MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokkaanse vrouwen doen aan Kerstmis

15 december 2008 | in Marokko | 52 Reacties

Niet alleen autochtone Nederlanders doen aan Kerstmis. Een groep Marokkaanse vrouwen uit Amsterdam-Oost organiseert vandaag, maandag, ook een kerstfeest. In de laatste editie van de wijkkrant Dwars door de Buurt nodigt de Organisatie Marokkaanse Vrouwen Amsterdam (OMVA) buurtgenoten uit daar bij te zijn.

,,Op deze dag in de donkere decembermaand willen wij samen met de buurtbewoners bij elkaar komen”, schrijven de vrouwen volgens dagblad Het Parool. Tijdens het feest wordt een kerstverhaal voorgelezen. Dat gebeurt zowel in het Arabisch als het Nederlands. Verder zijn er onder meer hapjes en drankjes.

De Marokkaanse vrouwen willen met de bijeenkomst stilstaan bij feesten uit andere culturen. Ook willen zij dat mensen met verschillende achtergronden elkaar ontmoeten. Zo meldt het blad.

Er zijn 52 reacties

  1. abdoellah
    15 december 2008 om 04:19 uur.

    ik raad mensen beter aan om niet mee tedoen aan zulke feesten !! omdat het niet behoort tot de islamitische geloof mischien lijkt het wel onschuldig maar dat is het niet

  2. peter = de naam
    15 december 2008 om 12:55 uur.

    Zalig kerstfeest, dames. Leuk initiatief

  3. peter = de naam
    15 december 2008 om 02:13 uur.

    @abdoellah. Waarom is het volgens jou niet onschuldig? Omdat het niet islamitisch zou zijn? Leg eens uit please.

  4. Henk el Makhloufi
    15 december 2008 om 02:40 uur.

    Als we nu eens beginnen om het kerstfeest te zien in het licht waarvoor het was en is.
    Het feest van het licht,van de komst van de nieuwe zomer met zijn groei op de akkers en de vruchtbaarheid bij de dieren.
    Het kerstfeest heeft geen ene malle moer met de geboorte van de profeet Jezus te maken,dat is door de mensen zo in elkaar gezet.
    Het branden van bomen in het huis symboliseert het licht dat opnieuw gaat komen na de kortste dag.
    Op de kortste dag brandde de Germanen grote stapels hout op de heide om de dag te verlengen
    Een nieuw jaar een nieuw seizoen en meer niet.
    Gewoon een heidens feest uit de tijd van de heidenen/Germanen.

  5. mourad
    15 december 2008 om 03:33 uur.

    kijk dat nederlanders geintereseerd zijn in onze onze cultuur omdat wij vreemden hier zijn wij kennen al hun feesten al omdat we hier tussen hun wonen wij weten hoe het eraan toe gaan enso op scholen of werk of tv je ziet het wel of hebt het weleens meegemaakt als moslim maar nederlanders zijn er pas mee begonnen om onze feesten mee te maken zodat ze ook ons cultuur en geloof leren kennen wat ze eerst niet deden ze zagen ons feesten als rare verschijnsel laten.

    dus laten we niet overdrijven ik vind het gewoon propaganda.
    kerstverhaaltje hun lezen toch ook niet een sura uit koran.
    dus

    VOOR MIJ BROEDERS EN ZUSTERS LET NIET OP HUN SOMMIGE MENSEN ZIJN AL VER VERDWAALD !

  6. peter = de naam
    15 december 2008 om 07:45 uur.

    Kerstfeest is tot een christelijk feest gemaakt en dat is een mooie tijd en feest in Nederland. Alleen figuren die het kerstfeest gaan benoemen en vieren als een heidens feest zijn ietwat zielig. Waarschijnlijk gefrustreerd vanuit hun jeugd.

    Kunnen/willen niet genieten van kerst. Gaan dan maar kerst benoemen als heidens feest. Het heidense aspect ligt al vele honderden jaren achter ons.

    En of je nu wel of niet in de boodschap van kerst gelooft, maakt niet uit. Maar schop er dan niet tegenaan. En verkondig geen onzin betrefende heidense oorsprong van kerst. Want de uitleg over bomen in huis branden is totale onzin. Dat mocht toen al niet vanwege brandvoorschriften. Lees de oude geschriften er maar op na. Haha

  7. hassanhasson
    15 december 2008 om 08:10 uur.

    Vergeet niet kalkoenen, struisvogels of konijnen de kop in te slaan of nog beter op de keel gaan staan,zodat ze op een vreselijk beschaafde en vredige wijze aan hun einde kunnen komen.
    toch is het zo, het is en blijft een belachelijk actie! nada, nul, zero.. inpakken en wegwezen stelletjes nietsnutten.
    die koljo’s kunnen en willen niet eens verdragen, dat wij halal vlees bij AH zouden kunnen kopen. wij worden letterlijk in alles beknot en dat voortvloeiend uit puur historische religieuze haat.

