MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Aboutaleb: Imam Fawaz ontslaan

26 april 2008 | in Overheid | 44 Reacties

AboutalebStaatssecretaris Ahmed Aboutaleb vindt dat de radicale imam Fawaz Jneid moet worden ontslagen, omdat hij de Islamitische gemeenschap te veel schade heeft berokkend. Dat zei Aboutaleb vanavond in het tv-programma Pauw en Witteman.

Volgens de staatssecretaris hebben de moslims die de As-Soennah moskee van de Syrische sjeik Fawaz Jneid bezoeken geen behoefte aan de radicale standpunten van Fawaz omtrent Israël, maar willen zij ‘gegids worden in levensvraagstukken’.

Hij vindt dat de Marokkaanse gemeenschap die Fawaz heeft aangenomen hem zou moeten ontslaan, omdat mensen zoals hij ervoor zorgen dat het ‘imago van Marokkanen keer op keer schaadt.’

Er zijn 44 reacties

  1. Hassanhasson
    26 april 2008 om 05:43 uur.

    Aboutaliban namens wie spreek je nou eigenlijk? Radicale standpunten is geen misdaad… hij mag het hebben en tot uiting brengen is ook zijn vrijheid.
    U was degene die faliekant stond achter het vrijheid van meningsuiting/bespotting van Chukey wilders. Thans bent u degene die pleit voor ontslag van de Imam omdat hij van hezelfde recht gebruik maakt.
    de draaikonteraii ten tope
    .

  2. moslim
    26 april 2008 om 07:26 uur.

    ja aboutalb en wilders mocht alles van jou zeggen he. maar hier had het onze profeet over.

    onze profeet zei de dag desoordeels zal niet komen tot Leiders van de mensen zullen onderdrukkers zijn

    onze profeet zei de dag des oordeels zal niet komen tot de Mensen zullen een ander met respect behandelen, uit angst dat hij hun slecht zal behandelen. dat is prusies wat aboutaleb en de meeste moslims leiders doen. alle kleine tekens zijn nu uit gekomen waar onze profeet het over had. we moeten nu op grte tekens w8en

    onze profeet zei ook De leiders van de wereld zullen niet volgens het boek van Allah oordelen maar met democratie kijk om je heen en weet dat nu elke land over democratie heeft

  3. Laila
    26 april 2008 om 11:46 uur.

    Aboutaleb heeft gelijk WAT MOET JE MET ZO iMAM. Het land uitzetten of ontslaan……………….

  4. Abdars
    26 april 2008 om 12:08 uur.

    Aboutaleb heeft velen symphatisanten waar ik mezelf onder schaar en velen andere marokkanen die ik ken.

    Mohiem ik had laatst een deel van Pauw en Witeman gezien en vond dat Marcoush fout zat op een aantal punten,ik ergerde me erg aan mijn eenzijdige beeld dat je moet kiezen tussen een hoofddoek of een baan bv. Marcoush is helaas niet de slimste onder ons, Aboutaleb zou dit diplomatischer verwoorden.

    Wij zijn allemaal moslims Inscha Allah en als je dat niet bent is dat ook goed en ben je ook mijn broeder of zuster!

    Fawaz is in Nederland om sympatisanten te trekken voor het Palestina Israel conflict en jongeren te brainwaschen, bewust of onbewust. Wij Marokkanen weten genoeg over het Midden Oosten en het Westen om daar zelf een mening over te ontwikkelen en hebben deze Imam uit Syrië niet nodig om ons te vertellen hoe wij moeten denken. Begrijp me niet verkeerd Fawaz komt over als een eerlijke slimme imam hij heeft in mijn ogen weinig verkeerd gezegd en komt over als een beschermer van de rechten van de moslims.

    De vraag is of dit echt zo is, is hij niet zoals bepaalde mensen zeggen over T. ramadan een wolf in schaapskleren, die de vrijheden in het westen misbruikt om eigen absolute vorm van islam te verspreiden? Ik weet het niet om eerlijk te zijn.

