MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Opening eerste Berbers cultuurcentrum

01 maart 2009 | in Maatschappij | 36 Reacties

Het eerste Berbers cultuurcentrum van Nederland gaat open op 10 maart. Le Papillon in Den Haag zet dan de deuren open voor iedereen die meer wil weten over de Amazigh- of Berbercultuur. De initiatiefnemers achter Le Papillon zeggen dat ze bruggen willen bouwen tussen Berbers en andere groepen in de Nederlandse samenleving. Ook willen ze Marokkaanse jongeren helpen in hun zoektocht naar hun identiteit. Het is de laatste jaren een trend onder Nederlands-Marokkaanse jongeren om zich te verdiepen in de Berbercultuur. Dat zou hen een steviger zelfbeeld geven.

Er is in Marokko zelf geregeld wrijving tussen de Arabische cultuur en de Berbers. De invloed van de Marokkaanse overheid strekt zich ook uit tot Nederland. Zo bepaalt de Marokkaanse regering welke namen Marokkaanse Nederlanders aan hun kind mogen geven. Dat moeten Arabische namen zijn.

De Berbercultuur is de cultuur van vooral het platteland van Noord-Afrika. Een groot deel van de Nederlandse Marokkanen heeft een Berberachtergrond.

Er zijn 36 reacties

  1. mhamed
    02 maart 2009 om 12:11 uur.

    het werd tijd want de roots van amazigh zal nooit verloren gaan.
    al willen sommigen van de haters dat wel.

  2. tanger
    02 maart 2009 om 06:20 uur.

    Ik weet niet wie dit geschreven heeft maar wat is die achtelijk zeg!

    Er is in marokko alleen een marokkaans berberse cultuur!

    arabisch cultuur is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel anders kan je nergens vinden in marokko zelfs niet in casablanca!

    onwetendheid…….. als het een marokaan geschreven heeft is ie wel heel erg dom

  3. karim
    03 maart 2009 om 12:45 uur.

    het enige dat arabisch is in marokko is het arabische dialect, marokko heeft geen arabische cultuur, er zijn wel wat gearabiseerden die denken dat ze in een arabishe cultuur leven. maar dat zijn de werkelijke achterlijken. en de berberse cultuur is niet alleen platteland, het platteland bestaat voornamelijk uit pure mensen die niet geifecteerd zijn met de westerse of pro arabische ziekte. de arabieren hebben zich 50 jaar lang bezig gehouden met imago en pro arabische politiek. waar de berbers vooral dachten aan hun economische situatie, waardoor de berbers er economisch goed voor staan (en bijna iedere stad in marokko hebben opgebouwd waar de arabieren denken dat zij dat doen) en de arabieren zelfs nu hier in europa aan het bedelen zijn. triest gewoon. waardoor de arabieren telkens de arabieren uit het middenoosten als voorbeeld gebruiken om zich nog een beetje trots te voelen.

  4. tarik
    03 maart 2009 om 12:50 uur.

    wat een onzin, je kan wel altijd blijven roepen dat de berberse cultuur een plattelandscultuur is, maar jij en ik weten heel goed dat dat helemaal niet zo is…en al helemaal als 80% van marokko berber is…..
    ik vraag me af welke cultuur de stedelijke cultuur is? geen arabische cultuur in ieder geval!

  5. Moslim
    04 maart 2009 om 02:23 uur.

    hey mensen, ik wil alleen wat doorgeven. woord berber komt uit romeinse tijd, dat werd tegen de imazighen gezegt, dat betekent zelfde als woord barbaren. dus betekent eigelijk stome mensen die niet kunnen schrijven en lezen.omdat we in die tijd hun niet kunnen begrijpen, we waren soort slaven van hun, en nu willen ze spelletjes met ons spelen (romeinen) europa. arabieren hebben ons goed geholpen en de waarheid met ons verdeelt. we moeten elkaar steunen. de duivels willen dat we met elkaar vechten en dat ze onze land pakken, en alles veranderen. ze willen de islam vernietige, dat zijn meebezig overal in de wereld. kijk naar irak, afganistan,palestina enzv……….we moeten elkaar niet veroordelen. dat is onze zwakte punt. we zijn hamdolilah allemaal moslims. verdiep je in je geloof en douaa doen over onze moslims, want we zullen een zware tijd krijgen. bereid je maar voor. dus als je goed hart hebt en goede moslim bent dan weet je waar je terecht komt.

    assalamo3alaikom warahmatoallahi wabarakato

  6. abdel
    04 maart 2009 om 04:58 uur.

    De eerste 4 reacties zijn hartverwarmend, dat er mensen zijn die bewust zijn over hun Amazigh identiteit, die zich bevrijd hebben van de geestelijke bezetting.

    Ik raad iedereen aan om het boek van Ibn Chaldun te lezen Al Moekaddima. De Arabieren hebben vele Imazighen vermoord, elke Amazigh moet zich bewust worden van onze geschiedenis.

    Trouwens Imazighen kunnen moslim, christelijk, joods, atheist zijn, dat maakt allemaal niet uit. Imazighen zijn vrije mensen van nature, laten we weer vrije mensen worden.

