MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Activisten gearresteerd in Nador

11 maart 2009 | in Marokko | 47 Reacties

NadorDrie bekende burgeractivisten in het noorden van Marokko zijn korte tijd na elkaar gearresteerd nadat zij betrokken waren bij protesten tegen de corruptie rond de grote drugstransporten vanuit de Rif.

De mensenrechtenactivisten Chakib al-Khayari en Ayad Hadrati en de blogger Hassan Barhoun werden opgepakt wegens het in diskrediet brengen van de Marokkaanse politie en „belediging van magistraten”.

Medestanders zien de arrestaties als pressie wegens hun kritiek op politie en justitie en hun beschuldigingen dat de top van de georganiseerde bendes banden onderhouden met de lokale autoriteiten.

Begin dit jaar kwam de politie in actie tegen smokkelbendes in de Rif, waarbij meer dan honderd arrestaties werden verricht, het grootste deel onder politie zelf en militairen. Met die actie wil Marokko zijn Amerikaanse en Europese bondgenoten tonen dat het de strijd tegen de hasjsmokkel serieus aanpakt.

Chakib al-Khayari gooide echter roet in het eten. Hij is voorzitter van de lokale Berberbeweging Association du Rif des droits de l’homme in het gebied rond Nador en geniet bekendheid wegens zijn strijd tegen de georganiseerde hasjsmokkelbendes in de regio. Hij maakte bekend dat de breinen achter de smokkelbendes ongemoeid waren gelaten en alleen de loopjongens waren opgepakt, schrijft het NRC Handelsblad.

De blogger Hassan Barhoun, die veel lezers heeft in Noord-Marokko, werd gearresteerd nadat hij op internet de openbare aanklager in de stad Tetuan ervan had beschuldigd onder een hoedje te spelen met de opgepakte lokale narco-leider Mohamed Charef. Deze laatste liet zich volgens Barhoun gek verklaren, zodat hij zijn straf kon uitzitten in de psychiatrische kliniek van Tetuan. Van daaruit zou hij makkelijk zijn ontsnapping kunnen regelen.

De kwestie van de krankzinnig-verklaring van Charef groeide uit tot een schandaal, toen de directeur van de kliniek uit protest tegen zijn opname zijn ontslag nam. Blogger Barhoun organiseerde een handtekeningenactie voor de directeur en solidariteitsoptocht voor de poorten van het psychiatrisch ziekenhuis. Vrijdag werd hij door de plaatselijke rechtbank veroordeeld tot zes maanden gevangenis wegens belediging van een magistraat. Zo meldt het NRC.

Er zijn 47 reacties

  1. mo
    11 maart 2009 om 07:10 uur.

    oud nieuws!!!
    onderdrukking, machtsmisbruik en hebzucht zijn
    kenmerken die al eeuwen lang heersen in het land
    dus k weet niet wanneer dit ophoud

  2. Azidan
    11 maart 2009 om 09:24 uur.

    Soubhanallah.

    En toch blijven we geld sturen? En toch blijven we naar daar gaan om de economie sterk te maken?

    Zoals te verwachten, hebben ze weer een berber-activist opgepakd.

  3. Anti Arab
    13 maart 2009 om 07:33 uur.

    Smerige arabische homo´s!

  4. 3loush
    14 maart 2009 om 01:19 uur.

    mskine Chakib al-Khayari
    had de grootste politie man voorschut gezet op 2m
    hij zei van joun werkneemers werken samen met de durgs smokkelaars
    ewa jah waarheid is hard.

  5. moena
    14 maart 2009 om 03:23 uur.

    antie arab let op je woorden als jullie niet zo dom waren en alles oprijtje hadden dan was er niks aan de hand, jullie blaffen teveel en het angst zit in jullie tenen. rot op met het berberactivisten.die zorgen voor verdeeltheid. Niks mis met amazigh maar maak geen ophef en functioneer met de taal van de profeet.iedereen weet dat amazigh de oorspronkelijk bewoners zijn van marokko en dat krijgen marokannen ook met geschiedenis te horen in MAROKKO wat is het probleem dan. voor de duizendste keer we ronden af met arabisch (de taal van de Koraan.) dat er onrechtvaardig mensen zijn oké je hebt in marokko ook gearabiseerde politie en politieks enz dus waar gaat het over.

  6. Azidan
    15 maart 2009 om 08:36 uur.

    Soubhanallah, ik versta dit niet, wat voor onzin kraam je nu uit?

    Ten eerste wie zorgt ervoor dat die berberactivisten er zijn? Berberactivisten zijn er om de Arabische onderdrukking van de Tamazighttaal.