  8. MOSLIM
    16 december 2008 om 09:07 uur.

    Dames,

    Vergeet niet kalkoenhaasjes met pepersaus, aanbieding bij Albert Heijn.

    dighyar echt

  9. peter = de naam
    16 december 2008 om 10:03 uur.

    Jaloers hassanhasson dat je geen uitnodiging hebt gekregen?

  10. hassanhasson
    16 december 2008 om 02:33 uur.

    Maakt u geen zorgen om mij, ik vier geen heidens feest.
    maar ik ben niet beroerd om je te felliciteren,
    Zaligkerst feest

  11. hassanhasson
    16 december 2008 om 02:51 uur.

    En of je nu wel of niet in de boodschap van kerst gelooft, maakt niet uit. Maar schop er dan niet tegenaan

    Incasseringsvermogen is erg laag, mijn Gristelijke vriend!
    Ik onderschrijf het verhaal van mij Brother Henk, het christelijke geloof- let wel op niet helemaal- is een knullige knutsel werk van verschillende pastors/ appostels.
    probeer nou eens voor één keer het verhaal van Henk te weerleggen! ipv in een biologische verdedigingsmechanisme te verkeren.
    leg ons uit wat/waarom is het en waar dient het voor? behalve het vernietigen van bomen en dieren want we weten het inmiddels wel.

  12. ilie
    16 december 2008 om 07:08 uur.

    zijn jullie moslims of christenen?

  13. peter = de naam
    16 december 2008 om 10:58 uur.

    @Hassanhasson. Het is jouw mening dat christelijk geloof grotendeels een knullig knutselwerk is. Dat mag jij vinden.

    Ik vind het islamitisch geloof voor een gedeelte achterhaald en soms blijven steken in achterhaalde tradities en uitingen.

    Hassanhasson. Je moet zelf maar eens wat lezen over christelijk geloof en de viering en betekenis van kerstmis bv. En dan je oordeel vormen of evt bijstellen. Of juist niet. Lees ik op mijn beurt wel s wat over islamitisch geloof en wie weet “discuzeuren” we dan es verder.

    Zolang je maar als uitgangspunt neemt dat geen een geloof de absolute waarheid heeft. Want zodra het ene geloof dat beweert, sluit het een ander geloof al bij voorbaat uit. Ipv dialoog is er dan alleen maar een monoloog.

    Ik vind wel dat de islam een ontwikkeling moet doormaken. Een verlichting en aanpassing aan deze tijd. Zonder haar wortels te verliezen. Nu zie ik nog in te veel landen een islam waarbij de staat de bevolking onderdrukt, dom en arm houd. In naam van Allah. En dan ook onverdraagzaam is naar andersgelovigen en denkenden toe.

    Als de islam niet zo’n ontwikkeling doormaakt, zal ze op termijn het onderspit delven.

  14. peter = de naam
    16 december 2008 om 11:00 uur.

    @hHassanhasson. Geniet ook van het kerstfeest op jouw manier Dus bij deze ook zalig kerstfeest toegewenst

  15. ravinder
    16 december 2008 om 11:58 uur.

    tja Hassanhasson, je vraagt er wel om. de geboorte en daarmee het leven van christus heeft zich tot een feestdag ontwikkeld. zijn gedachtengoed is dat ook wel waard. dat er vervolgens misbruik is gemaakt van zijn doctrines is niet best. jij wil een vergelijking, prima? dat er door gelovingen van zowel de islam als christendom wreedheden hebben plaatsgevonden, en met name binnen de islam naar de doctrine (daar hebben we het over) nog plaats vinden, is helaas een gegeven. die doctrines binnen de islam word in grote mate bepaald door de profeet, optekeningen over het boek over zijn leven en de koran. het boek over zijn leven is bepaald niet fraai. hij heeft zelf heel wat mensen vermoord, discriminatieve wetten opgesteld en zich een pedofiel betoond. (bekende erkende info binnen de gemeenschap die van een als ideaal beschouwd leven komt, dus een edit zou bijzonder hypocriet zijn!) bepaald geen handelingen die je van een profeet gekozen door god zou verwachten… zou dergelijk gedachtengoed niet juist op andere wijze zich horen te verspreiden? sorry, maar waar het op neerkomt: waar haal jij je superioriteitsgevoel vandaan? leg me dat even uit? zelf denk ik dat dat vooral komt doordat binnen de islamitische cultuur zogenaamde negatieve kenmerken van ‘anderen’ worden benadrukt. geen wonder dat er maar weinig beweging zit in het verenigen van de islam met de moderne ethische theorieen. de uitgebreidde recente informatie rond de uvrm liet dat zo nu en dan weer op schrijnende wijze zien…

  16. ravinder
    17 december 2008 om 12:00 uur.

    oops, bekijk de reactie terug en en is misplaatst om het eerder geschrevene te richten op hassanhossan… excuses. het moge duidelijk zijn aan welke namen het stuk wel was gericht.

