MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

‘Marokkanen schrijven geschiedenis’

17 oktober 2008 | in Maatschappij | 20 Reacties

Aboutaleb,,Het is een prachtig moment. De Marokkaanse gemeenschap schrijft geschiedenis door een burgemeester te leveren aan zo’n grote, belangrijke stad.”

Woordvoerder Brahim Bourzik van het Landelijk Beraad Marokkanen reageerde donderdag blij op de voordracht van de in Marokko geboren Ahmed Aboutaleb tot burgemeester van Rotterdam.

Volgens hem was de algemene verwachting dat Aboutaleb na zijn staatssecretarisschap minister zou worden. ,,Maar hij wordt nu burgemeester. Hij kan natuurlijk daarna altijd nog minister worden”, aldus Bourzik in het Algemeen Dagblad.

Er zijn 20 reacties

  1. Hans
    17 oktober 2008 om 07:50 uur.

    Marokkanen schrijven al langer geschiedenis in Nederland.
    Ze zouden eens diezelfde geschiedenis in Marokko moeten gaan schrijven.
    Als ze het lef hebben …….

    Marokkanen zouden eens in nederland geschiedenis moeten gaan schrijven als de immigranten die willen integreren en aktief willen participeren in de NEDERLANDSE samenleving. Ook geven en delen, niet alleen maar eisen en willen ontvangen.

    En de iets van de NEDERLANDSE cultuur en taal willen leren: dat maakt de discussie iets makkelijker.

    Je afvragen waarom je na 4 generaties nog steeds allochtoon heet terwijl je een Marokkaans paspoort hebt en de taal slechts gebrekkig machtig bent, is iets te makkelijk.

    Dus verander de geschiedenis en dwing niets af, maar draag iets bij !

  2. Aklim
    17 oktober 2008 om 09:14 uur.

    Ik weet zeker dat bijna 100% van marokkanen blij zijn met dit fantastische nieuws. paar jaar geleden toen ahmed directeur van forum kwam ik hem tegen op luchthaven angad oujda , ik heb hem bedankt over reactie die hij gaf over moord op fortijn hij kwam op belangen van allochtonen , hij kwam uit buurt nador ,tussen elhoceima en nador.AHMED IK BEN TROTS OP JOU dit nieuws veegt iets van de negatieve nieuws over marokkanen.

  3. nic
    17 oktober 2008 om 12:58 uur.

    Ik snap er nu helemaal niets meer van. Hebben we het hier nu over een Nederlander van marokkaanse afkomst, of hebben we het over een Marokkaan die in Nederland woont? Wederom zie ik hier toch een uiting in waarbij de marokkaanse gemeenschap zich duidelijk wenst te onderscheiden van de Nederlandse. Vreemd, als je hebt over het benoemen van iemand in een overheidsfunjctie die voor alle mensen, ongeacht hun afkomst, een vertegenwoordiger dient te zijn.Dat men trots is, kan ik me voorstellen, maar breng het niet polariserend. Met 1 benoeming zijn echt niet alle problemen omtrent bepaalde individuen in die gemeenschap opgelost. Kortom, integreer met behoud van je eigen identiteit, sluit compromissen en geef de ander de hand, niet een slag in het gezicht.

  4. ZVA(zoon van alhoceima)
    17 oktober 2008 om 04:11 uur.

    VAN HARTE Achmed,
    ga zo door.
    we zijn trots op je.
    allah beschermt je voor altijd insha allah

    en je bent welkom in ons juweeltje Al hoceima zoals altijd.

  5. Maghrebie
    17 oktober 2008 om 05:10 uur.

    Hans, aan wie richt je je reactie?
    Een hoop verwijt en geblabla waar ik geen knoop aan vast kan maken.

  6. kano
    17 oktober 2008 om 05:11 uur.

    nic @

    De Nedrlandse media die altijd onderscheid maakt tussen allochtoon en autochtoon je moet in de kranten gaan lezen, Burgegemeester van MAROKKAANS afkoms, Marokkaanen schrijven geschiedenis enzofoort enzofoort, als bijvoorbeeld brobleem jongeren van Marokkans afkomst wat flikken dan worden deze in de media niet als jongeren genoemd maar als Marokkanen terwijl ze hier geboren zijn dus jullie Nederlanders maken altijd verschil tussen allochtoon en autochtoon, dit zijn ook Nederlandse woorden.

