MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Nieuw filmpje van Marokkaanse ‘sniper’

27 maart 2009 | in Marokko | 30 Reacties

De onbekende Sidi Ifni Sniper heeft opnieuw toegeslagen. Dinsdag heeft hij op de internetsite dailymotion een filmpje gepost waarin is te zien dat gendarmes in de Marokkaanse plaats Tiznit geld aannemen elke keer als ze een auto aanhouden. In februari toonde hij met een soortgelijk filmpje op YouTube hoe corrupte gendarmes in het zuidelijke Tan-Tan te werk gingen. Zo schrijft de Volkskrant.

Met dergelijke filmpjes hebben Marokkanen een nieuwe methode ontdekt om corruptie aan de kaak te stellen. Degene die ermee begon, was de Targuist Sniper die in 2007 in het noordelijke Rif-gebied vastlegde hoe agenten aan de lopende band auto’s aanhielden en geld aannamen. Het eerste filmpje verscheen op YouTube en trok binnen een week 350 duizend bezoekers. Daarna zouden nog drie filmpjes volgen.

Het werd een rel in Marokko. De gefilmde gendarmes moesten voor de rechter verschijnen. Hun bazen werden uit hun post ontheven, hoewel de officiële verklaring was dat dit reeds lang was voorzien. Heel Marokko giste naar de identiteit van de persoon die hiervoor verantwoordelijk was. Het Marokkaanse tijdschrift TelQuel onthulde in oktober 2007 dat achter de Targuist Sniper een tiental jongeren schuilging, van wie de meerderheid studenten. Zij werden nooit gepakt.

De Sidi Ifni Sniper heeft de strijd tegen de corruptie sinds kort overgenomen. Hij doet dat met filmpjes die alweer professioneler ogen dan die van zijn voorganger de Targuist Sniper. De meeste recente film op dailymotion begint als een spannende oorlogsfilm, met trompetgeschal, een piratenvlag en bliksemflitsen. Hij heeft ook een titel meegekregen: ‘Ik ben kwaad.’

Zie het filmpje:


إعصار الغضب
Uploaded by qannass

Er zijn 30 reacties

  1. mo
    27 maart 2009 om 12:29 uur.

    het is niet alleen daar, heel marokko is besmet

  2. abdel
    27 maart 2009 om 10:16 uur.

    Respect voor deze moedige mannen/vrouwen!

    Hoop dat de bevolking als een man achter deze mensen gaat staan ongeacht de meningsverschillen die er tussen ons bestaan.

  3. mhamed
    27 maart 2009 om 11:11 uur.

    honden zijn dat!!!!
    vandaar dat marokko een land is van de dieven en dat haar volk ook naar de klote is .

  4. Abderrahim
    28 maart 2009 om 04:11 uur.

    Die voorstuk moet hij zo snel mogelijk knippen. Denk je is internationaal filmfestival ofzo. Het getuigt ook van oninteresse.

  5. kano
    28 maart 2009 om 06:56 uur.

    schande

  6. nemo
    28 maart 2009 om 07:34 uur.

    he naf kijk hoe &*^#%%
    te werk gaan verlaat snel ons tamazgha

  7. naf
    30 maart 2009 om 02:33 uur.

    @NEMO,

    He je kan wel lullen tot je een ons weegt maar laatst zijn er meer dan 91 man ontslagen in NADOR dus kom niet ouwehoeren over arabieren heel die Marokko is corrupt. Daarbij begin over je eigen volk te lullen die hasj naar spanje sturen via noord marokko> Ik weet dat er in Nador berbers gesproken word. Vandaar er 91 man ontslagen is in Nador.

  8. mhamed
    30 maart 2009 om 03:22 uur.

    naf jou soort blijven %^#&$ tot hun dood inclusief jij.

  9. naf
    31 maart 2009 om 08:23 uur.

    @MHAMED,

    Je moet niet zo ouwehoeren man ga een leven zoeken!!

  10. moena
    31 maart 2009 om 08:37 uur.

    naf de dom wijf in nador werken heel veel leghraba muts al die hoge pieten zijn het jouw soort oke ook mijn soort maar ik accepteer het zo als je ziet allemaal corupt. daar heb je ook veel arabische leraren maar je bent te dom om te weten dat in noorden ook arabieren werken en in elgarb stikt het met riafa die daar wonen en werken.

  11. fatiha
    01 april 2009 om 12:10 uur.

    Dit bewijst weer eens dat WIJ marokkanen onderling het niet eens met elkaar kunnen vinden en elkaar van alles de schuld geven?!?! Dit filmpje is één kleine voorbeeld een soort van momentopname zeg maar.

    De ‘snipeer’ is gewoon een marokkaan net als ons en dit keer Tiznit onder de loep genomen, wees blij dat dit nu kan in maroc en respect voor de sniper.
    Begin eens allemaal te denken als EEN gemeenschap en volk en niet rfie daghiel bla bla… we hebben allemaal een groene paspoort en we steken allemaal van Europa naar EEN land en dat is MAROKKO. Met het wijzen naar een ander kom je niet verder maar blijf je haken in je denkbeeldige(mooie) wereld en dat is het niet………..je wordt altijd gezien als “een marokkaan” en wees daar trots op en doe wat je kan om dat aan andere te laten zien dan krijg je ook (meer) respect van niet marokkanen….

  12. kano
    02 april 2009 om 06:08 uur.

    fatiha ik ben helemaal met je eens.

