MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Arrestatie van 47 studenten in Casablanca

01 december 2008 | in Marokko | 10 Reacties

amn lwatanieDe Marokkaanse politie heeft zondag in Casablanca 47 personen opgepakt na gevechten tussen studenten van verschillende universiteiten. Alle arrestanten zijn afkomstig uit de Westelijke Sahara, een betwist gebied dat ten zuiden van Marokko ligt. Zo meldt het Algemeen Dagblad.

Veel van de studenten hadden molotovcocktails en andere wapens bij zich. Studenten uit de Westelijke Sahara, die gelieerd zijn aan rebellen van Polisario Front, demonstreren geregeld op Marokkaanse universiteiten.

Polisario Front wil onafhankelijkheid voor de Westelijke Sahara, een voormalige Spaanse kolonie die in 1975 door Marokko werd bezet. De regering in Rabat vindt dat de Westelijke Sahara als een autonoom gebied bij Marokko hoort.

Er zijn 10 reacties

  1. kano
    01 december 2008 om 06:14 uur.

    Afmaken die polisario de vrienden van algerijnen die een stukje van ons land hebben gepikt en nu de sahara willen gaan piken

  2. goed zo
    01 december 2008 om 10:03 uur.

    war is jouw land dan??

  3. Jamal
    02 december 2008 om 02:10 uur.

    Dit is een stuk die ik heb gestuurd naar maghrebia website die een verslag publiceerde over het bezoek van Verhagen aan Maroc.

    My name is Jamal I I was born in the Netherlands 28 years ago. I speak Tamazight an Arrif. I see myself as an Dutch world citicen who is also an Metalsa tribesman. This identity defined my norms and values in which I behave. The Dutch government representative Vergagen who is lead by old Dutch politics is not real time informed about the cultural awareness of Dutch Moroccans. Morocco did impose this on us in the past, this behaviour has changed and is becoming more and more democratic. Loyality is in the hart never on a piece of paper! Dutch comminist and pro-nazi parties who had much seats in Dutch parlemant prove this. I am for The Maghreb Unity, for Amazigh emancipation, for integration in Europe of Maghrebbians. Against military build up in the Maghreb, against Western imperialst thinking ” whites man burdon”. Unity in divercity in the Maghreb Union ( not Arab but Maghreb)

  4. Mostafa
    03 december 2008 om 07:52 uur.

    Jamal,
    Wij zijn niet in Amerika, schrijf gewoon Nederlands.
    Als je toch voor een moderne taal kiets, schrijf daan Chinees, Engels is verleden tijd en het is nu de taal van de boeren.

  5. Henk el Makhloufi
    03 december 2008 om 12:09 uur.

    Wie in vredesnaam is Vergagen?
    En wat is bedoeld met de comminist and Nazi parties?
    Bedoel je soms de SP de vroegere communisten in samenvoeging met de Anti Revolutionaire Partij( ARP) en dan tesamen met de PVV.
    Net goed voor 34 zetels tesamen.
    Dat alleen maar zal afbrokkelen omdat iedereen ze spuugzat begint te worden net als ZIJ van TON ( Trots Op Niets)
    Inderdaad gebakken lucht,dat is thans weer gebleken met het aantrekken van de oud politiechef,
    Deze man heeft geen enkel poltieke ervaring, is totaal onbekend in het Haagse circuit en zal wel binnenkort ook weer op de keien vliegen zoals zovele van deze mislukte clonen van Pim Fortuin.
    Zo Mostafa nu vertaal jij het door mij geschreven even in het Berbers of Arabisch!!!!!

  6. Jamal
    03 december 2008 om 06:10 uur.

    Ja Mostafa,

    Je hebt gelijk maar dit komt doordat de website van Maghrebbia in et Engels is en daar veel wordt gediscuseerd in deze taal.

    Chokran

  7. Oualid
    03 december 2008 om 08:20 uur.

    Wat is dit voor een tekst, De Westelijke Sahara is van Marokko, dus Marokko heeft het NIET bezet!!

  8. Henk el Makhloufi
    06 december 2008 om 02:36 uur.

    Elk jaar op 6 november geeft Marokko een prachtige postzegel uit die de dag herdenkt van de Mars op de sahara,de groene mars!
    Prachtig verzamel object!!!

  9. ferry
    07 december 2008 om 12:14 uur.

    De Westelijke Sahara is niet helemaal door Marokko bezet, het oostelijke deel is bevrijd. De annexatie wordt door Nederland niet erkend. Geen enkele nederlandse politieke partij wil het erkennen.

  10. maroc
    10 december 2008 om 05:41 uur.

    Ik heb nooit van een grens gehoord tussen noord Marokko en zuid Marokko!! en Polisario is gewoon een soort plaatselijke mafia met samenwerking van de Algerijnen die de boel proberen te besodemieteren!! blijf af van de Marokkaanse gronden !! en vergeet niet dat een Marokkaan als ik dit niet pik !! en er zullen heel veel van mijn soort bestaan die als de bliksem toe slaan en bereid zijn de vijand van ons grond af te vegen!!