MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Oprichting vereniging Timazighin

09 maart 2008 | in Maatschappij | 110 Reacties

TimazighinOnlangs vond de oprichting van de vereniging Timazighin Nederland plaats. Timazighin Nederland is een netwerk van vrouwen die de behoeften en belangen van de Amazigh(Berber) vrouw behartigt. Timazighin Nederland bestaat uit zelfstandige, bewuste en enthousiaste vrouwen, die zelf de Amazigh achtergrond hebben.

De vereniging heeft als hoofddoel, het bijdragen aan de identiteitsversterking/vorming van de Amazigh vrouw, en haar ondersteunen in haar (Amazigh)bewustzijnsproces. Dit kan bereikt worden door haar in contact te laten komen met de eigen culturele identiteit. De vereniging zet zich in om terugkerende uiteenlopende activiteiten te organiseren, gericht op het vergroten van de kennis en aard van de Amazigh cultuur. De rol van de vrouw als overdrachtsactor staat hierin centraal.

Daarnaast zal zij inspelen op het heersend maatschappelijk debat rondom vrouwen issues en het initiatief nemen een (nieuw) discours rond de Amazigh vrouw aan te wakkeren. Aanleiding voor de oprichting van de Vereniging Timazighin Nederland is de grote behoefte bij de Marokkaanse Amazigh vrouwen naar activiteiten om de eigen identiteit te kunnen ontplooien.

Er zijn 110 reacties

  1. studente
    09 maart 2008 om 09:16 uur.

    Best cool 😉

  2. IZEM_MIDAR
    09 maart 2008 om 11:04 uur.

    TAZ??? JULLIE MOETEN IN DE KEUKEN ZITTEN EN JULLIE OUDERS RESPECTEREN MANAJA CULTURELE ONTPLOOING? WE ZITTEN HIER NIET IN RKAMPOE HOOR!! HOOFDDOEKJES AAN EN THUIS WEZEN VROUWTJES!!!!

  3. berber
    10 maart 2008 om 12:55 uur.

    Of is het doel deze vrouwe ex moslim te maken zoals meeste imzaighen die zogenaamd door imazighan opkomen?

  4. azrou
    10 maart 2008 om 01:58 uur.

    interessante initiatief, veel succes

  5. mhamed
    10 maart 2008 om 04:07 uur.

    mooi zo ga zo door.

  6. Al maghrabie
    11 maart 2008 om 11:41 uur.

    Waar gaat dit toch heen!!! Voor de zoveelste keer: “HET LAND TAMAZIGHIA BESTAAT NIET!!!!” Jullie horen gewoon bij MAROKKO en zijn dus MAROKANEN!!! Geen amazigh of weet ik veel wat met die hele mooie vlag…. Wel laf hier in NEDERLAND grote mond hebben, maar in MAROKKO durven jullie niks te zeggen. Nee, daar zijn jullie sterk ondervertegenwoordigd…!!! Dus hou op met deze onzin en gedraag je gewoon als Marokkaanse Nederlaner!!

  7. studente
    11 maart 2008 om 02:10 uur.

    Izem-midar.. get a life!

  8. maroc
    11 maart 2008 om 04:24 uur.

    goed initiatief, gelukkig bestaan er nog vrouwen die hun culturele waarden respecteren

    @Al maghrabie: nergens staat tamazgha, je kan niet ontkennen dat er imazighen leven in marokko. ook in marokko durven imazigehn wat te zeggen genoeg organisaties. zotezien heb je je mond vol maar niks zinnigs komt eruit.

  9. moena
    11 maart 2008 om 05:55 uur.

    ik ben met je eens Al maghrabie ik ben ook amazighia, maar de tijd van (joehalia) onwetendheid dan bedoel ik hiermee niet amazigh maar ook de tijd van (koerijch)toen ze bv meisjes levendbegraven,vuur aanbiden enz door arabisch (KORAN islam) leerde men wat mag en wat niet mag,dus er is één Marokko en één taal die ons samen verenigt en dat is Arabisch en wat men daarnaast spreekt moet ie zelf weten. Ik ben geen voorstander van AZUL als moslim zijnde zeg je SELAAAM.

  10. mimoun tafersiti
    11 maart 2008 om 05:56 uur.

    we zijn wel amazighen maar ook mosilms. het doel van deze mensen is de arabieren en berbers tegen elkaar op te zetten, het zijn anti moslims en ze werken voor Israel en zionisten! bij ons in rif hebben we zon mensen niet, iedereen is moslim al hamdolilah maar deze niet ze zijn tegen Marokko en de Islam! ze doen aan verdeeld en heers in onze umma in opdracht van het westen en de zionisten marokko is een islamitisch land en zal het altijd blijven

    de mening van een misn umazigh uiit tafarsit!!

  11. Laila
    11 maart 2008 om 06:45 uur.

    AL Magrahbie ik ben met je stelling eens

    doe normaal mensen wij zijn allemaal marokkanen
    waar gaat het heeennnnnnnn………………………………….

  12. Azidan
    11 maart 2008 om 08:41 uur.

    Al Maghribie, wat is uw probleem? eIGENLIJK

    TAMAZIGHIA BESTAAT WEL, WIJ HOREN INDERDAAD BIJ MAROKKANEN? DUS KOMEN WIJ OP VOOR ONZE MAROKKAANSE ROOTS DIE HONDERD PERCENT AMAZIGH ZIJN

    JE ZEGT DAT WIJ LAF ZIJN? WIE IS ER HIER DE LAFAARD

    Arabieren die gebruik maken van hun macht om de Imazighen te onderdrukken, dat macht dat hen gegeven is door de Taghout de Spaanse Kolonisatoren en Franse kolonisatoren, de Arabieren die generaal Lyautey als een heilige beschouwen, Zeg me nu eens eerlijk wie is er hier de LAFAARD, wij de Imazighen die ons rug niet gericht hebbennaar de Fransen of de Arabierendie de reet likten van de Koffar,

    Asahbi, wat lees ik hier allemaal, de Arabieren die Amazigh-opstanden met harde hand onderdukten en met scherpte en echte kogels schoten

    Wie is er hier de lafaard eh Lihoudi Al Mahgribi

    Al Maghrib bestaat niet, het is MAROC, MARAKUCH , THAMOORTH N AKUCH , het land van God

    Je zegt dat wij in Marokko ondervertegenwoordig, WEERAL WAT VOOR EEN ONZIN IS DIT sinds wanneer zijn wij ondervertegenwoordigd in mAROKKO

    De Arabieren zijn een schande voor de MuslimUmmah, kijk gewoon naar Palestina, kindjes worden afgeslacht en de Arabische landen doen hun ogen dicht en blijven verder dansen met hun kamelen

  13. Azidan
    11 maart 2008 om 08:50 uur.

    Oproep aan Berber en Al Maghribi

    Soebhannallah, ik ben zeer verbaasd dat een “burger” een niet-Berberse burger zo’n commentaren kan zetten hier op Maghreb.nl

    Wanneer een Chinees een vereniging gaat starten ten voordeel van de Chinese vrouwen gaat niemand klagen,

    Wanneer een Indier een vereniging gaat starten ten voordeel van de vrouwen gaat niemand iets zeggen

    MAAR wanneer een Berber een vereniging start dan gaan de “gearabiseerde berbers van Nord-Afrika” als eersten zijn om een reactie te plaatsen om hun afkeer te uiten, soebhannallah, het verbaast me volkomen,

    Waarom nemen Darija-arabieren zoveel moeite om hun afkeer te uiten, tegenover zulke Amazigh-initiatieven,

    de reden is “zij zien een rechtstreekse bedreiging in het Amazigh Reveil”

    Maar Marokko is een AMAZIGH land, en geen Arabisch land, De Marokkanen zijn Imazighen en geen Arabieren,

    De Marokkaanse Arabieren moeten zich ofwel “aanpassen aan de Imazighen of teruggaan naar waar zij vandaan komen” namelijk Saodie Arabie, want zij zijn dan vreemdelingen in Marokko, of beter gezegd NOMADEN, ZWERVERS

  14. Azidan
    11 maart 2008 om 08:58 uur.

    @Berber

    Je hebt niet het recht de naam berber te dragen,

    verander het beter in ARAB NATIONALIST Anti-Berber

    Het is frappant, hoe Arabieren wanneer zij in discussie treden met echte Imazighen INEENS hun Amazigh-roots bovenhalen, en ineens zeggen “ik ben ook berber”

    JULLIE zijn LKHAB die gepakd worden door de Joden en Amerikanen

  15. mimoun tafersiti
    11 maart 2008 om 11:38 uur.

    Ajagjoer hou op met die taghjuri van jou a IZZAN ipv Azidan, wie is hier een arabier,?? berber is een pure arifi en ik ook en moena allemaal marokkanen moslims en BERBERS imazighen dus!!!!! dus omdat we niet in jullie verdeel en heers spelletjes trappen en omdat we niet meedoen aan deze zionistische organisaties die anti islam zijn (terwijl wij rwaffa 100% moslim zijn!!) ZIJN WE OPEENS GEEN BERBERS??? EN ZIJN WE OPEENS ARABIEREN!!! LUISTER A ZAMER TMAZIGHT IS ONZE MOEDERTAAL EN IMAZIGHEN ZIJN WIJ !!!!! MAAR ARABISCH BLIJFT DE TAAL VAN DE KORAN EN DE LANDSTAAL VAN MAROKKO BEGREPEN?? OF WIL JE GAAN BIDDEN IN HET TMAZIGHT AJAGJOER??? deze organisatie is opgericht in samenwerking met israel net zoals al die zogenaamde berberorganisaties met die homovlag en tamazgha onzin dat niet bestaat!!! WORD WAKKER ZE ZETTEN ONS OP TEGEN ELKAAR AJAGJOER gaak rehkar n iromijen chek madji damazigh chek UDAJ!!!!! JE BENT EEN ZIONIST AZIDAN een ZIONIST!!!!!!!!! ipv dat je jou zusters aanspoort om zich bezig te houden met DIEN laat je deze hoofddoekloze sletten aandacht zoeken bij joden en westerlingen die ons tegen onze dierbare arabische broeders wille opzetten???? BEN JIJ WEL EEN MOSLIM?? tfoe gaak a zamer!! a schande!!

  16. mimoun tafersiti
    11 maart 2008 om 11:42 uur.

    WEG MET DEZE ZIONISTISCHE VERENIGING !!!!

    1 UMMAH ARABIEREN EN BERBERS 1 LAND MAROKKO !!!!!
    GEEN TAMAZGHA ONZIN GEEN NATIONALISTISCHE GEDOE !!!!
    WEG MET DIE BARBAARSE NATIONALISTEN !! ZE WORDEN OPGEZET DOORHET WESTEN EN ZIONISTEN DIT HEEFT NIKS MET ONS TE MAKEN DIT HEEFT NIKS MET RIF TE MAKEN DIT ZIJN NATIONALISTEN EN ANTI MOSLIMS !!!

  17. riffie
    12 maart 2008 om 12:53 uur.

    De berberse taal (tamazight) zal altijd moeten bestaan, hoewel die arabieren dr alles aan doen om het te verbieden.Zelfs steden zijn veranderd bij naam maar waarom?Ik ben zelf berbers maar k voel me niet gelijk aan de arabische volk, dat heeft mede te maken doordat wij door die discriminanten niet als gelijk worden bechouwt.Er zijn natuurlijk ook goede arabieren die heb je overal, en die hoefen zich hiervan niks aan te trekken.Zelf ben ik moslim en voel mij wel met alle andere moslim als gelijk, net als een volk.Het maakt niet uit waar je vandaan komt of wat kleur je hebt een moslim is een moslim, dus mijn broeder/zuster.Ik vind dat de berberse taal en cultuur moet blijven bestaan want de marokkaanse arabieren beschouwen ons als andere dan doen wij dat ook.

    A’RIFFIE

  18. bibi
    12 maart 2008 om 09:34 uur.

    Logisch dat er oorlog op de wereld is..

  19. Abdars
    12 maart 2008 om 10:02 uur.

    Wajou ik wordt hysterisch als ik de reacties van sommigen lees hier!

    Ik ben een trotse Amazigh uit Metalsa (Rif), Ik ben daarnaast ook Maagaariba, dit betekent Maghrebbijn, ik zie geen verschil tussen mijn cultuur en die van Algerijnen enz. Ik ben geen nationalist.

    Waarom zijn de Arabisch talige mensen zo bang dat wij onze taal spreken en onze cultuur respecteren? Wie heeft er ooit beweert dat wij een eigen land willen? Dit kan niet ezels want jullie zijn ook Berbers alleen ver-Arabiseerd, dus er is alleen verschil in taal en culturele gebruiken.

    Nogmaals vraag ik jullie respect voor onze taal in onze land als het jullie niet bevalt kom maar met mij praten dan..kijken hoe lang je het volhoud.

    Als laatste wil ik kwijt dat ik zal vechten voor de culturele rechten van de Imazighen omdat ik trots ben op mijn voorouders die zoveel moeite hebben gedaan om hun taal en cultuur te behouden. Who he hell am I to put everyting aside?

    Se3ma ik ben nu een gestudeerde moslim ofzo en nu wij in Europa wonen moeten wij de Islam van het MiddenOosten aannemen? Donder op met die ratten!

    Ik ben een moslim, Amazigh, maar als je mij verteld dat ik geen Amazigh mag zijn en alleen moslim moet zijn vraag je mij afstand te doen van iets wat ik ben, dit kan ik niet,als ik dit zou doen onstaat er een identiteits crises in mijn hoofd.

    En Je MAG dit niet van mij vragen kk VER-Arabiseerde Berber!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  20. Abdars
    12 maart 2008 om 10:04 uur.

    Timazigin ZET EM OP.

    Ik steun jullie 100% als er iets wordt georganiseerd zal ik zeker met een groep mensen komen!

  21. Abdars
    12 maart 2008 om 10:15 uur.

    @ mimoun tafarsite

    Jij bent een schande voor jou stam Mimoun jij mag die naam niet dragen!

    Niemand hoor je roepen dat ze willen samenwerken met zionisten of de Westerse cultuur ofzo willen laten domineren.
    Zij willen alleen hun taal behouden niemand heeft verteld dat we moeten bidden in het Tamazight!! Je kan moslim zijn en trotse Berber!

    En lees eens een keer wat over je geschiedenis voordat je een moslim broeder zo erg persoonlijk uitscheld! Hoe durf je zoiets te zeggen tegen een andere broeder?

