MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Juist hoger opgeleide Marokkaan voelt kloof

27 maart 2008 | in Carriere, Maatschappij | 13 Reacties

integratieMarokkaanse jongeren met een mbo-, hbo- of universitaire opleiding voelen zich over het algemeen minder thuis in Nederland dan hun lager opgeleide Marokkaanse leeftijdsgenoten. Dit blijkt uit een woensdag verschenen onderzoek van de Erasmus Universiteit naar de leefwereld van 650 in Rotterdam wonende Turkse, Marokkaanse en autochtoon Nederlandse jongeren schrijft De Volkskrant.

Het verschil in beleving is op dit punt tussen hoger en lager opgeleide Marokkanen niet bijster groot, maar wel degelijk zeer verontrustend, vindt Han Entzinger, hoogleraar Migratie- en Integratiestudies in Rotterdam. Entzinger is tevens de voornaamste auteur van het gisteren gepubliceerde onderzoek, getiteld De lat steeds hoger. Als juist de koplopers onder de Marokkaanse jongeren de moed laten zakken, is dat ‘schokkend’ zegt hij in de krant.

Het gevaar is reëel, zegt Entzinger, dat steeds meer Marokkaanse jongeren zich gaan afvragen waarom ze eigenlijk nog aan een fatsoenlijke opleiding zouden beginnen: ‘Waarom zouden ze hun best doen op de hogeschool als hun perspectief in Nederland toch zoveel slechter is dan dat van hun autochtone leeftijdsgenoten?’

Er zijn 13 reacties

  1. Maghreb.NL » Blog Archive » Marokkanen veel beter geïntegreerd
    27 maart 2008 om 11:54 uur.

    […] Zie ook: Juist hoger opgeleide Marokkaan voelt kloof […]

  2. fatima
    27 maart 2008 om 01:33 uur.

    hmm ik ben een hbo studente, ik ik zal er eerlijk over zijn…ik vraag me elke dag weer af, wat ik eigenlijk in nederland doe?

  3. analfabeet
    27 maart 2008 om 07:26 uur.

    Ik ben een analfabeet en voel me dus lekker in Nederland.

    Lang leve de koningin!!!!!!

  4. Paashaas
    27 maart 2008 om 10:28 uur.

    Waarom zijn jullie eigenlijk hier? Nederland is overbevolkt.

  5. Jasper
    28 maart 2008 om 12:06 uur.

    PAASHAAS

    nee laat ze blijven. Ten minste degene die willen werken 😉 want Nederland kampt nog steeds met een opkomende vergrijzing, en daar gaan jij en ik zometeen hard voor betalen. En aangezien Nederlanders niet genoeg kindertjes maken, MOETEN we mensen van het buitenland aantrekken.

    En nu hoop ik dat je ook even reageert in plaats van te posten en nooit meer te reageren.

  6. kano
    28 maart 2008 om 05:03 uur.

    Paashaas @

    jullie hebben ons naar hier gebracht om vieze en zware arbeid (die jullie niet willen doen) te verrichten wij zijn geen machines die na het gebruiken weggepleurd worden

  7. Mounir
    28 maart 2008 om 09:41 uur.

    HEY paashaas wat lul jij nou allemaal. Mafketel !
    Dankzij ons, allochtonen, is Nederland geworden tot wat het nu is !
    Ik zal me niet laten verlagen tot jou niveau, maar ik wordt echt pissig van dat soort mensen ALS JOU ! Als je het te overbevolkt vindt, begin eerst bij jezelf, en de mensen om je heen, pak je koffers en sodemieter dan maar op!
    nu hoor je het eens van een allochtooN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  8. Toth
    29 maart 2008 om 08:41 uur.

    Het zal denk ik gauw genoeg komen tot het afbreken van de glazen muren. Ook binnen de elite is het besef volgens mij voldoende aanwezig dat Nederland zich dat ècht helemaal niet kan veroorloven.

    Paashazen daarentegen zijn niet echt nodig.

  9. ron
    29 maart 2008 om 11:44 uur.

    Wow zo veel vooroordelen op een pagina.
    Het CBS heeft het ooit uitgezocht, hieruit bleek dat hoger opgeleide (hbo en hoger) Marokkanen moeilijker een baan kregen en werden aangenomen op een lager startsalaris, maar dat na enkele jaren het salaris hoger was dan dat van de autochtonen.

    Er zijn ongeveer 10000 niet westerse gastarbeiders hier na toe gehaald, vooral voor de hoogovens. Deze zijn ondanks zeer hoge ww en wao percentages niet het probleem , wel de 500000 familie hereniging (en kinderen). Deze mensen waren vaak sociale gevallen in marokko en zijn dat hier gebleven ondanks extra geld aan scholing e.d.

  10. ron
    29 maart 2008 om 11:51 uur.

    O en het derde misverstand is dat Nederland kampt met een vergrijzing dit is natuurlijk wel zo maar dat is niet het hoofdprobleem, het probleem is de verhouding tussen de bijdragende (werkenden in industrie landbouw etc) en de afhankelijke (bejaarden ambtenaren uitkeringstrekkers financiele dienstverlening). Dit is de schuld van het CDA die daarom de bejaarden de schuld geeft.

  11. dre
    29 maart 2008 om 11:42 uur.

    Dat eeuwige fabeltje over als wij hier niet waren had nederland niet zo ver gekomen.
    Laat me niet lachen,80% van de marokkanen hier is door gezinshereniging hier gekomen.
    Knijp je handjes dicht dat de generatie die nu voor een groot gedeelte wordt beroofd door voortijdige vmbo verlaters op scootertjes of door babbltrucs het mogelijk maken dat je rond kan komen van je uitkering.

  12. Maison
    30 maart 2008 om 05:12 uur.

    wanneer je iemand geen baan of stage geeft
    en die gene blijft en blijft proberen
    ja dan gaat die gene ook in uitkering zitten na een tijdje
    dat begrijpen jullie tog wel of zijn jullie zo achterlijk
    want je hebt namelijk in nederland allerlei kosten die je maandelijks moet betalen

    als je naar de grote steden kijkt zijn het bijna allemaal buitenlandse ondernemers
    die dus een hele grote winst hebben voor de economie

    en nog iets als je wil dat wij hier niet blijven ( al zijn we hier wel geboren en getogen )
    wat doen jullie in ons land dan

  13. kano
    30 maart 2008 om 06:33 uur.

    dre @

    niet te vergeten dat je voorouders landen hebben leegberooft en vooral de zeepiraten die zelfs mensen hebben ontvoerd en aan de Amerikanen als slaven hadden verkocht. nou als je nu kleine kruimeldief met een grote dief vergelijkt dan snap ik het niet meer, een land kan ook welvaart worden door andere landen te bestelen