MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

‘Echte inhaalslag Marokkaanse meisjes’

30 november 2008 | in Carriere | 35 Reacties

vrouwenDe instroom in het hoger onderwijs van niet-westerse allochtonen is vrijwel gelijkgetrokken met autochtonen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek concludeerde onlangs dat het percentage instromers van Marokkaanse afkomst ten opzichte van 1995 meer dan verdubbeld is.

Ging destijds nog 17 procent naar hbo of universiteit, nu is dat 35 procent. Overigens gaat het hierbij vooral om hbo. In het wetenschappelijk onderwijs blijven Marokkaanse mannen nog ver achter.

Bij vrouwen is sprake geweest van een echte ‘inhaalslag’, aldus het CBS. Het percentage dat instroomde in het hoger onderwijs steeg van 13 in 1995 naar 47 procent. Zo bericht het Eindhovens Dagblad.

Er zijn 35 reacties

  1. naffer
    30 november 2008 om 01:48 uur.

    Als marokkaanse jongen ben ik trost op de marokkaanse dames

  2. mo
    30 november 2008 om 06:29 uur.

    mocro zijn slim

  3. kano
    30 november 2008 om 08:41 uur.

    Marokaanse meisjes doen het goed in het onderwijs, Marokkanse jongens doen het goed in dealen en pooier zijn.

  4. NAIMA
    01 december 2008 om 08:13 uur.

    Zo zie je dat streng worden opgevoed niet zo slecht is. Als de jongens net zo streng worden opgevoed als meisjes mischien dat ze het ook zo goed gaan doen. Terwijl er vanuit de nederlandse maatschappij altijd kritiek is hoe marokaanse meisjes worden opgevoed.

  5. berber
    01 december 2008 om 09:05 uur.

    Machallah,

    Helaas wordt hun Heer vaak vergeten. Ze doen alles voor wereldseleven maar waar het echt om draait en dat is aanbidding van Allah swt wordt verwaarloosd.
    Moge allah henbij de hand nemen en begleiden naar de juiste weg.

  6. Azidan
    01 december 2008 om 12:03 uur.

    Waarom studeren als ze toch in de keuken eindigen???

    Studeer beter over Islam en over hoe je kan koken,

    Ik zeg niet dat een vrouw niet moet studeren, maar dit mag niet ten koste van haar geloof gaan en ten koste van haar toekomst met een man,

    Kano, je weet niet waarover je spreekt, ik ken Marokkaanse jongen die goe dop weg zijn om Nederlanders een vaste baan te geven

  7. mhamed
    01 december 2008 om 02:22 uur.

    als je best doet hoef je niet marokkaans of meisje te zijn!!!

  8. Mostafa
    01 december 2008 om 10:00 uur.

    hallo Marokkaanse jogeren aan de slag, diploma’s halen, anders heb je straks geen vrouw als partner.
    Marokkaanse hoog opgeleide hebben nu één probleem, een juist(niveau) man zoeken.Zij zijn hoog opgeleid en mannen laag opgeleid.
    Waarom dat verschiel? ja ik weet het maar niet zeker!!
    Marokkanse jogeren zijn egoisten, eigenwijs en denken meer naar hun krulletjes in de spiegel dan naar de toekomst, ZIJ WILLEN GRAAG SNEL GELD VERDIENEN, ZIJ WILLEN OP JONG LEIFTEIT, EEN AUTO, MOOIE DURE KLEDING, SCHOENEN, MOBOEL’S, MOOIST ZIJN, MOOIE MEISJES.
    Meisjes niet en luisteren vaak naar hun ouders en daarom krijgen zij van hun ouders ALLES!!!
    Vergeet niet dat Marokkanse ouders vol liefde zijn en graag geven het aan kinderen die luisteren en hun ouders met respect behandelen.
    Bij Marokkanen: als een jong geen respect heeft voor zijn vader, is het finito met aaien!
    Marokkanse jongeren moeten leren fietsen, schalm cshoenen als het niets anders, school, diploma;s halen, normaal leven!! bijvoorbeeld: ga afwassen voor je zakgeld en koop naast leuke iets ook boeken.