    Ik weet een mooi woord voor mensen zoals jij>>>>SCHMEITH>>>

    Jullie zijn geen IRGAZEN, maar de pionnen van extremistische moslims die alleen in absoluten denken, in jullie bekropen koppie is niet eens ruimte voor jullie eigen broeders van jullie eigen volk die de taal van hun voorouder willen behouden uit respect.

    Luitster naar jezelf,wanneer iemand zijn tal wil spreken, is het eerste wat je enkt die is een zionist, ongeacht of het je eigen broer is.

    Wallah dit is niet Islamitsich wat jullie zeggen…..ik oordeel niet of jullie moslims zijn dat is niet aan mij.

    Ikra broeders Ikra, wat praten ze in Indonesia, grootste Islamitische land ter wereld? Ja Bahasa Indonesia, wat in Iran, wat i Turkije, Wat in alle landen die met stan eindigen?

    etc etc. Ikra Ikra niet in absuluten denken en sepratischtisch de Islam is een mooie en open religie die jullie in mijn ogen beschadigen!

  22. Abdars
    12 maart 2008 om 11:10 uur.

    je zal gearabiseerde berbers moeilijk kunnen overtuigen van dat ze berbers zijn. Weet je waarom?

    Kijk een amazigh is van nature erg koppig. Dat is echt een typische karaktertrekje dat vele imazighen hebben. Ze zijn allemaal erg koppig en allemaal hebben ze een echte eigen persoonlijkheid.

    Dus een gearabiseerde marokkaan, of terwijl ook een gearabiseerde berber genoemnd die sterk ervan overtuigd is dat hij arabisch is, zal je nooit kunnen overtuigen van zijn berberse origine. ZE ZIJN KOPPIG omdat ze DOMME BERBERS zijn

  23. MIMOUN TAFERSITI
    12 maart 2008 om 11:23 uur.

    NEE IK STOOR MIJ AAN JULLIE ZIONISTISCHE GEDACHTENGOED ER IS HIER GEEN ENKELE ARABIER DIE HIER REAGEERT TOCH ROEPEN JULLIE ZIONISTEN DAT WIJ VERARABISEERDEN ZIJN OF ARABIEREN EN DAT STOORT MIJ JAH??!!! WIJ ZIJN MOSLIMS ALHAMDULILAH EN GEEN SEPERATISTEN ZOALS JULLIE . ER IS NU EEN VERENIGING IN RIF DIE SAMENWERKT MET ISRAEL EEN ZOGENAAMDE BERBERVERENIGING !!! LAATST WERDEN JODEN UIT ISRAEL NOG UITGENODIGD NAAR NADOR VOOR TEBIDDEN BIJ DE GRAF VAN EEN BERBER HEILIGE !!!! WAAR GAAT DIT NAARTOE JULLIE ZIJN ZIEK EN ZIONISTISCH IK BEN GEEN EXTREMIST IK BEN EEN MOSLIM ISLAM IS DE TAAL VAN MIJN GODSDIENST BERBERS I MIJN MOEDERTAAL EN NIEMAND VERBIED DIE MIJ TE SPREKEN ER IS GEEN OORLOG IN MAROKKO MAAR JULLIE ZIEKE MENSEN WILLEN ER 1 MAKEN OMDAT JULLIE ARABIEREN HATEN JULLIE ZIJN SLANGEN TURKEN ZIJN TE NATIONALISTISCH EN ZIJN SECULIER WIL JE DAT IN MAROKKO ??? INDONESIERS ZIJN VOOR DE UMMAH NIET ZOALS JULLIE ZIONISTISCHE BERBERVERENIGINGEN DIE ZIJN ANTI ARABIERE GAN NAR TAWIZA.NL OF AMAZIGH.NL EN ZIE WAT DIE MENSEN DAAR ZEGGEN OVER ARABIEREN PUUR RACISTISCH EN ANTI MOSLIM KIJK NAAR DIE IZEM MIDAR HIJ IS TEGEN DE ISLAM !!! WAT MIJ OPVALT IS ALS EEN MOSLIM AMAZIGH TEGEN DIT SOORT SEPERATISME EN ZIONISME IS DAN NOEME JULLE HUN GELIJK ARABISTALIGEN OF ARABIEREN TERWIJL IEDEREEN DIE HIER GEREAGEERD HEEFT EEN AMAZIGH IS EEN ARIFFIE !!!! JULLIE ZIJN DUS OOK RACISTISCH TEGEN JULLIE EIGEN BROEDERS A ZIONISTEN !!! WEG MET DIE SHIRK CULTUUR EN AMAZIGHCULTUUR EN SECULARISME EN SAMENWERKING MET ISRAEL EN HET WESTEN DIE JULLIE PROMOTEN WIJ ECHTE IMAZIGHEN VINDEN DE ISLAM BELANGRIJK EN DE TAAL VD KORAN IS HET ARABISCH ONZE PROFEET IS EEN ARABIER DUS WEG MET JULLIE ZIEKE GEDACHTENGANG!!!

  24. MIMOUN TAFERSITI
    12 maart 2008 om 11:24 uur.

    HIER IS GEEN GARABISEERDE BERBER A ZIEKE ABDARS A ZIONIST !!

  25. moena
    12 maart 2008 om 01:12 uur.

    ik zeg het jullie voor de laatste keer scheer niet iedereen over een kam je hebt imazighieen die meer dan half eeuw alleen arabisch spreekt spreeken die weten niet anders ik spreek uit wat ik zie ik heb zelf famillie in Asafi en GHRIBGA overal ook in rif, maar die in gharb wonen hebben nooit rif gezien en weten niet anders dat ze arabisch zijn. mijn broers kinderen weten ook niet anders, maar wat ik hier mee wel zeggen is dat arabieren van amazigh oorsprong ook eigen broeders imazighien discrimineren VB Brakna zijn ook imazihieen maar ze ontkenen(sommige) dat ze berbers zijn, terwijl ik sommige berbers hoor praten.hun arabisch taal zit vol berbers worden.dus je moet niet denken iemand die 3arbia praat puuuur arabisch is Echte arabieren waar ik heel veel van ken zoals irakezen,dubai libanezen enz vinden het raar voor ons marokaan is marokaan ,dus ga geen arabieren haten er zitten zoveel goei bij.

  26. moena
    12 maart 2008 om 01:34 uur.

    Azidan A koppige jongen FARAO bestond ook en nu alleen in de geschiedenis zo is tamazgha nu ook, leuk die feesje ik zou daar ook voor gezeli heen gaan, kijken waar men van stamt that is it (Li faat maat li maat faat)zo is het nu met Thamazgha Land Kahina (Dihia) komt niet terug en geluukkkig niet KLAAAAAAAAAAr
    neem voorbeeld aan suriname hoeveel culturen leven niet onderling en ik ben niks tegen gekomen op internet waar ze elkaar discrimineren dat is weer zo iets alleen voor marokanen walgelijk walgelijk weeeer.

  27. Azidan
    12 maart 2008 om 02:21 uur.

    Oproep aan Mimoun
    Welke verdeel en heers politiek? Wie heeft Afrika verdeeld zodat zij meer macht zouden hebben over de Beerbers, wij de Imazigehn of De Arabieren?

    Wie heeft Noord-Afrika verdeeld in Marokko, Tunesie, en Algerije

    Wij de Imazigehn hadden ooit gans Noord-Afrika verenigd tot in Egypte met de Murabiteen,

    Arabisch is inderdaad de taal van de Koran, de taal van de Islam, en een van de landstalen van Marokko, als ze in Marokko het Frans beter dan het Tamazight dan zeg ik DIT KAN NIET,

    je zegt dat ze deze organisatie hebben opgericht in samenwerking van de zionisten? Ben je dan geinfiltreerd in hun organisatie, ken je hun registers, heb je in hun archieven zitten kijken, asahbi wat voor onzin zit je hier uit te kramen,

    je zegt tegen mij “Wordt Wakker” ik ben al wakker

    Ik ben een Amsrem, een Moslim, maar IK BEN EEN AMAZIGH, zoals Allah mij geschapen heeft en zolang er geen rechten zijn voor de Imazighen zoals Eigen tv zender, eigen autonomie voor Rif, zal ik blijven ijveren voor het Tamazight,

    Wij Imazighen zijn geen zionisten, geen joden, maar de Arabieren daarentegen zijn de GROOTSTE ZIONISTEN, waar ligt het grootste bewijs : kijk gewoon naar TV,

    Wie heeft er petroleum verkocht aan Israel, ja inderdaad de Egyptenaren

    Waarom verzetten de Arabische landen in Midden-Oosten geen enkele pink, OMDAT ZIJ ZIONISTEN zijn

    En ik heb nooit gezegd dat wij In het Tamazight moeten bidden, helemaal niet,

    Ik zeg opnieuw, ik ben een Moslim maar ik ben geen Arabier, noch gearabiseerde Berber,

    Ik ben een Amazigh, Arifi, ben er trots op, en wil niks te maken hebben met Arabieren, omdat Arabieren een schande zijn voor de Ummah, kijk gewoon naar Palestina, die staan gewoon toe te kijken, terwijl hun broeders afgeslacht worden,

    Amazigh verenigingen hebben NIKS TE MAKEN met zionisme, noch racisme,

    de echte racisten dat zijn de Arabische overheden en BURGERS incluis,

    Omdat een Arabier altijd zijn afkeer uit tegenover de Amazigh en Tamazight in het algemeen, ze leven al 1400 jaar in Noord-Afrika en ze wil het Tamazight nog steeds niet leren,

    En dat van die vereniging die een Jood heeft uitgenodigd dat is dikke zever, en ook indien dat de waarheid is, dan ben ik daar tegen, en wil ik daar niks mee te maken hebben, het is verkeerd,

    maar wie is er Pro-Westers? De Arabieren zijn de meest-Pro Westerse volk op aarde, kijk gewoon naar de actualtiteit,

    Wij willen geen oorlog HELEMAAL NIET, maar indien de Arabieren de Imazighen blijven onderdrukken dan gaat er inderdaad oorlog komen,

    Indien de Imazighen nog steeds in hun EIGEN LAND onderdrukd worden ja dan gaat er zeker een vast een oorlog komen,

    En nog iets het is niet omdat er geen oorlog is dat er niks is tussen de Arabieren en Berbers,

    Het Tamazight moet de Officiele taal worden, naast het Arabisch,, het Tamazight moet in de grondwet komen,

    Marokko moet erkennen dat de Imazighen de oorspronkelijke bewoners zijn, Marokko moet de geldtransfers van Rif naar binnenland stopzetten en rechtvaardig verdelen,

    En Mimoen, eh COBARDI, je moet het buitenland er niet bij halen, want wat er zich in het binnenland van Marokko afspeelt daar heeft het buitenland niets mee te maken

    Die Timazigheen mogen deze vereniging oprichten wat is daar mis mee?

    Dus Arabische vrouwen mogen wel een vereniging oprichten maar Berberse vrouwen niet, omdat het Zionistisch is en Pro-Westers, hahaha wallah heel grappig SOEBHANNALAH

    En ten slotte ik haat Arabieren niet, nooit gehaat, maar ik haat Arabieren die Imazighen haten, dat is’t en nog iets, Mimoun, jouw hysterische reactie zegt veel over jouw ergernis over Imazighen, ik ben verschoten, wekken de Imazighen dan zoveel ergernis op????????

  28. Iris
    12 maart 2008 om 05:07 uur.

    Wow…
    Can’t we just all get along?

  29. mhamed
    12 maart 2008 om 05:48 uur.

    nou nou nou,,,,,,,,,,,,,
    inderdaad wanneer een vereiniging zich wil duidelijk maken wie zij zijn vooral als het imazighen zijn gaan de TROTSE valse arabieren klagen.
    jullie weten toch wel dat juist arabieren van casa en rabat de zionisten , fransen,en spanjaarden hebben geholpen om tamazight niet te mogen bestaan!!!!!
    en wat zien we de dag als vandaag,juist imazighen die totaal geintreseerd zijn in hun roots.
    het zijn wel de imazighen die de trotse volk is en blijft.
    ik zal me diep schaamen als ik een arabier zal zijn,,,,,,,,slijmen en likken daar zijn jullie goed in.
    een amazigh zal liever stierven dan hulp bieden aan kafier,de geschidenis is vol er mee met bewijzen.
    zijn het niet jullie de de imazighen al jaren onderdrukken!!!!!!!!!!!!
    de ISLAM heeft een grote rol mee gespeeld dat wij al hamdoelillh ook moslims zijn,en niet de haters van deze tijd zoals sommogen van jullie boven.MOENA.AL .MAGHRIBIE.LAILA.
    ik ben al hamdoelillah amazigh moslim zo zal ik sterven en niet als arabier likker.