    Moena, ik raad je WEERAL aan, om kennis te gaan zoeken, het is niet omdat Arabisch de taal van de Koran is, dat we weeral Arabisch moeten spreken, wanneer ga je dit begrijpen,

    je zegt” maak geen ophef en functioneer met de taal van de profeet”

    De enigsten die ophef maken zijn de Arabo-Fascisten, en in Marokko moeten we kunnen functioneren met de taal van datzelfde land, namelijk Thmazight, dat sinds eeuwen en eeuwen in Marokko werd gesproken,

    Het is niet de bedoeling dat gewoon in de geschiedenisboeken gezegd wordt “ja vroeger was er een volk de berberen maar ze zijn nu uitgestorven”

    Dat is niet voldoende. Thmazight moet overal gesproken in de rechtbank, in de gemeentehuis, in het politiekantoor OVERAL

  7. hamosh
    15 maart 2009 om 09:58 uur.

    moena, net alsof arabieren aan de regels houden van de profeet, arabieren zijn de grootste schenders van de islam en nog wat marokaanse taal is geen officiele taal maar een straattaal dus zeker geen taal van de profeet

  8. abdol
    17 maart 2009 om 02:58 uur.

    maroco moet weer in handen van de berbers klaar meer heb ik niet te zegen

  9. moena
    17 maart 2009 om 08:17 uur.

    zidan jij wil het onmogelijk en waar gaat het naar toe leiden, de éénheid kan nu gehouden worden alleen als overal één taal wordt gesproken en men spreekt toch zijn berbers als ie het wil niemand die het verbiedt. wil je nu 12 eeuwen terug dat kan toch niet, merendeels van mijn half amazigh famillie spreekt geen tamazight meer en hebben rif nooit of meer dan dertig jaar niet gezien zoals ik bv.wil jij hun dan verplichten tamazight te spreken dat kan toch.snap je dan niet dat het een chaos wordt.voed je kinderen tweetalig op, is ook goed. heel veel berbers spreken beide talen.

  10. moena
    17 maart 2009 om 08:19 uur.

    dat kan toch niet bedoel ik

  11. Azidan
    18 maart 2009 om 08:27 uur.

    Neen, Moena, wat ben nu dom zeg, als een berber zegt, we willen een voltijds amazighzender voor Irifien, Ichelhiyen enz…. dan zeggen jullie gelijk “ja die willen een eigen staat”

    “Ja die worden geholpen door Israel”

    “Ja da zijn racisten”

    Waarom zeg je “je wil 12 eeuwen teruggaan” als wanneer je naar buiten gaat wordt er volop Thmazight gesproken op straat op cafés, overal….

  12. Azidan
    18 maart 2009 om 08:36 uur.

    Wallahi, Ik zal NOOIT m’n kinderen laten Arabiseren, Eerst Thmazight, ze moeten volledig Thmazight onder de knie krijgen,

    Ik zal ook NOOIT met een Arabische vrouw trouwen, heb ook genoeg aanbiedingen gehad van Arabische meisjes, zo erg zelfs dat ze me achtervolgen op straat, maar Wallahi deze Berber is voor een pure Berberse

    Omdat binnen een gemengd koppeltje tussen Arabier/sche en Berber/se altijd het Arabisch zegeviert, dus daarom Berberse man met Berberse vrouw.

    Aangezien Arabieren staan te springen met ons te trouwen maar ze respecteren het Berbers niet.

    Ik roep alle Berberse op hetzelfde te doen. Niet trouwen met Arabieren of gearabiseerden.

  13. Azidan
    18 maart 2009 om 08:57 uur.

    Ik vind persoonlijk dat Marokko niet genoeg doet voor de Imazighen, de Arabisering gaat steeds verder, en verder,

    Als je de marokkaanse zenders erbij neemt, dan zie je dat er geen enkele zender is die VOLLEDIG in het Thmazight is, zelfs al is het in Tachelhit is, ik vind het juist goed want ik als Rifi spreek ook Tachelhit, ik heb het geleerd bij m’n Assousivrienden,

    Ik denk al die kleine maatregeltjes zijn gewoon om ons te sussen, want jullie Arabieren zijn gekend in listige trekjes,

    Ik vind in Amazighstreken moet Thmazight de eerste taal worden, en in niet-Amazighstreken ja daar is Arabisch de eerste plaats.

  14. Azidan
    18 maart 2009 om 09:34 uur.

    Onze Profeet Mohammed vzmh heeft gezegd ” de Arabier is niet beter dan de Arabier en de niet-Arabier is niet beter dan de Arabier”

    Dit zijn de woorden van de Profeet vzmh HIMSELF

  15. moena
    18 maart 2009 om 04:09 uur.

    ik ben hier echt klaar mee,abdol je bent weer één van de domste weer, je bent dus voor burger oorlog.