  7. moena
    04 maart 2009 om 05:46 uur.

    even een correctie Moslim de romeinen konden de imazighieen niet verstaan dus als de imazighieen gingen praten klonk het zo in de oren van Romeinen brabrabra vandaar barbaren.eigenwijs en grapig die berbers eigenlijk, iedereen leerde grieks en romeins wat doen die imazighieen blijven hun taal praten of iemand het wil of niet. De imazighieen hadden in die tijd van Romeinen ook een god die amon heet die werd in die tijd van onwetendheid door iedereen vereerd tot Egypte toe best wel intresant

  8. Azidan
    04 maart 2009 om 10:16 uur.

    Antwoord op Moslim

    Je bent blijkbaar vergeten wat Okba Ibn Nafi gezegd heeft : De Arabieren zijn beter, en ik ga de oren en vingers afhakken van elke berber.

    Een bekende Khalief zei ooit ” deze berbers zullen het nooit leren, ik zal hen een leger sturen met het hoofd in Marokko en de Staart in Syrie en dit zelfde leger werd vernietigd door de Berbers.

    Het woord berbers hebben de Arabieren overgenomen van de Grieken en Romeinen. Het is een algemeen bekend feit dat de Arabieren de staatsapparaat dat door de Romeinen op poten werd gezet gewoon hebben overgenomen, een 50 tal jaren later heeft een bekende Khalief het Arabisch verplicht gemaakd.

    Zoals “al jound” komt van het grieks “legioen”

    Of zoals “dirham” komt van DRAHME

    of zoals “dinar” komt van dineri

    en Al Barabito Sokan Awalien komt van Barbaroi

    Dus Moeslim met alle respect mijn broeder, maar ga iemand anders hersenspoelen

  9. Azidan
    04 maart 2009 om 10:21 uur.

    Moslim, je zegt ook nog we waren een soort slaven van hen? Hoe kan je nou zoiets zeggen?

    De Imazighen waren zwaar gerespecteerd in de Romeinse Tijd. Er was zelfs een Amazigh die keizer was.

    Je zegt ook nog “stomme mensen”?

    Kijk, Moslim, de Profeet vzmh heeft gezegd “de echte moslim zal een vreemde persoon, een ghareeb”

    Ghareeb kan je ook vertalen in Barbaar.

    Wij Imazighen hebben ons altijd uit de spotlights gehouden Al Hamdoulilah.

    Ik ben liever een outkast, een barbaar, een vreemde, een rebel, omdat dezen altijd de zuiverste en dapperste mensen zijn.

  10. moslim
    05 maart 2009 om 11:40 uur.

    hey mensen. Sommige mensen zijn hier eigenwijs en geloven alles wat op internet staat. Ik ben een echte puur amazigh en mijn informatie komt niet van internet die komt van mijn volk (voorouders) uit rifgebergte. We hebben vroeger als ongelovige op de aarde geleefd dankzij arabieren zijn we moslims geworden. Sommige mensen hier denk ik zijn geen moslims en gebruiken moslims naam. En ik probeer mensen hun hersens niet te spoelen.mijn punt is dat we steeds iemand de schuld geven.of ik ben vergeten wat ibn ….zei.ja dat ben ik vergeten. Ik kijk nu vooruit niet achteruit en mijn geloof zal ik nooit vergeten.de punt is begin eerst aan jezelf en veroordeel niet zomaar de volk die je heeft leren leven.en geloof niet alles wat op internet staat,voordat je het weet, begin je meer te geloven op internet dan op je geloof.

  11. Azidan
    06 maart 2009 om 06:41 uur.

    Moslim, alstublieft, ik ben dit spuugzat, !!! keer op keer wordt Islam gebruikd wanneer ga je dat begrijpen

    Er is geen verschil tussen “arabisme” en “islam”

    jij kan blijkbaar geen verschil maken tussen arabier en islam.

    Ik ben een Moslim al hamdoulilah.

    Er wordt gezegd dat die lijst is om de islamitische namen niet te laten doodgaan, maar als je naar Marakesh gaat dan zeggen de vrouwelijke obers van een restaurant “whisky of champapgne”?

    Het is goed dat de Arabieren ons de Islam hebben bijgebracht. Maar dit wil ook niet zeggen dat we hen moeten aanbidden en gewoon onze Arabische identiteit mogen vergeten.

    Jij zegt zelf ik kijk niet achteruit maar vooruit maar toch ben je afgekomen met allerlei historische valsheden, zoals wij waren “stom” en wij waren een soort slaven van de Romeinen. Ahoedoubillah.

    Je zegt ook geloof niet zomaar wat op Internet staat Asahbi wat zit je nu uit te kramen? De Geschiedenis is overduidelijk.

    En ook nog onze voorouders waren de grootste Arabierenhaters. Omdat onze voorouders de Arabieren (Omayadehonden) kennen.

    Broeder, laat je niet brainwashen. Laat je niet hersenspoelen.

  12. abdel
    06 maart 2009 om 10:28 uur.

    moslim,

    Je praat hier met intelligente personen, probeer een intelligent antwoord te geven. Je woorden maken hier geen indruk. Iemand die zich geestelijk nog niet heeft bevrijd is geen gesprekspartner maar iemand die geholpen moet worden.

    Als je hulp nodig hebt, horen wij, Imazighen, het graag.

  13. naf
    06 maart 2009 om 01:24 uur.

