MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

‘Marokkaan is minder waard dan Europeaan’

10 januari 2009 | in Maatschappij | 15 Reacties

Een Marokkaanse verkeersdode is een kwart waard van een Europese verkeersslachtoffer, vindt een Italiaanse verzekeraar. Een rechter is het daarmee niet eens. Drie jaar geleden werd een Marokkaanse immigrant in Italië op zijn fiets doodgereden door een te hard rijdende automobilist, die na het ongeval er ook nog eens met zijn auto vandoor ging. De hardrijder werd later gegrepen.

Bij het civielrechtelijk proces wees de rechter de nabestaanden van de man, een moeder en acht broers en zussen, smartengeld toe voor een bedrag van 4 ton, schrijft het Reformatorisch Dagblad. De verzekeringsmaatschappij van de hardrijder wilde maar met 100.000 euro over de brug komen. De verzekeraar verklaarde desgevraagd dat de hoogte van de vergoeding voor immateriële schade zich moet verhouden tot het economisch niveau van het land waaruit het slachtoffer vandaan komt. Een buitenlander die afkomstig is uit een prestigieuze Europese stad heeft andere behoeften dan iemand die uit Afrika komt.

De argumentatie van de verzekeraar komt niet uit de lucht vallen. Het Hof van Cassatie sprak zich al in het jaar 2000 uit over de toewijzing van smartegelden en meende dat het onjuist is dat betalingen altijd en overal gelijk zijn. Zelfs in Italië, zo meenden de rechters, kan er niet een vaste tabel van smartengeldbetalingen worden toegepast. Waar de kosten van het levensonderhoud lager zijn, zoals in Zuid-Italië, daar moeten de vergoedingen ook lager zijn.

Maar de advocaten van de Marokkaanse familie lieten het er niet bij zitten. Afgelopen week sprak de rechter van het Milanese hof zich opnieuw uit: Het moet voorbij zijn met smartegeld van de eerste en de tweede categorie. Aldus het dagblad.

Er zijn 15 reacties

  1. aziz
    10 januari 2009 om 11:59 uur.

    schandalig !!!!!! dit is puur rasicme tegen marokkanen ,en niks anders

  2. hassanhasson
    10 januari 2009 om 12:39 uur.

    Een buitenlander die afkomstig is uit een prestigieuze Europese stad heeft andere behoeften dan iemand die uit Afrika komt

    Weetje het verbaast me niets! Het westen kijkt al circa 3 eeuw neer op de rest van de wereld, niet wetend dat ze al eeuwen lang lagen te slapen tot ongeveer de 17de eeuw..

  3. tarik
    10 januari 2009 om 03:55 uur.

    ja zeker straks zn we als marokkaanen nog minder als een kilo tomaat waard
    dat is wat westers ogen in ons zien omdat we vormen geen eenheid
    kijk om je heen hoe moslims gemeenschap word vernederd
    dit komt omdat we onze wapen hebben verwaarloosd en die wapen
    is de islaam .
    wanneer komt de tijd van SALAHDINE terug dat was de tijd van echte moslims
    echt krijgers

  4. gaza@al-qods
    11 januari 2009 om 05:56 uur.

    Maak je maar geen zorgen Aziz, maar kom op eerst voor je geloof de rest komt dan wel. Als Marokkanen weten we allemaal dat we weinig voorstellen bij de racisten, maar greep meteen aan de macht en dat is moslim zijn! hiermee bereiken we meer als we eindelijk gaan beseffen dat momenteel ons islam aangevallen wordt. Trek niets meer aan van de media en ga de koran lezen.

  5. ravinder
    12 januari 2009 om 05:34 uur.

    hebben jullie het artikel wel goed gelezen? deze argumentatie betekent helemaal niet dat marokkanen als personen minder waard zijn.

    de gedachte is dat je in welk land van oorsprong dan ook, je met dat bedrag ongeveer hetzelfde zou moeten kunnen doen. dus zo praktisch bekeken is er geen sprake van rascisme maar krijgen volgens deze redenering zowel italiaanse als marokkaanse slachtoffers relatief ongeveer hetzelfde bedrag toegewezen. volgens mij kan je in marokko bijvoorbeeld een prachtig huis kopen voor 100.000 wat heb je daarvoor hier in nederland?

  6. Tina
    12 januari 2009 om 06:29 uur.

    Ach , de Marokkanen in italië worden zoals de Italianen in de Verenigde Staten behandelt.

    Maarja , wat hebben Marokkanen in italië te zoeken …begrijp hen niet.

  7. Henk el Makhloufi
    13 januari 2009 om 01:09 uur.

    En altijd heb je mensen die het nog goed proberen te lulleln ook!

  8. hassanhasson
    13 januari 2009 om 02:40 uur.

    Hoe zit het nou eigelijk met de waarde van je HINDOES brother!
    In India/ Suriname kun je voor 1000 euro een mooie onderkomen kopen..
    en wat heb je daarvoor in Europa.

  9. Henk el Makhloufi
    14 januari 2009 om 10:00 uur.

    Hassanhasson,
    Die worden per dozijn/gros afgerekend !!!

  10. ravinder
    15 januari 2009 om 02:10 uur.

    @henk

    ”Die worden per dozijn/gros afgerekend !!!” wat bedoel je daarmee?

  11. nardjis
    15 januari 2009 om 03:59 uur.

    ben benieuwd of de verzekeringsmaatschappij bij het vaststellen van de te betalen premie rekening heeft gehouden met de afkomst.

  12. Henk el Makhloufi
    16 januari 2009 om 02:27 uur.

    Nardjis.
    Helaas voor de premie geldt het volle pond!!!

  13. Henk el Makhloufi
    18 januari 2009 om 12:32 uur.

    Ravinder,
    Bij Marokkanen is de kwaliteit bepalend voor polis/prijs

  14. naf
    19 januari 2009 om 01:41 uur.

    He Ravinder,

    Ben je jaloers of zo ja je lang een vette villa kopen in Marokko met 100 ruggen ja dat kan niet in NL kikkerland waarom zo een opmerking geven is dat uit volle frustratie jee al die marokkanen met hun vette auto’s en villa’s in Marokko ja we werken voor ons land mag je gerust weten..Elke marokkaan doet dat..Jaloers!!

  15. naf
    19 januari 2009 om 01:43 uur.

    alles in 1 woord Italianen zijn racisten meer niet.. Heb genoeg verhalen ghoord over marokkanen die daar zo wreed behandeld worden.