MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaans leren in ‘Tante In Marokko’

13 augustus 2008 | in TV | 22 Reacties

Woensdag in ‘Tante In Marokko’ het antwoord op de vraag: mag een moslim kickboksen? Ook duikt het oerhollandse Hoogezand-Sappemeer plotseling op in het snikhete Spanje. En op de ferry naar Tanger leert Maxim tellen in het Marokkaans.

Op de grote parkeerplaats van Valdepeñas en de ferry naar Marokko praten Maxim Hartman en Lamia Abbassi met Marokkaanse Nederlanders op weg naar hun familie in Marokko, schrijft TV-visie.

Het RVU-programma ‘Tante in Marokko’ werd in 2007 zo goed bekeken en maakte zoveel los, dat al snel door RVU en netmanagement Nederland 2 is besloten tot een vervolg.

In de zomer van 2008 dus opnieuw: Tante in Marokko. Verhalen van gewone Marokkaanse Nederlanders over hun vakantiegevoel, maar ook over hun dagelijks leven in Nederland.

‘Tante in Marokk’o wordt gepresenteerd door Maxim Hartman (lang, blond en op en top Nederlands) en Lamia Abbassi (Nederlandse van Marokkaanse afkomst, die precies weet hoe het is om zo’n reis te maken).

Nieuw is dat ze niet alleen op de parkeerplaats van Valdepeñas, maar ook op de ferry van Algeciras naar Tanger vakantiegangers interviewen. De parkeerplaats van Valdepeñas is een wereld op zich: er zijn niet alleen douches en tal van schaduwrijke plekjes, maar ook een restaurant en zelfs een moskee. De ferry naar Marokko markeert de overgang van reis naar vakantie, van Europa naar Afrika, van Nederland naar Marokko…

‘Tante In Marokko’, woensdag 13 augustus 2008 om 21.30 uur op Nederland 2.

Er zijn 22 reacties

  1. erwin
    13 augustus 2008 om 12:35 uur.

    neppe programma

  2. suka
    13 augustus 2008 om 12:32 uur.

    het zal wel in het darija zijn en helaas geen berberss
    ze hebben ook express gekozen vor die weg via algericas !!!!
    en niet voor die we naar almeria ,malaga
    want op deze weg kom je alleen berbers tegen
    en niet van die homo s uit casa en van die gierige zand negers

  3. noorleila
    13 augustus 2008 om 11:06 uur.

    Suka

    Alle eerst wil ik f f kwijt dat ik jou opmerking meer dan triest vind!! Sinds wanneer bestaat marokko alleen maar uit NADOR!!!

    En ooh ja…ik weet niet of weleens naar Tetouan of Tanger bent geweest. Maar daar wonen grotendeels Berbers.!! En als je goed luister dan hoor je bijna alleen Berberse taal!

    Conclusie: Berberse mensen wonen overal Tanger meknes fes tetouan enz!!

    Echt een trieste persoon

  4. laila
    14 augustus 2008 om 08:10 uur.

    Suka je bent echt zielig heb je en trauma gelopen in je jeugd.

  5. Jurist
    14 augustus 2008 om 09:04 uur.

    @ Suka

    Weet je niet hoeveel berbers in Casa wonen. Er wonen daar meer berbers dan heel Nador bij elkaar. Suka de Sukkel!!!!

  6. M EL Houari
    15 augustus 2008 om 02:37 uur.

    wat is dit voor een taal?

  7. batata
    15 augustus 2008 om 11:34 uur.

    suka moet veel leren. grotendeels in marokko zijn berbers 60% van noord tot zuid. en in noord marokko van tanger tot oujda

  8. Henk el Makhloufi
    16 augustus 2008 om 02:40 uur.

    Wartaal ?