  13. moena
    02 april 2009 om 06:56 uur.

    ja fatiha, leg het even uit aan die bimbo van naf die niks anders te melden heeft dan berber dit berber dat, terwijl zij geen haar beter is, juist 1000 keer veel erger.

  14. nemo
    02 april 2009 om 07:19 uur.

    he naf ben je die maghrebihor van amazigh nl
    je bent daar beiten gegooid omdat je en kameel bent

  15. naf
    02 april 2009 om 09:56 uur.

    @MOUNA > daar gaan we weer hoor met de nederlandse taal>Corupt schrijf je als volgt misschien leer je nog wat van mij….Corrupt>>>>>a illi bili

    Overigens heb is strond geroepen of zo als ik strond roep moet je pas antwoorden ok voor het vervolg.

    dag domme trien met je illigale taal.

  16. mhamed
    02 april 2009 om 10:10 uur.

    naf,,,

    mijn leven zal ik nooit met die van jou willen ruilen al is het om dat jij van dat soort haters bent.

  17. naf
    03 april 2009 om 01:58 uur.

    He Mo,

    Mijn leven is speciaal en daar kan je niet tegen. Dat jij nou een hel leven heb is jou probleem daar hoef je mijn probleem niet van te maken. Wat betreft haters ik heb niks anders gezien dat berberen die arabieren haten bleek zo door allerlei reacties. Ik als arabier voel me aangesproken ja dat is waar waarom arabieren haten. Als jullie nou normaal deden was het een ander verhaal. Maar er zijn hier meer arabieren haters waar ik wat van zeg ja en als je daar problemen mee heb moet jij weten a hater..pleur toch een eindje verderop.

  18. moena
    03 april 2009 om 10:55 uur.

    lehmara delberaka now mijn verbetering aan jou stront schrijf je met een t en oké schrijf je zo, wat je zegt ben je zelf en ik trek je door, jaki taki weg jaki hahahah ik ben goed opgevoed om zo’n vieze woord te gebruiken dat zegt genoeg over jou, legnez de getto lah in3el lie rebak ga incest plegen met je dronke ……elie 3eichien felberaka met ze tienen. Je vraagt erom naf en ik geef je met plezier antwoord.aub niet op in gaan imazighieen laat haar aan mij over of eigenlijk ik wil me ook niet verlagen tot haar. ze is geestelijk en psyg ziek haahahahahh.

  19. mhamed
    04 april 2009 om 10:08 uur.

    NAF,,,,,,,,,,,,,

    wat hebben jullie haters bereikt?kijk naar irak jou soort,kijk naar palestina jou soort,kijk naar soudan jou soort,kijk naar de hele arabische hufters jou soort.
    wat heb jij nou te vertellen tegen het trotse volk van de wereld juist WIJ imazighen.
    over hoeren gesproken zijn dat niet jou soort die voor een cent op de rug gaan liggen!!!!nou vertel?
    kijk ik heb niks tegen de hufters van jou soort,ik wil je alleen maar zeggen dat onderdrukking voorbij is ,de dag van imazighen is allang gekomen en dat wij vandaag de dag trotse volk nog steeds zijn.
    geef jij maar een voorbeeld waar het goed gaat in de arabische wereld onder leiding van die mafkeezen van jou soort?
    je kan blijven telkens weer tegenaan schoppen,geloof me je bent aan het verliezen,jij en jou soort hufters zullen het nooit maken .
    marokko leeft vandaag de dag van de harde trotse imazighen.
    ik ga niet hier de hele geschiedenis schijven maar elk normaal denkende mens zal hier met me eens zijn.

  20. nemo
    04 april 2009 om 06:58 uur.

    he naf het is veel beter als je trug naar je land gaat midden osten woestijn

  21. Rachid
    04 april 2009 om 10:32 uur.

    Ik wil even op iedereen hier reageren die zegt dat hij/zij zo trots is op het feit dat hij/zij berbers of arabier is.

    Kom op mensen, denk eens even na en kijk om je heen.
    Je mag best trots zijn op je afkomst. Sterker nog je moet zelfs trots zijn op je afkomst. Dat moet je niet verloochenen….Dus dat ben ik in ieder geval met jullie eens.

    Maar kom op mensen hoe kun je nou zeggen dat de ene soort erger is dan de ander. Tegenwoordig hoor je de gekste dingen over arabieren en over berbers. Dus beide zijn soms helemaal naar de klote…maar dan bedoel ik echt helemaal naar de klote en helemaal ontspoord

    Dus ga niet je soort zitten verdedigen alsof het om de heiligste mensen ter wereld gaat. Want dat zijn ze niet…echt niet

    Maar tegelijkertijd hoor je ook de beste en leukste dingen over beide soorten…Lhamdolillah

    Naar mijn idee zijn wij allemaal marokkanen… En beide doen wij goede dingen en slechte dingen…maar inshaAllah zijn wij beiden moslim.

