MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Alcohol drinken is voor in de hemel

23 augustus 2008 | in Marokko | 12 Reacties

De Marokkaanse staat vaart er wel bij. Volgens het tijdschrift Tel Quel ontvangt de overheid jaarlijks 22 miljoen euro aan belastingen en invoerrechten op alcoholische dranken.

‘Deze werkelijkheid en deze tegenstrijdige debatten zijn niet specifiek voor Marokko, ze zijn alomtegenwoordig in de moslimwereld’, schreef de Zwitsers-Marokkaanse antropoloog Fouad Rhouma een aantal jaren geleden in zijn studie ‘Status van alcohol in de sociale verbeelding van moslims’. Marokko was lange tijd een favoriet vakantieland van Saoediërs en legendarisch zijn hier de verhalen over mannen uit die regio die zich totaal te buiten gingen aan drank.

Op het terras van Maamora memoreren de vier vrienden Mourad, Hakim, Ahmed en Aziz dat moslims áls ze drinken, véél drinken. Of zoals Aziz het formuleert: ‘Dan worden we lam. Waarom zou je anders drinken? Je doet het voor de kick, zo dacht ik althans vroeger. Een of twee glazen en dan naar huis? Dat bestond niet.’ Hakim: ‘Soms overdrijven we.’

Misschien komt dat doordat alcohol in de islam taboe is, opperen ze. Misschien is het de aantrekkingskracht van de verboden vrucht, misschien willen ze de zonde wegdrinken. ‘In de Koran staat dat Allah ons wijn belooft in het paradijs, rivieren van wijn’, zegt Ahmed, die al 32 jaar in Parijs woont. ‘We moeten niet drinken op aarde, maar in de hemel.’

Maar ja, ook nu al is het lekker en in Marokko kun je gemakkelijk aan alcohol komen. Je hebt supermarkten, zoals de Marjane, die een complete slijterij herbergen

Het gehele artikel is hier verder te lezen.

Er zijn 12 reacties

  1. Ali
    23 augustus 2008 om 12:36 uur.

    Heb nooit gedronken zal het ook nooit doen en ik ben al 26 ik ben me jeugd dronken vrij door gekomen ewa jah marokko sommige mensen zoeken hun toevlucht naar de bottle maar uiteindelijk als ze nuchter zijn hebben ze altijd spijt. je moet spijt hebben voor dat je gaat drinken en zeggen nee dit kan ik niet doen

  2. hassanhasson
    23 augustus 2008 om 12:40 uur.

    alcohol zal jullie uiteindelijk de das omdoen….jullie zijn prima op weg!
    proost op jullie decadentie..

  3. ravinder
    27 augustus 2008 om 12:28 uur.

    wat een opmerkelijke kijk valt er weer te lezen.

    ”een toevlucht naar” ‘

    ‘het zal ons de das om doen en is decadent”

    het is een hot item nu en je hoort steeds meer over excessen en jawel… het is verboden in de islam. maar kan het wellicht ook zijn dat het merendeel er met mate prima van kan genieten bij een etentje of andere gezellige momenten?

  4. aziz
    29 augustus 2008 om 10:36 uur.

    Nou, Ik heb heel vaak gedronken en vind alcohol heerlijk. Vooral als ik in marokko ben en langs de noordkust rijd ( de nieuwe weg nador-berkane-saidia )rond zonsondergang heb ik meteen trek in pils of heerlijke whiskey cola. ultiem genot. extase….. dan rijd ik naar Nador en parkeer mijn auto voor hotel rif… loop naar binnen en bestel twee heinekens. eentje drink ik meteen in een par slokken leeg zodat ik rustig van de tweede kan genieten.. zo 6 pilsjes later en lekker live muziek luisterend. Besluit ik toch maar naar Melilla te rijden; ben wel aangeschoten, maar ja in Marokko is toch geen alcohol controle. …. over die weg richting Beni Ensar in het donker rijdend… doemt opens als je over Gourougou heen rijdt in de verte Melilla op. Deze valt op, omdat in de woestenij ineens een hele rist straatverlichting en haven verlichting is op te meren. Echt mensen een prachtig aangezicht, tevens als je in gedachten houdt dat dit stukje Afrika Europees grondgebied is en ook fier de EU vlag wappert.

    3 kwartier in de file wachtend kom ik eindelijk langs de marokkaanse douane en vervolgens moeiteloos langs de Spanjaarden. Voor wie ik even de kofferbak open moest doen, omdat ze wilden kijken of er geen neger in verstopt was.

    eenmaal doorgereden vernadert het straatbeeld, je merkt meteen dat je in Europa bent, De straten zijn in orde en overal verlichting. verder word er wat afgetippeld door Marokkaanse meisjes. ik kan jullie vertellen , en ik ben overal in Marokko geweest. In melilla zijn de lekkerste Marokkaanse bitches. Betaal twee borrels voor ze in de kroeg en hun twwe sappige beentjes gaan wagewijd open.

    ik leef me los op de Jack Daniels, want die is in Marokko moeilijk te versieren.