  9. spett
    20 augustus 2008 om 12:08 uur.

    goeiendag

    het is gewoon een feit dat er heel weinig aandacht gaat naar riffijnen
    mag van mij ook wel verandering in komen.

    deze mensen willen graag arabische cultuur laten zien
    maar weten zelf ook dat de steden waar ze vandaan komen in marokko
    de franse cultuur bijna hoger zit dan de arabische

    groetjes

  10. hater
    21 augustus 2008 om 06:14 uur.

    tfoe ik haat het progamma ik zie aan hun vieze face dat het arabieren zijn zie je zon zandneger praten ja ik ga naar marrakech ik denk zo eh vieze zandneger ga naar je zandkasteel ze laten nooit een blanke berber praten van ik ga naar nador of alhoceima

  11. maika
    22 augustus 2008 om 10:57 uur.

    tjong tjong mensen waar hebben jullie het over. al dat gevloek. Weet je wat ik van die programma vind, het is een grappige , interessante programma. Zo hoor je de ouders heel gebrekkig nederlands praten. Je ziet verschillende nationaliteiten. Marokaans, surinaams, nederlands. Hoe hun reis tot nu toe is verlopen

    Ze praten in die programma NEDERLANDS hoor en geen arabisch of berbers.

  12. casawia
    29 augustus 2008 om 02:27 uur.

    een vraag waarom vinden onze arabische mannen berberse vrouwen mooi daar word ik jaloers van mijn oom uit marrakech hij is piloot atlasblue hij vind zijn berberse passagiers mooi van uiterlijk vooral die richting nador hij heeft een keer een passagier in zijn cockpit gehad hihi maar hij gaat binnenkort trouwen met een berberse mischien was zij 1 van zijn pasagiers hihi maar ze is echt mooi

  13. melk shake
    29 augustus 2008 om 09:38 uur.

    hey casawia die richting berkane en imzouren zijn ook mooi

  14. berber
    30 augustus 2008 om 08:44 uur.

    die richting berkane en imzouren zijn mooi ja hoor omdat jij daar vandaan komt zeker hihi

  15. Asoussij
    31 augustus 2008 om 10:38 uur.

    Ik verbaas me werkelijk aan de racistische manier waarop sommige “Superieure Noord Marokkaanse blanken” individuen reageren op mensen uit Casablanca, Marrakech enzovoort ze noemen ze negers, zandnegers, bruinen enzovoort. Alsof je huiskleur je inferieur maakt, jammer dat Hitler dood is hij had jullie goed kunnen gebruiken in een toekomstige Afrikaanse SS. En je herkent geen Marokkaan uit West Marokko aan zijn huidskleur, de meerderheid is nog steeds lichtgetint, anderen weer bruiner en een minderheid mulatto of zwart. Niet moeilijk als de meeste grootsteden zich daar bevinden, je vindt er een grote mix van de gehele Marokkaanse bevolking. Trouwens je moet maar eens een reportage bekijken over Tanger, Tetouan of Chefchaouen al is een aanzienlijk deel daar berbersprekend toch hebben ze het altijd maar over de “Andalusische cultuur” de “Arabische cultuur” de “Arabische taal” enzovoort. Alleen wanneer reporteurs zich in Amazighphone gebieden zijn hebbn ze het over de Amazighcultuur/taal enz. Heeft niets te maken met Marrakech of Casablanca. De meerderheid van de inwoners van beiden steden zijn nog steeds Imazighen, in de grootsteden spreekt men nu eenmaal darija zodat de verschillende bevolkingsgroepen elkaar kunnen verstaan, en natuurlijk ook door de jarenlange arabiseringspolitiek. Het valt me gewoon op hoe de ene moment iedereen hier klaagt dat Marokko “Berbers” is en de andere moment zien ze alleen hun gebied als “Berbers” en andere gebieden in Marokko als “Arabisch”, enkel wanneer het hun goed uitkomt. Wat een hypocrieten zeg.

