MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Ouders: Marcouch overdrijft

23 juni 2008 | in Politiek | 26 Reacties

Ahmed MarcouchOuders van kinderen op weekendscholen in Slotervaart vinden de kritiek van stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch overdreven. Marcouch zei eerder deze week dat er veel mis gaat op de islamitische weekendscholen in Amsterdam. Kinderen zouden geslagen worden en een afkeer tegen de westerse maatschappij bijgebracht krijgen.

Marcouch ging zondag langs bij de weekendschool op het Belgiëplein, één van de initiatieven die het volgens hem goed doen. Ouders lieten, volgens AT5, daar weten de kritiek van de stadsdeelvoorzitter overdreven te vinden.

Bekijk de AT5-video.

Er zijn 26 reacties

  1. marijnt
    23 juni 2008 om 01:00 uur.

    Tuurlijk overdrijft marcouch in hun ogen. In de ogen van deze ouders is er niks aan de hand. Hun kinderen worden verrot geslagen maar dat is volgens hun niet waar. Ik moest als klein kind van mijn vader naar de koranles. Ik werd door de imam geslagen met mijn bamboestok. Als wij in zijn ogen niet genoeg ons best deden. Dan sloeg ie ons in elkaar met die bamboestok. Ik kwam er later achter dat de ouders de imam toestemming gaven om hun kinderen verrot te slaan als wij de imam niet gehoorzamen en als wij niet goed genoeg ons best deden om koranverzen te leren. De islam moest in de ogen van deze ouders de kinderen ingeramd worden. Want zeiden ze zo zijn de meeste moslims bekeerd met geweld. Ik trek de koppeling naar deze ouders in slotervaart. Die hebben precies dezelfde mening. Het doel heiligt de middelen volgens hen.

  2. marijnt
    23 juni 2008 om 01:09 uur.

    Een marokaanse ouder heeft eens een keer geklaagd. Hij haalde zijn van koran les af omdat hij erachter kwam dat zijn kinderen geslagen werd door de imam. Hij vond dat niet normaal.

    Hij kreeg van de mensen in de moskee te horen dat hij niet moest zeuren. Verder werd hem de volgende opmerking verteld:

    “We zijn geen nederlanders. Wij moeten onze kinderen opvoeden op onze eigen wijze. Als kind niet wil luisteren meppen!!!!!!!!!!!!!!!!. Dit is de enige manier om ze op de juiste pad te houden”.

    Dus eigenlijk kun je gewoon zeggen dat de rechten van kinderen en dan heb ik het over minderjarige kinderen grotendeels door de ouders geschonden worden. Hun opvoedingsmethoden deugen niet hun mentaliteit deugt al helemaal niet. Niks deugt aan deze mensen.

    De man is nooit meer teruggekeerd naar de moskee. Hij haalde wel zijn wraak op de imam door hem op een zondag met een welgemikte vuistslag neer te slaan.

  3. marijnt
    23 juni 2008 om 01:13 uur.

    Om even nog terug te komen op het tweede stuk. Dit is ook in mijn ogen de hoofdzaak van de ontsporing van marokaanse jongeren. De opvoedingsmethoden van marokanen zijn overenigbaar met de westerse waarden en normen en beschaving.

    Deze ouders moet bijgeleerd worden dat ze in de ogen van allah een dankbare taak te vervullen hebben goed voor hun kinderen te zorgen en ze vooral te respecteren.

  4. peter = de naam
    23 juni 2008 om 08:55 uur.

    Slaan van kinderen is over het algemeen een tekortkoming van ouders/opvoeders. Pedagogische tik vind ik niks mis mee, maar als die verhalen over koranscholen en misstanden kloppen, is dat fout. Zowieso als je als ouder anderen lees onderwijzers jouw kinderen laat slaan.

    Zet er maar bv maar een camera in de klassen zodat ouders het in de gaten kunnen houden. Zulke scholen hebben toch niks te verbergen?

  5. hassanhasson
    23 juni 2008 om 09:19 uur.

    Marijnt
    schijnbaar hebben die slagen geenzins invloed op je gehad… het was niet genoeg voor jou!! wat een slappe imam had je, zeg!