    Zelf ben ik iemand die heel trots is op zijn afkomst… Ik alle respect heeft voor alle andere Marokkanen. (Behalve de Marokkanen die helemaal naar de klote zijn natuurlijk 😉 )

  22. Zaynab
    05 april 2009 om 10:33 uur.

    Je moet je realiseren, dat je je geboorteplek niet hebt gekozen…ook niet je afkomst. Berbers, arabisch, het is uiteindelijk hetzelfde bloed…misschien andere gewoontes..maar we zijn allemaal ‘maar mensen’. Respect voor elkaar is zo belangerijk. Waarom zou de één beter dan de ander zijn? Of slechter? Om hun gewoontes? Die zijn maar aangeleerd…overgeleverd. We stammen allemaal af van dezelfde Adam…

  23. Henk el Makhloufi
    05 april 2009 om 12:47 uur.

    Rachid,
    Als je zelf zegt dat je voor alles eerst Moslim bent hoe kan je dan een landgenoot die naar de klote is gegaan niet de helpende hand bieden en trachten hem te helpen het weer leven te gaan doen zoals bedoeld ?
    Ben je echt van mening dat alle gasten die naar de klote zijn gegaan het zelf helemaal in de hand hadden?
    Hoeveel zijn er door omstandigheden niet op straat terecht gekomen en kwamen in het verkeerde circuit terecht?
    Hoeveel ouders hebben niet machteloos moeten toezien hoe hun kind naar de klote ging?
    Graag je mening !!

  24. Rachid
    05 april 2009 om 02:09 uur.

    Met alle plezier zal ik op jouw reactie reageren Henk.

    Zoals je zelf boven hebt gelezen heb ik niks gezegd over het wel of niet helpen van landgenoten die helemaal naar de klote zijn.
    Zelf had ik het alleen over de afkomst en het respect dat je naar elkaar moet hebben omdat van elke afkomst genoeg mensen zijn die slechte en goede dingen doen en dus kun je dan niet zeggen dat de ene afkomst beter is dan de andere.

    Als ik dan toch jouw vragen ga beantwoorden dan doe ik het als volgt:
    – Als jij denkt iemand te kunnen helpen die ontspoort is, dan raad ik het je vooral te doen en die persoon aan te spreken.

    – Je vraagt mij of ik echt van mening ben of alle gasten die naar de klote zijn gegaan het zelf helemaal in de hand hadden. Zelf vind ik dat een groot gedeelte van die mensen het inderdaad helemaal zelf in de hand hadden en zelf ervoor hebben gekozen om bepaalde verkeerde dingen te doen en zo kwam van het ene het andere. Een klein gedeelte van die mensen overkomt slechte dingen en worden zo op het verkeerde pad gezogen door situaties. Maar alsnog vind ik dat ieder verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen acties.

    – Je vraagt: Hoeveel zijn er door omstandigheden niet op straat terecht gekomen en kwamen in het verkeerde circuit terecht?
    Genoeg mensen. Maar dat zegt niks. Als je naar de statistieken zou kijken en je hersenen zou gebruiken dan weet je gewoon dat de mensen die elke dag op straat rondhangen de meeste kans maken om ontspoord te raken enz…

    – je vraagt: Hoeveel ouders hebben niet machteloos moeten toezien hoe hun kind naar de klote ging?
    Genoeg ouders helaas. En dat vind ik heel jammer. De opvoeding die in Marokko heel goed werkt, werkt in Nederland niet altijd goed. Helaas zijn er genoeg ouders die hun kinderen hier in Nederland op dezelfde manier proberen op te voeden zoals in Marokko wordt gedaan. Dus streng en de jongens mogen veel doen. Dat terwijl kennis over de Islam en goede omgang met je kinderen beter zal werken. Omdat ze de opvoeding verkeerd aanpakken lukt het niet en moeten ze soms machteloos toezien hun hun kind de verkeerde kant opgaat. Al zijn er ook nog altijd voorbeelden te noemen waarbij de opvoeding van de kinderen wel helemaal goed wenst, maar dat het kind als nog helemaal ontspoord is.
    Dus dat wil dan zeggen dat een goede opvoeding niet 100% verzekerd dat het kind helemaal zoals gewenst zal groeien. Door situaties, vrienden, en andere dingen kan het alsnog fout gaan.

    Jij mag die vragen van jou ook benatwoorden. Ik ben benieuwd naar jouw mening.

  25. Henk el Makhloufi
    06 april 2009 om 01:30 uur.

    Rachid,

    Ik heb met belangstelling je antwoorden gelezen.
    Op een aantal punten verschillen we wel van opvatting, maar niet van inzicht..

    “Je vraagt mij of ik echt van mening ben of alle gasten die naar de klote zijn gegaan het zelf helemaal in de hand hadden. Zelf vind ik dat een groot gedeelte van die mensen het inderdaad helemaal zelf in de hand hadden en zelf ervoor hebben gekozen om bepaalde verkeerde dingen te doen en zo kwam van het ene het andere. Een klein gedeelte van die mensen overkomt slechte dingen en worden zo op het verkeerde pad gezogen door situaties. Maar alsnog vind ik dat ieder verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen acties.”.