    Ik weet dat mijn trouw bij de Marokkaanse bevolking en Nederland ligt in eerste instantie en geen Imam uit Saoudi Arabië of Syrié die zielstjes wil winnen voor hun beperkende Islamitische visie dat is waar ik wel zeker van ben!

    En deze loaliteit van mijn eigen principes wordt vn alle publieke figuren het minst goed vertegenwoordigd door Fawaz.

    Wel door Aboutleb en Ali Doudi bv en mezelf hihi

    Ik zeg alleen de kwestie is vele malen complexer dat jullie denken het is niet een keuze tussen zwart of withet is meer diplomatisch zijn om bepaalde doelen te realiseren.

  5. Abdars
    26 april 2008 om 12:14 uur.

    @ moslim

    Ga je als je boodschappen doet bij de marokkaanse slager of de bus moet pakken op het station ook de Koran derbij pakken wat die ervan zegt? Kun je ook zelf denken,de Koran is een handleiding van hoe wij dienen te leven geen draaiboek die je op elke individuele situatie kunt raadplegen, je moet ook zelf nadenken a Bnedem!

    De Islam is niet zo makkelijk als je denkt, je moet je hersenen gebruiken en diep nadenken, trek je eens terug ga een stukje fietsen of wandelen in het bos en zlef nadenken over deze issues, praat anders een keer met een Kaaskop die sociologie studeert ofz. en deel je mening met hem, kijk wat anderen ervan vinden en kom dan pas met je conclusies.

    Ikra broeders en zusters Ikra!

  6. moslim
    26 april 2008 om 02:47 uur.

    dat staat niet in de koran abdars daat waren de voorspelingen van onze profeet die in deze tijd uit komen. we willen helemaal geen marokkaanse iman die de islam aanpast bij hij het weste. we willen geen marokkaanse iman die vadoo gebruikt om mensen gek te maken we willen geen marokkaanse iman die de cultuur volgt. 1 ding bij ons is bekend en dat weet elke arabische land waar ik vandaan kom ook. jullie moeten weten dat we marokkanen niet als moslims zien maar als culturele moslims. je heb shia sunah en je heb ook culturele moslims en daar hoort marokko bij.

  7. moslim
    26 april 2008 om 02:53 uur.

    abdars onze profeet zei ook shirk zal zich wijdverspreiden onder mijn Ummah kiezen van regeringen met menselijke wetten

  8. kano
    26 april 2008 om 03:50 uur.

    een moske is het huis van ALLAH en geen tweede kamer, ik zie tegewoordig dat sommige imams zich bemoeien met de politiek, bijvoorbeelt het conflikt tussee arabieren en joden, als er bijkt dat bijvoorbeeld een imam die uit Syrie of uit een van de middenoost landen zich bezig houdt met politiek dan is het duidelijk dat deze andere bedoelingen heeft dan het verspreiden van het woord van ALLAH,

  9. Houcine
    26 april 2008 om 04:02 uur.

    IK sluit me volledig aan bij Abdars,

    Een van de eerste lessen van onze profeet Mohammed (saw) was lees, lees hoe jou god de mensheid creerde uit een spatje bloed.
    Werk aan jullie zelf broeders en zusters,…het houdt niet op bij het bidden en preken….ontwikkel jezelf door het lezen van boeken aangaande religies, wetenshap…jullie zullen versteld staan van de wetenschappelijke overeenkomsten die beschreven staan in de Quran…allemaal feiten die nu door wetenschappers beaamt worden…

    Ma3a salama…

    Groetenss

  10. chouk
    26 april 2008 om 04:18 uur.

    Zowel die marocouch als die aboutalib zijn eerste klas kontelikkers
    ze zetten alle waardes en principes in het spel om daar van te profiteren om aardig gevonden te worden van kijk hoe gematigd we zijn.

    Dit is echt meten met twee maten en wat het erger maakt is dat het van marokkanen zelf komt.

    Wilders mag alles zeggen en als Fawaz wat zegt dan is het geen vrijheid van meningsuiting meer en dan moet hij ontslagen worden.

    Dat zie ik eerlijk gezegd niet zo snel gebeuren. Fawaz heeft veel aanhangers.

  11. chouk
    26 april 2008 om 04:22 uur.