    @MOUNA JE NEDERLANDS IS ECHT TRIEST!! HET WOORDJE GRAPPIG SCHRIJF JE MET DUBBEL P EN HET WOORD INTERESSANT SCHRIJF JE VERKEERD %^@*&^#%@!!

  14. Syphax
    06 maart 2009 om 03:16 uur.

    @Moslim

    het arabische volk heeft mij leren leven??

    jij bent niet goed geinformeerd beste man. voor de islam er was kijk maar eens hoe de arabieren leefden net als dieren. de islam is gekomen door middel van de profeet die gestuurd is voor de gehele wereld en niet door “de arabieren” . de berbers hebben de islam overgenomen zonder enige tegenstand er tegen te bieden wat de arabieren ten tijde van de profeet wel deden. kijk hoe verderferlijk ze waren. en ja bepaalde arabische moslims hebben de islam naar marokko gebracht maar dat zegt niets over alle arabieren. de meeste arabieren praktiseren hun geloof niet eens en regeren met iets anders dan de islam. dus ze zijn niet de voorbeeldfunctie voor de imazighen maar juist andersom, wij hebben de arabische moslims toegelaten tot marokko omdat we nut zagen in hen en hun nut hebben ze zowat kwijtgeraakt aangezien ze de islam waar ze mee kwamen nu zelf niet eens praktiseren laat staan dat ze de imazighen daarop wijzen.

  15. Syphax
    06 maart 2009 om 03:21 uur.

    het meeste wat ze ons nu leren is al monkar en proberen de oorspronkelijke bewoners in hun arabische cultuur te laten verdwijnen. wat zeg je nu dat ze ons leren leven. het is de islam de ons heeft leren leven en niet de arabieren. de arabieren zijn een hulpmiddel geweest.

  16. Henk el Makhloufi
    07 maart 2009 om 10:56 uur.

    Waarom komen we niet gewoon een keer bij elkaar in het centrum en kan je elkaar leren kennen!!
    ik denk dat de reacties dan daarna heel anders zullen zijn!!!

  17. moena
    07 maart 2009 om 11:03 uur.

    naf het gaat erom dat je me begrijpt, en je begrijpt me heel goed wat ik je duidelijk wil maken, dat is het belangrijkste en niet hoe ik de zinsbouw heb geschreven. Als mijn Nederlands triest is vind ik niet erg, het ergste is dat jij triest bent. Is dit nu duidelijk.

  18. Charif
    07 maart 2009 om 11:55 uur.

    Henk, ik ben het volledig met jou eens en zou daar graag aan mee willen werken, elkaar een keer zien en met elkaar praten over van alles en nog wat.

    Want hier loopt iedereen elkaar te vernederen en uit te kafferen en dat slaat echt helemaal nergens op.

    RESPECTEER ELKAAR NOU EENS EEN KEER!!

    Ik zie graag de reacties tegemoet om met elkaar af te spreken voor een middagje of avondje debatteren.

    Charif

  19. moena
    08 maart 2009 om 12:09 uur.

    Moslim je bent goed bezig, luister niet naar sommige imazighieen die nog de berbers namen willen houden en in het verleden blijven hangen enz, ik ben zo als jij wel half. maar mijn famillie van amazigh kant denken zoals jij, onze profeet is arabisch, islam en de koraan is in het arabisch dat is niet voor niks, als je het arabische niet kent kan je die verbintenis niet voelen voor je profeet misschien wel maar niet intens, anders had ALLAH voor een berber als profeet of iemand anders gekozen tuurlijk is het bekeren niet makkelijk gegaan,het liefde die je voelt voor je arabische profeet en je godsdienst moet aller belangrijkste zijn en hoe de imazghieen in joehala tijd hebben geleeft moet men begraven . De samenstelling van marokannen zijn:De berbers marokannen (oorspronkelijk bewoners) de puur arabieren die de islam brachten, ( hadden volgens mij geen puur arabische vrouwen bij zich), vandaar dat ik zeg puur 100% arabisch heb je haast niet in marokko, deze puur arabieren waren met bekeerde berbers vrouwen getrouwd en hebben zich in marokko gevestigd en je hebt gearabiseerde berbers die zeer in meerderheid zijn. als we één zijn staan we sterk.ik vind dat je eerst moslim moet zijn dan arabisch omdat de koraan in het arabisch is dan als laatst een amazigh. dat is mijn mening.

  20. Laila
    08 maart 2009 om 03:44 uur.

    In plaats dat ze een centrum voor Berbers hadden geopend, hadden ze beter een centrum voor integratie van berbers in nederland
    dat is pas integratie

  21. Azidan
    09 maart 2009 om 06:41 uur.

    @Laila

    Integratie begint pas wanneer je zelf sterk in je schoenen staat en wanneer je je bewust bent van jouw roots als Berber of Amazigh

    En het feit dat je bewust bent van jouw Amazighachtergrond dit zal enkel de integratie bevorderen, jawel, het zal zelfs een boost geven aan onze jeugd, omdat het feit dat je Amazigh bent, is dat echt iets om trots op te zijn. De Amazigh is een unieke persoon.

    De Amazigh is een persoon die symbool staat voor dialoog, vrede, authenticiteit, hard werken, eerlijkheid.

