MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Woedende imams slepen SMN voor rechter

30 oktober 2008 | in Maatschappij | 12 Reacties

Een beroepsvereniging voor imams sleept het Samenwerkingsverband Marokkanen in Nederland (SMN) voor de rechter wegens smaad. In de Marokkaanse gemeenschap was beroering ontstaan over een reis van 35 imams naar Marokko.

De geestelijk leiders zouden zijn teruggeroepen naar hun thuisland om te praten over religieuze zaken. Zij zouden ‘heimelijk’ zijn vertrokken zonder de moskeebesturen daarvan op de hoogte te brengen.

Voorzitter Khammar el-Bakkali van de Vereniging van Imams in Nederland (VIN), waar zo’n tachtig imams bij zijn aangesloten, is woedend over de aantijging. ,,Niemand roept ons terug.” Volgens hem zijn 35 geestelijken op eigen initiatief naar hun thuisland gegaan om daar over religieuze zaken te praten met imams uit andere Europese landen. ,,Wij gaan wel vaker naar bijeenkomsten in het buitenland om met collega’s te praten over religie.” Hij bevestigt volgens het Algemeen Dagblad wel dat de reis betaald is door de Marokkaanse overheid.

Volgens Khammar komen de beschuldigingen voort uit een concurrentiestrijd tussen verschillende Marokkaanse belangenorganisaties. In Nederland bestaan sinds kort twee beroepsverenigingen van imams die op zijn zachtst gezegd weinig met elkaar op hebben.

Het Samenwerkingsverband Marokkanen Nederland bracht een persbericht over de kwestie naar buiten, nadat ze door de Raad van Moskeeën was geïnformeerd over de reis. Het SMN vindt dat Marokko zich niet mag bemoeien met de inhoud van het geloof van gebedshuizen en moskeeën in Nederland.

Ook de Tweede Kamer is ongerust over de reis van de imams. Volgens het CDA bewijst de kwestie dat de Marokkaanse regering haar greep op de Marokkaanse gemeenschap in Nederland probeert te versterken. Vandaag praat de Kamer over de invloed van de Marokkaanse overheid in Nederland.

Er zijn 12 reacties

  1. Henk el Makhloufi
    30 oktober 2008 om 01:15 uur.

    De aartsbischoppen en hun bischoppen uit Europa gaan toch ook regelmatig naar de “supervisor” in Rome voor werkoverleg.
    En de Tweede kamer kan zich beter druk maken over de rechtse radicalisering van en in ons land.

  2. moessi de soussi
    30 oktober 2008 om 04:51 uur.

    Het baart me wel zorgen dat Marokko inderdaad zich bemoeit met de Marokkaanse gemeenschap in Nederland, maar eerlijk gezegd was het nooit anders gewwest. Vroeger had je de widadiat en nu investeert de Mar. overheid in het religieuze aangezien de Marokkaanse gemeenschap religieuzer wordt. We moeten ook niet vergeten dat de heer Khammar el Bakkali nu heel veel contacten heeft met de Mar. overheid. Hij is kort geleden benoemd tot lid van de raad van de Marokkaanse gemeenschap in Europa.

  3. Mostafa
    30 oktober 2008 om 08:56 uur.

    Hoe doe je dat? imam worden?
    JA! mijn handen jeuken en niet een beentje.

    Het lijkt mij een rustig en gezellig baan, zo te lezen.
    Geen Nederlandse taal spreken en verstaan, bidden, uitkering hier uitkering daar, veel reizen en vooral overal veel eten.
    Als een imam in zo luxe leven leeft, begrijpt weinig van wat God bedoelde, zei mijn oma van jaartje of 83 en 5 weken.

    Het gaat niet om wie waar gaat, het gaat om de mentaliteit die daar achter ziet.
    Trouwens! Die imams waren bij het slachtovers ramp in Nador en Tager?
    Zoja! wat hebben zij fisiek en materiaal gedaan?
    Ik ben bang van niet!
    Gebraden kip en schapen hebben het voorrang in onze cultuur.
    Hou je kop nou dicht Mostafa!
    Is goed.

  4. Mostafa
    30 oktober 2008 om 08:57 uur.

    zit en niet ziet!\ correctie

  5. abdel
    31 oktober 2008 om 04:14 uur.

    @ Mostafa

    Ik hoop niet dat jij denkt dat jij maar 1 foutje hebt gemaakt.