    Beste ABDARS

    je zegt zelf dat deze kwestie complexer is dan we denken, maar je oordeelt zelf wel dat Fawaz fout zit.

    Wat is er nou mis met een imam uit het midden oosten? zijn ze dan minder moslim dan de marokkanen. Deze stanpunt snap ik niet helemaal.

    Ik heb die uitzending van Pauw en witteman ook gezien en ik vond de vertoning van marocouch echt beschamend.

  12. Molly-Bolly
    26 april 2008 om 05:40 uur.

    Deze Imam heeft een grote mond, maar thuis wordt hij door zijn vrouw gewoon Faatwaz genoemd en moet hij meehelpen in de keuken.

  13. kidmort
    26 april 2008 om 05:56 uur.

    Hassanhasson

    “Aboutaliban namens wie spreek je nou eigenlijk? Radicale standpunten is geen misdaad… hij mag het hebben en tot uiting brengen is ook zijn vrijheid.
    U was degene die faliekant stond achter het vrijheid van meningsuiting/bespotting van Chukey wilders. Thans bent u degene die pleit voor ontslag van de Imam omdat hij van hezelfde recht gebruik maakt.
    de draaikonteraii ten tope.”

    WORDT WAKKER MAN EN PROBEER ZELF TE DENKEN.

    ZELF DENKEN SAMEN LEVEN

  14. kidmort
    26 april 2008 om 06:00 uur.

    @Abdars

    Bravo!

    zelf denken samen leven

  15. rachid
    26 april 2008 om 06:08 uur.

    raar die Aboutaleb en Markouch,

  16. abdel
    26 april 2008 om 06:44 uur.

    De syrier fawaz moet ontslagen worden door onze islamitiesche irifien van assoennah moskee, deze man wil moslims een slechte naam geven. Hij kan niet eens nederlands praten en hij is zogenaamd een 3alim. een 3alim moet allereerst kunnen communiceren. Ik begrijp niet waarom altijd syrische imams zo radicaal zijn net zoals bijvoorbeeld salam uit tilburg. Wij iriffien hebben zelf hersens en kunnen zelf praten, deze syriers moeten naar ons luisteren en gewoon het gebed voorgaan. Het denkwerk moeten ze aan ons irrifien laten.

    Broeders wees een en laat een syrier ons elkaar niet voor moenafik uitmaken.

  17. moena
    26 april 2008 om 09:09 uur.

    ik zeg tegen imazighen laat je door niemand gebruiken en door niemaand misbruiken,midden oosten is een moeilijk zaak en daar hebben we niks mee te maken en ik weet dat velen van jullie het onrecht niet aan kunnen zien het word toch niet gewaardeerd, wil je helpen bv stort geld aan die arme irakezen vooral die kinderen die onder lijden.laat die politiek spelletje aan hun over we hebben toch geen verstand van. daar zijn we te eerlijk voor.dus amazigh hou je weg van extreeme dingen en hou je weg van AEl en tenslot zijn jullie geen arabieren toch.je kan gelukkig tegenwoordig de koraan ook in het Nederlands lezen als men geen arabisch kan lezen,niemand kan je iets wijs maken.doe je saom,zakaat en 5 keer bidden en wees eerlijk en lieg en bedrieg niet dan ben je al voor merendeels al goed bezig. Aboetaleb heeft gelijk we hebben iemand nodig in deze tijd die ons lijmt en ons geloof in goed dag licht brengt en niet iemand die zijn politiek via de moskee wel toelichten. We hebben in deze tijd genoeg schaden.Die oude mensen die in de moskee komen die niet kunnen lezen gaan dalijk denken dat die politiek gedoe ook in de koraan staat msakin weten zij veel die nemen alles aan als men iets zegt.

  18. JAWAD
    27 april 2008 om 01:37 uur.

    uuh…………….. vrijheids van menig tog !!!!!!! of mag alleen wilders zeggen wat hij wil !!!!!!!!!!!!!

    @ Aboutaleb en Marcoush

    TFOEEOEOEOE 3la lmgharba!!!!
    camera en journalist en ze zijn omgekocht!!!!!

  19. chouk
    27 april 2008 om 01:58 uur.

