MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko is pelgrimsplaats voor joden

17 maart 2008 | in Geloof | 32 Reacties

Aantal Joodse studenten in Marokko stijgtMarokko zal voor velen niet direct geassocieerd worden met het joodse geloof, maar dit weekeinde waren joodse pelgrims uit Marokko, Spanje, de Verenigde Staten en Israël in de Marokkaanse stad Tetouan bijeen voor een grote bijeenkomst ter ere van een plaatselijke heilige.

Marokko kent volgens de organisatoren zelfs de meeste joodse heiligdommen ter wereld. In Marokko woonde tot de jaren zestig een aanzienlijke joodse gemeenschap. Voor de komst van de islam waren er al joden in het land. Vanaf de vijftiende eeuw vluchtten joden en moslims uit het christelijke Spanje naar Marokko.

In de Tweede Wereldoorlog sprak de toenmalige sultan Mohammed V, de grootvader van de huidige koning, zich uit voor de eenheid van zijn volk toen het pro-Duitse Franse bewind maatregelen gericht tegen joden wilde invoeren. Joodse Marokkanen pleiten al lang voor toevoeging van Mohammed V aan een Israëlische erelijst van niet-joden die joden beschermden in de oorlog, schrijft het Brabants Dagblad.

Er zijn 32 reacties

  1. charlly
    17 maart 2008 om 11:13 uur.

    hier wil geertje zeker niks van weten he, hoe wij zijn in marokko ,zo gastvrij.

  2. hassanhasson
    17 maart 2008 om 12:16 uur.

    Sultan Mohammed en zijn Hassan de vernietiger spraken zich destijds voor de vernietiging van Noord Marokko….
    Allah is groot en alwetend

  3. al
    17 maart 2008 om 01:22 uur.

    Twoe stelletje mogolen ze verpesten marokko.

  4. kano
    17 maart 2008 om 05:42 uur.

    Zowel de Marokkaanse- joden als de moslms hebben alle recht om hun heiligdommen te bezoeken, het is niet verboden in de Islam, islam is een vredige godsdienst.

  5. nam
    17 maart 2008 om 07:41 uur.

    Ze zijn ook marokkanen, wat is hier nieuws aan,
    riooljurnalistiek bah en nog bah…

  6. charlly
    17 maart 2008 om 07:44 uur.

    ja precies KANO, ik sluit me bij jou aan.

  7. Laila
    18 maart 2008 om 07:19 uur.

    ZE ZIJN VAN HARTE WELKOM IN MAROKKO

  8. Abdars
    19 maart 2008 om 11:44 uur.

    Helemaal mee eens, de Marokkaanse Joden zijn onderdeel van onze land en zijn hier al duizenden jaren.

    ze hebben met ons, tussen ons heel erg lang geleefd totdat zij naar Israel zijn gegaan/gehaald.

    Velen Marokkaanse Joden van de oudere generaties hebben heimwee naar Marokko. ( begrijpelijk)

    Ze zijn welkom terug te keren permanent of alleen voor vakantie zoals wij Nederlandse Marokkanen doen.

    Ik vind dat zij niet alleen onderdeel zijn van de Joodse maar ook Marokkaanse diaspora.

    Transnationalisme en burgerschap!

  9. Geart
    19 maart 2008 om 02:04 uur.

    Daar hoor ik van op, prima verdraagzaamheid en elkaar de ruimte geven!

  10. WAR
    19 maart 2008 om 05:12 uur.

    iedereen is welkom in Marokko zelfs Geert……….

  11. Mo
    19 maart 2008 om 08:12 uur.

    Marokkaan is een Marokkaan of je 3robbi,jbli, riffie of soussi of shel7a of een jood..
    Allah Alwatan Almalik 🙂

  12. Abdars
    20 maart 2008 om 10:17 uur.

    Op de website van stichting Metalsa ( stam van Noord-Marokko) is een hele pagina gewijd aan de Maghrebbijnse Joden. Dit is speciaal derop gezet om de jongeren Marokkanen in Nederland te laten zien hoe cultureel divers Marokko is en dat de Joden heel lang met onze stammen hebben samengeleefd.

