MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Veel relatiestress bij Marokkaanse vrouwen

22 september 2008 | in Maatschappij | 15 Reacties

Marokkaanse vrouwen ervaren aanzienlijk meer stress in hun relatie dan autochtone vrouwen. Van de autochtone vrouwen geeft 17 procent aan wel eens stress te hebben over hun relatie. Onder Marokkaanse vrouwen is dit bijna de helft; 49 procent.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Rutgers Nisso Groep dat maandagmorgen is gepresenteerd. Bij de Marokkaanse vrouwen heeft relatiestress vooral te maken met ruzie met de partner en met ontevredenheid over de seksuele omgang, aldus de onderzoekers.

Onder de onderzoeksgroep komt ook veel seksueel geweld voor: de onderzoekers spreken van „verontrustende uitkomsten.” Die percentages verschillen echter niet met autochtonen. In beide groepen zijn bijna vier op de tien vrouwen ooit slachtoffer geweest van seksueel geweld. Dat kan variëren van ongewenste aanrakingen tot (poging tot) verkrachting.

Er zijn 15 reacties

  1. said
    22 september 2008 om 04:28 uur.

    Marokkanen zijn nu het middenpunt.

  2. laila
    22 september 2008 om 05:58 uur.

    wat erg als het verhaal klopt

  3. ainzorah
    23 september 2008 om 02:03 uur.

    HAHAHA wees maar niet bang LAILA.
    MET DEZE PRAATJES WILLEN ZE GEWOON DE BOEL VERDRAAIEN.
    ZE WILLEN DAT DE MAROKKAANSE VROUWEN MET HOLLANDERS GAAN TROUWEN DAAROM DIE LEUGENS.
    ZO ZIJN ZE EN ZO BLIJVEN ZE DIE……………………………………!!!!!!

  4. Nico van Oosten
    24 september 2008 om 10:12 uur.

    Beste lezers,
    Ik werk al ruim 10 jaar op het terrein van huiselijk en seksueel geweld en ben in dienst van MOVISIE te Utrecht. Ik geef veel trainingen op dat terrein.
    De cijfers die uit dit onderzoek naar voren komen over ruzies in partnerrelaties onder Nederlanders die een Marokkaanse achtergrond hebben zijn hoger dan die onder Nederlanders met een autochtone achtergrond. Wat we daarbij niet moeten vergeten is dat het mogelijk is dat appels en peren worden vergeleken. Gemiddeld gezien is het opleidingsniveau van Marokkaanse Nederlanders lager dan dat van de gemiddelde autochtone Nederlander. Dus het zou eerlijk zijn om de cijfers voor de Marokkaanse Nederlanders te vergelijken met een gemiddeld even hoog opgeleide groep autochtone Nederlanders. Ik heb het rapport nog niet gelezen en weet dus niet of dit zo gedaan is. Wat we weten over de autochtone Nederlanders met een lagere opleiding is dat daar door zaken als (te) kleine huisvesting, financiële mogelijkheden etc. het ruziepercentage hoger is. Du8s lees het rapport en trek zelf je conclusies.

  5. mhamed
    24 september 2008 om 05:36 uur.

    ik geloof er niks er van nico.want jij bent ook een van ze die de boel alleen maar wil opblazen zodat we weer in het negative nieuw moeten komen.
    je gat me toch niet vertellen dat nederlanders minder ruzie maken thuis dan bij marokkaanen!!!!
    wat heeft nievaeu hier mee te maken nico?
    alles wat marokkaans is moet lijden door jullie media,nou geloof me zoals ik ben en voel zal geen een hollander mij klein maken.

  6. dre
    24 september 2008 om 06:38 uur.

    Gezien het simpele commentaar van aizorah hebben we gelijk de kern van het probleem
    Als zo een zieltje gekoppeld wordt,vaak tegen de zin van de vrouw in aan een hoger opgeleide marokkaanse partner krijg je dit.
    De aizohs die hun vmbo niet afgemaakt hebben,veel op srtaat meisjes nafluiten en vrouwen voor hoer uitmaken,oude vrouwtjes beroven en liever tegen hun drugsdealende broertje opkijken dan zelf iets van hun leven te maken kunnen hun partner gewoon niet gelukkig maken.
    Ja ze mogen als legkip dienen,zoveel mogelijk nageslacht produceren die net zo een kansloze toekomst tegmoet gaan.