    MOENA praat vor je zelf aub
    dat je er geen verstand van hebt betekent niet dat iedereen geen verstand heeft.

    Wat ons bindt met het midden oosten is niet alleen de taal, maar de religie. we zijn allemaal moslims en we moeten zeker niet denken in arabieren en imazighen. we zijn allemaal moslims en we moeten elkaar steunen.

    Soeb7anna allah wat een domheid bij sommige imazighen

  20. chouk
    27 april 2008 om 02:00 uur.

    Nou ABDEL als we het denkwerk aan jou overlaten, dan vrees ik het ergste.

    Velen hier weten niet wat de achtergrond van deze ruzie en het enige wat ze weten is dat Fawaz markouch voor moenafik uitmaakt. er zit echt meer achter. ik zou meer verdiepen hierin, voordat je iemand ten onrechte veroordeelt, want dat is een groot zonde.

  21. Abdars
    27 april 2008 om 04:02 uur.

    Laat ons niet tegen elkaar uitspelen door Fawaz of marcouch dat is nm wat zij allebij doen.

    Wij zijn Moslims met een Amazigh afkomst.

    @ Moslim, jou reactie geeft weer eens haarscherp aan hoe het komt dat de Arabieren in het Midden Oosten geen vuist kunnen maken en altijd oorlog met elkaar hebben. De ene denkt dat hij een betere moslims is dan de ander. Dit doe jij nu ook met moslims uit jouw land en die van Marokko. Je vindt bv dat moslims van jouw land beter zijn dan de moslims van Marokko.

    Hoe durf je dit te zeggen en jezelf bij die naam te noemen?

    Op het moment dat bepaalde moslim oordeelt over de Islam van een ander heeft de Islam deze persoon net verlaten.

    Denk eerst na voordat je iets zegt, probeer andere over te halen van jouw standpunten met argumenten maar laat het oordelen aan de Almachtige!

  22. kidmort
    27 april 2008 om 10:11 uur.

    @chouk

    Wat is dat toch eng dat groepsdenken bij mensen…

    zelf denken samen leven

  23. moslim
    27 april 2008 om 10:12 uur.

    ik oordeel niet jongen jullie volgen de cultuur marokkanen gaan naar een witte huis in de bergen om beter te worden als ze ziek zijn gloven jullie nou in een witte huis waar een paard of wie dan ook begraven is. jullie gaan ook naar huis jullie gaan 7 keer via raam naar binnen is dat islam of is dat cultuur. zonder midden oosten waren jullie niets wie strijd er een arabier of een marokkaan.
    marokkanen noemen alqaida teroristen maar je moet ze zien als vrijheid strijders. zonder die strijders zullen joden over al aan de macht komen. zonder die strijders hadden de amerikanen alles over genomen in irak net als wat ze bij koweit hebben gedaan al die olie is in de handen van amerika en dat wouden ze ook bij irak doen ze d8en we gaan sadam oppakken en dat het afgelopen is en vergeten dat er strijders zijn. allah swt heeft ons recht gegeven om onze grond te verdedigen

    allah swt zegt mocht iemand een deel van je land bezetten dan moet je geod uitgerust zijn met mankrachten en wapens om de vijand te terroriseren en te beangstigen.

    islam zegt m aar wanneer een Moslim een land binnenkomt (hij krijgt een visum, paspoort of verblijfsvergunning etc van de staat) en vervolgens pleegt hij een aanslag op iemand, dan heeft hij islamitisch gezien een misdaad begaan. Hetzelfde geldt voor iemand die een trein opblaast. Zo iemand is geen mujahid, martelaar en geen held. Hetzelfde geldt voor iemand die een passagiersvliegtuig neerhaalt. Iemand die op deze manier wraak wilt nemen op de vijanden van de Islam is zelf een misdadiger

