MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Campagne vrouwenmishandeling in Marokko

19 maart 2009 | in Marokko | 13 Reacties

De Marokkaanse overheid voert een grootschalige sensibiliseringscampagne rond geweld tegen vrouwen. In samenwerking met niet-gouvernementele organisaties zijn zelfhulpcentra en een telefoonlijn opgezet. Ook de media besteden meer aandacht aan het probleem.

In de zestien disctricten rond Casablanca, de economische hoofdstad van Marokko, zijn publieke fora georganiseerd om de bevolking te sensibiliseren tegen vrouwenmishandeling. De overheid werkt daarvoor samen met de Unie voor Vrouwenactie, een organisatie die strijdt tegen alle vormen van discriminatie ten opzichte van vrouwen, en met Anaruz, een netwerk van luistercentra waar de vrouwen met hun verhaal terechtkunnen. Zo meldt het Mondiaal Nieuws.

De campagne moedigt vrouwen die mishandeld worden aan om hun stilzwijgen te doorbreken. Halima Idrissi, een getrouwde moeder van twee, is blij dat ze dat inmiddels gedaan heeft. “Ik leefde in een nachtmerrie met een gewelddadige man die enkel wist te communiceren via geweld en obscene beledigingen”, vertelt ze. “Godzijdank kon ik daar voor eens en voor altijd wegkomen nadat ik gehoord had van het Annadja luistercentrum. De sociale werkster gaf me raad over welke stappen ik kon nemen.”

Sinds 2006, toen de nieuwe Gezinscode van kracht werd, genieten Marokkaanse vrouwen meer steun en bescherming onder de wet. Vrouwen hebben het recht om een echtscheiding aan te vragen als er sprake is van geweld. Voor 2006 kon het drie tot vier jaar duren voor een echtscheiding rond was, maar sindsdien duurt het niet langer dan zes maanden.

Fawzia Badri, een secretaresse bij het Marokaanse ministerie van Cultuur, zegt dat ze dankzij de nieuwe wetgeving heeft kunnen ontsnappen van haar man. “Ik werd zo erg geslagen dat mijn lichaam een boksbal leek. Zonder de nieuwe wetgeving zou ik mij nu nog ergens in de donkere hoeken van het gerechtelijk systeem bevinden.”

Toch is de nieuwe wet nog niet zaligmakend. Volgens advocate Saadia Lachgar zijn er nog achterpoortjes. “Vrouwen moeten nog altijd bewijs leveren van het geweld, hoewel het misbruik vaak plaatsvind zonder getuigen. Het woord van de vrouw zou als bewijs moeten kunnen dienen”.

De nieuwe campagne van de overheid werpt vruchten af: de telefoonlijn krijgt meer en meer oproepen te verwerken, en er komt meer samenwerking tussen de verschillende betrokken partijen: de overheid, de luistercentra en vrouwenrechtenbewegingen. Zo meldt het Mondiaal Nieuws.

Er zijn 13 reacties

  1. Laila
    19 maart 2009 om 07:14 uur.

    volgens mij is dat niet allen in marokko
    Er worden in nederland vaak vrouwen door hun mannen mishandeld geef die mannen maar een hoog straf en geld boete
    of sluit ze op

  2. joop
    22 maart 2009 om 06:48 uur.

    Wat zijn ze toch geweldig en stoer die mannen,dat ze een vrouw durven slaan,
    In elkaar rammen die helden , moeten ze mij doen!
    ba ba
    Jop Essaouira

  3. naf
    23 maart 2009 om 09:42 uur.

    Wetenschappelijk is bewezen dat er meer Nedelandse vrouwen zijn die mishandeld en onderdrukt worden dan Marokkaanse vrouwen. En als het Marokkaanse vrouwen zijn dan zijn het meestal de rif mannen die hun vrouwen mishandelen. Niet de arabieren want die vrouwen hebben meestal de broek aan thuis.

  4. barbare
    23 maart 2009 om 11:33 uur.

    joop ga jij maar eens je zelf slaan

  5. kano
    23 maart 2009 om 05:48 uur.

    er zijn ook mannen die door een vrouw worden mishandeld, meestal betoverd door de zwart magie, de vrouw is hem de baas hij doet wat zij zegt en soms geslagen ( soms heb je ook mietjes) die door hun vrouwen worden geslagen.de laatste tijd vind je ook in de vier grote steden van Nederlan BLIJF VAN ME LIJF bestemd voor mannetjes

  6. yoko
    23 maart 2009 om 07:50 uur.

    julie hebben ze almaal livend de graf in gejaagd veile wostijn rat

  7. moena
    23 maart 2009 om 09:04 uur.

    o naf je bent zielig wat een bulshit, je spoor niet en je bent echt ziekelijk dit slaat echt werekelijk nergen op, ze hebben het over casa muts zoek toch hulp %^@&.kijk naar je zelf %^@*. Nederlandse vrouwen onderdrukt, waar haal jij het vandaan je kotst onzin.

  8. Henk el Makhloufi
    24 maart 2009 om 10:20 uur.

    citaten van Carla Rus
    Carla Rus is psychiater en traumatoloog.

    Ook de Bijbel staat vol met vrouw onvriendelijke teksten en ook die worden soms als excuus gebruikt door mishandelende vaders. Zo wordt bij incest door de dader soms naar voren geschoven, dat Lot kinderen verwekte bij twee van zijn dochters, en dat de Bijbel hier geen woord aan vuil heeft gemaakt; sterker nog: God stond toe dat uit deze vader-dochterrelaties twee sterke volkeren groeiden.