  6. marijnt
    24 juni 2008 om 10:07 uur.

    hassanhasson

    come to the point please

  7. Marian
    24 juni 2008 om 02:55 uur.

    En of Marcouch overdrijft! Ik heb zelf heel erg lang op koranles en arabische les gezeten en ik heb er veel van geleerd. Als ik Marcouch zo hoor praten, lijkt het alsof leerlingen daar mishandeld worden. Ik moet toegeven dat sommige leraren daar af en toe een tik uitdeelden aan een stoute leerling, maar daar bleef het ook bij. In mijn ogen is zo’n tik van een leraar eigenlijk al verkeerd, maar dat betekent niet dat we zo’n tik ‘mishandeling’ moeten noemen. Die tik moet simpelweg afgeschaft worden, want niemand heeft het recht om andermans kinderen aan te raken, maar laten we het niet overdrijven alsof die kinderen daar gemarteld worden. Wat betreft die afkeer die kinderen zogenaamd krijgen tegen de westerse maatschappij, praat Marcouch maar uit zijn nek. Leerlingen die op Arabische les zitten, zitten daar met het doel om Arabisch te leren en niet om over de westerse maatschappij te praten. Ik heb nog nooit iets verkeerd gehoord op de moskee over Nederlanders of wat dan ook.

  8. Mariam
    24 juni 2008 om 02:57 uur.

    Sorry, bij de bovenste reactie hoort de naam: Mariam 🙂

  9. mhamed
    24 juni 2008 om 04:55 uur.

    marijnt ben jij nou niet echt de zaak aan het verneuken……
    verrot slaan zeg jij !!!!!
    dat is toch nog niet zo erg als je kind vekrachten wat juist voorkomt in het westerse cultuur wat jij goed vindt.

  10. hassanhasson
    24 juni 2008 om 08:57 uur.

    peterrrrr
    van welke middel maak je gebruik van om een Pedagogische tik uit te delen??

    marijnt,
    het valt me op dat een grote precentage van ‘zware kindermishandeling tot kindermoord’ binnen de autochtonene gemeenschap voorkomt and that’s the point! het zou wenselijk zijn dat zij de nodige aandacht moeten krijgen!!!
    ach jajaj
    marcouscous kennende, is iemand die zich wil profileren door zijn tekortkomingen te camoufleren en te projecteren op zijn gemeenschap…
    Emdarssen zijn rare figuurtjes

  11. moena
    25 juni 2008 om 12:41 uur.

    o God ze weten niet van ophouden waar gaat het over van een mug weer een olifant alles moet zo groot als een bruiloft. jeetje wanneer kommmmmmmmmmmmmt hier een eind aan en of een nieuwe liedje of hit eerst islam dit en dat dan hoofd doeken dit of dat dan imaams dan moskee dit en dat en nu de weekend koran school, zelfs in het weekend staan we in telegraaf, we horen in topparade we staan 7 dagen in het nieuws ONGELOFELIJK ik heb geen worden meer voor. ik ga ergens op een onbewoond eiland wonnen als ik er ééntje kan vinden hahahahha.

  12. marijnt
    25 juni 2008 om 10:36 uur.

    we hebben het hier niet over de westerse gemeenschap. Dit is weer een typische marokaanse reactie. Niet van het onderwerp afdwalen aub. Marcouch constateert terecht dat er dingen gaande zijn in de moskeen die gewoon niet door de beugel komen punt uit. Thats my point. Hij dient daarop keihard op te treden en vooral tegen de ouders die de imams toestemming geven om hun kinderen verrot te slaan (en geloof met verrot slaan bedoel ik verrot slaan. Ik heb dat zelf eens ervaren toen ik toe moest kijken hoe een imam een jongen van 12 jaar afranselde omdat hij zijn koranvers niet uit het hoofd kende en hele tijd zat te praten) zijn vader zei dat het zijn eigen schuld was. Mensen als mhamed en hassanhason dat zijn nou juist die mensen die net zo denken als die ouders.

    en mhamed. Kinderverkrachting. Ik kan je gewoon bewijzen leveren over kinderverkrachtingen in islamitische landen. laatst nog over een man van ongeveer 30 jaar die trouwde met een meisje van acht. Waarom trek jij daar je bek niet over open. En wat vind je van die verhalen in afghanistan en iran over minderjarige meisjes die trouwen met mannen die twee keer ouder zijn. Vind je dat geen kinderverkrachting dan hypocriet!!!!!!!!!!!

    Doe eens aan zelfkritiek jongen in plaats van de hele tijd de westerse samenleving te bekritiseren. Het zal de islamitische samenleving tientallen jaren kosten inshallah voordat zij ooit op de het niveau van de westerse samenleving komen.

