MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

‘Alleen trouwen in de moskee niet afdoende’

13 juni 2008 | in Maatschappij | 15 Reacties

Imam Sjeik Fawaz Jneid van de As-Soennah-moskeeDe As Soennah Moskee in Den Haag stopt met het sluiten van Islamitische huwelijken die niet vooraf zijn gegaan door een huwelijk voor de burgerlijke stand. Dat hebben de bestuursleden van de moskee aan de Haagse burgemeester Jozias van Aartsen beloofd, nadat hij hen hierop aansprak.

Volgens Van Aartsen volstaat een huwelijk alleen voltrokken in de moskee niet. Huwelijken die niet zijn gesloten voor de burgerlijke stand zijn namelijk niet rechtsgeldig in Nederland. “Mocht een huwelijk mislopen, dan kan vooral de vrouw in grote problemen komen. Het recht op alimentatie vervalt dan, of er ontstaan problemen bij de verdeling van de inboedel.”

De gemeente Den Haag gaat overigens moskeeën in Den Haag niet extra controleren op het naleven van de Nederlandse huwelijksregels. Van Aartsen zegt er op te vertrouwen dat moskeebesturen hierin hun eigen verantwoording nemen.

De As Soennah Moskee in Den Haag gaat voortaan controleren of bruidsparen een trouwacte hebben, voordat een Islamitische huwelijk wordt afgesloten. Dit zegt het bestuur in een reactie tegen Radio TV West.

Er zijn 15 reacties

  1. Karim Khadiri
    13 juni 2008 om 01:40 uur.

    hehe, eindelijk een goed bericht van moskee As soennah. Mijn pa die standaard moskee Al Islam bezoekt zei het al enig tijd dat Moskee moest stoppen met die schijnhuwelijken.

  2. berber
    13 juni 2008 om 12:00 uur.

    Karim,

    Itaki allah met je schijnhuwlijken. Is dat haram een huwlijk sluiten in de moskee??
    Ik walg van soort gastjes als jij va schilderswijk die onwetend zijn en op de moskee kritiek leveren. bah

  3. abdel
    13 juni 2008 om 02:16 uur.

    Het is haram als je overheid niet getuige hebt. De assoenah moskee, roept op mensen niet bij banken en verzekeraars te werken, niet waar alcohol wordt verkocht. Niet waar mannen en vrouwen samen zijn. Dit zijn onwetende mensen. Ze gaan zelfs zo ver dat ze zeggen dat het haram is om aan de islamitische universiteit in rotterdam te studeren. Je mag geen huis kopen, je mag niet zitten op plekken waar alcohol wordt verkocht. Je mag niet werken waar varkensvlees wordt verkocht. Je moet een baard dragen anders wordt Fwaz boos. Deze man kan na 16 jaar nog steeds geen nederlands, hij noemt zich 3alim. Hij betaalt wel premies voor zijn verzekeringen, aow anw enzovoort maar dat is wel hala want dan kom je aan zijn uitkering. De vraag is is het gebouw van de moskee verzekerddat is dan haram, als het in brand wordt gestoken dan moest het maar zo zijn in de denkwereld van assoenah. Die man s de weg kwijt, ik ben bang dat hij onze moslimbroeders de verkeerde pad wijst in den haag.

  4. Laila
    14 juni 2008 om 02:28 uur.

    van mij mag hij het land uit. een uitkering ontvangen is halal! rot op met je achtelijke idee .
    ik walg van zulke mensen

  5. Karim Khadiri
    14 juni 2008 om 03:10 uur.

    Berber,

    Natuurlijk is het niet haram, maar wat zegt de Koran over wetten in het land waar je woont, dat je die moet accepteren en er aan houden zolang dat niet in strijd is met de islamitische regels. Abdel, hoe kan jij je moslim noemen als jij van je broeder walgt. Abdel lees nog eens mijn bericht.met schijnhuwelijken bedoel ik dan in de ogen van de ongelovigen. wa salaamoe alaikoem broeder.

  6. abdel
    16 juni 2008 om 10:42 uur.

    Karim Khadiri dat heb ik niet gezegd dat zegt Laila.

    Ik zeg dat hijons de verkeerde kant uitwijst.

  7. berber
    16 juni 2008 om 11:11 uur.

    Jullie zijn echt de weg kwit.

    Abdel, jij bent echt zielige inwetende ventje. Huis kopen met rente, is dat halal of haraam, zulke soort idioten als ji zullen roepen dat het halaal is omdat het in jullie rijtje past. wat heeft allah gezegd in zijn boeke over Rente (ribaa), wat heeft mohammed vzmh gezegd over de baarden?? ken jij deze uitspraken van onze profeet wel, of ben jij ook zo een die gaat roepen dat dat we in 2008 leven?? Toon berouw jongen.

    Wat betreft scheik Fawaaz hafidaho allah. Hij is afgestuurde 3alim din al islaam. Hij heeft papiren op zak niet zoals die zogenaamde geimoprteerde imams uit rabat.
    En voor dat jullie hem in een hoekje plaatsen als uikeringtrekker, hij roept altijd jongeren en ouderen om vooral te gaan werken voor je geld ipv aan de sociale dienst te kloppen, alhamdolilah komen in zijn stichting veel hoogopgeleide marokkaanse moslims en anderen.
    En nee, hij heeft geen uitkering.

