MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Aboutaleb: 1650 per maand is geen armoede

21 maart 2008 | in Politiek | 13 Reacties

staatssecretaris Ahmed Aboutaleb Gezinnen met een besteedbaar inkomen van 1650 euro per maand leven niet in armoede. Deze gezinnen hebben een inkomen van boven het bijstandsniveau en moeten hiervan kunnen rondkomen. Dat stelt staatssecretaris van Sociale Zaken Ahmed Aboutaleb (PvdA) donderdag in een reactie op onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Volgens het CBS hebben een miljoen Nederlandse huishoudens moeite om rond te komen. Hiervan zijn er zo’n 330 duizend die een ‘laag’ inkomen hebben. De grens hiervoor ligt op 1640 euro.

De emoties van de 670 duizend huishoudens die boven de bijstandsgrens zitten maar toch aangeven moeilijk rond te komen, wil Aboutaleb niet terzijde schuiven. ‘Maar ik constateer wel dat de onderzoekers hebben gevraagd naar gevoelens en dat niet is gekeken naar de feiten.’

Verder wijst de bewindsman volgens Elsevier erop dat van de 660 duizend huishoudens met een laag inkomen de helft wél kan rondkomen. Dat heeft alles te maken met hoe je je geld uitgeeft, licht Aboutaleb toe.

Er zijn 13 reacties

  1. charlois
    21 maart 2008 om 12:42 uur.

    yeah bezem jij zegt dat terwijl jij misschien duizenden hebt

  2. anti homo
    21 maart 2008 om 06:47 uur.

    ja zwaar

  3. hassanhasson
    21 maart 2008 om 12:08 uur.

    Geen alcohol zuipen, niet roken, geen uit etentje, geen terrasje pikken, niet naar bioscoop, geen wintervakantie etc..
    ga boodschappen bij een turk, vlees bij een marokkaanse slager, vis bij een marokkaanse visboer… vermijdt autochtonen winkels want daar wordt je genept!

    wedden dat je dan rondkomt

  4. dubbelpaspoortgenoot
    21 maart 2008 om 12:49 uur.

    Hier ben ik het weer mee eens met Ahmed, mensen moeten weten waar zij hun geld eraan horen te besteden.
    Als je je eigen niveau weet, en geen dure spullen koopt omdat je graag net als de anderen wilt zijn, dan kom je makkelijk rond met wat je hebt, maar helaas willen de meeste mensen op een hogere niveau staan waar ze nog lang niet aan toe zijn.

  5. mhamed
    21 maart 2008 om 01:06 uur.

    hij kan makelijk praten met een salaris van 4 ton per jaar!!!!!!!!!

  6. Maktab
    21 maart 2008 om 03:12 uur.

    Dat zegt iemand die 10 x zoveel krijgt! Het lijkt mij juist heel frustrerend als iemand hard werkt (waarschijnlijk achter de lopende band) en dan aan het eind van de maand 1650,– krijgt. Hiervan gaat het grootste gedeelte naar de vaste lasten en dan houden ze misschien 100,– over om “leuke dingen”mee te doen.

  7. Abderrahim
    21 maart 2008 om 03:26 uur.

    Aboutaleb heeft 100 procent gelijk. Voor de dommen onder ons. Aboutaleb verdient zeker niet 10 keer zo veel. Dat zou namelijk uitkomen op 16500 per maand. En op jaarbasis: 198000 ( bijna 2 ton). Dat kan nooit, want dat is zelfs boven de balkenende-norm. En hij is zelf geen eens minister. Denk je dat je hier te maken hebt met het Marokkaanse parlement, waar kamerleden, die helemaal niet eens in de regering zitten deze loon makkelijk verdienen.
    Ik kan makkelijk rondkomen met 1600 euro per maand. Het is gewoon HOE je het uitgeeft. Niet meteen een plasma-tv kopen, omdat je buurman dat ook heeft gekocht.

  8. Khalid
    21 maart 2008 om 04:29 uur.

    Mensen kunnen zeuren zeg. Aboutaleb heeft keihard gewerkt om te komen waar hij is inclusief bijbehorende salaris. Word tijd dat de gemiddelde luilak de consequenties gaat dragen ipv zeuren dat hij makkelijk heeft praten. Had maar harder geleerd toen je er de kans voor had en wie weet liep je ook met zo’n salaris rond. Ya 3la mensen, alles eisen maar er niets voor willen doen!

  9. samadie
    22 maart 2008 om 01:03 uur.

    hij heeft gelijk, de meeste mensen willen leven boven hun niveau. waardoor ze in schulden raken en dus ook minder geld overhouden.

    wees blij met wat je hebt, is dat niet genoeg. ga harder werken of ga werken. wil je meer gaan verdienen maak een opleiding af. doe wat beweeg.

  10. M. Anders
    22 maart 2008 om 01:05 uur.

    nou das echt bullshit. het rond komen met 1640 is een fabeltje. Mijn pa verdient rond 2000 en ma 700 hamdulillah maar als je naar de kosten kijkt waarbij je alleen 620 voor kale huur betaald en 260 aan stroom etc (de rest hoef ik allemaal niet op te noemen) dan red je het echt niet met 640 euro… met verdient beter maar de kosten in verhouding daarmee stijgen veel sneller…

  11. Henk-Rotterdam
    22 maart 2008 om 08:17 uur.

    Als je 1650 euro besteedbaar inkomen per maand verdientof krijgt dat zit je ver boven het bijstandniveau en zit je op 1,5 maal modaal inkomen.
    Sorry maar als je hier niet van kan rondkomen dan kan je misschien eens bij je eiegen te raden gaan of je niet boven je stand leeft.
    Geef nooit meer uit dan je heb en ga geen geld lenen want dat brengt alleen maar problemen met zich mee.
    1650 euro dat is ongeveer in guldens teruggerekend 3.630 gulden.
    Een oud gezegde is “de tering naar de nering zetten”.

  12. peter
    23 maart 2008 om 12:14 uur.

    Als je met 1650 € netto niet kunt rondkomen, moet je idd eens goed naar je uitgavenpatroon gaan kijken. Vele mensen in de zorg bv verdienen dat geeneens. En die komen dus van minder rond.

    Je hoeft niet jaarlijks nieuwe spullen te kopen. Auto kan ook best es vaker blijven staan. Neem een kortingskaart voor trein bv en je zult zien dat je veel bespaart. En als ik lees 260 € aan stroom per maand en dan zal persoon die dat schreef er nog wel gas water bij rekenen is dat veel. Moet je toch s nadenken, want op die vaste lasten valt best te besparen hoor.

  13. Saida
    26 maart 2008 om 08:50 uur.

    Ik begrijp ook niet welke berekingen ze maken omdat bedrag armoede te noemen. Ik geef appie voor deze ene keer gelijk.
    Ik heb jarenlang op bijstandniveau verdient gewoon omdat ik niet meer werkte dan ik nodig acht. Zelfs toen ik recht had op een aanvulling van de bijstand maar dat niet kreeg leed ik geen honger. Het was wel frustrerend dat ik gestraft werd voor het feit dat ik ging werken.
    Ik heb ook nooit dingen hoeven laten. Naar de bios uit eten en ging elke jaar een week op vakantie. We dragen nooit merk maar kwamen niks te kort.