MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Rotterdamse aangiftes tegen Wilders

31 maart 2008 | in Maatschappij | 12 Reacties

rechtbankDe Rotterdamse advocaat Haroon Raza heeft in het weekeinde aangifte gedaan tegen parlementariër Geert Wilders. Niet omdat hij persoonlijk gekwetst of beledigd is door diens anti-Koranfilm Fitna, maar puur omdat het Tweede Kamerlid in zijn ogen de wet heeft overtreden. „Hij voert een campagne van haatzaaien. Daar is deze film een deel van.’’

Raza staat niet alleen, twee regiogenoten stapten ook naar de Rotterdamse politie om aangifte te doen.

Raza wil, volgens het Algemeen Dagblad , zelf absoluut niet in debat met Wilders over de film Fitna. „Waar zou ik met hem moeten spreken?’’

Nee, hij wil dat het Openbaar Ministerie de politicus van de Partij voor de Vrijheid vervolgt voor belediging, aanzetten tot haat, smaad en inbreuk op het auteursrecht. ,,Hij heeft teksten uit de Koran verkeerd vertaald, het woord terrorisme bestaat niet in de Koran. En hij koppelt de cijfers over de groei van het aantal moslims in Nederland aan beelden van bommen plaatsen en hoofden afhakken.’’

Raza deed zelf geen aangifte in Rotterdam, maar in Amsterdam omdat daar al een onderzoek loopt naar Wilders’ eerdere uitspraken. Ook deed hij aangifte namens schijver Ali Eddaoudi en Mohammed Rabbae van het Landelijk Beraad Marokkanen. Premier Balkenende heeft al aangekondigd dat het OM Fitna onderzoekt op strafbaarheid.

Er zijn 12 reacties

  1. Imp
    31 maart 2008 om 01:40 uur.

    Ik snap het haatzaaien niet? Als die verzen werkelijk in de Koran staan dan is dat toch fout of niet? Net zoals in de bijbel dingen staan die verwerpelijk zijn. Mijns inziens heb je dan twee keuzes: of je blijft geloven maar niet die regels die inhumaan zijn, of je stapt af van je geloof. Ik ben zelf katholiek maar ik ga niet opeens moslims haten. Maar ik ben wel tegen mensen die anderen, vanuit wat voor geloof of overweging dan ook, onrecht willen aandoen.

  2. Toth
    31 maart 2008 om 06:15 uur.

    @IMP Haatzaaien als propaganda-techniek werkt op een iets andere manier als gewoon zeggen: hier is groep zus en zo, hieraan kun je ze herkennen en het is erg leuk en voordelig om die mensen te haten.

    In de propaganda leggen we een sjabloon over individuen en dat sjabloon bewerken wij. Case in point is Der Ewige Jude bijvoorbeeld. Daar leggen we een sjabloon over Joden (idg Poolse Joden vnl.) en kleuren dat sjabloon in met allerlei willekeurige feiten.

    http://www.holocaust-history.org/der-ewige-jude/

    De mensen maken zich dat sjabloon eigen (daarin speelt emotie een rol: dat valt bijvoorbeeld te stimuleren met heftige beelden met zware, ernstige muziek en het snel switchen tussen emotionele lading) en gaan overeenkomstig de werking van het menselijk brein, vervolgens de geobserveerde wereld proberen in te passen in dat (emotioneel verankerd) sjabloon en gaan dus actief op zoek naar bevestiging.

    Dat is de werking van propaganda, het is gemaakt om zich te ontrekken aan de ratio.

  3. peter
    31 maart 2008 om 06:50 uur.

    @IMP Er staan inderdaad teksten in de koran die haatdragend zijn en als discriminerend kunnen worden geinterpeteerd. Ook in de Bijbel staan teksten die er niet om liegen. Het probleem is dat een op zich kleine groep moslims telkens weer met een beroep op bepaalde teksten uit de koran meent de wereld en in hun ogen dus ongelovigen meent te moeten overtuigen en te terroriseren. Al queda is daar een voorbeeld van. Niet alle moslims kunnen dus als terroristen of fundamentalist gezien worden

    Wilders wekt die indruk wel met zijn film. En daar zit ie dus helemaal fout.