  30. MIMOUN TAFERSITI
    12 maart 2008 om 06:51 uur.

    AZIDAN MOIZAN JIJ BENT EEN ZIEKE LEUGENAAR DAT BEN JIJ IN JOU TEKST KAN JE DUIDELIJK LEZEN HOE HARD JE ARABIEREN HAAT ZIE GEWOON WAT JE ZEGT +

    ik ben een Amazigh, Arifi, ben er trots op, en wil niks te maken hebben met Arabieren, omdat Arabieren een schande zijn voor de Ummah, kijk gewoon naar Palestina, die staan gewoon toe te kijken, terwijl hun broeders afgeslacht worden,

    EN MEER VAN ZULKE ANTI ARABISCHE PRAAT !!! JOU HELE TEKST SCHELD JE ARABIEREN UIT EN DOE JE ALSOF HET VOLK VERANTWOORDELIJK IS VOOR DE DADEN VAN HUN LEIDERS ARABIEREN WORDEN ZELF ONDERDRUKT DOOR HUN REGERINGEN DIE KUNNE ER NIETS AAN DOEN A GEVOELLOZE ZIONIST A ONMENS HET ZIJN NIET DE EGYPTENAREN DIE DIE GAS HEBBEN VERKOCHT MAAR DE EGYPTISCHE REGERIN A WOIZAN OF BEN JIJ ZO DOM DAT JE HET VERSCHIL TUSSEN VOLK EN REGERING NIET KENT ??? BERBERS HEBBEN OOK VEEL SLECHTE DINGEN GEDAAN IN DE GESCHIEDENIS WIE HEEFT DE EMPIRE DU GHANA VERNIETIGD EN VAN DE ZWARTEN DIE DAAR KONINGEN WAREN SLAVEN GEMAAKT ??? WIE HEEFT SPANJE AANGEVALLEN EN AL DIE ONSCHULDIGE GERMANEN VERMOORD EN VERKRACHT ??? ALLE BERBERSE DYNASTIEN HEBBEN KEER OP KEER ELKAAR BEVOCHTEN EN VERMOORD BANU MIRINIA MOHADIN MRABITIN ALLEMAAL HEBBEN ZE ELKAAR BESTREDEN EN HEBBEN ZE VOLKEREN VERMOORD ?? WIE HEEFT VAN DE NIGERIANEN SLAVEN GEMAAKT IN HET GEBIED VAN DE SUDAN WAREN DAT NIET DE TOUAREGS ??? DIE VOLLEDIGE NEGERLANDEN HEBBEN LEEGGEROOFD EN VAN EEN RIJK VOLK SLAVEN HEBBEN GEMAAKT ??? WIE HEEFT ER MEEGEDAAN AAN DE FRANQUISTISCHE COUP IN SPANJE ??? WIE HEEFT KONING SHISHAQ GESTEUND TOEN HIJ HEEL ISRAEL HEEFT VERNIETIGD EN DE TEMPEL VAN SALOMON HEEFT LEEGGEROOFD ??? DAT WAREN ALLEMAAL BERBERS DUS WE ZIJN ZEKER GEEN HEILIGE VOLK VROEGER WAREN ER VERSCHRIKKELIJKE STAMOORLOGEN GEVOERD IN ARIF VOOR NIETS !!! VOOR STOMME RUZIES MOORDEN WE VOLLEDIGE STAMMEN UIT !! DOE ZELF DE GESCHIEDENIS BOEKEN OPEN !!! EN LEES A ZIONIST JE ONTKENT ZELFS DAT SOMMIGE BERBERVERENIGINGEN SAMENWERKEN MET ISRAEL HAHAHAHAHAH !!!!! NOU DAN MOET JE DE ACTUALITEITEN VOLGEN !!! VORIGE WEEK NOG WAREN ER JODEN IN NADOR EN EEN MAAND GELEDEN IS ER EEN ORGANISATIE OPGERICHT VOOR JOODS RIFFIJNSE VRIENDSCHAP MET ISRAEL !!!! ZIONISTEN DUS !!! IN NOORD AFRIKA HEB JE GEEN ARABIEREN DUS DE ARABIEREN HEBBEN ONS NIKS GEDAAN ZE BRACHTEN ONS DE ISLAM EN DAAR ZIJN WE ZE EEUWIG DANKBAAR VOOR DANKZIJ HUN ZIJN WE MOSLIMS !!! JIJ HAAT ARABIEREN SCHELD ZE UIT EN DAN ZEG JE NOG DAT JE NIETS TEGEN ARABIEREN HEBT EN DAT JE MOSLIM BENT HAHAHAHHAA JE LIJKT WEL NETANJAHU OF SHARON EEN ECHTE ZIONISTISCHE LEUGENAAR IK ZEG WEG MET DIE BERBERVERENIGINGEN ISLAMITISCHE VERENIGINGEN HEBBEN WE NODIG VOOR EEN VERENIGDE UMMAH EN GEEN BERBERROTZOOI VAN NATIONALISTISCHE SEPARTISTEN ZOALS JIJ A ZIONIST N TGNA!!!!!!!!

    EN MHAMED VOOR DE DUIZENDSTE KEER ER HEEFT HIER GEEN ENKELE ARABIER GEREAGEERD WE ZIJN ALLEMAAL IMAZIGHEN !!!!! IRIFIEN !!!!! JULLIE ZIJN ZIONISTEN DIE ZICH BEZIGHOUDEN MET SECULIERE SHIRK ORGANISATIES EN ZIONISTISCHE ORGANISATIES ARABIEREN ZIJN MOSLIMS EN ONZE BROEDERS WAT HUN REGERINGEN DOEN DAAR KUNNEN ZIJ NIKS AAN DOEN !!!

  31. MIMOUN TAFERSITI
    12 maart 2008 om 06:55 uur.

    EN NOG IETS AZIDAN NEE IMAZIGHEN WEKKEN BIJ MIJ NIETS OP WANT IK BEN ER ZELF 1 EN ZOALS IK DENK DENKEN DE MEESTE MET MIJ AL HAMDULILAH HET ZIJN GEEN ZIONISTISCHE SEPARTISTEN ZOALS JULLIE DIE KOM IK NOOIT TEGEN IN REAL LIFE !!! WIJ ZIJN MOSLIMS EN DAT BLIJVEN WE EN ARABIEREN BLIJVEN ONZE BROEDERS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! JULLIE VERDEEL EN HEERS TACTIEKEN ZULLEN NIET LUKKEN GA MAAR NAAR ISRAEL MSS ZAL HET DAAR WEL LUKKEN NECHIN AMESREM DAMZIGH!!!!!

  32. Laila
    12 maart 2008 om 07:18 uur.

    Ha ha Mhamed jij hebt zeker een identiteit crisis
    volgens jou zijn mensen uit casa en Rabat zionisten
    dan liever een zionnist dan een KK berber.
    je bent en gefrustreerd Berber zonder identiteit.

    Marokko is een Arabisch land, de taal is Arabisch, en De koran is Arabisch.
    leer mee te leven de waarheid doet pijn.
    het gaat je goed Mhamed

    Mazzel van een Arabische uit Casa

  33. Azidan
    12 maart 2008 om 08:07 uur.

    Mouna, schatje, ik ben niet koppig, jij bent eerder koppig,

    Wie spreekt er hier over Kahina of Farao? Waarom haal je die “Kafir” persoonlijkheden erbij?, voor mij is het zelfs goed dat Kahina vernietigd werd omdat zij een ongelovige was,

    De Imazighen bestaan de dag van vandaag,

    Je moet de Imazighen niet bekijken als een volk dat safi uit het verleden is, want tot de dag vandaag wordt op straat en overal volop Tmazight spreekt, Tmazight is een levende taal, en het wordt gesproken door zoveel jongeren,

    Imazighen kan je niet vergelijken met Farao of andere mythologische figuren uit het verleden

    Het Tamazight is een levende taal en geen dode taal.

    En wat betreft Suriname, nogmaals, neen ik neem geen voorbeeld aan Suriname, omdat in Suriname spreken ze maar 1 taal en geen meerdere talen, er zijn wel verschillende rassen, maar ze spreken maar een taal,

    Me,n moet een voorbeeld nemen aan Spanje bijvoorbeeld waar de Federale Overheid de Catalanen en de Basken respecteert of bijvoorbeeld Zwitserland of Belgie, waar ieder volk zijn taal spreekt

    Ik zeg het nog eens, Het zijn wij niet de Imazighen die deze probleem hebben gestart, het zijn de Arabieren die vanuit Saoudie-Arabie naar Afrika zijn gemigreerd, of gevlucht of de islam hebben gebracht en deze Arabieren hebben dit probleem gecreeerd, door zich niet aan te passen, in Tamazgha, nogmaals Al Hamdoelilah ik ben een Moslim en ik heb dit te danken aan de eerste Moslimveroveringen, waarvoor dank, maar ik ben Moslim en ik blijf een AMAZIGH en geen ARABIER,

    Wanneer een dier andermans territorium betreed dan kan je dit toch begrijpen dat dit voor spanningen gaat zorgen?????

    Wel dit is juist hetzelfde met de Imazighen in Noord-Afrika

    En ten slotte Mouna, in het algemeen zijn het ALTIJD de Arabieren die de Imazighen discrimineren, ik bedoel zelfs de kleinste arabische snotneus op straat zou niet aarzelen om zijn afschuw te uiten over het Tamazight, het is ingebakken, het wordt aangeleerd van jongsafaan,

    Ik heb zelfs jongens gezien die zich Arabisch voelen omdat zij in een Arabische streek zijn opgegroeid maar hun eigen grootouders zijn zelf overtuigde Irifien maar hun kleinkinderen zijn de ziekelijkste Amazighaters, hoe ziekelijk kan je zijn als volk ? Soebhannallah?

  34. Azidan
    12 maart 2008 om 08:52 uur.

    Mimoun, ik geef je gelijk, Riyafa zijn 100 percent Moslim maar Arabieren bestaan uit een grote minderheid Joden en Christenen kijk naar Libanon, Irak, Syrie

    Voor zover ik weet is “Berber” geen Amazigh maar gewoon een Darija-arabier die zich voordoet als een berber, ik kan het zien aan zijn reacties

    Mouna is een Arabische meisje ofwel een Gearabiseerde berberse,

    een echte ARIFI een echte AMAZIGH PORO, een AMAZIGH IN HART EN NIEREN, geen shmet, geen verrader, zal nooit goed praten over de vervloekte arabieren, want een volk als de Arabieren is erg,

    De Arabieren hebben vele Irifien afgeslacht enkel in de Jaren van Lood (1956 )enkel, hebben zij een ravage aangericht, ze hebben vele Irifien ontvoerd, tot op de dag vandaag weten bepaalde familieleden nog steeds niet waar zij zijn,

    De grootste wens van sommige Arabieren is “de verdwijning van het Tamazight uit Noord-Afrika”

    De Arabieren weten dondersgoed dat de Imazighen n Arif en de Issousien van het Zuiden, die zij afstempelen als “BARBAREN” de draaiende motor van Marokko is,

    Ze weten niet dat Marokko bij de gratie van de Imazighen bestaat, en dat Marokko een welvarend land aan het worden is door het hard labeur van de Imazighen,

    Ik bedoel al die winkeltjes, en al die huizen, en al de economie in Marokko komt van de steeds Tamazightsprekende Berbers,

    Nog niet zolang geleden heeft Hosny Mobarak de opdracht gegeven om elke Palestijn dood te schieten die de muur wilt overschrijden, ik bedoel Mimoun, kom je op voor zulke mensen???? Zoals Khadafi de Zot en Hosny Mubarak?
    Kijk gewoon hoe ze Saddam opgeknoopd hebben????

    En de koning van Dubai, heeft een eilandje gebouwd in het midden van de oceaan, kijk wat voor een geldverspilling,?????? de vorige keer zag ik op Tv hoe een Arabier Bush kuste, soebhannallah HADAL MOONKAR

    Door het feit dat de Arabieren de macht hebben gekregen in Noord-Afrika, is Noord-Afrika niet meer het gevreesde land dat het ooit was, ik bedoel nu heb je HOMOHUWELIJKEN in Ksar el Kebir en in Marrakesh, nu heb je al fasad overal, mensen die hun dochters aan Prostitutie geven, Arabische meisjes die gewoon zomaar instaoppen in de wagen,

    Vroeger Moest AMERIKA DJIZIA betalen aan de Imazighen Zeerovers, of Barbaarse zeerovers zodat zij mogen varen langs de straat van Jebel Tarik, nu is Marokko een Sekspop geworden van Amerika, en dit hebben wij te danken aan de Vervloekte Arabieren

    Al die Amazighverenegingen hebben niks met Zionisme en Separatisme te maken, men moet stoppen met telkens de Amazigh verenigingen te associeren met Zionisme,

    Elke Amazigh vereniging distantieert zich van de Joden en Zionisme, en nog iets, wie beschermd er de Joden in Marokko, niet de Imazigehn, maar de Arabische Overheid,

    Mimoun , kom alstublieft geen ongegronde beweringen schrijven die OP NIKS gebaseerd zijn, als ge denkt dat die verenigingen voor Israel werken, kom dan met bewijzen????

    Ik moet lachen wallah je zegt “onze dierbare broeders de Arabieren” hahahaha

    Inderdaad je hebt goede Arabieren, dat zijn onze dierbare broeders, Arabieren die zeggen “Een Arabier is niet beter dan een niet-Arabier, een niet-Arabier is niet beter dan een Arabier”

    Zulke mensen zijn onze broeders,

    In Marokko heb je niet “EEN” taal

    In Marokko heb je verschillende talen, zoals Tashelhit, Tarifit en Tamazight en Darija,

    Allah heeft ons in verschillende volkeren en stammen geschapen opdat wij mekaar zouden leren kennen, maar het probleem is, Arabieren willen niks weten van het Tamazight, uit HOOGMOED (Al Kibr) en Sjeitaan was ook HOOGMOEDIG, en de Joden waren ook HOOGMOEDIG

    En Imazighen die zehma gelijk Mimoun praten wallah DAT ZIJN ZIEKE MENSEN, weet je waarom? Hoe kan een Amazigh nu zo praten als Mimoun? Soebhanallah, ik ben verbaasd, ……hoe kan je je eigen roots vergeten,

  35. Azidan
    12 maart 2008 om 08:57 uur.

    En nog iets Mimoun, het feit dat je van Tafarsit bent zegt veel, dat kleine stammetje Tafarsit,

    Ik ben een Awayagher, al mijn familieleden zijn strenge Moslims en mijn voorouders waren rasechte Mujahideen,

  36. Abderrahim
    12 maart 2008 om 09:25 uur.

    @Mimoun Tafersiti
    Je loopt hier de boel te belazeren met je schijnheilige woorden. Dat de koran in het arabisch is geschreven en wij moslims zijn, betekent nog niet dat arabisch onze taal moet worden. Kijk naar Indonesië, grootste moslimland, dat niet eens arabisch spreekt. Bovendien kent Allah ALLE talen. Dus als je tijdens het bidden om bepaalde dingen wilt smeken of vergiffenis wilt vragen, dan mag je dat in elke taal doen. Dan begrijp je tenminste wat je zegt en zeg je dat met gevoel, in plaats van in het arabisch iets uitkramen wat je helemaal niet begrijpt. Ik ben het 99 procent eens met azidan. Een oorlog vind ik namelijk te ver gaan. Je eigen moslimbroeders doden, die de Islam voor je heeft verrspeid, gaat naar mijn inziens te ver. Maar die schijnheilige gearabiseerde berbers MOETEN de imazghian erkennen, ook al zijn ze t zelf, en willen ze dat niet toegeven. Het is gewoon misselijkmakend om te horen dat het Frans vaker wordt gebruikt en belangrijker is dan het Tamazight. Als die corrupte regering nou eerst die twee talen laat verwoorden. Ook belachelijk dat er vroeger alleen een Franse, Spaanse en Arabische journaal op de Marokkaanse televisie waren in plaats van een berberse journaal. Taal heeft NIKS met geloof te maken. Punt uit.