    Dus check maar effe stichting-metalsa.nl ( bij het menu cultuur)

  13. Abdars-Ait Bouiahi
    20 maart 2008 om 05:40 uur.

    ewa ik zeg eerlijk als ik mocht bepale in marokko wat er gebeurde dan zou ik ze wegschoppe, wat pelgrim ze3mah zij willen ons ook nadoen ga maar lekker op pelgrim tocht in israel ofzoo. maar jah aangezien ze mocro’s zijn
    ewa jah en als wij die jode wegsture dan gaan ze weer zeggen van dit dat waarom kk marokkanen jullie zijn niet gastvrij donder dan ook maar op!

    laat die jode daar lekker leven hun dag komt nog wel:P

    AWEDI ZIEJER NENESH!!

    thalla

  14. beste vriend an abdars-ait bouiahi
    22 maart 2008 om 12:07 uur.

    ik ben het er volledig mee eens met abdars-ait bouiahi

  15. beste vriendin van abdars-ait bouiahi
    22 maart 2008 om 12:09 uur.

    ik ben het er volledig mee eens met ABDARS-AIT BOUIAHI

    je hebt idd gelijk: hun dag komt nog wel :p:)

  16. ibrahim
    24 maart 2008 om 01:30 uur.

    De islam is niet tegen joden in tegendeel zelfs. Enkel de slechte joden worden gewaarschuwd net als de slechte moslims en de slechte christenen. Islam staat voor verdraagzaamheid en pleit voor broederschap tss ehl kitab, (mensen van het boek). nl De THora (joodse bijbel) el injiel(het evangelie) en de koran. Marokko staat als rolmoddel met betrekking tot het verdraagzaam samen leven van deze volkeren. Degenen die hier alle joden als slecht bestempelen verwijt ik een gebrek aan kennis van de islam en zijn tollerante en verdraagzaam karrakter. Vergeet niet dat je als moslim door je slechte daden in nederland de islam meer schade toebrengt dan duizend Geert wilders en ben je daarom zelf al vervloekt door het verkeerd beeld van geweld en onverdraagzaamheid te verspreiden in tegenstelling tot het ware gezicht van de islam. Wa salamoehalaikoem…

  17. moena
    24 maart 2008 om 05:10 uur.

    mooi verwoord ibrahim ik had het niet beter gezegd.Maar sommige denken door dom te doen dat dat stoer is.Men schiet niks mee op met haatzaaien.

  18. kano
    24 maart 2008 om 05:25 uur.

    ibrahim @

    ik ben volledig met je eens

  19. mhamed
    25 maart 2008 om 05:28 uur.

    macallah ibrahiem moge allah jou nog meer kennis geven zodat je het aan onze onwetende broedersen zusters kan geven.

  20. Rifeño
    25 maart 2008 om 05:37 uur.

    Joden zijn Marokkanen net als alle andere Marokkanen. Ik snap alleen één ding niet, ze hadden het zo goed in Marokko, waarom zijn ze dan weggegaan? maar goed als ze trg willen keren. marhbabihum!

  21. Atlasi
    25 maart 2008 om 08:04 uur.

    Marokkaanse joden zijn onze broeders en landgenoten eens Marokkaan ALTIJD Marokkaan, ze hebben een mooie bijdrage geleverd in de geschiedenis van ons land. Ze zijn méér dan welkom.

  22. hassanjasaan
    25 maart 2008 om 11:54 uur.

    ik weet het niet meer ik weet het niet meer ik weet het niet meer. waarom moeten de joden nu opeen naar marokko voor een pelgrimtocht. voor je het weet worden we daar door de joden bezet en dan hebben we dat soort trammelant.

    joden kunnen heel aardig doen maar ik vertrouw ze echt voor geen meter.

    Allah s.w.t. weet wat het beste is. Als er ook maar èèn slechte bedoeling van de joden achter zit dan hoop ik echt dat Allah s.w.t. ze zal straffen.

  23. ZNASSNI
    26 maart 2008 om 11:09 uur.

    Joden doen geen vlieg kwaad, laat ze toch met rust!!

  24. kano
    26 maart 2008 om 07:33 uur.