    De Amazigh mag zich best trots voelen, omdat hij een identiteit draagt dat al voor eeuwen en voor eeuwen bestaat, hele grote volkeren met een sterke beschaving en een schrift zijn vergaan, en jawel de Amazigh blijft nog steeds bestaan ondanks alle tegenwerking van alle kanten.

  22. Azidan
    09 maart 2009 om 06:50 uur.

    Moena,

    Neen Moena, ik ben eerst een Amazigh en geen Arabier,

    Bij mij komt Arabier zelfs niet in het rijtje

    Zoals je weet heeft de Profeet vzmh die met zijn eigen mond gezegd heeft “ik ben niet gekomen voor de Arabieren enkel maar voor gans de mensheid ” dus voor de Mongool in Mongolie, voor de Lap van Lapland, voor de Bosjesman in Zuid-Afrika, voor de Aboriginal van Australie

    Allen hebben evenveel recht op de Profeet zvmh als de Arabieren recht hebben op de Profeet vzmh.

    En dus heeft de Profeet vzmh gezegd met zijn eigen mond” de Arabier is niet beter dan de Niet-Arabier en de Niet-Arabier is niet beter dan de Arabier.

    Dus hetgeen jij zegt “eerst Arabier en dan pas Berbers” dat is in tegenspraak met deze hadith die SAHIH is.

    Verder nog heeft Allah ons zo geschapen in Stammen en Volkeren maar de besten onder ons zijn degenen die Godsvrees hebben, dus kom niet aandraven met zelfverzonnen meningen waar we niks aan hebben.

    Ik herhaal de Profeet vzmh had een sterke voorliefde voor zijn niet-Arabische Sahaba’s zoals Shuhaib de Romein, zoals Salman de Perzier, of zoals Bilal de Ethipier, deze Sahaba’s worden gerekend tot de beste Sahaba’s.

    Ik herhaal nog eens de Islam is geen Arabische godsdienst, De Islam is een multiculturele Godsdienst.

  23. Azidan
    09 maart 2009 om 07:00 uur.

    Oproep aan alle Arabieren, Gearabiseerden, of kwart Arabieren, of Berbers die zich Arabisch voelen of ik weet niet nog wat.

    In de Islam is een Arabier NIET BETER dan een Berber

    Zelfs een Jood die bekeerd is, is niet slechter dan een Arabier.

    Het is niet de taal dat je spreekt dat jouw in het Paradijs zal brengen.

    Want Aboe Lahab en zijn vrouw gaan steenkool van de Hel dragen maar ZIJ SPRAKEN ARABISCH? Heeft Allah hen gespaard? omdat zij Arabisch spreken? Heeft Allah tegen hen gezegd “Je spreekt Arabisch dus ik zal je toelaten in het Paradijs??”

  24. abdel
    09 maart 2009 om 12:32 uur.

    . Zo hebben Wij u de Koran in het Arabisch geopenbaard, opdat gij de Moeder der steden (Makka) en al het omringende moogt waarschuwen; dus waarschuwt (hen) voor de Dag der Verzameling waaromtrent geen twijfel is. Een deel zal in het paradijs zijn, en een ander deel in het laaiend Vuur.

    44. Indien Wij deze Koran in een vreemde taal hadden gegeven, zouden zij zeker hebben gezegd: “Waarom zijn zijn verzen niet duidelijk gemaakt? Is Arabisch en niet-Arabisch gelijk?” Zeg: “Het is een leiding en een genezing voor de gelovigen.” Maar de ongelovigen hebben doofheid in hun oren en het is duister voor hen. Zij worden aangeroepen vanaf een verre plaats.

    195. In duidelijke Arabische taal.

    103. En Wij weten inderdaad dat zij zeggen dat het slechts een man is, die hem (de profeet) onderwijst. De taal van hem die zij bedoelen is vreemd, terwijl dit de duidelijke Arabische taal is.

    2. Wij hebben het geopenbaard – als de Arabische Koran- opdat gij moogt begrijpen.

    Dit zijn de citaten in de koran die gaan over de Arabische taal. Het blijkt dat de enige reden waarom de koran in het Arabisch is is omdat de mensen in Mekka en Medina alleen Arabisch verstonden. In een andere taal bidden of preken had weinig zin want dat verstonden ze niet.

    Het is dus geen heilige taal, het is een taal als alle talen, en voor de rascisten Arabieren zijn zoals alle andere volkeren, Arabieren zijn niet hoger dan anderen, lijkt me logisch voor normale mensen, maar sommige rascisten denken er anders over.

  25. Syphax81
    09 maart 2009 om 03:04 uur.

    de profeet is niet gekomen om de mensen te verarabiseren maar om de islam te brengen en dat vergeten de arabieren.

    eerst moslim dan arabisch?? waar is het bewijs hiervan in hetgeen waar de profeet mee kwam? ‘adjam hebben de islam gevestigd in de wereld en de islam kenbaar gemaakt en verspreid.

  26. moena
    09 maart 2009 om 09:43 uur.

    sommige kunnen zich pas integreeren wanneer men zijn identiteit en zijn cultuur kent, blijkbaar hebben sommige behoefte hier aan en dat recht hebben ze.Ik zeg alleen het leven is veelste kort om je met verleden te houden,een marokaan zijn moet toch voldoende zijn vind ik.