  7. kano
    17 oktober 2008 om 05:12 uur.

    Hans @

    deze naam komt onbekend voor ,waar bleef je in het verleden

  8. Maghrebie
    17 oktober 2008 om 05:16 uur.

    Ik wil Fouad Sidali erg bedanken voor zijn prachtige optreden in het programma Nova. Sorensen heeft weer bewezen hoe achterlijk zijn standpunten en die van zijn partij onderbouwd zijn. Zijn vurige ogen straalden haat en afgunst en zijn tong was giftiger dan die van de slang.

  9. mhamed
    17 oktober 2008 om 06:43 uur.

    wat een volk die hollanders zeg!!!!!!
    eindelijk iemand die het goed doet in de samenleving van nederland ,en toch is het niet goed!!!!!!!!!
    wat willen jullie eigelijk?
    niet mee eens sping dan in de maas want hij is het toch geworden.

  10. carif
    17 oktober 2008 om 06:44 uur.

    meneer aboutaleb is er voor ieder nederlander ongeacht z,n afkomst kleur en religie hij is de juiste voorbeeld hoe het juist wel moet slagen in de maatschappij.

  11. mhamed
    17 oktober 2008 om 06:55 uur.

    nic ,,,,,,,,
    jij zegt ”Hebben we het hier nu over een Nederlander van marokkaanse afkoms’t’
    zal ik het anders zeggen .
    waarom moet men bij negatieve nieuws wel het marokkaans woord gebruiken en bij het positive niet!!
    dat is pas onderscheiden van elkaar!!!
    dat is pas hipoctiet wat jij nou doet.

    wees eerlijk voor jezelf nic voordat je iets behoud probeerdt te zeggen.

  12. Henk el Makhloufi
    18 oktober 2008 om 01:04 uur.

    Mhamed,
    Doe net als ik en geniet van deze zege,er zullen er nog velen volgen.
    En voor de ‘teleurgestelde” of de “afgunstige” in ons Koninkrijk het volgende.
    Boudewijn de Groot schreef eens een lied met als titel’
    ” Want er komen andere tijden”
    En met een beetje aanpassing is dit lied als volgt:

    ” Kom Wilders en Sorensen,kom hou nu je bek,
    Het water dat staat juliie al tot je nek,
    Geef toe dat je nat bent,doorweekt tot je hemd
    Probeer het maar niet te vermijden,
    Want wie niet wil verzuipen is wijs als hij zwemt,
    WANT ER KOMEN ANDERE TIJDEN`.

  13. kano
    18 oktober 2008 om 09:32 uur.

    Toen Rachida door Sarkozy als franse minister van justitie werd genoemd, was het gewoon normaal in Frankrijk , zij is ook Marokkaans en moslima, in dit kikkerland doen er moelijk over

  14. dyibril
    19 oktober 2008 om 01:29 uur.

    Hallo beste landgenoot Hans.

    allereerst zou ik je willen meedelen: EAT JOUR HEART OUT!!

    nooit en te nimmer \ullen wij capituleren voor de wensen van u soort gedachten die berusten op de zgn telegraaf journalistiek. het merendeel van ons marokkanen levert al sinds de beginjaren zestig tot heden een belangrijke aandeel in ONZE maatschappij. ervanuitgaande dat jij een generatiegenoot bent, in de leeftijdscategorie 30-40 wijs ik u op het volgende: als jullie ouderen in de betreffende jaren niet vies waren geweest van vuile handjes, dan was het waarschijnlijk niet eens zover gekomen dat er hedendaags rumour zou zijn in gouda en vele andere steden, dan was er ook geen marokkaanse burgervader in rotterdam aangesteld, en zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen. dus als je t al zo aantrekt dan zou ik zeggen: maak je hard voor het halveren of volledig intrekken van de ouderdoms voorzieningen van UW ouderen die een 40-50 tal jaren geleden te vies waren voor de mindere baantjes en hou AUB jouw ondoordachte oordeel voor jezelf, want je raakt hiermee kant nog wal. WIJ integreren zeer goed in deze maatschappij, op een enkeling na. als ik zo om me heen kijk dan zie ik vaak genoeg de zogenaamde AUTOCHTOON, die zichzelf zou moeten schamen, waaronder U/JIJ.

    ik zal mijn verweer even voor uw begrip samenvatten d.m.v. enkele passages uit uw eigen reactie, als tegemoetkoming naar u toe (u suggereert namelijk dat de communicatie makkelijker moet tussen u en ons, de allochtonen)

    Ook geven en delen, niet alleen maar eisen en willen ontvangen:
    WIJ geven al decennia lang, dus mag er nu ook wat teruggegeven worden?