  7. khalil
    24 september 2008 om 10:14 uur.

    wat een kletspraat, het is nu weer even een hype om met ongefundeerde onderzoeken te komen over Marokkanen, om maar aan te geven dat het zo slecht is gesteld is om met een marokkaanse man te trouwen, men vergeet even snel dat de aantal echtscheidingen in Nederland van autochtonen schrikbarend hoog is, kortom dit hele tekst is flut en tendentieus

  8. Barbare
    25 september 2008 om 11:04 uur.

    en daar gaan we weer, echte onzin en wat je zegt ze willen dat de marokkaanse vrouwen meer zichzelf worden, tazz echt een grap dit is zo zielig en niks te doen, liever stress dan een gezin moord waar de nederlanders bekend voor staan. dus kom niet zeggen marokkanen dit of dat, maar goed ik ga hier niet echt meer op in, ik hoop gwn dat de mensen met zaagsel in het hoofd zich gwn gaan gedragen en naar hun zelf kijken want daar begint het meestal… tot nooit

  9. nomang
    25 september 2008 om 01:36 uur.

    whawha ik moet er erg om lachen als ik een nederlandse moslim wil trouwen dan doe ik het als het maar een moslim is en noem me geen hoer want jullie marokkaans mannen doen het met iedereen zelfs als het een lelijke nederlandse ontmaagde kafira is zonder dien

  10. khalil
    25 september 2008 om 03:04 uur.

    ja nico, in dit tekst wordt erg weer zoals vanouds pretenieus te werk gegaan, want oorzakelijke verbanden zijn dan vaak te vinden in sociale en economische misstanden, maar in dit onwelvoegelijke tekst wordt er weer impliciet aangegeven dat het een hel is om ,met een Marokkaan te trouwen, terwijl zoals ik al zei los van je sociale klasse er schrikbarend veel Nederlanders scheiden.

  11. abdel
    26 september 2008 om 12:26 uur.

    Marokkanen zijn crimineel, marokannen zijn pooiers, marokkanen poetsen hun tanden niet, marokkanen hebben een slechtere gezondheid, marokkanen zijn messentrekkers, marokkanen zijn lui, marokkanen slaan vrouwen, marokkanen zijn dikker, marokkanen kunnen niet tegen autoriteit, marokkanen komen altijd te laat, marokkanen zijn drugsdealers, marokkanen zwerven op straat, marokkanen kunnen geen nederlands

    Heeft iemand nog meer suggesties?

    Het is allang niet meer geloofwaardig, kritiek is 1 maar dit is zwartmakerij.

  12. bibi
    26 september 2008 om 10:33 uur.

    Kijk op http://www.nmo.nl, tv, moslimvrouwen, eerste helf maroccan women.. Nou deze vrouwen zullen zeker wel een beetje de waarheid vertellen!! Deze vrouwen hebben het niet makkelijk en zeggen zelf dat de mannen luilakken zijn.

  13. Nico van Oosten
    16 oktober 2008 om 01:16 uur.

    Beste allemaal,
    Ik ben nogal verbaasd over de reacties op mijn opmerkingen. Wat ik wil zeggen is dat veel Nederlanders met een Marokkaanse achtergond en lager opleidingsniveau hebben en een slechtere inkomenspositie. Een slechtere inkomenspositie hangt samen met slechtere huisvesting, krapper, waardoor mensen dichter op elkaar wonen. Dat betekent dat je heel flexibel moet zijn om een goede relatie met elkaar te onderhouden. Logisch dat je meer stress ervaart en dat je dan minder zin hebt in seks. Als Nederlandse gezinnen die zo leven ook onderzocht worden, zie je hetzelfde beeld. Vrouwen en mannen reageren in de regel anders op stress, dus dat moet je ook meenemen als je naar de resultaten van dit soort onderzoeken kijkt. Het spijt me als dit allemaal opgevat wordt als “vooroordelen” van mijn kant. Dat was niet mijn bedoeling. Ik wilde de resultaten juist wat relativeren door ze in een ander perspectief te plaatsen. Kennelijk is dat niet gelukt. Ik hoop nu wel.

  14. Majid
    07 juni 2009 om 10:22 uur.

    Hallo,

    Ik zelf ben een marokkaanse (franstalige) belg en ik moet zeggen dat ik me soms schaam om de uitingen en reacties van marokkaanse nederlanders op sommige hollandse websites.
    Wat de analyse van Tom betreft, ik denk dat die gegrond is.
    Verder denk ik dat veel laaggeschoolde mannen geen referenties meer hebben, noch de (ware) islam die dialoog en rust in een relatie promoot, noch analyse en kunst om te relativiseren die een hogere opleiding kan geven. Voor de vrouwen geldt net hetzelfde. Materialise (bling-bling) is wat telt bij de (nederlandse) allochtonen daarom zoeken ze roem en succes in drugshandel enz. …

  15. Majid
    07 juni 2009 om 10:22 uur.

    ik bedoelde dus analyse van Nico …