  37. Abderrahim
    12 maart 2008 om 09:31 uur.

    Ik hoor hier mensen allerlei dingen uitkraaien over zionischtisch dit en dat. Voor de mensen die nog niet weten wat het woord betekent: het streven om de Joden naar een eigen zelfstandige, nationale staat in Palestina terug te brengen.
    Zeg mij aub wat dit met deze vereniging te maken heeft. Ik haat joden, maar deze vereniging absoluut niet. Dus houd je kanker bek dicht als je niet weet wat je zegt.

  38. moena
    12 maart 2008 om 11:24 uur.

    mhamed je hebt me verkeerd begrepen ik praat ook rifia met trots, dat er dingen worden georganiseerd helemaal top, (erkenning)dat ieder stam zijn manier van doen heeft en moet respecteren ook top,riafa hebben eigen manier soisa eigen manier amazigh atlas en arabisch hebben eigen manier maar als we buiten lopen zijn we één en dat is marokanen dat de ene moderner is dan ander of geloviger dan ander, maar ik zeg alleen dat ik voor één marokko ben en één taal die ons verenigt en dat is arabisch.sommige imazighieen (neg) roepen dingen waar ik schrik van krijg Ajouma.

  39. Abdars
    12 maart 2008 om 11:59 uur.

    @ Meneer CAPS LOCK you boze, ondoordachte, valse, beschuldigende, oordeelende uitspraken zeggen genoeg!

    Wij zijn geen nationalisten

    Wij willen geen eigen land ( kan niet omdat iedereen dezelfde afkomst heeft)

    Wij zijn geen seperatisten

    Wij willen alleen rspect voor de taal die wij duizenden jaren spreken voor Arabieren bij ons kwamen.

    Als je dit niet begrijpt kom maar naar Breda dan sla ik je KK smoel kapot KK NAZI!!!

  40. Abdars
    13 maart 2008 om 12:06 uur.

    Diegenen die Imazighen niet hun eigen taal laten spreken en niet hun cultuur mogen uiten, zijn de ware nationalisten.

    Iedereen moet doen zoals de Arabier, want de Arabier is de moslim eb beschaafd en at zijn wij Imazighen dieren? Wat is onze taal? Wat is onze taal wartaal, zonder gramatica of regels? Wat is de geschiedenis van de Amazigh.

    Als jullie geen respect voor Imazighen hebben, zeg ik 1 dien
    Ara Bier= Haal bier haaha wie zijn de alcoholisten, wie zijn de mannen kun je je afvragen. Wie heeft de kolonisatoren Irrumyan bevochten….de Imazighen ja en niet de verraders uit Rabat die ons land hebben verkocht door de schulden die ze hebben gemaakt.

    Weet je wat als je ons Imazighen respecteert houd ik je bij mijn hart,als je ons beledigd en onze taal wil afpakken….dan kun je beter heeel snel je koffers pakken!!!

  41. Abdars
    13 maart 2008 om 12:09 uur.

    Timazighen trek je niets aan van deze diskussie jullie doen goed werk voor onze meiden, beter dat ze betrokken zijn bij jullie vereniging dan een studenten vereniging waar niets van onze cultuur wordt geetaleert.

    Ga zo door een dikke pluim voor jullie, jullie zijn goede vrouwen!

  42. moena
    13 maart 2008 om 12:10 uur.

    en trouwens ik begin dit gezeur een beetje zat te worden over tmazight dit tmazight dat wat een gezeik, ik praat het zonder over na te denken maar ik zou het mijn kinderen niet willen leren het geeft je geen brood alleen berbers in nederland zijn er naar mijn gevoel zo intens mee bezig in nador praten ze ook bijna allemaal arabisch.heb ik gehoord, jeetje wat is iedereen hier kopig man en maar schelden, een marokaan zijn is al erg genoeg in deze tijd hahahahhhahha

  43. Moslima Karima
    13 maart 2008 om 10:44 uur.

    Volledig met je eensss met je mouna, wat maakt het nu uit of je arabier of berber bent? we zijn allemaal Marokkaans toch? met berbers ben je weinig buiten Marokko. Arabisch is belangrijke taal die van ons geloof. Ik ben ook van Nador, midar om juist te zijn maar we wonen ook in bario chino en ik hoor er veel arabisch van onze eigen rwafas.. waarom is het belangrijk dat ik het mijn kinderen moet aanleren? Met Arabisch zijn ze genoeg dan snappen ze tenminste de koran. Ik ga wel ni in discussie met die racisten zie hoe ze arabieren uitschelden voor niets… en dat noemt zich moslim? Die tamazigh gedoe is inderdaad bullshit…

  44. mhamed
    13 maart 2008 om 11:11 uur.

    LAILA,,,,,,,,,,,
    1916 durfde zionisten uit jouw stinkende stad rabat en casa niet te praten want uit amazigh land RIF was een man die ballen had waar jij in kon in kriupen met je hele familie als je dat tenminste hebt.
    de dag als vandaag hebben jullie vrouwen en jullie dierbare verkocht aan zionisten en kafieroen en jij beweerd dat IK mijn indetiteit aan het zoeken ben!!!!
    waar komen de meeste homo’s vandaan?juist casa en rabat.
    MAROKKO is inderdaad een arabiche land met een hoop zieke geesten zoals jij met laag niveau,de waarheid waar jij over hebt is jou waarheid en niet de mijne.
    wat heeft de hele arabiche wereld bereik met jouw marokko er bij?
    mensen onderdrukken en stelen zuipen hoerenlopenrs dat zal jullie bezig houden tot de dood.
    ik als een trots moslim met trotse amazigh roots zal voor je bieden,

  45. Azidan
    13 maart 2008 om 02:00 uur.

    Mimoun Tafersiti, jij bent een gestoorde arabier, da’s het enigste wat ik kan zeggen

  46. Azidan
    13 maart 2008 om 03:34 uur.

    Aan Moslima Karima,

    het maakt inderdaad niks uit of je Amazigh of Arabier zijd of Chinees of Turk of Pakistaan,

    Maar een Amazigh heeft evenveel recht om eenvereniging op te richten als een Indonesier of als een Chinees, of een Afghaan, of een Turk, we zijn allen Moslims,

    Wanneer een vereniging opgericht wordt moeten de Arabieren en gearabiseerden hun COMMENTAAR voor zichzelf houden, want hun commentaar getuigd pas van Racisme, en nationalisme,

    Allah heeft nu eenmaal de mensheid in verschillende volkeren geschapen, Allah zegt dit zelf in de Koran

    in verschillende talen, in verschillende rassen dus moeten we dat ook respecteren,

    En als je naar boven scrolt dan ga je zien wie deze hele heisa gestart heeft

    Namelijk “Berber, Mouna en Al Maghribi” kijk gewoon naar hun reacties,

    Een Arabier is een ander volk, en een Berber is een ander volk OOK AL WOON JE IN HETZELFDE LAND, ook al BEN JE EEN MAROKKAAN

    dit wil niet zeggen dat Berbers = Arabieren, dat kan niet, dat kan gewoon niet,

    De grootste onzin dat ik gehoord heb is wanneer ze zeggen “we zijn toch allemaal marokkanen”

    dat klopt ook we zijn allemaal Marokkanen, Maar Marokko bestaat nu eenmaal uit twee volkeren, namelijk de Imazighen enerzijds en anderzijds de Arabieren of gearabiseerde Berbers of whatever,

    Zolang de Arabieren ons met rust laten en hun commentaar voor zichzelf houden zoals wij dat ook doen, zoals wij hen opgevangen hebben in Noord-Afrika, dan zal er nooit discussie zijn,

    , wij hebben hen opgevangen, wij hebben hen grond gegeven, zoals de Ansar met de Mohajiroen, ten tijde van de Profeet vzmh

    Wij Imazighen hebben de Arabieren omarmd in Noord-Afrika, dus moeten de Arabieren in Noord-Afrika de Oulad Al Blad namelijk de Imazighen RESPECTEREN,

    Ik bedoel we hebben de Romeinen, Vandalen, Byzantijnen, Fenicieres , Grieken, Fransen en Spanjaarden weggejaagd dus we zijn ook in staat om de Arabieren weg te jagen,

  47. soldier
    13 maart 2008 om 03:42 uur.

    hahahahahahahhahahhahaha

    en dit is 1 land 1 volk 1 vlag 1 nationalitiet
    maar toch kraken ze elkaar af om wat er is gebeurt in het verleden hahahahha
    2008 we horen te leren van het verleden

    ik ben nog riffie nog arabische nog nederlander
    ik ben wel een mocro

    waarom altijd zo terwijl ik met elke arabisch gast of chick rifiesch gast of chick
    gewoon goed kan opschieten
    en ja ik vind dat de rifoua hun cultuur mogen behouden en laat niemand dat van ze nemen want zonder hun bestond niet de marokko van vandaag

    majah hoe de fuck give a fuck als er in 1 land al moeilijk doen om hun ras vertel me hoe gaan we vrede zien als er zelfs struggles zijn met mensen van dezelfde volk laat me niet lachen en ga wat anders doen dan elkaar haten

    we zullen altijd 1 volk 1 geloof 1 nationaliteit 1 hart 1 ziel hebben
    laat je trots boven op en laat haters hun conclusie trekken

    JEBLI – RIF _Gebergte waar de Hasj vandaan komt

    you can hate now

  48. Arabier
    13 maart 2008 om 04:58 uur.

    Ik ben een moslim, praktiserende moslim en hmdlh Islam is geen ras geloof.

  49. moena
    13 maart 2008 om 05:04 uur.

    leila ga je berka zoeken ,want als je die vind dan kan je je roots ook vinden.Of je tent in de Sahara mischien staat ie er nog, want naar je houding en koppigeheid en niks anders kunnen verzinnen dan kk zolaag weer tegen berber verschil je niet veel van sommige van hun.Je bezit echt geen spateltje bloed arabisch,want arabieren die ik ken zijn zeer beleeft en hebben respect al vinden ze een rifie (mkeleg )uit li7tiraam op dat moment zouden ze dat niet mischien wel achter zijn rug om.wat ik ook achterbaks vind.in kaza stikt het ook van riafa.amazigh atlas,soissa en heel veel ook uit tafilaat en omgeving je kan discrimeneren wat je wilt imazighieen zijn de ORGINELE bewoners kijk als een nederlander discrimeneerd dan zou ik zeggen oke het is zijn land maar JIJ wat ben JIJ wie stel jij now voor No one.

  50. moena
    13 maart 2008 om 05:21 uur.

    ook zo iets doms een gefrustreerde beber zonder indentiteit zeg je hij zegt toch dat hij een amazigh is,een marokaan dan weet hij toch zijn identiteit deeeeeeeee hij zeg toch niet van, wie ben ik een nederlander of marokaan dan is wel identiteit crisis,maar het is niet het geval zo dom (MKELGA) ben jij, we blijven je corregeren .

  51. Azidan
    13 maart 2008 om 07:41 uur.

    En ten slotte,

    De Arabieren wonen al 1400 jaar in Marokko en geen een van hen spreekt geen letter Tamazight,

    Ze wonen in hartje Tamazgha, en ze vertikken het om het Tmazight te leren en om toch tenminste een inspanning te verrichten,

    En ook, het is niet omdat je Arabisch spreekt dat je een betere Moslim bent, want de beste Moslimgeleerden waren allemaal NIET-ARABIEREN

    Zoals Al Boechari en Moeslim, Al Albani, zoals Averroes, Ibn Farnas, AlBaitar,

    Het waren ofwel Berbers, Perzen, Turken, Afghanen, Grieken (bekeerde grieken), Bekeerde Andalusiers,

    Hetgeen ik opmerk is hoe meer een volk Arabisch spreekt, hoe meer zondes zij plegen soebhannallah, ik heb niks tegen de Arabieren, integendeel, in de eerste plaats zijn de Arabieren onze Moslimbroeders,

    Maar wat ik vaststel in m’n vriendenkring is dat Arabieren of wannabe-Arabieren (gearabiseerde berbers, of berbers die een ziekelijke liefde hebben voro het Arabisch) meestal zondig zijn, en zich veel sneller gaan inlaten in haram zaken,

    de Arabische meisjes bijvoorbeeld zijn meestal veel losser, en veel moderner,

    De Arabieren hoe je het ook mag keren of draaien, ook al is de Koran in het Arabisch, enzo ook al is de Profeet vzmh een Arabier zijn in het algemeen een verdorven volk, Ibn Khaldoen heeft een hele goede beschrijving gegeven van hen,

    En wie zijn taal verkoopt voor “brood”, wie geld belangrijker vind dan zijn taal is pas een verdorven ziel en zal afrekening moeten afleggen bij Allah,

    want wij gaan afgerekend worden op alles, op onze gezondheid, op onze taal, op onze familie, op onze tijd, indien het Tmazight slecht is dan heb ik een vraagje waarom heeft Allah dan het Tmazight geschapen???? Is het Tmazight dan gewoon verzonnen door de mensen? Waarom heeft Allah ons zo geschapen in volkeren en stammen?

    En al degenen die zeggen dat Tamazight geen brood op tafel brengt dan zegt ik dit “Als het Tamazight geen brood op tafel legt, en dus economisch niks voorstelt, zeg me dan hoe het komt dat al die Paleizen in Casa Blanca van Berbers is, spraken ze dan Arabisch?

    Hoe komt het dan dat de Banken in Marokko gevuld worden door Imazighen, hebben de gastarbeiders Arabisch moeten spreken? om al dat geld te vergaren?

    Het leren van het Arabisch GARANDEERT NIETS NADA WALOU, indien je bijvoorbeeld het KORANARABISCH zou leren of de Loegha Fusha dat is iets ander, dat is veel beter, deze taal heb ik heel veel respect voor, met deze taal kan je Koran begrijpen en kan je bepaalde lezingen begrijpen

    Maar wat heeft de Darija-straattaal te maken met Islam en Koran???
    Darija-Arabisch wordt niet eens erkend door de Marokkaanse overheid

    De Arabieren stellen ECONOMISCH NIETS voor, dus in Godsnaam waarom zou ik het Arabisch leren, zehma moet ik mijn moedertaal achtrewege laten om mijn brood binnen te brengen? Soebhannallah

    La Hawla Qoewata Illa Billah

  52. Abdars
    13 maart 2008 om 08:25 uur.

    Ik weiger mij tegen Joden af te zetten omdat ik dan bewijs een echte mouslim te zijn in de ogen van jullie?

    Wat een grote onzin, Joden zijn mensen net als moslims.

    Ik heb niks tegen de Joden net zo min ik iets voor de Joden heb!

    Zij waren in ons land lang voordat er iets als een Arabie was.

