MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Tegenfilm van Arabisch-Europese Liga

29 maart 2008 | in Maatschappij | 73 Reacties

De Arabisch-Europese Liga heeft in reactie op de film Fitna van Geert Wilders, haar eigen film gelanceerd. De film legt de nadruk op de politieke agenda van Wilders en zijn ideologie. De film, Al Mouftinoun, klaagt het racistische gedachtegoed van Wilders aan.

De film, Fitna, is een onderdeel van de politieke boodschap dat moslims een gevaar zijn voor de Nederlandse samenleving en derhalve een gevaar voor de rechtspositie van moslims in dit land. We zijn niet beledigd noch geprovoceerd, maar zijn ons ervan bewust dat deze film bijdraagt aan marginalisering, criminalisering en discriminatie van de moslims in Nederland.

De standpunten van het kabinet corresponderen niet met het regeringsbeleid. Het beleid van de Nederlandse regering is er de afgelopen jaren gericht geweest om moslims te frustreren in hun integratiepogingen.

De AEL is geen voorstander van een inter-religieus als oplossing voor de integratie van onze gemeenschap. Zij zullen consequent blijven referen naar de rechtstaat en democratische basisprincipes. Het accent moet weer komen te liggen op het sociaal-economisch beleid van de Nederlandse overheid.

Er zijn 73 reacties

  1. hassanhasson
    29 maart 2008 om 02:02 uur.

    Een heel beschaafde film met een stevige boodschap…
    tjjjja of dat wordt begrepen door rechts autochtone landgenoten….hun haat is niet te genezen, het zit diep in hun DNA ingeslepen.. , en volgens hun god moet er eerst bloed vloeien voordat men de zonden kan vergeven….het begon met het ‘kruisigen’ van jezus
    deze verschrikkelijke God verdient niet om geeerd te worden. waarvan de akte

  2. anti- wilders
    29 maart 2008 om 04:49 uur.

    Ik roep een ieder op; moslims en niet moslims om aangiften te doen tegen de film van wilder en zijn uitspraken.
    Voor de moslims is het godslastering, belediging en discriminatie op grond van religie.
    Voor niet moslims is dat hij voor verdeeldheid zorgt en gevaar vormt voor de samenleving.en discriminatie.
    Hoe meer aangiftes hoe beter de rechter zijn werk kan doen om dit uit te zoeken binnen de kaders van de wet. Zodat deze gevaarlijke persoon wordt vervolgd. Want hij is een gevaar voor de democratie. En voor de vrijheid.

  3. abdel
    29 maart 2008 om 05:54 uur.

    Wie is AEL? Zij vertegenwoordigen niemand , zie spreken voor niemand. De marokkaanse organisaties hebben al gesproken en vertegenwoordigen de marokkaanse gemeenschap. AEL is een verlengstuk van Hezbollah en moet eigenlijk verboden worden. Oog om oog en tand om tand dat doen jullie maat in het Midden OOsten. Hier in Nederland willen we vreedzaam met elkaar leven.

  4. Henk Rotterdam
    29 maart 2008 om 09:01 uur.

    HassanHasson,
    Er bestaat maar 1 GOD,en deze heeft 3 keer gesproken tot zijn schepping via de profeten.
    Zo als je weet is Jezus ook een profeet en wordt hij net als zijn moeder ook geeerd in de Koran,alleen niet als zoon van GOD.

  5. ron
    29 maart 2008 om 10:33 uur.

    Was de AEL niet berucht om zijn extreme uitspraken en linken van partijleiders met ongewenst geld of personen, in andere woorden was/is de AEL niet een soort centrum partij voor islamieten. Het is te diep in mijn geheugen gezakt.
    Ik vraag mij af of dit de soort vrienden zijn die Balkenende voor zijn karretje wil spannen? (vooral omdat ze alleen stemmen in Antwerpen halen).

  6. peter
    30 maart 2008 om 04:16 uur.

    @Hassanhasson Volgens mij ken jij de koran niet of nauwelijks en de Bijbel al helemaal niet getuige je uitspraken. Ga eerst eens lezen voor je verkeerde uitspraken en leugens hier neerzet.

  7. ja klopt waarschijnlijk
    30 maart 2008 om 05:05 uur.

    uitendelijk zijn het de mensen die islaam haten
    die zitten met de gebakken peren
    omdat hun met de haat zitten en daardoor geen rustig leven kunnen leiden
    ze zitten namelijk vol haat en onwetenheid

  8. hassanhasson
    31 maart 2008 om 12:06 uur.

    Peter, je kan mij ook wat uitleggen ipv mij persoonlijk aan te vallen door te zeggen dat ik leugenaar ben…

  9. said
    31 maart 2008 om 03:06 uur.

    AEL is net zo erg als PVV, beide zijn racistische partijen.

  10. ANDY
    31 maart 2008 om 04:10 uur.

    Jezus is geen heilige geest, geen god en zeker geen zoon van god omdat ze anders zeggen dat er 2 goden zijn “jezus en zn vader” terwijl ze zeggen dat ze in de een heid van god geloven.

    sterker nog Jezus heeft nooit geclaimd dat hij god is .

  11. peter
    31 maart 2008 om 06:42 uur.

    @haasanhasson eerst goed lezen wat ik schrijf. ik zeg ga eerst eens lezen VOOR je verkeerde uitspraken en leugens hier neerzet.

    Je gaat er automatisch van uit dat die door jou rechts autochtonen genoemde personen ook christenen zin. Je verwijst naar de Bijbel en hebt het over bloed vloeien en dat het begon met het kruisigen van Jezus. De Bijbel leert ook echter dat het kruisigen en het offer van Jezus eenmalig was. Daarna hoeft er geen bloed meer te vloeien. Geen offeren meer. Met kruisigen en de opstanding van Jezus na drie dagen uit de dood eindigd voor altijd bloedvloeien

    Een verschil met islam waar nog jaarlijks geofferd word. Bloed moet vloeien.

  12. Henk-Rotterdam
    01 april 2008 om 01:54 uur.

    Het offerfeest van de gelovige in de Islam is gelijk aan het offerfeest van de christenen na het einde van de vaste tijd voor de pasen.
    Of nog nooit de bijbel gelezen en de uitwerking van de rite’s van de christelijke (katholieke kerk) gelezen?

  13. peter
    01 april 2008 om 05:07 uur.

    @Andy De Bijbel geeft wel degelijk aan dat God zich laat zien als de heilige drie eenheid. God de Vader God de Zoon en God de Heilige Geest

    God die zich als schepper van de aarde en de mensheid laat zien. Vervolgens als de mens zondigt en zich afkeert van God en Zijn wet. en geboden, bedenkt Hij een oplossing. God komt als mens in Jezus Christus naar de aarde toe. Omdat wij niet meer naar Hem toe konden komen.

    Vervolgens gaat Jezus 33 jaar rond met wonderen en tekenen. Om te laten zien dat de weg naar God weer open is. Toch werd Jezus, Gods Zoon gevangen genomen als een misdadigermet valse beschuldigingen en ter dood gebracht hoewel Hij niets verkeerd gedaan had Hij werd begraven en op de derde dag bracht God Hem terug uit de dood.

    Daarmee was het aangekondige offer voor de zonde gebracht (Mattheus 28;5-7) Romeinen 4-23-25 De relatie tussen God en de mens, verbroken dooe Adam en Eva, was hersteld Toen Jezus deze prijs voor de zonden betaalde, verwijderde Hij ook alle schuld en schuldgevoelens die het gevolg waren van die zonden. “Maar Jezus leeft voor altijd en blijft voorgoed priester, zodat er niemand anders nodig is. Hij kan iedereen die door Hem naar God gaat, van de ondergang redden. (Hebreeen 7;24,25)

    Dat is heel kort samengevat de Bijbelse geschiedenis

  14. hassanhasson
    01 april 2008 om 07:35 uur.

    Beste Peter, je suggereet tot twee maal toe op een onsuggestieve wijze dat ik hier leugens en verkeerde uitspraken neezet en daarom raad je me aan om eerst boeken te gaan lezen voor dat ik hier de vermeende leugens neerzet, dit lees ik, toch!

    van welke leugens en verkeerde uitspraken wordt ik nou beticht? beleefd gevraagd, zou je even voor deze ontwetend Islamiet willen uitleggen!

    je zegt
    Je gaat er automatisch van uit dat die door jou rechts autochtonen genoemde personen ook christenen zin.

    hoezo! zat jij soms stiekem in mijn witte massa te grabbelen.
    Ik heb een diep respect voor de goed gelovige Christen die respect heeft voor een ander die anders is, ik hou van ze en mijn geloof gebied mij dat ook te doen. Ik kan me alleen niet vinden in het idee dat Jezus, zo’n schaamteloos dood moet ondergaan….alsof hij een smerig crimineel was.

    jij zegt
    De Bijbel leert ook echter dat het kruisigen en het offer van Jezus eenmalig was. Daarna hoeft er geen bloed meer te vloeien

    wat waren de redenen voor het kruisigen en waar dient het voor? zou je mij dat kunnen uitleggen?

    je zegt
    het kruisigen ne het offer van Jezus was eenmalig!
    ik zeg
    naar mijn simpele geestesactiviteit is dit erg logisch en dat geld voor ieder levende wezen, want een wezen leeft ook maar één keer en als ie gedood word dan is dat ook eenmalig dan wordt ie ook nooit meer wakker,
    Wat houdt het offer nou eigenlijk in? Peter, zou je mij dit willen uitleggen.

    je zegt
    Met kruisigen en de opstanding van Jezus na drie dagen uit de dood eindigd voor altijd bloedvloeien
    ik zeg
    er zijn nogal wat kruistochten in de naam van het christendom geweest. Er zijn nogal wat volken uitgeroeid en het is nog steeds aan de gang…..het is niet gestopt.. peter wat is jouw verklaring!

    je geeft aan
    Een verschil met islam waar nog jaarlijks geofferd word. Bloed moet vloeien.
    ik zeg
    verklaar het nader?