  17. rosa
    17 december 2008 om 10:49 uur.

    Jongens wat zijn jullie dom. Vrouwen zijn duidelijk slimmer, wij vieren gewoon elk feest dat langs komt. Leuk toch, lekkere hapjes, gezellig samen, mooie kleren. Mijn buurvrouw bakt suikerfeestkoekjes voor mij, ik bak kerstkransjes en oliebollen voor haar. Hoe meer feest hoe liever. Niet zo zeuren.

  18. maroc
    17 december 2008 om 03:54 uur.

    Ik kom je al weer tegen, peter=naam!! en deze keer wil ik je zeker de oren schoonmaken over de bewering dat de islam achterhaald is, Ik denk eerder dat jouw kerstbumke achterhaald is wat helemaal niets met de geboorte van de here jesus te maken heeft, maar daar kun je zelf blijkbaar niets aandoen als je groot wordt gebracht met leugens over een hert, kerstbumke en kerstmanneke die geen van allen bestaan. De islam is geen twijfelachtig geloof en moskeen worden zeker niet gesloopt, wat wel het geval is bij de kerken. Ik moet je ook zeggen dat de moslims ook in jesus geloven en dat de heer ooit zal terugkeren om het u en andere ongelovigen duidelijk te maken.

  19. hassanhasson
    17 december 2008 om 04:58 uur.

    hier heb je een informatiebron over je feest http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstmis, want de bijbel behelst nauwlijks informatie.

    Ik wist niet dat Hindoes ook vermakkelijk kunnen zijn, terwijl hun geloven een geweldig pedofielen werk waarin meisjes op hun 5e jaar weduwe kunnen worden.

  20. hassanhasson
    17 december 2008 om 07:12 uur.

    @Hassanhasson. Het is jouw mening dat christelijk geloof grotendeels een knullig knutselwerk is. Dat mag jij vinden

    ik kan met tastbare bewijzen komen en uitleggen!! wat jij immers niet kunt. ik kan je leren wat voor geloof jij aanhangt (ik heb hier over rechts Fundamentalistische stroming -waar jij waarschijnlijk onder valt! anders kan ik je ziekelijke haat niet verklaren- en niet over goed gelovige christenen en wat zij voor onze wereld hebben betekent en nu nog een waardevol betekenis hebben in alles wat met vernietiging en uitroeien van anders zijn.

    *Ik vind het islamitisch geloof voor een gedeelte achterhaald en soms blijven steken in achterhaalde tradities en uitingen.

    Dat mag je denken! maar kom maar op met je tastbare bewijzen?

  21. mhamed
    18 december 2008 om 11:01 uur.

    ravinder hahahahahah,

    leer eerst jouw geloof als dat tenminste het geloof is!
    dwaal jij lekker maar in aardse leven en laat moslims in hun waarden want een dwaas wil je toch niet volgen ravinder.