  4. charlly
    31 maart 2008 om 08:58 uur.

    wat wilde gei er nou mee zeggen IMP?

  5. Jawadi
    31 maart 2008 om 09:22 uur.

    IMP het zijn citaten die geselecteerd zijn uit verzen die verhalen over een tijd toen de profeet bedreigd werd en verzen die verhalen over de tijd vd badr ook weer toen de profeet ’s leger moest vechten tegen de ongelovigen die hem dood wilden en een groepje joden die hem telkens dreigden en hem ook dood wilden. Er staat nergens in de koran los van die verhalingen over die periode van oorlog waar de profeet bedreigd werd en zijn volgelingen vermoord werden een BEVEL een GEBOD dat wij zomaar Joden en Christenen mogen haten of doden en hetzelfde met ONGELOVIGEN !! De Islam leert ons dit niet in de koran staat LETTERLIJK WANNEER JE 1 MENS VERMOORD DAN IS HET NET ALSOF JE DE HELE MENSHEID HEBT UITGEMOORD!!! als je verzen gaat selecteren die gaan over die heilige oorlog dan ga vanzelfsprekend geweldadige citaten vinden maar die verhalen enkel over die tijd en zijn géén geboden niet alles dat in de koran staat is een GEBOD! De Koran heeft het ook over kamelen, dadels, slaveninnen, caravanen maar dit zijn allemaal dingen die toen gebeurd zijn wij als moslims moeten ons enkel houden aan GEBODEN en niet aan verzen die het hebben over een of andere bepaalde gebeurtenis ten tijde vd profeet. De Koran bestaat uit Geboden, verhalingen en de geschiedenis vd aard van het ontstaan vd aarde, de mens en alle profeten. Je vindt er ook soerats en verzen over Joodse profeten en Jezus enz dit zijn allemaal onze profeten als moslims en de Koran is duidelijk over de Joden als volk: ze zijn het volk van het boek en we moeten ze respecteren hetzelfde met de Christenen. De profeet mohamed vzm liet zelfs Christenen in zijn moskee bidden wanneer ze langs mekka of Medina kwamen! Hij was oa getrouwd met een Joodse en had onder zijn trouwste bondgenoten ook een Jood en sprak met respect over de Qaum el Israel, het volk van Israeliers! Hij had ook een Joodse buurman die een bloedheken had aan de profeet en hem zoveel mogelijk dwarsboomde, wat deed de profeet hij vergaf hem en toen hij ziek was verzorgde hij hem, die jood was zo onder de indruk dat hij bekeerde tot de Islam! Maar de joden die de profeet bedreigden waren enkel groepen joodse aristocraten en huurlingen in Jemen, Mekka, Medina, Jeddah enz.. en ze participeerden mee in de oorlog tegen de profeet en het onderdrukken vd moslims dus vanzelfsprekend en over hun word er dan ook verhaald, ook die joden hebben massamoorden gepleegd die je terugvind in de Koran! Je kan zowel uit de Bijbel, de Koran als de Torah geweldadige citaten vinden deze profeten allemaal leefden ook voor de middeleeuwen toen was alles anders dan nu. De boodschap vd Koran is duidelijk en die is geen geweldadige boodschap anders zou er niemand nog een moslim zijn en zou de islam geen wereldgodsdienst zijn maar een kleine sekte!! We lezen de koran van de dag dat we voor de eerste keer naar de koranschool gaan en arabisch leren!!! SELECTEER EN HAAL CITATEN NIET UIT HUN CONTEXT MAAR LEES DE HELE SOERA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. jaco
    05 april 2008 om 09:21 uur.

    en toch zullen nederlanders em moslims elkaar altijd wantrouwen

  7. hassanhasson
    06 april 2008 om 11:52 uur.

    Ik kon het niet laten om toch maar op de reactie van Peter te reageren:
    Wanneer men Propageert dat er Haatdragende verzen in de Quran staan! dan vind ik dat je met tastbare en evenredige bewijzen moet komen. Geen bijzin uit haar context trekken, maar het hele verhaal cq Alinea plaatsen.

  8. els
    08 april 2008 om 10:18 uur.