  15. ANDY
    02 april 2008 om 01:23 uur.

    @Peter

    …Zien jullie Jezus nou als god of zoon van god.

    ji zegt: Vervolgens als de mens zondigt en zich afkeert van God en Zijn wet. en geboden, bedenkt Hij een oplossing. God komt als mens in Jezus Christus naar de aarde toe. Omdat wij niet meer naar Hem toe konden komen.

    ik zeg: waar denk jij dat je gaat als je sterft?

    maar waar in de bijbel staat “ik Jezus ben de god, jullie schepper”

    jij zegt : God komt als mens in Jezus Christus naar de aarde toe. Omdat wij niet meer naar Hem toe konden komen.

    ik zeg : ja dat klopt…Jezus is een profeet zoals de koran ook zegt

  16. Henk-Rotterdam
    02 april 2008 om 10:20 uur.

    Mattheus 10
    vers 34/35 Jezus sprak:
    “meent niet dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde; ik ben niet gekomen om vrede te brengen maar het zwaard”
    “want ik ben gekomen om de mens tweedrachtig te maken tegen zijnen vader, en de dochter tegen hare moeder en de schoondochter tegen hare schoonmoeder en zij zullen des menschen vijand worden,die zijne huisgenoten zijn”
    “die de vader of moeder liefheeft boven mij,is mijns niet waardig, en sdie de zoom of dochter lief heeft boven mij is mijns niet waardig”.

  17. peter
    02 april 2008 om 11:10 uur.

    @Hasanhasson. ik suggereer niet dat je leugens en verkerde uitspraken neerzet. Ik zeg lees eerst enzo voor je verkeerde dingen gaat neerzetten

    De Bijbel vertel over Jezus het volgende. Hij kwam om de mensen te redden van de zonde. Want de wet die er was in het oude testament konden de mensen niet aan voldoen. Zonde brengt scheiding tussen God en de mensen. Omdat God heilg i zouden wij zondige mensen Zijn aanwezigheid niet kunnen verdragen. Daarom bedacht God een oplossing voor de scheiding. Die al begon bij Adam en Eva.

    God is er in drie eenheid God de Vader God de Zoon en God de Heilige Geest. God kwam zelf als mens Jezus Christus naar de aarde om hiet te wonen te leven en wonderen en tekenen te doen. Maar een aantal mensen wilden het niet aanvaardden en Jezus werd onschuldig veroordeeld gekruisigd

    God zelf liet Hem na drie dagen opstaan uit de dood. Als teken dat daarmee de dood overwonnen is en niet het laatste woord heeft. De Bijbel zegt dat als je dat gelooft dat dan voor jou de toegang tot God er weer is. Je mah dat geloven. Niet door regels geboden en wetten maar door geloof. Dat is de kern van christelijk geloof.

    Je hebt een vrije wil om wel of niet te geloven. En de keuze om wel of niet naar God te luisteren.

    Door de eeuwen heen tot de dag van vandaag zijn er mensen groepen landen die denken de ander te moeten overheersen onderwerpen. Met een beroep op de Bijbel of koran. Helaas. Mensen hebben vrije wil om dingen wel of niet te doen. Ik denk niet dat ze daarmee God blij maken.

    Verschil met de islam is dat die Jezus als profeet zien en niet als Zoon van God. Dat staat zelfs in de koran dat God geen Zoon heeft/zou hebben Daarom offeren islamieten nog elk jaar net zoals Abraham. Terwijl christenen niet meer hoeven te offeren. Dat was met Jezus als offerlam eenmalig

    Dat is kort een uitleg over Bijbel koran. Verschillen maar ook veel overeenkomsten. Zolang mensen maar niet hun boek geloof als De absolute waarheid neerzetten. Het een is niet beter of minder dan het ander. DE absolute waarheid bestaat niet. Is mijn mening.

  18. peter
    02 april 2008 om 11:23 uur.

    @Henk Als je iets neerzet, tekst uit Bijbel moet je niet zomaar een tekst uit een hoofdstuk eruit halen en neerzetten. Altijd tekst met tekst vergelijken en/of in de context lezen.

    Bijvoorbeeld

    Johannes 15;9 Gelijk de Vader Mij heeft liefgehad, heb ook Ik u liefgehad
    Johannes 14;27 Vrde laat ik u, mijn vrede geef Ik u

  19. peter
    02 april 2008 om 11:31 uur.

    @Andy Christenen zien Jezus als de Zoon van God. Als gelovigen sterven geloven ze dat ze in de hemel het paradijs komen. Net zoals moslims dat geloven.

    Op de eerste bladzij v d Bijbel kun je al lezen over God de schepper die de aarde maakte de dieren en uiteindelijk de mens. Jezus was daarbij al aanwezig. Genesis 1 ; 26 Laat ons mensen maken naar ons beeld.

    De koran leert idd dat ze Jezus als een profeet zien. De Bijbel en het christelik geloof gaan echter verder. En zien Jezus als de Zoon van God. De wegbereider voor de mensen om tot God te komen.

  20. Andy
    02 april 2008 om 03:27 uur.

    @peter

    Dus de Christenen zeggen eigenlijk dat er twee goden zijn namelijk Jezus en een “hogere wezen”.

    maar waar in de bijbel zegt Jezus: Ik Jezus ben god de waarheid en jullie schepper.

  21. hassanhasson
    02 april 2008 om 08:51 uur.

    De Bijbel vertel over Jezus het volgende. Hij kwam om de mensen te redden van de zonde. Want de wet die er was in het oude testament konden de mensen niet aan voldoen. Zonde brengt scheiding tussen God en de mensen.

    @reactie:
    Helemaal mee eens. Dit was ook de taak Jezus (SWA). Indertijd werd hij uitgelachen door de Joden van toen en werd uitgemaakt voor ‘een kind van publieke vrouw’

    Daarom bedacht God een oplossing voor de scheiding. Die al begon bij Adam en Eva.

    @reactie
    dit begrijp ik niet! kun je mij dit uitleggen.
    welke scheiding?
    welke oplossing heeft God ‘bedacht’?
    Hoe heeft God dat ‘bedacht’ en op welke manier? ik krijg de indruk dat god toen in een zeer complex vraagstuk verkeerde!
    Wat begon bij Adam en Eva?

    God is er in drie eenheid God de Vader God de Zoon en God de Heilige Geest

    @ reactie
    ik tel hier drie Goden.

    God kwam zelf als mens Jezus Christus naar de aarde om hiet te wonen te leven en wonderen en tekenen te doen

    @reactie
    Volgens deze bewering is God Niet oneindig en niet overal kan zijn!
    Waarom moet Hij zelf zo gigantische verlagen, door mens te worden, teneinde aan de mensheid te laten zien dat Hij van ze houdt, terwijl hij de Schepper ervan is?

    Maar een aantal mensen wilden het niet aanvaardden en Jezus werd onschuldig veroordeeld gekruisigd

    @Reactie
    Sorry, ik snap hier niks van?

    God zelf liet Hem na drie dagen opstaan uit de dood. Als teken dat daarmee de dood overwonnen is en niet het laatste woord heeft. De Bijbel zegt dat als je dat gelooft dat dan voor jou de toegang tot God er weer is.

    @Reactie
    stel als men traag van begrip is, dat betekent dat hij/zij nimmer de toegang Tot God krijgen.
    Peter, jij zegt; ”De Bijbel zegt dat als je dat gelooft dat dan voor jou de toegang tot God er ‘weer’ is’. Hoe WEER? Er was volgens de Bijbel een scheiding tussen de mensheid aan de enezijds en God van anderzijds!

    Je hebt een vrije wil om wel of niet te geloven. En de keuze om wel of niet naar God te luisteren.

    @reactie
    mee eens.

    Verschil met de islam is dat die Jezus als profeet zien en niet als Zoon van God. Dat staat zelfs in de koran dat God geen Zoon heeft/zou hebben Daarom offeren islamieten nog elk jaar net zoals Abraham. Terwijl christenen niet meer hoeven te offeren. Dat was met Jezus als offerlam eenmalig

    @ reactie
    sorry, dit vind ik een gammel en onnatuurlijk vergelijking. Ik weet niet waar je dat gelezen hebt maar dit klopt simpelweg niet.
    Lamtjes werder/worden geofferd ten behoeve van armen. dit was een verplichting aan hen die hebzuchtig waren en zich niet bekommerden over armen.. en niet vanwege Dat ‘Fabeltje’ omdat Abraham zou hebben geprobeerd zijn zoon te offeren… wat Helaas sommigen van Moslims denken.
    Peter. wie is nu eigenlijk geofferd Jezus de mens of Jezus de Zoon van God?