    Hoewel in de behandeling van deze slachtoffers zorgvuldig aandacht besteed moet worden aan die verstrengeling tussen godsdienst en mishandeling, moet er aan de andere kant ook voor worden gewaakt dat de focus op de afzijdige God niet als afleidingsmanoeuvre gaat dienen voor een ander schrijnend besef. Namelijk dat het meisje in de gewóne realiteit wordt mishandeld door iemand die eigenlijk zorg voor haar zou moeten dragen, en dat ze ook nog eens in de steek wordt gelaten met dit probleem. Het is soms minder moeilijk om de worsteling met de verre God aan te gaan, dan tot je door te laten dringen dat je niet werd beschermd door je moeder, tante, buurvrouw, etcetera.

    Wat betreft moeder komt daar nog eens bij, dat als het meisje zich met haar gaat identificeren, ze verstrikt raakt in moeders verraad. Dit leidt tot zelfverraad en tot versterking van het schuld- en schaamtegevoel. Mishandelde en misbruikte kinderen zijn vaak nog zo loyaal ten opzichte van hun ouders, dat het voluit boos op hen worden of afstand van hen nemen, als hoogverraad wordt gevoeld. Dan plegen ze nog liever zelfverraad.

    Naast overeenkomsten tussen de slachtoffers uit een zwaar christelijk milieu en die uit het islamitische milieu, zijn er ook verschillen. Zo worden islamitische vrouwen bij het naar buiten komen met hun trauma vaak beticht van het feit dat zij de ‘eer’ van de familie aantasten. Autochtone vrouwen worden vaak beticht van het feit dat ze de ‘harmonie’ van het gezin verstoren en er de reden van zijn dat de familie uit elkaar valt. Ook zijn er aanwijzingen dat de repercussies voor een islamitisch meisje groter zijn dan voor een christelijk meisje. Zo is eerwraak nieuw in onze samenleving.

    Overigens komt seksueel geweld in gelijke mate in christelijke en niet-religieuze milieus voor. De vrouwonvriendelijke teksten uit de Bijbel geven de daders een excuus, maar zetten waarschijnlijk nooit rechtstreeks aan tot die misdaad. Wellicht geldt dit ook voor de koranteksten.

  9. Azidan
    24 maart 2009 om 12:28 uur.

    Hey Nafke, wat heeft onze Profeet vmzh gezegd over “mannelijke vrouwen”

    En Onze Profeet vzmh is een Arabier. Een echte Arabier.

    Hij jeeft gezegd “Allah vervloekt de Manwijf en de Verwijfde man.”

    Dus wij Berbers zijn echte Moslimmannen, niet zoals die Arabische mannen die gewoon goed zijn voor de voortplanting.

  10. Azidan
    24 maart 2009 om 12:30 uur.

    Ja men doet alsof de vrouwen de engeltjes zijn.

    Maar overlaatst had ik een artikel gelezen over verkrachting van mannen door vrouwen. En dat mannen daar serieuze stress van kunnen ondervinden, omdat ze gebruikd werden door vrouwen.

  11. Azidan
    24 maart 2009 om 12:38 uur.

    Kano, je hebt gelijk man,

    Ik heb respect voor de vrouwen, ik geef eerlijk toe, ik zou niet kunnen leven zonder een vrouw, de vrouw is het beste wat er is op aarde, Allah heeft de vrouw geschapen voor de man, zij was uit de rib van de man geschapen, dus een man die geen vrouw heeft is nog niet 100 percent mannelijk, de vrouw is zeer inteligent en de vrouw bevat een soort natuurlijke en warme liefde waar een man nergens kan vinden,

    Maar Allah heeft zowel het goede als het slechte geschapen, en onder dat slechte behoren ook slechte vrouwen, moge Allah mij behoeden voor zoiets, en ik zoek mijn toevlucht bij de Schepper tegen het slechte,

    zoals vrouwen extreem liefdevol kunnen zijn, kunnen zij ook extreem hatelijk zijn en zover gaaan tot tovenarij ahoudoubillah

  12. joop
    25 maart 2009 om 11:53 uur.

    Barbare,
    Dat je op artikel niet meer te zeggen hebt is zeer verdacht,ik zou je werkelijke mening in deze zaak wel eens willen horen.Volgens mij doe je ook in dit soort zaken je naam eer aan.
    Joop Essaouira

  13. mhamed
    27 maart 2009 om 11:30 uur.

    NAF,,,,,,,

    telkens weer veras je me hoe DOM en EENZIJDIG jij kan denken!
    jij zegt dat arabische vrouwen broeken dragen in het huis!!!! nou een echt moslima vrouw wil nog eens een broek dragen laat staan de baas willen zijn in huis.
    ik weet uit verhalen van heel dichbij dat juist dat soort ongehoorzaame zielen het meeste het verkeede voorbeeld geven,als het gaat om een man en vrouw.
    kom mij A.U.B niks vertellen over jullie vrouwen!!!!
    de meeste liggen op hun rug te wachten! en als ze moe zijn draaien zich om voor de volgende ronde!
    wij imazighen slaat onze vrouwen niet het zijn juist onze diebaare .
    ik weet niet waar jij deze verhalen vandaar hebt gehaald,volgens mij wil je het trotse volk imazighen omlaag halen,nou zelfs HASSAN 2 is het hem niet gelukt laat staan NAF die juist in het bordel hoort.