MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Meer paprika’s uit Marokko, minder uit Israël

11 oktober 2008 | in Marokko | 40 Reacties

In februari, maart en april 2008 zijn duidelijk minder paprika’s uit Israël in de Europese Unie ingevoerd dan in het voorgaande jaar. De import vanuit Marokko nam juist toe.

Een kou-inval is aan te voeren als de oorzaak voor de mindere import vanuit Israël. Door de
kou werden de teelten eerder beëindigd dan in het vorige jaar. Daarnaast speelde in 2007 het Spaanse gifschandaal, waardoor er in de EU extra ruimte was voor Israëlische paprika. In de eerste vijf maanden van 2008 bedroeg de EU-import 58 miljoen kilo tegen 73 miljoen kilo in 2007. Voornamelijk de invoer in Nederland viel terug, namelijk van 39 naar 26 miljoen kilo.

In het voorjaar van 2008 nam de invoer uit Marokko juist toe. Van januari tot en met mei was de EU-import van Marokkaanse paprika 31 procent groter dan een jaar terug. De invoer vindt vooral plaats in Spanje en Frankrijk, waarna vervolgens wordt doorgevoerd naar andere landen in de EU. Met name in april (6,2 miljoen kilo) en mei (7,3 miljoen kilo) 2008 was de import groter dan in de voorgaande jaren, een ongunstige ontwikkeling voor de Nederlandse paprikatelers, schrijft Vakblad AGF.

Er zijn 40 reacties

  1. Henk el Makhloufi
    11 oktober 2008 om 01:54 uur.

    Uit Marokko smaken veel beter en zijn van betere kwaliteit.!!!!!!!!!!!

  2. am
    11 oktober 2008 om 05:17 uur.

    nls paprikas liggen maanden in koelcellen

  3. peter = de naam
    11 oktober 2008 om 07:08 uur.

    haha die henk met zijn betere en lekkere paprika’s uit Marokko. Bekijk ’t lijstje maar eens. Nog een beetje gif erbij?hr henk

    bron weetwatjeeet.nl

    Paprika

    Vervuilingsscore: 688.2
    Top 9 landen paprika gesorteerd op hoogste vervuilingsscore. Bij 192 metingen zijn 135 keer bestrijdingsmiddelen aangetroffen (70%). 29 keer (15%) is er een wetsovertreding geconstateerd, 3 keer (1.6%) is er een acuut gezondheidsrisco geweest voor jonge kinderen. Gemiddeld kwamen er 2.8 bestrijdingsmiddelen per product voor.
    # Land Metingen Gem. aantal gifsoorten Wetsovertredingen Gezondheidsrisco’s
    1 Turkije 4 4.3 2 1
    2 Marokko 4 4.3 1
    3 Spanje 100 4.3 24 1
    4 Griekenland 1 9.0
    5 Egypte 2 4.0
    6 Onbekend 1 1.0
    7 Israël 25 1.0
    8 Nederland 54 0.5 3
    9 Portugal 1 0.0
    Grafiek: Meerjarentrend bestrijdingsmiddelen Paprika

    Grafiek: Bestrijdingsmiddelen Paprika

    Grafiek: Top 10 landen Paprika met hoogste vervuilingsscore

    Grafiek: Jaargrafiek Paprika

  4. fatima
    11 oktober 2008 om 07:52 uur.

    Jah daar kan ik over meepraten, die van marokko zien er ook een stuk gezonder uit..;)

  5. Henk el Makhloufi
    12 oktober 2008 om 12:38 uur.

    Die lijst zal wel zijn samengesteld door jou en de Mossad.
    Vreemd dat Marokko niet voorkomt op het lijstje van de VWA maar wel bij jou.
    Nog vreemder is dat op dat van de VWA lijstje Nederland voorkomt als het land met het minste achter Moffrika.
    Uit het lijstje is ook niet duideklijk je HBO opleiding terug te vinden of kan je zelf geen lijstje lezen c.q. vertalen.
    Vandaar die mislukte stage onder jou leiding
    Dus toch Mossad?
    Trouwens al mijn groente koop ik bij de Marokkaanse buurtsuper,die in de supermarkten komen veelal van de door jou aanbeden vrienden in Israel.