    DE absolute waarheid bestaat niet. Is mijn mening.

    @reactie
    respect voor jouw mening, toevallig ik geloof wel in De absolute waarheid. Ik geloof in de ene God, de erbarmer, de barmhartige. niets is aan Hem gelijk.

    Henk-Rotterdam
    Ik geloof niet dat profeet Jezus zoiets gezegd zou hebben? het zijn zware aantijgingen van een onbekende schrijver jegens profeet Jezus (swa).

  22. ANDY
    03 april 2008 om 02:01 uur.

    @peter
    jij zegt: Op de eerste bladzij v d Bijbel kun je al lezen over God de schepper die de aarde maakte de dieren en uiteindelijk de mens. JEZUS WAS DAAR BIJ AL AANWEZIG.

    ik zeg: dat betekent dus dat “heilige Maria”niet zn moeder is ..omdat hij er dan altijd al was voor dat zn moeder er was.

    jij zegt: Verschillen maar ook veel overeenkomsten. Zolang mensen maar niet hun boek geloof als De absolute waarheid neerzetten.

    ik zeg : maar je gelooft in een relegie omdat je gelooft dat dat DE absolute waarheid is .

    @Henk-Rotterdam. mischien kan jij me helpen.

    Waar in de bijbel claimd / zegt Jezus dat hij de god is, de waarheid is en de schepper is…..of dat hij de heilige geest is …..of de zoon van god

  23. Henk-Rotterdam
    03 april 2008 om 11:51 uur.

    HassanHasson,
    Dat is best mogelijk,maar het is zo opgetekend in het nieuwe testament.

  24. Henk-Rotterdam
    03 april 2008 om 11:54 uur.

    Peter,
    Zomaar teksten uit de bijbel halen en gebruiken zoals het uitkomt is de basis van de uitrvoering van het christelijke geloof.
    Men gebruikt het geloof zoals het uitkomt,dat is ook de reden van de grote teruggang van de gemeenschappen in het geloof in Europa

  25. kano
    03 april 2008 om 02:37 uur.

    wat ik nog steeds niet snap bij de Christendom is , is Jezus de God of de zoon van God

  26. peter
    03 april 2008 om 05:09 uur.

    @hassonhassan. Tja waarom verlaagde God zichzelf door als mens op aarde te komen en als Schepper van hemel en aarde zijnde de mensen laten weten dat hij van ze houd?

    Adam en Eva leefden in het paradijs, de hof van Eden, dichtbij God. Doordat ze echter luisterden naar de satan die hen overhaalde van de verboden vrucht te eten, kon God niks anders doen dan Adam en Eva uit de hof van Eden te verwijderen. Tegelijk beloofde God toen al een oplossing. Een van de nakomelingen van Adam en Eva zou dus Jezus worden die symbolisch bedoeld de kop van de slang zou vermorzelen. Genesis 3;15. Daarmee bedoelde God de satan die in de gedaante van de slang de mens verleidde. En de dood bracht.

    Maar omdat Jezus na zijn kruisiging na drie dagen opstond uit de dood, en zo de dood versloeg, kunnen gelovigen die sterven eeuwig leven voortaan in de hemel.

    Dit gebeuren in de Bijbel vermeld, is niet te begrijpen. Maar dat word ook niet gevraagd. God vraagt slechts geloof alleen. Niet regels of wetten houden of rijkdom of veel verstand telt maar in de eerste plaats geloof

    Omdat Jezus na zijn opstanding na 40 dagen ten hemel ging op een wolk zou Hij niet meer op aarde kunnen zijn. Jezus echter beloofde ons niet als wezen achter te laten.En stuurde de Heilige Geest. Die wil in de mensen wonen en hun het bestaan en de liefde van God duidelijk maken. Heilige Geest betekend ook plaatsvervanger van Jezus.

    God laat zich dus in de Bijbel zien in drie personen. God als schepper vader. God als de zoon Jezus Christus en God als Heilige Geest.

    Een wonderlijk iets wat alleen God zelf zou kunnen bedenken. Net zoals in de koran de ten hemel stijging van mohammed op een paard niet te begrijpen is. Alleen te geloven

  27. ANDY
    04 april 2008 om 01:04 uur.

    oke ik geef het antwoord op de vraag die al een paar keer heb gesteld, ik kreeg geen antwoord van onze “bijbel kenners”.

    In de bijbel staat nergens maar dan ook nergens een vers of iets waarin staat dat Jezus zegt of dat hij claimd dat hij de god is of de heilige geest of de zoon van god is ……

    Toch zeggen Christenen dat hij god is en ze .

    Wat de Christenen ook zeggen is dat de Moslims 6oo jaar achter lopen omdat zij Jezus als profeet zien….

    ik zeg: de Christenen hebben 600 jaar GEMIST.

  28. Hassanhasson
    04 april 2008 om 06:38 uur.

    Beste Peter, je hebt tot nu toe mijn vragen niet beantwoord (behalve één en die had jij met ‘Tja’ beantwoord)! dat begrijp ik, want die zijn namelijk bijna niet te beantwoorden. De grondslagen waar De Christendom op gebaseerd zijn, zijn tegenstrijdig. Ze zijn in strijd met logica en wetenschap. Laat ik even voorop stellen dat ik niet probeer om je religie of jou aan te vallen,dat is absoluut niet zo! Ik wil wel dat jij zelf je eigen religie begrijpt. en je moet zelf bepalen waarin je gelooft.

    Je zegt op mij vraag:
    Tja waarom verlaagde God zichzelf door als mens op aarde te komen en als Schepper van hemel en aarde zijnde de mensen laten weten dat hij van ze houd?
    Even ter verduidelijking: zelf heb huisdieren (vogels), ik houd zielvol van mijn vogels, teneinde aan de vogels te laten zien dat ik van ze houd, moet ik mezelf verlagen cq transformeren tot een vogel? of zijn er andere manier!

    @Adam en Eva leefden in het paradijs, de hof van Eden, dichtbij God. Doordat ze echter luisterden naar de satan die hen overhaalde van de verboden vrucht te eten, kon God niks anders doen dan Adam en Eva uit de hof van Eden te verwijderen

    @reactie
    Was dit niet de schuld van God, omdat hij Adam en Eva niets heeft uitgelegd?
    Heeft de slang uiteindelijk niet de waarheid vertelt?

    @Maar omdat Jezus na zijn kruisiging na drie dagen opstond uit de dood, en zo de dood versloeg, kunnen gelovigen die sterven eeuwig leven voortaan in de hemel.

    @reactie
    Er is volgens jouw leer, De mens jezus gestorven! hoe heeft hij de dood overwonen?

    @Dit gebeuren in de Bijbel vermeld, is niet te begrijpen. Maar dat word ook niet gevraagd. God vraagt slechts geloof alleen. Niet regels of wetten houden of rijkdom of veel verstand telt maar in de eerste plaats geloof

    @reactie
    als dit waar is! waarom heeft God ons het verstand gegeven?

    @En stuurde de Heilige Geest. Die wil in de mensen wonen en hun het bestaan en de liefde van God duidelijk maken. Heilige Geest betekend ook plaatsvervanger van Jezus.

    @ reactie
    Dus de heilige geest is een onafhankelijke hypostase en dat geldt eveneens voor jezus?

    @God laat zich dus in de Bijbel zien in drie personen. God als schepper vader. God als de zoon Jezus Christus en God als Heilige Geest.

    @reactie
    Dit is erg verwarend! even kort door de bocht, als God zelf in drie personen laat zien, wat is de functie van de drieeenheid, immers is het niet zo dat dezelfde god die in jezus verschijnt? is het niet zo dat dezelfde god in de heilige geest verschijnt?
    denk even ernstig overna.

    @Een wonderlijk iets wat alleen God zelf zou kunnen bedenken

    @reactie
    was het niet Paulus die dit bedacht bedacht! Waarom het jezus dit niet aan mensen uitgelegd, terwijl dit zijn task was?

    @Net zoals in de koran de ten hemel stijging van mohammed op een paard niet te begrijpen is. Alleen te geloven
    @ Reactie
    hoe kom je aan dit waanzinnig informatie! Ten hemel stijging Van Profeet Mohammed (saw) was geestelijk.

    Peter, Je kan mijn vragen aan een priester stellen en zien of hij een zinnig antwoord geeft.

  29. peter
    04 april 2008 om 09:15 uur.

    @Henk helaas doen mensen dat teksten uit de Bijbel of koran toepassen uitleggen en proberen dar anderen mee te onderdrukken of soms te vermoorden. Maar dat is niet de bedoeling van de Bijbel of koran gebruiken.

  30. Henk-Rotterdam
    04 april 2008 om 10:12 uur.

    Kano, dat verhaal zit moeilijk in elkaar.
    Jezus is de zoon van Maria die hem zou hebben verkregen van een zending van God.
    Maar aannemelijker is het dat hij gewoon de zoon is van Maria en Jozef de man van Maria.
    Deze wilde zelfs bij Maria wegggaan wegens deze bevruchting,maar die na tussenkomst van de aartsengel Gabriel toch bij Maria bleef.
    Over het leven van de profeet Jezus is verder niets bekend dan tot aan het begin van zijn predikingen en de openbaar wording van de apostelen.
    Het is een moeilijk te verklaren verhaal zelfs voor het Vaticaan.