    En de iets van de NEDERLANDSE cultuur en taal willen leren: dat maakt de discussie iets makkelijker.
    WIJ hoeven niets te doen. ieder heeft al het recht om zijn/ haar eigen idediteit te behouden en te respecteren. bovendien is dit erg grappig wat u nu zegt: overal waar je nederlandse vakantiegangers tegenkomt, blijkt maar weer eens hoe onbeschoft ze zijn. en nog maar even niet te spreken over de kroketten, frikandelen en hutspot die zo cultuureigen is in landen als spanje e.a.

    Je afvragen waarom je na 4 generaties nog steeds allochtoon heet terwijl je een Marokkaans paspoort hebt en de taal slechts gebrekkig machtig bent, is iets te makkelijk.

    sterker nog, ik ben er trots op ALLOCHTOON te zijn. zo ben ik identiek aan mijn eigen waarden en normen, en mijn geloof. ik zeg altijd: ik ben mijn vader maar dan met een beetje hedendaagse invloeden. en mijn marokkaanse paspoort zal ik behouden tot in mijn graf, niemand die daar aan tornt. ook hier zal ik u willen aanraden: meet niet met twee maten, maar mail dhr. WILDERS bijv. eens een keer met de vraag: waarom heeft u bulgaarse echtgenote nog steeds twee paspoorten, zowel de nederlandse als de hongaarse?

    Ik hoop dat mijn nederlands voldoende is geweest om u het een ne andere toe te lichten.

    Goed weekend verder.

  15. Joop
    20 oktober 2008 om 08:55 uur.

    goed voorbeeld doet volgen nu nog zij die altijd negatief in het nieuws komen,wij is de volgende?Joop Essaouira

  16. fyou
    21 oktober 2008 om 12:35 uur.

    allemaal zo overdreven. vooral velen op dit forum.. wij marokkan hebben nenderland groot gebractht. zonder ons,blah,blah, zonder jullie was het ook wel gelukt.

    niks bijzonders dus. en jullie gaan aan de haak met iemand anders doen en laten. hun hebben gewerkt niet jullie.

    dat gelul over marokkaanse gemeenschap gelijk staat met Aboutaleb. Aboutaleb heeft niks te danken aan jullie alleen aan zich zelf.

    Aboutaleb is the man, niet jullie. zo F.. you

  17. zvn(zoonvannador)
    23 oktober 2008 om 09:50 uur.

    van arte gefilisitert abou je weet toch wij marocs staat 100 achter jouw uw bent mein bruder allebei gek berber whawha en abou dankt fur die uitkering en hoersubsidie je weet tog safi ik ga

  18. jessica
    19 juni 2010 om 08:53 uur.

    heej zoonvannador je typt wel apart jij lijkt op mij vriend en over die uitkering jah daar leef je lkkr van he en hoersubsidie jah je zal wel huursubsidie bedoelen maar klinkt wel grappig jah want jij moet het ook wel van je hoertjes hebben die je achter de ramen zet he vieze stienkerd alleen bij mij is het niet gelukt

  19. WannebeeArabs
    20 juni 2010 om 10:20 uur.

    Jessica ga aub jullie relatieproblemen ergens anders uitvechten, probeer Dr Phill voor een keer. 😉

  20. moena
    21 juni 2010 om 07:47 uur.

    Wie heeft gister die criminelen/hang groepen Nederlanders in Veldhoven gezien, ze stelen scooters,inbraken, drugdealen, 90% van jongeren gebruiken drugs, tien keer erger dan wat die marokannen doen waar ze het constant over hebben en wilders maar beweren dat zulke taferelen in Brabant niet afspelen en ik geloofde het nog ook, dacht echt dat de Nederlandse burger braaf was waar is die Peter zonder naam.