    Inderdaad,mensen zijn en blijven verantwoordelijk voor hun handelen,dat staat buiten de discussie.
    Maar mensen kunnen wel in een situatie komen dat ze handelingen verrichten waar ze later veel spijt van krijgen.
    Daar zijn vele oorzaken van op te noemen maar de meest belangrijke is toch wel het terecht komen buiten de maatschappelijke orde.
    Ik heb al dikwijls geschreven over de problematiek die we hebben in ons land met de jongeren.
    Ik blijf erbij dat een betere opvang zowel in het onderwijs als in de samenleving veel problemen kunnen voorkomen.
    Te veel jongeren hebben problemen die zich zowel thuis als op school afspelen.
    Te veel focussen we ons in dit land op het plegen van onderzoeken en het volgen van statieken terwijl we geen antwoord hebben op de daadwerkelijk problemen.
    Bijvoorbeeld:
    Als we een knaap van 15 jaar oppakken voor winkeldiefstal dan komt er over het algemeen een hele horde hulpverleners los die zich allemaal met het jong gaan bemoeien.
    Het hele huisgezin wordt binnenste buiten gekeerd en men voert allerlei zaken aan die het jatten van het jong moeten verklaren.
    Het is toch te krankzinnig voor woorden dat er in ASD een jongen was die door 17 verschillend hulpverleners werd begeleid,die van elkaar niets wisten.
    Maar het punt van waarom in de crminalitet tercht was gekomen dat komt maar weinig aan de orde.
    De samenleving is meestal van mening dat we veel te zacht optreden tegen de crimi’s en daar kan ik me in een aantal gevallen wel in vinden.
    Maar allereerst zal men toch moeten stellen oorzaak en gevolg.
    Als men in een situatie terecht komt die men zelf niet heeft gewild is dat iets anders als dat men bewust kiest voor de criminaliteit.
    Jatten uit honger is iets anders dan een overval plegen.
    Het vreemde is dat we bij de jattende knul een heel leger van hulpverleners kunnen sturen en dat bij degene die zich aan zware crimi schuldig maken we maar weinig hulpverleners inzetten,OF een overdaad aan hen waardoor de echte crimi zich verrot lacht

    – je vraagt: “Hoeveel ouders hebben niet machteloos moeten toezien hoe hun kind naar de klote ging?
    Genoeg ouders helaas. En dat vind ik heel jammer. De opvoeding die in Marokko heel goed werkt, werkt in Nederland niet altijd goed”.

    Maar hoe komt dat nu dat die opvoeding niet goed werkt in Nederland?
    Natuurlijk heeft iedereen zijn antwoordt klaar en deze zijn allemaal van het stereotype.
    Niet goed geïntegreerd,geen taalbeheersing,geen contact met ….en ga zo maar door.
    Gelukkig zeg je “niet altijd”en dus ben je ( hopelijk)net als ik van mening dat het met 95 % van de Marokkaanse wel goed gaat.
    In Nederland zijn er 335.000 mensen met een binding met Marokko, we gaan nu niet praten over wat voor paspoort of dergelijk dat is niet relevant.
    Wat bijna al deze mensen wel dagelijks ervaren is wel het aanspreken over hun afkomst of het gedrag van die 5 % die het dus niet goed doet,dagelijks in de media,op school,op straat.
    Teveel wil men alleen maar het negatieve zien van de Marokkaanse gemeenschap.
    Teveel wijst men in zaken zoals de opvoeding altijd naar de ouders,wat wel terecht is ,maar ook de school /samenleving heeft bepaalde taken.
    Primair ligt de verantwoordelijkheid bij de ouders maar ook de maatschappij heeft verantwoordelijkheden en dat is bijvoorbeeld goed en adequaat ingrijpen al het fout gaat.
    En met goed ingrijpen bedoel ik dat men feiten moet aan pakken met lik op stuk beleid en met de ouders gelijk goed in zee gaan en niet 24 weken na het voorval want dan is de knul af veel verder afgegleden.
    Men gaat mij toch ook niet vertellen dat de ouders van deze gasten zich niet schamen en heel vaak ook heel veel verdriet hebben over het gedrag van hun kinderen?
    Maar veel van die ouders staan machteloos omdat hun kind in 2 werelden leeft.
    De wereld thuis en de wereld buiten de deur die heel verschillend is.
    Zeer zeker voor jongere die niet sterk in hun schoenen staan is de verleiding groot om zich over te geven aan datgene wat we niet willen.

    ” Als je naar de statistieken zou kijken en je hersenen zou gebruiken dan weet je gewoon dat de mensen die elke dag op straat rondhangen de meeste kans maken om ontspoord te raken ”
    De meeste gehanteerde statistieken zijn gemiddeld 2/3 jaar oud als de cijfer worden gepubliceerd en dus meestal ook al grotendeels achterhaald.

    Of ze de meeste kans hebben om op het verkeerde pad te komen kan en wil ik niet zomaar zeggen want er zijn genoeg jongere die buiten rondhangen en het uitstekend doen op het gebied van scholing,sport samenleving etc,
    Nogmaals het is een bepaalde kwetsbare groep die de fout ingaat en het is jammer dat men daar de hele Marokkaanse gemeenschap mee vergelijkt.
    Je zal het wel grotendeels wel niet met me eens zijn of mijn antwoorden niet bevredigend vinden,maar als we het maar over een ding eens zijn:
    De jeugd is de verantwoording van ons allemaal!!!!
    Henk Rotterdam
    Kaaskop- vanaf geboorte
    PS voor de negatieve,ik behoor niet tot de linkse geiteharensokkenkliek!

  26. naf
    06 april 2009 om 02:58 uur.

    @Henk

    Henk je heb hier te maken met gestoorde achterlijke mensen die uit het Noorden van Marokko komen en een hekel aan arabieren hebben zoals ik een hekel heb aan dit soort kut volk die hier zich voordoen alszijnde echte Marokkanen ongeacht berber of arabier. Ik voelde me aangesproken gezien ze de arabische leiders moeten uitmaken terwijl ze zelf niks bereikt hebben en er nooit een berber aan de macht is gekomen in Marokko. Ik begrijp wel dat het hun wat doet maar Marokko erkend Marokkanen ongeacht berber of arabier. En er zijn heel wat mensen op deze site die wat tegen arabieren hebben. Ik ben zelf een arabier en vind over het algemeen dat arabieren het beter doen en veel beter gestudeerd hebben dan deze berggeiten uit Nador en Houcima voornamelijk. Kijk ik heb niks tegen mensen maar als ze beginnen over arabieren dit en dat ja dan kaats ik de bal terug en dan moeten ze maar met wat betere argumenten aankomen dan alleen maar gezeik over arabieren en dat het geen mannen zijn.

