MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Marokko verbreekt betrekkingen met Iran

07 maart 2009 | in Marokko | 20 Reacties

koning Mohammed VIMarokko heeft zijn diplomatieke betrekkingen met Iran verbroken. Dat heeft het Marokkaanse persbureau MAP vrijdag bericht. MAP zei dat het besluit vrijdag van kracht is geworden.

MAP maakte geen reden bekend voor de maatregel, maar aangenomen wordt dat die verband houdt met een kwestie tussen Iran en Bahrein, schrijft de Volkskrant.

Vorige maand zei de Iraanse geestelijke en voormalige parlementsvoorzitter Ali Akbar Nateq Noori dat Bahrein tot 1970 de veertiende provincie van Iran was. De regering van Bahrein toonde zich diep beledigd en zei dat Iran zijn oude aanspraken op het eilandstaatje in de Perzische golf kennelijk niet heeft opgegeven.

De Iraanse regering distantieerde zich van de uitspraak, maar veel Arabische landen die net als Bahrein door soennieten worden geregeerd voelden zich ook geschoffeerd door het sjiitische Irak. Marokko riep vorige week de Iraanse ambassadeur op het matje om uitleg te geven.

Er zijn 20 reacties

  1. hassanhasson
    07 maart 2009 om 07:52 uur.

    Aan 3ntariaat ‘politiek’ hebben we niks aan!
    Iran is een land met stevig politiek gestel en verdient alle respect dat tot tegenstelling van de meeste Arabisch dictators.
    Iran is wel een gevaar! een gevaar voor de meeste Arabisch dictators zelf en hun geamrikaniseerd en zionistisch regime.

  2. Henk el Makhloufi
    07 maart 2009 om 10:53 uur.

    Het goede voorbeeld dat alom gevolgd dient te worden,ook hier!!!!!

  3. tarik
    07 maart 2009 om 12:08 uur.

    damn waarom:(

  4. bayo
    07 maart 2009 om 12:26 uur.

    Het is juist nu om een goede betrikkingen met iran te versterken, hier blijkt uit dat marokko slecht te snel reageert op incident bahrein.

  5. tarik
    08 maart 2009 om 01:37 uur.

    mensen er zn andre reedenen hier zoals kwestie zuidelijk sahara die erkend word door iran dat onder regime van die paar sprinkhanen daar wonnen terwijl
    marokko al ruim veertig jaar geld in pompt in dat gebied en iran op zn beurt
    profiteert van hun olie resevoirs tuurlijk moet marokko zn positie verdedegen
    ik vind dat marokko juist heeft gehandeld

  6. tawiza
    08 maart 2009 om 07:32 uur.

    rabat volgt de raad van de heer andre azolay
    alles en amir almominin om en raad van een jood vraagt wat verwavht je dan

  7. Rachid
    09 maart 2009 om 11:38 uur.

    Goed gehandeld marokko.

    Mensen die roepen dat dit onjuist is en dat Iran respect verdient zeg ik tegen diegene, Zou jij een land of een regime of een individue steunen die jou ouders of je moeder bespot en beledigt? Zou jij hun steunen als ze jou geloofssfeer willen kapot maken?

    Zij, die extremistische shiten (ik noem ze geen moslim) die de metgezellen van ons profeet en de vrouwen van ons profeet vervloeken zal ik nooit steunen.

    Een zionist zal mijn hoofd afhakken, mijn familie kapot schiten. Dat is minder erg dan wat extremistische shiten doen, zoals Hasan Nasr alat van hezbo alat. Zij willen namelijk ons geloofssfeer kapot maken, de ware woord van god vernietigen.

    Dit klinkt waarschijnlijk bij de meeste onbekend in de oren, kan ik me wel voorstellen, dat is onwetendheid. daarom verzoek ik iedereen die van deze praktijken niet op de hoogte is om daar onderzoek naar te doen, en zie het resultaat en zie de waarheid achter Shiten, Iran en Hezbo alat

  8. trab
    09 maart 2009 om 01:01 uur.

    Jeetje Marokko is ook al verkocht aan de Zionisten…Het gaat de goede kant op met de Arabische wereld.

    Gegroet,

    Een Marokkaan

  9. Fatima
    09 maart 2009 om 11:41 uur.

    ik sta 100% achter ieder besluit van marokko”
    Van Iran komt niks anders dan ellende” weg ermee.

  10. Azidan
    10 maart 2009 om 01:20 uur.

    Ik steun Marokko hierin. Iran is een gevaarlijk land.

    Iran haar doel is om gans de Islamitische wereld Shiet te maken. Zeker Marokko.