    Hallo,
    Moslims geloven via hun hart
    dus Wilders kan ons niks!!!
    !!!!!

  9. peter
    09 april 2008 om 12:23 uur.

    @hassanhasson. Ze staan in de koran en ook in de Bijbel. Teksten over afwijzen van bv homosexuelen dieven hoereerders over je kind een tik met de roede geven om m te tuchtigen. Dus hoef ik jou niet te verwijzen naar de koran, want je weet zelf dat ze erin staan. Ook in een bepaald tijdsbeeld en contaxt geschreven.

    In de Bijbel staan ook ferme teksten zeker in het Oude Testament. Maar die moeten idd ook in een bepaad tijdsbeeld en context worden gelezen. Wilders laat in de fitna film ook koranteksten zien. Weliswaar er uit geplukt maar ze zijn er. Hij had ook Bijbelteksten kunnen gebruiken hiervoor.

    Probleem is niet zozeer die teksten maar de mensen die er misbruik van maken. En helaas slagen sommige mensen die zich moslim noemen, erin om vandaag de dag angst dood en verderf te zaaien. Al queda taliban hamas hezbolllah Ook sommige christelijke groeperingen kunnen er wat van. Ook Bijbelteksten misbruiken enzo.

    Maar op een of andere manier slagen sommigen erin om steeds het wereldnieuws te halen. De eerder genoemde al queda enzo. Het westen vooral verwijten waar ze in tekort schieten en zo een aanleiding vinden om hun teroristische destructieve duivelse gedrag goed te praten en te verkllaren

  10. ravinder
    09 april 2008 om 12:55 uur.

    juist een jurist zou moeten weten dat bij een 2e kamerlid de grenzen om zich te uiten sowieso in de kamer flink worden opgerekt. eigenlijk tot het moment dat de voorzitter moet ingrijpen omdat er asociaal word omgegaan met anderen in de kamer, heel ver dus als je je bedenkt dat knettergek geen probleem is. verder maakt hij een prima onderscheid tussen doctrine en de aanhangers, waarbij hij individuen/groepen ontziet op essentiele punten die tot haatzaaien zou kunnen leiden. (hij dicht ze niet los van geloof negatieve zaken toe) heeft hij het wel direct over moslims, dan gaat dat om beleidproblemen tov oa migratie en onderwijs. bij uitstek zaken die een politicus bespreekt. raza maakt geen kans en hij weet het, maar dit is natuurlijk een uitgelezen kans om zich binnen zijn groep populair te maken. wie weet waar het toe leidt…

  11. torsten pieper
    20 oktober 2009 om 12:17 uur.

    “De boodschap vd Koran is duidelijk en die is geen geweldadige boodschap anders zou er niemand nog een moslim zijn en zou de islam geen wereldgodsdienst zijn maar een kleine sekte!!”

    Oh ja??
    Hoe zit dat dan met die ruim 14.000 zelfmoordaanslagen die uit naam van Allah gepleegd zijn in de afgelopen jaren?

    Leg dat de ongelovige maar eens uit.

  12. peter = de naam
    21 oktober 2009 om 01:41 uur.

    @torsten pieper. Een reden dat zoveel moslims zelfmoordaanslagen plegen is dat ze blind achter ophitserige “leiders” aanlopen. Ze zijn zelf te dom of te lui om de koran te lezen als ze dat al kunnen. Dus word ze bv een paradijs met maagden beloofd en hup weer een aanslag. Liefst tegen het westen of tegen Joden.

    De koran roept in veel teksten op tot geweld en discriminatie tegen alles wat niet moslim is. En daarnaast nog een aantal geschriften hadiths die ook vol staan met alerlei teksten die moslims goed uitkomen. En dat word dan door vele moslims bljndelings gevolgd.

    Voor ongelovige is dit ook niet te snappen. Islam is in de eerste plaats een ideologie die zeker gevaren in zich heeft. Streven naar overheersing en onderdrukking van niet moslims. Zie de landen maar waar moslims in de meerderheid zijn. Daar misbruiken ze hun meerderheid door bv de sharia. Een rascistische en onderdrukkende wet.

    Het probleem zijn niet zozeer de mensen, maar de leer van de islam.