MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Meer en meer Marokkanen bereiken de top

22 oktober 2008 | in Maatschappij | 16 Reacties

Mohammed RabbaeDie vermaledijde Nederlandse taal. Mohamed Rabbae, in de jaren ’70 zo ongeveer de eerste Marokkaanse Nederlander die op tv verscheen, worstelt er tot de dag van vandaag mee.

Die lidwoorden. Die woordvolgorde. Moeilijk! Veel moeilijker dan het Spaans, Engels en Frans dat veel Marokkanen gemakkelijker beheersen. ,,Het is nog een geluk bij een ongeluk dat de harde ‘g’ in het Arabisch ook bestaat,’’ zegt hij.

Wie goed luistert, hoort ook veertiger Aboutaleb, immers pas op zijn vijftiende in Nederland beland, nog zwoegen met het Nederlands. Maar dan hun navolgers: de jonge, hoogopgeleide Marokkaanse Nederlanders. Taalbeheersing? Dikke acht! Accent? Geen. Voor deze groep – door vriendschappen en tv opgegroeid met het Nederlands – is taal geen punt meer.

Iemand zoals Hassane Ouled Ali (37), advocaat bij ING. Zijn moeder spreekt nog steeds amper een woord Nederlands, maar voor hem kennen de harde Hollandse klanken weinig geheimen. Een telefoongesprek sluit hij af met een onvervalst ‘doei doei’. Negen jaar geleden drong hij als een van de eerste Marokkaan door in het wittemannenbolwerk van advocatenkantoor NautaDutilh. ,,Ik heb getwijfeld of ik wel bij de conservatieve, corporale borrelcultuur zou passen.’’

Zoals Ouled Ali zijn er tegenwoordig velen. ,,Accountants, biologen, sociologen, psychiaters, advocaten, juristen, chirurgen, een piloot. En er komen nog duizenden, afgestudeerde toptalenten aan. We kunnen onze borst natmaken,’’ juicht Rabbae. ,,Zo zie je maar: de loop van de geschiedenis is sterker dan de spartelingen van Wilders, Verdonk en de Leefbaren. Deze ontwikkeling valt niet tegen te houden.’’

Meer valt verder te lezen op de website van het Algemeen Dagblad.

Er zijn 16 reacties

  1. Henk el Makhloufi
    22 oktober 2008 om 11:22 uur.

    Klasse, zo gaan we goed!!!!
    Ook positief nieuws brengen in alle berichtgevingen
    Deze toppers hebben zeer zeker geen stage gelopen bij P = de Z.
    Want dan heb je geen kans om de eindstreep te halen.

  2. peter = de naam
    22 oktober 2008 om 02:14 uur.

    Leuk interessant artikel in het AD. Als je wilt, zijn er kansen en banen genoeg. Als je je enigszins aanpast zoals de twee geinterviewde personen aangaven, hoor je er gewoon bij.

  3. mhamed
    22 oktober 2008 om 06:31 uur.

    hipocriet is de media als de tering!!!!
    wat wil men nu weer zeggen dat marokkaanen ook kunnen studeren en de to kunnen bereiken!!!!
    of willen ze de andere groep mensen die geen goed woord hebben voor marokkaanen .pvv,geert wilders

  4. said
    22 oktober 2008 om 07:02 uur.

    Hier in Nederland liggen de mogelijkheden voor het oprappen. Marokkanen kunnen echt veel bereiken. Het ontbreekt hen niet aan de hersenen. Ze zijn attent en hebben het talent om top te bereiken. Het probleem met Marokkanen is dat ze zichzelf onderschatten. Ze denken dat alleen een autochtoon de top kan bereiken.

    Daarnaast ligt de schuld voor een deel bij de school. Heel veel leerkrachten geven het idee aan de marokkanen dat ze alleen geschikt zijn voor lage banen. Op de middelbareschool hebben een paar docenten mij geprobeerd duidelijk te maken dat ik beter een opleiding op MBO niveau moet volgen terwijl ik de beste cijfers had. Mijn motto was altijd: als Jan het kan, dan kan ik het ook. Gelukkig heb ik niet naar ze geluisterd, anders heb ik nu niet een master diploma in mijn zak.

  5. kano
    22 oktober 2008 om 07:44 uur.

    het is ook zo ,maar wat je wel (in de media) over de marokkanen hoort en ziet is allemaal negatieve dingen, terwijl meer dan 80% van de marokkanen goed bezig zijn

  6. barbare
    22 oktober 2008 om 11:06 uur.

