabische nationalisten en andere Anti-Imazighen dankbaar gebruik van. Als we alleen al een onderscheid kunnen maken tussen de provocerende mening van enkelingen en een heel volk dan zijn we al een grote stap verder. Bij zulke provocaties horen we meer persoonlijk op de man af terug reageren – zoals Abdars dat deed- zonder daarbij volledige Amazighvolk aan te vallen, want dit is net het doel van die Fascisten en door blinde haat bezeten en verdwaalde Imazighen. We mogen hun geen kans geven. Tawiza Souss-Atlas-Rif!

    Ik ben zeker van de partij op die festival, dan kan ik nog eens goed vermaken met al die verschillende Amazigh muziek, cultuur en wetenswaardigheden. Tanmirt.

  29. Laila
    29 februari 2008 om 04:55 uur.

    ik heb respect voor mensen uit het zuiden sousis, ik ben zelf een trots Arabier.
    de redenen dat ik respect heb voor sousis omdat ze goed geintegreerd zijn hier in holland en vooraal in marokko. ze hebben prachtig musiek ze werken hard en ze kunnen zich goed mengen met anderen bevolkingsgroepen.dat kan ik niet zeggen van de berbers uit het noorden. ze mengen zich niet , ze klagen te veel. ik vind als je klaagt moet jezelf goed bewijzen met goede dingen doen.
    en niet slapen en klagen dat alles voor je geregelt wordt.

  30. soussy
    29 februari 2008 om 06:07 uur.

    amazigh nSouss
    tanmirt agma ,iswa lkelb ino r matorit aki3awon rabi isgut zond kyi yiwis n tiznit tafraoute adgigh!

  31. Amazigh n'souss
    01 maart 2008 om 12:40 uur.

    Laila jou mening is zeer veralgemenend en botst in een zekere in ook met de realiteit. Vind je het zelf niet erg dat zo’n grote gemeenschap volledige over 1 kam scheert?

    1 volk omhoog prijzen ten koste van een ander volk is pure discriminatie wat meestal het gevolg is van onwetendheid en vooroordelen. Het feit dat je veel hoort over Riffijnen komt omdat ze de overgrote meerderheid vormen in Nederland en België. Als de overgrote meerderheid Arabieren of Isoussijen waren dan zou je het meeste geklaag van hun kant horen. Maar dat is niet zo in de Benelux. Je focust je teveel op de negatieve aspecten die voorkomen bij elk volk. Er zijn genoeg Riffijnen die hun best doen om een goede reputatie op te bouwen door middel van werk, studie en zelfs via de politiek en allerlei Marokkaanse socio-culturele organen die ze zelf opgebouwd. Die komen dan ook op voor alle Marokkanen als ze hier problemen hebben maar daar denkt men vaak niet aan. Wat die mengen betreft zou ik zeggen kijk naar de Nederlandse zenders of volg de reportages op de Marokkaanse post, vaak komen daar ook Riffijnen aan het woord die van alles hebben bereikt en bruggen bouwen met andere volkeren. Zelfs deze Amazighfestival is er een bewijs van, wie nodigt er af en toe bekende Arabische artiesten uit naar Nederland zijn het niet organisaties zoals Marmoucha en anderen? Ooit zul je nog terugkomen op je mening. Wat Muziek betreft moet jij je eens verdiepen in de Noord Oostelijke muziekvormen waaronder Reggada en waar z’n roots ligt, het zal je nog verbazen. Verder hebben ze ook mooie moderne muziek. Wat mij betreft hoeven Riffijnen zich nergens te bewijzen, ze hebben politici voortgebracht, goede topsporters van gevechtsport tot voetbal die ons positief en met kracht de Marokkaanse naam vertegenwoordigen in de Benelux., wat zitten we nog te klagen? Wel moeten Marokkaanse gemeenschap zich veel beter organiseren, een probleem dat je overal in Europa hebt. Maar goed ik ben niet in staat om jou van mening te doen veranderen, ik kan er daarom ook niet over gaan discussiëren. Ik ben geen advocaat van Marokkanen. Ik kom enkel op voor mijn broeders meer kan ik via een forum helaas niet doen. Erg jammer hoe bevooroordeeld dat Marokkanen onderling zijn en vooral Imazighen onderling.