  27. Syphax
    10 maart 2009 om 01:48 uur.

    @Moena

    ten eerste:
    berbers hebben net zon recht als de arabieren om namen te nemen die ze goed vinden zolang deze niet tegen de islamitische namen ingaan.

    ten tweede:
    er is niets mis om met je verleden bezig te houden zeg je van wel dan wil ik van jou een bewijs uit de islam.

    ten derde:
    ik blijf het herhalen de profeet vrede en zegeningen met hel is niet gekomen met het vestigen van een arabische wereldrijk waarin we ons moeten aanpassen aan de arabieren en onze roots moeten vergeten. hij is gekomen met de onpartijdige, niet discriminerende islam.

    ten vierde:
    misschien luister je ook wel eens naar nieuws en hoor je vaak dat de arabieren over de gehele wereld praten over almaghreb al 3arabi oftewel arabisch marokko. dit klopt niet en is discriminerend tegenover de andere 75 procent van de inwoners die niet arabisch zijn en daar ben ik fel tegen.

    ten vijfde:
    als arabieren zulke goede moslims waren waar wij ons imazighen aan moeten aanpassen waarom heeft Allah hen dan vernederd op de wereld?

    en als laatste:
    de taal die de arabieren in marokko spreken is geen arabisch van de profeet en daarom acht ik het minderwaardig aan mijn taal aangezien mijn taal oorspronkelijk gebleven is zoals het is. dat taaltje dat ze spreken daar is een mix van tamazight, spaans, frans en arabisch.

    enne @Abdel begrijp je dan niet dat de arabische koran in eerste instantie gericht was aan de arabieren zelf om hen de mond te snoeren? dus laat de arabieren in marokko maar eerst eens hun eigen taal terug leren. nee zij prefereren zelfs de franse taal boven de taal van de profeet waar ze in maroko ons mee dood gooien en op tv.

  28. moena
    11 maart 2009 om 09:58 uur.

    Syphax ik moet toe geven dat er een stuk waarheid in zit, in wat je zegt.

  29. Syphax
    12 maart 2009 om 04:27 uur.

    en de Boodschap van Allah is altijd maar dan ook altijd in de eerste isntantie naar een volk gestuurd die afgoden aanbidden zoals de arabische toghaat in mekka ten tijde van de profeet..

    wa salaam

  30. nida
    13 maart 2009 om 03:13 uur.

    ooooooooooooooooooooooh moena wat een verhaal ga naar school en begin met schrijven ooooooooooooooooh moeslim wat heb je gegeten want je hersens stinken ik zeg tegen jullie SPREEK DE TAAL van de tepel waar je de moeder melk binnen kreeg.een moeslim amazigh breng de islam niet in cultuur ik zeg dit de arabieren kwamen met de islam en hebben de macht gepakt,en ik zeg dit ook ……..de schluh hebben met arabiren kinderen gemaakt in het begin van de arabische invasie niet de rifijnen van abdelkarim.

  31. nida
    13 maart 2009 om 03:20 uur.

    en trouwens moeslim je moet weten dat er een vers in de koran waar in staat dat allah naar elke dorp een profeet heeft gestuurd.imazighen waren voor profeet ibrahim…….ibrahim de profeet is getrouwd met hajar van berbers afkomst en die heeft ismail gekregen en van nageslagt van ismail zijn arabieren ontstaan……en ibrahim heft ook een andere vrouw genaamd sarah en die heeft jacob en isaac gekregen en van hun nageslacht zijn de joden van gekomen dus de arabieren en de joden zijn familie……….mar imazighen zijn apart …..zitten niet in dat schit wij hebben de arabieren leren lopen …….en vergeet niet dat arabieren in marokko vooral de machthebbers weten heel goed dat ze daar onterecht zitten.

  32. sahd
    13 maart 2009 om 03:23 uur.

    he broeders binnen kort weten wij berbers hoe oud we zijn want uit onderzoek blijkt dat wij 656565656565656565voor christus al waren kijk hoe oud mijn schatje tamazighth is ooooooooh mijn lieve taaltje van me ik bescherm je tegen de vieze arabieren

  33. nida
    13 maart 2009 om 12:34 uur.

    luister kerels amazigh betekent vrije mens arabieren zijn niet vrij want ze hebben de slavenij gerespecteerd wie heeft otman ibn affan vermoord wie heeft ali vermoord wie heeft hassan en hoessein vermoord allemaal arabieren en geloof me ze hebben heel veel imazighen vermoord noem je dat islam en kijk wat de geheime dienst van marokko doet ze stuurt 6 kerels om aanslagen te plegen op ikea onschuldige mensen noem je dat islam ????????en weet je waarom ze willen berbers het leven in nederland zuur maken maar ik gef toe j hebt ook achterlijke berbers tussen.die alle preken van iedere idioot waar neemt alle hadith moet nog een keer in gekeken worden want interpatie klopt niet de uitleg zit gbreken in.je kan iemand overtuigen door je GOELUK zoals er gezegd wordt en je dit staat ook in de koran alles staat in de koran behalve amazigh die staat niet geloof me die staat er wel gater soerat elkahf die is berber die heeft mozes hel veel lessn geleerd.en tarik ken je zijn levensverhaal?????????moeslim en moenah verdiep en lees meer want je kijkt niet breed .tarik wr uiteindelijk beloond met twee leeuwen die hebben hem opgegeten.waarom?omdat de khalifaat bang was dat hij khalifaat wordt gekozen door de imazighen vroeg of laat tmazgha is ons land en tamazighth zal geschreven en

  34. moena
    14 maart 2009 om 03:02 uur.

