MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Uitzending Peter R. de Vries leidt tot veel tips

02 december 2008 | in Maatschappij | 21 Reacties

Marokkanen VenrayDe uitzending op zondagavond van Peter R.de Vries waarin aandacht werd besteed aan de vermissing van Karim Fourkour en Fouad Bendella uit Venray heeft meer dan honderd tips en reacties opgeleverd. De tips kwamen zowel bij de politie als bij de redactie van Peter R. de Vries binnen. Dit zegt de politie Limburg-Noord volgens Blik op Nieuws.

De uitzending zondagavond was geheel gewijd aan de vermissingszaak van de twee Venraynaren. Zij zijn spoorloos sinds de nacht van 10 op 11 mei 2006. Vermoedelijk zijn zij betrapt terwijl zij in een hennepkwekerij hennep aan het stelen waren. Gezien de hoeveelheid bloed die de politie in de henneploods heeft aangetroffen gaat de politie ervan uit dat de jongens niet meer in leven zijn.

De redactie van Peter R. de Vries heeft de politie Limburg-Noord en het Openbaar Ministerie benaderd en gevraagd om medewerking te verlenen aan deze uitzending. Na een zorgvuldige afweging is er voor gekozen om voor zover mogelijk en wenselijk was binnen het onderzoek medewerking te verlenen aan het programma. Zo schrijft de nieuwssite.

Er zijn 21 reacties

  1. Palestina
    02 december 2008 om 05:22 uur.

    Hoop dat er veel bruikbare tips zijn.

    Constructie beelden/ reportage zijn goed gemaakt.

    Onze dank aan Peter R. de Vries en zijn Team

  2. yassin
    02 december 2008 om 08:17 uur.

    respect voor peter r de vries, als het iemand in mij familie was had ik die bolle en zijn zoon en zijn homo vriendje allang zelf afgeschoten, er is maar 1 dood, dus waar moet je voor bang zijn

  3. goed zo
    02 december 2008 om 08:38 uur.

    …zij betrapt terwijl zij in een hennepkwekerij hennep aan het stelen waren.??!!!!
    moet ik dus aan deze lui nog aandacht schenken??!!
    ik dacht het niet
    opgeruimd staat netjes en nu de volgende weer!!
    hopen wij zo van die rotte appels af te komen
    zodat er eindelijk wilders zijn smoel dicht doet

  4. Marokaan
    03 december 2008 om 01:10 uur.

    Nou GOED ZO of hoe je jezelf wilt noemen!
    jij zegt het zelf hennep dus met andere woorden ze zijn waren niet jouw huis aan het stelen en iets wat zo en zo verboden is! en wilders kan wel zijn smoel dicht doen maar hij heeft iets anders wat nooit dicht kan! en wat jij zegt over opgeruimd staat netjes, daar kan ik je wel zeggen dat ik hoop dat jij opgeruimt wordt en hoop ook iemand van jouw famillie de volgende wordt en dan zijn we van jouw soort ook af!

  5. aziz
    03 december 2008 om 02:00 uur.

    ALs ik kweek en zo een snotaap wil van mij stelen?? Ik ga Abu graib met ze doen… en jullie weten nog wat voor taferelen zich daar afspeelden! Ik ga ze niet vermoorden.

  6. Warda
    03 december 2008 om 02:23 uur.

    Goed zo of hoe je zelf mag noemen geef ik je gelijk met rot appels maar van jou soort dan he,
    ik ben ben 100% met mohammed eens en hoop dat een van de beste mensen van je leven de volgend wordt opgeruimt en dan pas kun je het voelen rot wijf

  7. Alexander Toth
    03 december 2008 om 05:58 uur.

    @ Goed zo,

    Er is niemand die goedpraat wat zij deden, maar zoals Peter R. de Vries aan het begin van zijn uitzending ook uitlegde, er is ook nog zoiets als het proportionaliteitsbeginsel.

    Als je een brood steelt en je wordt door de bakker doodgeschoten. Of je steelt een handtas en je wordt vervolgens door de eigenaresse met haar auto overreden. Of je gooit een raam in en de bewoner snijdt je hoofd eraf met één van de scherven. Dan hoef je geen lange rechtenstudie hebben gedaan of een graad hebben in de ethische wetenschappen om in te kunnen zien dat alhoewel er in geen van alle gevallen er sprake is van totale onschuld aan de kant van het latere slachtoffer, de daad en de reactie erop totaal niet tot elkaar in verhouding staan.