  32. Amazigh n'souss
    01 maart 2008 om 12:45 uur.

    Tanmirt nk a Soussy, Isoussijen Ikornin zund kijin adigsan ad sawaln. Kenni, ba3da tafem sul l3kel. Hija jiws n’Tmazirt ino atgit. Ifoulki, as Imkoren adiga ig magarg Tarwa n’Tmazirt ino. Kom je ook naar die Festival?

    Akihnorbe Agma.
    Tanmirt,

  33. Samir
    01 maart 2008 om 11:39 uur.

    aan BERBER:
    wat een achterlijke domme reactie. en geldt jouw afkeer van festivals alleen tegen Amazigh festivals of ook tegen arabische muziek festivals (want ik zie jou nergens daar tegen protesteren).
    ga slapen domme wicht jouw soort haalt juist de islam om laag want je weet niet eens wat islam inhoudt. LANG LEVEN TAMAZIGHT!

  34. Samir
    01 maart 2008 om 11:44 uur.

    berbers uit souss kan je niet een vergelijken met berbers uit de rIf. berbers uit souss zijn gewoon ja knickers zonder enige echte egschidenis en zijn ook te verscheiden qua uiterlijkheden, dus een gemixte volkje. ik vind juist berbers uit de Rif meer pit hebben en zich niet laten arabiseren door de arabieren en komen altijd voor hun rechten op. anders dan sousies die altijd de middel weg kozen

  35. soussy
    02 maart 2008 om 10:24 uur.

    jammer ik kon daar niet aanweizig zijn ik had andere verplichtingen andere keer inchallah.
    AMAZZIGH N SOUSS ik heb met mijn vrienden hier over gesproken jong en oud ,iedereen was blij.andere keer zullen we inchallah aanweizig zijn .tanmirt agma
    urs manik radsker adakn fkar mail ino anmikir irtrit
    irtsnt manik tjawbtyi thala tanmirt .

  36. AMAZIGH N'SOUSS
    04 maart 2008 om 05:34 uur.

    Azul fellak agma Soussy,

    Ig trit an sawel achkd s’soussmarokko.com kijden gis s’ism na bach aflak 3ekelg.

    Ar dor jadnin agma Soussy.

    ps: Ik raad mijn Amazighbroeders aan niet in te gaan op die zielige provocaties van die Samir. Het enigste wat hij wil uitlokken is meer haat en verdeeldheid. Gewoon negeren. Geef hem die kans niet door terug te schelden. Ik ga er later wel eens volledig op in, ik heb daar nu veel te weinig tijd voor.

    Tanmirt nk a Soussy.

  37. Laila
    04 maart 2008 om 07:41 uur.

    waarom zou ik naar berbers muziek luisteren of in hun cultuur verdiepen.
    daar heb ik geen behoefte aan, zeker als die bevoelkingsgroep geen interesse toont en geen positief bijdraag levert. ik blijf bij mijn standpunt.

  38. moena
    05 maart 2008 om 12:22 uur.

