MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Crisis vastgoed gaat voorbij aan Marokko

13 december 2008 | in Economie | 9 Reacties

MarokkoOndanks de huidige financiële malaise blijkt de Marokkaanse vastgoedmarkt een solide basis voor investeerders en kopers van een tweede woning. Met name luxe woningen aan de Marokkaanse kustplaatsen zijn in trek.

Waardestijgingen waar Europese investeerders slechts van kunnen dromen worden hier gerealiseerd. Sinds de lancering van het “Plan Visie 2010” door de Marokkaanse regering in 2001 waarin het aantrekken van toeristen en buitenlandse investeerders als nationale topprioriteit werden aangemerkt is de Marokkaanse economie in een stroomversnelling geraakt.

Dennis van Lit, eigenaar Coastal properties Morocco, www.coastalproperties.nl: ” uit een rapport van de Oxford Business Group blijkt dat buitenlandse investeringen in vastgoed in Marokko zijn verdrievoudigd t.o.v. voorgaande jaren en het aantal toeristen ook in 2008 is blijven groeien. De economische groei van Marokko lag de laatste jaren rond de 5% en de verwachting is dat dit in 2008 uitkomt op 6%. Ook de vooruitzichten voor de komende jaren zijn gunstig.”

De waardestijgingen van het vastgoed liggen gemiddeld, afhankelijk van de locatie op ongeveer 15% tot 20% per jaar met uitschieters naar boven. De m2 prijzen liggen ca. 25% tot 50% lager dan elders in Europa. Prima alternatief dus voor aandelen of obligaties, schrijft EZPress.eu.

Er zijn 9 reacties

  1. mo
    13 december 2008 om 10:27 uur.

    tja! de groei van de economie beperkt zicht tot de hohe peieten en het konekrijke familie, tot op heden merk ik niest van een verchiel.
    80% van de bevolking leeft nog steeds onder armoeden grens
    dus laten ze mar iemand anders wijs maken
    noem, een klein voorbeeld:
    recent nog is er 500 000 dirham!!! (geen frank) geinvesteerd in een Amazigh tv kanaal, terwijl er hondereden amazighen nog steeds zonder een dak boveneen hooft leven sinds de aarbeveing terwijl er daar in de bergen beloofd was toen voor hun huisjes te bouwen.
    ik hou van marokko als land asl mijn vader land maar eerlijk gezegd hou ik niet van die mensne die de boel daar reageren

  2. mo
    13 december 2008 om 10:40 uur.

    tja! de groei van de economie beperkt zicht tot de hogere pieten en het koninkrijk familie, tot op heden merk ik niest van een verschil.
    80% van de bevolking leeft nog steeds onder armoedegrens
    dus laten ze maar iemand anders wijs maken.
    noem, een klein voorbeeld:
    recent nog is er 500 000 dirham!!! (geen frank) geïnvesteerd in een Amazigh tv kanaal, terwijl er honderden amazighen nog steeds zonder een dak boven hun hoofd leven, sinds de aardbeving terwijl er daar in de bergen beloofd was toen voor hun huisjes te laten bouwen.
    Ik ken gezinnen met 5 a 8 kinderen die in ernstige omstandigheden leven. Hun huisje was gebroken door de aardbeving sinds 2003 en ze leven nog steeds in zelf gemaakte krotten met alle gezondheid risico’s van dien. Als je alle amazighen vraag of zij blij zijn met die tv kanaal antwoord iedereen: liever investeren in infrastructuur en woningen.
    ik hou van Marokko als land en als mijn vader land, maar eerlijk gezegd hou ik niet van die mensen die de boel daar reageren

  3. mo
    13 december 2008 om 10:42 uur.

    sorry
    Regeren

  4. zakarya
    14 december 2008 om 02:53 uur.