  13. peter = de naam
    25 juni 2008 om 06:58 uur.

    @hassanhasson. Een pedagogische of opvoedkundige tik is in principe aan ouders voorbehouden. Daar gebruiken ouders hun handen voor. Tik op de vingers of pets voor de kont van het kind. Negen van de tien keer helpt dat wel.

    Als ouder heb je over het algemeen al zo’n overwicht op je kind dat je geen stok knuppel of kachelpook nodig hebt.

    Goede maatregel is om kind een time out te geven. Bv apart zetten op de trap of in de hoek.

  14. Azidan
    26 juni 2008 om 12:16 uur.

    Eeen beetje AHMOEDH kan geen kwaad, een goede pak slaags geven aan kinderen maakt van hen echte vrouwen en echte mannen zoals de vorige generatie,

    Je moet keihard zijn, en een SPARTAANSE aanpak hebben, zodat de kinderen staalhard worden, zodat zij het hoofd kunne bieden aan de uitdagen van deze vervloekte, bedrieglijke en verleidelijke wereld

    Indien de kinderen al van jongsafaan voorbereid worden op de Jungle-Wereld, gana zij hun ouders enkel maar dankbaar zijn

    MAAR, onze God zegt ook in de Koran dat je ook “zacht” moet spreken, want daar bereik je soms veel meer mee,

  15. marijnt
    26 juni 2008 om 10:10 uur.

    Azidan,

    Mocht je kinderen hebben. God sta ze bij tegen deze bullenbak van een vader. Verder hoop ik dan dat je vrouw haar plicht zal vervullen in het beschermen van deze kinderen tegen zon smeerlap als jij.

    Mocht je geen kinderen hebben. Dan moet jij mij eens uitleggen wat jou definitie van opvoeden is. Jou reactie lezend heb jij er helemaal niks van begrepen. Spartaanse aanpak, staalhard jij ben ziekelijk gestoord man.

    Jij gelooft werkelijk dat je kinderen verrot slaan hen helpt de verleidingen te weerstaan van deze kinderen. Ten eerste heeft dit helemaal niks met geloof te maken maar nog steeds met de oudere culturele normen en waarden.

    Ten tweede ik geloof absoluut niet dat zoals jij het beschrijft het helpt kinderen de verleidingen van deze wereld te weerstaan. Eerder het gevolg is dat kinderen opgroeien zonder enige vorm van zelfvertrouwen en zelfrespect verder creer je zo ook zwakke persoonlijkheden. Jouw kind zal niet in staat blijken om de verleidingen te weerstaan.

    Het belangerijkste is natuurlijk dat jouw kinderen zich van je zal vervreemden en je zal haten. Wat ik als ik jouw reactie lees absoluut begrijp.

    Doe mij een plezier en ga een cursus volgen hoe je je kinderen moet opvoeden. Als je religieus bent ga eens met imam praten. De imam zal absoluut tegen je zeggen dat jouw aanpak ziekelijk gestoord is en getuigt van onwetendheid.

  16. marijnt
    26 juni 2008 om 10:11 uur.

    Als ik de reactie lees van azidan begrijp ik steeds meer de kritiek van marouch

  17. peter = de naam
    26 juni 2008 om 10:46 uur.

    @azidan. Echte vrouwen en mannen zeg je!! De vorige generatie. Dat zijn een groot aantal ouders in de grote steden en wijken als Amsterdam Slotervaart die hun kinderen/pubers laten ontsporen, spijbelen en geen vat op hun kinderen hebben.

    Dat zijn ouders die totaal niet weten of het niet interesseerd dat hun kinderen spijbelen. En op straat hangen en voor overlast zorgen. En in de criminaliteit belanden. Dat zijn die ouders waarvan de vader nauwelijks thuis is en liever in het koffiehuis zit en moeder, vaak geen Nederlands sprekend, haar kinderen, vooral haar zonen, de marokkaanse “prinsjes” niet de baas kan.

    Jaja de vorige generatie.