    ik vind jouw zeer respectloos tegenover rjafa als iemand die lui is dan is het zeker van jou soort want die showen zich halfbloot om paar euros voor rjafa mannen.Ik ben gemend en beheers zowel arabisch en amazightaal voor mij is 1 marokko ik maak geen verschil maar als ik mensen tegen kom als jij dan hebben ze aan mij de goei dat jij ons lui en niet modern noemt je bent zeker nooit in tanger en tituan geweest wat de riafa daar bezitten (hotels clubs huizen vilas enz. en heel veel meiden zoals jij zijn dienstmeid
    of op hun knieen met dweil die tegels schoonmaken en als ze geluk hebben trouwt een rifie met hun dan gaat echt hemelsedeur voor hun open.Heel veel arabisch vriendinnen van mij willen alleen met rifi trouwen omdat ze hun vrouwen goed en als juwelen behandelen, riafa mannen zijn gul vertrouwen hun vrouwen en behandelen hun goed. er komen heelveel arabische vrouwen illigaal hier en dankzij die rifi hebben ze papieren enz en ze zijn niks gewend en ineens hebben ze alles in overvloed,heel haar famillie komt niks te kort en omdat ze meeleven , medelijden en gul zijn noemen jullie ze mkelgieen (dome ezels) alleen omdat ze menselijk zijn en niet overlijken gaan .en trouwens deze rjafa van nu zijn heel anders te bijde hand en niemand kan om hun heen,en niet zoals die nija mannen van vroeger en het is me goed ook en sommige staan voor verasingen wanneer ze merken dat rijafa van nu niet dezelfde zijn ze zijn te bijdehand en te slim. 100% arabisch heb je niet in marokko het is een drupel op gloeiplaat want toen de islam in marokko verspreid kwamen die saudis zonder vrouwen die zijn met bekeerde amazigh vrouwen getrouwd.dus laila ga op onderzoek naar je wortel
    ik snap het niet dat sommige een belediging vinden als je zegt of ze geen sous of rif bloed hebben.ik zei onlangs tegen iemand die ik ken die uit agadir kwam of ze niet sousia was nee ik ben geen berber
    sjonge jonge we zijn allemaal marokanen ik iriteer me aan marokanen waneer ze het over nederlanders hebben dat ze discrimeneren ik heb nog nooit een volk gezien die onderling zo discrimeneert als marokanen ik walg gewoon van.mijn familie is zowel arabisch als rjafa we hebben respect voor elkaar een puur tante uit fes praat vloeiend rifia alleen grapige accent.

  39. AMAZIGH N'SOUSS
    05 maart 2008 om 01:59 uur.

    Beste Moena, Agadir is een Marokkaanse grootstad. Volgens een onderzoek van Migration en Developpement komt zeker 40% van Agadir uit regio’s buiten de Souss. Ze komen voornamelijk uit de Dakhil, de Gharb (L3robia) maar vooral ook uit de Midden Atlas, de Westelijke Sahara en ook Zuid Oost Marokko en het Noorden. Ze hebben zich daar gevestigd na de jaren ’70. Met de bloei van de visindustrie en toeristische sector en vooral toen Agadir zich van kleinstad tot grootstad ontwikkelde. De eerste arbeidmigranten pasten zich aan maar naar gelang de grote massa migraties en aantallen van deze arbeidsmigranten zagen ze het nut niet meer in hun aan te passen want ze communiceerden enkel nog in het Arabisch met elkaar. Dan heb ik het wel over de arbeidsmigranten uit de andere regios in Marokko en niet over de oorspronkelijke bevolking vd regio. Bovendien zijn er in de Souss ook enkele Arabophone stammen te vinden die zichzelf niet als Berbers/Imazighen beschouwen daar ze eeuwenlang Darija spreken. Enkele van deze stammen zijn de Houara in de omgeving van Taroudant, deze Zenata stam is al reeds vroeg verarabiseerd toen ze vanuit Egypte, Libie, Algerije naar Marokko migreerde. De Houara is door de Mereniden Dynastie in de Souss geplaatst om de belangrijkste doorgangen te controleren toen de Mereniden moeilijkheden hadden met hun gezag in de Souss te bevestigen. Daarnaast heb je ook de Ouled Jerrar die volgens sommige historici afstammen van Arabische bedouinen die in de 13de eeuw naar Marokko zijn geemigreerd. Hetzelfde met de Menahbla en Oulad Yahya. Dan heb je nog de Ouled Noumer, Oulad Bou Sebaa en andere geisoleerde Arabistallige stammen in de Souss, die telkens door Dynastieen naar hier gebracht zijn als Guich (Makhzen) stam of gekomen zijn als bedouinen. Ook Ibn Khaldoen, Leo Africanus en andere historici hadden het over de komst van de Arabische bedoeinen in de Soussvlakte, rond Taroudant en Agadir. Mensen uit deze stammen zien zich wel als Soussi maar niet als Amazigh. Anderen zien zich als pure Arabieren uit het Zuiden. Ze zijn eeuwenlang verplicht een basis-Tachelhijt te spreken daar ze omringd zijn door Amazighophone stammen maar vaak wanneer ze hun gebied verlaten, (bv. naar Europa of het Marokkaanse binnenland) dan schakelen ze volledig over naar het Darija en leren ze het hun kinderen geen Tachelhijt aan. Vele Marokkanen begrijpen en kennen dit fenomeen niet omdat ze zitten met een misvatting dat iedereen die in het Zuiden woont Amazigh is en Tamazight spreekt. Ze zijn niet op de hoogte van de externe migraties vanuit andere landen waarbij al reeds eeuwenlang verarabiseerde stammen horen zoals de Houara in Taroudant en al die andere stammen die voornamelijk gevestigd zijn in de vlaktes rond Taroudant en Agadir. Deze wonen dan ook vooral in die 2 steden. Vaak worden ze onterecht bestempeld als Zuiderlingen die zich schamen om hun roots of anti Imazighen, terwijl ze zelf niet begrijpen hoe het komt dat hun omgeving Arabofoon is en buiten hun stam iedereen Tamazight spreekt, ze kampen ook vaak met een id-crisis, omdat ze hun roots niet begrijpen. Net zoals je in het Noorden verarabiseerden stammen en volken hebt zoals de Jbala, Ghomara en een deel van de Ait Iznassen. Zo heb je ook Arabophone stammen en volken in het Zuid Westen, de Souss dus.