    Nida wees gerust die rifijnen hebben het wel ingehaald, dat met arabieren trouwen en daarmee kinderen krijgen dus niet alleen amazigh van chluh en trouwens zorg jij maar dat jij je school afmaakt want ik heb al een baan en mijn leven is al compleet.

  35. Annette
    27 juli 2009 om 09:50 uur.

    Wie kan mij helpen aan het adres van
    het Berbers Cultureelcentrum in Den Haag.

    Bijvoorbaat dank!!

  36. almustaqbel
    05 juli 2013 om 12:19 uur.

    Bni Bouayach, de vlam van de Marokkaanse lente
    In november 2011 schreef ik een verslag over Bni Bouayach met als titel: ‘Bni Bouayach, onderweg naar een Marokkaans Sidi Bouzid?’ Een vraagteken dat langzaam maar zeker verandert in een uitroepteken. De kiemen van een opstand waren toen al waarneembaar omdat de inwoners van dat stadje een campagne van burgerlijke ongehoorzaamheid voerden die uniek was in Marokko.

    …Een escalatie leek toen al onvermijdelijk en nu lijkt de climax te zijn bereikt. Het noorden van Marokko staat aan de dageraad van wat misschien een volksopstand wordt.

    De lange aanloop
    Als reactie op het spontane uitbreken van de revoluties in de Arabische wereld stelde de toenmalige woordvoerder van het Marokkaanse regime, Khalid al-Nasiri, dat Marokko een uitzondering vormde in de regio. Op 20 februari 2011 kwamen honderdduizenden Marokkanen op straat in tientallen steden en dorpen om het tegendeel te bewijzen. De Marokkaanse lente was aangebroken.

    Het noorden van Marokko zorgde voor het mooiste plaatje op die historische dag. De inwoners van de stadjes Bni Bouayach en Imzouren organiseerden een mars van 20 km door bergachtig gebied om deel te kunnen nemen aan de betoging in de dichtsbijzijnde grootstad al-Hoceima. Daar werden op die dag de verkoolde lichamen van vijf jongeren teruggevonden. De autoriteiten beweerden dat de vijf jongeren een bank hadden overvallen, terwijl de inwoners van al-Hoceima zweren dat ze door het regime werden vermoord. De toon was gezet voor een lange en intense periode van strijd in een regio die bekend staat als licht ontvlambaar.

    Bni Bouayach, chronologie van een Marokkaanse opstand
    De lokale afdeling van de 20 februari-beweging in Bni Bouayach had meteen een eisenpakket klaar dat onder meer inhield dat er een onafhankelijk onderzoek moest worden gevoerd naar de excessen van Jamal Nehhas, het hoofd van de lokale gemeenteraad. Wijdverspreide corruptie en nepotisme zijn slechts twee van de vele beschuldigingen die hem naar het hoofd werden geslingerd. Omdat er niet werd geluisterd naar de jongeren besloten zij om hun protest uit te breiden. Ze zetten een tentenkamp op voor het gemeentehuis en bleven er kamperen tot hun eisen zouden worden ingewilligd.

    In oktober 2011 escaleerde de situatie opnieuw toen agenten in burger een bus tegenhielden die Abdelhalim al-Baqqali vervoerde. Al-Baqqali is een prominente lokale activist, die werd gearresteerd op een manier die meer doet denken aan ontvoeringen uit het gangstermilieu.

    Toen het nieuws van zijn arrestatie Bni Bouayach bereikte, werden alle toegangswegen tot die stad geblokkeerd en hielden de inwoners massale betogingen. Het openbare leven werd lam gelegd door een algemene staking. Die acties waren succesvol en al-Baqqali kwam vrij en werd als een held ontvangen.

    Vlag van de Rif-republiek
    Op de eerste wekelijkse zondagbetoging van de 20 februari-beweging na de mislukte arrestatie van al-Baqqali haalde Bni Bouayach de voorpagina’s van vele Marokkaanse kranten. Enkele demonstranten paradeerden met de vlag van de Rif-republiek in een duidelijk antimonarchistisch statement – door sommigen ook verstaan als een separatistisch statement. De Rif-republiek staat in het collectieve geheugen van de Riffijnen gegrift als een bijzonder trotse passage in hun geschiedenis.

    Zoals de naam al duidelijk maakt, was de Rif-republiek een fase waarin het noorden van Marokko zich onttrok aan zowel het Europese kolonialisme als het despotisme van het Alawitische sultanaat – intussen getransformeerd tot monarchie. De Riffijnse verzetsheld, en ook de emir van de Rif-republiek, is Mohamed bin Abdelkrim al-Khattabi. Hij leidde in de jaren twintig van de vorige eeuw de strijd tegen de Franse en Spaanse bezetters in het noorden van Marokko.