  16. moena
    18 maart 2009 om 04:13 uur.

    waarom denken sommige riafa niet verder dan hun neus lang is,dat bepaalde idéén gevaarlijke gevolgen kunnen hebben.

  17. Azidan
    18 maart 2009 om 11:38 uur.

    Een vraag aan de Arabo-Fascisten, de smerige Arabo-Fascisten

    Waarom bestaat er een Instituut van Arabisering???

  18. Azidan
    19 maart 2009 om 12:04 uur.

    Hetgeen ik niet begrijp waarom wanneer een Amazigh over z’n roots begint

    Waarom moet men telkens verwijzen naar “Geert Wilders” of naar “Gaza”

    De Amazighreveil heeft niks te maken met Israel, Gaza, Frankrijk, CIA, of Geert Wilders, de Amazighen werken met niemand samen, de Imazighen zijn gewoon op zelfstandige basis beginnen denken dat gedurende de hele eeuwen de Imazighen gewoon belogen werden, door het Internet, door het vrijkomen van kennis op internet, zijn de Imazighen wakker geworden,

  19. Laila
    19 maart 2009 om 07:06 uur.

    Azidan jij bent nog erger dan Peter de Naam
    wat denk je dat je bent! In plaats om in harmonie te leven blijf je ieder keer je ziellig verhaal over berbers herhalen word wakker. En nog maar klagen over hollanders dat ze discrimeneren
    Ga werk zoeken en hou je mond
    Dat Arabisch vrouwen graag met je willen trouwen is onzien of dat zijn hopeloos gevallen
    en je noemt je moslim we kennen in de islam geen discriminatie.je bent een hopeloos geval

  20. abdel
    19 maart 2009 om 07:25 uur.

    Moena,

    Een gesprek met iemand met beperkte geestelijke vermogens als jij beseft niet wat hij/zij zegt. Je bent geestelijk bezet maar dat heb je niet door, is een kwestie van inzicht.

    Je doet me denken aan een aflevering in Kunta Kinta, een serie over de slaven in Amerika. De slavenzoon die tegen zijn slavenvader zegt dat dit toch niet de bedoeling van God kan zijn, dat ze zo een slecht leven hebben en dat de blanken over hun heersen zoals ze willen. Waarop (letop Moena dit gaat over jou) de slavenvader zijn zoon een klap in het gezicht geeft en woedend tegen hem zegt dat hij geen goede christen is, want Jezus is naar de wereld gekomen om zwarten slaven te maken van blanken, dit is wat God wil en dit is hoe het hoort.

    Voordat je reageert, denk er eerst over na.

  21. Azidan
    20 maart 2009 om 09:21 uur.

    Leila het interesseert me niet of ik erger dan Peter de Naam ben of niet. Het interesseert me geen zier, hetgeen me wel interesseert is dat de Arabisering op volle toeren draait, en het Berbers van Marokko langzaamaan wordt vernietigd, ik heb gedurende m’n leven zeker 7 Arabische meisjes afgewezen, omdat ik weet indien ik ermee zou trouwen mijn kinderen sowieso geen Berbers zouden spreken, dus ik doe het voor de toekomst van m’n kinderen, Arabische meisjs zijn nu eenmaal gekend dat ze zeer mannelijk en bazig zijn, en hun wil doorduwen,

    Er kan pas Harmonie zijn, als Thmazight wordt onderwezen, als ik door de politieagent wordt aangesproken in het Thmazight, ik wil als ik op reis ga naar Marokko me niet aanpassen, en ik wil op straat spreken in m’n eigen taal tegen de openbare diensten, ik ben te lui om het Darija te praten, ik wil dat gewoonweg niet,

    En Laila alstublieft haal die Hollanders daar niet bij, Hollanders hebben hier niks mee te maken, ik ga nu niet mijn taal Thmazight niet vergeten omdat zehma de Hollanders anders gaan denken dat we zielig zijn,

    Laila je zegt we kennen in de Islam geen discriminatie” oke indien er geen discriminatie is in de Islam waarom spreken de Arabieren van Marokko geen Thmazight? Waarom als ik aangesproken wordt door een agent het altijd in het Arabisch moet zijn? Waarom? Is dit geen discriminatie? Laila, je bent gewoon een Arabische racist, en die alle mogelijke argumenten erbij haalt zoals

    -Hollanders
    -Islam
    -Hopeloos

    Ik heb deze argumenten ontelbare keren gehoord, in het vervolg ga ik gewoon een cassete meebrengen, en gewoon telkens opnieuw laten afspelen,

  22. Azidan
    20 maart 2009 om 10:11 uur.

    Oproep aan all Imazighen of Gearabiseerde berbers, houdt jullie vast aan de Islam en houdt jullie vast aan jullie TAAL, het Thmazight,

  23. naf
    20 maart 2009 om 10:42 uur.

