MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Noodweer Marokko eist levens (video)

07 februari 2009 | in Marokko | 8 Reacties

Atlas-gebergteIn Marokko zijn door zware regen- en sneeuwbuien al meer dan veertig doden gevallen. De meeste slachtoffers zijn bedolven onder het puin van hun woning. Donderdag kwamen in het Atlasgebergte zes leden van één familie om het leven toen het dak van hun huis bezweek onder het gewicht van de sneeuw. In het Atlasgebergte sneeuwt het al twee weken aan één stuk. Tientallen families zijn dakloos geworden.

Andere delen van Marokko worden geteisterd door zware regenval. In Casablanca viel vrijdag een dode nadat de muur van een opslagplaats door de regen was ingestort. Zo meldt de Wereldomroep

Bekijk deze video:

Er zijn 8 reacties

  1. Henk el Makhloufi
    07 februari 2009 om 12:22 uur.

    Het blijft toch wel heel stil bij dit onderwerp!!!!!!!!!

  2. Rifi
    07 februari 2009 om 01:14 uur.

    Ja en…Waar is het nieuws over Rif? Daar heeft het ook flink geregend. Er zijn ook doden gevallen. Geen hot-item blijkbaar weer.

  3. Charif
    07 februari 2009 om 09:12 uur.

    Waarom moet dit filmpje nou in het KUT FRANS!

    Er is namelijk ook een volledig Arabische versie van dit journaal op 2M en begrijp dan niet waarom nota bene op maghreb.nl de Franse versie wordt gepost.

    Allah rahmoem alle mensen die zijn omgekomen bij deze ramp..verschrikkelijk!!

    Schuld ligt in dit geval voor 95% bij de aannemers die de huizen bouwen.
    De voegen van de muren zijn van strandzand inplaats van beton/cement.
    Je betaalt wel voor cement en weet achteraf dus niet dat je een oor aangenaaid is.

    Dit is mij persoonlijk in Marokko overkomen en ben er door controle achtergekomen, ze naaien je waar je bij staat.

    Daarnaast zijn de funderingen erg zwak ondermeer omdat er wordt bezuinigd op beton en dit dus wordt vermengd met zand.

    Dit verklaard waarom die huizen zo makkelijk in elkaar zakken!

    Charif

  4. Henk el Makhloufi
    08 februari 2009 om 10:43 uur.

    Charif ,
    Oorzaak en gevolg.
    Maar wat is de relevantie op dit moment daarvan.
    Er is nu hulp nodig en wel met spoed.
    Dus wat gaat men organiseren voor deze mensen?
    Ongeacht hun etnische achtergrond.
    Het klinkt gek maar ik heb bij de vorige overstroming ook hulp gevraagd aan het programma “wilde ganzen” van de christelijke omroepen,voor deze mensen in de getroffen gebieden.
    Ze reageerde als echt redders in nood!!!!
    Ik kreeg nooit geen antwoordt.
    Maar wat gaat men ( allemaal) hier in Nederland doen om het leed te verzachten.
    Wat gaat men organiseren?
    welke hulp kan men geven?
    Wie heeft er ideeën?
    Wie neemt er het voorrtouw?

  5. kano
    09 februari 2009 om 06:28 uur.

    Henk el Makhloufi

    De marokkaanse overheid moet die mensen helpen, ze hebben genoeg geld en hulpmiddelen om mensen in nood te helpen, deze corrupte regering vindt het alleen maar fijn als hulp van buiten komt zodat ze geen zorgen kunnen maken plus hun zakken vullen natuurlijk met die hulp die van buiten komt, dus die mensen moeten in opstand komen als ze niets doen dan blijft het zoals nu is .

  6. Henk el Makhloufi
    10 februari 2009 om 01:42 uur.

    Hallo Kano,
    Met dank voor je reactie denk ik toch dat de mensen aldaar er weinig mee geholpen zijn.
    Ik zag gisternavond beelden uit het rampgebied en daar sprak ook een man op dezelfde wijze over de afstandelijke houding van de overheid.
    Er was volgens hem wel hulp gestuurd maar deze was onderweg “verdampt”.
    Maar ondertussen leven daar mensen op straat en dat kan nooit de bedoeling zijn na een ramp.
    Ik dacht dat we hier in Nederland wel op een of andere manier iets voor deze mensen konden betekenen.
    Men zou de overheid alhier om hulp kunnen vragen om bv noodwoningen te sturen.
    Al het andere is en zijn interne Marokkaanse aangelegenheden waar wij als kaaskoppen ons niet in kunnen mengen.
    Uiteindelijk gaat het om de mensen die in de nood zitten,die moeten worden geholpen.
    Nederland deed dat eerder bv bij de ramp in Agadir.

  7. Souraya
    26 december 2009 om 01:40 uur.

    Over ongelukken waarbij een paar personen omkomen zijn er uitgebreide nieuwsberichten. Ik zoek mij nu een ongeluk naar maar informatie over deze ramp die hele grote delen van Marokko treft. Ik geef Henk gelijk dat de overheid in Marokkko veel te weinig doet om de manier waarop huizen gebouwd worden goed te controleren. Anderzijds hebben de meeste Marokkanen veel te weinig geld om de goede materialen te betalen.
    Als ik dit artikel lees, dan is er een nationale ramp gaande in Marokko en slaat mij de schrik om het hart voor al diegenen die ik daar ken. Ik wil graag vooral meer informatie nu!

  8. moena
    27 december 2009 om 03:08 uur.

    Rifi 3efak doe normaal dit is niet het moment om je boosheid op de overheid te uiten, waarom daar wel en hier niet, je hoort het toch ze hebben daar ook geen hulp gehad ben je nu blij, deze liedje kennen we onder ander wel, het gaat om ouderen en kinderen die ik weet niet hoeveel graden onder nul geen dak boven hun hoofd hebben en ze hebben niks, wees menselijk en zit die woede opzij en bied hulp je doet het voor allah en trouwens rif komt niks te kort elgier komt van allah.ik hoop dat iemand een rek nr opent voor deze mensen.