    Het oproepen van die antikoloniale herinnering bezorgt de huidige monarchie nachtmerries, omdat de propaganda van het regime gestoeld is op de veronderstelling dat eenheid en stabiliteit in Marokko enkel gegarandeerd kan worden door een koning. Het paraderen met de vlag van de Rif-republiek komt overeen met het opsteken van een middelvinger naar de Marokkaanse monarchie.

    Kamal al-Hassani
    Nadat het regime faalde in het ontmijnen van de tijdbom in Bni Bouayach zocht het zijn toevlucht tot een nieuwe tactiek. De lokale autoriteiten manipuleerden een lokale man die Kamal al-Hassani vermoordde, een andere prominente lokale activist. Die moord betekende het keerpunt voor de lokale protestbeweging en luidde een nieuwe fase in in de strijd tussen het regime en plaatselijke bevolking.

    Na de moord op al-Hassani trokken duizenden mensen de straat op en escaleerde de situatie. De bewoners bezetten de kantoren van de elektriciteitsmaatschappij en maandenlang weigerden ze de facturen te betalen. Ook veranderde het tentenkamp voor het gemeentehuis in een regelrechte bezetting van het plein. Zo werd de toegang tot het gemeentehuis volledig versperd.

    De moord op al-Hassani viel enkele weken voor de verkiezingen van 25 november en de lokale activisten zorgden ervoor dat er een totale boycot kwam van die verkiezingen. Geen enkele partij mocht campagne voeren in Bni Bouayach en van een stem uitbrengen was ook geen sprake.

    Sinds die moord kunnen we niet meer spreken van een ‘functionerende staat’ in Bni Bouayach omdat de bewoners alle instellingen van de staat: gemeentehuis, politie, etc. boycotten. Meer en meer nemen mensen de term ‘bezettingsmacht’ in de mond om de ordetroepen aan te duiden.

    Één jaar 20 februari-beweging
    Zondag 19 februari 2012 markeerde de eerste verjaardag van de 20 februari-beweging. In Bni Bouayach scandeerde al-Baqqali (de activist die uit de bus werd geplukt) de volgende slogan: “Moge Hoebal 6 vallen!” Duizenden anderen herhaalden die slogan zonder enige aarzeling. Met Hoebal wordt koning Mohamed VI bedoeld. Hoebal, is de pre-islamitische godheid die in Arabië werd vereerd voor de komst van de islam. De profeet Mohamed vernietigde deze godheid toen hij vlak voor zijn dood Mekka veroverde.

    Het is een dubbele belediging voor Mohamed VI om Hoebal te worden genoemd, omdat hij beweert afstammeling te zijn van de profeet en pretendeert de numero uno-moslim te zijn in Marokko in zijn hoedanigheid als prins der gelovingen. Dat de bewoners van Bni Bouayach zo openlijk voor de val van de monarchie scandeerden, zal niet onopgemerkt zijn voorbijgegaan in de hoogste politieke kringen in Marokko.

    In een laatste poging om een openlijke confrontatie te vermijden met de bewonders van Bni Bouayach probeerden de autoriteiten de lokale (economische) elite zover te krijgen dat ze hun invloed zouden gebruiken om de protestbeweging in een slecht daglicht te stellen. Ook dat faalde.

    Arrestatie van Benchouab
    Op vrijdag 2 maart 2012 arresteerden de ordediensten Bachir Benchouab wegens een misdaad die hij had gepleegd begin jaren 2000. Een inwoner uit Bni Bouayach bevestigt dat Benchouaeb een crimineel verleden had, maar dat hij jaren geleden zijn leven had verbeterd. Een andere inwoner beweert dat de werkelijke reden voor zijn plotse arrestatie zijn activisme binnen de 20 februari-beweging is.

    Hoedanook, zijn arrestatie lijkt meer op een bewuste provocatie dan het resultaat van een authentieke bekommernis om het handhaven van de openbare orde. Zijn crimineel verleden wordt aangehaald om de protestbeweging zwart te maken op lokaal en nationaal vlak.

    Los van het motief betekende de arrestatie van Benchouaeb een zoveelste escalatie en leidde tot een algemene staking in de stad. Alle wegen werden geblokkeerd en activisten begonnen op maandag 5 maart aan een 23 km-lange mars naar al-Hoceima, de belangrijkste stad in de regio, om zijn vrijlating te eisen. In Isli, net voor al-Hoceima, was de oproerpolitie massaal uitgerukt en de demonstranten slaagden er niet in de stad te bereiken.

    De hel barst los
    Voor donderdag 8 maart kon men de patstelling in Bni Bouayach beschrijven als het resultaat van een psychologische uitputtingsslag tussen het Marokkaanse regime en de lokale protestbeweging. In de nacht van 8 op 9 maart 2012 veranderde het karakter van die strijd totaal.

    Die nacht trokken de ordetroepen – of onderdrukkingstroepen zoals de lokale mensen zeggen – met veel machtsvertoon Bni Bouayach binnen in een poging om de symbolische hoofdstad van de 20 februari-beweging in de Rif-regio op de knieën te dwingen. Maar de demonstranten verlieten het strijdveld niet zonder slag of stoot.

    Die nacht zijn er 22 arrestaties verricht en zijn er tientallen gewonden gevallen. Onder anderen Mohamed Jalloul, een bekende lokale leraar en activist van de 20 februari-beweging, en Said al-Wazghari van de Nationale Beweging voor Hoogopgeleide Werklozen, behoorde tot de gearresteerden.