    Door de eeuwen heen Marokkanen (90% zijn emazighen) waren beducht strijders geen enkel land kon Marokko Lang beheersen.Maar door islam alhamdoulillah zijn er veel gearabiseerd Direct of inderct islam heeft ons allemaal verbroederd De romeinnen en precies de Kerk zijn de eersten die de naam Berbers hebben gebruikt de eerste naam was Mauritanen ,Berbers omdat ze niet van overgeven in een oorlog wisten alleen maar door vechten waardoor Roma moe van werd , Emazighen hebben ook de cristendom geweigerd en later hebben ze de klap van merci aan Roma uitgedeeld .de amazighkoning Atila heeft Roma klein gekregen door de leger va de keizer te verslaan en zellfs de vrouw van de keizer als buit mee te nemen en heel Roma in brand had gestoken als wraak voor wat ze allemaal in noord afrika hadden aangericht.Dat was de einde van Roma en de pause had toen de naam Berbers uigevonden om de ravage van Roma uit te huilen Zoals nu Moslims terroristen worden genoemd De kerk had dat word (Barbaren of (terroristen nu)nooit gebruikt om de 490 million indianen zoals ze hun noemen die op orders van Isabelle van spanje en de pause van Roma werden uigeroeid .ze hebben zelfs pest onder hun verspreid( Met pest besmet dekens vanuit spanie mee genomen en daar uigedeeld en een heel beschavenis van Incas Mayas uit de aardebol laten verdwijnen ….dat wordt vredige cistendom genoemd plus 39 Martokkanse dorpen in Wat nu canarias wordt genoemd werden allemaal van kleine tot oude de keel afgesnden en zo was het ook het einde van de Andalousiers of Moriscos zoals hun noemden allemaal koel bloedig uitgeroeid ????)omdat doden met zwaarden hun later wat vrmoeiend werd. Later werd de tour van de negersgekomen en nu weer moslims. Berbers word zal voor de tweede keer door Arabieren worden gebruikt en omdat die keihaard Marokkanse strijders niet te verslaan waren( het heeft Arabieren +- 200 jaar gekost om Marokko onder de islam te krijgen de islam werd eindelijk geaccepteerd als een logische religie Maar de amazigh koning Kousaila die ook moslim werd heeft geweigerd om onder Oukba bni nafii als onderdanige te fungereren .Oukba weigerd kousaila die hem bitter tijden had bezord als koning van Marokko(heel noordafrika tot nubia in egypte) te erkennen toen barste de oorlog weer . de laatste slagveld werd in (Algerije) op een plek wat Aard zeb heet uigevochten daar werd de leger van Oukba uitgeroeid en Oukba zelf werd onthoofd als wraak voor wat hij allemaal in Marokko had aangericht toen werd de naam Barbaren opnieuw uitgeroepen en wraak werd gekongigd.150 jaar heeft Marokko onder de khilafat gestaan en hij werd als de eerste onafhankelijk koninkrijk verklaard van de arabieren door Idris de eerste.

  5. Soussie
    14 december 2008 om 12:52 uur.

    Mohammed, je hebt gelijk wij in agadir hebben moeten sweten en vechten voor een eigen radiostation en dan nog mag je niet 100% berbers praten!!
    Swassa zijn al heellang bezig om zender te lanceren maar het wordt geboycot door de marokaanse overheid?? Nog grappiger ze horen liever Spaans en Frans dan de echte Taal van Marokko, ondanks onze broeders Imazighen die in het noorden en zuiden ( N Rief en Z Souss) gevochten hebben tegen de bezetters,hebben wij weinig te vertellen. Voorbeeld het berbernieuws wordt in drie verschillen bereber talen gepresenteerd???? Ik bergijp de helft !!
    Dit zijn kleine voorbeelden maar zo kun je er wel duizend noemen maar dat zal ik maar niet doen, straks worden we nog opgesloten?

    ***
    Typ SIDI IFNI op youtube dan zie hoe ze met swassa omgaan in het zuiden

    ****
    Niemand staakt in eurpa waarom???

    *****

    Tijd voor revolutie!!!!!

  6. Le Parisien
    14 december 2008 om 02:38 uur.

    @Mo,

    Doe mij een lol en ga alsjeblieft een typcursus of een cursus dictee volgen want het leest niet echt fijn jouw stuk!!!

    1) Weetje waarom jij niks van de waardestijging merkt? Misschien omdat jij zelf niet in vastgoed hebt belegd in Marokko. Geloof me anders had je er wel iets van gemerkt.

    2) Welke bron heb je om aan te kunnen tonen dt 80% van de bevolking onder de armoedegrens leeft. Omschrijf mij het begrip armoede. Kijken we naar mensen die iedere dag met minder dan €1 leven of minder dan 2, 3 of 4….???

    3)Eerst vroegen de Berbers om een Amazigh zender en nu krijgen ze deze ook. Trouwens ik denk dat je bedoelt dat de Marokkaanse regering 50 miljoen Dirham vrij heeft gemaakt voor dit kanaal (ongeveer 5 miljoen €) in plaats van 500.000 dirham (is ongeveer 50.000 euro). Denk je echt dat je met 50 miljoen dirham alle inwoners van de getroffen regio kunt voorzien van onderdak?

  7. ckjskd
    15 december 2008 om 02:20 uur.

    Alhamdoulilah gaat goede kant op met marokko. Er is nog een lange weg te gaan, maar het gaat in ieder geval goede kant op.

  8. mhamed
    16 december 2008 om 10:50 uur.

    MOHAMMED, je hebt 100 % gelijk, er is geen een arabier die je dat kan geven behalve een echte amazigh.

  9. hassan
    16 december 2008 om 11:59 uur.

    Nou geloof me, die correctie ter zake de huizenmarkt zal er heel vlug komen. Kijk maar eens hoe ernstig Spanje is getroffen. De meeste mensen in marokko leven op de pof. Zelfs een televisie of een telefoon wordt door middel van een krediet aangeschaft. Bijkomen feit is dat de economische waarde van de huizenmarkt, met name voor wat betreft de luxe woonsegmenten, kunstmatig hoog wordt gehouden. Dit mede dankzij de geldwolven in Marokko en niet te vergeten de Hasjboeren uit binnen en buiten marokko. Het is een kwestie van tijd voordat er een correctie zal plaatsvinden en daardoor de huizenmarkt een vrij val zal maken.