    He Abdel,

    Weet je nu nog niet dat die MOUNA een illigaal is. Zie je dat niet dan aan haar spelling Nederlands. Hahahahahaha

  24. abdars
    20 maart 2009 om 06:25 uur.

    ANTI ARAB…..AZIDAN… willen jullie aub je bek houden……..

    of je nou arabisch darizja spreekt of niet we zijn allemaal berbers……!!!!
    idioot a jood

    en wat is jou probleem wil je berbers spreken dan spreek je dat
    niemand die je tegen houdt …….en die megole berber activist had beter zijn bek moeten houden scheelt hem ook 6mnd met klappen…… drugs bendes werken met de autoriteiten.. waar die mafkees aan begint!

  25. Henk el Makhloufi
    21 maart 2009 om 01:34 uur.

    NAF ,
    Wat flik je me nu?

  26. Azidan
    21 maart 2009 om 05:11 uur.

    Abdars eh #%^$%, jullie Imdharsen waren %^&#, jullie waren #%^@en dan kom je hier aan een DIE HARD AMAZIGH de les spellen eh ^&#%@!!!!!

  27. moena
    21 maart 2009 om 05:51 uur.

    o arme naf meer heb je niet te melden wees gerust illigaal ben je zelf muts, het gaat er niet om of je spelling fout maakt, het gaat erom wat je van je leven maakt en wat je bereikt in je leven.Abdel je verhaal doet me niks want ik voel me niet aangesproken volgens mij heb je niet eens je VMBO opleiding hoe goed je Nederlands ook is.en aub ga rond hangen en meisjes lastig vallen daar zijn jullie goed in.

  28. moena
    21 maart 2009 om 06:01 uur.

    jij abdel en naf joelie mij begrijpen als joeli mij niet verchtaan ik tolk halen hahahahah kijk abdel en naf zo praten jullie ouders en ik ben even oud als Ahmed aboutaleb en misschien ook even oud als jullie ouders en ik weet zeker dat ze de Nederlandse taal niet beter dan mij beheersen en laten staan wat internet inhoud, dus rot toch op esel3a lie machie mrabie.

  29. naf
    23 maart 2009 om 09:07 uur.

    He Mouna,

    Hahahahaha ouder of niet het gaat erom dat je de taal en uitleg Nederlands beter moet beheersen. En wat hebben mijn ouders ermee te maken als je commentaar toe te voegen heb op deze site moeten mensen je wel kunnen verstaan neem anders gewoon een cursus Nederlands. Willa bghitie tahadri bil Arabia bhel bhel nedefnek bik bil arabia djellek a zamita djel nhar laid..

    Wat mijn ouders betreft die spreken idd beter nederlands dan jij en daarbij ook nog frans en spaans spreken me ouders die zijn al een heel stap verder dan jij bent idd nog jonger als mijn ouders. Mensen van jou leeftijd zijn wel veel verder dan jij. Check eff die spelfouten van je je bent zo onzeker van jezelf dat je om je eigen fouten lacht zogezegd om het op een grap te lijken maar ik zou er niet om lachen als ik jou was want het is niet meer als triest dat men zo slecht nederlands spreekt en je wilt graag je uitleg geven maar je moet er wel voor zorgen dat anderen je kunnen verstaan illigaal..

  30. naf
    23 maart 2009 om 09:14 uur.

    En Mouna om wat in het leven te bereiken zeker in Nederland moet je wel je trots om de taal te beheersen wat hoger in de vaandel hebben wil je wat bereiken in het leven..dus je heb nog heel wat stappen die je moet ondernemen om uberhaupt mijn niveau te kunnen bereiken. Maar je bent er te dom voor dat is het verschil tussen jou en mij..En daarbij als je wat in het leven heb bereikt wat ik onderandere door je nederlandse taal helemaal niet kan geloven en vatten… hahaha illigale taal spreek je hoor je dat zelf niet dan. Ga toch een cursus nederlands volgen en kom dan af met je meningen op deze site.

  31. naf
    23 maart 2009 om 09:24 uur.