  40. Laila
    08 maart 2008 om 06:54 uur.

    Moena laat mij niet lachen met je verhaal. volgens mij heb jij hulp nodig ga hulp zoeken dame.

    ik ben gelukkig getrouwd met mijn arabisch man, ik zou hem voor geen goud willen ruilen voor een dome Riffi………………die geen respect heeft voor vrouwen.
    Moena Ga je huiswerk goed maken. ga geen dome dingen roepen die niet waar zijn.

  41. moena
    09 maart 2008 om 01:18 uur.

    je lijkt wel een struis vogel je kop in de zand stopen voor de feiten,daar ga je weer mensen beledigen dus volgens jouw zijn alle rjafa dom en lui wie heeft now hulp nodig jij of ik, ik scheer niet iedereen over een kam zoals ij deed ik Ik woon zelf in rabat en ook gelukkig getrouwd al 15 jaar ( met een arabier)ik heb tenminste respect, dat kan ik van jou niet zegen ik kan nu wel over JOU zegen nu ik je samenvattende eigenschap lees.over en uit dat je eigenlijk een DOMEGANS bent dit is eigenlijk zacht uitgedrukt maar ik ben beschaaft . ik verlaag me niet tot jouw niveau.
    ik heb ook pas echt rjafa in nederland leren kennen,ik vind je gewoon respectloos, bij elk volk en stam

  42. moena
    09 maart 2008 om 01:44 uur.

    bij elk volk en stam heb je goei en slechte mens en .Met arabische man is niks mis mee ze zijn heel lief maar met wijven als jij…………….

  43. Amazigh n'Souss
    09 maart 2008 om 03:51 uur.

    idd Moena. Eindelijk een wijze uitspraak ” Bij elk volk en stam heb je goede en slechte mensen” . Wanneer gaan Marokkanen dat eindelijk eens leren inzien en ophouden met al die vooroordelen en door blinde haat en jaloerzie gemaakte uitspraken, hooghartige gedoe, denigrerende opmerkingen, provocaties en beledigingen jegens volledige Marokkaanse volkeren toe zoals Laila en Samir deden. Word toch eens wakker mensen en besef dat je nergens komt met haat en racisme.