  22. Henk el Makhloufi
    18 december 2008 om 11:41 uur.

    Nog even,
    Het feest dat we vieren op 25 en 26 december is het feest van de geboorte van de profeet Jesus.
    Maar is dat de werkelijkheid?
    Het feest is een combinatie van het rituele gebruik van de Germanen die in de donkere periode van de winter na de kortste dag ( omstreeks 21/22 december) op de heide grote vreugde vuren ontstaken als teken dat de tijden van de groei weer komen,men ging weer naar het voorjaar toe,vruchtbaarheid,nieuwe oogsttijden,verse slacht in het verschiet.
    In deze tijd is er ook een Griekse keizer geboren.
    In de daarop volgende tijden heeft de geboorte van de profeet Jesus plaatsgevonden en is de geboorte van de profeet Jesus gekoppeld aan deze 2 feiten.
    Omtrent het juiste jaartal van de geboorte van de profeet Jesus is geen zekerheid te verkrijgen en moet men het in de boeken opgetekende voor waarheid aannemen.
    In de latere jaren heeft de katholiek kerk het gebruik als eigendom naar zich toe getrokken en dit als vaststaande waarheid aangehouden ondanks de duizenden vragen die er zijn en niet kunnen worden beantwoord.
    Op deze wijze is het hedendaagse kerstfeest in elkaar geknutseld en ontstaan.
    Jesus is een profeet die we dienen te respecteren net als elke ander genoemde profeet in de heilige boeken.
    De Islam eist dat van zijn volgelingen,ook omtrent andere in het geloof genoemde apostelen
    Dat is de wil van God.
    Alleen is het Christelijke geloof gebaseerd op de ontkenning van de woorden gegeven aan de Islam/Moslims.
    Dat wij er hier op aarde er een onbeschaamd zuipen/vreetfeest van hebben gemaakt geeft alleen maar aan de inhaligheid,hebzucht en onverschilligheid van vele mensen aan voor het leven door God geschonken aan de mensen.
    Op huichelachtige wijze gebruiken we de feestdagen om vrede op aarde te zingen en militaire bestanden voor 48 uur af te sluiten zodat de soldaten kunnen bijkomen van alle ellende,maar tegelijkertijd gebruiken we die zelfde 48 uur om de troepen te hergroeperen en opnieuw te bevoorraden.
    Op walgelijk wijze gebruiken we dus bestanden om ons voordeel er mee te doen en zeggen bij allles dat dit allemaal zo door God is gewild.
    Nog even over de kerstbomen in huis,dat is een symbolisch gevolg van het gebruik van de Germanen,en uiteraard branden we geen bomen in huis maar versieren deze met prachtige lampjes veelal gemaakt in landen met kinderarbeid onder erbarmelijke omstandigheden
    Vroeger gingen er kaarsjes in standaardjes in maar dat heeft vele bewoners hun huis gekost door de brand die ontstond,.
    Als de mensen op de aardkloot nu eens gewoon eerlijk waren en respect voor elkaar hadden zal men gewoon moeten toegeven tegenover elkaar dat God 2 keer zijn woord heeft laten horen aan de mensheid waaruit het Jodendom en Christendom is voortgekomen.
    Om dat het een dusdanig gevolg had dat God dit niet als datgene zag wat hij heeft bedoeld met zijn wereld en zijn mensheid,waarvoor hij zelfs de profeet Jesus heeft opgeofferd,heeft hij in het jaar +/- 653 NC voor de 3e en de laatste maal zijn woord doorgeven middels de profeet Mohammed aan de mensheid met de opdracht volgens zijn woord en gebod te leven.
    Is het nu verdomme zo moeilijk om voor elkaar respect hebben en in vrijheid van leven met elkaar.?
    Gewoon wat respect,wat vrijheid voor elkaar?

  23. peter = de naam
    18 december 2008 om 06:41 uur.

    Een kulverhaal op een paar punten!! . Jezus word door bijna alle christenen gezien als de Zoon van God. En niet als profeet.

    Moslims geloven vanuit hun optiek in Jezus als een profeet.

    In de Bijbel zegt Jezus; je komt tot God alleen door Mij. In de koran word gezegd dat God geen zoon heeft.

    Daar is een verschil tussen christendom en islam. Verders hoeft dat punt geen onoverkomelijk struikelblok te zijn in dialoog enzo.

    Maar wel BELANGRIJK om dat even te vermelden. Henk el.. heeft op dit punt zijn eigen “geloof” gemixd met zijn gedachten en opvattingen uit andere geloven in dit geval islam. Dat mag hij doen. Maar dan wel goed de essentie van christendom vermelden!!!! En geen onzin verkondigen

    Verders vind ik het karakteriseren van kerst als een vreet zuipfeest zijn mening. Als hij dat zo ziet, is hij het zicht op kerstfeest en het beleven ervan behoorlijk kwijtgeraakt. Eerder klinkt een verbittering hier door. Noemt Henk suikerfeest of het offerfeest een vreetfeest??. Daar gaat ook veel eten en drinken en gelduitgeven in om. Net zoals kerst.

    J bent zelf als mens verantwoordelijk om een zinnig en verantwoord kerst of suiker of offerfeest te vieren. En dan niet gelijk zoals Henk het hele kerstgebeuren afserveren.

  24. hassanhasson
    18 december 2008 om 08:47 uur.

    Henk el Makhloufi, helemaal mee eens!

    Gewoon wat respect,wat vrijheid voor elkaar?

  25. peter = de naam
    18 december 2008 om 09:58 uur.

    @Henk. Desondanks jouw mening en beleving van kerst een zalig en zinvol kerstfeest toegewenst.

  26. Joop
    19 december 2008 om 01:14 uur.

    HASSANHASSON,
    Ja met Kerst vernietigen ze dieren! wel eens op een slachtfeest geweest?
    MAROC,kerken worden gesloopt omdat cristenen kunnen zeggen ik stop er mee.Nu nog bij de islam.
    Joop Essaouira

  27. ravinder
    19 december 2008 om 01:47 uur.

