MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Moefti pleit voor moskeegebed mét vrouwen

25 november 2008 | in Geloof | 13 Reacties

imamDe hoogste islamitische rechtsgeleerde in Australië, sjeik Fehmi Naji El-Imam, wil de strikte scheiding van mannen en vrouwen in de moskee opheffen, meldt The Age. De argumenten daarvoor zijn cultureel en niet religieus, benadrukte hij tegenover de krant.

Hij heeft laten weten zijn idee bij de komende zitting van de nationale raad van imams naar voren te willen brengen. Fehmi Naji kan niet eigenmachtig hervormingen doorvoeren, maar alleen voorstellen en “proberen te overtuigen”.

Volgens het Katholieke Nieuwsblad houdt hij er rekening mee dat zijn voorstel tot flinke discussies onder de imams kan leiden die in de rest van de islamitische wereld nauw gevolgd zal worden.

Het voorstel van de sjeik komt enkele dagen na de publicatie van een onderzoek naar de houding van imams tegenover vrouwen. Veel imams beschouwen vrouwen als ongelijkwaardig aan de man, aldus het onderzoek in opdracht van de Australische regering. Imams hebben verschillende keren bij huiselijk geweld het politie-onderzoek gehinderd. Bovendien passen zij het islamitisch recht consequent ten gunste van de man toe. Zo schrijft het nieuwsblad.

Er zijn 13 reacties

  1. Joop
    25 november 2008 om 12:52 uur.

    Goed idee,dit bevorderd de integratie van vrouwen en versterkt hun positie.
    Barbare ik ben geen vrouw.
    Joop Essaouira

  2. Henk el Makhloufi
    25 november 2008 om 03:52 uur.

    Joop ook niet “omgebouwd”.

  3. muslim
    26 november 2008 om 12:33 uur.

    Mensen die geen moslims zijn vinden het een goed ‘idee’ . . .

    die moeftie voegt iets nieuws toe aan de islam en dat is bid3a
    en bid3a leidt zoals we allen weten naar de hel.

    Er is heus wel een goede reden waarom we gescheiden bidden.

    Vrouwen kijken naar mannen en andersom .. bijv.

    veel imams beschouwen de vrouwen als ongelijkwaardig? bron telegraaf? de islamieten waren de eerste mensen die rechten gaven aan hun vrouwen en nog steeds. – Ik zou zeggen waar sharia geldt zijn weinig of geen problemen .. alles word in de kiem gesmoord van diefstal tot moord..

    en moge allah elke onnutige tegen reactie die hierna komt, beschouwen als bevestiging dat het allemaal klopt wat u zegt 🙂 allah is groot

    wa salaamoe aleikoem

  4. Raoul
    26 november 2008 om 12:37 uur.

    Juist muslim ,

    en de westerse media beeldt alles altijd verkeerd af.. zoals we weten
    in de media is bijv iran slecht evil en doet het niks aan mensenrechten, hangt mensen op etc.. Europa doet alsof er democratie en rechtvaardigheid is al haar landen (europa) , Schijn en nog een schijn dat is wat voorgehoudt wordt..

    vraag hoe china of rusland of brazilie over iran denkt dan zul je versteld staan van de reacties .. In ieder geval hele andere reactie als die van europa en Amerika..

    goede dag

  5. barbare
    26 november 2008 om 01:05 uur.

    Joop vast wel omgebouwd jij. en waar heb je het over intergratie??? het zijn nog steeds de moslims bij een die bidden hoor niet samen met de ongelovigen nu praat jij echt onzin, en ik kan je een ding zeggen het is haram dus het zal ook niet gebeuren…..

  6. Joop
    26 november 2008 om 07:07 uur.

    neen Henk el makhloufi .groet sidi Joop

  7. achemd
    27 november 2008 om 12:01 uur.

    aan Musli.. ik bedoel Muslim

    of iemand naar de hel of naar de hemel gaat bepaal jij niet stome eikel.

    P.S. ik viendt het goed idee dat de vrouwen samen met mannen gaan bidden in de moskee.

  8. ZVA
    28 november 2008 om 12:53 uur.

    Keurig beschreven Muslim,

    ik ben met je eens.

    dat noem ik nou een zinvolle reactie.

  9. ZVA
    28 november 2008 om 12:56 uur.

    Achemd…,
    als je durft moet je niet islamitische naam gebruiken bij je reactie en gewoon melden dat je een ongelooflijk hond bent uit een bedorven gezin/cultuur/traditie komt.

    en als ik jou was zou ik misschien leren schrijven. eikel
    Muslim heeft gewoon gelijk.

  10. Mostafa
    28 november 2008 om 08:59 uur.

    Die moefti is aan het dementeerdend mensen!!, zie de foto.
    Aan de reageerders hier die vinden een goed idee is: waneer komt vrouwelijke priester? vrouwelijk Dominee? vrouwelijke Rabbijn?
    Laat staan vrouwelijke Paus??
    pak de spiegel man, en plaats hem voor je neus ook al voor één keer.
    Die Moefti is aan het dementeerrend.

  11. achmed
    28 november 2008 om 09:08 uur.

    ZVA

    behooe hoe,… ik ben nu zo verdrietig zeg hee ZVA ga ik nu naar de hel?
    behooee hoee wat ben ik ban zeg .

  12. Henk el Makhloufi
    29 november 2008 om 11:44 uur.

    Mostafa,
    Vrouwelijke dominees bestaan al in de Protestantse kerken en in de Katholieke kerken hebben ze ook al vrouwelijke gebedsvoorgangers.

  13. kano
    02 december 2008 om 04:44 uur.

    die moftie geilt op vrouwen en hij wil grag een paar naast hem gaan staan tijdens het gebed in de moskee waar eigenlijk vrouwen en mannen gescheiden van elkaar moeten zijn.