  44. moena
    09 maart 2008 om 11:05 uur.

    zoals je ziet mensen zoals leila zijn jammer genoeg voorbeeld die marokanen geven aan nederlanders, snap je waarom nederlanders in de war zijn.islam zegt respect wie ben je als mens zijnde om beni adam te vooroordelen. maar volgens die muts zijn al die riajafa die in tweede kamer zitten,wethouders,sporters,acteurs etc etc allemaal dom zij is de enige die slim is,echt een lachertje.

  45. Laila
    10 maart 2008 om 06:13 uur.

    ik ben geen Racist bij ieder volk heb je goede en slechte mensen.
    ik heb niets tegen je persoonlijk maar over je houding dat je ieder arabisch vrouw over een kam scheert is dat jou probleem daar lig ik niet wakker ben.
    maar respect toenen hou maar.
    ik zeg niet ieder berber is lui of dom, maar de meeste wel helaas.
    kiijk naar de cijfers en de statistiken de meeste probleem jongeren zijn marokkanse berbers.
    de integratie gaat heel moeilijk, dat hoor jij mij niet zeggen over berbers uit het zuiden.
    het spijt mij dat is de realiteit.of jij het wil of niet……………..
    dat jij mij dom noemt is jou probleem, daar lig ik niet wakker van, dat zegt genoeg over jou zelf.

    Het gaat je goed dame

    Mazzel

  46. AMAZIGH N'SOUSS
    10 maart 2008 om 09:43 uur.

    Lees je eigenlijk wel wat je typt leila? Je zegt dat je geen racist bent en tegelijkertijd zeg je dat de meeste berbers dom zijn en dat ze de meeste probleemjongeren vormen, vervolgens maak je weer een link naar berbers uit het zuiden die hier een kleine 10 à 15% vormen? Berbers uit het zuiden vormen een kleine 10% à 15% dus is het normaal dat ze ook niet opvallen. Het zal eerder de groep zijn die 70-85% vormt die zal opvallen, dat is toch logisch? Zo kan je toch ook zeggen dat Sahrawies of Jballa beter zijn (volgens jou denkwijze) omdat je ook van hun weinig hoort (door hun kleine aantal) Als meer dan 80% Riffijns is in Belgie en Nederlands dan is het toch doodnormaal dat je alle nieuws -zowel positief als negatief- van die groep zult horen ? Dan vraag ik me af wat een racist is in Marokkaanse context is dat niet iemand die zo bevooroordeeld is over een bepaald Marokkaanse volk en die discrimineert door ze over 1 kam te scheren en te beledigen zoals jij dat doet met uitspraken waarbij je zegt dat de meerderheid vd berbers dom zijn? Toch noem jij jezelf geen racist? Elke Marokkaan die maar een bepaalde Marokkaans volk haat is een racist. Het maakt niet uit welk volk het is. Ik denk dat je zo verblind bent door haat dat je gewoon niet wakker te maken bent. Ik snap zelfs niet hoe je dit kan verantwoorden als je een Moslima bent. Want sinds wanneer is het over 1 kam scheren van een bepaald volk toegestaan in de Sunnah? Het is triestig te zien hoe Marokkanen met elkaar omgaan soms verbaasd het mij dat Marokko nog bestaat.

  47. Henk -Rotterdam
    11 maart 2008 om 02:03 uur.

    AMAZIGH N’ SOUSS,
    Ik als rasechte Rotterdammer en geboren Nederlander ben net zo verbaasd en verwonderd hoe mensen op dit forum als allen met een Marokkaanse achtergrond met elkaar omgaan.
    Het is inderdaad triest vooral omdat allerlei partijen en groeperingen etc er maar wat graag op inspelen om de saamhorigheid te verbreken.
    Jammer.
    Het festival was volgens mij ook bedoeld voor verbroedering,maar daar zie ik niet veel van terug.
    Op deze wijze misssen we veel kansen voor een goede toekomst.