    Na veel sex en alcohol, rijd ik weer terug volgende middag na een wilde nacht, naar de grens om weer met een katerige kop naar de besnorde geuniformde landgenoten te kijken.

    Gozers !! Space zeee!!!!

  5. lol
    29 augustus 2008 om 11:59 uur.

    Het merendeel is moslim en dat is niet toegestaan vriend;)

  6. Henk el Makhloufi
    30 augustus 2008 om 07:50 uur.

    Aziz ,
    Waarom schrijf je geen boek,talent heb je zeker.
    titel : ” IK AZIZ “

  7. Jamal
    31 augustus 2008 om 04:56 uur.

    Ja “ik aziz de dronke lap en hoerenloper”

    eeej vriend ga iets nuttigs met je leven doen

  8. Mhemed
    31 augustus 2008 om 05:13 uur.

    Salaam alikoum wara7matu allahi ubarakatu Azizz en aan de rest .

    Azziz moge allah jou leiden naar het pad van almoestaqim. Allahoma amien.
    Jij bent daadwerkelijk overmeesterd door de sjaitan(a3oedoebi allah) naar de wereldse verleidingen. Vergeet niet brother dat de dood heel vlakbij is en als de dood jou overmeesterd heb jij een groot catastrofeel probleem. Ga jij dan liegen tegenover Allah swt die jou geschapen heeft, Nee ! want Allah swt heeft als gezien wat je aan het doen was toen je leefde. Alles is voor allah swt ongeheimelijk. !. Je zal worden gemarteld met de grootste pijnste straf in de Hel ( a3adabilah) Moge allah ons van het hellevuur verwijderen en ons beschermen tegen al het kwaad en wereldse lusten van deze wereld. Brother Azizz ik adviseer jou en mij en de rest van onze brothers en zusters om heel ver weg te blijven van de wereldse lusten. Irja3 ila allah !! Want de wereldse zaken is niet voor een moeslim.

    Salaam alikoum wara7matu allah
    Mhemd

  9. zakaria
    01 september 2008 om 06:46 uur.

    sallam broeders en zusters in de islam

    watbetreft aziz die is verkeerd bezig

    allah swt zal hem straffen bij iedere verkeerde daad wat hij begaat

    hij ziet dat niet in maar dat is de rol van de sshajtaan

    aziz we zijn slechts op bezoek op deze wereld!

    ooit is de dag der oordeels en tot die tijd moet je god bedanken om hetgeen
    wat je kan je loopt kan zien eet ruikt en voelt!!!

    ooit is het te laat

    ma3a salama

  10. mo333
    01 september 2008 om 09:00 uur.

    aziz toch 🙂

  11. Geheugentest 2008
    01 oktober 2008 om 10:24 uur.

    Geheelonthouders gezocht voor De Nationale Geheugentest 2008!

    Na het succes van vorig jaar, produceert Eyeworks in samenwerking met omroep Max en Teleac/NOT wederom het televisieprogramma ‘De Nationale Geheugentest 2008’. Een test die u zeker niet mag missen. Een test die vergelijkbaar is met ‘De Nationale IQ-test’.

    Tijdens de opname testen we hoe goed het geheugen van het Nederlandse kijkerspubliek in het algemeen is. U speelt een actieve rol, maar ook de kijkers thuis kunnen via internet en SMS meedoen. En uiteraard worden ook de bekende Nederlanders op hun geheugen getest.

    Het publiek in de studio wordt onderverdeeld in 5 verschillende groepen.
    Graag willen wij u uitnodigen om plaats te nemen in het publieksvak voor:

    “Geheelonthouders”

    De Nationale Geheugentest wordt opgenomen op zondag 19 oktober 2008 te Hilversum. De opname zal in de avond plaatsvinden, de exacte tijden zijn op dit moment nog niet vastgesteld. Uiteraard maken wij dit zo snel mogelijk bekend.

    Wilt u ook weten hoe goed uw geheugen is? Geeft u zich dan op door uw
    gegevens (naam, adres, telefoonnummer en leeftijd) te mailen naar: esther.janssen@eyeworks.tv. Indien u nog vragen heeft, kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen op nummer 020-3467125.

    Vriendelijke groet,

    Team Geheugentest
    Esther Janssen

  12. Henk el Makhloufi
    01 oktober 2008 om 02:07 uur.

    Vraag het P = de naam want die is zijn geheugen al jaren kwijt!!!