  31. ANDY
    04 april 2008 om 01:27 uur.

    @Henk-Rotterdam

    jij zegt: Over het leven van de profeet Jezus is verder niets bekend dan tot aan het begin van zijn predikingen en de openbaar wording van de apostelen.
    Het is een moeilijk te verklaren verhaal zelfs voor het Vaticaan.

    Dus alles wijst ernaar uit dat Jezus niet de laatste profeet is maar Mohammed (vrsmh) zoals de moslims ook zeggen

    jij zegt : Het is een moeilijk te verklaren verhaal zelfs voor het Vaticaan.

    ..Ja dat zal niet de 1E keer zijn …tussen de jaren 40 en 60 had een boer in Egypet in een grot een rol gevonden uit de tijd van Jezus geschreven in het oud Hibreeuws. In die rol zou inforamtie staan over het leven van Jezus die de hele Khatolieke werld in twijvel zou brengen. Het Vaticaan deed er alles voor om die rol te krijgen maar die rol te krijgen.

  32. Henk-Rotterdam
    04 april 2008 om 04:00 uur.

    HASSONHASSON,
    Je geeft Peter de raad om de vragen aan een priester voor te leggen,
    maar al stelt hij de vragen aan de Paus zelf het antwoordt zal nooit komen en wel om de eenvoudige redenen dat men het niet weet..
    Geloof is een mystek die men moet aannemen en niet twijfelen,want dan wordt men een dolende in de leer.
    En daar heeft vooral de Katholieke kerk een vreselijke pest aan en dat weet ik uit eigen ervaring.
    Men stelt het geloof in de leer gelijk met wetenschap en daar is volgens hen geen ruimte voor twijfel.
    Maar als we de geschiedenis goed bekijken dan komt het e.e.a. vreemd voor.
    Zo spreekt men over de kruisiging en de wederopstanding,maar als Jezus daadwerkelijk aan het kruis is gestorven is dat wel op een andere manier gegaan als beschreven in de bijbel.
    Het was namelijk de gewoonte dat iemand die aan het kruis was geslagen en nadat deze rechtop was gezet de beide benen onder de knie werden gebroken met houten knuppels om zo te voorkomen dat iemand op zijn voeten ging staan en nog lang kon leven.
    En zo werd er ook een lans in zijn long gestoken om een langzame verstikkingsdood te verkrijgen.
    Dat is dus iets anders als het geschrift dat zegt dat hij met de lans gedood is door in zijn hart te steken,want dat was nu juist niet de bedoeling van de kruisdood.
    Maar 1 ding is zeker er was een profeet Jezus en hoe zijn leven er uit heeft gezien is niet duidleijk behalve van de geschiedschrijving in het testament, en wat de wederopstanding betreft ook dat is een onduidleijke zaak.
    Misschien is hij aan het kruis wel schijndood geweest en heeft men hem ten grave gedragen en is hij ontwaakt uit de coma en ondergedoken voor de rest van zijn leven en heeft de mens er een hemelvaart van gemaakt.
    Ik weet het niet,maar weet wel dat het juiste antwoordt hier op aarde nooit zal komen

  33. peter
    04 april 2008 om 05:56 uur.

    @hassanhasson. je zou kunnen zeggen dat het de schuld van God was. Had Hij die boom v de kennis van goed en kwaad niet gemaakt, dan was er niks aan de hand geweest. Maar God maakte de mens met een vrije wil om Hem lief te kunnen hebben. Liefhebben van iemand doe je met je hart, met je ziel en met je verstand. Daarom kon de mens ook tegen God kiezen. Dat gebeurde dus.

    “De slang was listiger dan alle andere dieren die de Here God gemaakt had. Hij zocht de vrouw op en vroeg; “God heeft jullie zeker verboden van de bomen in de hof te eten. , he?” Nee hoor antwoordde de vrouw “wij mogen van alle bomen eten, behalve van die in het midden van de hof. Wij mogen hem zelfs niet aanraken, want dan zullen wij sterven.” “Dat is een leugen, ” zei de slang.'”je zult niet sterven. God zegt dat alleen omdat Hij weet dat jullie aan Hem gelijk zullen zijn als je daarvan eet. Je ogen zullen open gaan en evenals God zul je het onderscheid tussen goed en kwaad kennen. Genesis 3 vers 1 -5

    Zo zondigde de mens tegen God en kwam er scheiding.

    De kern van het christelijk geloof is dat Jezus opstond uit de dood. Hoe? Door de kracht van de Vader die daarmee de duivel zijn wapen , de dood , uit handen nam. De duivel wil niets liever dan mensen van God vandaan houden. Door ze te laten zondigen. Jezus stierf zonder zonde onschuldig aan het kruis en werd op de derde dag opgewekt uit de dood door God de Vader. Daaarme loste God zijn belofte in uit Genesis 3 ; 15 dat iemand (Jezus) Zijn zoon zou komen als mens en de slang de kop zou vermorzelen. Daarmee word de nederlaag van de duivel bedoeld.

    De Heilige Geest die nu in de mensen wil wonen doet dat namens God de Vader en namens Jezus. Die drie zijn namelijk een en de zelfde. Je kunt het als het ware zien als volgt God de Vader zit nu op de troon in de hemel met aan Zijn rechterhand zittende Zijn Zoon Jezus en in samenspraak met de Heilge Geest willen zij de gelovigen bijstaan. Heilge Geest betekend ook vanuit het Griekse woord parakleet, hij die naast je wil staan. De Geest helpt ook om contact met God te hebben. Doordat je bid en je je door de Geest laat inspireren om het goede te doen.

    Waarom wij verstand hebben? om te kunnen kiezen en we zijn aangesteld om over de vissen vogels en alle andere dieren. Dat kunnen we met het gegeven verstand doen. Dieren hebben geen verstand. Dat onderscheid de mens van de dieren.

    Paulus was een volgeling van Jezus. Maar werd dat pas na de dood vanJezus. Geinspireerd door de Geest schreef Paulus een groot aantal boeken in de Bijbel. Oa, de brieven aan de Romeinen, Corinthieers Galaten, Efezieers

    In de Bijbel worden soms ook dingen beschreven die je geestelijk zou kunnen zien. Zoals beschreven word dat de stad Jeruzalem van God uit de hemel naar beneden komt. Feestelijk als een bruid die op haar bruidegom wacht. Openbaring 21

    En Andy lees maar eens openbaringen laatste hoofstuk uit de Bijbel. Daarin staat beschreven over het laatst der dagen hoe Jezus op de troon in de hemel naast God de Vader zit en bekleed is met macht en majesteit om voor eeuwig te heersen. Daaruit blijkt zijn Goddeljikheid

    En inderdaad Henk de geboorte van Jezus is een wonder. Maria werd uitgekozen om als maagd zwanger te raken. Lees t maar in Lucas 1 vers 26 tot 38

  34. peter
    05 april 2008 om 01:24 uur.

    @ Henk en Hassanhasson. Henk een paar dingen die jij zegt kloppen niet geheel. Jezus werd aan het kruis hangende met een speer in zijn zijde gestoken en er kwam bloed en water uit heel bijzonder en symbool van vergeving van zonde en nieuw leven

    Dus niet gestoken met een lans in zijn long Dat staat niet in het Johannes evangelie en ook niet in de 3 andere evangelieen van Mattheus Marcus en Lucas.

    En toen de Romeinse soldaten van Jezus zijn benen wilden breken wat de gewoonte was bij gekruisigde mensen, was Jezus reeds gestorven. En braken ze Zijn benen niet. Precies zoals was voorspeld in het Oude Testament .

    De opstanding staat ook gedetailleerd beschreven in de Bijbel en er zijn sommige gedachten van mensen over die bv zeggen dat Jezus is weggenomen van het kruis en niet gestorven en opgestaan. Sommige joden in die tijd verspreidden die leugen en kochten mensen om met geld om dat fabeltje verder te vertellen. Dat staat in t Mattheus evangelie beschreven.

    Bijzonder is dat tijdens de kruisiging van Jezus het drie uur lang duister was vanaf ongeveer twaalf tot drie uur s middags en toen Jezus stierf, scheurde op dat moment het gordijn van het voorhangsel van de tempel. Van het gedeelte waar alleen de hogepriester mocht komen. Het scheuren van het gordijn was een teken van God dat de toegang tot Hem weer hersteld was.

    Henk je kan en mag je (eigen) invuling aan bepaalde dingen geven, maar sommige dingen staan wel degelijk en soms duidelijk in de Bijbel beschreven.

    Voor Marocs enzo hier die denken wat is t nou precies? Moet je t zelf s nalezen opzoeken in de Bijbel evt via online en dan je mening vormen conclusies trekken voor zo ver dat mogelijk is

    En in Nederland zijn er soms verschillende meningen uitleggingen over bepaalde zaken over geloof. De een haalt t wat directer uit de Bijbel en de ander geeft er zijn eigen invulling uitleg en/of twijfel aan. Dat mag. Zo leven gelovigen al honderden jaren naast elkaar in Nederland. Een spreekwoord zegt ; twee nederlanders, drie kerken

    Net zoals er bij moslims ook verschillende stromingen zijn. Soenieten sjieeten alevieten enz En die nemen de koran soms ook letterlijk en soms ook niet.

