MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Aboutaleb opent Banenmarkt West Werkt

19 mei 2008 | in Carriere | 11 Reacties

AboutalebVrijdag 30 mei om 11.00 uur opent de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Ahmed Aboutaleb de ‘Banenmarkt West Werkt’ in De Meervaart in Amsterdam West (www.westwerkt.nl). De banenmarkt brengt werkzoekenden direct in contact met werkgevers die op zoek zijn naar personeel. Ruim 40 werkgevers met een aanbod van ongeveer 1000 vacatures zijn aanwezig. De banenmarkt is er voor jong en oud, man en vrouw, van laag tot hoog opgeleid. Het initiatief voor het evenement komt van de westelijke stadsdelen, het CWI, DWI en UWV in Amsterdam Nieuw West. “Ons gezamenlijk doel is om de relatief grote groep werkzoekenden in Amsterdam Nieuw West aan een baan te helpen, en zo de lokale economie en sociale cohesie te bevorderen,” aldus initiatiefnemer en wethouder van stadsdeel Osdorp Achmed Baâdoud.

De banenmarkt is er voor iedereen die werk zoekt, maar in het bijzonder voor mensen in West die momenteel geen baan hebben. Op de banenmarkt krijgen bezoekers hulp bij het oriënteren op werk en ondersteuning bij solliciteren en zichzelf presenteren. Er wordt een diversiteit aan vacatures aangeboden, variërend van supermarktmedewerker tot chauffeur en van ict-medewerker tot procesoperator. Onder de aanwezige bedrijven zijn onder andere de Haven Amsterdam, Schiphol College, Group 4 Securicor, Stichting Kinderopvang, NH-hotels, Albert Heijn en Lidl.

Workshops en coaches
Op de banenmarkt vinden diverse workshops plaats, waaronder ‘Hoe presenteer ik mezelf’ en ‘Hoe voer ik een gesprek’. Verder kunnen werkzoekenden hun CV kritisch laten bekijken door een ‘CV Dokter’ en een test maken om te kijken waar hun kwaliteiten liggen. Ook lopen er ‘Coaches’ rond die de werkzoekenden kunnen helpen om contact te leggen met werkgevers.

Werkloosheid
Amsterdam Nieuw West is, door de aanwezigheid van verschillende grote werkgevers, een gebied met een relatief grote economische dynamiek. Aan de andere kant is het ook een gebied met een slecht imago; jeugdwerkloosheid en het gevoel van onveiligheid in de buurt dragen daar aan bij. De afstand van de werklozen tot de arbeidsmarkt is groot. Bijvoorbeeld jongeren zonder afgeronde opleiding en allochtone vrouwen kunnen moeilijk een baan vinden die past bij hun kwalificaties. Dit vormde de aanleiding voor de verschillende stadsdelen en instanties om de banenmarkt te organiseren.

Onorthodoxe communicatie
Naast meer standaard communicatiemiddelen zoals advertenties, posters, flyers en banners op internet, hebben de initiatiefnemers gekozen voor een aantal minder traditionele communicatiemiddelen. Zo zijn er ook spotjes in moskeeën en stadsdeelkantoren en er staan op diverse, wisselende locaties in de regio ‘2D-beroepspoppen zonder gezicht’ op ware grootte waar mensen hun gezicht in kunnen steken. Ook worden
ambassadeurs(organisaties) ingezet die de banenmarkt via een één-op-één benadering zo veel mogelijk uitdragen en aankondigen binnen hun eigen netwerk.

Er zijn 11 reacties

  1. abdel
    19 mei 2008 om 01:57 uur.

    Heel goed initiatief van Aboutaleb. Dit is wat we nodig hebben banen en onderwijs. Niet mensen die aan de kant staan en hun baard laten groeien, omdat ze denken dat dat belangrijker is.

  2. Peter = de naam
    19 mei 2008 om 03:36 uur.

    Goed initiatief. Als er vacatures zijn en werklozen, moet je die twee bij elkaar brengen. Werk, inkomen en scholing zijn belangrijke componenten om mensen, lees jongeren perspectieif te geven om een goed bestaan op te bouwen.

  3. Mohamed
    19 mei 2008 om 07:32 uur.

    Niet marcouch napraten mafkees…of wil je ook een plektje in de politiek?

  4. abdel
    20 mei 2008 om 10:20 uur.

    Als dat marokanen goed werk en onderwijs oplevert zou ik het inderdaad willen doen. Maar aan de kant staan en niks betekenen dat heb jij liever. Heb jij iets betekent voor ons???

  5. Abdars
    20 mei 2008 om 02:30 uur.

    Primma vent die Aboutaleb,ik ga gerust met vakantie wetende dat hij over Nederland waakt.

  6. naffer
    21 mei 2008 om 12:07 uur.

    @abdel

    Het een hoeft het ander niet uitsluiten! waarom minachting voor mensen die ervoor kiezen een baard te laten staan uit geloofsovertuiging? Waarom direct de link leggen tussen “langs de kant staan” en een religieus baardje!!! Ik ken juist heel veel “baarden” die heel veel voor de marokkaanse gemeenschap betekenen. Te denken valt aan; huiswerk begeleiding, ondersteuning bij belastingaangifte enzovoort… Je hoeft zelf niet dezelfde religieuze overtuiging te hebben, maar een beetje respect is wel op zijn plaats.