    Als de vijand u aanvalt, gaat u zich op dat moment verdedigen. Heeft u te horen gekregen dat de vijand op weg is om u of uw land aan te vallen, dan heeft u zelfs het recht buiten de landsgrenzen de vijand op te wachten dat is wat in irak gebeurt e in afganistan en palenstina en jullie noemen ze teroristen als jullie dat de joden het middenoosten willen over nemen moet je voor al zo hard roepen dan zullen we zien hoe marokko zal zijn al die midden oosten landen verkopen olie aan islamithsce landen met heeel lage prijs als amerika daar aan de macht komt zullen jullie dubble gaan betalen dan zien we wel hoe ver jullie kunnen komen met fabrieken die jullie daar hebben in marokko

    wat die marokkaaan heeft gedaaan theo van gogh neer gestoken kan je zien als misdadiger daar maken marokkanen de grootste fout
    de profeet zegt in de koran

    1. Verdraag geduldig wat zij zeggen
    2gehoorzaam de ongelovigen en de huichelaars niet, en sla geen acht op hun aanstotelijk gepraat
    3de moslim die zich onder de mensen begeeft en geduldig hun pijnlijke woorden verdraagt, is beter dan iemand die zich niet onder de mensen begeeft en die geen geduld toont voor hun belediging
    4 jij zult zeker veel ergerlijk gepraat horen van degenen aan wie het Boek vóór u is gegeven en van degenen die polytheïsten zijn. en indien gij geduldig zijt en u (voor het kwaad) hoedt, waarlijk, dit is een van de zaken tot (welke) besloten (behoort te worden

    en abdar je moet helemaal niet over het midden oosten want de abdarsen van marokko zijn vroeger uit irak gevlucht abdarsen hebben zelf ook beetje haat aan berbers en gaan meer arabieren om. jullie taal lijkt ook beetje op arabisch jullie waren uit irak gevlucht en er is nog een stam in marokko die uit jemen was gevlucht

  24. abdel
    27 april 2008 om 11:17 uur.

    moslim en couk zijn beide exponeneten van de mensen die het middenoosten politiek vertolken. Door het hier op maghrebmagazine op te nemen voor de syriers, heb je landverraad gepleegd tov marokko en nederland.

    Ik heb nieuws voor moslim en chouk er staat helemaal niemand achter jullie. Fawaz zal binnenkort het land uitgezet worden en salam zal als hij niet inbindt ook volgen. Wij gaan hier orde op zaken zetten. Wij zijn moslims die kunnen nadenken. Wij zijn verantwoordelijk voor wat er hier gebeurt en we laten niet toe dat jullie dit land tot een chaos maken. Onze kinderen hebben onderwijs en een baan nodig geen lange baarden en afzondering van de maatschappij. Dit land moet leefbaar blijven voor iedereen.

  25. abdel
    27 april 2008 om 11:21 uur.

    Inderdaad CHOUK vrees het ergste. Jullie radicale gedachtegoed, die grote delen van de wereld in chaos achter heeft gelaten is ten einde. Wij imazighen zijn nooit extremistisch geweest, maar jullie zijn nu onze kinderen aan het vergiftigen. Ik heb het gezien dat mensen die normaal deelnamen aan de maatschappij, na die afschuwelijke lessen die jullie geven, zich afzonderen van de maatschappij. Wij imazighen zijn nu wakker geworden en zijn in staat om hierop adequaat te reageren. Aboutaleb en marcouch hebben hiervoor het startpunt gegeven.

  26. Berkany
    27 april 2008 om 12:52 uur.

    Ik ben ook tegen Fawaz ,maar ontslaan is hoge woord , wel een waarschuwing geven .Marcouch is een goede marokkaan die voor marokkanen het beste is en niet vergeten aboutaleb , iemand die achter Fawaz schaart is niet slim.

  27. moena
    27 april 2008 om 03:44 uur.

    ga eerst lezen wat er allemaal tegen mekaar wordt gezegt voor dat je nu schijnheillig zegt dat we één zijn. Ik ben ook voor éénheid je kan alles lezen.maar waar ik voor waarscheew is dat ze moeten uitkijken voor degen die via het godsdienst hun politiek willen drijven. En trouwens over welk moslims heb je het over in het midden oosten, over die zich moslim eerder moenafikieen die hun geld uitgeven aan blondines in Las Vegas in plaats aan hun arme broeders of heb je over die oude mannen die met jonge meisjes trouwen of over die toe kijken hoe hun eigen broeders die in oorlog omkomen en geen enkele hand steken. chouk ( de prikker) we zijn ook allemaal moslims en broeders maar ik ben een zus voor een echt moslim en niet voor moenafikieen.