    begrijpend lezen is blijkbaar erg moeilijk, en inhoudelijk reageren al helemaal…

    uiteindelijk word in essentie vooral de inhoud van het gedachtengoed gevierd, dat wij dat ook mee mochten krijgen. (het is dan een beetje er omheen gedraai om te gaan muggenziften over de datum, commercie enz…) die verschilt fundamenteel van onder andere mohammed. aangezien hier enkelen het nodig vonden om denigrerend te zijn was het ff nodig om een vergelijking te maken. voor moslims zou het ook heel aardig zijn om, als ze jezus toch ook als profeet zien, je te verdiepen in de man en te vergelijken met mohammeds leven. (die als ideaal word gezien…)

    en dan ff persoonlijk, want dat werd ook ff op valse wijze aangeroerd. ben zelf totaal niet religieus. persoonlijk vind ik het allemaal kul en buitengewoon triest dat mensen niet genoeg wetenschappelijk nadenken. verder heb je natuurlijk onder iedere bevolking wel culturele problemen, en vaak logischerwijs meer in ontwikkelingsgebieden. het is wat dit onderwerp interessant om na te denken over in hoeverre dit oorzakelijk uit betreffende religieuze geschriften valt te halen…

  28. ravinder
    19 december 2008 om 02:00 uur.

    en waarom is het eigenlijk huichelachtig om van de kerstdagen een gezellige gathering met bekenden te maken en lekker te eten met versieringen erbij? het moge bekend zijn dat veel nederlanders helemaal niet religieus zijn ingesteld. maar dit is cultureel wel een festijn geworden voor vrije tijd, gezelligheid en reflectie. mag dat in deze maatschappij waar het hard werken is voor velen?

  29. hassanhasson
    19 december 2008 om 07:58 uur.

    Peter=zonder naam met het volgende zeg iets essentieel;
    *In de Bijbel zegt Jezus; je komt tot God alleen door Mij. In de koran word gezegd dat God geen zoon heeft

    Je komt tot God allen door mij! dus als je hem volgt en doet wat hij aangeeft zodoende staat de weg voor je vrij om dan tot die ene God te komen. Ik lees nergens dat hij ZEGT dat hij de zoon van God is.

    Trouwens wij drinken geen alcohol als we feesten

    dit wil ik even kwijt

  30. Henk el Makhloufi
    19 december 2008 om 11:20 uur.

    Weet je dat de opmerkingen van P de Z zo stompzinnig zijn en blijk geven van maatschappij vreemde opvattingen dat elke poging om door te dringen tot zijn botte en laagdunkende opvattingen over andere vormen van samenleving,die niet in zijn laffe straatje passen, zinloos zijn.
    Jou kerstwensen gaan hierbij retour verpakt in een doos tulpenbollen namens het onderdrukte /vernederde Palestijnse volk.

  31. lola
    19 december 2008 om 10:28 uur.

    waarom kunnen jullie dwazen niet gewoon elkaar respecteren en accepteren.
    mensen wij moeten elkaars geloven respecteren en met elkaar discusseren,en niet gaan bekvechten over welke geloof wel of niet goed is.
    ik ben een moslim vrouw,en ik begin er genoeg van te krijgen dat de geloven misbruikt worden om onverdraagzaamheid van elkaar goed te praten.Ga bijelkaar op de koffie en praat met elkaar met respect. Jullie lijken wel een stelletje bitchen.

  32. peter = de naam
    20 december 2008 om 02:14 uur.

    Hassanhasson. Met drinken bedoelde ik ook geen alcohol. Want feesten kan best zonder alcohol. En in de Bijbel kun je diverse malen lezen Jezus ala Zoon van God. Wel meer dan 50 keer. Duidelijker kan toch niet.

  33. mhamed
    20 december 2008 om 10:27 uur.

    lola,

    iemand die jouw uit het huis wil gooien moet geen koffie mee gaan drinken.
    de koffie zal raar smaken terwijl het huis waar je dat nuttigt van jou was!!!!

  34. Henk el Makhloufi
    20 december 2008 om 01:11 uur.

    Lola
    Dat is nu precies waar het omgaat.
    Elkaar aanvaarden en respecteren en in de vrijheid van het geloof laten leven.
    Maar sommige mensen in dit land verdomme het om een ander geloof naast het joods/christelijke te aanvaarden.

  35. peter = de naam
    21 december 2008 om 12:29 uur.

    @Henk. Het zou je sieren om geen vloeken te gebruiken in je reacties. Dat heeft alles met respect te maken.

  36. hassanhasson
    21 december 2008 om 01:39 uur.

    Peter, goed! je zou gelijk kunnen hebben. je zegt 50 keer?
    Benoem voor deze ‘achterlijk Moslim’ want dat zijn we allemaal volgens jou; maar twee zinnen vanuit beide testamenten?(oude testament) waarin van jezus wordt gezegd dat hij de zoon van god is!
    (Nieuwe Testament) één zin waarin jezus ZELF zegt dat hij de zoon van god is!