  7. Laila
    21 mei 2008 om 08:25 uur.

    Peter De Naam is zeker goed van Aboutaleb dat hij zo project heeft georganiseerd petje af.
    de samenleving is op zoek naar mensen die graag willen werken bij het onderwijs, politie, Reclassering,……………………………………

  8. abdel
    22 mei 2008 om 10:36 uur.

    Naffer:
    Ik heb geen minachting voor deze mensen, maar ik ben echt boos op ze. Ik ken heel veel mensen in mijn omgeving die een een hoge opleiding hebben gehad, HBO of Universiteit. Die er dan niks mee doen omdat ze bijvoorbeeld geen hand geven, de gebedstijden willen volgen, niet aan de feestjes meedoen omdat er alcohol wordt geschonken. Ik heb alle begrip voor hun houding en ze hebben er recht op. Maar ik vind werk belangrijker hiermee kun je wat betekenen voor onze gemeenschap. Door hier naar Nederland te komen hebben wij compromissen gesloten voor onze godsdienst. Bijvoorbeeld het betalen van premies voor verzekeringen( AOW en dergelijke), als je heel principieel bent mag dit niet van de islam. Wat ik probeer te zeggen is dat je een gulden middenweg moet zoeken, dat wat je geloof niet van de essentie weghaalt maar wel dat je kunt samenleven in een niet islamitische staat. Maar Naffer ik heb respect voor iedereen alleen ik zie het anders. Voor de mensen die huiswerkbegeleiding geven en dergelijke kan ik alleen maar mijn petje voor afnemen.

  9. naffer
    23 mei 2008 om 02:09 uur.

    Beste Abdel,

    Het is uiteraard je goed recht om eea anders te zien dan ik dat doe. Hetgeen mij stoorde is de ‘automatische’ link tussen een ‘baard’ (lees fundementeel geloofsbelijdenis) en mensen die aan de kant staan. Waarom zou er geen ruimte zijn voor mensen die strikt in de leer willen zijn? Waarom zou je water bij de wijn (!!) moeten doen om geaccepteerd te worden? Het gaan naar feesten met alcohol, of het schipperen met de gebedstijden maakt je mijnsinziens niet een betere kandidaat voor ‘the citizen of the year award’. Omgedraaid geldt ook dat een fundementeel levenswijze je ook niet pers se een (baard)haar beter maakt dan een minder religieus iemand.

    Wat het sluiten van compromissen betreft, geloof ik dat er een verschil is tussen wetgeving en sociaal adaptatie. Het betalen van premies is een wettelijke plicht voor een ieder in Nederland. Ons geloof geeft ons de ruimte om hierin mee te gaan, aangezien er geen alternatieven zijn. Het staat je echter vrij om wel of niet naar feesten te gaan.

    Waarom gewoon niet wat meer begrip en ruimte voor mensen die hun leven anders willen inrichten? Het zou toch mogelijk moeten zijn om zeer gelovigen (ongeacht religie) een plaats in ons samenleving te geven, zonder ze per definitie af te serveren als a-socialen die aan de kant staan…

    Ik heb begrip voor jouw levenskeuzes maar zou ook begrip willen voor andersdenken onder ons.

  10. abdel
    24 mei 2008 om 11:10 uur.

    Naffer,
    citaat:”Ons geloof geeft ons de ruimte om hierin mee te gaan, aangezien er geen alternatieven zijn”

    Nog een aanvulling:
    Je bent niet verplicht om premies te betalen, je kan als gelovig persoon gebruik maken van de regeling voor gemoedsbezwaarden.Waardoor je geen premies betaalt maar extra belasting, die extra belasting wordt op een rekening gebracht. Er is dus wel degelijk een alternatief alelen is het duurder, wat dan denk ik ook gelijk verklaart dat dit geen populaire regeling is onder salafisten. Vergeef me dat ik zo cynisch ben.

    Daarnaast heb je ook zoiets als burgerlijke ongehoorzaamheid dat is ook toegestaan, niet dat ik ervoor pleit maar alternatieven zijn er zat.

    Zo kan ik wel heel veel voorbeelden geven. Het eten van vlees afkomstig van de bio industrie, je kunt kiezen om biologisch vlees te eten maar ook hier geldt dat het duurder is.

  11. Iones E-A
    26 september 2008 om 10:33 uur.

    Abdel met de gladgeschoren wangen zegt: ‘gulden middenweg’.

    Huh, wat bedoel je nou hiermee, dat jij de gulden middenweg bewandelt??? Wat een grap! De gulden middenweg is de weg die de Profeet, salla’Allahu aleyhi wa sallem, heeft dit verduidelijkt met het tekenen van een lijn, waarna hij langs die lijn rechts en links een lijn bijtekende. Daarna zei hij:

    “Deze weg is de weg van Allah. En deze wegen zijn de wegen van dwaling, op elke weg zit er een Shaytaan die je naar die weg roept”.
    [Ahmad n° 1/435,465 – Ibn Hibbaan (1/105) – Hakim (2/318)]

    En zo zijn er meerdere en vele Qor-aan verzen en aHadeeth te vinden over hoe WIJ (de moslims) de Islaam moeten praktiseren (zoals GEEN aanslagen plegen zoals Osama Bin Laden, moge Allah hem leiden, doet).