    Onzn allemaal, ze denken niks sommige van hen gebruiken het verstand voor andere doelen en je raden wat het is en daar zijn ze ook goed in.als wij allemaal eens zo anders gaan denken in de zin van wj wllen de top op een halall manier , wrmNiet??? alles lukt met allah swt aan Zijde maar hou jeallah swt achter je dan zou je beter je zelf in de Dchtbijzendij kanaal dumpen dt werkt zo niet beslemma

  7. Henk el Makhloufi
    23 oktober 2008 om 10:56 uur.

    Dat is de juiste opvatting en instelling voor de toekomst.
    Je deed het zelf,je volgde zelf de weg en volbracht het zelf
    WEES DAAR GERUST TROTS OP.
    Dat is wat ik mijn jongens ook altijd vertelde na de opleiding.
    JE DEED HET ZELF

  8. Jamal
    23 oktober 2008 om 12:24 uur.

    Ja Mocro`s doen het beter dat is waar maar waar we voor moeten waken is de tweedeling die er ontstaat. Alle marokkanen willen succesvol zijn in hetgeen zij doen. Als zij dit niet via opleiding oen werk kunnen bewerkstelligen doen zij dit maar op een deliquente manier.

    Het aantal jongeren dat crimineel gedrag vertoont neemt af maar de intensiteit van dit gedrag neemt bij die kleiner wordende groep toe.

    Deze groep kan alleen aangepakt worden door kei en kei hard te straffen al la Strafkamp styl terug naar Marokko achtige straffen en zeker zeker vernederende straffen..Dit is het waard namelijk, maar dan alleen voor die groep die het alternatief niet willen aannemen. Tevens is een verdere uitbreiding van de pluk ze wet, dus alles afpakken wat niet eerlijk is verdient heel belangrijk voor de verdere ontwikkeling en uitbreiding van de positieve trend. Nu oppakken nu het een Hot item is , en snel handelen, met de Marokkanen meepraten over oplossingen, en dan handelen. Veel inversteren in buurtwerkers ik heb zelf aan de levende lijven ondervonden hoe belangrijk dit is. Dit in combinatie met ouders niet alleen heel hard en nadrukkelijk aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid hierin zal het tij verder doen keren. Ik houd ontzettend veel van mijn mensen daarom stel ik ditr voor.

    mvg

    Jamal

  9. Rita
    23 oktober 2008 om 02:20 uur.

    Ik werk als maatschappelijk werker ( in Belgïe) . Ik geloof , dikwijls nog meer dan zijzelf, in de ” allochtonen” en in hun mogelijkheden. Zelf haal ik heel veel voldoening uit mijn werk en ik vind het dan ook belangrijk dat deze mensen hun mogelijkheden benutten.Ik spoor hen dan ook vaak aan een diploma te behalen maar vaak merk ik dat ze liever onmiddellijk werk gaan doen dat duidelijk beneden hun niveau ligt omdat ze snel geld willen gaan verdienen. Ik vind dat dan zo jammer en bovendien blijken ze na een tijdje niet goed meer te functioneren binnen hun arbeidssituatie omdat het net zo frustrerend is beneden hun mogelijkheden te werken…
    En dat mensen soms een studiekeuze wordt aangeraden die beneden hun mogelijkheden ligt, is niet uitsluitend bij vreemdelingen het geval. Ik heb het zelf meegemaakt toen ik na mijn twaalfde voor een studierichting moest kiezen en ook mijn zoon, die nu over een master beschikt..In elk geval mijn felicitaties aan hen die het zover geschopt hebben en al aan de anderen:geloof in jullie zelf!
    En wat de negatieve berichtgeving betreft: inderdaad de nadruk wordt gelegd op hen die het verzieken. Maar dit werkt ook in de 2 richtingen. Er zijn echt wel veel goedmenende autochtonen ook terwijl ook bij ons meestal de xenofobe en racistische bekrompen mensen in de pers komen!