    In Marokko zijn er vorig jaar al heel veel mensen bekeerd tot shiisme.

    Dus da belooft.

  11. johnsen brother
    10 maart 2009 om 11:20 uur.

    kk slegte beslissing van marokko

  12. Ali Al Dor Wa Al Thahab Al Mosafa!!
    10 maart 2009 om 11:27 uur.

    Hallo Marokkaanse vrienden,
    Bij deze wil ik even op dat Joodse (Rachid) en zijn stomme uitspraak wat reageren…
    Dus un zionist (= Joden!!!) is wel beter dan een Shiaten en dat zionist mag jouw stomme hoofd eraf hakken?
    Van welke “Islam” kwam je eigenlijk hé??? Dat Islam in Afghanistan waar ze die vrouw openlijk neerscheten omdat ze volgens hen un Zinna heeft gedaan terwijl God (Allah!) zei letterlijk in zijn heilige boek (Quraan) heel anders over Zinna of had men dat niet eens gelezen?
    Jou type die ze zichzelf onterecht Moslim noemden zijn letterlijk schande voor de Islam!!
    Al Sayyed Hassan Naser Allah één veertje van zijn baard is 1000 keer beter dan je hele drugs en hashiesh familie!!
    Hij is un ware Moslim niet zo’n achterlijk psychopaat als jou met uwe uitspraak!!!
    Je praatte over onze heilige profijt Mohamed (S) terwijl je vergeet te zeggen zijn Hadieth: Men Qala Ashhado An La Ilaha Ila Allah is Moslimmmmmmmmmmm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Ga eens de Quraan Goed lezen voordat je wat over Shiaten één woord terug zegd… Joods ben je!!!

    Marokko forever 😉

  13. kano
    10 maart 2009 om 12:02 uur.

    Het is niet kwestie Bahrein maar iets anders

  14. PrinceOfRif
    10 maart 2009 om 12:30 uur.

    waar was marokko tijdends de slachtpartij in Gaza met zijn diplomatieke betrekkingen?

  15. trab
    10 maart 2009 om 02:02 uur.

    @ Fatima,

    Van Marokko komt niks anders dan grote voorspoed. Het is maar hoe j het bekijkt. K ben liever een vrije moslim dan een verkochte Arabier aan d Zionisten…

  16. Azidan
    10 maart 2009 om 10:56 uur.

    De reden waarom Marokko zo gereageerd heeft is omdat er laatste tijd veel marokkanen zich bekeren tot het Shiisme, door toedoen van Marokkanen uit het buitenland zoals Belgie en Frankrijk

    Zoek het op in Youtube

  17. trab
    12 maart 2009 om 11:42 uur.

    @ Azidan,

    Daar kiezen die Marokkanen zelf voor. In de Islam is er geen ruimte voor dwang 😉

  18. kano
    13 maart 2009 om 03:48 uur.

    Azidan @

    juist, Iran wil zoveel mogelijk soenieten te laten bekeren tot shiitten, je zit bijvoorbeeld in belgie sommige marokkanen shiitisch zijn geworden, en dat wil de Marokkaanse regering niet accepteren

  19. Abdel karim
    13 maart 2009 om 06:27 uur.

    Marokko heeft niets met Iran te schaften, geloven doen ze op een andere manier en dus een gevaar, relaties worden niet voor niets verbroken. Marokko moet zijn banden goed stevig houden met Saoedi Arabie en alle andere oliestaatjes in de Arabische wereld, die hebben dezelfde geloofsleer als ons en heb je financieel meer aan op het gebied van investeringen. Veel mensen hier zien een iran die gesluierd is, en nemen aan dat het het zelfde is als bij ons. Schijn bedriegt,

  20. trab
    13 maart 2009 om 11:37 uur.

    @ ABDEL KARIM,

    Totdat de olie op is…dan kunnen ze zand of hun kamelen verkopen. Ah joh, die Arabieren zijn dus echt onderontwikkeld ofwel leren nooit de lessen uit het verleden… Deze mensen kunnen beter een voorbeeld nemen aan Iraniers die wel weten hoe ze technologische vooruitgang kunnen boeken!

    Ik snap werkelijk niet waarom ieder van jullie deze stap van Marokko ondersteunen! Zien jullie dan niet of hebben jullie oogkleppen wb de strategie van de Zionisten; namelijk verdeeldheid creeren en zodoende regeren! Verdeel-en-heers politiek tot t extreme!

    Wat men al veel te snel vergeten is: De bloeitijd van t Ottomaanse rijk die tot stilstand werd gebracht, nadat de Turken door Arabieren verkocht werden aan t Westen. En aan jullie de opdracht te bedenken wie hier achter zat…