  6. kano
    12 oktober 2008 om 02:38 uur.

    Die van Marokko zijn lekkerder want die groeien onder de zon en niet in de kassen

  7. peter = de naam
    13 oktober 2008 om 06:05 uur.

    Haha die Henk. Je hebt zowaar nog humor ook. Of heeft t gif van de Marokkaanse paprika’s jouw hersens toch aangetast?!! Whahhaaahaaa. .

  8. HENK EL MAKHLOUFI
    13 oktober 2008 om 05:39 uur.

    De reactie van jou bewijst de staat van vergiftiging van je geest en je hersenen ( althans wat er bij jou voor door gaat) maar dat hebben je ze in het team al gezegd toen je de Marokkkanse stagiare er uit mikte.

    .

  9. mhamed
    14 oktober 2008 om 01:12 uur.

    peter=de naam….

    jou informatie is gebaseerd op racisme wat overgens jou kop heeft al aangetast.

  10. HHH
    14 oktober 2008 om 07:25 uur.

    Hahahahha… Peter, je wordt zwaar gepest hierzo… Maarja, je zal eraan moeten wennen jongen, vanaf nu geen Israëlische paprika’s meer in je moeders kookpotje, maar MAROKKAANSE paprika’s..

    Tot ziens Peter, of moet ik zeggen, waardeloze stagebegeleider?

  11. sjaak blaak
    17 oktober 2008 om 11:30 uur.

    Ik denk niet dat de Mossad zich met paprika’s bzig houd.

  12. peter = de naam
    17 oktober 2008 om 04:30 uur.

    @Sjaak Henk denkt van wel. Haha. In zijn wilde dromen/nachtmerries ziet hij waarschijnlijk de mossad paprika’s manipuleren evt besnijden en koosjer maken. Whaahaa

  13. Henk el Makhloufi
    18 oktober 2008 om 02:14 uur.

    De Mossad houd zich bezig met alles wat niet gebruikelijk of legaal is.
    Als het maar tegen de Islam en de Moslims is
    Zo is P de z hier geïmporteerd in een kistje afgekeurde paprika’s uit Israel voor vernietiging maar daaruit wist hij te ontsnappen aan de zaadverwijdermachine.
    Maar ze zoeken hem nog steeds,om voortplanting te voorkomen
    Zelfs DAAR moesten ze hem niet!!!!!!!!!!!
    Terwijl hij in alles wil bewijzen bij hun te horen.maar niemand moet hem.

  14. peter = de naam
    18 oktober 2008 om 11:06 uur.

    @Pssst Henk. Wat de Mossad doet is uiterst geheim. Dussssss Henkie, niet doorvertellen wat jij als ingewijde allemaal weet. Anders krijg je straks ongewenst visite van de mannen van de Mossad in lange kippen-leren jassen en vilthoeden diep over de ogen getrokken.En machinepistolen in de binnenzak.

    Watch out. The Mossad is everywere. Hahaha.

  15. Henk el Makhloufi
    19 oktober 2008 om 01:06 uur.

    Denk maar vast aan dat liedje voor jou.

    “Daar wordt aan de deur geklopt”

    Want die anderen zijn ook alom meneer Shalom

    Salaam

  16. FemkeBlaak
    20 oktober 2008 om 07:41 uur.

    @Henk

    Ik heb nog eens even op die link gekeken.
    Je moet wel even verder doorscrollen naar punt 2. Paprika.
    op http://www.weetwatjeeet.nl/gifmeter/?method=results&presets=vegetable_desc
    Daar staat Marokko dus weldegelijk bij.