    Arabieren zijn een open volk waar je gewoon met elkaar kan discussieren. Berberen voornamelijk de vrouwen hebben uberhaupt nooit een mening kunnen geven dus wat zien ze een arabische vrouw die mondig is en het opneemt voor haar eigen soort die het over het algemeen veel beter doen dan de berber volk. Dit staan algemeen bekend. Je zou eens een keer een kijkje moeten gaan nemen en eens kijken waar je terecht komt als je een mening heb bij hun is dat zo dat je gelijk wordt afgemaakt en beginnen ze meteen te bedreigen ons volk weet wat praten is wat discussie houden is weet wat mening geven is. Bij hun bestaat het niet. Dat is het verschil. Hoe kan je dan als bekrompen volk door 1 deur als je zo behandeld wordt.

    Overigens hebben ze hier allemaal een grote mond en willen ze nu in strijd gaan met de arabieren die ze al eeuwen voor zijn. Maar ik vind dat als ze een probleem hebben dat ze dat moeten kunnen voorleggen aan de Marokkaanse overheid. Maar daar vrezen ze voor omdat ze weten dat het niet gaat lukken dus ze proberen het via een andere weg te verkopen. Zoals deze hatelijke site hoe ze de arabieren proberen te kraken en te beledigen maar ik kan er ook wat van vandaar ik erop reageer.

    Ze hebben een probleem met namen. Nooit hebben ze over namen gesproken en nu willen ze ineens een berber naam die niet erkend staat binnen de Marokkaanse en islamitishe wetgeving als erkende islamitische naam. De Marokkaanse overheid zegt gewoon hard hierover geen discussie dus met andere woorden discussie gesloten. Wat je dan krijgt is dit soort praatjes over arabieren die zogezegd geen mannen zijn.

    En het grappige is dat dit tuig onderwijs nodig heeft dat als eerst. Daarna een opvoeding. Die mannen zijn zo krom en onderdrukken hun vrouwen die moeten alleen kinderen maken eten koken en bek dicht houden. Dat is waarvoor ze een vrouw hebben. Dit zijn dus berberen. Die vrouwen maken kinderen maar voeden deze niet op omdat ze al haar tijd kwijt is aan een man met een bekrompen mentaliteit die haar afranseld als ze A zegt en er bang voor is dus dat komt altijd op nummer 1.

    Vindt je het logisch dat nederlanders denken jongens van 8 jaar om 22 uur nog buiten op straat. Ik bedoel ze zeggen wel heeft niks met opvoeding te maken het heeft degelijk wel met opvoeding te maken.

    Waarom hebben arabische vrouwen dat probleem niet dan. Die neemt de tijd voor haar kinderen en legt ze uit wat niet kan maar ook wat wel kan en mag. Bij hun is dat net het omgekeerde alles mag niet in huis maar op straat moeten ze al hun energie kwijt en zijn ze vervelend en gaan ze om met hangjongeren voor je het weet zie je een hele klik staan om 23 uur in de avond. Kom mij dan niet vertellen dat het dan niet aan de opvoeding ligt. Die is er gewoonweg niet.

    Arabieren leven veel opener en zijn vrij opgevoed. Dit staat algemeen bekend alleen dit kunnen ze het niet hebben dat het een feit is en een feit zal blijven.

    Ik vind het jammer dat ik Marokkanen op de krant moet lezen terwijl als ze een helder onderzoek doen is het 99% een berber. Laatst was Prinses Mariam hier in nederland en de onderwerp ging over de verbetering que samenwerking tussen de contacten Marokko/Nederland. Er kwam een arabvische vrouw op TV vanuit marokko en schok er eigelijk van dat de Nederlanders zo een scheef beeld hebben over Marokkanen voornamelijk ging het om integreren in Nederland aanpassen aan de Nederlandse Samenleving. Marokko weet goed genoeg dat 99% berberene in Nederland leven en ze probeerde uit te leggen dat men zich hier in nederland moet aanpassen.

    Als een arabisch moderne slimme vrouw dat moet zeggen op TV schaam ik me enorm omdat ik dacht dat wij hier in Nederland veel verver zijn dan mensen uit Marokko. Maar het blijkt niet zo te zijn Marokko is al heel veel verver maar metname ging dit om dit volk de berberen Nederland hebben geterroriseerd met hun manieren en opvoeding en mentaliteit.

    Ik ben zelf arabisch en vind het persoonlijk jammer dat dit soort mensen naar Nederland zijn gehaald die hadden beter in hun dorpje kunnen blijven als je je toch niet kan aanpassen aan dit land en aan de wetten en regels in een ander land waar vrijheid op nummer 1 staat.

    Dus ik hoop dat je kan begrijpen wat ik bedoel. Persoonlijk zou ik in de kranten als titel een berber opgepakt willen zien dan een marokkaan. Ik vind dat wij marokkanen-arabieren er zeer onder hebben geleden in de afgelopen 25 a 30 jaar doordat dit soort volk want dat zijn ze ook 99% in nederland is berber elke keer bekritiseerd worden als Marokkaan maar niet als berber en of arabier.