  28. nobody
    27 april 2008 om 04:23 uur.

    is jullie niets op gevallen bij deze huichelaar imam . hij vil steeds onze Marokkaanse broeder aan terwijl hij steeds naar de niet moslims ging glimlachen, met andere woorden hij verraad zich zelf hij is de waarlijk vijand van de islam.

  29. kidmort
    28 april 2008 om 10:27 uur.

    @MOSLIM
    “marokkanen noemen alqaida teroristen maar je moet ze zien als vrijheid strijders. zonder die strijders zullen joden over al aan de macht komen. zonder die strijders hadden de amerikanen alles over genomen in irak net als wat ze bij koweit hebben gedaan al die olie is in de handen van amerika en dat wouden ze ook bij irak doen ze d8en we gaan sadam oppakken en dat het afgelopen is en vergeten dat er strijders zijn. allah swt heeft ons recht gegeven om onze grond te verdedigen”

    Deze benadering is heel eenzijdig; Er zijn veel niet-moslims (ook joden) die het niet eens zijn zijn met de inval van de Amerikanen in Irak. Ik ben het wel eens met je dat het om OLIE is te doen. Vervolgens vindt ik als Kaaskop dat de Palestijnen (minimaal) recht hebben op de gebieden van voor 1967. Tenslotte denk ik dat godsdienst nooit een politieke drijfveer moet zijn. Want wie is de ware moslim,christen,jood etc.? Democratie is de enige redelijke oplossing.
    Opdat we elkaar niet voortdurend de hersenen inslaan!

    ZELF DENKEN SAMEN LEVEN

  30. abdel
    28 april 2008 om 12:15 uur.

    Moslim ( al is dat maar de vraag, na jouw uitlatingen), dank je wel voor je reactie. Jou zienswijze op de marokkanen en onze leefwijze, geven mij gelijk. In jouw zienswijze zijn Marokkanen geen echte moslims en de syrier die kent wel de echte islam en we moeten naar hem luisteren.

    Ik laat mijn Imazighen en Arabische boeders uit Marokko zelf bepalen wat ze vinden van jouw uitspraken. Het punt hier is dat we maatschappelijk veel problemen kennen. Onze kinderen doen het niet goed op onderwijs en er te werken er nog te weinig. We moeten ervoor zorgen dat dit beter gaat. We moeten ons meer richten op Nederland, want voor de meesten van ons is dit ons thuisland geworden.

  31. chouk
    28 april 2008 om 05:16 uur.

    Wat ik wilde aangeven is dat er geen vershil gemaakt moet worden tussen een amazigh en een arabier. we zijn immers allenaaml moslims, tenminste dat proberen we te zijn.

    Wat ik ook wilde aangeven is dat je niet iemand mag beoordelen als je de feiten niet hebt bestudeerd. hierdoor heb je de kans dat je iemand ten onrechte veroordeelt en dat is een zonde.

    Ik vind het echt ongeloofelijk hoe sommige imazighen denken. van wij zijn eindelijk wakker geworen en al die onzin. Volgens mij zijn mensen die fawaz veroordelen, nooit in zijn moskee geweest. Deze mensen horen datt van NOVA en de racisten van Pauw & Witteman. Je moet zelf nadenken en niet zeggen wat andere mensen denken.

  32. Abdars
    28 april 2008 om 07:18 uur.

    @ moslim

    Dankjewel voor je reactie, alleen deze Abdars is toevallig onderzoek gaan doen naar zijn afkomst en kwam zeeën aan informatie tegen. Mensen als jij willen graag alle Marokkanen en Maghrebbijnen aan hen radicale gedachtengoed binden.

    Eerst probereb jullie dit via de Islam, vervolgens als iemand zich profileert als Amazigh ( dus geen Arab) past dit niet in jullie absolute denkwijze en ontkennen jullie het bestaansrecht van de Imazighen. De druppel was voor mij toen er werd gesuggereet dat voor de komst van de “Arabieren” er alleen dieren leefden in de Maghreb.