  37. Henk el Makhloufi
    21 december 2008 om 03:18 uur.

    Als jij respect zou hebben voor je medmens zou je de smerige opmerkingen en verdachtmakingen over andere mensen in een andere overtuiguing of afkomst achterwege laten.
    Je bent gewwon een smeerpijp en dat is nog heel netjes uitgedrukt

  38. mhamed
    21 december 2008 om 06:42 uur.

    peter = de naam moet. peter= racisme zijn

  39. peter = de naam
    22 december 2008 om 04:08 uur.

    @hassanhasson. Hierbij een link met verwijzingen. Kun je lezen over de uitleg opvatting van Jezus als Zoon van God. Er zijn nog tig verwijzingen, maar eentje lijkt me wel voldoende.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(traditioneel-christelijk_benaderd)

    Enne “achterlijk moslim” zijn wel jouw woorden!!

  40. Abdars
    22 december 2008 om 09:08 uur.

    So what wat een onnieuws is dit zeg en al helemaal die reacties van de lui die alles tot een voorwerp van Hallal of Haram maakt!!!

    Get a life man, denk niet dat de wijsheid en monopolie op de Islam bij de zogenaamde baarddragende Soenna ligt.

    Als Soenna niet samengaat met KENNIS heeft het HELEMAAL geen zin, dan ben je gewoon een analfabeet die niet uitgepubert is, ik zie je dan als een Hollandse kid met Hanekam of Gotic, hetzelfde principe!!

  41. hassanhasson
    23 december 2008 om 01:07 uur.

    Te makkelijk.. wanneer je iets beweert dan moet je het wel kunnen staven als er gevraagd wordt of werkt dat niet zo bij jou.

    Enne “achterlijk moslim” zijn wel jouw woorden!!
    het zijn inderdaad wel mijn woorden dat ga ik niet ontkennen, zo ben ik nou eenmaal, ik geeft het wel toe.
    maar het is wel jouw gedachte en wees eerlijk tegen jezelf!

  42. Henk el Makhloufi
    23 december 2008 om 01:51 uur.

    Hassanhasson,nu even een stukje uit het oude testament.
    Lucas:
    ‘en in de zesde maand werd de engel Gabriel van God gezonden naar ene stad genaamd Nazareth..tot ene maagd die ONDERTROUWD was met ene man die genaamd was Jozef uit den huize Davids, en de naam van de maagd was Maria.”
    En de engel tot haar gekomen zeide:
    “vrees niet Maria,want gij heb genade gevonden bij God en gij zult bevrucht worden en ene zoon baren en zult zijnen naam heten Jezus,deze zal groot zijn en de zoons des ALLERHOOGSTE GENAAMD worden en God den Heere zal hem de troon zijn vader Davids geven”
    Hierin staat dus duidelijk dat Jezus de zoon is van Jozef de timmerman uit het huis van David en GENAAMD zal worden als zoon der allerhoogste,maar de troon krijgt uit het huis van David volgens de opdracht van GOD.
    Ik laat het gedeelte dat Jozef de dienstmeid Maria wou verlaten vanwege het feit dat zwanger was niet helemaal onbesproken,want let op:
    De engel Gabriel verscheen pas nadat Maria zwanger was geworden van waarschijnlijk Jozef en op dat moment dus nog in ondertrouw was,derhalve dus ongehuwd en zwanger.
    Dit is volgens mij ook de reden dat de Katholieke kerk zich tegen de voorbehoedsmiddelen en de abortus blijft verzetten
    Maar om er een mooi verhaal van te maken heeft men gewoon de feiten verdraaid en dat is het probleem met de bijbel,deze is geschreven volgens de beleving/ideologie van de schrijvers,de zieners en de gemeenschap,terwijl volgens de Koran een optekening is van het woord van God door de Profeet Mohammed.
    Maar dat willen vele nu eenmaal niet horen en zien.
    Maar er is een troost
    .Zelfs de Christenen de joden zijn het onderling niet eens over de inhoud van het woord van God,sterker nog de vele Christelijke gemeenschappen geven aan hoe onderling men verdeeld is.

    Men heeft nog een lange weg te gaan om eenheid in de mensheid te verkrijgen,respect voor elkaar te verkrijgen en elkaar vrij te laten in de belevingen en levenswijze volgens het geloof,het woord van God.
    Er is er uiteindelijk maar een GOD en die zal oordelen over ons allen als de tijd is gekomen.

  43. Henk el Makhloufi
    23 december 2008 om 03:21 uur.

    Nog even terugkomend op de de beschaafde christelijke wijze van kerstfeest vieren,wat iedereen van mij mag,in Schiedam is een uitstalling van een kerststal op last van de Burgemeester verwijderd.
    Waarom?
    Omdat de hele stal was opgezet met speelpoppenen dieren die afkomstig zijn van sex attributen zaak ,dus gewoon een kerststal vol,met sex .
    En uiteraard om het beschaafde christelijke gezicht van ons land aan te geven in deze crhistelijke dagen is er,ik dacht in Amsterdam, een kerststal ingericht speciaal met en voor Homodeelnemers.
    En kom nu niet aan van dit of dat want ik heb niets tegen homo’s,maar fatsoenlijk is volgens mij iets anders
    Ja wat een beschaafd volk zijn we toch!!!!!!