    He AZIDAN,

    Waarom doe je zo zielig…En laag en waarom voel je je zo gediscriminieerd. Ik kom even terug op je uitleg over arabische meiden. Dat je 7 arabische meiden heb afgewezen. Het verschil is dat arabische meiden weten wat ze willen en hun standpunten duidelijk maken waar je niet tegen op kan.En jij weet blijkbaar dat elk arabische meid waar je het over heb mondig is dat is ook iets wat een berber nooit accepteerd. Jullie houden ervan vrouwen te onderdrukken en doen alles wat god verboden heeft en ondertussen willen jullie de vrouwen wel hun weg laten zien. Ook moeten ze geen mening hebben want anders sla je haar tanden uit haar mond dat is de reden waarom je nooit met een arabische meid kan leven omdat ze idd niet dom zijn zoals jullie berberse meiden die jullie alles wijzmaken een arabische meid weet wat ze wilt en daar vrezen jullie voor dit is overigens niet nieuw jullie zijn altijd zo geweest houden van vrouwen onderdrukken en wijzen hun aan met jullie vingers. Je moet eerst ook een keer naar jezelf wijzen met tien vingers. Jullie zijn geen normale volk jullie houden ervan dat vrouwen niks mogen zeggen en vinden dat niet kunnen omdat je vader ook zo je moeder behandeld heeft vandaar je het nu ook probeert bij andere meiden. Maar helaas jongen arabische vrouwen zijn tegenwoordig veeleisend en willen weten waar ze staan.En houden er niet van dat een man alles zogezegd mag en een vrouw niet wij arabieren zijn tegen dit soort mannen klopt. Ga nou maar lekker met een berber uit je eigen dorp trouwen die kan je tenminste nog dom laten en onderdrukken want dat is ook wat je wilt blijkt uit jou verhaal!!! domme berber!! echt een zielig leven lijdden jullie niet normaal!!!!

  32. naf
    23 maart 2009 om 09:36 uur.

    En Azidan dit noemen jullie een normaal leven lijdden. Weet je jullie zijn zo een bekrompen volk en ik begrijp waarom Hasan2 jullie geen vrijheid wilde geven. Omdat jullie doorgeslagen volk zijn die niet nadenkt en praat over iets maar ziek zijn in jullie kop. Nu hebben jullie de vrijheid gekregen in Marokko van de Koning Mohamed en nu ineens gaan jullie bekken open en willen jullie strijden voor een eigen marokko het liefst blijkt uit jullie hatelijke acties over de arabieren gewoon pure jaloezie..en dan zeggen dat jullie je gedisrimineerd voelen zogezegd. Zehma..maar Wallah ik heb spijt dat Mohamed jullie vrijheid heeft gegeven ik zou hetzelfde doen als wat Koning Hasan zou doen spijtig dat het nu zo moet. Maar jullie volk heeft gewoon de stok nodig want dat is waar jullie om vragen meer niet!! Dat is ook wat jullie moeten krijgen de Marokkaanse stok voelen. Hier in nederland gaan strijden tegen Marokko en willen eigen berberse namen en willen dit en willen dat. Dat is Marokko waar jullie het tegen hebben geen europa. Dus jullie moeten niet teveel zeiken als je je zo graag marokkaan voelt en je zou er trots op moeten zijn zouden jullie je normaal gedragen. Maar nee dat is niet wat jullie willen en denken dat onze koning een balhaar is maar jullie hebben het mis. Zodra jullie je bek open trekken jethan jemekoem!!

  33. naf
    23 maart 2009 om 09:38 uur.

    En Azidan,

    Praat in Marokko daar moet je zeggen wat je van de arabische volk vind alleen je mening in Marokko al geven is een signature naar de hel!! Doe dat dan hebben we tenminste een domme berber minder.

  34. moena
    23 maart 2009 om 09:18 uur.

    toevalig verstond je alles wat ik typ anders had je niet zo een verhaal die nergens opslaat één woord heb ik voor je, je bent zeeeeeeeeeeer ziek nogmaalt je hebt echt geen leven en zmitta dat is het enigste wat je eet ejoe3 lek7el ik lach me kapot om je lange gefrustreerde verhalen je hapt en hapt en hapt heerlijk hake jarhie jrieto jari dit slaat op jou hahahah,