    Waarom maken jullie de islam belachelijk?? waarom, terwijl jullie 1 of 2 soras kennen, bemoei jullie met jullie eigen zaken ipv met modder te gooien naar DE echte moslims.

  8. abdel
    16 juni 2008 om 01:36 uur.

    Berber

    Fawaz en afgestudeerd????????????????? Welke universiteit, vertel mij dit alsjeblieft, voorzover wij weten heeft hij zijn lagere school niet afgemaakt. Hij kan wel arabisch praten maar ja hij is arabisch.

    Wist je dat Kardawi bijvoorbeeld het drinken van alcohol in een bepaalde situatie heeft toegestaan. Kardawi is een grotere geleerde dan Fawaz. Kardawi keurt zelfmooraanslagen goed, Fawaz niet. Wie is hier de grotere geleerde. Of liegt Fawaz zodat hij hier in Nederland mag blijven.

  9. abdel
    16 juni 2008 om 01:58 uur.

    Berber, kom tot inkeer en volg niet iemand die zegt dat je niet aan de islamitische universiteit moet studeren.
    Hij wil dat hij degene is die belabngrijk blijft. Hij wil dat jullie bij hem blijven studeren zodat jullie hem steunen. Er zijn veel grotere geleerden dan Fawaz die precies andere dinegn zeggen. Dat jij dat niet erkent is een andere zaak. Jij zegt dat jij de echte moslim ben, dat bedoel ik met echte onwetendheid.

  10. Hanan
    16 juni 2008 om 03:27 uur.

    Abdel, eindelijk iemand die iets zinnig zegt.

  11. berber
    16 juni 2008 om 04:01 uur.

    Abdel,

    Je schrijft echt onzin. Alle grote geleerden hebben zelfmooraanslagen afgekeurd zo ook scheik Fawaaza hafidaho allah. Ik zeg niet dat hij een grote geleerde is maar dat hij het is staat vast.
    Kleine geschiedenis van Fawaaz: Hij is geboren in Syrie, hij heeft daar gestudeerd, vervolgens is hij verder gaan studeren in Saodia Arabie, daar waar hij afgestudeert is. Hij heeft veel islam lessen verzorgt daar en ander landen rondom Saodie arabie. Je kan hem niet vergelijken met die marokkaanse imams in Nederland met alle respect naar hen toe. Hij is veel verder en moge allah ons meer schenken van dit soort imams.
    verder ga ik niet mee doen met islam awart maken. dus daarom reageer ik niet meer.

  12. abdel
    16 juni 2008 om 11:39 uur.

    Berber, wat ik trouwens betwijfel het is amazigh als je echt respect hebt voor Marokanen. Dat is een grote leugen wat je beweert blijkbaar heb je een zwakke iman. Jij zegt nu dat hamas geen recht hebt op zelfmoordaanslagen, terwijl al kardawi zegt van wel. Fawaz is een hele bange man en zijn volgers helaas nog banger. Hij heeft dus niet getudeerd aan de universiteit dit bevestig je door je antwoord.

    Marokkaanse imams staan altijd hoger aangeschreven dan syrische, wij hebben een vande meest gerenomeerde universiteiten in de hele islamtische wereld. Al karawijin is de oudste islamitische universiteit, waar hel grote gelerden vandaan komen. Fawaz kan nog steeds geen Nederlands na 16 jaar, daaraan kun je zien dat hij een trage leerling is.

  13. abdel
    17 juni 2008 om 01:59 uur.

    Zijn de moslimleiders ongelovigen?

    Vraag:
    Wij hebben de laatste tijd te maken met een verzameling jongeren die ons de overtuiging wil opdringen dat alle Arabische leiders ongelovig zijn, omdat zij de Islamitische wetten buiten werking zouden hebben gesteld. Hoe dienen wij dit soort misconcepties te bestrijden?

    Wat maakt het uit dat ze ongelovig zijn of niet, het zijn dictaturen en moeten afgzete worden, daar moet jij als geleerd van de koran die alleen bang is voor Allah je tegen uitspreken. Zelfs dat niet, echt bange hypcriete mensen.

  14. KLAAS
    05 oktober 2008 om 08:32 uur.

    Laat toch iedereen met rust, die zijn eigen geloof en ideeën nastreeft!
    Of je nu in de kerk, moskee of voor de overheid bent getrouwd, wat is het verschil?
    getrouwd is getrouwd! en of dat nu toevallig in Nederland is?? (wat een onzin, ook in ander landen kun je trouwen) en de overheid…. natuurlijk die wil een vinger in de pap houden en controleren wat waar en wie wat doet.
    En de bevolking?? ja die krijgt elke dag een hersenspoeling van de overheid en media.

  15. Sal
    13 oktober 2008 om 04:03 uur.

    Dat bedoel ik dus. Waarom luistert hij naar die mensen? Hij weet toch dat et voor ons aanbevolen is om jong te trouwen en eerst volgens de islamitische en dan nederlandse wet te trouwen?! Hij hoort dat te weten, hij is de imaam. Ik vind mashAllah allemaal goed om aan te horen dat ie geleerd is enzo.. maar sorry na dit gelezen te hebben betwijfel ik een beetje..maargoed Ghair inshAllah.