    In dit geval is het helemaal vreemd om er zo’n houding op na te houden, want hier zijn voor zover ik kan inschatten op basis van wat ik ervan gezien heb een stel blunderende kruimeldieven op beestachtige wijze afgemaakt door echte geharde criminelen. Het is altijd erg dom van zulke zware jongens te stelen, die geven namelijk geen waarschuwingen, alleen demonstraties.

    Ik zal maar beschouwen dat de neiging om dan vervolgens deze zware criminelen het hand boven de hoofd te houden voortkomt uit denkluiheid.

    En het gaat hier niet om wraak, maar om de waarheid boven tafel te krijgen, omdat hun familie het recht heeft om te weten wat er met hen is gebeurd.

  8. dre
    03 december 2008 om 06:21 uur.

    jouw soort?
    tongjonge jochie toch niet discrimineren hoor,mag niet.
    jeweettoch.

  9. goed zo
    03 december 2008 om 07:37 uur.

    ik poef een beetje frustratie bij jou?
    voel je je aangesproken soms?
    meneer de marokkaan ik zal niet zo gauw vermoord worden en mijn familie ook niet, bovendien als mijn dag komt dan laat ik het aan ALLAH over.
    als die gasten niet hadden ingebroken waren ze nog in leven gebelven.
    dat het hennep is .! lekker belangrijk! dat laat ik aan de politie over. diefstal is diefstal.
    maar dat soort jongens ken ik wel!! het zijn gasten die heel snel rijk willen worden zonder dat ze hun mouwen opstrijken en zonder dat ze hun best doen op school.
    de straf die ze nu van ALLAH hebben gekregen dat ze vermoordt worden door nog ergere criminele! jammer voor ze maar dit is een les voor andere gasten die het zelfde nog willen gaan doen en misschien ook voor jou

    dus ik adviseer je trots te zijn op je zelf en de marokkaanse gemeensschap die het wel goed doet hier in dit land en niet deze criminelen verdedigen ongeacht of ze nog leven of niet.
    onze profeet (vzmh) zei: alkatiloe oalmaktoloe vie nar.
    de rest laat je aan ALLAH over

  10. ravinder
    03 december 2008 om 10:25 uur.

    nu de handtas-overrijdingszaak word genoemd, er valt natuurlijk wel te beargumenteren dat in the heat of the moment er iets vreselijk mis kan gaan. de vrouw handelde in seconden om achteruit de snelle scooter klem te rijden. haar doel was niet om de man dood te rijden. en wie weet hoe ik met een kandelaar of zo defensief reageer bij een inbreker.

    moest even een reactie plaatsen toen je over de tasjeszaak begon…

  11. Joop
    04 december 2008 om 12:27 uur.

    In IRAN en Saoedi-Jemen bij stelen handje eraf,dat was nu ook genoeg geweest.Joop Essaouira

  12. Alexander Toth
    04 december 2008 om 07:45 uur.

    Ja Ravinder, maar het cruciale punt in jouw betoog, het verweer van tijdelijk verminderde toerekeningsvatbaarheid door impulsiviteit, paniek etc. is hier niet van toepassing.

    De lengte van het tijdsinterval tussen waarneming en handeling staat dit excuus niet toe. En in dit geval de handelingen tussen het afgaan van het alarm, van bed afkomen en je kleren aantrekken, in de auto stappen en rijden naar het wiethok, het meenemen van een wapen duidt er niet bepaald op dat het uit de hand is gelopen in wat je zegt “de heat of the moment.”

    Van paniek is er überhaupt geen sprake geweest, ten eerste deze mensen kennen het woord niet. En ik bedoel ècht niet. Ten tweede is er onmiddellijk begonnen met het opruimen van de sporen en moet dat gezien de grondigheid en de tijd, de manier waarop dat georganiseerd is een overlegde, goed georganiseerde en gladjes verlopen organisatie zijn geweest.