    Je kunt iets misschien niet zo fijn vinden als je iets negatiefs leest over je eigen land(vermoedelijk) maar je mag de feiten niet verdoezelen. Dat die paprika’s prima smaken dat zal best zo zijn, maar dat ze bespoten blijken te zijn is gewoon een feit en geen mening van iemand. Dat moet je toch echt goed uit elkaar zien te houden anders is elke discussie bij voorbaat gedoemd om te mislukken en verwens je iemand zomaar iets erg toe.

    Overigens blijkt wel dat de consument daar niet zoveel problemen mee heeft want er werden er meer van geimporteerd. Een kwestie van gewoon goed afwassen lijkt mij.

  17. Henk el Makhloufi
    21 oktober 2008 om 10:45 uur.

    Femkeblaak,
    Deze site is van milieudefensie en niet van de VWA die uiteindelijk maatgevend/bepalend is voor ons land.
    Trouwen je moet alles wassen wat je eet ook je handen vooraf,dus dat is het probleem niet.

  18. peter = de naam
    21 oktober 2008 om 11:49 uur.

    @Henk kan of wil niet zo goed informatie verwerken. Selectief zijn kan hij wel. Goed begrijpend lezen doet hij niet. En dat voor iemand die 23 jaar leraar is geweest. Goed omgaan met kritiek lukt hem ook niet. Hij is wel goed in de dingen anders uitleggen dan zoals het er werkelijk staat. Bewust woorden of zinnen weglaten.

    Vervolgens eigen “waarheid” creeeren. Uitmondend in leugen. Ten gunste van de eigen droomwereld. Tot zover de paprika – kwestie. Haha. Punt uit. Discussie erover gesloten.

    Slaap lekker verder, Henk.

  19. Henk el Makhloufi
    21 oktober 2008 om 04:10 uur.

    P de Z
    Je begrijpt nog steeds niet dat jij helemaal niets uitmaakt.
    Het enigste wat jij uitmaakt is in de avonduren het licht in je slaaphok achter het station en dan alleen nog als je vriend het zegt.
    En omgaan met kritiek ?
    Was het deze week niet bij jou vrienden in het `beloofde land `waar ze de Paus met een hakenkruis hebben afgebeeld.
    Alleen maar omdat hij trachtte een iets positieverbeeld van Pius de XIIe te scheppen.
    Straks moeten we alleen jullie paprika’s niet meer (zitten vol met gif’) maar jullie helemaal niet meer.
    Wat een sukkel ben je toch.
    O, en onder welke naam van welk ip adres ga je nu weer schrijven om te doen alsof je steun krijgt.
    En niet alleen 23 jaar voor de klas maar ook stagetrajectbegeleider en vooral doende met mensen te helpen om een plaats in de maatschappij te verkrijgen.
    Iets anders dus zoals jij mensen te schofferen met leugens en dan de Islam te gebruiken om stageloper eruit te werken omdat jij ze niet zit zitten met Marokkanen in onze maatschappij en je dan leugenachtig beroepen op het oordeel van het team,iets wat jij zelf had gegeven.
    Je zou kunnen mee doen met Seurensen,Pastors,Wilders, Agema,Boon etc.
    Echt je hoort helemaal thuis in het rijtje van hypocriete zakkenwassers.
    Salaam, …………..

  20. FemkeBlaak
    21 oktober 2008 om 04:52 uur.

    Henk,

    Dus in ieder geval niet van Peter of de Mossad maar van Mileudefensie.

    Ik vond trouwens nog een veel interessantere link.

    http://www.maghreb.nl/2008/03/28/marokko-pakt-gebruik-bestrijdingsmiddelen-aan/

  21. peter = de naam
    21 oktober 2008 om 06:52 uur.

    Owjah Henk. De gegevens op de site van weetwatjeeet zijn overgenomen van onderzoek van de VWA Voedsel Waren Autoriteit. Dat is op de site van weetwatjeeet te lezen. Maar aangezien jij niet goed kijkt op sites en begint te schreeuwen vanuit een vooroordeel, trek jij foute conclusies.

    Dus zijn de cijfers van weetwatjeeet wel degelijk maatgevend. Aangezien je tegen dit feit niks kunt inbrengen, lijkt me zinnig hiermee af te sluiten.