    Waarom zijn de Marokkanen in Frankrijk en meereldeels arabieren veel beter opgevoed en kunnen ze zich beter aanpassen dan de Marokkanen hier in Nederland. Dan begin ik niet over de achterwijken want daar hebben ze nog niet eens alle mogelijkheden die de Marokkanen in Nederland wel hebben. Maar kijk in het algemeen als ik op reis gaat maak ik wel eens een babbeltje met de Marokkanen uit Frankrijk als ik dan vertel wat de problemen zijn met Marokkanen uit Nederland en hoe Nederlanders zich moeten aanpassen aan de Marokkanen ja om eerlijk te zijn moet het andersom zo zijn toch je komt in een land waar jij je hoort aan te passen niet dat Nederlanders zich moeten aanpassen aan de Marokkanen.

    Ook weer een goed voorbeeld laatst zag ik staan dat een advocaat het vertikt op te staan voor de rechter in Rotterdam en ja hoor weer een berber. Jongen dat soort tuig moet nederland niet eens de kans geven te spreken dat doe je ook in Marokko in Marokko moet een advocaat ook voor de rechter staan. Waarom gaat hij geen aanklacht indienen in Marokko dan. Daar wordt het meteen de cel is je pleegt dan meteen een strafbaar feit waar je voor moet zitten.

    In ieder geval ik kan je nog zoveel van dit soort voorbeelden geven zodat je weet wat ik bedoel met dit soort volk. die haten de arabieren maar hun meiden trouwen er vervolgens wel mee omdat een berber te streng is en weten er niet mee te kunnen leven!! Gewoon tuig is dat. Die hebben geen normale baan hebben niet gestudeerd en komen je ook nog vertellen hoe de vork in de steel zit en wat je mag en wat je moet. Nou bij mij niet en zal nooit gebeuren ook!

  27. moena
    07 april 2009 om 01:57 uur.

    henk hier krijg je een overzichtelijk waarheid van half arab en half amazigh, wat heb je liever een hang jongeren of een arabier die een bom om ze middel vast bindt en onschuldig mensen waar onder ook kinderen tot een ontplofing brengt zo vrij zijn ze dat ze vrijheid en leven van mensen ontnemen en ze noemen zich moslims terwijl allah zegt wie ben je als mens zijnde om iemands leven te ontnemen.aanpassen, arabieren kunnen zich niet eens aan elkaar aanpassen laat staan aan iemand anders, zij kunnen heel de dag op hun reet zitten en thee drinken en geen centimeter van hun stand punt veranderen en daar door blijven ze inmiddel eeuwen hangen en komen nooit tot besluit ze zijn besluitloos.dan heb ik het nog niet over onderdrukking, armoede en niemand die zijn arm strekt om mede broer te helpen, ikke ikke de rest kan stikken en naf blijft owehoeren dat zij beter is ziekelijk,wie sluit tien tallen vrouwen op in een harem waar onder minder jarigen voor eigen behoefte, hebben deze vrouwen er voor gekozen om in de harems opgesloten te zitten Nee dus is dit geen onderdrukking van vrouwen en waar is de vrijheid naf word wakker uit je waan leven muts. als je alles overweegt is een bekrompen berber beter, amazigh betekent vrij mens en ik zeg je bij hun kun je eerder je menning uiten dan elders.Naf de echt gestoorde je bent een kameel die alleen iemands bulten ziet tewijl jou bulten veel groter zijn muts. hou je slappe geouwehoer voor je over marok en algerij in frankrijk ze leven in getto net geen prikkeldraad om heen. tuurlijk zijn een paar die het goed hebben maar dat heb je hier ook of dat blijf je ontkennen omdat het berbers zijn, vooral door gaan met je ontkenningfase, ik ben tenminste eerlijk overal heb je goede en slechte mensen je kan het niet hebben dat berbers het beter hebben.in het noorden heb je geen bedelaars en als het er is is van jou soort en heleboel komen daar voor een baan als herder, bouw,olijven plukken enz om een graantje te pikken naf die mannen krijgen een luxe leven achteraf haalt ie ongetrouwde zussen en broers en moeder en leven in luxe met vakantie gangers en dit is de waarheid mijn nicht is met iemand getrouwd die daar werk kwam zoeken, werkt in de bouw en ze wonnen nu in spanje het luxe leven die hij kreeg in noorden kon hij in het zuiden alleen van dromen muts. en het beeld die ze hebben over berbers is in eens helemaal weg en zien met hun ogen hoe nija en goed mensen zijn ze weten niet wat ze zien.en zo moet het ook.

