MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Beschrijving dader: lange blonde jongen

18 augustus 2008 | in Media | 29 Reacties

De TelegraafEen 51-jarige fietser uit Haarlem zou mishandeld zijn door vier jongens omdat hij per ongeluk bijna in botsing kwam met één van de jongens, schrijft het dagblad De Telegraaf.

Het nieuwsbericht zoals het op de website van de krant staat:
“Het slachtoffer fietste met zijn vrouw een fietstunnel in, toen hij bijna tegen een jongen aanreed. Die jongen schold de man uit, waar hij wat laconiek op reageerde om daarna door te fietsen.

Dat pikten de jongens niet… Korte tijd later werd het slachtoffer klemgereden door twee jongens op een bromfiets. Die kregen even later versterking van nog twee jongens. Zij sloegen en schopten het slachtoffer die daardoor kneuzingen, een bloedneus en mogelijk een gebroken rib op liep.

De politie is op zoek naar getuigen van de laffe mishandeling. De verdachten zijn drie Marokkaanse jongens en een opvallend lange blonde jongen.”

Dat de daders opgepakt en gestraft moeten worden voor hun daden mag vanzelfsprekend en duidelijk zijn…

…toch houden we een nare smaak over na het lezen van het nieuwsbericht.

Het valt heel erg op dat de afkomst van het slachtoffer niet bekend is of niet vermeld wordt. Ook de afkomst van de lange blonde dader is niet bekend of wordt niet bekend gemaakt. Wel weet de krant met 100 % zekerheid te melden dat drie Marokkaanse jongens betrokken waren bij de mishandeling.

Wat je je dan kunt afvragen is hoe het komt dat de afkomst van het slachtoffer en de lange blonde jongen (Nederlands? Pools? of anders..?) niet bekend worden gemaakt. Maar wel van de andere drie jongens.

Verder kun je je afvragen waarom er bij de beschrijving van alle daders niet dezelfde methode wordt gebruikt. Voor de beschrijving van de ene dader is het voldoende om te weten dat de persoon lang en blond is…

Is het dan niet voldoende om te vermelden welke lengte en welke kleur haar de andere daders hebben? Of zegt “Marokkaanse jongens” al meer dan genoeg?

Rachid.

Er zijn 29 reacties

  1. karim
    18 augustus 2008 om 07:44 uur.

    voor de bleekscheten is een zwarte ook al een marokkaan.

  2. Najib
    18 augustus 2008 om 09:04 uur.

    Typisch de telegraaf, verwacht niets anders van dat extreem rechtse bolwerk.

  3. said
    18 augustus 2008 om 10:16 uur.

    Met blond geven ze automatische aan dat het om een blank hollander gaat. In plaats van zeuren kunnen wij ons ook afvragen waarom onze Marokkaanse jochies altijd negatief in het nieuws komen.

  4. igariken
    18 augustus 2008 om 12:26 uur.

    Dus met andere woorden die jongen (de slachtoffer) was dus een engel op een fiets die dus niks gedaan heeft !!!!
    Geloof er geen bal van, dit soort berichten worden zo getoond wat de dader op het politie bureau heeft gezegd. En die maken meestal wel een mooie verhaal ervan

    Dit noem ik pas laf : diegene die het gevecht wil aan gaan
    en daarna klappen vangt , en daarna als een kleine kind aangifte doet

  5. Henk el Makhloufi
    18 augustus 2008 om 12:36 uur.

    Rachid,
    Het is het bekende verhaal.
    Doet me denken aan 2 jaar terug toen er in Rotterdam verschillende auto’s in brand waren gestoken.
    De getuigen is/was en waren zeker van hun zaak.
    Spijkerbroek,zwart lederen jackie,bivakmuts op en van Marokkaanse afkomst.
    Kijk,dat was knap door een bivakmuts heen kunnen zien wie het is,maar we discrimineren niet in dit land.
    We maken gewoon onderscheid tussen de mensen,dat is heel wat anders.
    Neem nu deze week het incident in Utrecht waar een student even het ziekenhuis in geslagen is.
    Hevige verontwaardiging,SBS6 er boven op,en zoveel aandacht dat de daders zich van zelf melde.
    Het waren gewoon Hollanders en leden van een hockeyclub,de aandacht was gelijk weg.
    En dat is ook apart volk want nog niet zolang geleden zijn er 6 leden van een hockeyclub veroordeeld wegens verkrachting van een 16 jarige teamgenoot met een bierfles.
    Maar dat doen we af als”jongens onder elkaar,moet kunnen”.
    Natuurlijk moeten de daders bestraft worden,maar waarom de afkomst vermelden?
    Dat heeft alleen maar tot bedoeling om een stigmatiserende werking te verkrijgen,trappen naar wie al veel getrapt wordt,provoceren tot de bom barst en dan roepen,van “zie je wel, het is allemaal tuig”.
    Nogmaals straffen uit volle borst,maar wel zeker zijn van wie het is.
    Maar let maar op, er komen er nu zelfs op deze site met commentaar om deze aanduiding goed te praten,beginnen weer te brullen “het land uit zetten,met heel hun familie”,
    De PVV en TON zullen wel weer vragen stellen en ga zo maar door.
    En men zegt dan nog rustig dat ze niet aan discriminatie doen.
    Let op de reacties van bepaalde figuren op deze site.
    Groeten Henk