  35. peter
    05 april 2008 om 01:37 uur.

    @Andy lees de volgende link maar eens

    http://www.kerkenisrael.nl/voi/voi42-6b.php

    Over de vondst van de rollen van Qumran rond 1948. Uit die vondst en verschillende andere geschriften blijkt steeds weer dat het materiaal wat gevonden werd, steeds weer een bevestiging is van de authenticiteit en echtheid van de Bijbel. En dat de Bijbel door de eeuwen heen vrij nauwkeurig gecopieerd is en overgedragen is aan de mensheid tot de dag van vandaag toe

  36. Henk-Rotterdam
    05 april 2008 om 10:32 uur.

    Peter,
    Dat men hem met en lans in de zijde stak bewijst dus dat men hem de longen wilde doorboren en dat is tevens het bewijs dat hij nog wel degelijk leefde aan het kruis.
    Daar sprak hij ook de woorden “vader vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen’.
    Je schrijft tevens over de echtheid en de ware geblevenheid van de Bijbel,maar waarom zijn er bij het nieuwe testament dan zoveel profeten niet meer genoemd die wel in het oude testament staan,dan is het boek toch aangepast.
    En waarom erken je niet gewoon dat de Koran de opvolger is van de Bijbel,waardoor er dus meerdere stromingen in he geloof zijn ontstaan naast het joden en christendom.
    Als we elkaar nu eens erkennen als gelovige en geloven in de de ondeelbaarheid van 1 GOD dan zijn vele zaken makkelijker aanvaardbaar en oplosbaar.

  37. Henk-Rotterdam
    05 april 2008 om 10:48 uur.

    ANDY,
    Inderdaad Jezus was niet de laatste profeet dat was inderdaad Mohammed.
    En dat is bewezen met het feit dat Jezus en zijn moedere ook in de koran genoemd en geëerd worden zoals nog een aantal zaken in de bijbel overeenkomen met de Koran.
    Alleen het accepteren van deze feiten en het aanvaarden van dit is voor het joden en christendom zo goed als onmogelijk.Dan zou men het leven dat gebaseerd is op het geloof volgens de bijbel omver schoppen en dat zou wereldwijde gevolgen hebben.
    Over het Vaticaan wil ik liever niet praten,op een enkele goede paus na zijn het gewoon vreselijke mensen geweest die leefde bij onderdrukking en vervolging van mensen die niet in hun straatje paste.
    Neem het zwijgen van het Vaticaan maar in de 2e wereldoorlog inzake de vervolging van de joden.
    De enigste oprechte pausen die ik me in mijn leven kan bedenken waren Johannes Paulus de 23e en Johannes de 1e/2e..
    De huidige paus heeft zelfs in de 2e wereldoorlog het uniform gedragen van de Deutsche wehrmacht en zo iemand kan in mijn beleving onmogelijk paus zijn.

  38. Hassanhasson
    05 april 2008 om 12:52 uur.

    Henk-Rotterdam, wanneer het om vragen ging die het menselijke – verstand en kunnen te boven gaan, dan zou ik dat wel kunnen begrijpen! dat wil zeggen wanneer men vragen gaat stellen over Allah/God hoe ‘Hij’ eruit ziet! dan kan men dit simpelweg niet beantwoorden. Wel kan men hooguit zijn kenmerken benoemen. de Mens probeert in de buurt van die kenmerken te komen door religieus te zijn, wil zeggen men wil rechtvaardig zijn, liefdevol met je mede mens omgaan enz……
    Mystiek is naar mijn mening een onderdeel van de religie en religie is op zichzelf geen doel maar een van de middelen om in de buurt van de goedheid van Allah/God te komen.
    Ik ben, ik twijfel, ik zoek…..daarom ben ik een mens! Allah/God heeft ons verstand gegeven, met het doel om die te gebruiken en te zoeken naar de tekenen. Een correct geloof is nooit in strijd met wetenschap…Alles is met kunde geschappen.
    Zelf geloof niet in het Kruisiging van profeet Jezus (swa), Hij is wel aan het kruis opgehangen maar hij is niet dood gegaan.

    @Peter
    Toen Eva en Adam van de verboden vrucht aten, heeft God indertijd aan hen uitgelegd wat de gevolgen zouden kunnen zijn? wat waren de gevolgen?

    Kenden Eva en Adam voor dat het gebeurde het verschil tussen goed en kwaad?

    Was het nou een slang of een duivel?
    zijn één en/of beide (slang/duivel) ook gestraft?

    Peter je zegt
    De kern van het christelijk geloof is dat Jezus opstond uit de dood. Hoe? Door de kracht van de Vader die daarmee de duivel zijn wapen , de dood , uit handen nam. De duivel wil niets liever dan mensen van God vandaan houden.
    @ reactie
    Dit snap ik niet
    Immers was het niet zo dat dezelfde vader de vonnis heeft uitgesproken en ten uitvoer bracht? was is de schuld van Satan hierin?
    Als ik rechter was in dit gebeuren dan stel ik de vader verantwoordelijk voor de dood van de zoon en met voorbedachte rade?

    Ik wacht op jullie antwoord
    grt

  39. ANDY
    06 april 2008 om 09:54 uur.

    @Peter

    tanx voor de info. man 🙂

  40. Henk-Rotterdam
    06 april 2008 om 02:10 uur.

    HASSANHASSON,
    Het beleven van het geloof is het aanvaarden van het geloof als een wetenschap en onfeilbaarheid van de profeten.dat de profeet Jezus niet de laatste was en is geweest is al reeds lang bekend want ook volgens het oude testament waren er profeten en de laatste was Mohammed volgens de Koran.
    dat is allemaal eigenlijk heel simpel te verwoorden,alleen hebben de geestelijke leiders van het geloof voorafgaand aan de islam zich tegen er verzet omdat daardoor hun eigen opvattingen in gevaar kwamen en daarmede hun machtspositie en veelal luxe en riante leven.
    Door hen te bestrijden middels kruistochten is een voorbeeld daarvan,en is het nu nog steeds niet mogelijk om met elkaar te bidden en te geloven dat er maar 1 God is.
    Het aanvaarden van het geloof is gelijk aan het aanvaarden van wetenschap.
    In de wiskunde staan vele stellingen die men gewoon moet aanvaarden als werkelijkheid en zich niet gaan afvragen naar het waarom,want dan ga je twijfelen en dolen.
    Dat zelfde krijg je als je spreekt over het begrip oneindig,wat is oneindig en wat bedoelen we daarmede.
    Over de kruisdood van de profeet Jezus kan men discussieren want daar zijn veel vraagtekens bij.
    Niet over de kruisiging maar over het verloop en de afloop.
    Maar het zou mooi zijn als elk geloof elkaar erkende en aanvaarde dat er maar 1 God is dan was het leven op aarde een stuk dragelijker

  41. peter
    07 april 2008 om 12:37 uur.

    @Hassanhasson Adam en Eva leefden in de hof van Eden in volmaakte harmonie en contact met God. God wandelde vaak in de hof en had dus vaak contact met Adam en Eva.

    Adam en Eva hadden dus nog nooit gezondigd. Ze kenden alleen het goed

    Allerlei wilde dieren leefden gebroederlijk naast de kleine dieren. God had alles gemaakt in zes dagen en bij elke dag zei Hij;”het is goed en toen God op de zesde dag de mens maakte, zei Hij zelfs het is zeer goed. De mens de kroon op de schepping naar Gods beeld gemaakt

    Hoogstwaarschijnlijk heeft de duivel zich in de gedaante van een slang kans gezien de mens te verleiden. De Bijbel zegt dat niet letterlijk, maar allgemeen word deze uitleg wel als de meest logische verklaring gezien.

    En ja t lijkt inderdaad een ongelooflijk iets dat God Zijn Zoon liet lijden sterven en weer opstaan uit de dood. Voor mensen klinkt t als iets dwaas en dat staat ook in de Bijbel bv treffend beschreven. “Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.” uit 1 Corinthieers 1 vers 25 .
    Maar God in Zijn wijsheid besloot anders.

    Als jij of ik rechter was zouden we het idd anders gedaan hebben.

    De duivel is inderdaad gestraft. De duivel was oorspronkelijk een van de hogere engelen in de hemel. Hij, de duivel heeft zich op een bepaald moment verzet tegen God en werd dus met 1/3 van de engelen uit de hemel gezet.

    De straf van de duivel is dat Hij niet de zeggenschap over de dood heeft. Maar dat Jezus de dood versloeg. En uiteindelijk in de eindtijd die in de Bijbel voorspeld word, zal de duivel nog proberen de mensheid van God af te houden. Maar Jezus zelf zal ten strijde trekken en de duivel zal voor eeuwig verslagen worden. De sleutels van het dodenrijk zulen v de duivel afgepakt worden.