  35. Azidan
    24 maart 2009 om 12:13 uur.

    Nafke, #$@^&@ waarom haal je altijd Hassant 2 erbij. Hij is dood. Lahirehmoe. Het is niet goed om over de doden te praten. Ik bedoel mocht je echt respect hebben voor hem dan zou je niet over hem beginnen bij een Berber.
    Je zegt dat wij een doorgeslagen volk zijn? Ik begrijp dit niet ben je BLIND of zo. Ik kan zoveel voorbeelden geven van Arabieren die totaal doorgeslagen zijn. Van het ene extreme naar het andere extreme. Ik zie nergens een Berber iets doen dat doorgeslagen eh gearabiseerde schaap. Je zegt Naf, we zijn ziek in ons kop?? De pot verwijt de ketel dat ‘m zwart ziet. Kijk, Naf, ik wil niet trouwen met u neen dank u, ik hoef geen Arabische stinkwijf. Omdat jullie respecteren het Thmazight niet. Ik ben bezet. Wij hebben vrijheid ja, heb je daar iets op tegen dat we vrijheid hebben eh schaap, ben je jaloers dat we vrijheid hebben. En nog iets gebruik nooit het woord Marokko. Jij bent geen Marokkaanse, haal nooit het woord Marokko in je mond. Want Wij Berbers zijn de ECHTE MAROKKANEN. Om een echte Marokkaan te zijn moet je BERBERS praten of op z’n minst RESPECT TONEN VOOR D HET CEMENT EN BOUWSTEEN VAN MAROKKO NAMELIJK DE BERBERS.
    Over Koning Mohammed 6 hij verdient al mijn respect, want hij is een Half BERBER/ arabier. Hij is altijd welkom in Rif. Ik steun volledig onze Koning Mohammed 6. Hij heeft zeer veel gedaan voor de Berbers. En ik respecteer hem volledig. En ook hetgeen hij gedaan heeft is hem opgedragen door zijn vader. Eh Bimbo.
    Als wij hatelijke reacties zetten over Arabieren dat is omdat jullie dat verdienen en je moet daar tegen kunnen zoals ik tegen de reacties kan van Arabieren tegenover Berbers.
    Ik voel me gediscrimineerd ja. Vind je dat normaal dat er 5 marokkaanse zenders zijn die allen in het Arabisch zijn. En er is geen een zender in het Thmazight. In Marokko waar de MEERDERHEID BERBERS ZIJN. Vind je dat normaal???? Vind je dat normaal dat de politieagenten in het Arabisch tegen mij spreken? Is dit onafhankelijkheid waar de Berbers zo hard voor gestreden hebben ?
    Weet je, je spreekt over zehma de Marokkaanse stok” eh ik raad je gewoon aan om goed op te letten anders kan je kennismaking maken met de Berberse Zweep.
    En de Berberse Zweep doet meer pijn dan de Marokkaanse Stok.

  36. naf
    25 maart 2009 om 02:04 uur.

    He Azidan,

    Jij bent echt gestoord in je kop dat is wat ik eruit kan halen. Als je wilt dat er meer berberse tv zenders moeten bestaan waarom lul je dat tegen mij ga dan naar Marokko en lul daar en zeg wat je ervan vindt. Kijken of ze je gaan helpen. Overigens wordt is de hoofdtaal ARABISCH in Marokko en geen berbers zowel op het nieuws als in het algemeen. Dat een politie agent arabisch praat ja dat moet van de Marokkaanse overheid waar maak je je druk over man. Het gaat helemaal nergens over. En je moet eens leren met respect te praten helaas kan ik niet zien met wat je mij heb uitgemaakt maar maak niet uit het doet me niks.

    En wie heeft gezegd dat ik met jou wil trouwen als ik al getrouwd ben met een arabier ja en ben er trots op in neem iemand van me iegen roots geen berber nee dank je wel heb wel betere dingen te doen dan me tijd steken in een bekrompen berber.

    Je zegt dat de berberse zweep meer pijn doet dan de Marokkaanse stok. Terwijl je ook gelijk zegt dat de berberen de marokkanen zijn. Zie je dit is toevallig een goed voorbeeld. Jullie zijn dus geen Marokkanen als ik het uit je verhaal begrijp. Ik zal mijn trots maar behouden en je niet uitmaken hoor want het is niet meer als zielig dat je je zo negatief opsteld tegenover de arabische samenleving. Ja het zijn de arabieren die Marokko regeren in het Arabisch je hoort het goed en het is een feit zoals het een feit is dat een koe meer schijt dan een geit!! overigens kan jij er geen verandering in brengen. Ik heb gezegd dat jullie je bek in nederland of jullie belgie kikkerland open trekken maar je moet ook hetzelfde durven zeggen in Marokko. En overigen is de arabische gemeenschap veel groter dan de berberse in Marokko dus je moet niet lullen maar weten. Marokko blijft arabisch en er komen geen berberse zenders nee want dat is taboe in Marokko. Je bent verplicht arabische lessen te volgen en te leren in Marokko en dat blijft zoals de franse taal ook de 2e taal is in marokko.

    Vertel mij eens vanaf wanneer de schapen hebben leren schrijven. Jullie berberen hebben sinds 3 of 4 jaar pas een berbers taal in geschrift hoe bedoel je jullie berberen zijn ons voor met wat dan als je niet eens elkaar kunnen begrijpen doordat er niet eens een berbers taal was op geschrift alleen in woorden. Dus om te denken dat je als berber ver en beter bent dan een arabier wij arabieren zijn jullie allang voor met alles….