    Shaloom broeder.

  22. Henk el Makhloufi
    22 oktober 2008 om 10:47 uur.

    Je begrijpt het nog steeds niet, je zei dat JIJ de discussie gesloten had en toch ga je in op wat ik in de “ring “gooi.
    Sta je toch weer voor lul, samen met je Israelische paprika’s.
    Salaam

  23. Henk el Makhloufi
    22 oktober 2008 om 11:14 uur.

    FemkeBlaak.
    Het gaat om oude voorraden en deze dienen te worden vernietigd om toelating tot de EU te verkrijgen c.q. te behouden.
    Dat wil dus niet zeggen dat ze daar nog gebruikt werden.
    Maar misschien wil Israëli ze wel opkopen om ze te gebruiken tegen andere mensen,het zijn uiteindelijk chemicaliën.
    Ja,en die gasten van Milieudefensie heb ik persoonlijk niet zo hoog zitten.
    Het is net zo iets als andere bendes o ,sorry organisaties die b.v zware betonblokken in de zee mikken om vissen te voorkomen,maar brengen wel op deze wijze vele mensenlevens in gevaar .

  24. Femke Blaak
    22 oktober 2008 om 07:38 uur.

    Ja, maar er staat ook:
    “Tevens wordt actie ondernomen tegen de invoer en het gebruik van illegale bestrijdingsmiddelen.”

    Die voer je niet in om ze vervolgens niet te gebruiken.

  25. peter = de naam
    22 oktober 2008 om 11:21 uur.

    @Henk. Jij staat voor schut omdat je niet goed verder keek dan je grote neus/afzuigkap op de betreffende site en daardoor beweerde je onzin. Dat had ik even fijntjes weerlegd. Jij bent knock out geslagen in de forum ring Haha.

    Begrijp je het nu!!!! Lectori Salutem (den lezer heil)

    Doei.

  26. peter = de naam
    22 oktober 2008 om 11:24 uur.

    @Femke. Slim opgemerkt hoor. Al dat gif en bestrijdingsmiddelen zouden geheel verboden moeten zijn. Stap liever over op biologische producten zou ik zeggen. In dit geval paprika’s.

  27. Henk el Makhloufi
    23 oktober 2008 om 12:02 uur.

    FemkeBlaak
    Illegale invoer wil niet zeggen dat het in dat land ook gebruikt word.
    Het kan heel goed bedoeld zijn voor doorvoer.
    Maar doe als ik en koop je groente etc bij de Marokkaanse buurtsuper en je loopt geen gevaar.
    Wel ben ik met je eens dat die rotzooi overal vernietigd moet worden,maar dan lopen we wel weer het risico van vele oogstvernietigingen door wat wij noemen ongedierte.maar gewoon ander leven is

  28. FemkeBlaak
    24 oktober 2008 om 08:45 uur.

    Ja, alles kan natuurlijk.
    Maar het als die stoffen dan ook op de paprika’s worden teruggevonden is is het wel duidelijk.
    Dit geldt voor meerdere landen ook bijv. voor Spanje.
    Je kunt dus maar het beste zelf goed de kranten lezen en verder goed opletten in de winkels waar je de spullen koopt. Supermarkten kopen hun waar gewoon op de veiling en dat kan uit elk willekeurig land komen.

  29. Femke Blaak
    24 oktober 2008 om 11:29 uur.

    Er staat “invoer en gebruik”

  30. peter = de naam
    24 oktober 2008 om 11:55 uur.

    @Femke. Dat klopt niet hoor dat supermarkten zomaar hun producten, in dit geval groente kopen. Je kunt op de bordjes met prijzen lezen uit welk land groente afkomstig zijn. Bij AH is dat tenminste wel zo. Bij andere (grote) supermarkten weet ik niet hoe dat is.

    Dan kun je bv beslissen om geen groente te kopen die van ver word aangevoerd. Bv sperciebonen uit Senegal of Egypte.