    In de Bijbel staat; , En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde want de eerste hemel en aarde waren voorbijgegaan en de zee was niet meer En ik zag de heilige stad een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is. En ik hoorde een luide stem van de troon zeggen; Zie , de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal bij hen zijn. , en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen en de dood zal niet meer zijn/ noch rouw noch geklaag noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbij gegaan. En Hij die op de troon gezeten is, zeide; Zie ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide; schrijf want deze dingen zijn getrouw en waarachtig. En Hij sprak tot mij; Zij zjjn geschied. ik ben de alfa en omega, het begin en het einde. . Ik zal de dorstige geven uit de bron van het water des levens om niet. Wie overwint, zal deze dingen beerven En ik zal hem een God zijn en hij zal mij een zoon zijn Openbaring 21

  42. ANDY
    08 april 2008 om 01:34 uur.

    @peter

    ik heb et gelezen…maar Jezus claimd nog steeds niet dat hij de god is 🙂

  43. peter
    08 april 2008 om 04:14 uur.

    @Andy lees maar eens in mattheus 28;18 En Jezus trad naderbij en spraktot hen, zeggende; Mij is gegeven alle macht in de hemel en op aarde.

    Johannes 10 ; 30 Ik en de Vader zijn een.

    1 Johannes 5 ; 7 Want drie zijn er, die getuigen in de hemel; de Vader het Woord en de Heilige Geest en deze drie zijn een. (met het woord word hier Jezus bedoeld)

    openbaring 5 ; 12 Het Lam dat geslacht is, is waardig te ontvangen de macht en de rijkdom en de wjjsheid en de sterkte en de eer en de heerlijkheid en de lof. En alle schepsel in de hemel en op aarde en op de zee en alles wat daarin is, hoorde ik zeggen;
    Hem die op de troon gezeten is, en het Lam zij de lof en de eer en de heerlijkheid en de kracht tot in alle eeuwigheden.

  44. ravinder
    08 april 2008 om 11:36 uur.

    @Henk-Rotterdam

    het is helemaal niet haast onmogelijk om de heilige drie-eenheid te verklaren. je dient er echter wel een andere mind-set voor te hebben. het word redelijk goed uitgelegd op de britannica. het komt er in feite op neer dat we allemaal een gods kind zijn, dat hij ook aanwezig is in alles om ons heen. het is wat dat betreft verbazingwekkend hoezeer dit gedachtengoed overeenkomt met oosterse wijsheden. er word wel eens gesuggereerd dat hij de periode waarin hij min of meer onbesproken blijft heeft doorgebracht in het oosten.

  45. ravinder
    08 april 2008 om 11:38 uur.

    @henk

    had trouwens een bericht achtergelaten voor jouw bij het ‘wildersfilm toelaatbaar’ artikel, niet provocerend of zo, helaas toch gedelete. hetzelfde god een tijd terug ook al in het forum… hoop dat er in de toekomt met wat meer redelijkheid gemodereerd word.

  46. Hassanhasson
    09 april 2008 om 02:22 uur.

    Peter;
    Adam en Eva hadden dus nog nooit gezondigd. Ze kenden alleen het goed?
    @ reactie
    Hoe kom je aan deze wijheid?

    Peter;
    Allerlei wilde dieren leefden gebroederlijk naast de kleine dieren. God had alles gemaakt in zes dagen en bij elke dag zei Hij;”het is goed en toen God op de zesde dag de mens maakte, zei Hij zelfs het is zeer goed. De mens de kroon op de schepping naar Gods beeld gemaakt
    @reactie
    Sorry, maar dit vind ik een melig tekst vooral wanneer Hij ‘God’ bij elke dag zichzelf complimenteerd ‘het is goed…’ vervolgens ‘…het is zelfs zeer goed’. het wekt de indruk dat Hij op dat moment er niet van bewust was waar hij mee bezig was.. ik vind dat men daarmee de Alwetend te kort doet..

    Peter
    De mens de kroon op de schepping naar Gods beeld gemaakt
    @reactie
    Bedoel je daarmee te zeggen dat de mens op godsbeeld lijkt?

    Peter
    Hoogstwaarschijnlijk heeft de duivel zich in de gedaante van een slang kans gezien de mens te verleiden. De Bijbel zegt dat niet letterlijk, maar allgemeen word deze uitleg wel als de meest logische verklaring gezien
    @reactie
    wanneer dit waar is, waarom heeft God de onschuldige slang vervloekt? immers het is de duivel die zich in de gedaante van een slan was, toch!

    Peter
    Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.” uit 1 Corinthieers 1 vers 25 .
    @reactie
    vind jij dat dit treffend beschreven?
    sorry hoor, helaas heb ik hier geen woorden voor! ten eerste de vergelijking tussen de Schepper en zijn schepsel gaat niet op..

    Peter
    De straf van de duivel is dat Hij niet de zeggenschap over de dood heeft. Maar dat Jezus de dood versloeg. En uiteindelijk in de eindtijd die in de Bijbel voorspeld word, zal de duivel nog proberen de mensheid van God af te houden. Maar Jezus zelf zal ten strijde trekken en de duivel zal voor eeuwig verslagen worden. De sleutels van het dodenrijk zulen v de duivel afgepakt worden.
    @Reactie
    Hoe kom je aan dit? het heeft namelijk de smaak van Griekse mytheologie, kom op we leven in 21st eeuw!
    Trouwens in de staat niets van wat jij beweerde! de duivel is niet gestraft.. wel de slang, de mens en de vrouw

    Volgens de bijbel:

    God zei tegen de slang
    Vervloekt ben jij dat je dit hebt gedaan,
    het vee zal je voortaan mijden,
    wilde dieren wenden zich af;
    op je buik zul je kruipen
    ,en stof zul je eten
    je hele leven lang

    @Op je buik zul je kruipen en stof zul je eten! hier begrijp ik niks van, was de slang indertijd tweebenig? de straf is ook niet uitgevoerd want je hebt ook zeeslangen die Zwemmen. Ik heb nooit gezien dat een slang stof eet! jij wel?

    Volgens de bijbel God tegen vrouw
    Je zwangerschap maak ik tot een zware last,
    zwoegen zul je als je baart.
    Je zult je man begeren,
    en hij zal over je heersen.’

    Redelijkerwijs zou dit zonde door de offer van jezus worden opgeheven, toch!
    Waarom is voor een Christelijke vrouw de zwangerschap nu nog een zware last en ze zwoegen wanneer ze baren ? zoals die van ongelovige vrouwen. een rechtvaardig God zou dit teniet hebben gedaan, toch!

    Volgens de bijbel, God tegen de mens

    ‘Je hebt geluisterd naar je vrouw,
    gegeten van de boom die ik je had verboden.
    Vervloekt is de akker om wat jij hebt gedaan,
    zwoegen zul je om ervan te eten,
    je hele leven lang.

    Waarom moet een Christelijke man nu nog voor zijn brood werken? er is Immers een offer voor zonden geweest!

    ###peter, er is een verlichte persoon onder ons die de heilige drie-eenheid kan verklaren! wat de priesters en filosofen in de loop der eeuwen nauwelijks konden

  47. Henk el Makhloufi
    09 april 2008 om 12:43 uur.

    Andy,
    Jezus was een profeet net als vele andere en Mohammed was de laatste Profeet door wie God heeft gesproeken tot de mensheid.
    Het genoemde dat Jezus zich ooit God heeft genoemd of claimt kan ik niet plaatsen want dat staat nergens
    Ravinder onder de heilige drieeenheid verstaat men de Vader=God ,de zoon= Jezus en de heilige geest= het geloof.
    Maar dat is juist nu het mysterie van het geloof,je moet het aanvaarden en niet zoek naar het waarom.
    Want zelfs het Vaticaan kan het niet uitleggen

  48. peter
    09 april 2008 om 04:17 uur.

    @hassanhasson Idd nog nooit gezondgd. Staat in de Bijbel.

    God zag dat het goed was. Duidelijker kan toch niet verklaard worden dat God blij was met zijn scheppingswerk.

    En ja de mens is gemaakt naar Gods beeld.

    De duivel zelf is vervloekt. Niet de slang. De slang word slechts als symbool gebruikt om te duivel aan te duiden net zoals bv dat de duivel in de Bijbel word vergeleken met een draak.

    Misschien is er wel een evolutie geweest waarna de slang veranderde? Dat zou best kunnen.

    De zonde is pas definitief de wereld uit na de wederkomst van Jezus. Nu leven we in een gebroken en gevallen wereld. Er moet nog een eindtijd komen. In de Bijbel word daarover vrij nauwkeurig en soms symbolisch geschreven. Jezus zelf zegt in Mattheus 24 daarover veel en in t boek Openbaring word veel beschreven over de eindtijd en het laatst der dagen en de wederkomst van Jezus Christus

    Een verlichte persoon? Wie bedoel je daar dan mee?

  49. Hassanhasson
    09 april 2008 om 11:23 uur.

    Peter
    Je laat een hoop van mijn vragen onbeantwoord staan? Moeilijk zijn ze ook als men ze gaat beantwoorden en je luistert met open mind naar het gecreëerde verhaal en je analyseert ze met rede (ook wanneer het verhaal goed en aantrekkelijk klinkt), dan kom je tot ontdekking dat het op een aantal tegenstrijdig grondslagen gebaseerd is. Het is in strijd met de natuurwetten, logica, geografie en wat ik nog erger vind, is dat het in strijd met de leer van Profeet Jezus (sa) sommigen,
    die de rol van profeet Jezus en van enige God proberen toe-eigenen, vertelen nonsens en onwaarheden over hem en over de enige GOD. Ik houd van Profeet Jezus (sa) en van de enige God daarom zegt ik het.