  6. Peter = de naam
    18 augustus 2008 om 07:08 uur.

    Er is niks verkeerds aan om bij een misdrijf details te vermelden. Uiterlijke kenmerken, kledij enz. Dus waarom zou dat niet gelden als er Marokkanen bij betrokken zijn. Dat helpt alleen maar om de dader(s) sneller te pakken. Hopelijk komt er steeds meer info over daders bij misdrijven via camerabeelden bv.

    En dat gejank en geklaag van sommigen dat de afkomst niet vermeld mag worden, klinkt zielig. Als er positieve berichten over Marokkanen in de krant enzo staan, is men trots en blij. Dan moet men ook accepteren dat het in dit geval Marokkanen zijn die negatief in het nieuws komen. Eigen schuld, dikke bult dus.

    Liefst noemen met naam, toenaam, foto’s. Dan leert sommig tuig het wel af om misdrijven te plegen.

  7. Rachid
    18 augustus 2008 om 10:09 uur.

    Uit sommige reacties maak ik op dat de kern van het verhaal niet helemaal begrepen is.

    Rachid vind het niet erg dat de afkomst van de Marokkaanse jongens vermeld is. Het gaat erom dat men in het aanbieden van nieuws concequent moet zijn.

    Als je van de ene dader de afkomst meldt, doe het dan ook van de andere. Er waren vier daders, maar we weten de afkomst van maar drie daders.

    Verder is het zo dat als de afkomst zo belangrijk is waarom dan niet gelijk de afkomst van het slachtoffer melden? Want de afkomst is kennelijk belangrijk en voegt iets toe aan het nieuwsbericht en dus moet men ook hierin concequent zijn.

    Verder is het zo dat de vierde dader beschreven werd met ‘lang’ en ‘blond’. Zonder vermelding van de afkomst. De andere drie konden dna toch bijvoorbeeld ook beschreven worden als zwart haar en kort. Dan ook zonder vermelding van afkomst.

    Kort samengevat:
    Niet alleen de afkomst vermelden wanneer het gaat om Marokkaanse daders, maar ook wanneer het gaat om daders van andere afkomst.

  8. jaaps
    19 augustus 2008 om 12:01 uur.

    goeien avond

    de zogenaamde slachoffer heeft aangifte gedaan , Maar die gaat natuurijk niet de waarheid zeggen wat wel veel vaker voorkomt bij nederlanders
    dus dan krijg je een neppe verhaal in een neppe krant zo simpel is het
    maar telkens weer tuinen die nederlanders in dat soort verhalen
    marokkanen weten gelukkig meestal beter.

    Wie is hier nu de zielige zemer

    en dan nog iets.

    De zogenaamde daders gaan niet zomaar iemand mishandelen

  9. Henk el Makhloufi
    19 augustus 2008 om 01:18 uur.

    Rachid,
    Je stelling was duidelijk.
    Maar we leven hier in een samenleving die zich hoe langer hoe meer te buiten gaat om mensen te beoordelen op af/herkomst.
    Zeker de media en dan nog meer bepaalde mediagroepen maken zich hier schuldig aan.
    Een aantal jaren gelden is door het Om met de media na enige ophef afgesproken dat aanduiddingen over af/herkomst achterwege zou blijven in de media bij vermelding van justitie zaken.
    Tevens heeft de/het OM aangekondigd dat als er misdrijven werden/worden gepleegd in vereniging mededaders zich niet meer kunnen beroepen op het
    “ik was er wel bij,maar deed niks”of “ik heb niet geslagen”ect.
    men ging werken vanuit het standpunt:
    “je was erbij en je bent erbij”.
    Afgelopen maandag zijn 5 verdachte van de ernstige mishandeling/misdrijf door de OvJ naar huis gezonden.
    Ze blijven wel verdachte.
    Ik vraag me af als deze jongens van Marokkaanse afkomst waren geweest ze ook 2 dagen na aanhouding weer waren losgelaten.
    Denk het niet,die hadden gewoon vastgebleven tot aan de rechtzitting.
    Let wel,we spreken hier van zware mishandeling.c.q poging tot doodslag en het medeplegen daarvan.
    Ook hier is geen etnische achtergrond vermeld,maar dat het om gewoon blank tuig ging is wel duidelijk geworden.
    In GB en nog vele andere landen is het wel de gewoonte om daders met naam en toenaam in de media te vermelden,zonder aanziens des persoons.
    Als men dit doet heb ik daar geen problemen mee,maar wel net als jij zegt dan voor iedereen,en niet alleen voor bepaalde groepen.
    Maar zolang er nog steeds figuren zijn ( kijk maar naar bepaalde reacties hier) die menen dat je mensen mag en kan be/veroordelen op grond van etnisch onderscheid zullen we nog een lange weg te gaan hebben om gelijkheid te krijgen.

