MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

‘Helft leerkrachten islam school niet-moslim’

21 april 2008 | in Maatschappij | 8 Reacties

islamitische basisschoolZeker de helft van de leerkrachten op islamitische basisscholen is zelf geen moslim. Het aantal islamitische leerkrachten neemt toe. Steeds meer moslims volgen een opleiding tot juf of meester aan de pabo. In 1996 was nog een kwart van de leerkrachten op islamitische basisscholen moslim. Dat schrijft De Pers maandag.

De niet-islamitische leerkrachten hebben volgens de directeurs van islamitische scholen vaak een christelijke achtergrond. “Als er geen islamitische leerkracht kan worden aangenomen, genieten mensen van het boek, dus ook christenen, een lichte voorkeur”, zegt Isbo-directeur Yassin Hartog. “Wij verwachten van ons personeel dat ze het algemene gedachtegoed van de islam onderschrijven. In de praktijk blijken de islamitische en christelijke waarden en normen niet ver van elkaar te liggen.”

Leerkrachten zonder islamitische achtergrond wordt gevraagd respect te hebben voor de islam en daarnaar te handelen. ,,Dat betekent dat ze meedoen aan het vieren van islamitische feesten. Verder stellen wij kledingregels, maar die wijken niet af van veel christelijke scholen: niet te strak en niet te bloot. Wij verplichten vrouwen bijvoorbeeld niet een hoofddoek te dragen”, zegt Cihan Gerdan, algemeen directeur van vier islamitische basisscholen in de regio Rijnmond.

Er zijn 8 reacties

  1. Hassonhasson
    21 april 2008 om 06:10 uur.

    probeer nou eens voor de grap; juf met islamtische achtergrond bij een christelijke onderwijs te werken!

  2. yaser
    21 april 2008 om 09:41 uur.

    Yassin Hartog heeft niets te willen, hij is op nederlands grondgebied. hij mag blij zijn dat de overheid het toestaat deze scholen

  3. moena
    22 april 2008 om 08:36 uur.

    hassahasson je hebt gelijk,want ik wilde mijn zoontje inlaten schrijven voor voortgezet onderwijs ik dacht het is vlakbij en gemengt, ik wist wel dat het een christelijk school is maar dat vond ik geen probleem heel veel marokannen zitten op christelijk school, iedereen in ze waarde zij houden zich aan hun geloof en wij aan die van ons met alle respect, toen ik belde voor informatie en zei dat ik moslim was, tot mijn verbaazing zei ze dat het niet mogelijk was dat mijn zoontje op die school niet kan, omdat we niet aan een kerk gesloten zijn. Ik wist niet wat ik hoorde.

  4. moena
    22 april 2008 om 09:51 uur.

    hassahasson je hebt gelijk,want ik wilde mijn zoontje inlaten schrijven voor voortgezet onderwijs ik dacht het is vlakbij en gemengt, ik wist wel dat het een christelijk school is maar dat vond ik geen probleem heel veel marokannen zitten op christelijk school, iedereen in ze waarde zij houden zich aan hun geloof en wij aan die van ons met alle respect, toen ik belde voor informatie en zei dat ik moslim was, tot mijn verbaazing zei ze dat het niet mogelijk was dat mijn zoontje op die school kan dus mocht hem daar niet inlaten schrijven, buitenlandse kinderen die daar wel op school zitten zijn allemaal christelijk.omdat we niet aan een kerk gesloten zijn. Ik wist niet wat ik hoorde.

  5. Peter = de naam
    23 april 2008 om 01:15 uur.

    Moena als je enigszins op de hoogte zou zijn van het nederlandse onderwijsstelsel kun je weten dat bepaalde christelijke scholen vragen of ouders instemmen met bepaalde grondslagen van christeljik geloof. en soms verbonden aan bepaalde kerk. bv gereformeerde maar in hoofdzaak gaat het om instemmen met bepaalde geloofsartikelen gebaseerd op de Bjbel

    De meeste christelijke scholen vragen geen lidmaadschap van een kerk maar dat je instemd met een christelijke opvoeding op school en respect daarvoor als andersgelovige ouders Dan heb jij toevaliig bij een wat strengere school aangeklopt die wat meer voorwaarden stelt.

  6. Henk el Makhloufi
    23 april 2008 om 12:43 uur.

    Hassanhason,
    Dat komt hier in onze stad wel degelijk voor,we doen niet moeilijk.
    Dat dioen andere idioten,die maken een probleeem war het niet is.
    genoeg Roterdamse christelijke en opnbare basisscholen met jufffen voor de klas met een Islamtische overtuiging.
    Niemand heeft er een probleem mee,meestal alleen de politiek..

  7. Hassonhasson
    23 april 2008 om 07:44 uur.

    Moena, ik moet je zeggen, het verbaast me geen bal. ‘rechtzinnigheid’ is helaas een joods/christelijke waarde (al eeuwen).
    dat minderheden nu in het westen ‘dezelfde’ rechten hebben als de meerdeheid, is niet het uitvloeisel van het joods-christelijke geloof maar die van renaissance die toevallig door Islamieten opgang was gezet. Het westen is geen kindje van het Joodse/christelijke geloof zoals dat ons wordt voorgehouden door in een religiologisch faillisement verkerende priesters ..Het westen heeft alheel lang het christelijke geloof verlaten.

  8. moena
    23 april 2008 om 08:07 uur.

    ik heb zelf op christelijk school gezeten vandaar dat ik dacht van he, maar het klopt ik ben het gaan uitzoeken en het bleek zwaar gereformeerd christelijk school te zijn.je hebt andere christelijk scholen die de naam wel dragen maar eingelijk weinig ermee doen.het trekt me omdat ze luistrend oor hebben voor de ouders en displine hebben mijn ervaring dan.ik had hem ook niet er opgezet now ik het weet dat het zwaar gereformat met alle respect.