    Jammer dat de Arabisch talige Marokkanen zo spastisch reageren en Imazighen meteen Koufar noemen als wij onze taal willen sreken, we worden zelfs zionisten genoemd!

    Hoe durven jullie? Wallah ik vraag mij dat serieus af.

    Jullie maken mij echt boos, ik moet persee als een Arabier doen anders ben ik een Koufar?

    Jullie weten niet dat wanneer jullie dit zeggen de Islam jullie net verlaten heeft, sorry broeders en zusters.

    Als het Tamazight wordt afgeschaft is dit ware nationalisme, het is een levendige taal en de emancipatie is in Marokko en stuk verder dan bij de nauwe hoofden van menig Marokkaan in Nederland merk ik hier.

    In Marokko net zoals andere Maghreb landen Algerije bv. wordt het al onderwezenen is het doorgevoerd in het nieuws en onderwijs. Nog niet officieel in de grondwet maar dat komt door al die narrow minded onrespectvolle absoluut denkende Marokkanen.

    Luitster naar jezelf, wij moeten allemaal Arabisch spreken ant dat is de taal van de Islam…Moeten? suggereert dwang>>dwang leidt tot haat….haat leidt tot ellende…

    Nogmaals ik zie alle Marokkanen als 1 volk met subgroepen die allemaal hn eigen taal spreken.

    Algerijnen zijn onze broeders, laat je niet gek maken door nationalisten. Alle Maghrebbijnen zijn 1 volk met een Arabo-Amazigh cultuur.

    Misschien zijn de Imazighen te soft geweest en moeten we ons meer en luider uitspreken voor anderen weten dat onze taal belangrijk voor ons is. Of respecteren jullie ons gewoon zoals normake mensen doen.

  53. Abdars
    13 maart 2008 om 08:29 uur.

    Wallah ik ben echt trots op de Timazighin, ik steun jullie helemaal..

    Dit zijn echte vrouwen die hun cultuur respecteren en hun voorouders.

    Timazighin go go……vooruit

  54. moena
    13 maart 2008 om 08:42 uur.

    berka ik bedoel BERAKA

  55. moena
    13 maart 2008 om 10:33 uur.

    zidan er zit een stuk waarheid in wat je zegt jij zegt nu op nette manier je punt zonder over iedereen te gaan schelden zo kunnen we mekaar beter begrijpen en elkaars mening respecteren ik zeg ik spreek rifia met trots maar naast die taal doen( shaab gmisaat en sidi sliman) amazih atlas ook en soissa naast hun tmazight arabisch spreken dat is mijn voor keur zo hebben we éénheid.stel je voor als iedereen alleen tachelhiet ,mazghia en rifia arabisch zouden spreken het zijn toch drie verschillende dialecten die tmazight waarom niet zoals het nu gaat naast onze tmazight want niemand verbied het ons, gewoon de taal van onze profeet spreken arabisch taal maakt al die volken bij elkaar één dat is toch beter.ik zeg ik wel dat niemand respectloos tegen mij praat of schatje noemt ik ben getrouwde vrouw met drie kinderen heb respect ik eis respecthahahhaah.
    arabisch taal maakt ons één

  56. moena
    13 maart 2008 om 10:56 uur.

    tmazight geen brood op tafel omdat je er mee niet verder komt dan midar/ en aknol in aoui spreken ze arabisch nador hoesima vroeger in rif waren weinig scholen nu leert bijna iedereen arabisch alle jongeren die naar school gaat spreken arabisch.tmazight gaan leren dat kan toch niet ze moeten dus tmazight narif ,tmazightnchloeh en tasosiet dat is toch niet relevant ik zei toch mijn idee beter gewoon ARABISCH zie je dat ik gelijk heb.

  57. laila
    14 maart 2008 om 09:09 uur.

    Mhamed met je koppigheid en je negatief verhaal kom je nergens, en dat je moslim bent daar heb ik mijn twijfels over…. ……
    Moena ga wat manieren leren,
    Moena zoek je werk mag jij bij mij als dientmeisje werken mijn huis is zo groot ,
    dus bij deze……….

    het gaat jullie goed mensen.

  58. MOSLIMA KARIMA
    14 maart 2008 om 10:04 uur.

    Azidan zegt dat berber een arabier is dat moena een arabier is en iedereen die tegen deze fitna is terwijl jij moena jou zelf een riffia noemt een berberse dus? dus dan ben ik ook een arabier omdat ik moslima ben en tegen die verdeeldheid? is dat geen racisme ons een ras noeme da wij ni zijn? ik vind mijn kinderen berbers aanleren niet belangrijk ze zijn er later niets mee punt uit bij ons in nador is het bijna zelfs niet meer nodig om je kinderen tarifit aan te leren ze groeien er allemaal met arabisch op nu…

  59. soendoes
    14 maart 2008 om 02:04 uur.

    pfff, waar gaat dit over!!!!

    Laat het verleden rusten, er is een hoop veranderd in Marokko.
    Niemand moet het lef hebben iemands taal of cultuur te verbieden, daar moet je gewoon voor vechten, maar met verstand en respect voor de ander.

    Wees blij dat Marokko in de vorige eeuwen een islamitisch land is geworden, anders zouden we nog steeds de zon en andere voorwerpen aanbieden of zelfs Christelijk zijn.

    Mensen schelden hier Arabieren uit, dat ze terug moeten gaan naar saoudie Arabie enzo, pfff wat een belediging tegenover de Profeet (sws)die zijn volgelingen opgeroepen heeft om de boodschap van de Islam over de wereld te verspreiden, en zij dat ook dus deden door te paard naar andere landen gingen…….

    Ik denk dat zowel sommige arabieren als berberse en eigenlijk allerlei rassen misbruik maken van hun achtergrond om hun haat jegens de ander goed te praten….STOP DAARMEE!! WIlders is daar een grote voorbeeld van….

    Laten we in plaats van haat voor elkaars kleine rasjes in Marokko te koesteren energie stoppen in het opbouwen van een mooie Marokko, waar alle rassen in vrede met elkaar kunnen leven.

  60. Karin
    14 maart 2008 om 02:30 uur.

    salaam allemaal,

    Met afschuw lees ik deze berichtjes!
    Zo komt er nooit een einde aan de haat in de wereld.
    We zijn gewoon allemaal mens.
    Ik ben Nederlandse van geboorte,en ga over 4 weken voorgoed in Marokko wonen insah allah.
    Waar hoor ik dan volgens jullie bij?? Ik ga namelijk in de provincie Hoceima wonen.
    Sla toch eens de handen samen,en luister naar het woord van Allah.
    In welke taal dat is,maakt geen bal uit hoor. Heb respect voor elkaar.
    Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

  61. Abderrahim
    14 maart 2008 om 02:50 uur.

    @Moena
    Ik ben het wel met je eens. Arabische taal schept eenheid in ons land en de omgeving. Maar het berbers moet ook invloed kunnen krijgen, anders wint het nooit terrein. Logisch dat nu iedereen arabisch spreekt.

  62. 100% RIFTON
    14 maart 2008 om 03:53 uur.

    hier nog 1 ben 100% awayaghri en trots op!!!!!!! mijn grootouders zijn gestorven voor marokko (el khattabis zijn mijn familie!) maar moet niets hebben van die nationalisten die willen marokko in een 2de irak veranderen berbers vs arabieren, niets van aantrekken wij moslims weten wel beter al hmdll! zo’n verenigingen zijn gewoon nationalisten ze wille een eigen rif republiek of een tamzanstaat ofzoiets, gewoon wack joh 😀

  63. Juwahair
    14 maart 2008 om 06:32 uur.

    Voor ik vals beschuldig word: Ik ben een pure tarifecht uit rhocima!

    En ik vind dit helemaal niets joden en christenen verzamelen zich en maken een eenheid en wat doen de moslims onderling?? ze benadrukken de ONDERSCHEID!!! waarom kunnen we gewoon niet overeenkomen zonder al die haat? Profeet mohamed was toch een arabier! De Arabieren brachten ons de Islam anders waren we stenen aan het aanbidden, dankzij hun hebben we dit hele mooie geloof en wij moeten hun nu ineens bestrijden?? Wat een ondankbaarheid en bovendien kufr!! De Arabische taal zorgt voor onderscheid in marokko want de berbers kunne elkaar niet begrijpen en arabieren kunnen ons niet begrijpen, het is een handig communicatiemiddel en bovendien de taal van de ISLAM! Die vereniging wil gewoon inspelen op de eenheid die tussen de moslims is en die breken, helaas! Dat velen zo BLIND zijn en dat NIET inzien!!

  64. Azidan
    14 maart 2008 om 07:00 uur.

    Moslima Karima,

    een moeder met een kindje die ook nog moslima is en die dus praktizerend is gaat zich niet bezighouden met reacties te zetten op Internet, je mag je kind opvoeden in eender welke taal dat je wilt, zelfs tot in de hoogste berg van Rif, je mag doen wat je wilt, je bent niet verplicht om het Tmazight te spreken, maar ik zeg nogmaals Arabieren en Pro-Arabische Berbers moeten hun commentaar voor hunzelf houden en moeten respect tonen en moeten aanvaarden dat er NU EENMAAL IMAZIGHEN ZIJN DIE ZICH AMAZIGH VOELEN

    En nog iets er is geen VERDEELDHEID maar er is een DIVERSITEIT die dus gerespecteerd moet worden, die diversiteit komt van Allah zelf, Allah heeft de wereld heel divers geschapen, dus moet men daar ook respect voor tonen,

    je moet een verschil kunnen maken tussen verdeeldheid en diversiteit

    De politiek van de Arabier is zeer bedriegend,
    De Arabieren geven de Imazighen de indruk dat ze erbij horen, dat er dus EEN taal is, en dat we dus EEN volk zijn, enzo, om de Amazigh te misleiden maar ondertussen worden de Imazighen ONOPVALLEND gediscrimineerd,

    zoals geen TV zender, zoals geen erkenning van Het Tamazight als officiele taal, zoals vervalsing van de geschiedenis, zoals de achterstelling van de Amazigh-streken, zoals geen Amazigh-onderwijs op school, elke poging om dus EEN ALGEMENE AMAZIGH taal te maken wordt tegengewerkd, In Marokko wordt enkel in het Frans gestudeerd, en in Marokko wordt het Frans zelfs beter geact dan heet Arabisch, de taal van de kolonisator werd zonder aarzelen aangenomen, terwijl onze Profeet vzmh heeft gezegd

    “Wie een Kafirvolk nadoet is een van hen”

    En Soendoes, onze Profeet vzmh heeft de opdracht gegeven om het woord te verspreiden inderdaad maar niet om oorspronkelijke bewoners in hun eigen land te gaan onderdrukken, in dat geval mogen ze gerust terug gaan naar Jazirat Al Harab, en de gearabiseerde berbers mogen gerust mee,

  65. moena
    14 maart 2008 om 07:16 uur.

    leila dommie ik heb al een baan waar jij alleen van kan dromen,door dat ik in mijn zwangerschapverlof ben,normaal heb ik geen tijd, ik ben gaan surfen en wat ben ik tegen gekomen jouw toen dacht ik, ik ga even die heropvoeden.over een dienstmeid gesproken er heeft een illigale me aangesproken (als jij)toen ze me zag op weg naar me werk now je het zeg was jij het niet.erg kinderachtig ben jij, ik heb jouw manier over genomen hoe vond je die.

  66. moena
    14 maart 2008 om 07:41 uur.

    karin je weet het toch van je eigen soort moet je het hebben, ik vind dat je mooi gesproken hebt .ik zie die leila voor me tegen een Nederlander zegen O maar ik ben een arabier/ marokaan geen domme berber /marokaan, want dit fenomeen heb we ook Nederlanders geleerd die onderscheid.want een tijdje geleden kwam een marokaanse jongen stage lopen toen zei mijn Neder collega of hij arabisch of berbers sprak. ik wist niet wat ik hoorde.

  67. Jebli du Tanger
    14 maart 2008 om 07:51 uur.

    MAROKKO = AL MAMLAKIJA AL MAGHREB AL ARABIJA OFTEWEL ARABISCH MAROKKO!
    LANDSTAAL = ARABISCH
    OFFICIELE LANDSTAAL = ARABISCH
    DE RIJKSTE EN MACHTIGSTE MAN VAN MAROKKO DE ALMACHTIGE MONARCH = DE CHRIF ARABIER MOHAMMED 6
    WELKE DYNASTIE REGEERT ER IN MAROKKO = DE ARABISCHE DYNASTIE ALAWIETEN
    TOT WELKE UNIE BEHOORT MAROKKO = DE ARABISCHE UNIE
    TOT WELKE ANDERE UNIE BEHOORT MAROKKO = DE MAGHREB ARABE UNIE OFTEWEL DE ARABISCHE MAGHREB UNIE
    ALS WELK VOLK WORDEN DE MAROKKANEN WERELDWIJD GEZIEN = ALS ARABIEREN
    WAT IS DE TAAL VAN WETENSCHAP 14 EEUWEN LANG IN MAROKKO = ARABISCH
    WAT IS DE TAAL VAN DE PROFEET = ARABISCH
    WAT WAS DE PROFEET MOHAMMED VZM = ARABIER
    UIT WELKE LAND KWAM DE ISLAM EN DE PROFEET = SAUDIE ARABIE BIJ DE ARABIEREN
    WELKE TAAL SPREKEN DE MEESTE MENSEN IN NOORD AFRIKA = ARABISCH
    WELKE TAAL SPREKEN ZE IN ALLE GROTE STEDEN IN MAROKKO = ARABISCH
    WAT IS DE TAAL VAN HET PARADIJS EN HIERNAMAALS VOLGENS DE MEESTE ULAMA EN TALLOZE HADIETHS = HET ARABISCH

    Is het berbers dus belangrijk? Simpelweg nee. Hoe kan het berbers erkend worden welke berbers moet er erkend worden er zijn zoveel dialecten? Moeten alle marokkanen alle dialecten gaan leren??? Wat hebben ze ermee= Simpelweg niets. Er zijn duizende dialecten en verschillende berbertalen in Marokko waarmee men niets is. Dus laat het voor wat het is alleen in het ARABISCH kunnen mensen elkaar nog verstaan hoe moet een riffie met een soesie of shalhi communiceren of met een sahrawi??? IN WELKE BERBERTAAL???? Gaat niet conclusie= Arabisch is en blijft de enigste nationale taal de enigste taal die de eenheid waarborgd, de taal vd islam en koran en profeet en de taal die de meeste marokkanen deftig kunnen leren en begrijpen en die onmisbaar is voor marokko zodat de verschillende marokkanen elkaar kunnen begrijpen en kunnen communiceren. Het berbers is een reeks dialecten en talen die goed is om thuis te spreken of in de bergen meer kan het niet worden.