  18. Henk el Makhloufi
    26 juni 2008 om 11:56 uur.

    In de vroegere tijden tot de jaren 60/70 kwam het ook met regelmaat in de kerk voor dat je geslagen werd door de geestelijke als je de godsdienst lessen niet had geleerd.
    Ouders traden niet op omdat ze vooral na de jaren van de 2e Wo te veel afhankelijk waren van deze smeerlappen vanwege voedsel en kledingbonnen.
    In bepaalde geloofsgroepen in ons land komt het nog steeds voor net al veel andere smeerlapperij
    Dit wordt echter doodgezwegen
    Maar laten we de discussie beperken tot Nederland en wat wel en niet mag en wat de taak van de ouders is.
    Moena,zover ik weet is Rottummeroog nog onbewoond.

  19. marijnt
    26 juni 2008 om 12:54 uur.

    azidan is degene die ahmoedh nodig heeft

  20. Hassanhasson
    26 juni 2008 om 04:07 uur.

    Marijnt
    the point is: wij maken al een onderdeel van de westerse beschaving, problemen die zich binnen de autochtonen gemeenschap leven opduiken zijn problemen van de hele gemeenschap.. Ik vind dat de hardnekkige problemen juist de aandacht van de politci moeten krijgen, ik denk op basis en voor
    de eenheid van de samenleving… heb je hem!
    marcouscous moet zijn tekotkomingen niet tegen ons afzetten….Trouwens het zijn M’talssen zijn volkje die de boel verzieken.

  21. Azidan
    27 juni 2008 om 08:01 uur.

    Onze Profeet vzmh “heeft gezegd GEEF HEN OP DE BROEK”

  22. marijnt
    27 juni 2008 om 11:20 uur.

    Azidan,

    Profeet v.z.h. heeft nooit gezegd geef ze op hun broek.

    de enige hadith naar mijn weten over deze issue. Is dat je kinderen vanaf 7 jaar in aanraking moet brengen met islam. Wanneer ze halsstarig doen geef ze een tik. Dit is geen vrijbrief voor ouders om hun kinderen verrot te laten slaan of ze te laten verrot slaan. Deze misdaden hebben helemaal niks met geloof te maken. Ga alsjeblief het geloof hier niet bij betrekken. Deze praktijken zijn een overblijfsel uit de barbaarse historie van arabie en de tijdperk van onwetenheid.

  23. hassanhasson
    27 juni 2008 om 07:53 uur.

    Azidan
    hoe kom je aan die wijheid? bronnen vermelden anders moet je dat soort frats voor je zelf houden..

    Marijnt
    hoe kom je aan dit;
    Deze praktijken zijn een overblijfsel uit de barbaarse historie van arabie en de tijdperk van onwetenheid

  24. Azidan
    27 juni 2008 om 07:56 uur.

    @Marijnt

    Wie spreekt hier over “verrot slaan” alstublieft breng ons niet in diskrediet, en ga naar een Hollandse forum of zo,

    Ik zal altijd mijn geloof volgen

    Onze Profeet vzmh heeft gezegd ” doe de gelovige niet na anders ben je een van hen” daraom ik ga altijd het tegenovergestelde doen van elke ongelovige

  25. mhamed
    28 juni 2008 om 12:47 uur.

    marijntje marijntje toch!!!!!!!
    met je verhaal van ……laatst nog over een man van ongeveer 30 jaar die trouwde met een meisje van acht. vertel jij nou maar hoe dat kan!
    je moet eens verdiepen in kerken wat daar allemaal gebeurd!!
    inplaats van elke keer weer de MOSLIMS de schuld te geven.
    het is helaas mode geworden om telkens weer de ISLAM als boze te beschouwen, en natuurlijk mensen zoals jij die de duivel als vriend hebben help je juist het beeld alleen maat te vergroten in het negetieven spiraal.
    jij zegt zijn dat niet landen die jouw soort aan het verwoestenzijn?
    wat wil je eigelijk zeggen over westerscultuur……..is dat niet de cultuur van alles mag en alles kan en later oplossen op iemand s ander rug.
    marijnte marijnte toch, meskiena
    als wij nou de slechte kanten van jouw aanbieders in de kaart zullen brengen , zijn wij binnen honderd jaar nog niet klaar!!!!

  26. marijnt
    28 juni 2008 om 07:01 uur.

    azidan

    Ik heb nooit gezegd dat je geloof moet opgeven.Ik geef alleen mij mening en ik heb recht om mijn mening geven. Ik laat me niet door jouw de mond snoeren.
    Ik weet waar ik over praat. Met de laatste hadith probeer je naar mijn weten de profeet v.z.m.h in diskrediet te brengen. Want deze hadith heeft geen betrekking op het onderwerp.