    Huizen werden willekeurig doorzocht, winkels werden geplunderd en auto’s werden in brand gestoken. Volgens een verpleger in het lokale ziekenhuis probeerden de ordetroepen ambulances in brand te steken zodat de gewonden niet meer verzorgd konden worden. Ook werd het ziekenhuispersoneel geïntimideerd. En op zondag 11 maart arresteerde de politie zelfs gewonden in het ziekenhuis.

    De AMDH (L’Association marocaine des droits humains) veroordeelde in een persverklaring het brutale gedrag van de ordediensten en stelde vast dat er verschillende mensenrechtenschendingen plaatsvonden. Ook hekelde de AMDH het tijdstip van de brutale aanval omdat die gebeurde op de Internationale Vrouwendag van 8 maart.

    De mensenrechtenorganisatie maakte bovendien gewag van racistische opmerkingen jegens de inwoners van Bni Bouayach, waar vooral Imazighen (Berbers) wonen. De ordediensten zouden zelfs hebben gedreigd met een herhaling van het scenario van 1958-1959 (toen werd een opstand in de Rif-regio bloedig onderdrukt door de dictator Hassan II, toen nog kroonprins, met duidenden doden tot gevolg).

    Geen wonder dat hele families de bergen rondom Bni Bouayach invluchtten toen de ordetroepen probeerden de stad af te sluiten van de buitenwereld. Volgens sommige bronnen dreigden ze er zelfs mee vrouwen te verkrachten (een beschuldiging die ook werd geuit toen het Marokkaanse regime in januari 2012 een soortgelijke opstand in Taza onderdrukte).

    In de steden rond Bni Bouayach werd op 8 maart een uitgaansverbod ingesteld. Maar de schermutselingen tussen lokale activisten en de ordetroepen gaan vandaag hun vijfde dag in. De sfeer is bijzonder gespannen in de regio en nieuws sijpelt langzaam, maar zeker door.

    De autoriteiten laten geen onafhankelijke journalisten toe in de regio en een Nederlandse verslaggever, Faouzi Zalen van Amazightimes.nl, is zelfs gearresteerd in Imzouren en moet op maandag 13 maart voor de rechter verschijnen. De Marokkaanse staatsmedia zijn muisstil over de broedende opstand. Zelfs de pan-Arabische nieuwszender al-Jazeera, die nauwelijks over de 20 februari-beweging heeft bericht, bracht een kort verslag uit van de opstand in Bni Bouayach.

    Ondertussen neemt de opstand steeds grotere proporties aan. Meer en meer activisten worden gearresteerd en de ordetroepen riepen versterking op vanuit Taza. Politieagenten die met stenen gooien, oproerpolitie die charges uitvoeren, helikopters die circelen boven de bergen rond Bni Bouayach waar mensen zich verschansen, dat is Bni Bouayach vandaag.

    Lokale activisten hebben intussen communiqués uitgevaardigd die doen denken aan de Syrische volksopstand. Activisten hebben boven het gemeentehuis al de Marokkaanse vlag neergehaald en de vlag van de Rif-republiek gehesen. Demonstranten lopen openlijk over straat met die vlag en trotseren alzo de suprematie van de monarchie. In de naburige stadjes Boukidaren, Imzouren en al-Hoceima zijn er ondertussen soortgelijke confrontaties ontstaan. Op zondag 11 maart probeerde de 20 februari-beweging twee marsen te houden richting Bni Bouayach die ontaarden in rellen met de ordediensten.

    Hoe zal het evolueren?
    Een revolte in Bni Bouayach was slechts een kwestie van tijd. De afloop ervan zal cruciaal zijn voor de nieuwe regering. Als de opstand blijft aanhouden – en zich zelfs uitbreidt – zullen de gevolgen van groot belang zijn voor de toekomst van Marokko.

    Doorheen de geschiedenis hebben de Riffijnen getoond dat ze zich kunnen verenigen tegen een buitenlandse bezetter. Als de monarchie de opstand bloedig zal onderdrukken – zoals ze heeft gedaan in 1926, 1958 en 1984 – en de Riffijnen het koningshuis zullen zien als een buitenlandse bezettingsmacht (een term die al in de mond wordt genomen in Marokko) dan zal de Marokkaanse lente een bloedige episode worden.

    De laatste opstanden in de regio werden relatief makkelijk onderdrukt omdat die opstanden veleer lokaal dan nationaal waren. De 20 februari-beweging is er echter in geslaagd om een nationale beweging te creëren die overal voet aan de grond heeft gekregen. De opstand in Taza in januari bewijst dat ontevredenheid niet enkel een Riffijnse aangelegenheid is.

    Aan de andere kant is de monarchie er goed in geslaagd om het dodental te beperken. Raakt het geduld op in Rabat? De 20 februari-beweging zit in een dipje en krijgt de grote massa’s niet meer op straat. Is het regime hierdoor overmoedig en hoopt het door bruut geweld de opstand te onderdrukken? Er broeit iets in Marokko. Wordt Bni Bouayach het Marokkaanse Sidi Bouzid?

    (*) Dit artikel is er gekomen met de hulp van twee activisten uit Bni Bouayach die liever anoniem willen blijven.
    .

Plaats je reactie