  6. tarik
    31 oktober 2008 om 04:36 uur.

    ik ben zelf heel erg woedend op SMN echt heel erg super erg ik ben ook heel erg kwaad maar dan ook heel erg kwaad op de kamer marokko wil alleen weten of er geen radicalisering is en daar hebben ze gelijk in want die radicale maken probleemen in marokko dus nederland en SMN moeten nergens druk om maken waar the fuck maken die nederland en SMN zeg druk om of willen ze juist dat er meer terroristen gaan komen? er waren ook imams uit Noorwegen,Denemarken, Zweden, België en Duitsland gegaan en maken deze zeg durk om? nou het antwoord is nee deze landen maken zeg er hele maal niet druk om alleen nederland wtf zegt die SMN dat Marokko zich niet mag bemoeien met de inhoud van het geloof van gebedshuizen en moskeeën in Nederland? wtf probeeren ze te zeggen moslims in nederland niet het zelfde zijn als moslims in marokko?????? alle moslims zijn het zelfde of zo in marokko zitten of in nederland marokko wil alleen marokkanen in nederland in de gaten houden of ze wel zich als echte moslims gaan gedraagen wie weet komt er een nep moslim wat gaat die nep moslim doen? omdat hij de islam niet goed heeft gevolgt gaat hij naar marokko hij zegt ik ga op vakanie naar marokko met de auto ok hij komt bij de boot aan wat gaat hij doen waneer de boot op zee is blaast hij de boot op of hij kan de boot opblazen zonder een bom gewoon naar ze auto toe lopen en dan een Lucifer in de tanker van ze auto gooien boeven dien weten die gasten heus wel hoe ze een bom in de boot krijgen maar het hoeft niet in een boot te zijn maar kan ook gewoon ergens in marokko zijn ik noemde dat gewoon als voorbeeld

  7. tarik
    31 oktober 2008 om 04:52 uur.

    omdat hij de islam niet goed heeft gevolgt gaat hij naar marokko toen ik dit zij hoeft niet zo te zijn maar ik heb het over terroristen mocht er 1 terrorist worden ik zeg niet als iemand de islam niet zo goed kent dat het meteen een terrorist is en Henk el Makhloufi radicalisering dat is de probleem in marokko word radicalisering al in de gaten gehouden maar marokko is bang dat radicale uit europa naar marokko gaan en daar aanslagen plegen

  8. Mostafa
    01 november 2008 om 02:23 uur.

    Abdel,

    Wees blij dat ik met redelijk goed Nederlands kan ik hier met u communiseren.
    Fouten!, ach, u maakt nooit fouten. of ziet u alleen de fouten van anderen.
    Ik ben 46 en woon en werek 15 jaar in Nederland.
    Maar Abdel is geen naam en mag niet zo te schrijven volgens de koran waar u in gelooft, dat is A. Ik heb nooit het begrip voor mensen die hun eigen naam verkoten en vooral de namen van God, ”Asmao allaho al hoesna”.
    Abdellah, Abdelmajid, Abdorahman. Hier verkorting is niet van toepassing, vooral als u denkt dat u moslim bent. U moest trots op uw naam zijn. Mostafa is de naam van de profeet, ik ga ook niet mij zelf”Moes” of ”Mos” of appelmoes noemen.

    B-Wat is uw mening over dit onderwerp? behalf het zwaaien met uw rode pen.

  9. Henk el Makhloufi
    02 november 2008 om 12:00 uur.

    Beste mensen van de 16,4 miljoen inwoners in ons land.schrijft slecht 30 % perfect Nederlands.
    Ook ik niet.
    Dus doe niet zo moelijk a.u.b.
    We begrijpen elkaar toch!!!

  10. appi
    03 november 2008 om 03:02 uur.

    mostafa je praat wel veel vind ik. onze imam hier spreekt goed nederlands en is een goede imam. En dat JIJ hem die gebraden kippen niet gunt en schapen zegt meer over jou dan over de imams. En als je medelijden hebt met die mensen in Tanger en Nador moet je zelf maar gaan helpe!!!!!!!

  11. mostafa
    03 november 2008 om 11:11 uur.

    Bedankt Henk El Makhloefi.

  12. Riffi
    05 november 2008 om 12:41 uur.

    a3odo billah mina chaitani rajim

    ik zie dat mostafa beetje jaloers is op die imams hoe ze leven.
    min chari hasiddin ida hasada.

    zeg asta3firollah ya mostafa, en bekijk het positief.

    ma3a sallama