    Peter;
    En ja de mens is gemaakt naar Gods beeld.
    @reactie
    Hoe Gods beeld? Specificeert het even voor mij!

    Peter
    De duivel zelf is vervloekt. Niet de slang. De slang wordt slechts als symbool gebruikt om te duivel aan te duiden net zoals bv dat de duivel in de Bijbel wordt vergeleken met een draak.
    @reactie
    Van uitgaan dat dit waar is, betekent dit dat de duivel nu op zijn buik kruipt en stof eet!

    Peter
    Misschien is er wel een evolutie geweest waarna de slang veranderde? Dat zou best kunnen.
    @ Reactie
    Onzekerheden! Vraagt het aan de dominee, misschien heeft hij wel antwoorden.
    Peter
    De zonde is pas definitief de wereld uit na de wederkomst van Jezus. Nu leven we in een gebroken en gevallen wereld. Er moet nog een eindtijd komen.
    @ Reactie
    Trouwens begrijp je zelf wel wat hier hebt geschreven! Waar staat het, Peter?
    Stel dat dit verhaal waar is. Wat heeft een Christelijk vrouw eraan als de begane ‘zonde’ door Adam en Eve pas bij eindtijd wordt vergeven?

  50. ANDY
    10 april 2008 om 12:44 uur.

    @peter

    Ik heb mattheus 28;18 niet gelezen, omdat ik simpelweg geen moeite wil doen voor iets waarvan ik zeker weet dat het niet zo is , in plaats daar van heb ik die vraag aan een dominee gesteld in een kerk in de buurt , zijn antwoord was dat Jezus niet had geclaimd dat hij god is …. mijn vraag was toen : waarom zien de Christenen Jezus toch als god?
    Hij zei dat er in de bijbel een vers over een persoon die naar Jezus ging , die persoon zei dat Jezus goed is , waar op Jezus zei god is goed.

    Conclusie : De Christenen nemen aan dat Jezus god is

    @Henk el Makhloufi

    Ja dat weet ik . ik ben ook moslim. 🙂

  51. peter
    10 april 2008 om 10:28 uur.

    @hassanhasson Alles wat ik neergezet heb over de drie eenhe
    d en de godheid van Jezus kun je gewoon uit de Bijbel halen hoor.

    As je wil weten hoe we naar Gods beeld zijn gemaakt, staat ook in de Bijbel. Verschillende malen beschreven. Genesis 1;26 en 1;27 In 1 Corintiers 11;7 word de man beschreven als het beeld en de heerlijkheid van God en daarnaast de vrouw.

    De duivel is idd in het stof nu maar probeet nog steeds mensen van God af te houden. Maar zijn nederlaag is aangezegd en aanstaande

    De kern essentie van het christelijk geloof is de vergeving van zonden door het offer van Jezus Christus. Hij is de Zoon van God en heeft alle schuld verwijderd en schuldgevoelens bij de mensen . Jezus leeft en spreekt voortdurend met God om onze belangen te behartigen. Dat is geloof wat je kunt aannemen of niet. Geloven is een vrije keuze die je zelf moet maken. Niet je ouders of omgeving. God heeft immers geen kleinkinderen maar alleen kinderen.

  52. Hassonhasson
    10 april 2008 om 07:13 uur.

    Peter, jammmmmmmmmmmmmmmmmmer
    Je beantwoordt mijn vragen niet! het maakt je waarschijnlijnk onzeker over je geloof. Maar het is oké
    Zo moet je het zien. Als een moslim(a) dezelfde behaviour zou gaan willen stellen als die van sommige rustiekepriesters dan kan hij/zij het geloof dat christendom/jodendom heet met gemak door het midden breken en haar fundering te grabbel gooien. Gelukkig verbiedt de Islam, de onderwerping aan de ene God, dat! En verplicht ons mensen van Het boek hun religie te respecteren.
    Mijn eerste schrijven hier- zie reactie 1- was ook een uitlokking!

    Peter, veel succes met je zoektocht! of toch maar niet, want je moet alleen geloven…
    bij mij ligt het toch even anders, namelijk;
    Ik ben, ik twijfel en ik zoek

  53. peter
    10 april 2008 om 11:16 uur.

    Beste Andy Er staan verschillende teksten in de Bijbel die duidelijk aangeven dat Jezus ook God is.

    Dat is denk ik het grootste verschil tussen christelijk geloof en islam Islam erkent Jezus als een profeet en christelijk geloof ziet Jezus als de zoon van God

    En Andy als jij het niet wil lezen in de Bijbel in mattheus 28;18 oke dat is jouw keus dan.

    shaloom to you

  54. ANDY
    11 april 2008 om 03:09 uur.

    Best Peter …….als je zegt dat Jezus ‘de zoon van god’ is dan zeg je eigenlijk dat er 2 goden zijn ….Jezus en een ‘hoge wezen’.

    Ik vind het eigenlijk wel raar, want de Christenen geloven tog in de 1heid van god .uuh of was het de 3 eenheid..whatever.

    En Jezus ‘de zoon van god’ noemen betekent dat een ‘hoge wezen’ Jezus heeft geschapen net als het hele universum….en dus moet je niet Jezus gaan aan bidden maar die ene ‘hoge wezen’

    shaloom to you 2 🙂

  55. Toth
    11 april 2008 om 07:48 uur.

    Ik ben benieuwd hoeveel mensen zich hier daadwerkelijk aan het Scheppingsverhaal in Genesis vastklampen, dat; “Allerlei wilde dieren gebroederlijk naast de kleine dieren leefden.” En dat “God alles had gemaakt in zes dagen.” En dat een pratende slang er de oorzaak van is geweest dat je tegenwoordig als leek niet meer met een gerust hart je hoofd in de bek van een krokodil kunt leggen of dat je uit moet kijken met surfen tussen de haaien.

    En hoe verhoudt zich die lastige Scheppingsleeftijd in de Bijbel van pakweg 6000 jaar (of met wat vrijzinnigere uitleggen met introducties van extra niet-genoemde generaties in de genealogieen iets ouder, maar nog steeds een microscopische stip op de geologische tijdsschaal) met de werkelijke ouderdom van de planeet waarop wij leven en de ouderdom van het heelal, vgls huidige wetenschappelijke inzichten resp. ongeveer 4,5 miljard en 13,7 miljard jaar?

  56. peter = de naam
    11 april 2008 om 10:08 uur.

    @hassanhasson Ik heb je vraag vragen wel beantwoord maar als jij het op een of andere maniet niet kunt vatten of anders ziet, dat kan. Je mag anders denken en beleven over geloof. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Tenslotte leven diverse geloven in Nederland al eeuwen met en naast elkaar.

  57. peter = de naam
    11 april 2008 om 11:43 uur.

    @Toth. Er word veel gezocht en naar men denkt gevonden over bv de oudheid van de aarde. De een denkt in miljoenen wellicht miljarden jaren en de ander denkt bv dat de aarde 6000 jaar oud is. In de Bijbel word daarover het volgende gezegd. Duizend jaren zijn voor God als een dag en een dag is voor God als duizend jaar.

    Hoe oud de aarde nou precies is? Of t nou 6000 jaar is of 1 miljard doet er niet zoveel toe wat mij betreft. Misschien is er wel een evolutie geweest? In het vehaal van de zondvloed van Noach kun je bv lezen dat daarna de aarde weer als het “ware opnieuw” moest beginnen. Mensen leefden tijden lang in holen en langzaamaan nam het gewone leven weer zijn gang. Er zulen zeker evoluties geweest zijn misschien wel in de vorm van een ijstijd ofso? k Ben er niet bij geweest. Jij wel? haha

  58. peter = de naam
    11 april 2008 om 11:49 uur.

    @Andy Idd geloven christenen in de drie-eenheid God de vader God de zoon en God de Heilige Geest. God die zich in drie gedaanten laat zien. Het is ook iets wat niet te verklaren valt. Het gaat ook niet om verklaren maar om geloof. erin. Meer word er niet gevraagd.

    Op een bepaald momnt stelt Mozes ook de vraag aan God wie Hij is. God antwoord daarop; Ik ben die Ik ben.

  59. ravinder
    11 april 2008 om 12:43 uur.

    het probleem met de islam is dat alles zo simpel mogelijk is weergegeven, tot overmaat van ramp is het bij de steeds meer opkomende orthodoxe stromingen zo dat symbolisch interpreteren maar mondjesmaat gebeurt. in het christendom moet je om het besproken onderwerp te begrijpen openstaan voor symboliek. het opvallende is dat veel zaken gelijk zijn aan andere religies, maar door een anti-houding worden er maar geen goede vergelijkingen gemaakt. hassanhossan laat dat maar weer eens zien. en nogmaals hassanhossan, ga eens op internet op zoek (brittanica ea) voordat je hier het maar niet begrijpende mannetje gaat zitten uithangen…

  60. ANDY
    11 april 2008 om 04:27 uur.

    Yep …het was een interrsante discusie …

    maar vogens mij ging het over ‘Tegenfilm van Arabisch-Europese Liga’
    ofzo 🙂

  61. HASSANHASSON
    11 april 2008 om 08:41 uur.

    Peter= de Voornaam, zou je willen bedoelen. Het is curieus!