    Weet u wat, zoek maar het lekker uit jong!
    lange leven de Marokkaanse vrouwen, vaders( basis van elk succes!!) en meisjes.

    In Marokko was leraar mathematiek, Italie gevoetbald, na 15 jaar in Nederland ben ik een Schoarma-hoogleraar geworden! Schoarmaboer.
    Rekenen?
    Dat ken ik niet! wat is dat?

  9. Mostafa
    01 december 2008 om 10:03 uur.

    jongeren, bedoelde ik en sorry voor nog groffe fouten.
    Soms heb ik geen geduld om na te denken, wel iets snel schrijven!!

    Doe even rustig Mostafa!
    ja, ik doe mijn best.

  10. said
    02 december 2008 om 10:35 uur.

    Wat er bij Marokkanen ontbreekt bij opvoeding is regelmaat en discipline. Thuis moet er ook open gesproken worden over taboe’s.

  11. Henk el Makhloufi
    02 december 2008 om 12:35 uur.

    Kano,
    Pooier was vroeger ook EEN VAK ,hoor

  12. Warda
    02 december 2008 om 12:49 uur.

    Waarom mag een Marokkaanse meisje niet studeren, omdat ze eindigt in de keuken zoals de heer Aziden dat beschrijft en heel mooie zin (maar slaat nergens op vind ik en dat is mijn mening).
    Dat vrouwen over de islam moet studeren en over hoe ze moet koken, is niet moeilijk.
    En de vrouw is niet die enig die over islam moet studeren maar al moslims dus ook mannen.

    Islam moet je begrijpen en vooral voelen (daarom heet ie geloof).
    In de islam staat dat man en vrouw gelijk zijn en er is geen versschil, en dat man en vrouw afhankelijk van mekaar zijn en mooi voorbeeld van is (als er geen man zal er ook geen kinderen en als er ook geen vrouwen zijn zalen er ook nog steeds geen kinderen) en vroeger in de islam moet de vrouw van ons profeet Mohammed (SWT) ook werken.

    Persoonlijk ben ik in Marokko geboren en opgegroeid en kan vlooiende Arabische lezen dus veel over islam gelezen en geloof alleen wat in koran staat en geloof in ons machtigste profeet Mohammed SWT, en in de gewoon mens geloof ik niet in, maar ik geef mens al respect.
    En nu ben ik al 6 jaar in Nederland en probeer nu ook zo ver te komen in het onderwijs studie, dus koken hoef ik niet te leren als ik het later niet kan, makkelijk iets van buiten halen als het maar halla is dan vind ik het goed.

    P.S. vrouw die niet heeft gestudeerd kan ook moeilijk haar kinderen later helpen of begrijpen als je toch wilt een opgeleid kinderen, dus als men toch later ook kinderen wil die goed zijn voor anderen en gelovig zijn (is toch belangrijk), respect kunnen tonen, en vooral een goed voorbeeld kan geven in het samen leven tussen buitenlanders en Marokkaanse van hun eigen orsnpronlijk land .
    Moet je toch gaan voor de vrouw die wel gestudeerd heeft.

    Misschien heb ik nu al genoeg gezegd maar ben met de meeste wel eens en ben zeker van overtuigd dat er ook veel Marokkaanse jongens die dat ook te goed doen maar klein groep verpest het toch voor de grote groepen, maar wij hebben hoop dat het ooit gelijk wordt.

    Vriendelijk groet.

  13. Azidan
    02 december 2008 om 12:54 uur.

    Mostafa leer eerst nederlands en kom dan praten

  14. Azidan
    03 december 2008 om 08:21 uur.

    Ja je kan vlooiend nederlands spreken oké

    Heb je teveel vlooien of zo?

  15. barbare
    03 december 2008 om 10:30 uur.

    warda ik zeg tegen jou de de groeten als je in de hel beland oke , het is vaak zo als de steling over vrouwen gaan dan lijkt het net of de steling over mannen gaan jullie draaien alles om..dus ik zeg doe jou ding blijf geloven in allah swt deze dag kan zo voorbij gaan sterker nog hij is al voorbij…

  16. Warda
    03 december 2008 om 02:04 uur.

    Voor dat je mij en moustaf les komt voor lezen leer je zelf be3da wat er van en als je het goed had gelezen of een beetje slim geweest als ik je zo mag noemen had je het geweten dat ik het niet over vlooiend NL maar Arbische.