  16. ramadan 2008
    01 september 2008 om 11:31 uur.

    dit heeft een professor geciteerd if you scrath a arab you find an berber nederlandse vertaling voor de domme onder ons als je een arabier krabt vind je een berber dus we zijn allemaal berbers in maroc grappig dat we elkaar afkraken als we toch allemaal het zelfde zijn

  17. SAHRAWIA
    02 september 2008 om 01:36 uur.

    mensen voor je iets zegt over berbers en arabieren,, denk gwn aan dees!! we geloven allemaal in Allah subhana wa ta3ala!! dus er bestaat geen lyn die zegt jy bent dit jy bent dat we zyn allemaal moslims!

  18. berbermoslima
    03 september 2008 om 09:52 uur.

    sorry hoor je zegt we zijn allemaal moslim maar wat is de islam dan als die domme marokkaanse arabieren alchool drinken roken hoertjes ik zeg niet dat berbers heilig zijn maar zeg eerlijk we zijn wel meer met ons geloof bezig dan de meeste arabieren

  19. Rogier Hollander
    10 september 2008 om 11:20 uur.

    De naam Berber is vaak in verband gebracht met het Griekse woord barbaroi (βαρβαροι). Dit is een benaming die de Grieken gaven aan ieder volk dat geen Grieks sprak en niet deelnam aan de Griekse beschaving. Van oorsprong was dat waarschijnlijk het Griekse woord voor de stammen die de Grieken in het noorden tegenkwamen, omdat die “barbarbarbar” leken te zeggen als ze praatten. ‘Barbaar’ stond dus voor een niet-ontwikkeld, primitief persoon.

    Later is hier het woord Berber vanaf geleid, de oude Europese en meestgebruikte naam voor dit volk. Dit volk werd vroeger dan ook ‘barbaren’ genoemd, die woonden in ‘Barbarije’, de kuststrook aan de Middellandse Zee van het huidige Libië, Tunesië, Algerije, en Marokko. (De Nederlandse koopvaarders leerden het volk in 17e eeuw kennen als de Barbarijse Zeerovers) Om deze redenen wordt de aanduiding Berber door sommigen als geringschattend ervaren.

    Marokkaanse Berbers noemen hun volk doorgaans niet Berbers maar Imazighen, wat vrije mensen betekent. Sommigen echter prefereren de naam Berbers omdat niet alle Berbervolken zichzelf ‘Imazighen’ noemen (zie kaart; vergelijk de kwestie “Roma” vs. “zigeuners”). Berbers worden in diverse geschriften uit de klassieke oudheid genoemd, toen zij een van de schakels tussen de volkeren en beschavingen van Europa en Afrika ten zuiden van de Sahara vormden.

  20. CASA
    11 september 2008 om 04:33 uur.

    Ter informatie BERBERMOSLIMA komen de hoertjes die in de grote steden met extreem mini rokjes en sigaret in de hand allemaal uit rif.
    zomaar die vooroordelen over arabieren. Je bent zeker nog nooit naar de stad geweest en hoort alleen maar verhalen, echt zielig.
    En ik zou ook maar de geschiedenis van marokko eens lezen: de oorspronkelijke bewoners zijn berbers, maar de Arabieren brachten de ISLAM mee, anders waren jullie nog steeds beelden aan het aanbidden.

    Je bent echt een racist, volgens het geloof zijn we allemaal broeders en zusters en mogen we niet discrimineren, dus goed met het geloof bezig hoor! En vergeet niet dat de Koran in het arabisch is, maar zo te zien weet je niet wat daar in staat OF MOET DIE OOK IN HET BERBERS!

  21. mo
    18 oktober 2009 om 03:16 uur.

    maar als de arabieren er niet waren zaten jullie gewoon in de bergen alleen dus ik zou niet veel praten

  22. mo
    18 oktober 2009 om 03:23 uur.

    jullie zitten alleen maar te praten als de islam er niet was zaten jullie daar in de bergen zonder ISLAAAAAM. En jullie zijn ook nog nooit naar de stad geweest casa ofzo jullie zitten alleen vooroordelen te nemen. En nog eens wat jullie wonen in nederland je komt naar marokko rif in zo een klein dorpje en dan zeg ja rif is mooi.
    RACISTE: