MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Tieners demonstreren tegen aanvallen Israël

12 januari 2009 | in Maatschappij | 48 Reacties

protestTientallen jongeren hebben zondagmiddag in Rotterdam enkele uren gedemonstreerd tegen de aanvallen van Israël op de Gazastrook. Ze riepen dat Palestina vrij moet zijn, droegen Marokkaanse en Palestijnse vlaggen en scandeerden daarbij leuzen die tegen Joden waren gericht. Zo bericht het Algemeen Dagblad.

De groep die vooral uit tieners bestond, dook tijdens de koopzondag op verschillende plekken in het centrum op.

Mensen die de demonstratie niet respecteerden, werden verbaal aangevallen. De jongeren belaagden een beveiliger van de Beurstraverse (de Koopgoot) en een raadslid van Leefbaar Rotterdam kreeg een schop tegen zijn knie. Hij wil donderdag in de gemeenteraad het gedrag van de jongeren en hoe daartegen op te treden bespreken.

Ook zaterdag hielden jongeren een onaangekondigde demonstratie in het centrum van de Maasstad. Toen was het even onrustig op de markt.

Zie een filmpje van de zondag gehouden demonstratie op de website van het Algemeen Dagblad.

Er zijn 48 reacties

  1. Henk el Makhloufi
    12 januari 2009 om 10:39 uur.

    Hoe komt dit nu toch.
    We hebben een nieuwe Burgermeester die erg bedoezeld is en wordt door ONLeeefbaar Rotterdam.
    Een aantal aanvallen op hem heeft hij weten terug te koppen maar ze gaan gewoon door.
    Hoe toevallig is het niet dat een lid van de fractieOnleefbaar Rotterdam in een clandestiene demonstratie terecht komt en dan ook nog voor zijn knieën getrapt wordt.
    Want als je getrapt wordt als “voorbijganger’ dan loop je toch aardig dicht tegen bij de demonstranten.
    En is het niet vreemd dat hij geen aangifte wil doen?
    Of is dit gewoon een provocatie om donderdag zoals aangekondigd wederom te pogen dhr Aboutaleb in het nauw te drijven.
    Let wel ik keur geen enkele vorm van geweld goed in deze en dit was bepaald niet handig om te doen,want je maakt de verhoudingen alleen maar schever in onze stad en dat willen we niet want dan krijgt dat zooitje van ONlleefbaar Rotterdam weer voet aan de grond die ze nu aardig kwijt zijn geraakt
    Demonsteren?
    Prima, maar geen geweld en geen reacties uitlokken.
    Laat zien dat je sterker bent door je te gedragen,dan ben je de morele winnaar

  2. Henk el Makhloufi
    12 januari 2009 om 10:52 uur.

    Lees ook even het stukje in de Telegraaf over de “onrust in Rotterdam door demonstrerende jongeren en de kordate actie van de man die er tegen optrad.
    Weer een “grandioos verhaal”van de grootste ochtendleugenaar van en in dit land.
    O,ja ik lees de dat vod op internet zonder abonnement.
    Ik wil wel weten wat dat tuig schrijft.
    Ken uw tegenstander en win de slag

  3. Henk el Makhloufi
    12 januari 2009 om 11:26 uur.

    En als goed gebruiker Internet zonder abonnementen kan ik ook nog even aanbevelen om de site van http://www.pvv.nl te bezoeken. men kan dan lezen over de vragen van de bekende galbakken in deze,die spreken over de
    Antisemitische en Arabische straatterroristen in Rotterdam.
    Wat een zielpoten!!!!
    Lees!!!!
    Ken uw tegenstander en win de slag!!!!!!!

  4. kano
    12 januari 2009 om 05:16 uur.

    leuzen roepen tegen de islam is het altijd toegestaan, dan noemen ze recht van meningsuiting, stelletje hypocrieten

  5. Ilhem
    13 januari 2009 om 11:54 uur.

    Het geen wat in Gaza gebeurt, is niet te omschryven. De eerste 3 dagen was ik niet by de tv weg te slaan en de tranen bleven stromen, net een openstaande kraan. Ik begon te beseffen dat toekyken en huilen myn broeders en zusters in Gaza niet zou helpen.

  6. Ilhem
    14 januari 2009 om 12:02 uur.

    Ben naar elke demonstratie geweest, heb geld ingezameld, koop geen producten waarvan de barcode begint met 792 en eet niet meer by de Mc. Kleine dingentjes om israël te boycotten. Niet normaal 990 (pal.) doden en 13 (isr.) doden en de hele wereld is stil

  7. Ilhem
    14 januari 2009 om 12:07 uur.

    Niemand die er wat van zegt. Ik kyk er niet van op als er geweld wordt gebruikt by een demonstratie. Sterker nog begryp dit als geen ander. Als de wereldleiders niets doen, dan doen de burgers het wel. Haat en woede. Niet te omschryven. Ik ga er kapot aan

  8. Henk el Makhloufi
    14 januari 2009 om 10:12 uur.

    ILHEM,
    De wereld zal zwijgend toekijken hoe een van de grootste misdaden wordt voltrokken onder de naam van “zelfverdediging”.
    Zo heeft men gezwegen bij de bloedbaden in de Palestijnse vluchtelingenkampen en bij het bloedbad in Srebrenica.
    Maar laat er bij een verdedigingsactie van de Palestijnse verzetsbeweging niet één Israëli zijn nagel scheuren want dan breekt de pleuris uit in die zelfde wereld.
    En je huilt echt niet alleen!!!!!

  9. mhamed
    14 januari 2009 om 11:29 uur.

    als wij moslims aan onze dien zullen houden hadden wij dit probleem niet gehad,ik hoop echt dat wij moslims onze dien zodanig gaan bestudeeren en alles wat gebeurt is ons eenheid maakt.AMIEN

  10. peter = de naam
    14 januari 2009 om 11:55 uur.

    @Ilhem. Zat je ook aan de tv toen hamas raketten ging afvuren op Israel al zo’n 8 jaar geleden? Zat je ook aan de tv omdat een stad als Sederoth bijna dagelijks werd bestookt met raketten? Zat je ook aan de tv toen mensen in Israel in bussen, cafe’s en op markten werden opgeblazen?

    Ik begrijp als geen ander dat Israel zijn burgers moet beschermen. Geen een democratisch land zou dit accepteren.en zoveel geduld betonen als Israel heeft gedaan.

    Daar hoor ik je niet over en heb ik je nooit over gehoord. Derhalve zullen het bij jou wel krokodilletranen zijn.

  11. naf
    14 januari 2009 om 02:03 uur.

    Wat praat jij nou over land. Het leuke is dat ze geen land hadden en dat de Engeland hun in 1948 naar Israel heeft gestuurd idioot. Je moet eerst weten voor je praat. Daarnaast mensen maken zich druk over islaelische vlaggen die verbrand worden maar de doden in palestina daar kijkt niemand naar om Zelfs America niet. Waarom omdat joden regeren daar. Dus dankzij de vriendjespolitiek van de joden wordt er nu niks aan gedaan en moeten onschuldige burgers dood. Noem jij dat mensen dan die joden dat zijn vampieren zonder land. Die andermans land binnendringen met rakketten zo om het land in beslag te nemen. Dat is wat ze willen maar nooit zullen krijgen. Ik raad elke moslimvrouw aan zoveel kinderen te maken op deze wereld.Moslims genoeg op de wereld. Die fucking joden moeten gewoon opdonderen uit dat land ze hebben geld maar geen land. Nooit gehad ze moeten nog blij zijn dat ze een land hebben gehad israel dus. Jullie moeten niet zo zeiken als het moslims zijn of marokkaanse criminelen staat het op de voorpagina in de krant MAROKKAAN of CRIMINELE MAROKKANEN.. Maar er mag geen joodse vlag verbrand worden. Want het is discriminatie..Het is berijpelijk dat de islamieten zo reageren. De palestijnen worden structureel al 60 jaar door de joden onderdrukt en vernederd. terecht dat de onderdrukte bevolking naar middelen grijpt!! Dit is allemaal de schuld van de Britten die hadden de joden in 1948 daar niet naartoe moeten laten gaan. Dat land in van de palestijnen. Helaas is het een hele vieze lage smerige politiek en niemand durft daar wat van te zeggen. lompe mensen allemaal die de waarheid niet durven te erkennen..het leven is eenmaal een spel en bedrog maar er zijn nog goede mensen die weten hoe die politieke spelltjes in elkaar zitten zoals ik

    naffie B..Rottedam

  12. naf
    14 januari 2009 om 02:21 uur.

    Laat ze met man en macht tegen elkaar vechten. Laat ze maar zonder rakketten en hulp vanuit de vrliegtuigen het land betreden vecht man tegen man zonder wapens neem een goed voorbeeld van palestijnen met hun stenen..politiek en media verhalen zoals het verhaal van IRAK die kernwapens hadden..waar zijn die wapens dan hoeveel burgers zijn er dood door wie door America ( wie regeerde daar busch de jood) zegt dat niet voldoende dan. Nu palestina geen kernwapens maar wapens worden gesmokkeld vanuit egypte zogezegd..Wie heeft er wapens en rakketten dan wie schiet ze eigelijk op palestina af..zijn dat moslims..allemaal joden zoals ik zei de waarheid regeren overal ter wereld maar hebben uiteindelijk als enige op de wereld geen land nooit gehad..

  13. kano
    14 januari 2009 om 02:58 uur.

    peter = de naam

    Die raketten worden door HAMAS niet zomaar op het bezette land dzg. israel afgeschoten, PALESTIJNEN zijn het zat door die systimatische vernedering door de zionisten en het volk in GAZA van de wereld te isoleren e te verhongeren,die domme plestijnse leider abbas werd door die grote terrorist olmert van de kast naar de muur gestuurd, meer dan 60 ontmoetingen en nog niets opgeleverd die abbas is door die olmert voor de gek gehouden,

  14. mhamed
    14 januari 2009 om 03:04 uur.

    peter = de racist,en waar zat jij dan toen dat tuig van zionisten het land afpakten van palestina!!!!!
    rust zullen jullie dat nooit krijgen, ***verwijderd**** !

  15. kano
    14 januari 2009 om 03:39 uur.

    zelfs joden zijn tegen deze barbaarse afslachting in GAZA, in londen en in de hele wereld hebben de joden tegen deze oorlog gemonstreerd in londen heeft een jood z n eigen israelische paspoort voor de camera in de brand gstoken, zulke mensen die zijn pas echte joden sommige van hun erkennen de israelische staat niet.

  16. hassanhasson
    14 januari 2009 om 07:26 uur.

    Ik ben diep in mijn ziel geraakt door de miserabele situatie in Gaza en door de burgersslachtoffers en met name de gesneuvelde kinderen en vrouwen. Zionistische terroristen lijken geen enkele respect te hebben voor mensenleven en schieten door aangeboren haat en frustraties doelbewust en opzettelijk op iedereen maar ook op iedereen. Nazi’s waren wat dat betreft ‘geneteleman’s.!!!!!!!
    En andere kant strijd tegen het kwaad om je rechten en je vrijheid te behalen brengt met zich mee dat je offers moet leveren (hoewel de kanker israels willen en weten lafhartig burgers afmaakt om het verzet te vernietigen).. lafhartig omdat de burgerslachtoffers aan de kant van Israel en dat zijn 4 t.o.v. duizenden palestijnse burgers, door angst zijn overleden en niet door zelfgemaakt raketen!!!!!!!
    Zionisten gejat staat wierp zelf de lont in het kruit door in 2006 door haar blinde arrogantie Libanon binnen te vallen om het verzet een leesje te leren. het lot besliste het omgekeerde!! en de lafheid van een zogenaamd ‘sterke’ Zionitische leger was een feit; Het strijd was toen in het zuide gaande, maar Beirut werd gebombardeerd!! De gewapende intifada begon in 2006 met strijdlustige en gedegen Hezboalla en nu wordt het overgenomen door Magnifiek Hamas en de bevolking staat ondanks het onvoorstelbare verlies achter hune en mijne VRIJHEIDstrijders!!!! het is niet te stoppen..
    we waren al heel lang in de ban van de Zionisten en hun sterke leger, die tijd is voorbij..
    Het vloek van 67 is opgeheven… Het bruist nu overal, zelfs in Zuid Amerika!..ik zag/las zelfs dat de kinderen van nu de vastberadenheid laten zien om de taak van de vrijheidstrijders van nu in de toekomst te zullen overnemen…

    Israel! je hebt ze flink geschud, bedankt! maar dat is ‘helaas’ niet in je voordeel.

  17. hassanhasson
    14 januari 2009 om 07:32 uur.

    hier zie je één van die kinderen.. ( het is helaas in het Arabisch)
    http://www.youtube.com/watch?v=xhmmi0nFbFs&eurl=http://www.hespress.com/?browser=view&EgyxpID=10520

  18. peter = de naam
    15 januari 2009 om 08:51 uur.

    Magnifiek hamas?. Magnifieke moordenaars zul je bedoelen.

  19. Henk el Makhloufi
    15 januari 2009 om 11:48 uur.

    Hoe denkt men ooit nog in vrede te kunnen leven met een volk wat dit is aangedaan?
    Wat verwacht men van een kind dat nu opgroeit en deze misdadige vernietigende aanvallen meemaakt?
    Wat verwacht men van kinderen die hun broers ouders,en familie verloren in deze moordpartij met toestemming van het westen?
    Je moet echt compleet krankzinnig in je kop zijn als je dan nog durft te zeggen dat dit de kans op vrede vergroot.
    Elke kans op een vrede,een kans op een samenleving ,een kans op respect is door deze nietsontziende misdaden voorgoed de grond ingeboord.
    Nog triester is het dat de ‘leider’van het Palestijnse volk de zijde van de vernietiger koos om zelf in het zadel te mogen blijven.
    Voor deze man is na afloop maar 1 plaats:
    Het tribunaal!!!
    En wel wegens landverraad, het heulen met de vijand, en lafheid in het aangezicht van de vijand.
    En daar staat maar 1 straf op !!!!!

  20. peter = de naam
    15 januari 2009 om 03:44 uur.

    @mhamed. Land afpakken? Israel is gewoon een democratische staat in het midden oosten. Het grote probleem sinds 1948 en ook daarvoor dat een aantal verblinde regimes dat feit niet willden erkennen. En liever oorlog op oorlog voeren.

    En de palestijnen voor hun politieke karretje spannen. Door ze sinds 1948, zowel de gevluchte als uit eigen beweging vertrokken palestijnen afhankelijk te houden. Door ze al meer 60 jaar in vluchtelingenkampen te laten zitten. In de omringende landen van Israel. En de meeste kosten daarvan worden door het westen opgebracht. Niet door de arabische landen!!! Ja sommigen sturen wapens en raketten naar gaza. Maar de burgers laten ze barsten aldaar. Voedsel en andere humanitaire hulp komt grotendeels uit het westen en ook uit Israel.

    Volgens schattingen zijn er zo’n 500.000 tot 600.00 arabieren gevlucht en/of!!! ook zelf weggegaan in 1948. Daareentegen zijn er naar schatting zo’n 700. tot 850.000 joden verdreven en gevlucht uit arabische landen. Die zijn grotendeels opgevangen in Israel. En kregen daar een bestaan. In plaats van ze als vluchteling te houden!!! Als de arabische landen dat ook hadden gedaan met de arabieren uit 1948 die zich later palestijnen gingen noemen, was er een groot probleem minder geweest in het midden oosten.

  21. hassanhasson
    16 januari 2009 om 10:16 uur.

    Begrijp iemand het logica van dit? ik kan peter al heel lang niet meer volgen..

    Land afpakken? Israel is gewoon een democratische staat in het midden oosten…

  22. Henk el Makhloufi
    16 januari 2009 om 10:53 uur.

    JE MOET ECHT COMPLEET KRANKZINNG ZIJN IN JE KOP ALS JE PROBEERT NOG UITVLUCHTEN TE ZOEKEN VOOR HET MISDADIGE OORLOGSGEWELD VAN ISRAEL IN DE GAZA TEGENOVER HET PALESTIJNSE VOLK.

  23. mhamed
    16 januari 2009 om 11:38 uur.

    peter=is de racist,
    Israel bestaat niet wat erkennen!!!!
    wil jij dat mulukken capelle aan de ijssel zien als het gebied van de mulukken?
    wil jij zien dat spangen het gebied van de marokkaanen en turken wordt?
    wil jij dat amsterdam zuid van de surinaamers wordt?
    wees nou eerlijk en zorg dat je niet blind blijft,
    joden zullen nooit rust krijgen tot hun blindheid zoals jouw inziet.

  24. S. Staneke
    16 januari 2009 om 12:26 uur.

    Marokkaanse jongeren demonstreren alleen maar om hun frustratie over de Hollandse maatschappij te uiten. Daar gaat het ze om!
    Waarom helpen die rijke arabieren uit Dubai etc. die Palestijnen niet?
    Ach, die hebben het goed en interesseren zich niet voor mede-islamieten.

    Waarom lopen er bijna geen autochtone Hollanders mee? Die beseffen dat ze ook geen Hamas aan hun grenzen willen hebben.
    Hamas = satan

  25. naf
    16 januari 2009 om 05:04 uur.

    Mensen beseffen niet dat dit soort schade vrouwen vermoorden kinderen vermoorden zoveel schade aanbrengen dat het niet en NOOIT meer goed te praten valt..Heel de wereld kijkt ernaar en niemand die ingrijpt. Mocht dit soort gevallen in nederland plaatsvinden was het zoals gewoonlijk terroristen en gezeik in de media zoals het gezeik over de moslims..Maar nu doet niemand er wat aan. Heel de VN doet niks. Maar vrede tussen joden en moslims mogen joden alleen nog maar van dromen. Daarnaast wat voor mensen regeren israel eigelijk is het niet kinderachtig..Dat er geen mensen met verstand zitten maar hun verstand ver in hun reet hebben blijkbaar. Verstand van nul hebben..Kinderen die daar het land regeren. Als ze echt een strijd willen met islamieten moeten ze man tegen man te lijf gaan..ballen hebben noemen ze dat..Wapens en geld ja dat hebben jullie viezigheid van het leven..Maar geen land geen eer en geen zelfrespect. Ze zijn als vampieren op de wereld en ik hoorp uit de diepste van me hart dat jullie ervoor zullen boeten voor hetgeen wat in palestina gebeurt….Als enige op de wereld die geen land hebben..Goh hoe zou dat nou komen..Maar geeft niet de histori verhaalt zich en nu is het de tijd van de onschuldige burgers die dood moeten in palestina maar jullie tijd komt nog de klok gaat rond zoals ik zeg. Jullie geweten blijft jullie achtervolgen en dat is ook ineens jullie vrees..jullie zullen boeten voor de daden die jullie hebben gepleegd. Allah is groot en ik hoop op deze joe3moe3a dat mijn gebeden verhoort zullen worden en mijn ogen nog moeten toekijken hoe jullie levend zullen verbranden inshallah..Ya rabi al3aziz enkariem..

  26. Toth
    16 januari 2009 om 09:35 uur.

    Israël is geen democratie, het is een half theocratie, half etnocratie. Het lijkt in de verste verte niet op een Westerse democratie. Nu net als in 2003 (onterecht volgens het Hoog Gerechtshof na de uitsluiting) de Arabische partijen van de verkiezingen worden uitgesloten, effectief 20% van de Israelische bevolking democratische representatie wordt ontzegd. De ban is niet alleen door extreem-rechtse partijen gesteund als dat van de Joodse Hitler Avigdor Lieberman, wiens partij Yisrael Beiteinu alle niet-Joden uit Israël wil zetten, maar ook wat voor links moet doorgaan onder de zionazis.
    In een democratie is het bijvoorbeeld ook niet gebruikelijk dat je de politie, laat staan het leger met scherp laat schieten op vredesdemonstranten (ook een constante in dat land.)

    Een ander constante is het vasthouden aan geschiedsvervalsing in het kader van propaganda nadat al die vaste “talking points” al talloze keren op academisch niveau door de mangel zijn gehaald, vaak bij bijgesteld naar exact het tegendeel – en dan dus verder ook niet te veel onder de aandacht gebracht. En zelfs zichzelf respecterende Israëlische historici raken dergelijke zionistische propaganda nog niet met een lange stok aan.

    Wat heet vlak voor de aanval op Gaza, verscheen van Shlomo Sand, hoogleraar geschiedenis aan de Universiteit van Tel Aviv het werk “Matai ve’ech humtza ha’am hayehudi” oftewel “Wanneer en hoe het Joodse volk is uitgevonden.” Er is geen historische etnische grondslag voor het bestaan van een “Joodse volk” als basis voor de zionistische mythe.

    http://www.haaretz.com/hasen/spages/966952.html

    Het onverholen huichelachtige voorwenden alsof je het beste voor hebt met mensen wiens misère je nooit diep genoeg kan zijn, inclusief het blijkbaar onvermijdelijke verstrengeld raken in de eigen propaganda, is daarentegen nieuwer, typisch mainstream neoconservatief.

    Je komt het standaard tegen bij mensen die er de grootst mogelijke lol aan beleven onophoudelijk aan anderen te demonstreren hoe goed ze oorlogspropaganda uit hun hoofd kunnen opzeggen en iedere mogelijke neiging tot rede en verstand kunnen onderdrukken.

  27. Azidan
    17 januari 2009 om 10:23 uur.

    Onze Profeet vzmh heeft voorspeld dat Constantinopel veroverd zal worden door de Moslimstrijders, en deze voorspelling is uitgekomen

    Onze Profeet heeft voorspeld “er gaat een tijd komen dat mensen grote gebouwen gaan bouwen ” en deze voorspelling is uitgekomen

    Onze Profeet heeft voorspeld dat “er onbekende ziektes gaan ontstaan wanneer ontucht wijdverspreid is” en deze voorspelling is uitgekomen

    Onze Profeet vzmh heeft tal van voorspellingen die een voor een uitkomen

    Maar hij heeft nog een voorspelling gezegd die nog moet uitkomen maar die sowieso zal uitkomen aaangezien al zijn voorspellingen zijn uitgekomen, en de ongelovigen weten dit,

    en deze voorspelling is “Het Uur zal niet komen voor dat de Moslims niet gestreden heeft tegen de Jood, bij Allah de Jood zal zich verstoppen achter een struik, deze struik zal uitroepen “HIER EEN JOOD KOM DOOD HEM”

    Een Jood zal zich verstoppen achter een rots, deze rots zal uitroepen, HIER EEN JOOD ACHTER MIJ, KOM DOOD HEM!!!

    Enkel de Gharqa-struik, de struik van de Joden, deze zal de Joden beschermen, (en dit is ook een reden waarom de Joodse ambassades vol zitten met zulke bomen, dit is ook de reden waarom Joden liever deze struiken aanplanten)

    Dus Peter, je weet het goed genoeg dat de dagen van de Joden geteld zijn

  28. peter = de naam
    17 januari 2009 om 01:23 uur.

    @Toth. Je kunt praten wat je wil en allerlei argumenten te pas en te onpas erbij halen, maar Israel is een democratie. Vervelend voor jou dat je daardoor een argument/stok minder hebt om Israel mee te slaan. Dan verval je in dit geval in allerlei quasi intelligente statements. Die vol van woorden zijn, maar weinig van inhoud.

  29. hassanhasson
    18 januari 2009 om 01:17 uur.

    De argumenten van Toth zijn/kunnen niet gepruimd worden door stomme ezels en achterlijke volsterkete dwazen als Peter;
    ik kots op en door je verstand en op je achterlijk mens-zijn.

  30. Henk el Makhloufi
    19 januari 2009 om 11:58 uur.

    Wel eens een democratie meegemaakt die 1200 doden in enkele dagen op zijn naam heeft staan?

  31. naf
    19 januari 2009 om 02:57 uur.

    Sinds 1967, al bijna 40 jaar lang, bezet Israël de Palestijnse Westelijke Jordaanoever (inclusief Oost-Jeruzalem), de Gazastrook en de Syrische Golanhoogte en blijft het er zijn nederzettingen voor joodse kolonisten uitbreiden. Het bezette Oost-Jeruzalem en de Golanhoogte zijn al geannexeerd, nu worden met de Muur de facto belangrijke grote delen van de Westelijke Jordaanoever bij Israël ingelijfd. Terwijl de nederzettingen in de Gazastrook in augustus 2005 werden ontruimd, breidden die op de Westelijke Jordaanoever verder uit. De staat Israël is in 1948 opgericht op voornamelijk etnisch gezuiverd land – gezuiverd van zijn Palestijnse eigenaars. Vandaag zijn de meeste Palestijnen vluchteling, de meerderheid van hen is zelfs staatloos. Ook tegenover zijn eigen Arabisch-Palestijnse burgers voert Israël nog altijd een politiek van systematische discriminatie.

    Israël maakt zich hiermee voortdurend schuldig aan schendingen van het Internationaal Recht. Sinds 1948 hebben talrijke VN-resoluties het koloniale en discriminerende beleid van Israël illegaal verklaard en opgeroepen tot uitvoering van die resoluties. Op 9 juli 2004 werd de Muur die Israël op bezet Palestijns gebied bouwt evenals alle nederzettingen illegaal verklaard in het Advies van het Internationaal Gerechtshof, maar Israël negeert het daaruit voortgekomen VN-besluit van 20 juli 2004 en blijft gewoon verder bouwen. Internationale bemiddeling en vredesbesprekingen zijn onvoldoende gebleken om van Israël respect voor het internationaal humanitair recht en de mensenrechten af te dwingen, en de bezetting en verdrukking van het Palestijnse volk te doen eindigen.

    Toch heeft de internationale gemeenschap in het verleden al de verantwoordelijkheid op zich genomen om onrecht te bestrijden, zoals in de strijd tegen de Apartheid in Zuid-Afrika. Diverse vormen van boycot, het terugtrekken van investeringen en politieke sancties steunden toen de strijd van de Zuid-Afrikanen tegen Apartheid en gaven zo blijk van internationale solidariteit bij het consequent hanteren van morele maatstaven en verzet tegen onrechtvaardigheid en onderdrukking.

    Verschillende vertegenwoordigers van de Palestijnse burgermaatschappij hebben organisaties uit het internationale maatschappelijk middenveld en bewuste burgers over de hele wereld opgeroepen tot een breed gedragen boycot en initiatieven van desinvestering tegen Israël, gelijkaardig aan die tegen het voormalige Apartheidsregime in Zuid-Afrika. We scharen ons hierachter en doen daarbij een beroep op elke bewuste burger om bij de eigen staat te pleiten voor embargo’s en sancties tegen Israël. Daarbij doen we een oproep aan elke individuele consument om zelf een voorbeeld te stellen en niet langer Israëlische producten te kopen.

    Dit is een geweldloze actie die moeten doorgaan totdat Israël zijn verplichtingen nakomt, het onvervreemdbare recht op zelfbeschikking van het Palestijnse volk erkent en zich volledig aan de internationale rechtsregels houdt. We eisen dat Israël:

    de bezetting en kolonisatie van alle Arabisch land dat het sinds 1967 bezet, beëindigt en de Muur ontmantelt conform het advies van het Internationaal gerechtshof;
    het fundamentele recht op volledige gelijkheid van de Arabisch-Palestijnse burgers van Israël erkent;
    het recht van de Palestijnse vluchtelingen om terug te keren naar hun huizen en eigendommen en het recht op compensatie –zoals vastgelegd in VN-resolutie 194- respecteert, beschermt en bevordert.

    Deze tekst is gebaseerd op de oproep tot boycot, desinvestering en sancties tegen Israël van 9 juli 2005, onderschreven door Palestijnse politieke partijen, vakbonden, verenigingen, coalities en organisaties, die de 3 belangrijkste groepen van het Palestijnse maatschappelijk middenveld vertegenwoordigen: Palestijnse vluchtelingen, Palestijnen onder bezetting en Palestijnse burgers van Israël.

    DIT IS DE WAARHEID OVER PALESTINA EN ISRAEL..ZE MOETEN GEWOON OPSOUTEN DAAR EN EEN LAND ZOEKEN MAAR DEZE JOODSE EZELS HEBBEN HET GEVOEL DAT GOD ZE IN DE STEEK HEEFT GELATEN WANT HEBBEN ALS ENIGE VOLK OP AARDE GEEN LAND..JA SINDS KORT MAAR DAT IS OOK MAAR INGEPIKT. VUILE SCHOFTEN.. BOYCOT ISRAEL..

  32. peter = de naam
    20 januari 2009 om 11:12 uur.

    Ik zeg; koop gerust Israelische producten.

    Ze zijn heerlijk en goed!!!!!!

    Enne mister of madam NAF. Als jij consequent bent, moet je je pc besturingssysteem als t van windows is, direct verwijderen. Is nl van Israelische makelij. En ik zou ook niet meer mobiel bellen of sms-en. Ook een Israelische uitvinding.

    En mocht je onverhoopt een ziekte als kanker krijgen, grote kans dat je met medicatie en technieken, ontwikkeld in Israel, word behandeld. Ben je dan nog zo principieel en weiger je alles wat Israelisch is???

    Je laat met deze reactie gewoon je vooringenomenheid, vooroordeel en stommitiet blijken.

  33. RachiS
    20 januari 2009 om 11:27 uur.

    Ik zeg koop vooral geen Israelische producten en probeer zoveel mogelijk producten te boycotten en niet te kopen.

    Want met het kopen van Israelische producten financieren wij de fosforbommen, de granaten en de kogels die kinderen in Gaza treffen.

    Daar willen wij niet aan mee doen.

    Als Peter dat wel wil doen dan is dat zijn eigen keuze…

    Laten we zoveel mogelijk producten proberen te boycotten.

    Om maar een voorbeeld te noemen: niet meer bij de Mac Donalds eten.

    En Peter, met jouw eigen reactie laat je je vooringenomenheid, vooroordeel en stommitiet zien. Want met jouw reactie laat je niet zien dat je verder kijkt dan je neus lang is. Je laat alleen zien dat je zogenaamd Israelische producten niet kunt boycotten.
    Geloof me, je kan ze zeker wel boycotten. Je kan heel veel producten zoveel mogelijk vermijden te kopen. En daarmee financieren we dan misschien veel minder fosforbommen waarmee ziekenhuizen in Gaza worden verwoest.