    En daarbij het is niet belangrijk bij mij gaat het niet om arabisch of berbers we zijn allemaal marokkanen alleen kunnen jullie er niet tegen dat de arabieren het voor te zeggen hebben in Marokko. Ongeacht of de Koning een half berber is of niet. Arabisch is er en zal er altijd blijven daar zullen jullie nooit tegenop kunnen. Overigens is hij idd een goed voorbeeld voor jullie en misschien moeten jij je niet zo druk maken..

    Jongen maak je niet druk alles komt goed!!

    thala

  37. moena
    25 maart 2009 om 05:44 uur.

    o zidan op algerijnse zender heb je wel berbers zender twee zelfs ik weet niet of iedereen het ontvangt chaoija berbers muziek en 9bajel berbers muziek, ik vind het leuk om naar te luisteren hoewel ik niks van versta ik vind het een beetje raiachtig als je goed luisterd zal jij denk ik wel wat van verstaan ook films zijn soms te zien in het thamazight.

  38. xxxx
    25 maart 2009 om 07:39 uur.

    he naft ben je niet die maghrebi^&%$ van amazigh nl
    ze hebben u buiten gegoeid je bent nergens thuis verlaat aub snel ons tamazgha land en ga naar je land van herkomst saudi arabie
    als ze u daar willen hebben want voor hun ben je een berber wel en dome

  39. Azidan
    26 maart 2009 om 03:38 uur.

    Eh wel Naft, we zijn der mee bezig, we gaan tegen marokko lullen zoals je het in jouw woorden zegt, lullen, en dat is de praat van een getrouwde volwassen Arabische over beschaafdheid gesproken, lullen !!!
    Ja oke, Naft, jij zegt dat de hoofdtaal van marokko is, ja oke dan voor mij is dat oke, maar Berbers is ook zeker de hoofdtaal van marokko omdat het de oorspronkelijke taal is van marokko, wanneer ga je dat begrijpen, ik herhaal de OORSPRONKELIJKE taal van Marokko, ik herhaal O-O-R-S-P-R-O-N-K-E-L-I-J-K-E taal van Marokko, dit is reden genoeg om van het Berbers ook een officiële taal van Marokko te maken,
    Je zegt dat ik met respect moet praten, als je dat verdient ja, zal ik respect met jou praten maar je verdient dat niet, heb je jouw reacties gezien bahda?
    Dus je bent getrouwd met een Arabier, hewa ga dan jouw frustraties op hem uitleven asahbi, die schaamt zich niet, een getrouwde Arabische vrouw, die hier haar tijd zit te verdoen op internet, eh seer tkewed eh baqara
    Oke als ik dan geen Marokkaan ben, wat betekent “Azemmour”
    Wat betekent “Ifrane” als je op deze vragen kunt antwoorden dan ben je een echte Marokkaanse? Wat betekent “Ifrane”, wat betekent “Ashawen” (Chefchawen) wat betekent Marrakesh? Wat betekent Mogador (Essouira)? Wat betekent Agadir?
    Naft zegt : zoals het een feit is dat een koe meer schijt dan een geit!!.  dit moet dus de beschaafde Arabische vrouw voorstellen, die spreekt over schijten en over koeien, walgelijk !!!!
    Statistisch gezien is de Berberse gemeenschap zowel in binnen als buitenland groter.
    Wannneer men zelfs de Berbers erbij gaat rekenen die Arabisch praten dan kan men zeggen dat Berbers een OVERGROTE meerderheid uitmaken.
    Bijvoorbeeld; de Souassa die bestaan uit zeker 8 a 10 Miljoen sprekers
    De Riffijnen zeker 4 miljoen

    En van de Atlas Thmazight sprekers heb ik geen exacte cijfers, en niet vergeten, sommige berbers zijn eerder geneigd zich te voordoen als Arabieren, waardoor de cijfers eigenlijk nog zelfs te laag zijn, verder heb je ook nog het Thmazight van de Isahrawiyen, en het Thmazight aan de grens met Algerije, en ook nog de Jbala en Ghmara dat zijn allen Berbers.