    Bloed opruimen heeft overigens weinig zin, zelfs met agressieve schoonmaakmiddelen. De detectie-methoden tegenwoordig zijn zo gevoelig. En aangezien je de miniemste DNA sporen in het laboratorium kunstmatig kunt kopiëren en vermeerderen, kun je dat eenvoudig beter vergeten en je concentreren op het wegmaken van de lijken zelf. Zonder lijk immers, is een moord uiteraard aardig moeilijker aantoonbaar. Dat was waarschijnlijk ook de redenering van deze daders. Het is geen uniek idee, maar om het ook daadwerkelijk van begin tot eind succesvol uit te voeren moet je van goede, of laten we zeggen slechte huize komen.

    In ieder geval zal je het ook wel met me eens zijn, is er dan geen sprake meer van “heats of moments.” Dat verweer zou immers ook komen te vervallen als de vrouw uit jouw handtas zaak de jongen in haar kofferbak had gesmeten, weggereden en hem vervolgens weggemaakt.

  13. Alexander Toth
    04 december 2008 om 07:52 uur.

    “…de manier waarop dat georganiseerd is een overlegde, goed geplande en gladjes verlopen operatie zijn geweest.”

    (Anders wordt het wel belachelijk veel georganiseer in één zin)

  14. aziz
    04 december 2008 om 08:39 uur.

    bazt bazt

  15. hassanhasson
    04 december 2008 om 03:56 uur.

    Als ik jou denkmogenheid mag toepassen op het geval van Mombay:

    in the heat of the moment kan er iets vreselijk mis gaan..dus in feit toon je wel begrip voor het situatie waarin de geweldenaar je hindoes brothers heeft neegemaaid. ….
    een verachtelijke gedachtegang..

    ik wou even reageren

  16. JAMAL
    05 december 2008 om 12:06 uur.

    ALS IEMAND AAN MIJN HENNEP KWAM HAD IK HET ZELFDE GEDAAN
    OF HET NOU EEN MAROKKAAN IS OF NIET

  17. Voorbij
    05 december 2008 om 09:36 uur.

    waar kan ik die uitzending terug kijken?

  18. Henk el Makhloufi
    06 december 2008 om 11:53 uur.

    Misschien hoor je helemaal geen hennep te kweken!!!
    Wel eens stil gestaan hoeveel jonge mensen jaarlijks naar de klote gaan door die teringzooi,niet alleen het gebruik maar ook door de handel van die klotezooi.
    Jaarlijks worden tientallen gezinnen in het verdriet gestort door wat hun kinderen,broer,zus of neef overkomt.
    En kom nu niet stom lullen van dat doen ze zelf,want dan ben je aardig ver van de waarheid verwijderd.
    Genoeg jongeren naar de klote zien gaan door die teringzooi,fantastische knullen met een toekomst voor zich,door “vrienden”verleid en gewoon naar de klote.

  19. Magrebia
    11 december 2008 om 10:10 uur.

    GOED ZO…..dat die twee jongens zijn overleden is, omdat hun dat was aangebroken…Ook al zouden ze thuis zitten dan nog zouden ze op die tijd dood gaan, omdat het zo geschreven staat…..Allah ierhamoem…Jij hebt niet het recht om te zeggen dat het hun verdiende loon is…Dat laten we aan Allah (swt) over vind je niet??? Dus niet zo stoer lopen roepen hier dat het hun verdiende loon is…Daar kan jij niet over oordelen….En dan ook nog roepen dat ze dan anders nog in leven waren????? Nou als je dag is aangebroken zal je niet langer leven, dan zul je hoe dan ook op die dag dood gaan….!!!!

  20. mocro chick
    18 december 2008 om 11:49 uur.

    ik vind het schandalig hoe er hier door enkele over de dood van deze jongens wordt gesproken!! ik heb zelf ook kids en hoop toch echt dat als ze eens een fout maken hoe erg ook dat ze dan ook de kans zouden krijgen om berouw te tonen! want iedereen maakt immers fouten de een groter als de ander maar toch. Ook vind ik dat de familie het recht heeft te weten waar hun geliefden zich op dt moment bevinden , om hun alsnog waardig te kunnen begraven!!
    dit is het ergste wat er met je kind kan gebeuren!!!

  21. ain zora
    20 januari 2009 om 12:19 uur.

    wat zijn dat voor pratjes vraag je moeder hoe erg dat is om een zoon teverliezen ….kleine kut kindjes