    Praat nooit over iets als je eens niet weet waar je te over hebt.

    En mostafa dat was goed en ik weet dat er meeder die met mee eens zijn, er zaten type fouten in maar als mens slim is kan toch wel begrijpen waar de verhaal over gaat al zitten type fouten in door te snel typen.

    zo te zien moet je toch veel leren jongen en ik heb het zeker over de heer Azidan

  17. Warda
    03 december 2008 om 02:08 uur.

    Nederlands taal leren of ander taal is niet moeilijk als je voor gaat maar respect en goede persoonlijkheden kun je helaas niet leren, want dat moet je beheersen

    Groetjes

  18. Warda
    03 december 2008 om 02:28 uur.

    Azidan jij moet blij zijn als Marokko naam positief wordt genoemd in nieuwes of in de krant en ga niet kijken hoe en waar het vandaan komt, door meisje of jongen vrouwen of mannen als maar positief is dan zijn wij blij en trots

  19. warda
    03 december 2008 om 09:00 uur.

    Aslam barbare,
    Natuurlijk geloof ik in allah SWT en hij is de grote en zonder hem was ik zelf niet bestaan en allah heeft ons hier op aarde gemaakt om te bewijzen dat wij wat kunnen en hoe hard het leven ook is.
    Allah probeert ons te testen of wij goed moslims kunnen zijn door hij het steeds moeilijker en zwaarder voor ons te maken.
    En allah wil niet dat wij gaan eten en slapen en bidden, nee allah wil het zo moeilijk mogelijk maken en of wij het allemaal kunnen.
    Mens moet vroeg opstaan en hard werken en niet liegen tegen zijn baas of lopen hangen op staarten. En dat wij in hem geloven en terug met vraag en vergeven naar hem.
    Dus allah heeft het over moslims en niet alleen over mannen of vrouwen.

    Van leren en hard werken en goed naam hebben is niks mis mee als je maar weet hoe je het doet.
    Ik kan makkelijk niet naar school en bidden en alleen in keuken staan, er zal van alles op mijn hoofd komen en in scheiten geloven, maar je kunt ook gewoon naar school werken en buiten zijn en mensen helpen en toch heb tijd om te bidden en naar moskee te gaan en te koken etc.

    Het zit gewoon in mens zelf of te gelovig is of niet, het maakt niet uit waar je naar toe gaat of wat je doet alles je maar allah in je hart hebt gebeurt er niks met jou.

    Ik probeer het goed te doen in deze wereld en probeer de fouten te verkomen en blijf ik vergeven van allah swt vragen voor die dingen die ik fout heb gedaan zonder na te denken.

    En als jij denkt van nee dat laat nergens op welk ik het graag terug lezen.

    Groetjes

  20. Joop
    04 december 2008 om 12:31 uur.

    Mo,de meisjes wel.Joop Essouira

  21. Joop
    04 december 2008 om 12:39 uur.

    AZADIN.lees de koran mannen en vrouwen zijn gelijk.!
    Ben je jaloers en heb je als zovele je school niet afgemaakt.Goed zo Dames
    Nu nog in Maroc. Joop Essaouira

  22. Azidan
    04 december 2008 om 11:46 uur.

    Hey Joop,

    Ik ben helamaal niet jaloers,

    Maar je zegt dat man en vrouw gelijk zijn dat is niet waar,

    Man en vrouw zijn gelijkwaardig, niet gelijk

    De plus is toch niet gelijk aan de min, de nacht is toch gelijk aan de dag, als je een atoom bekijkt dan bestaat het uit een proton (positief) en een elektron (negatief) zet twee elektronen bij elkaar dan stoten ze zich af, zet twee protonen bij elkaar dan stoten ze zich af, zet twee magneten bij elkaar dan stoten ze zich af, maak van de dag de nacht dan zul je zien dat de mens ook gaat uitsterven zoals de dinosaurussen,