  28. Henk el Makhloufi
    08 april 2009 om 10:40 uur.

    Naf,Moena en vele andere,
    Jullie zeggen dat je bent geschrokken over het scheve beeld dat is ontstaan over de Marokkaanse gemeenschap in ons land.
    Maar door de wijze waarop jullie met elkaar liggen te “rollen”over de straat draag je ook niet echt bij aan een positieve beeldvorming.
    De geschiedenis is oud en mooi van jullie thuisland.
    Waarom verzieken jullie dat beeld?
    Waarom doe je geen pogingen om het beeld positief neer te zetten?
    Denk je nu echt dat de meeste Nederlanders onderscheid kunnen en wil maken tussen Berbers en Arabieren ?
    Voor hen zijn het allemaal ?????
    Ja dat mag je zelf invullen!!!!
    Maar ik vind het als Hollander bijzonder triest dat jullie elkaar zo af maken en daarmede de Rechtse kliek in de hand werken want die geniet hiervan,ziet graag nog meer ellende in jullie kring en zal zelfs daarbij helpen omdat verder te laten uitgedijen.
    Ik ben me toch wel rot geschrokken voor de wijze van de uitdrukken die jullie over elkaar en elkaars familieleden doen.
    Bepaalde “vleeswaren” vliegen hier in de rondte als bij AH of Bas.
    Het beroep prostitutie gaat hier rond of ik in een bordeel ben.
    En wat willen we nu bereiken?
    Een ieder moet weten dat er geen toekomst is zonder het verleden te kennen,maar dat betekent nog niet dat we moeten blijven doorgaan met feiten ui lang vervlogen tijden.
    Dan blijf je steken in die tijd en is er geen toekomst,noch voor jou ,noch voor je kinderen.
    En dat is toch niet wat we willen???
    Een grote groep kinderen/jongeren hebben het verrot moeilijk in dit land,ondanks dat ze hier zijn en Nederlander zijn.
    Veel buitengesloten van allelei zaken,onderwijs,geen opvangplekken,problemen thuis, ze leven in 2 culturen,gaan naar school of werk en zeeten de knop in de hersens om tot Nederlander,maar na afloop gaat de knop weer terug naar Marokko.
    Ze leven in een land waar ze dagelijks te horen krijgen dat ze best mogen trouwen en kinderen krijgen ,maar niet in Nederland.
    Ze krijgen te horen dat als ze geen werk kunnen vinden ze de paspoort maar moeten inleveren en oprotten naar hun thuisland terwijl het Nederlanders zijn.
    Over hun geloof krijgen ze bijna dagelijks te horen dat als ze hier willen blijven ze het Heilige Boek moeten verscheuren en dat het niet dikker mag zijn als de Donald Duck.
    Ze mogen best uitgaan maar niet in ONZE discotheken want die zijn dan net “VOL”.
    Zelfs de problemen met de files proberen we aan hen toe te schrijven.
    Bij regelmaat horen we dat Tsaunami van de Islam ons land heeft overspoeld en dit terwijl er maar ongeveer 900.000 moslims in ons land zijn waarvan er maar ongeveer 750.000 praktizerend en dat op een inwonertal van 16,5 miljoen inwoners.
    Men roept op om het leger naar Gouda te sturen en bij voetbalrellen hen in de knieën te schieten.
    Gisteren riep een krankzinnige in de 2e kamer weer op om het Turkse lidmaatschap voor de Navo en Europa voor duizend jaar te verbieden.
    We willen een lintje voor de vrouw die een tasjesdief doodreed.
    Dagelijk worden geconfronteerd met deze zaken,wat verwacht je dan van die knul toch al niet stevig in zijn schoenen staat?
    En als zo’n knul wel stevig in zijn schoen staat en een studie doet krijgt hij bijna altijd problemen bij zijn stageplek,niet allemaal maar wel veel,velen durven er niet te over te praten omdat ze bang zijn hun plekje kwijt te raken.
    Met heel veel levensvragen kan zij nergens terecht,daar is geen ruimte voor dus moet hij de antwoorden op straat zoeken endat is vaak niet de beste plek,daar merken anderen zijn zwakte en hebben een potentiele “collega” voor hun duister praktijkten.
    En is er weer 1 knul bezig naar de klote te gaan!!!
    Begrijpen jullie het een beetje,wat ik bedoel als kaaskop zijnde ?
    Ik heb trouwens een geschiedenis vraag :
    Wie was in 1822 de Sultan van Marokko en wie was de grootvizier?
    Hier hebben we denk ik meer aan dan het naar elkaar mikken van verse of minder verse vleeswaren.
    Doe het voor onze kinderen en hun toekomst!!!!!!!!!

  29. Henk el Makhloufi
    08 april 2009 om 12:17 uur.

    NRC Handelsblad

    ‘Ben ik moslim, Marokkaan of Berber?’
    Veel Marokkaanse jongeren van Berberse komaf willen opeens alles weten over ‘hun’ taal en cultuur. Op internet wisselen ze tradities uit. Maar een column over het verschil tussen Arabieren en Berbers viel verkeerd.
    Door Olga van Ditzhuijzen
    Opinie – Waarom zouden Berbers stinken?
    Achtergrond – In Marokko mogen Berbers zich nu manifesteren
    Toen Yumus Hankouri zeven jaar oud was, kreeg hij op zijn Nederlandse school ‘Marokkaanse les’. In het Arabisch. ,,Maar ik kende alleen Nederlands en Berbers.” De juf vertelde (in het Nederlands) over de geschiedenis van Marokko: ,,Dat de Berbers onbeschaafde mensen waren, die gras en bladeren aten en rooftochten hielden. Gelukkig hadden de Arabieren het Berbervolk getemd. Toen ik naar huis ging voelde ik me niets waard: ik was geen Marokkaan, ik was een Berber.”

    Yumus Hankouri (25) wil sindsdien zo veel mogelijk te weten komen over de Berbertaal en -cultuur. Hij is lid van Syphax, de oudste van de achttien Berberverenigingen in Nederland. In Nederland is naar schatting 75 procent van de 250.000 Marokkanen van Berberse komaf. Hoewel tussen de Arabische Marokkanen en Berber-Marokkanen geen etnisch onderscheid is – is er wel verschil in taal en cultuur.