  10. ravinder
    19 augustus 2008 om 03:42 uur.

    ooit gehoord van zinloos geweld? steeds meer mensen hebben maar een kort lontje.

    verder juich ik het toe dat dergelijke beschrijvingen duidelijk naar voren komen, om welke figuren het ook gaat. er valt in principe moreel meer te zeggn voor anonimiteit, maar benoemen leidt uiteindelijk tot meer actie binnen de gesloten eigen gemeenschappen.

  11. fatima
    19 augustus 2008 om 10:57 uur.

    Dit komt ontzettend vaak voor dat men alleen een achterkant van de dader heeft gezien of dat de dader een bivakmuts ophad en dat het slachtoffer zeker weet dat de daders van Marokkaanse komaf zijn.
    Niet dat we daar moeite mee hebben, absoluut niet! Sterker nog, je moet wel erg veel talent hebben om op zo een snelle manier (waarbij je ook nogeens wordt overmanteld door angst) te concluderen dat het om Marokkanen gaat.
    Maar los daarvan, is het gewoon jammer dat het slachtoffer niet heeft kunnen vaststellen welk nationaliteit de jongen met het “lange blond haar” nou bezit.
    Het blijft een vreemd fenomeen, Marokkanen worden in tegenstelling tot alle andere groepen nou eenmaal het snelst herkend……..

  12. Henk el Makhloufi
    20 augustus 2008 om 11:20 uur.

    Fatima,
    Ze worden niet sneller herkend.
    MEN WIL ZE HERKENNEN!!!!!!!!!!
    Men wil personen zien die er niet zijn,maar alleen in hun beleving vanuit een negatieve berichtgeving.
    Velen kunnen geen Noord Afrikaan onderscheiden van andere groepen maar zijn toch heilig van overtuigd van hun waarneming.
    De mediahetze heeft bij te veel mensen onrust los gemaakt om nog een objectieve waarneming te krijgen.
    Veel mensen kunnen nog geen Sommalier van een Javaan onderscheiden en als je deze mensen vraagt naar de samenstelling van de Moslimgemeenschap in ons land komt men niet verder dan Marokkanen en Turken.
    Als je maar lang genoeg blijft vertellen dat het allemaal ………….. zijn gaat men het geloven en hun opvattingen aanpassen.
    Het is triest dat een land zover kan weg zinken!

  13. Hassanhasson
    20 augustus 2008 om 07:43 uur.

    Het lijkt een geldende norm te worden!
    het gaat zelfs zoverre dat zelfs een mongool er niet terug deinst om het woord marokkaan in haar mongoolische mond te nemen door te beweren dat het marokkanen waren die haar hond hebben mishandeld en vervolgens vernietigd.. en later bleek dat zij dat zelf heeft gedaan!!!!!!!!!!!!!!!!

    Een zwakzinnige praktijken… van onzinnig gemeenschap

  14. moena
    21 augustus 2008 om 12:31 uur.

    hassanhasson ik had het niet beter gezegd je hebt hiermee alles gezegd top.

  15. Bidauwiii
    21 augustus 2008 om 10:52 uur.

    Wat een racistische opmerkingen zeggen die kranten altijd noord-afrikaansde waarschijnlijk marokaans , zo is dat altijd ,, als iemand blond is of weet ik veel word niks over hem bekend gemaakt ,, ..

  16. ravinder
    21 augustus 2008 om 12:27 uur.

    deze problematiek speelt al een hele tijd en je kan gerust stellen dat er een flinke oververtegenwoordiging is van marokkanen ten opzichte van andere groepen bij dit soort gedrag in zijn totaliteit bekeken. samen met de antillianen zorgen ze voor de meeste ‘overlast’. dat valt op diverse manieren op logische wijze te constateren. dus om nou over slachtoffers te gaan beweren dat ze het vooral toch allemaal al dan niet bewust verkeerd zien, tja… juist dit is 1 van de argumenten die maken dat ik voor dit soort berichtgeving ben. religieus bezien is het verder interessant te melden dat onder andere indonesiers, surinamers en turken veel positiever in de criminaliteit-statistieken voorkomen.