  10. tb
    23 oktober 2008 om 03:42 uur.

    als ze het niet over marokkanen hebben over wie zouden ze het hebben ze moeten iets. anders staan ze op straat

  11. slimme dief
    23 oktober 2008 om 09:34 uur.

    whawha degene die de top bereiken zijn in de minderheid 10 procent maar en dat zijn de meisjes die 90 procent zijn allemaal dieven en dat zijn de echte mannen zoals jij en ik

  12. Henk el Makhloufi
    24 oktober 2008 om 12:00 uur.

    Jamal.
    Vernederen lost niks op,wel aanpak en discipline.
    Ik heb een aantal jaren geleden al reeds een voorstel gedaan om deze gasten op te pakken en hen in voormalige militaire kazernes te plaatsen en hen daar op te leiden tot volwaardige deelnemers aan de maatsschappij.
    Om te beginnen eerst 3 maanden gewoon basistraining zoals deze gegeven word aan militairen,echter zonder wapens,maar weer wel met survivaltraingen etc.
    Het aanleren en leren omgaan met sociale vaardigheden.
    Na 3 maanden worden ze getest op de vaardigheden welke hij heeft en voor welke opleidingen hij in aanmerking komt.
    Zo goed als 90 % van deze opleidingen kunnen in het leger worden gegeven door instructeurs/docenten van het leger.
    Ze kunnen worden opgeleid voor automonteur/installatietechniek/radio/computer en ga zo maar door.
    Voor de echte uitschieters bestaat zelfs de mogelijkheid om te gaan studeren op universitair niveau.
    Op 18 jarige leeftij rijbewijs halen etc.
    Dus volledig richten op het verdere leven.
    Na de opleiding en trainingen zal men hen aan een werkkring kunnen helpen in de burgermaatschappij of bij de overheid.
    Ik zeg speciaal niet opleiden voor militaire gevechtsdoeleinden,dat zal zijn eigen keuze later moeten zijn.
    Als men de opleiding met goed gevolg afrond kan men zelfs kwijtschelding van een evt strafblad overwegen,om hen de kans te geven een nieuw leven te beginnen.
    Ik heb een dergelijk voorstel ingediend maar kreeg nul op het rekest want dit was financieel niet haalbaar.
    Wat ik wel leuk vind is dat een wethouder in Amsterdam thans met een zelfde soort plan komt,
    Misschien afgekeken op deze site?
    Maar goed ik denk dat dit plan beter,sneller en effectiever is dan al het gelul wat we nu doen.
    Het doet het leuk inde media 500 wijkagenten erbij,maar waar in vredesnaam haal je die vandaan?
    En als je ze heb dan duurt de opleiding nog eens 2 jaar,ondertussen zijn er al weer veel vertrokken en met pensioen gegaan zodat ze weer worden ingezet voor andere doeleinden dan bedoeld..
    M.a.w we blijven achter de feitten aanlopen
    Precies eender als de BGM van Utrecht die even spreekt van het in internaten plaatsen van 400/600 overlastgevende jongeren.
    Waar haalt die man het vandaan?
    Dit is gewoon onmogelijk want de mankracht/capaciteiten /logistieke voorzieningen hebben we daar gewoon niet voor.
    Maar het is leuk roepen in het openbaar,maar actie,actie,actie,actie daar gaat het om.
    En dat ontbreekt in ons land

  13. sarrrak
    24 oktober 2008 om 05:59 uur.

    Eindelijk een broeder dief van een mannelijke geslacht die eerlijk is!!! Ik en jij zijn gewoon dieven en de vrouwen willen wat bereiken in de Nederlandse samenleving, daarom wordt het ze niet gegunt en op hun beurt weer een dief gaan baren………en zo beland je weer in dezelfde cirkel.

  14. M.Davids
    25 oktober 2008 om 11:35 uur.

    Meneer Aboutaleb is er een mogelijkheid om Wilders zijn paspoort af te pakken! zodat hij niet meer vrij kan reizen hij brengt de nederlandse eer in gevaar overal ter wereld. Ik kan straks niet meer op vakantie naar Indonesie.

    Vergeet niet de echte dieven zitten bij de belastingdienst!

  15. Jamal
    25 oktober 2008 om 12:33 uur.

    @ Sarraak en die andere rare vogel,

    Ga je meer verdiepen in onze cultuur in ons geloof, maak een keer een boswandeling en vraag je oprecht af wat jou doel op aard is en waar je meebezig bent. Straks is alles voorbij en ben je overleden, wat heb je achtergelaten dan voor jouw kinderen, jouw volk, jouw geloof?

    @ Henk el Makhloufi

    Strak plan a la business concultant, je slaat de spijker op z`n kop met je aanpak ik denk dat dit een van de beste plannen is die ik ken! De structuur bestaan al bij defensie om deze in te sluiten in hun organsatie. Als een wethouder jouw plan heeft gekaapt is dat alleen maar goed, scheelt jou weer werk toch?

    Mohim genoeg gepraat aanpakken nu en dat plan van je zie ik wel zitten.

  16. Henk el Makhloufi
    26 oktober 2008 om 03:15 uur.

    Jamal, Ik laat snel iets horen via Metalsa