  48. cinderella
    11 maart 2008 om 06:47 uur.

    laila,

    dome riffie??? het is wel doMMe riffie met dubbele MM.
    en geregelD wordt!! met een D niet met een T foei
    statistiEken, met een E erbij
    wie is er hier dom???

    jij scheert ook alle berbers over dezelfde kam meid!! lees eens goed wat je schrijft!! jij kan niet eens overeen komen met de Marokkanen , bij de Hollanders slijm je je zeker te pletter, totdat je zelf glijdt in je eigen slijm??? dat is typisch!! Ga en GET A LIFE!!

  49. moena
    12 maart 2008 om 12:39 uur.

    leila ik scheer ze niet over een kam,ik ben zelf zowel van moeder als vader kant half ik zei jouw soort bedoel ik mee aso’s als jij,Nee jij bent een zus van racist zo goed.ik wilde je eigen spiegelbeeld voor houden en hoe voelde dat vond je niet leuk hé heb jij het over respect laat me niet lachen respect is bij jouw te ver gezocht tuurlijk lig je hier niet waker van want je hebt je zondebok al gevonden, om je gedachten te sussen.als ik ergens hekel aan heb dan is het discriminatie onderling ook die constant mopen over soissa die gaan nergens over constant dat ze gierig zijn sowhat als ze niet zuinig waren dan was heel het zuiden één al BERKA als je alles uitgeeft dan kan je geen hotels met zwembaden hebben ofwel.

  50. Ayt_Wayegher
    18 maart 2008 om 05:35 uur.

    Imazighen fus k fus
    Zi Arif tta Souss

    zielige hoe sommigen elkaar zwartmaken… triest om te zien hoe mn riffijnse broeders dan er emotioneel op reageren zonder na te denken.. die verarabsieerde berggeiten willen 1 ding: arabische tafarelen in ons land (hamas/fatah en si3a sunna)

    azuuuuuuuuuuul g Imazighen and viva Tamazgha!!!!!!!!

  51. AGADIR
    19 maart 2008 om 11:17 uur.

    volledig mee eens!! die imazighen die elkaar zwartmaken zijn gewoon gefrustreerde mensen die niet trots zijn op hun afkomst! ze zijn onwetend! In Amur n’Akuch en heel Tamazgha weten ze veel beter!

    IMAZIGHEN AFOUS GH AFOUS GH RIF AR SOUSS of IMAZIGHEN FUS K FUS ZI ARIF TTA SOUSS!

    AYUZ I TAGMAT ARIF SOUSS!!!!!!

  52. rania jette
    26 augustus 2008 om 04:11 uur.

    mensen

    er is maar een ras, dat is het menselijk ras

    er is maar een mensheid, het was nooit de bedoeling die te onderverdelen.

    doe allemaal wat nuttigs ipv hier zulke praat te verkopen!!
    Er is niet eens verdraagzaamheid onder marokkanen, laat staan onder zoveel landen en huidskleur enzo…

  53. Mohamed
    29 augustus 2008 om 03:13 uur.

    Ik zou nooit met een riffia trouwen want als je met een rifia trouwt dan trouw je automatisch met haar famillie !!! DAT IS EEN VOOROORDEEL DIE DE MEESTE MENSEN HEBBEN !!! ZELFS IK DENK ZO.

    Ik heb niks tegen rwaffa alleen ik heb wel een menig over hun klaar staan en die mening is niet positief,dat komt omdat ik slechte ervaringen heb met hun MAAR toen dacht ik dus omdat nederlanders slechter ervaringen hebben met een paar marokkanen betekent niet dat elke marokaan slecht is er zijn ook goeie marokkanen ewa dat is hetzelfde als met de rwaffa.

  54. Red1
    03 maart 2009 om 08:23 uur.

    @mohamed

    gooi je kont weg

  55. Casawi