    Even een paar feitjes voor onze Moslim..

    95% van de Maghrebbijnen is etnisch gezien Amazigh
    De mensen die de Islam hebben gebracht naar Noord-Afrika waren verarabiseerde Amazigh stammen van hedendaags Libië en Opper Egypte, Algerije etc. M.a.w. Diegene die zich nu Arabisch noemen in de Maghreb zijn Amazigh met “Maghrebbijnse Arabische cultuur”

    De Ibdarsen van de Metalsa zijn vaak ook 2 talig anders dan andere Riffijnse stammen dit komt doordat wij van oudsher eerst oorlog voorden met de stammen van de Gercif/ Taza en daarnaar handel dreven met hen, vandaar dat wij hen taal leerden. Wij leefden net zoals de Aith Buyahien het meest zuidelijk van de Riffijnse stammen. Het leuke is dat zelf die mensen van Casa, Rabat, of de Gercif Taza stammen ook geen Arabieren waren. Dit verhaal wordt ondersteunt door HLA data van DNA onderzoek in Noord-Afrika.

    Dus laat me niet lachen met die onzin van Jemen en Bagdad waar wij vandaan komen! Het verhaal van Bagdad hoor ik nu voor het eerst van alle boeken die ik heb gelezen en alle geleerden die ik heb gespoken. Het verhaal van Jemen is gebaseert op het oudste Islamitsche koninkrijk in Marokko dat gesticht is in de Rif, het Koninkrijk van Nekour door een Jemmeniet wordt er gezegd.

    Met je olie uit het Midden Oosten, Arabieren vechten daar al jaren met elkaar en kunnen elkaars bloed wel drinken, wat doe je stoer alsof zij broeders van elkaar zijn? Marokko is bezig met Frankrijk zijn energie behoeften uit wind en zonne energie te halen, tevens worden mogelijkheden voor een nucleare centrale onderzocht. Wij willen niet meer in de wurggreep blijven van de Arabische landen die veel te veel geld vragen voor de olie, zogenaamd marktprijs hanteren.

    De Islam is welkom maar laat die Arabisch onzin lekker achter als je de Nijl rivier oversteekt en Tamazgha binnenkomt.

    @moslim, Kom maar op met je reactie !

  33. Abdars
    28 april 2008 om 07:23 uur.

    Probeer, nee DURF maar een Abdars een Arabier te noemen, kijken wat hij doet hahahah

  34. Abdars
    28 april 2008 om 07:24 uur.

    als iemand zegt “Nutch Tamazigh nir Nutch Thabdars..komt er alleen maar respect bij kijken.

    Wanneer er wordt gesproken over I3rabben oftwel Arabier heeft dat bij ons altijd een negatieve bijklank.

  35. Abdars
    28 april 2008 om 07:25 uur.

    bv Ja A3rab of jenni Ti3rabben hahah altijd negatief zeg het en luister maar…

  36. Metalsa
    28 april 2008 om 07:27 uur.

    Ik zie hier dat er wordt gesproken over mijn Oost-Riffijnse stam de Ibdharsen.

    Ik heb hier onderzoek naar gedaan en hierover geschreven, kijk op de site van stichting Metalsa

  37. Metalsa
    28 april 2008 om 07:28 uur.
  38. Abdars
    28 april 2008 om 08:37 uur.

    bedankt voor je toelichting metalsa

  39. WARYAGHRLIE
    01 mei 2008 om 04:34 uur.

    ISLAM first ….DUNJA follows

  40. nobody
    01 mei 2008 om 04:37 uur.

    hee domme berbers. ( andere woord voor barbaren analfabeten) vergis je niet maar onze profeet was wel een Arabier. het maakt mij niet uit of ik een Arabier of een berber of een jood ben . maar het maakt mij wel uit dat ik een goede mens ben en geen slecht mens net als die baard apen bijvoorbeeld.