    Het is belangrijk dat de vrouw zich gedraagt als een vrouw en zich 100 percent als een vrouw gedraagt en niet als een man, zodat ze niet afgestoten wordt door haar man en vice versa mannen die vrouwelijke eigenschappen aannemen,

    Ik zelf heb gestudeerd, ik heb al hamdoulilah twee diploma’s, ik ben op dit moment zelf op m’n werk, en nog iets ik ben meer dan tevreden over m’n leven, en het zal er alleen maar beter op worden,

  23. Azidan
    04 december 2008 om 11:49 uur.

    correctie de dag is niet gelijk aan de nacht,

  24. warda
    04 december 2008 om 06:20 uur.

    Dag menner barbare,

    Je wilt me graag dus begroeten als ik in de hele ben beland, dus hier mee begrijp ik dat je denkt dat ik gelijk naar de hel ga nou zal wel kloppen.

    Ik weet niet of ik naar de hel ga of naar de hemel en dat kan nu niemand nog zeggen, maar denk je wel dat jij wel naar de hemel gaat of waar heb je te nou over eigenlijk??

    nou vertel wat voor dingen die je gedaan hebt waar je de hemel voor verdiend, hoeveel mensen heb je geholpen en hoeveel keer heb je vergeven aan allah swt gevraagd of noem iets waar je denkt van dit heb ik goed gedaan en allah swt zal me er over belonen??
    Aub praat niet over iets als je niet weet waar je te over hebt.
    En zeker niet als je iemand de alleen maar praat en niks kan bewijzen.

    Misschien hebt ik wel genoeg gezegd voor vandaag.

  25. trab
    04 december 2008 om 11:15 uur.

    Ik ben een Marokkaanse jongen en ik weet 1 ding. Als Marokkaanse jongens willen dan kunnen ze heel succesvol zijn!

    Nog succesvoller dan de dames. Hierbij doel ik dan niet op intelligentie, maar meer op sociale omgang en karakter. Dit klinkt sarcastisch, maar echt waar!

    Marokkaanse jongens kunnen zich namelijk sneller aanpassen aan wat er in hun omgeving gevraagd wordt. Bij een Marokkaans meisje gaat dat wat stroever. Op de lange termijn zul je een heel ander beeld zien, waarbij de Marokkaanse jongens de Marokkaanse meiden overtreffen. Let op mij woorden!

    Groeten

  26. Henk el Makhloufi
    05 december 2008 om 02:38 uur.

    Trab,
    Helemaal correct.

  27. warda
    06 december 2008 om 10:49 uur.

    Dag jongen.

    Jullie zijn bijna allemaal tegen meisjes die werken en studeren etc. neem ik aan?

    Stel je voor dat ik geen vader heb en geen broer en niemand van familie wil hand helpen en mijn moeder heeft 8 kinderen en ben een meisje en de oudst natuurlijk.
    (gelukkig mijn vader leeft nog en gezond en heeft ook niet veel kinderen).
    Of andersom dat mijn vader ziek is (laster) en kan niks doen en moet gezorgd worden.

    Wat gaat met de vrouw gebeuren met haar 9 kinderen en hoe moet ze voor haar man nog zorgen (de vrouw is mijn moeder bijvoorbeeld)?

    Zal ik mijn vader laten sterven en lekker trouwen en nooit vragen hoe ze leven (is dit wat jullie islam noemen)?
    Of zal ik thuis blijven en zeg ik tegen papa sorry ik mag niet werken omdat ik meisje ben en mijn mama mag ook niet werken omdat ze een vrouw is?

    Er komt zeker niemand voor de deur staan voor ons met boodschap neem ik ook niet Azidan of berber, ik noem maar wat.
    En ook al ben ik getrouwd zal mijn man nooit willen zorgen voor mij en mijn ouders en mijn broers en zussen etc.

    Ik hoop dat jullie wel hier op antwoord kunnen geven.