    De Marokkaanse joden hebben ook veel gedaan voor het bevrijden van Marokko tijdens de bezetting van de fransen en spanjaarden, de belangrijke namen van die strijdes zijn bijv. Ibrahim Assefati en Mimon Adjouri en nog anderen, ze zijn gewoon Marokkanen alleen ze hebben een ander geloof en de Islam discrimineert niet, onze profeet salla allaho 3aljihi wasallam heeft ook naast de joden in vrede geleeft, en iedereen is welkom in Marokko

  25. boom
    17 juni 2008 om 02:23 uur.

    is er VREDE mensen????

  26. Iliass
    30 oktober 2008 om 10:51 uur.

    Marokko = Islam + Jodendom

    AND WE LOVE IT!!

  27. MAROKIA
    29 maart 2009 om 03:43 uur.

    hahaha ik moest lachen toen ik dit las,
    ”iedereen is welkom in Marokko zelfs Geert……….”
    Even inslikken…….. Bedoel je Geert Wilders?
    ALS hij één stap neemt in Marokko ik denk dat zij hem in de zee zullen gooien… Vieze kaaskop!

  28. Berbere
    29 maart 2009 om 02:12 uur.

    Hahaha ik moest lachen.. Toen ik dit las ”iedereen is welkom in Marokko zelfs Geert………. ” Even inslikken bedoel je Geert Wilders? Als hij één stap neemt in Marokko ik denk dat zij hem in de zee zullen gooien…

    Vieze Kaaskop!
    Lelijke Aap!

  29. peter = de naam
    08 november 2009 om 01:23 uur.

    GoGo Kosher! Ned 2 Kookwedstrijd
    in het teken van landen.

    We zien hoe twee teams lekkere koshere Marokkaanse gerechten maken. Wie gaat de koksmuts winnen?

    8 november 2009
    Uitzendtijd:
    12:00 – 12:05 uur
    Genre:
    Religieus
    Bijzonderheden:
    Breedbeeld uitzending, Teletekst ondertiteld

  30. Fatima
    13 juni 2010 om 09:01 uur.

    Ja sommige joden zijn wel slecht maar anderen weer niet..Ik ben zelf ook moslim en haat niet alle joden maar wel de slechte natuurlijk.Naja…alle “goede”joden zijn welkom in Marokko(het is daar echt supper mooi én leuk)Doeidoei

  31. Jober
    14 juni 2010 om 11:32 uur.

    Kano en als ze Zionisten zijn? Veel van deze Joden zullen hoogstwaarschijnlijk Zionisten zijn uit Israel, VS… dus we zijn tegen Zionisten in Israel maar als ze even bij ons langskomen om hun voorouders te eren dan zijn ze welkom? Ze zouden gescreend moeten worden, hoeveel Zionisten, rechtse Joden, ex-militairen enz komen ons land wel niet binnen?

  32. Jober
    14 juni 2010 om 11:38 uur.

    Ik hoor hier mensen zeggen Islam is vredig, en allerlei dingen om de Islam te associeren met deze “joodse pelgrims” en vreedzaamheid en ga zo verder. Het is wel vreemd hoor, want enerzijds zijn ze tegen Zionisten en Israeliers maar als ze ons land binnenkomen is er geen probleem, anderzijds hebben ze het er wel moeilijk mee als een organisatie in Marokko contacten opzoekt met hun in Israel, dan worden ze meteen bestempeld als “Zionisten”, verraders, collaborateurs, “Joden” en komen er 1001 complottheorieën naar boven. Maar dat er Joodse pelgrims en hun nazaten naar Marokko komen is geen probleem, plots zijn ze allen “Joodse Marokkanen”, plots zijn ze allemaal “Even Marokkaans als wij”, plots zijn ze gewoon “Marokkanen”, plots halen we de Islam erbij, de Profeet… waarom doen jullie dit niet als een Marokkaanse organisatie contacten opzoekt met Marokkaanse Joden in Israël? Waarom mag dat niet en dit wél? Pure Hypocrieten, en de enigste reden is dat de Marokkaanse regering hier mee instemt dus moet het wel oké, zijn, omgekeerd niet natuurlijk.