  41. nobody
    01 mei 2008 om 04:54 uur.

    aan alle Marokkanen , let op er zijn hier in Nederland heel veel imams die uit het midden oosten komen bij voorbeeld Syrië en Saudiarabië . luister niet naar deze imams want deze mensen komen hier niet met goede bedoelingen , ( kijk maar naar die abu jaja uit België ) die ging met zijn mooie woorden alleen Marokkaanse jongeren ophitsen maar met oplossingen kwam die nooit.

  42. Houcine
    03 mei 2008 om 04:20 uur.

    Als ik mij niet vergis dames en heren was het onderwerp dat Aboutaleb ontslag eist van Imam Fawaz.
    Laten we het daar dan ook over hebben….het is allemaal interessant en goed dat je je achtergrond kent en onderzocht hebt want dat is je identiteit…PUNT…
    Jullie creeren met zn alleen een sfeer waarin men elkaar aanvalt en dat is precies het gene wat jullie niet moeten doen…ONTHOUD DAT EEN ANDERE DENKWIJZE INTERESSANT IS OM TE WETEN WANT JE DOET JE ZELF TE KORT DOOR ALLEEN JOU VISIE TE GEBRUIKEN OM EEN MENING TE HEBBEN OVER EEN ONDERWERP.

    Verder krijg ik een naar gevoel bij de heer FAWAz omdat hij geen idee heeft hoe wij als marokkaanse Nederlanders dan wel allochtone mensen in de samenleving staan. Als ik een brandende vraag heb over de islam of wat dan ook kan ik deze beste man niet eens vragen want hijspreekt geen NLs?????
    Ik spreek gelukkig nog arabisch maar groot percentage niet…
    Kortom, we hebben onze eigen imam opleidingen geef die mensen de kans en stuur dit soort haat predikende imams terug naar waar ze vandaan komen.

    Dank..

  43. Azidan
    04 mei 2008 om 10:32 uur.

    Salam Aleikoum Wa rahmatoellah Wabarakatoeh

    Broeders en zusters,

    Ik als AMAZIGH en AWAYAGHER kies een beetje partij voor die Syrische Imam, omdat hij de WAARHEID vertelt, indd onze Profeet vzmh had meer schrik voor de Moenafiqeen dan de Koffar, omdat de Moenafiqeen wolven zijn in schapekleren, omdat Moenafiqeen in de diepste hel zullen branden, omdat Moenafiqeen, een goeie beeldspraak hebben,

    Waarom doen Marokkanen zo? Marokkanen zijn een schande, Als wij Marokkanen vooruit willen gaan, dan moeten wij inderdaad in eigen boezem kijken, we mogen de schuld bij niemand schuiven, enkel bij ons, dit zegt onze Allah Soebhana Wa Tahala in de Koran, als ons iets is overgekomen, dan is het door onze eigen handen, omdat wij WAHN hebben in onze harten, wat is WAHN, WAHNI IS “LIEFDE VOOR DE DOUNJA EN SCHRIK VOOR DE DOOD”

    Wij Marokkanen houden ons enkel bezig met GERODDEL, RIBA, ZINA, DIESFTAL, FRAUDE, STEMPELEN, SIHR?WIJ MAROKKANEN, zijn een schande voor de Ummah, probeer vanaf VANDAAG al jouw deen te volgen, en probeer te stoppen met jouw zondes en denk aan de DOOD,

  44. laila
    15 mei 2008 om 10:21 uur.

    Het zo zou mooi zijn als mensen gewoon lief tegen elkaar deden. Iedereen heeft een andere perceptie van de werkelijkheid, geen enkel mens heeft precies hetzelfde beeld van wat goed en kwaad is op deze wereld. Goed zit in jezelf, en inspiratie of een gids kun je vinden in de koran, of elk ander heilig boek. Ze moeten allemaal gerespecteerd worden om hun wijsheid.
    Het gaat er niet om wie er gelijk heeft. Dan vervalt men in een kinderachtig ‘welles nietes’ spelletje. Het gaat er toch niet om hoe anderen denken, of wat ze van jou vinden of zelfs zeggen. Een belediging naar wie dan ook doet pijn. Of het nou over uiterlijk, innerlijk of religie gaat. Laat het begaan en sta er boven en geloof in jezelf, en hou het bij jezelf!