  68. soufyan (arabier)
    14 maart 2008 om 10:30 uur.

    Waar maken jullie zich druk om da is maar 1 vereniging geen wereldramp he alsof da die ene vereniging zoveel invloed ga hebben op marokko ze .
    En dan als da invloed heeft op marokko betekent dat dan bv. de arabieren daar niet meer binnen mogen. Zolang dat iedereen in marokko welkom is is alles oke

    Kunnen jullie ni gewoon HAMDOULILLAH zeggen en vertrouwen op allah als er iets gebeurd dan heeft allah het zo gewild niks aan te doen begrepen allemaal ??

  69. Azidan
    14 maart 2008 om 11:15 uur.

    @ Jebli

    je mag denken wat je wil en toch blijft Marokko een AMAZIGH land

    Het berbers is belangrijk, en de 3 AMazightalen moeten erkend worden, het is niet dat er MAAR EEN amazightaal erkend moet worden, AL de talen moeten erkend worden ALLEMAAL al de 3 CAPISH

    verder zijn er geen duizenden dialecten zoals jij zegt eh kleine jebli, er zijn maar drie talen en deze drie talen hebben accentverschillen da’s al,

    Waarom zeg je ” wat moet een sousie tegen een rifie zeggen”

    ik zeg “dat zijn uw zakens niet eh jebli, en derbij nog een sousie blijft in Sous zijn Tasousiet praten en een Rifie blijft Tarifit praten, en indien beide volkeren met elkaar willen praten dan kunne ze het Standaart Tamazight praten, het is niet da ge dagelijks in contact bent met iemand van Sous of met een Sahrawi elk volk zijn taal da’s al, en als er uitzonderlijke situaties zijn waarbij een Sahrawie tegen een Arifi moet praten dan kan ofwel het Standaart Tamazight of wel het Standaart Arabisch gebruikd worden,

    Het Tamazight wordt overal gesproken zelfs in hartje Fes en Casa Blanca

    Maar het Tamazight MOET MOET MOET als Officiele Taal erkend worden in de grondwet, en het Tamazight is ZEER BELANGRIJK

    en weet je waarom “Simpelweg omdat het onze moedertaal is” da’s,

    Ik herhaal omdat het onze moedertaal is, ik zou mijn moedertaal hoe nietig en onbelangrijk zij ook is VOOR GEEN GOUD opgeven en voor geen andere buitenlandse, vreemde, taal opgeven, OVER MIJN LIJK

    Alé AZULLLL HAHAHA

  70. mhamed
    15 maart 2008 om 10:19 uur.

    69 mensen hebben inmiddels wat geschrijven,een hoop van die mensen zijn het niet mee eens dat imazighen hun stichting kunnen stichten!!!!
    het is toch al duidelijk MENSEN wat een hoop haters mee willen zeggen!
    en sommigen van jullie beweren dat zij nog moslims zijn terwijl men alleen op zoek is naar haar/zijn roots.
    maak plaats van onderdrukking naar solidiriteit en amazigh zal als amazigh sterven en niet als onderdruk marokkaan sterven.

  71. Jebli du Tanger
    15 maart 2008 om 10:33 uur.

    Blijf dromen kleine azidan, niemand in de wereld noemt marokko een Ama-ziek land. Marokko is een ARABISCHE LAND zoek maar op 😉

    HAhahaha wat een kutuitleg zeg een sahrawi komt niet in contact met een riffijn en in de grote steden dan a zebi?? en er zijn enkel accentverschillen tussen jullie en swasa ahahhaha volgens mijn rifie vrienden begrijpen ze niets van die andere barbaartalen zelfs ik als jebli kan dat opmerken aangezien we nog altijd in JBEL RIF leven!! en jullie barbaren onze buren zijn! in tanger wone al die berbers same ook sahrawa en ze spreke allemaal arabisch om elkaar te begrijpe in tetouan ook dus wat nou standaardtamazight??? waaruit moet die standaardtamazigt bestaan hahahahah it welke dialect en taal?? hahahahah wolah ik lig hier strijk hoe kan je een standaardtaal maken van 3 totaal verschillende talen en dialecten en jij verwacht dat de berbers en de marokkanen dat gaan leren??? hahahahah!! Wake up little AMA-ZIEK want je drooomt er zal geen officiele tamaziek taal komen en het zal ook nooit gebruikt noch geleerd worden door marokkanen tenzij verplicht maar dat zal niet gebeuren want er komt toch geen standaard tamaziek. Conclusie: Marokko = Arabische land en zal het altijd blijven 🙂 nu reageer ik niet meer op jou berbergejank dat kan ik wel horen wanneer ik mijn berberse sletvriendinnetjes neuk of wanneer ik langs de politiebureau passeer a criminele hoerenvolk zonder identiteit! 🙂

    a ga naar marokko.nl of kijk hier goed rond a hoer en kijk hoe jullie barbaarse beesten met elkaar omgaan nog erger dan dieren jullie haten elkaar allemaal rwafa haten swasa die haten rwafa, rwafa haten znasnies en berkanies die haten ook rwafa, rwafa hate shloh die hate ook rwafa dan heb je die karhijen die hate rwafa al zijn ze het zelf (hahahha) en omgekeerd ook en gezamelijk hate ze shrawa en omgekeerd ook en jij noemt dit een volk met een taal die een standaardtaal gaat maken ahahahahhaahhaahahahhahahahahahahhahahahahahahhahahahah jullie komen niet eens overeen!!

    Jebli en force!

  72. soussy
    15 maart 2008 om 11:47 uur.

    toudert i tmazight!

  73. Laila
    15 maart 2008 om 02:06 uur.

    Moena ik ben gelukkig met mij baan,als maatschappelijkwerkster.en ben ook nog praktijkbegeleidster van stagiares op HBO niveau. dus jou baan hoe ik niet hahahaha. Hollanders weten zeker het verschil tussen berbers en arabieren en het is maar goed dat ze dat verschil kunnen zien. eerlijk gezegd ik heb liever een stagiare van arabische of hollandse afkomst dan een berber die niet geinteresserd is in zijn studie.. en trouwens je ziet er weining marokkanse jongens met een HBO opleiding. liever op straat hangen . Moena ga je huiswerk goed Maken en zorg goed voor je 8 kinderen
    Het gaat je goed

    Mazzel

  74. moena
    15 maart 2008 om 02:45 uur.

    ohahahaha laat me niet lachen met je maatschappelijkwerkster die opleiding krijg alle werkloze marok vergoed van socialedienst zodat geschifte mensen als jij onderling mekaar helpen.hoef een nederlander dat geouwehoer van mensen als jij niet te horen, 8 kinderen je spoort echt niet wie heeft in deze tijd nog 8 kinderen en trouwens je zal niet eens ééntje aankunnen.maatschappelijkwerkster help je zelf voor dat je een ander helpt, jij hebt echt hulp nodig gestoorde respectloze aso ik kon je eerste niet plaatsen en nu wel, je kom gewoon van die krottewijk (berka)vandaan buiten caza nu begrijp ik ik had al een vermoeden

  75. Nador007
    15 maart 2008 om 02:48 uur.

    Laila jij moet in de keuken zitten en jou mond houden en jou man gehoorzamen wat nou maatschappelijkwerkster en die shit. Ben je getrouwd ofniet? Blijf dan thuis waarom zijn jullie arabische vrouwen zo verwesterd? Sorry maar alle criminelen in Nederland en hoeren zijn arabieren dat is een keiharde feit dat iedereen weet. Wat heb jij daarover te zeggen? Wat heb je te zeggen dat alle berbers geslaagd zijn en hoge functies hebben in Nederland en zelfs een staatsecretaris? Waarom hebben arabieren niets voortgebracht buiten criminelen en prostitues? Waarom zijn alle arabische meisjes losbandig en drugsverslaafd en werkloos? Arabiere geven ons een slechte naam in Nederland zie gewoon jou nederlands je spreekt gelijk een nieuwkomer die hier net een dag is en jij werkt zogezegd hahaha hou op met liegen laila. Je bent een stinkende arabische snol die werkloos is en getrouwd is met een berber die je dagelijks in elkaar ramt thuis en in je bed doet pijn hé :p

  76. Tamazight
    15 maart 2008 om 03:53 uur.

    De meeste haat dragende reacties, komen voort uit racistische gedachtegoed. Dat is niets nieuws. We hebben wel vaker in het verleden gezien dat al het nieuws wat met de Amazigh-Zaak te maken heeft aangevallen wordt. En het blijft natuurlijk onzin om te roepen dat er onderscheid gemaakt wordt, tussen arabier en de imazighen. Dus Marokkaanse koffiehuizen, Surinaamse moskeeën, maken ook onderscheid tussen volkeren? Zo niet realistisch. Maar goed heb net al uitgelegd hoe dit komt, puur racisme.

    En verder bestaat het bestuur van deze Timazighin organisatie gewoon uit islamitische dames. Die zowel de islamitische als de amazigh normen en waarde in stand houden. Wat je inderdaad niet van de meeste Amazigh organisaties kunt zeggen. Wij Nederlandse imazighen zouden juist deze organisatie als een goede ontwikkeling zien, om zo een plaatje in de Amazigh scène te verwerven. Die voornamelijk belangen behartigd van islamitische Timazighin.

  77. Said
    15 maart 2008 om 05:24 uur.

    Oh mijn god wat een belachelijke reacties zeg. Het is een vrijwillige vereniging, die meiden steken er hun tijd en energie in om iets voor anderen te betekenen. Je kunt alleen lof hebben voor mensen die zich inzetten voor hun medemens. De vereniging heeft geen politieke aspiraties, dat is ook helemaal niet op te maken uit hun persbericht. Er staat helemaal niets in over de islam of over Arabieren, ik snap dan ook niet waarom mensen daar opeens over beginnen. Er is helemaal niets mis met meer willen weten over je eigen cultuur en geschiedenis. Het draagt allemaal bij aan de vorming van het individu.

  78. mhamed
    15 maart 2008 om 05:55 uur.

    laila de hoogste baan wat je kan krijgen in nederland is in de handen van een amazigh.
    de beste schrijver is amazigh.
    de beste comediant is een amazigh
    de beste talente speler van nederland is amazigh
    en zo kan ik nog doorgaan!!!!!!!!
    ik weet wel de zieligste mens en grote haterster van deze aarde is laila.

  79. abdel
    16 maart 2008 om 09:37 uur.

    Aan alle pro-arabieren, ik ben blij dat ik van jullie haat nu echt kennis heb genomen. Tot vandaag dacht ik dat we alleen door het regime werden onderdrukt maar dat de verarbiseerde imazighen gewoon onwetend zijn. Maar nu ik jullie hoor praten over het arabische plan om van marokko een arabisch land en kafir land te willen maken hebben jullie in mij een verklaard vijand gevonden. Ik zal jullie bestrijden totdat jullie weer moslim worden en de taal van je trotse voorouders gaat praten.

    Jullie zijn de mensen zonder wortels, jullie hebben geen eer voor het land, geen trots, geen liefde voor het land. Jullie hebben gemaakt dat Marokko is afgezakt in de beschaving. We moeten terug imazighen naar de mensen die we ooit waren. De Vrije Mensen van Noord Afrika.

    Haat is waar jullie mee opgegroeid zijn en dat is wat ik zal bestrijden, deze misdaad tegen de menselijkheid zal niet onbeantwoord blijven. Het vrije en trotse volk zal zich klaarmaken voor de strijd om van Marokko weer het land van de islam te maken. Alleen wij de pure mensenunnen dit doen en zullen dit doen.

    Dank jullie wel, dat jullie mijn ogen hebben geopend.

  80. Azidan
    16 maart 2008 om 10:44 uur.

    Dit is de harde realiteit, Ook al is Marokko “op papier” een Arabisch land en toch is en blijft Marokko een Berbers land, het zal het altijd zijn, en het was het altijd geweest

    Een Sahrawi die In Rif gaat wonen, is toch logisch dat hij Tmazight n Arif gaat spreken, een Rifi die gaat wonen in Tanger is toch normaal dat hij Arabisch gaat spreken met Arabische honden,

    wat betreft accentverschillen eh Jebli D zeb, leer begrijpend lezen, er zijn accentverschillen in het Tamazight, Tasousiet en Tarifiet, je moet leren begrijpend lezen eh vluchteling uit Andalusie,
    Ik begrijp het volkomen dat die Riyafa en Sahrawi Arabisch spreken tegen elkaar ze kunnen niet anders want het moet wel maar thuis spreken ze elk hun eigen taal, en op straat tegen de andere Irifien ze Tarifiet,
    En wat betreft die Standaart-Tamazight die bestaat al eh zwakke inwijkeling,
    Het Tamazight Standaart wordt sowieso al onderwezen in honderden scholen over heel Marokko, Eh Moenafiek, .
    Conclusie: Marokko zal altijd een Amazigh land zijn en weet je waarom, het is zo vereeuwigd want Marokko zelf is een Berberse woord, het woord Marokko dat jij uitspreekt, hiermee erken je de Amazighiteit van Marokko,
    Wat betreft Marokko.nl eh Virtuele Andalusier, eh vreemdeling, je baseert je op een webiste, om conclusies te nemen, wat voor een jongen ben je ik baseer me namelijk op de harde realiteit, en ik weet honderd percent dat wij Irifien HEER EN MEESTER zijn op straat, jij praat nu zo achter je pc’tje maar durf eens zo te praten op straat , wallah de Irifien gaan zeker jouw ogen uitsteken,
    Vanwaar haal je dat dat Wij Iriffien mekaar haten, vanwaar haal je dat, Wij Irifien en Issousien zijn EEN VOLK, we trouwen van elkaar, Ikerhiyen trouwen met Aith Wayagher, Aith Touzin met Ayth Tamasaman, hetgeen jij zegt dat Irifien mekaar haten HOUDT GEEN STEEK,
    Hetgeen op je op Marokko nl ziet dat zijn gewoon jongeren die mekaar onschuldig plagen,
    Er is totaal geen haat tussen de Rifstammen onderling,

    En ten slotte de reden dat je niet meer wens te reageren zegt veel over jouw Achtergrond eh gearabiseerde andalusier,