    Tijdens een feestelijke ramadan-maaltijd aan de Hogeschool van Amsterdam, doen jonge Marokkanen zich te goed aan thee en dadels. Een jongen heeft een berg suikerzakjes verzameld. ,,De suiker neem ik mee als ik een meisje om haar hand ga vragen”, demonstreert hij zijn kennis van de tradities. ,,Dan moet je ook rozenwater meenemen”, reageert een tafelgenote. Hij kijkt haar niet-begrijpend aan. ,,Oh, ben je soms Berbers?” zegt ze.

    De meeste Berber-Marokkaanse jongeren hebben weinig meegekregen over hun achtergrond. Hun ouders is ingeprent dat Berbers een minderwaardige cultuur is. De verhalen en tradities binnen de Berbergemeenschap stammen van vóór de islam en worden gezien als heidens. Het Arabisch is superieur: dat is de taal van de islam, van het Paradijs. Maar de Berber-Marokkanen spreken thuis Berbers, Arabisch beheersen ze minder goed.

    De stereotiepen die Spunk-columniste Hasna El Maroudi deze zomer aanhaalde over de ,,onontwikkelde berggeiten” in haar column ‘De Berbers’ raakten een gevoelige zenuw in de Marokkaanse gemeenschap. Het leek erop alsof zij een sluimerend conflict tussen Berbers en Arabieren deed oplaaien. De column leidde tot zulke heftige reacties en zelfs bedreigingen dat El Maroudi besloot om als columniste te stoppen.

    Veel jonge Marokkanen vinden dat El Maroudi ,,de verhoudingen onnodig op scherp zette”. Vooral ,,omdat we allemaal moslims zijn”. De jongeren voelen zich in de Nederlandse samenleving vaak aangevallen en willen daarom graag eensgezindheid uitdragen: ,,De rechtse autochtoon zit precies te wachten op verdeeldheid.”

    Nadia Ezzeroili (22) is lid van de net opgerichte vrouwenvereniging Buya. ,,Ik lees nu Berberse liefdesgedichten. Prachtig”, zucht ze. Volgens Nadia is het ‘hip’ om voor je Berber-zijn uit te komen. De muziek wordt vaker op de radio gedraaid, de sieraden zien er spannend ‘etnisch’ en antiek uit. Van ‘onderdrukt volk’ is het accent verlegd naar ‘opstandig en heldhaftig volk’. Grote held is Abd-el-Krim, die in de jaren twintig in de Rif een opstand tegen de Spanjaarden leidde. ,,Juist omdat de Berbers altijd zijn onderdrukt, wil ik me inzetten om de cultuur meer bekendheid te geven”, zegt Nadia.

    Het Berbers is een verzamelnaam voor meerdere Berbertalen zoals Tamazight en Tarifit en wordt onder meer gesproken in het Rif- en Atlasgebergte. Maar in Marokko is de voertaal klassiek Arabisch. Zo ziet de Marokkaanse overheid dat het liefst: Arabisch is de taal van de islam. In Nederland werd dat Marokkaanse taalregime overgenomen.

    ,,De Berbers is een minderwaardigheidscomplex aangepraat”, zegt Syphax-voorzitter Hamid Boussedra (40). Volgens hem is dat de reden dat Berberjongeren relatief vaak ontsporen of vatbaar zijn voor extremisme. ,,Ze gaan zoeken naar hun identiteit. Als er dan een man met een lange baard op je pad komt die een kant-en-klare identiteit (als fundamentalistische moslim, red.) voor je heeft, pak je dat gretig aan.”

    ,,Woestijnromantiek”, noemt de Leidse hoogleraar Harry Stroomer de hernieuwde aandacht voor de Berberse taal en cultuur. Stroomer geeft al twintig jaar les in het Berbers aan de Universiteit Leiden. Nu in Marokko meer erkenning voor het Berbers is, voelen Marokkanen in Nederland ook meer vrijheid om hun Berberse identiteit uit te dragen, zegt Stroomer. ,,Sommigen slaan erin door. Willen ze opeens het oorspronkelijke Berberschrift leren, met ingewikkelde symbolen en tekens die van de Touaregs afkomstig zijn.” Hij ziet het groeiende Berberbewustzijn niet als het ‘shoppen’ voor een identiteit: ,,Het is een verwarrende kluit van politieke, emotionele en godsdienstige gevoelens.”

    Volgens Paolo De Mas, Marokko-specialist aan de Universiteit van Amsterdam, is het voor tweede- en derde-generatie-immigranten echter ,,standaard” om op zoek te gaan naar de ‘roots’. ,,De meesten hebben eigenlijk geen weet van de geschiedenis van de Amazigh, maar die naam klinkt beter dan ‘Marokkaan’ of ‘moslim”’ Hij noemt de Berberemancipatie een ,,ongevaarlijke manier om je af te zetten.”

    Nu wil ik graag goed gefundeerd commentaar/meningen horen omtrent het bovenstaande waarbij we afspreken dat de “vleeswaren ” in de koelkast blijven.
    Moena en NAF naast elkaar gaan zitten en gezamelijk een standunt geven,met respect voor elkaar!!

    Of durft men de uitdaging niet aan???

  30. moena
    25 april 2009 om 02:12 uur.

    prachtig henk, wat ben je voor een mens.Ik wist niet dat mensen als jij nog bestaan met zoveel begrip.ik heb nu geen worden voor, klasse henk niks aan te toevoegen.