  62. peter = de naam
    11 april 2008 om 11:04 uur.

    @Andy idd maar ja soms heb je van die zijwegen haha

  63. peter = de naam
    11 april 2008 om 11:05 uur.

    hassanhasson. waarom curieus?

  64. Toth
    12 april 2008 om 12:27 uur.

    Nee, ik ben er niet bij geweest. Dat is ook niet nodig. Het ging mij er even om of je en anderen werkelijk op een letterlijke wijze vasthoudt aan Genesis of het Scheppingsverhaal zoals in de Koran opgevat, en jij doet dat dus niet als ik je goed begrijp. Lijkt me prima.

    Je kunt dit verder overslaan, maar ik moet toch even commentaar leveren. Er zit namelijk wel heel erg veel verschil tussen een miljard jaar en zesduizend jaar, je kunt dat niet zomaar even wegwuiven. Om je het voor te stellen dat als je de wetenschappelijke geologische tijdschaal neemt van 4,54 miljard jaar voor de Aarde en dat bijvoorbeeld met krijt op een weg uitzet door bijv. 4,5 kilometer uit elkaar een streep te zetten, dan is het ontstaan van de Aarde vgls de Bijbelse geschiedenis: 6 mm van de laatste krijtstreep verwijderd, nog steeds bijna niet te onderscheiden van de laatste streep dus en is 4,5 kilometer weggemoffeld over een afstand van 6 mm. Dat gaat natuurlijk niet!

    De ca 6000 jaar van de Bijbelse geschiedenis gaat ongeveer terug naar de oudste geschreven geschiedenis van Sumerie, de Indus vallei en het pre-dynastieke Egypte. Mensen leefden niet in holen, maar in die tijd allang bij elkaar in nederzettingen in gebouwen van steen en andere natuurlijke materialen. Voor Noach is er geen ruimte in de archeologie.

    Moderne mensen (homo sapiens) zijn ontstaan tussen de 200.000 en 100.000 jaar (teken de chronologie maar eens uit met een lineaal), met de oudste vondst tot nu toe op zo’n 164.000 jaar gedateerd. Verschillende menssoorten (en ik bedoel hier echt het biologische basisbegrip m.b.t. de taxonomie mee) hebben veel en veel langer naast elkaar geleefd dan dan de Bijbelse geschiedenis wil dat de hele Aarde of beter gezegd het Zonnestelsel heeft bestaan. Met dat verschil tussen Aarde en Zonnestelsel is op zich m.b.t. de bestaansgeschiedenis wetenschappelijk gesproken niet veel mis in Genesis.

  65. Henk el Makhloufi
    12 april 2008 om 03:38 uur.

    Andy,
    Een paar dingen zijn voor mijn overtuiging zeker.
    1 .God heeft drie maal gesproken tot de mensheid om zijn aanwijzingen te geven voor een goed en vruchtbaar leven op deze aardkloot,
    via Mozes en de profeten Jezus en Mohammed.
    2. Jezus was de zoon van Maria en Jozef en geen zoon van God.
    3. God heeft voor de laatste maal gesproken via de profeet Mohammed.

    Daarnaast de discussie begon over de tegenfilm en eindigde met vele bijbelteksten en gaven op de vragen door jou en Hassanhasson gestelde vragen geen antwoordt.
    Deze antwoorden zullen ook nooit komen.
    Het probleem met vele gelovige is dat zij alles proberen te verantwoorden met bijbelteksten en geen daadwerkelijk antwoorden kunnen geven op vragen,dat zijn niet allen de leken maar ook de vele geestelijke in het christendom,ze blijven de juiste antwoorden schuldig.
    Zo doende zal het geloof altijd blijven iets wat je moet aannemen en zoeken naar het waarom daarvan,dus zal je dikwijls zoeken en twijfelen.
    En dat is hier in de discussie gebleken tot wat dat kan leiden.
    Er bestaat trouwens wel een site die heet:
    http://www.bijbelenkoran.nl
    en deze geeft en trekt vergelijkingen over de bijbel en de koran.
    Voor wat betreft het aantal films dat we nu hebben en nog krijgen in deze zaken lijkt het me dat we volgend jaar een festival kunnen organiseren.
    Misschien wil die peroxidekop wel het openingswoord doen gevolgd door de swaffelaar vanuit India met het slotwoord van?????????.

  66. Hassonhasson
    12 april 2008 om 05:24 uur.

    Toth: de Bijbel kent twee verschillende scheppingsverhaal?
    Ik hou me op een letterlijke wijze vast aan het Scheppingsverhaal zoals in de
    Koran opgevat? je mag mij ervan overtuigen dat dit niet waar is.. ik sta open voor elke suggestie..

  67. ANDY
    13 april 2008 om 12:39 uur.

    @Henk el Makhloufi

    Ik was ook een Christen…toen ik de koran voor het eerst las zat alles zo logisch in elkaar het klopte gewoon , dit kan niet door een mens zijn bedacht of geschreven , dit moet het woord van God zijn.

    Maar ja we leven in een tijd waar onwetendheid heerst zoals de profeet MOhammed (vrzmh) voorspelde.

  68. ravinder
    13 april 2008 om 03:14 uur.

    @andy

    onwetendheid… we hebben als mensheid zoveel kennis opgebouwd, door middel van opgebouwde wetenschap kunnen we constateren dat veel uit de heilige boeken gewoonweg niet klopt. nuchter bekeken is dat dan toch raar om nog vurig te geloven in zo een boek. je gelooft toch ook niet in the lord of the rings, hoe mooi het verhaal ook is…

  69. Toth
    13 april 2008 om 09:51 uur.

    Hassonhasson: Ik heb er op deze plaats geen behoefte aan om jou of Peter of iemand anders ergens van te overtuigen.

    Ik heb al vaker gesproken met gelovigen over hun opvattingen hierover en men houdt niet op met mij te verbazen met de meest bizarre opvattingen. Er was zelfs iemand, anderszins een heel normaal en intelligent iemand, die bij hoog en bij laag volhield dat de botten van dinosaurussen door de duivel in de grond waren gestopt om de gelovigen voor de gek te houden. Dus die illusie van elkaar overtuigen op basis van redelijkheid, ratio en geldige argumentaties heb ik allang overboord gezet.

    Mensen zijn nou eenmaal niet zuiver rationeel en als bezwaarde bezitter van een lot in de postcodeloterij kan van mij met recht worden gezegd dat ik ook niet zo vreselijk rationeel ben.

    Mijn vraag is puur uit nieuwsgierigheid, of je je letterlijk vasthoudt aan de teksten. Dat die soms in zichzelf inconsistent zijn laat ik even terzijde. De overtuigingen kan ik beter overlaten aan devote gelovigen. Die zijn onderling elkaars misschien niet meest effectieve, maar wel meest fanatieke critici en meest militante atheisten m.b.t. elkaars God(en).

  70. Sjaak
    13 april 2008 om 11:19 uur.

    nee Henk het is het woord van mohhammed, hij kon niet lezen nog schrijven , bijna een soort lou de palingboer in Nederland

  71. Hassonhasson
    13 april 2008 om 06:50 uur.

    Toth, ik heb bij dezen je vraag beantwoord. nog één opmerking.
    #Er was zelfs iemand, anderszins een heel normaal en intelligent iemand, die bij hoog en bij laag volhield dat de botten van dinosaurussen door de duivel in de grond waren gestopt om de gelovigen voor de gek te houden.

    Het is een humoristische opmerking van die beste man. Het is netzo humoristisch als evolutieleer die het ontstaan van de soorten tracht te verklaren door natuurlijke selectie.. ook wanneer je de ratio gaat gebruiken.

    groetjes

    Het geloof in de lords of the rings is gefundeerder dan het geloof in een schijtende koe op Rama,toch!

  72. moena
    13 april 2008 om 07:24 uur.

    ja het zal wel ravinder, we hebben zoveel kennis opgebouwd dat we niks van de geschiedenis hebben geleerd,dat we constant opzoek zijn naar een zondebok omdat we een obsessie hebben voor meningsuiting,want vrede is zo saai, ik heb een collega die constant op iedereen wat te zeggen heeft met haar menning, ze zit 3 keer in de week achter om dingen uitpraten omdat ze constant mensen kwetst,stel je voor dat we allemaal zoals haar zouden zijn, dan zouden we gaan sluiten en allemaal achter gaan zitten om elkaars kwetsende menning te uiten voor mij maak het niet uit maar de sfeer wordt hier mee verpest,daarom kies ik voor vrede en respect voor alle soorten mensen.

  73. ANDY
    14 april 2008 om 12:45 uur.

    @ravinder

    Ik neem aan dat jij zeker de koran of de bijbel niet hebt gelezen…..met onwetendheid bedoel ik dat mensen vooroordelen hebben zonder zelf te gaan onderzoeken……..JIJ bent een goed voorbeeld van onwetendheid 🙂