    Ik studeer en weekend werk ik om te zorgen voor mijn zak geld en probeer mijn vader te helpen, want ben geen kind dat ik naar hem toe zal lopen van papa mag ik geld om maandverband te kopen of dat te betalen.

    Hij heeft me nu grote gebracht en al die tijd voor mij gezorgd en nu moet ik het bij hem doen, dus hem helpen en voor hem zorgen al is hij gezond, want ik wil niet dat papa over dag hard werkt en savond gaat schoonmaken bijvoorbeeld om voor mij geld te regelen.
    In islam staat dat je ouders voor islam laten gaan maar ze bedoelden je ouders helpen op al manieren je kunt.

    Gelukkig doe ik het alleen met hard werken en eerlijkheid en meer hoef ik niet te wensen wel dat mijn ouders altijd gezond en trots op mij kunnen blijven en allah zal me altijd beschermen tegen de kwaad (omdat ik in hem geloof en in ons profeet Mohammed swt en ik doe niks verkeerd).

    Wa alslam 3alkom.

  28. Abdars
    07 december 2008 om 11:48 uur.

    Losse poten!

    Petje af voor onze Dames! Ik hoop dat ze nog slimmer worden en nog beter dan ze al zijn. Ik vind dat zo mooi om te zien a Sahbi zo`n slimme meid. Ik walg van die labiele meiden die staan te schreeuwen in de het Openbaar Vervoer verkleed als prostutuees ( Haschak). Soms zie ik bepaalde meiden leuk doch fatsoenlijk gekleed zonder al die verf op hen gezichten, het is gewoon een plaatje!

    Studie is belangrijk, de mannen die een vrouw willen die ongestudeert is zijn zwak! Klaar punt uit! Dit zijn van die onmachtige mannen die denken iets van de Irumyan hebben gemaakt, alsof wij geen intellectuele beschaving kennen.

    In contrast met de Jongens doen meiden het echt goed maar niet naast jullie schoenen gaan lopen.

    Ook niet te vergeten is dat jullie niet bang moeten zijn vor de nederlandse cultuur en trots moeten zijn op onze eigen cultuur. Laat jullie niet gek maken of onder druk zetten om onze ( jullie) principes in te leveren voor gemakkelijke omgang/ acceptatie door de Irumyan. Sta met rechte schouders en geheven hoofd voor wie jij bent en was! dit om je voorouders die hier voor hebben gestreden niet te verlochenen o.a.

  29. Abdars
    07 december 2008 om 11:50 uur.

    En ik ben een echte Traditionele Abdars die staat voor waar hij in gelooft!

  30. Joop
    07 december 2008 om 06:32 uur.

    Trab,volgens mij zal dat nog heel lang duuren? vanuit Maroc lees ik over de jongens heel andere dingen.Veel nare dingen waar ze zich hier voor schamen
    als ik met buren en vrienden en vriendinnen hierover praat.
    Maar blijven hopen.
    salam Joop Essaouira

  31. Joop
    07 december 2008 om 06:34 uur.

    Mostafa,
    Geen probleem jonge ,laat van je horen.
    Joop Essaouira

  32. warda
    08 december 2008 om 09:42 uur.

    dag Abdars,

    ben blij met je mening en vooral hoe je te beschrijft.
    Helemaal met je eens en hoop dat er meerder die dat ook vinden en willen.

    Vriendelijk groet.

  33. warda
    08 december 2008 om 09:45 uur.

    Joop u hebt een vrij meningen en u woord is goed voor iedereen dus Moustafa laat wat van je horen en neger die mensen met lag niveau zal ik zeggen.

  34. warda
    08 december 2008 om 09:47 uur.

    Dag allemaal,

    Vandaag is een speciale dag
    Voor de moslims op deze aarde
    een dag met een waarde.
    Een dag wat het mooiste mag heten.
    Het offerfeest wat nooit mag vergeten!!!
    Eid moubarek voor jullie en jullie familie.

    Vriendelijk groeten.

    warda

  35. Joop
    08 december 2008 om 11:23 uur.

    AAN ALLEN,van harte gefeliciteerd met het offerfeest maak er een moeie dag van.
    Joop Essaouira (Katholiek)