    En nog iets, Imazighen hebben zeer veel zaken in marokko in hun handen, als , al het land is in ons bezit, we hebben verschillende ministerposten, we hebben bijvoorbeeld al de groothandels in ons handen, we hebben zeer veel in ons handen, verder nog de meeste gastarbeiders in het buitenland zijn van Amazighafkomst, bijvoorbeeld in Frankrijk zijn het merendeels Ichelhiyen, en Nederland en Belgie zijn het merendeels IRIFIEN, dus dit legt nog meer gewicht bij het feit dat Imazighen een grote luchtballon zijn vergelijken met de Arabische kleine luchtbelletje,

    Marokko is altijd al berbers geweest en binnenkort zal het Berbers ook als officiële taal hebben anders zal je toestanden zien zoals in Ruanda.
    Wij Berbers hadden al een geschrift namelijk het Fenicisch geschrift al voor dat jullie nog meisjes in putten gooiden en voordat jullie naakt rond de Kaäba de ommegang deden eh stelletje echte barbaren, jullie ontheiligden de Kaaba, ik bedoel hoor deze naft spreken, ik bedoel de Arabieren waren de meest verdorven en meest vieze volk op Aarde voor de Islam, en je ziet daar nog steeds sporen van, wij staan zeer ver, wij hadden al een beschaving al zeker 500 jaar voor Christus, wij onze jaartelling staat al op 3000 die van de Moslims staat op 1400, dus wij staan veel verder dan de Arabieren en Christen en zelfs de Chinezen,
    Het is geen kwestie van voor het zeggen of niet, gewoon Berbers moet naast Arabisch officiële taal worden, wij moeten ook 5 Amazighzenders hebben, en de politieagenten moeten Thmazight praten tegen mij in MIJN LAND,

    Verder nog ik herhaal wij zijn de ECHTE MAROKKANEN, wil je een echte Marokkaanse zijn, koop al een boek van de Arabier Ibn Khaldoen en dan zal je zien wat deze Arabier zegt over jullie ras,

    Neshnin Dhirifien DhImjehdan zi Lewda Njahed soufous negh
    Wij zijn Riffijnen, Moujahideen van Alle tijden, we doen Jihad met onze eigen handen

  40. abdel
    26 maart 2009 om 11:33 uur.

    Naf,

    Jij bent de beste reclame voor het invoeren van Tmazight in Marokko, door jouw soort zal het er sneller komen.

  41. mhamed
    26 maart 2009 om 12:27 uur.

    NAF speel jij maar de hoer en doe of jij heilig bent.

    AMAZIGH voor nu en altijd.

  42. moena
    26 maart 2009 om 03:05 uur.

    gewoon allemaal die gefrustreerde naf boycotten, niet op ingaan op wat ie zegt en achteraf zal zij of hij achterkomen dat ie tegen zegzelf praat en tenslot hulp gaat zoeken bij cha3oide(zwarte magie) en daar geloven sommige gestoorde typetjes als haar in. veel succes naf en geef vooral in deze crisis al je centen daar uit en siri tzori getto 3omar hopen dat ze je daar opsluiten. heb je hard nodig, jij mij nog begrijpen hahahahahah.boycot die beraka allemaal.

  43. naf
    27 maart 2009 om 03:58 uur.

    @ MHAMED

    He viezerik zeg dat maar tegen %^&@*@(#*(&%%

  44. naf
    27 maart 2009 om 04:00 uur.

    He Abdel,

    Alleen in je dromen want het komt niet en het komt niet en het komt maar niet. Ja dat is Marokko hier hebben jullie allemaal een grote mond en dat moeten jullie eens in Marokko proberen. Maar je weet dat het niet kan en het blijkt dat jullie niet meer als gefrustreerd raken vanwege het feit dat het jullie niet zal lukken ok. Droom lekker verder!!

  45. naf
    27 maart 2009 om 04:12 uur.

    He Mouna,

    Jij moet helemaal niet lullen ga eerst je nederlands verbeteren aub en kom dan praten wil je. Ik jou begrijpen nee ik wil je niet begrijpen en kan je niet begrijpen. Wat betreft je reactie op mij ..doe wat je niet laten kan zal mij een zorg zijn. %^&*&*##@&*#

    &^#*&$%^

  46. moena
    27 maart 2009 om 09:11 uur.

    jajajajaajaja meer heb je niet te vertellen muts we weten het onder andere wel dat me nederlands niet denderend is lekker belangrijk, meer dan dat heb je %^&Z*&^%$ in je dromen jij ^&?^&?^%^ga je oorsprong zoeken als je uberhaupt die weet te vinden, volgens mij heeft iemand je uit daar lgieria geadopteerd. booooooooyyyyyyyyycccoooooot die trut we zijn uitgepraat met je.ga met je haaaaaaaaaaaat in een grot zitten.

  47. Henk el Makhloufi
    05 april 2009 om 10:44 uur.

    Ik begrijp niet dat er nog figuren in dit land zij die zeggen dat de Marokkaanse gemeenschap niet goed is geïntegreerd in onze samenleving.
    Zoals men elkaar hier verrot scheld doet men niets onder voor de gegrondveste Nederlandse samenleving ,of Nederlanders tegen Hollanders die elkaar hier op de site “ontmoeten”.
    Prettig idee,niet dan ?