  31. Henk el Makhloufi
    25 oktober 2008 om 11:33 uur.

    Of paprika’s uit de Israëli

  32. Henk el Makhloufi
    25 oktober 2008 om 01:07 uur.

    P de Z
    Dat woord Heil komt je wel goed uit je strot.
    Van je grootvader geleerd?
    Nog steeds kramp in zijn rechterarm?

  33. Jamal
    27 oktober 2008 om 09:08 uur.

    Wat een diskussie hier over het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

    Ik begrijp dat Peter een vertegenwoordiger van de staat Israel is?

    En Femke een sympatieke Hollandse die eerlijk is?

    Vraagje aan Peter, ben je van Joodse afkomst?

  34. peter = de naam
    27 oktober 2008 om 10:03 uur.

    @Jamal. Hollands he. Haha. Discussieeren of discuzeuren tot het gaatje.

    Doet het er toe of ik van Joodse afkomst ben? En “vertegenwoordiger” van de staat Israel? Waaom denk je dat? Waarop baseer je die conclusie dan van jou? Zoals je dat verwoord;, ik begrijp ” dat Peter een vertegenwoordiger van de staat Israel is?”

    Benieuwd naar je redenering .

    Doet het er toe of Femke een sympatieke eerlijke Hollandse is Doet het ertoe of jij, Jamal, Marokkaans bent?

  35. Henk el Makhloufi
    27 oktober 2008 om 10:26 uur.

    De discussie is ook te gek voor woorden.
    Het enige wat ik stelde in de aanvang is dat de paprika’s uit Marokko gewoon beter en lekkerder zijn,voller van smaak en rijper.
    En dat kan ik weten omdat ik ze koop bij mijn supermarkt from Marokko
    Het probleem is dat P op geen enkele wijze wil zien, en over geen enkel onderwerp wil dat ook de staat Israel vuile handen kan hebben.
    Elke discussie wordt door hem afgekapt en als men wat over zijjn geliefde staat zegt wat hem niet bevalt beschouwd hij dat gelijk als antisemitisme.
    Triest maar het is niet anders.
    Maar iedereen moet gewoon kopen en eten wat hij zelf wil.

  36. Henk el Makhloufi
    27 oktober 2008 om 12:16 uur.

    En hier geeft P de Z wederom het bewijs van mijn stelling.
    Hij gaat dus niet in op de vragen van Jamal maar gaat ronddraaien en ontwijken.
    P de Z ten voeten uit.
    Ja,typisch Hollands:
    DRAAIEN EN VERDRAAIEN

  37. peter = de naam
    27 oktober 2008 om 02:41 uur.

    Haha die henk. De ‘vuile handen, lees paprika’s komen in dit geval uit onder andere Marokko. Daar ging de discussie uiteindelijk over met cijfermateriaal van de VWA gepubliceerd op de site van weetwatjeeet. Dat jij, henk, dat niet goed leest en snapt en er vervolgens allerlei dingen achter zoekt? Tja, dat is lachen. Je had een iets te rijke fantasie in deze. Whaahaa

    Jouw “stellingen” donderen met een harde klap weer eens in elkaar.

  38. peter = de naam
    27 oktober 2008 om 05:24 uur.

    @henk. Jamal zet twee conclusies neer. Dan is de logische reactie/vraag mjinerzijds, waarop baseer je je conclusies? Jamal stelt vervolgens 1 vraag. Of die relevant is en dus een antwoord waard, bepaal ik zelf.

    Goed lezen aub, beste Henk, hoe de reactie van Jamal is opgebouwd. Begrijpend lezen heet dat ook wel.

  39. Henk el Makhloufi
    28 oktober 2008 om 10:16 uur.

    Maar desondanks geef je geen antwoord op Jamal zijn vragen.
    En dit is waar het omgaat.
    Je kan gewoon niet normaal een antwoord geven tenzij het schoffeerend is voor de gemeenschap dat kan je prima

  40. peter = de naam
    29 oktober 2008 om 01:09 uur.