    Ik begrijp het niet, je geeft het zelf toe dat je uit Andalusie komt, wat kom je dan in Marokko doen, ga dan alstublieft terug naar Spanje, ga terug naar je broeders in Spanje, wat kom je doen in Marokko, ik kan met trots zeggen dat ik de “oorspronkelijke” bewoner ben van Marokko, dat kan jij niet zeggen, jullie Jbala hebben nog niet eens een pure ras, jullie zijn een mengsel van alles, ik denk zelfs zigeuners, want er zijn gescheidenisschrijvers die zeggen dat Jbala afstammen van de Zigeuners van Spanje,

    En een woordje over de Jbala als volk, Jbala zijn bestaan veel uit Gearabiseerde Irifien die gewoon het Arabischgaan spreken zijn, door toedoen van de Andalusiers die op hun beurt uit een meerderheid bestonden van Imazighen,
    Er wordt vaak beweerd dat Irifien zich bezighouden met “Hasj” terwijl de hasj geteeld wordt in Jbala land, namelijk “Ketama en Chechfchaouen die ze verbasterd hebben uit het woord “Ashawen”

    De Jbala zijn een raar volk, je kunt ze vergelijken met Indianen, of Mexico’s, zeker hun vrouwen die zo van die rare doeken dragen, er zijn zelfs speculaties dat Jbala afstammelingen zijn van Indianen uit Amerika door hun korte lichaamsbouw, want Jbala zijn klein van gestalte, en hebben een andere soort uiterlijk,

  81. moena
    16 maart 2008 om 12:59 uur.

    a domme jebli ik zie dat jij ook wel geloven inwat je uitkomt, maar zo is de werekelijkheid niet
    hoe durf te zegen dat riaffa jou buren zijn wie is hier met (lefloka) bootje overgestoken om in marokko te wonnen, wie trof jullie daar in marokko imazighieen e gestoorde kip wees rééél( jebale rif )het woord zegt het al Het is Rif,en now zijn we in eens jouw buren belachelijk Tituan heet vroeger titawin in het tamazight betekent Ogen. jbala zijn het lopende bewijs dat hun oorsprong niet uit marokko is hebben veel van hun blauwe ogen en donker blond haar dus aub ( koel goebez oe skoet) ik hoop dat ik je voldoende heb ingeformeerd.

  82. moena
    16 maart 2008 om 01:21 uur.

    dit winnen jullie niet van een halfbloetje ik ben van alle stamen thuis ik zal ze allemaal verdedigen,omdat ik weet dat mensen goeie en slechte kanten hebben moeten we elkaar achteraf respecteren en elkaar inwaarde laten, ondanks onze verschillen en geschillen moeten we eenheid vormen,ik weet het aithma imazighieen dat door het gedrag van veroordeling van sommige arabisch sprekende willen jullie niks met het arabisch te maken maar je kiest voor de taal van koraan en el islaam met behoud van je orgien, als je dat doet is alleen goed.

  83. Henk -Rotterdam
    16 maart 2008 om 03:05 uur.

    Schaam je eigen allemaal heel diep voor wat je hier tegen elkaar zit en staat uit te kramen.
    Schaam je eigen tegen over jullie voorouders die dit nooit bedoeld hebben.
    Schaam je eigen tegenover de wereld die Marokko ziet als een prachtig land en waar je nu met modder naar aan het gooien zijn.
    Je voorouders en de Almachtige schamen zich voor jullie gedrag.
    Schaam je eigen voor het feit dat jullie de meute,die tegen de aanwezigheid van jullie in ons land zijn ,gelijk denken gaan te krijgen door jullie gedrag.

  84. fadwa bni nsaria
    16 maart 2008 om 05:09 uur.

    ipv van een gewone islamitische organisatie te stichten doen jullie weer aan die verdeel en heers tactieken van frankrijk ..

    waarom toch? we zijn toch allemaal moslim berber of arabier maakt niet uit ik als berberse riffia keer me volledig tegen deze gevaarlijke individus hun doel is duidelijk ipv van palestijnen te steunen of de armen in ariff gaan jullie nog meer onderscheid en haat creeren…

    helaas…… : (

  85. Tamazight
    16 maart 2008 om 09:32 uur.

    @fadwa bni nsaria, dit alles heeft niets met onderscheid en/of haat te maken.
    Zijn alle Turkse moskeeën, Surinaamse supermarkten gevaarlijk individueel bezig? Zo bestaan er genoeg organisaties die de belangen van MAROKKAANSE vrouwen in Nederland behartigen, maken die ook onderscheid tussen vrouwen met andere nationaliteiten?

    Het gaat hier gewoon puur om de culturele aspecten van het Tamazight (Timazighin) in stand te houden. Die helaas verloren dreigt te gaan. Veder moeten we niet politiek, racistischachtig denken, dat is nergens voor nodig.

    Srem i33izjen

  86. Abdars
    17 maart 2008 om 12:30 uur.

    @ Abdel

    Ik strijd met je mee, zij aan zij. Een ( T) Amazigh (t) heeft alleen Allah boven zich!! voor de rest is het een vrije man/vrouw.

    Ik zie ook de laatste tijd pas de waarheid dat de Arabisch sprekende ons Imazighen willen domineren en ons gedwongen Arabisch willen opleggen, onder de mom wij zijn toch allemaal Moslims en wij zijn toch allemaal Marokkanen.

    Lekker simpele gedachten maar wij zijn toevallig Amazigh OOK!!

  87. Abdars
    17 maart 2008 om 12:35 uur.

    Amazigh en FORCE! laat je niet misleiden door de drogreden dat om een goede moslim te zijn je Amazigh afkomst moet wissen!.

    Wij Imazighen hebben ontzettend veel bijgedragen aan de verspreiding van de Islam en ontwikkeling hiervan.

    Het Islamitische rijk is vroeger ineengestort door de discriminatie van Imazighen in Andalusië, en het brandmerken van de Amazigh garde van Tanger, om een onderscheid te maken tussen “echte” Arrbieren en de andere!

    Je wordt misschien voor vol door de Arabieren aangezien wanneer je zoiezo je taal niet meer sprak en je cultuur asap vergat. En daarnaast hard roept dat je OOK Arabier bent.

    Dit is nu weer opgelaaid in Nederland bewijst deze diskussie!

  88. Abdars
    17 maart 2008 om 12:42 uur.

    Kijk die Arabs wat zij met onze Tariq Ibn Ziyad hebben gedaan toen hij Spanje heeft veroverd voor de Islam.

    Toen de leides in het Midden Oosten er achter kwamen dat hij zo n overwinning heeft behaald met alleen Imazighen voelde zij zich beledigd en hebben hem vernederd en gevangen genomen!!

    Letterlijk heeft de Arabische gouverneur van Tanger de Amazigh soldaten laten brandmerken op hun schouder om onderscheid te maken. Er brak hierdoor een grote opstand uit in Tanger!!

    Wij hebben de Islam groot gemaakt kijk maar naar de Islamitische Amazigh dynastien van de Almohaden, Almorabieten etc..toen wij de hele Maghreb bestuurden inclusief Andalusia…

    A smeith …komen jullie hier stoer doen dan wij niets hebben betekend== hoe durven jullie a onwetende!

  89. NADOR007
    17 maart 2008 om 10:07 uur.

    Izem heeft in 1 punt gelijk vrouwen horen thuis te zitten en niet in zo’n feministische racistische groeperingen op te richten deze mensen zijn nationalisten die hun berber zijn belangrijker vinden dan alles! De vorige generatie vrouwen waren pas echte timazighin!! Ze kwamen amper buiten zaten altijd goed braaf thuis! Ogen altijd omlaag! En gehoorzamen hun man! En praten enkel wanneer ze mochten praten! Zie die vrouwen van nu ze richten een organisatie op zonder doel, welke belangen?? stelletjes feministen!!!!! Ze willen zegma imanciperen en lijken op de westerse vrouw!!! Vrouwen horen thuis!

  90. Marokkaan, arabier/berber/soussie?????
    17 maart 2008 om 06:30 uur.

    Als ik naar marokko ga dan hoor ik alle talen door elkaar, op tv hoor ik alle marokkaanse talen, heb nog nooit iemand horen zeggen dat t verboden of slecht is om berbers te praten dus wat is t probleem eigenlijk? Leuk toch dat er verschillende culturen/talen etc. in marokko zijn. Iedereen mag trots zijn op zijn roots en de taal wat gesproken wordt in zijn streek!!!!! Alleen ik stoor me erg aan t feit dat we naar elkaar schelden en dat de ene groep zich beter voelt dan de ander. WEES TROTS OP MAROC ONGEACHT OF JE BERBER/SOUSIE/SAHRWI OF ARABIER BENT!!!!!!!! Als marokko voetbal speelt zijn we ook allemaal voor 1 marokko!!! Kom op mensen, wees niet dom en beschouw elkaar allemaal als gelijken en geniet van de vakantie als je in onze mooie marokko bent. Marokkaan = riffie/sousie/sahrawie/arabier etc… IK HAAT MENSEN DIE ZEGGEN DAT ARABIEREN DIT ZIJN EN RIFFIE’S DAT ENZ.
    WEEST NIET DOM EN WEES 1. Samen zijn we sterk!!!!!!!!! hou nou n keer op met het benadrukken van verschillen. of willen we net zoiets als in Irak. Vroeger allemaal irakezen en nu koerd/shieiet/soniet blablabla. ALLAH ALWATAN . Almaliek mag wel vervangen worden door ashab (burgers)

  91. masara
    17 maart 2008 om 06:41 uur.

    Jeetje Nador007

    Onderdrukking van de vrouw zoals jij het liever ziet. Ongelooflijk hoe je het beschrijft.
    Dat heeft waarschijnlijkis weer met cultuur van amazighen te maken, en niet met geloof.

    Soort als jij horen thuis in de bergen!!

  92. Azidan
    17 maart 2008 om 07:06 uur.

    Het was een fout van me, Qawm Lot is vernietigd door Allah dus indien zij allen vernietigd zijn hoe kan dan een volk van hen afstammen, dus met andere woorden twijfel je aan de doeltreffendheid van Allah, dus met andere woorden heeft Allah, een aantal van die zondige mensen laten leven, dus volgens jouw liegt Allah?????

    Volgens Ibn Khaldoen stammen de Imazighen af van de JEMENIETEN, eh onwetende Andalusier, KAANANIETEN zijn de tegenwoordige Palestijnen en Jordaniers, eh onwetende ziel, .
    Je zegt dat berbers alles doen wat haraam is? Soebhannlallh ben je blind of zo? Ik heb zelfs aangetrouwde familie die uit Arabieren bestaan, en we zien Arabieren van heel dichtbij, De Arabieren zijn geslepen en zeer ervaren in zondes plegen, zowel de vrouwen als mannen, ze zijn geslepen in nifaaq, in hypocrisie, jaloezie, Berberse jongeren die omgaan met Arabische jongeren komen ongetwijfeld in het slechte pad,

    Er is zelfs een studie die zegt dat mocht er een meerderheid van Arabieren zijn onder de Allochtonen in Nederland dan zouden we spreken van EEN NATIONALE RAMP, er is gebleken uit onderzoek, dat ook al maken de Arabieren de minderheid uit, hun aandeel in de criminaliteit is DISPROPERTIONEEL,

    Wat betreft de gearabiseerde Jbala, hoe kan je ze dan herkennen, hoe zie je ze dan als TUIG , ik weet wel dat echte Ijeblien nogal klein van gestalte zijn, ze hebben zelfs “mongopolse trekken” ik meen het , het is geen larie, want ik zie het op straat,

    Wat betreft “Chorfas” wat is dat dan? Zehma je stamt af van de Profeet vzmh? En maakt je dat een betere Moslim? En indien je uit Andalusie komt WAAROM GA JE NIET TERUG NAAR SPANJE,
    Mijn grootvader heeft Raissouni “eigenhandig” gearresteerd, hij heeft me zelf verteld, Raissouni is een “beest” een bandiet, een rover, want moest hij een echte Moslim zijn dan zou hij niet zo’n einde krijgen,
    Raissouni, is gestorven aan “depressie” omdat hij gevangen werd door een “Berber” ja inderdaad, hij kon dat niet verkroppen dat een “berber” hem gevangen genomen heeft, en zo is hij dan gestorven,
    je zegt dat het de Jbala zijjn die Abdel Krim hebben geholpen, dus met andere woorden, jullie Jbala komen ook niet overeen eh bergbewoners, of grottenbewoners????