    RachiD

  34. Henk el Makhloufi
    20 januari 2009 om 12:16 uur.

    Boycot alles wat ISRAELISCH is.
    Kijk uit in supermarkten
    De reactie van P de Z bewijst wat een laag en smerig gehalte die staat met zijn aanhangers hebben.
    Zelfs de radiotherapie en ziektes halen ze erbij om hun misdaden te verbergen.
    Het wordt nu hoog tijd dat die emmer met stront eens buiten wordt gezet.
    De Palestijnen kunnen helaas niets boycotten van dat tuig omdat ze het van hoogte toegeworpen krijgen in alle fases van uitvinding tezamen met de VS.
    Geen boycot voor die mevrouw met een witte vlag in gazastad die naar buiten kwam met haar kinderen en werden neergemaaid,geen boycot voor de kinderen geraakt door de fosforbommen.
    Israel heeft oorlogsmisdaden gepleegd in de Gazastrook
    \Wat een groot maatschappelijk stuk uitschot moet je wel niet zijn om het gore lef te hebben om deze massamoorden te verdedigen.
    Naar buiten met die emmer stront!!!!!!

  35. Henk el Makhloufi
    20 januari 2009 om 01:24 uur.

    Nog even voor alle duidelijkheid;

    De staat Israel is niet opgercht,maar UITGEROEPEN,door Ben Goerion in mei 1948.
    Als je iets opricht dan doe je dat in sanemwerking met anderen.
    Uitroepen is eenzijdig innemen en tot je eigendom verklaren.
    Deed dhr AH bij de aanvang van het 1000 jarig rijk.
    Dat bleek later ook een luchtbel!!!

  36. hassanhasson
    20 januari 2009 om 05:16 uur.

    Israel behandelt niet maar verspreidt Kanker.
    Het is een Kankergezwel opzich.

  37. naf
    20 januari 2009 om 05:53 uur.

    En Peter ook even ter info ik heb geen KANKER en hoop het nooit te krijgen. En als ik het zou krijgen van Allah het zei zo dan is het zo..en accepteer ik het hoe pijnlijk het ook is…en als jij ook een jood ben zou ik zeggen begin bij jezelf want je ben dan een en al KANKER..!!! Welke jood niet!! je diend jemek..

  38. peter = de naam
    21 januari 2009 om 01:52 uur.

    @hassanhasson. Je reactie is dezelfde als de nazi’s deden t.o.v. joden. Een smerige antisemitische rascistische reactie.

  39. peter = de naam
    21 januari 2009 om 02:13 uur.

    @h.el Makl.. Je liegt weer eens. Israel is erkend en kreeg land toegedeeld door de VN. De arabieren gingen daarmee echter niet akkoord en kozen oorlog. De gevolgen merken we tot op de dag van vandaag.

    De onafhankelijkheid werd op 14 mei 1948 uitgeroepen van de nieuw opgerichte staat Israel n.a.v.resolutie 181

    Je liegen en verdraaierij en vergelijking met Hitlers derde rijk geeft jouw antisemitische, rascistische en fascistische gedachtengoed weer, Waarmee jij je laat zien als een persoon met een verdorven gedachtengoed en een verbitterde haat tegen alles wat joods is.

  40. peter = de naam
    21 januari 2009 om 02:20 uur.

    @NAF. Goed lezen wat ik schreef over de ziekte kanker. Ik zei “‘ mocht je onverhoopt een ziekte als…..”. Dat is wat anders als jij insinueert!! En als jij eens onverhoopt ziek zou worden, ga je wel snel naar een dokter toe en laat je je graag behandelen volgens de modernste technieken en geneesmiddelen. Ook al zijn ze van Israelische origine. Ondanks je bewering dat je je ziekte zou accepteren. Dat zeg je nu, maar dan zeg je dokter, help me!!!

  41. Toth
    21 januari 2009 om 07:15 uur.

    Beste Naf neem je ter harte wat Maghrebie ergens anders schrijft.

    http://www.maghrebmagazine.nl/2009/01/19/arrestaties-bij-demonstratie-tegen-israel/#comment-124883

    Tel tot tien of om mijn part tot honderdtwintig en laat je niet door emoties in een hoek drukken waar je exact het tegendeel bereikt van wat je wil. Je vernedert er bovendien jezelf mee.

    Dit soort teksten vervliegen niet, de momentane kwaadheid erachter wel. Dan blijven alleen de lege hulzen, de woorden over en als die kunnen worden misbruikt kun je er gerust vanuit gaan dat ze dat ook gaan worden. Er zitten mensen bij blogs, waaronder bij media werkzame journalisten die hier op zitten te wachten.

    Geef een ander geen ammunitie om niet alleen jezelf mee te laten beschieten maar ook datgene waar je achter staat.

    Gebruik de feiten en de rede voor de argumentatie en de emotie voor volharding.

    Zo, einde van het moraliserende praatje en nu weer verder.

    Indien mogelijk luister aandachtig naar het commentaar van Noam Chomsky op Gaza (ook een Jood by the way als dat van belang is)

    http://www.informationclearinghouse.info/article21788.htm

    Chomsky staat er niet om bekend dat hij hyperbool gebruikt, maar ook hij signaleert de mogelijkheid van een historisch keerpunt.

  42. tb
    21 januari 2009 om 08:52 uur.

    peter

    je wel met je woorden zeggen dat als wat er is. van joden is uit gevonden
    en volgens mij hebben de joden alleen de elende ziektes op de wereld gebracht en als wat schadelijk is voor de mens meer niet joden

  43. kano
    21 januari 2009 om 05:51 uur.

    peter@

    De basis van de wetenschap is Arabisch, rekenkunde, geneeskund en, sterrenkunde enz. bijv. algebra en wiskunde zelfs de binaire getallen 0 en 1 waarmee de pc werkt zijn door de arabieren (TOEN IN SPANJE ANDALUSIE)uitgevonden, of het nu een wetenschappelijke product israelisch japans amerikaans of europees het is niet belangrijk wat belangrijk is, is de basis en dat is arabisch

  44. hassanhasson
    22 januari 2009 om 07:03 uur.

    Hier is de link (met beeld) van Chomsky:
    http://web.mit.edu/cis/starr.html

  45. hassanhasson
    22 januari 2009 om 07:23 uur.

    Peter, Vriend! toevallig waren mijn voor voorouders aanhangers van joods confessie.Flikker een heel eind weg als je mij ervan wil verdenken een antisimiet te zijn!
    Israel is niet synoniem aan de joodse religie en vice versa. je zedelijk gebrek is ongeevenaard en je zal het waarschijnlijk nimmer kunnen begrijpen.
    Chomky is waarschijnlijk in jouw wazig binoculair eveneens zo’n antismiet.

  46. hassanhasson
    22 januari 2009 om 08:07 uur.

    Peter zegt;
    Israel is erkend en kreeg land toegedeeld door de ‘VN’.

    Wordt het niet eens tijd dat Israel de VN gaat erkennen en haar respecteert voor deze anti-Jahweh gunst en dat ten koste van de inheemse bevolking! en de boodschappenlijst aan resoluties van de Verenigde Naties onmiddelijk uitvoert?

    De israel’s kregen een land toegedeeld door de ‘VN’ (laat we geen onzin verkopen en hetgeen beperken tot het WESTEN)
    ze kregen het land toegedeeld, juist! en de terechte eigenaars, de Palestijnen, zullen het vroeg of laat terugeisen! het begin is begonnen

  47. peter = de naam
    23 januari 2009 om 10:50 uur.

    @hassanhasson. Als je de geschiedenis goed zou kennen. zou je moeten weten dat er in 1948 geen palestijns volk bestond. Er waren arabieren in het land wat nu Israel is. Palestijnen zijn ze zich pas rond 1967 gaan noemen.

    Palestijnen de eigenaars? Lees de geschiedenis eens goed voordat je weer een onzinnig verhaal verteld wat totaal niet klopt.

  48. Toth
    24 januari 2009 om 05:54 uur.

    Een van de zionistische mythen is dat er geen Palestijnen bestaan. Dat maakt het gemakkelijker Palestijnen etnisch te zuiveren.

    Sommigen die echt van historie geen kaas hebben gegeten menen met een taalkundig trucje, en een nergens op gebaseerd revisionistisch idee van de natiestaat met haar attributen, dat verder gepaard gaat met het compleet wegtoveren van het Britse mandaat na de Eerste Wereldoorlog de Ottomaanse periode tot een einde kwam enz. enz. de Palestijnen weg te kunnen toveren.

    De historische realiteit is precies andersom: de huidige Palestijnen stammen af van de Palestijnen die er altijd hebben gewoond, sinds dat de vroegste archeologische vondsten uit het gebied kunnen staven dat er moderne mensen gewoond hebben en de huidige Joden stammen niet af van de Joden die er vroeger hebben gewoond.

    De Joden waren sowieso al een voetnoot in de Palestijnse geschiedenis, bijna de hele Bijbelse historie, de Israëlische koninkrijk uit de late brons/ vroege ijzertijd was al door de archeologie naar het rijk der fabelen verwezen en breed geaccepteerd op een paar christenfundamentalistische querulanten als Dever etc. na.

    Langzamerhand brokkelt ook de politiek correcte muur af die is opgetrokken tegen de realiteit dat de huidige Joden niet afstammen van de vroegere Joodse inwoners in Palestina, zoals ons de 19e eeuwse zionistische mythologie wil doen geloven dat na de Romeinse oorlogen in 71 door de Romeinen uit Israel verbannen Joden zich over de hele wereld hebben verspreid. Maar de huidige Joden zijn afstammelingen van een verscheidenheid aan andere volkeren, o.a. Imazighen en Khazaren en Joods geworden zijn via het overnemen van de Joodse gebruiken en religie, hetgeen vroeger sowieso eerder regel dan uitzondering was en meestal als bindmiddel werd gebruikt, voor het vormen van een eenheid van gebied en de inwoners en een grond voor een legitiem centraal gezag, een substituut voor het veel latere nationalisme en de 19e eeuwse typisch Europese, specifieker Duitse (Bismarck) moderne idee van de natiestaat.

    De enige echte specifieke identiteitsverandering die in 1967 in Israel gebeurde is dat zionistische propaganda dicteerde dat zionisten van ontwikkelaars van leeg en verwaardloosde land, kortom de socialistische/ communistische kibbutz-crap (het thema dat Hitler ook tegen de Slaven gebruikte die zich de brutaliteit permitteerden in Duitse Lebensraum te wonen en de Amerikanen tegen Indianen die de rechtgeleide kolonisatie door Europeanen van hun land ten onrechte bemoeilijkten met hun hinderlijke aanwezigheid) en masse veranderden in Holocaustslachtoffers: met de opkomst van de absolute militaire superioriteit en definitieve onderdrukking van de Palestijnen werd men opeens collectief zielig.