  17. Peter = de naam
    21 augustus 2008 om 09:29 uur.

    Sommige reacties zijn alleen maar geklaag en o wat zielig dat de naam marokkanen valt bij een misdrijf. Hard jammeren en vooral de schuld en omstandgheden leggen bij anderen. Bij de media bv.

    Ben het eens met Ravinder dat zaken benoemd moeten worden. Als er verhoudingsgewijs veel Marokkanen bij misdrijven betrokken zijn, moet een veelal gesloten gemeenschap door het benoemen ervan, opstaan en meer actie ondernemen.

  18. Mocro
    22 augustus 2008 om 12:59 uur.

    Koewed kanker rasicte tzzz.. in belgië was er ne belg neergestoke voor een mp3 en op de video beelden kon je zien dat de 2 jongere een trainingspak aan hadden dus was het een MAROKKAAN na onderzoek kwamen ze uit op een POOL.. en een maand er na werd er een Marokkaan in de schelde (rivier) gegooid hij kwam 1 dag op het nieuws en dat was het die belg komt een jaar later nog steeds op tv… bij belge als iemand een traing aan heeft is da ne marokkaan.. majah KK rasicte..

  19. Henk el Makhloufi
    22 augustus 2008 om 09:58 uur.

    ravinder ,
    Cijfers,feiten en bewijzen graag!!!
    En sedert wanneer kan je “positief” in de criminaliteit- statistieken voorkomen?

  20. Henk el Makhloufi
    22 augustus 2008 om 10:04 uur.

    Ach ,kjik onze bekende zielepoot nu toch eens!!
    Hij heeft voor het eerst in zijn leven een “vriendje” gevonden.
    Elkaar ontmoet op “oorsprong”?

  21. Peter = de naam
    22 augustus 2008 om 04:26 uur.

    @henk Als je de discussie niet inhoudelijk kunt of wilt voeren, ga je je nivo verlagen en wederom ordinar reageren. Een gebrek aan ….vul zelf maar in.

  22. lianne
    23 augustus 2008 om 09:38 uur.

    nou mijn zonen marokaanse vader en nederlandse moeder donker van haar licht getinte huidskleur maar nederlands uiterlijk en zoon 2 dus echt blond met blauwe ogen maar is wel goed getind omdat hij pas anderhalf is en mijn andere zoon 3 neem ik aan dat zij niet tot de daders behoren…. blond hoeft niet altijd 100% nederlands te zijn….. als je mijn zonen ziet lijken het totaal geen marokaanse kinderen.

  23. Henk el Makhloufi
    23 augustus 2008 om 12:43 uur.

    En wie zegt nu dat ik het over jou had?
    Je voelt je aangesproken dus trekt je zelf de conclusie dat het op jou van toepassing moet zijn,maar waar noem ik jou naam?
    Of geef ik aanwijzingen dat ik jou bedoel

  24. soda
    24 augustus 2008 om 02:27 uur.

    conclusie – telegraaf is en zielige – haatelijke- jaloerse krant
    die het liest alleen maar of marokkanen heeft ,

  25. Henk el Makhloufi
    28 augustus 2008 om 10:20 uur.

    Ravinder ,
    Waar blijft je met cijfers onderbouwende reactie nu?
    En leg eens uit over positief in de crimicijfers voorkomen?
    Volgens mij als je voorkomt in de statistieken van de crimnaliteit ben je gewoon een crimineel of gaat het per 100?
    Of per soort?
    Of per bevolkingsgroep?
    Of alleen over degene waar ze/we een pesthekel aan hebben?
    En daaronder is niet van belang?
    Leg eens goed duidelijk uit!!!!!!!

  26. marlene
    12 oktober 2008 om 12:34 uur.

    ik ben een pure Marokkaanse, ben een echte Berberse en heb blond haar van mezelf.
    heb alleen wel ogen zo donker als de coca cola kleur hihi 😛
    maar ik heb in mijn familie wel genoeg mensen met blauwe, groene en grijze ogen. en ook lichtbruin.

  27. geert
    30 oktober 2008 om 11:01 uur.

    ga eens een marokaans omaatje in elkaar meppen laffe varkens

  28. geert
    30 oktober 2008 om 11:02 uur.
  29. Alexander Toth
    30 oktober 2008 om 12:42 uur.

    Wat Deed Geert Verkeerd?

    Wel…

    Je hebt te hard op je duimpje gezeaugen
    De lucht is door je eauren naar binnen gevleaugen
    Wat eens er tussen zat en ‘t was al niet veel
    Liet los met de lucht en vleaudt door je keel
    Toen plonsde ’t in ’t zuur en door darmen dat ’t gleed
    Maar in de pot kwam ’t niet en als je nu spreekt,
    Is ’t geluid uit je snuit bedacht met je reet.