    Ik zal je zeggen wat het is “Je hebt Jbala die hun Broeders Irifien beschouwen als hun echte broers, dat zijn meestal Ijeblien die een Arifi in hun stamboom hebben, dat zijn meestal echte praktizerende moslims, Jbala die zich solidair voelen met de Irifien en JIJ , jij bent geen Ajebli, je bent een ofandere verstotene uit Spanje, of misschien ben je gedumpd door een berberse meisje Lhaohalem”
    je zegt “ er is iets dat jij niet snapt wij beschouwen verarabiseerden niet als berbers en ook niet als arabieren we zien ze als onze abids onze slaven net zoals jullie berbers mijn voorouders kochten en verkochten berberslaafjes van marokko tot Syrie waar mijn roots liggen” ik zeg je “JE BENT ZIEK en je hebt begeleiding nodig

    Berbervrouwen kosten toen DUIZEND DINAR en Arabische vrouwen 10 Dinars, ik zie het nog steeds op TV op Satelliet op Jazeera en op Arabische zenders, die Arabieren hebben zo’n heksen van vrouwen, . en nog iets in de tijd was het mogelijk om inderdaad onder de berbers slaven te maken, want die berbers waren “ongelovig” ik zou ook juist hetzelfde doen, want berbers hebben ook slaven gemaakd onder de Arabieren, die naar Marokko zijn gekomen, en veel Berberse soldaten hebben Arabische vrouwen gevangen genomen, de enigste reden waarom de Arabieren het overleeft hebben in Nord-Afrika is gewoon door “Rahma” wij Imazighen bezitten namelijk een eigenschap, en dat is rahma, terwijl jullei Arabieren “meedogenloos” zijn, jullie ontzien zelfs jullie eigen familie niet,

    De Arabieren in Noord-Afrika konden niks doen tegen de Berberse Oorlogsmachine, het enigste wat hen gered had was de “Islam”

    Zelfs Kahina die heel sterk was en die de Arabieren achtervolgd heeft tot Egypte was uiteindelijk overwonnen door haar eigen medelijden voor een Arabische soldaat die zij gevangen genomen had, deze Arabische soldaat, heette “Khalid” en hij heeft allerlei gevoelige geheimen doorgespeeld aan Hassan Ibn Al Nuhman ( een Arabische generaal)

    De grootste hoeren dat zijn de Arabische meisjes, ook al zeg je van niet, toch diep vanbinneN weet je dat ik gelijk heb, Arabische meisjes hebben een vies karakter, hoe verklaar je dan dat Arabische meisjes, gewoon opzij gelaten worden door hun eigen Arabische mannen???? Tetuan IS GEEN Andalous stad, Tetuan is een Marokkaanse stad met zowel Jbala en Riyafa,

    Hoe kunnen wij Imazighen een volk zijn zonder land, wij hebben jullie asiel gegeven, moesten wij dat niet doen dan waren jullie nu ofwel DOOD of wel Spaanse Christen eh wlad lkheb, De Barbarijse Zeerovers deden niet enkel aan Piraterij, maar uit solidariteit voor hun “zogezegde” Moslimbroeders uit Andalousie specialiseerden zij zich ook in het vervoeren van de Andalusiers naar Marokko, ze wisten niet dat zij een soort kanker naar hun Tamazgha brachten, een soort GIF, dat ingespoten werd in eigen land

    Wij Imazigen hebben land gegeven aan Arabieren zoals in Berkane en de Al Gharb, Abou Jahkoub Al Mansour een koning van de Al Mouwahideen, heeft bepaalde Arabische stammen “onder dwang” naar de huidige Arabische streken in Marokko; gebracht, zodat zij in het leger konden dienen, jullie waren onze Pionnekes,

    Ik een “nietige” barabarian, klets maar uit je nek, eh kleine Jebli, de regering bestaat uit veel Imazighen, en dat weet je goed genoeg,

    maart 16th, 2008 om 11:14 am

    Azidan
    En nog iets : Imazighen vertonen inderdaad overeenkomsten met de Koerden

    Want Tarik Ibn Ziyad is te vergelijken met Salah Din Al Ayoebie

    Tarik ibn Ziyad een overtuigde Amazigh die de jaloezie opwekte van iedere Arabier maar die de respect en eerbetoon kreeg van de grootste Omayaden Kalief AL WALID, is er in geslaagd om GANS Spanje in te palmen en om daar de Islam te introduceren, en dankzij Tarik Ibn Ziyad is Europa wat het nu is, dankzij een BARBAAR is de Griekse, Perzische, Arabische, Chinese, en Indische kennis doorgegeven via Spanje naar West-Europa, en dit hebben wij te danken aan een in de ogen van Sommigen “een BARBAAR”

    En wat betreft Salah Deen Al Ayoebie, de beschermer van de Heilige Plaatsen in Palestina Al Kods, deze Generaal mag gerust de rijen vullen naast Hamza, Khalid Ibn Waleed ( Saifullah, de zwaard van Allah) en naast Tarik Ibn Ziyad,

    Want Salah Deen Al Ayoebie, die dus een KOERD was, is er in geslaagd de Kruisvaarders te verpletteren en hij heeft hen letterlijk twee keer verbrand, zij waren dorstig en hadden dus geen water in het dorre woestijn en dan heeft hij hen de weg versperd voor het Galilea meer, en heeft hen beschoten met vuurpijlen, zodat zij dorstig en verbrand neervielen,

    Salah Deen Al Ayoebie heeft Palestina gezuiverd van de Kruisvaarders, en deze kruisvaarders waren van plan indien ze dus Salah Deen Al Ayoebie hadden verslagen om naar het zuiden te trekken dieper het Arabisch Schiereiland in, namelijk het “Arabische Hijaaz waar Mekka en Medina” ligt

    En wat zouden ze dan doen deze Kruisvaarders, ze zouden de Kaaba volledig ontheiligen, en zouden daar wreedheden begaan hebben die geen enkele moslim zou gezien hebben, en dankzij weeral een “niet-Arabier” was de Ummah beschermd,

    De Koerden en Berbers vertonen een heel sterke overeenkomst, omdat Koerden evenals de Imazighen een heel oud volk zijn, verder hebben beide volkeren een verregaande ontwikkeling ivm met “Oorlogvoering” vele middeleeuwse vechttechnieken werden overgenomen van beide volkeren,

  93. moena
    17 maart 2008 om 09:47 uur.

    Nadorgirl lieverd er staat nergens in koraan dat vrouwen alleen geboren zijn om thuis te blijven ze heeft recht om te werken als het nodig is ook naar buiten enz.ze mag alleen geen haram dingen doen ze mag naar vrouwen Nadie(vrouwen club) of moskee om bv meer informatie van anderen vrouwen over islam als de ene iets weet en ander niet zo verzamel je veel informatie en weet je meer van een ander en leer je van elkaar.Hier is niks fouts aan.vrouwen hebben ook behoefte om onderling te kletsen enz . deze tijd is anders en vroeger wist men niet beter en heel veel dingen zijn cultuur dan islam en dat is de verwaring die we maken.

  94. BOQQUYAS
    17 maart 2008 om 10:47 uur.

    damn die azidan lijkt net een berberse geert wilders zoveel haat wolah ik heb medelijden met hem hij heeft zeker een zwarte hartje en denk 24/24 aan arabieren en discrimineert en haat ze hij lijkt net een neo nazi ik durf wedden dat hij niet zou twijfelen om een volledig arabische gezin af te slachten met zijn haat kom nou dat is geen moslim zo’n psychopaat rif imazighen zoals ik schamen zich om dat soort zoals azidan dus arabieren en imazighen trek u er niks van aan..

  95. BOQQUYAS
    17 maart 2008 om 10:49 uur.

    wel eens met je marokkaan mooie uitspraak wij imazighen en arabieren en soesies en chalhis zijn een volk!!! MAROKKANEN!!!

  96. moena
    17 maart 2008 om 11:53 uur.

    is dat zo zidan haat is haraaaaaaaam als je in allah gelooft dan moet je weten dat allah zegt al doet iemand je bergen onrecht aan wees geduldig en laat die persoon aan allah over.

  97. Abdars
    18 maart 2008 om 01:35 uur.

    Kijk die Arabs wat zij met onze Tariq Ibn Ziyad hebben gedaan toen hij Spanje heeft veroverd voor de Islam.

    Toen de leides in het Midden Oosten er achter kwamen dat hij zo n overwinning heeft behaald met alleen Imazighen voelde zij zich beledigd en hebben hem vernederd en gevangen genomen!!

    Letterlijk heeft de Arabische gouverneur van Tanger de Amazigh soldaten laten brandmerken op hun schouder om onderscheid te maken. Er brak hierdoor een grote opstand uit in Tanger!!

    Wij hebben de Islam groot gemaakt kijk maar naar de Islamitische Amazigh dynastien van de Almohaden, Almorabieten etc..toen wij de hele Maghreb bestuurden inclusief Andalusia…

    A smeith …komen jullie hier stoer doen dan wij niets hebben betekend== hoe durven jullie a onwetende!

  98. Abdars
    18 maart 2008 om 01:35 uur.

    Amazigh en FORCE! laat je niet misleiden door de drogreden dat om een goede moslim te zijn je Amazigh afkomst moet wissen!.

    Wij Imazighen hebben ontzettend veel bijgedragen aan de verspreiding van de Islam en ontwikkeling hiervan.

    Het Islamitische rijk is vroeger ineengestort door de discriminatie van Imazighen in Andalusië, en het brandmerken van de Amazigh garde van Tanger, om een onderscheid te maken tussen “echte” Arrbieren en de andere!

    Je wordt misschien voor vol door de Arabieren aangezien wanneer je zoiezo je taal niet meer sprak en je cultuur asap vergat. En daarnaast hard roept dat je OOK Arabier bent.

    Dit is nu weer opgelaaid in Nederland bewijst deze diskussie!

  99. masara
    18 maart 2008 om 01:55 uur.

    Beste Azidan,

    Zit je met bepaalde gefrusteerde gevoelens??

    Ga je tijd in iets nuttigs besteden, en laat je uit over hetgeeen waar van je verstand van hebt,

    Sommige van je uitspraken slaan nergens op, jij bent niet degene die alles ziet/weet en dus kan oordelen (allah swt).

    Overal, elke ras elke nationaliteit zitte goede en slechte tussen, dus hou je bekrompen zielige mening voor je.

  100. mhamed
    18 maart 2008 om 11:28 uur.

    AZIDAN ……….barakallahoefiek .
    geen enkle arabier zal wat je hebt geschrijven afkuren.
    ALHAMDOELILLAH zijn er boeken klaar voor die gene die dat niet geloven.

  101. Azidan
    19 maart 2008 om 09:01 uur.

    Boquyas, je laat me echt lachen wallah,

    Nu ben ik de psychopaat, een geert wilders, een nazi, ik zou een hele familie afslachten,

    Soebhannallah hahaha, wallah kapotlachen

  102. Azidan
    19 maart 2008 om 09:09 uur.

    Mouna,

    Ons geloof zegt” oog om oog, tand om tand”

    Onze Profeet vzmh heeft gezegd “indien iemand je onrecht doet, red hem van de Hel door hem tegen te houden met je handen, je tong, of met je hart”

    Onze Profeet vzmh heeft gezegd “Jullie bezittingen, jullie bloed ne jullie eer zijn heiliger dan de Heiligdommen Mekka en Medina”

    Onze Profeet vzmh heeft gezegd “Allah houdt van een sterke Moslim, maar in ieder Moslim zit weliets goeds” , daarom Imazighen WEES STERK”

    Mouna, je bent weeral zo ’n Arabisch trien die mij dus aanspoort om het onrecht zo te laten? Ook al is het een Berg, Ik als Amazigh? Soebhannallah wat ik hier allemaal lees, wat voor onzinnige reacties,

  103. Juwahair
    19 maart 2008 om 06:59 uur.

    Mouna is geen ARABISCHE ze is een RIFFIA!! en die andere zijn ook geen arabieren behalve maghribi mss waarom ben je zo geobsedeerd door arabieren dat je iedereen een ARABIER noemt?? Mouna heeft al 1000000000 keer gezegd dat ze een RIFFIA is!! Ik deel haar mening ook ze heeft gelijk die berber gedoe is niet belangrijk en ik ben ook een TARIFECHT dus waag het niet mij een arabische te noemen!!!!!

  104. moena
    20 maart 2008 om 04:59 uur.

    goed zo juwahair ik ben voor arabisch taal ik ken beide talen is alleen goed, mijn kinderen zijn niet eens 20% amazigh ik leer hun dat ze voor allebei respect moet hebben bij mij zit van alles zowel veraraberiseerd als echt arabisch en als echt puuur riafa die bijna geen arabisch spreken. als bij mijn famillie feest wordt gegeven dan heb je echt van alles bv doekala,jbala,hreijzieen,riaffa,slawi en mtalsa(bni oekieel) echt alles door mekaar de ene vind leuk om riffia te leren dan spreken ze dat ook met degene die geen arabisch kennen en ander probeerd arabisch te spreken met degene die geen rifia spreken, daarom ben ik voor de éénheid en het beste voor arabisch taal dan heb je niet constant dat je moet vertalen.en men begrijpt mekaar gelijk.DUS ARABISCH

  105. moena
    20 maart 2008 om 05:07 uur.

    O wallah brakna ook , heel veel brakana trouwen met rifiaat allatste 10 jaar.

  106. royaume du maroc
    23 augustus 2008 om 01:45 uur.

    ga je zelf maar lekker maken met je prehistorische cultuur

  107. nomang
    27 september 2008 om 09:28 uur.

    sorry hoor maar mijn rifijnse opa zei altijd dat wij vroeger uit italie kwamen amazighen dus maar ik zie het verband tussen koerden en berbers niet ze lijken op turken

  108. HAMAS
    05 februari 2009 om 02:21 uur.

    TFOOOOOO

    WANEER ZAL OOIT VREDE KOMEN ALS IEDER VAN JULLIE ZO TEGEN ELKAAR INSTEMD MET WAT ARABIER EN BERBER MOSLIM EN NIET MOSLIM DOET EN NIET DOET EN WHATEVER GEDOE,
    DENKEN JULLIE HIERMEE WAT TE BERIJKEN?
    DENKEN JULLIE DAT WE HIERMEE EEN OPLOSSING GAAN VINDEN ?
    DENKEN JULLIE DAT WIJ ALS MAROKKAANEN TUSSEN DEZE KAASKOPPEN EEN MOOIE VOORBEELD VAN EEN MAROKKAAN GEVEN?
    ZE WILLEN ONS SPLITSEN EN NIET ALLEEN IN TWEEEN MAAR IN VELEN ALS HET AAN HUN LIGT,EN ZO TE ZIEN ZIJN ZE GOED IN GESLAAGD BROEDERDS,,,,,, SCHANDAAAAAALIG VINDEN JULLIE NIET?GA VOORAL DOOR,,, VANDAAR DAT ZE ONS KUT MAROKAANEN NOEMEN OMDAT WE ONS ZO GEDRAGEN ALS DIEREN ZONDER HERSENEN ,,,,
    MAROKKO IS DE MOOISTE LAND VOOR IEDER DIE MAROKAAN,BERBER GEEN BERBER ALS JE MAAR MOSLIM BENT DAN HOOR JE GEEN KWAAD OVER TE SPREKEN WANT DE ISLAM SPREEKT OVER 1 DING EN DAT IS EEN MOSLIM IS EEN ANDER MOSLIM EEN BROEDER EN OF JE DAT WIL OF NIET HET IS ZO ALS HET IS ,OF JE BENT GEEN MOSLIM,,, JA DAN HOOR JE ER NIET BIJ PUNT UIT…
    EN DENK AAN WAT ONZE PROFEET MOHAMED 3ALAYHI SALTO WA SALAM HEEFT GEZEGT WEES GOED VOOR JE BUREN(IK HOOP DAT IEDER DEZE VERHAAL KENT OVER DE JOODSE BUUR VAN ONZE PROFEET MOAHAMED 3ALAYHI SLATO WA SALAAM) DUS LAAT STAAN JE EIGEN BROEDERS

    PS :Denk aan de Aya: “…Voorwaar, Allah verandert de toestand van een volk niet, totdat zij hun eigen toestand veranderen…” (Soerah arRa´d, vers 11)

  109. Syphax
    10 maart 2009 om 01:51 uur.

    @Hamas

    tfoe op jou die zie noemt naar een verderfelijke groepering als de hamas

  110. abdullah