  44. ravinder
    24 december 2008 om 12:46 uur.

    @henk

    ‘maar fatsoenlijk is volgens mij iets anders’

    gooi die ook maar op populistische wijze op een hoop. om vervolgens te zanikken over hoe ‘de moslims’ worden behandeld…

    die homostal in amsterdam zal trouwens eerder de nadruk leggen hoe we in ons post-christelijke tijdperk de nadruk leggen op individuele vrijheden enz…

  45. hassanhasson
    24 december 2008 om 01:01 uur.

    Henk, het is gechreven door Lucas en hij was de leerling van Paulus. Zoals we allemaal weten; Paulus was te zeer geinspireerd door Griekse mythologie en dat verklaart een hoop en dat geldt eveneens voor de schriftelijke correspondentie van Lucas. die gozeres hadden never de kans gehad om Profeet Jezus te spreken! ze schreven wel over en dat wordt vervolgens heilig verklaard.

    respect voor elkaar! dat is het..maar sommigen zitten hier allerlei onzin uitkramen.
    Een arabische gezegde luidt;
    Als je eigen huis van glas is, begin niet in het wilde weg met stennen te gooien

  46. peter = de naam
    24 december 2008 om 03:57 uur.

    Een CORRECTIE betreffende het verhaal wat henk neerzet. Het staat in het Nieuwe Testament !!! En de belangrijke stukken tekst waaruit blijkt dat Maria door de Heilige Geest word bevrucht, laat henk weg

    Lees onderstaand correct stuk maar.

    26 In de zesde maand zond God de engel Gabriël naar de stad Nazaret in Galilea, De aankondiging van Jezus’ geboorte
    26 In de zesde maand nu werd de engel Gabriël van God gezonden naar een stad in Galilea, genaamd Nazaret,
    27 naar een meisje dat was uitgehuwelijkt aan een man die Jozef heette, een afstammeling van David. Het meisje heette Maria. 27 tot een maagd, die ondertrouwd was met een man, genaamd Jozef, uit het huis van David, en de naam der maagd was Maria.
    28 Gabriël ging haar huis binnen en zei: ‘Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je.’ 28 En toen hij bij haar binnengekomen was, zeide hij: Wees gegroet, gij begenadigde, de Here is met u.
    29 Ze schrok hevig bij het horen van zijn woorden en vroeg zich af wat die begroeting te betekenen had. 29 Zij ontroerde bij dat woord en overlegde, welke de betekenis van die groet mocht zijn.
    30 Maar de engel zei tegen haar: ‘Wees niet bang, Maria, God heeft je zijn gunst geschonken. 30 En de engel zeide tot haar: Wees niet bevreesd, Maria; want gij hebt genade gevonden bij God.
    31 Luister, je zult zwanger worden en een zoon baren, en je moet hem Jezus noemen. 31 En zie, gij zult zwanger worden en een zoon baren, en gij zult Hem de naam Jezus geven.
    32 Hij zal een groot man worden en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en God, de Heer, zal hem de troon van zijn vader David geven. 32 Deze zal groot zijn en Zoon des Allerhoogsten genoemd worden, en de Here God zal Hem de troon van zijn vader David geven,
    33 Tot in eeuwigheid zal hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen.’ 33 en Hij zal als koning over het huis van Jakob heersen tot in eeuwigheid, en zijn koningschap zal geen einde nemen.
    34 Maria vroeg aan de engel: ‘Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad.’ 34 En Maria zeide tot de engel: Hoe zal dat geschieden, daar ik geen omgang met een man heb?
    35 De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God. 35 En de engel antwoordde en zeide tot haar: De heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden.
    36 Luister, ook je familielid Elisabet is zwanger van een zoon, ondanks haar hoge leeftijd. Ze is nu, ook al hield men haar voor onvruchtbaar, in de zesde maand van haar zwangerschap, 36 En zie, Elisabet, uw verwante, is eveneens zwanger van een zoon in haar ouderdom en dit is reeds de zesde maand voor haar, die onvruchtbaar heette.
    37 want voor God is niets onmogelijk.’ 37 Want geen woord, dat van God komt, zal krachteloos wezen.
    38 Maria zei: ‘De Heer wil ik dienen: laat er met mij gebeuren wat u hebt gezegd.’ Daarna liet de engel haar weer alleen. 38 En Maria zeide: Zie, de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord. En de engel ging van haar heen.

    NBG-vertaling 1951
    © 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

    Dus henk graag correct citeren en geen leugens en onzin verkondigen! dwz jouw theorieen waarbij je teksten weglaat en/of verdraaid.
    Respect wil zeggen dat jij het Woord van God niet moet verdraaien . Net zo min als je dat met een koran of het heilige boek van de hindoes moet doen. Jij gedraagd je in deze als een gewit graf ofwel een valse farizeeer

  47. peter = de naam
    24 december 2008 om 04:00 uur.

    Te vinden in Lucas 1 vers 26 tot 38 Nieuwe Testament Bijbel NBG Vertaling

  48. Henk el Makhloufi
    24 december 2008 om 11:36 uur.

    Hassanhaason,
    Volkomen gelijk,maar ik citeerde en gebruik uit het Bijbel bevattende het oude en het nieuwe testament uitgegeven in 1904 op last van
    De Staten Generaal der Nederlanden en volgens het besluit van de
    Nationale Synode gehouden in Dordrecht in de jaren MDXVIII en MDXIX
    uit de oorspronkelijke talen in onze Nederlandse getrouwelijk overgezet.
    Uitgegeven door het NBG in 1904.
    Staat als erfstuk bij mij in de boekenruimte naast ander heilige boeken en wordt door mij net als de andere heilige boeken als een van de leidraden in het leven beschouwd ondanks dat ik soms iets anders overkom.
    Het probleem met een groot aantal christelijke gelovigen is dat ze het woord en geschrift telkenmale aanpassen zoals ik al reeds eerder aangaf en de veranderingen voor waarheid willen laten doorgaan.
    Zo staat er in het oude testament nergens dat Maria zwanger zou zijn van de Heilige Geest, maar dat ze een zoon zou baren die ze zal noemen Jezus en die de zoon van GOD zal worden genoemd.
    Hij zal zo worden genoemd staat er heel duidelijk dus waar is het bewijs dat hij de zoon van God is.
    Zo is er ook een hele discussie zijnde de kerststal van Jezus.
    Hij is nedergelegd in een kribbe en dat is een voederbak voor dieren en daar heeft men uit geconcludeerd Jezus geboren is in een stal of een grot,maar bewijs is nergens gevonden.
    Net zo min als de aanwezigheid van de drie Koningen die in de stal staan maar deze kwamen echter pas dagen na de geboorte van Jezus aan en dus kan men aannemen dat Jezus alllang in de herberg was ondergebracht.
    Er zijn zo vele punten aan te geven die het verhaal rond Jezus .
    Maar het is precies zo als je zegt vele willen alleen maar onzin uitkramen om het gelijk te verkrijgen wat ze denken te hebben en laten geen ruimte in hun beperkte vermogens om een ander toe te laten in hun geloofswereld,zoals zij die beleven.
    Dat mag van mij want ik geloof in God als eenheid van alle mensen en waar er maar EEN van bestaat ongeacht hoe we hem benoemen.
    Maar sommige kleinzielige hebben hun wereld afgsloten voor een ander en daar komt alle haat en ellende vandaan.

  49. hassanhasson
    24 december 2008 om 01:09 uur.

    Heeft iemand het gehoord?
    De paus Is ook lekker bezig! Hij wil ‘Homo zijn’ gaan uitroeien. (doe maar nog genocide bij)
    Hij beschouwt het als een afwijking. Last voor de mensheid.

  50. hassanhasson
    24 december 2008 om 01:11 uur.

    Trouwens Henk deed geen geweld aan de tekst. dat doet de tekst zelf.

  51. Henk el Makhloufi
    24 december 2008 om 01:57 uur.

    De Paus heeft gesteld dat Homosexualituiet het einde van de mensheid betekent,maar dan moet hij maar eerst eens goed om zich heen kijken binnen zijn wereldwijde firma hoeveel van zijn werknemers de jeugd naar de klote hebben geholpen met hun sexuele wangedrag.
    Maakt de Paus trouwens verschil tussen homofiel en homosexueel?
    Of is dat beide gelijk voor hem?
    Maar als een Moefti deze uitspraak had gedaan had nu de pleuris uitgebroken in de wereld.
    Maar gelukkig zijn we openhartig en ruimdenkend tegen over de medemens

  52. moslim
    24 december 2008 om 05:17 uur.

    TRIEST TRIEST TRIEST.

    DE MAROKKANEN ZIJN ECHT DE WEG AAN HET KWIJT RAKEN.

    DE ENIGE BEVOLKINGSGROEP DIE ALLES UIT DE KAST HAALT OM DE HOLLANDERS TE PLEASEN EN DIE WORD METEEN OOK HET HARDST VAN ALLE BEVOLKINGSGROEPEN AANGEPAKT EN ONDERDRUKT,

    GEKKENHUIS.

    TOTALE GEKKENHUIS EN ABSOLUUT FOUT, DIT MAG JE ABSOLUUT NIET DOEN.