MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Joden in Fez zijn bijna geschiedenis

14 april 2009 | in Marokko | 29 Reacties

Solange Serero herinnert zich nog hoe ze als kind soms ’s ochtends wakker werd en voor de zoveelste keer moest vaststellen dat vriendinnetjes of familieleden vertrokken waren. De vorige dag had ze ze nog gezien, en plotseling stonden hun huizen leeg. Ze waren ’s nachts richting Israël gegaan, maar dat hadden ze haar vooraf niet durven vertellen. Tijdens de jaren vijftig vond de emigratie in het geheim plaats. ‘Ik heb zo veel gehuild’, zegt Serero.

Ze groeide op in Mellah, de oude Joodse wijk van Fez. In deze Marokkaanse stad woonden in 1947, een jaar voor de staat Israël werd gesticht, 25 duizend Joden. Nu zijn het er amper nog honderd, van wie Serero er een is. Zij en bijna al die anderen uit die kleine gemeenschap zijn op leeftijd. Nageslacht valt er niet meer te verwachten. En dus voelt Serero soms weer die pijn. ‘Het jodendom gaat hier verdwijnen. Dat maakt me verdrietig’, zegt ze.

Serero drijft een juwelierszaak in het moderne centrum van Fez. Een straat verderop zit Jacques Mamane achter de toonbank van zijn winkel met Marokkaanse parafernalia: bewerkte messen, beschilderde theeglazen, leren tassen, dat werk. Zevenarmige kandelaars horen ook tot het aanbod, maar die bewaart hij voor speciale klanten, zijn Joodse familie of vrienden.

Ook hij beseft dat het binnen afzienbare tijd afgelopen is met het Joodse leven in Fez. ‘Elke Jood die overlijdt, wordt niet vervangen’, zegt hij.

Dat is in heel Marokko zo. In 1947 telde het land 350 duizend Joden. Nu zijn het er tussen twee- en drieduizend, van wie de meesten in Casablanca wonen. Alle jongeren die klaar zijn met hun middelbare school emigreren; de rijkeren naar Spanje, Frankrijk, de Verenigde Staten of Canada, de rest naar Israël. ‘Het enige dat hier overblijft is de Joodse cultuur’, zegt historicus Khalid Chegraoui, die aan de universiteit van Fez heeft gewerkt.

En waaruit bestaat die cultuur? Dat nu is het punt waarover de meningen in Marokko verschillen. Vraag het een oudere moslim en hij zal vermoedelijk zeggen dat Joden eeuwenlang in Marokko hebben geleefd en hun sporen hebben nagelaten. Vraag het een jongere moslim en hij zal beginnen over de politiek van Israël, en daar eventueel een negatieve kwalificatie over ‘de Joden’ aan toevoegen…

Meer is hier verder te lezen.

Er zijn 29 reacties

  1. pipi
    14 april 2009 om 09:28 uur.

    Jammer de medaille heeft 2 kanten
    een slechte en een goede kant

    jammer dat ze verdwijnen
    jammer dat ze er zijn

    we bewandelen de middenweg om zo te zeggen

    TOLERANCE in marokko moeten we behouden

  2. mhamed
    15 april 2009 om 10:33 uur.

    ik ben blij dat joden in fez uitgestorven zijn,waarom zal ik het jammer vinden aangezien de joden de arabieren telkens hun vremoorden en alles wat hun bezitten afpakken.
    een goede jood vecht juist tegen onrecht!!! en dat zie ik bij geen een jood.

  3. carif
    15 april 2009 om 11:55 uur.

    jammer want marokko is net als voor de berbers ook voor joden oorspronkelijk hun thuis land en veel voor het land betekend.dat bewijst dat marokko zeer TOLERANCE land is.

  4. moena
    15 april 2009 om 01:31 uur.

    mhamed waar bemoei je mee, je bent geen arabier dus het is tussen hun, wat hebben joden jou aangedaan,ik haat het als ik zie hoe imazigheen op joden lopen schelden dat doen de arabieren nog niet eens zo erg, wanneer bemoeien jullie een keer met jullie eigen zaken. denk je dat een arabier met je zou bemoeien of het voor je zou opnemen als een jood iets tegen jou heeft, nee dus, irritant is dit, ik heb niks tegen joden als het arabieren niks doet, waarom haat jullie een volk die niks tegen imazghieen heeft. jullie moeten leren om met jullie zaken te bemoeien en niet met zaken die jullie niet aangaat.

  5. naf
    15 april 2009 om 01:38 uur.

    Wat mij betreft niet erg wel moet ik erbij zeggen dat Marokko het enige land is die wel kan laten zien dat er met verschillende geloven wel samen geleeft kan worden. Tot nu toe heb ik er niks over gehoord. Alleen vind ik het spijtig dat er mensen zijn die met elkaar trouwen van islamitische en joodse afkomst dit voornamelijk in FES dat vind ik net iets te ver gaan maar dit is wel gebeurt ongeacht dat het gewoon marokkanen zijn met een joods geloof dat zou ik nou nooit kunnen met een jood trouwen.

  6. peter = de naam
    15 april 2009 om 11:26 uur.

    @Mhamed. Door figuren als jij, die rascistisch en antisemitisch naar Joden zijn, vertrekken ze bijna allemaal uit Fez en uiteindelijk uit geheel Marokko.

    AlsJood kun je dus niet normaal in een overwegend islamitisch land wonen. Waar ze je als dhimni beschouwen. Als ik Jood was zou ik inderdaad ook uit dat pokkenland Marokko wegtrekken.

  7. naf
    16 april 2009 om 09:23 uur.

    @ Peter

    Marokko is er de enige arabische land waar ze met elkaar kunnen samenleven. Od je nou christen,jood of islamiet ben daar maakt het verschil niet veel uit. Overigens werken er veel joden ook in de Marokkaanse regering. Dus waarschijnlijk heb je niet eens een idee hoe de samenleving in elkaar zit gezien het feit dat je zegt wat een pokkenland het is. Ben je er uberhaupt wel geweest heb je uberhaupt wel gezien hoe dat mensen daar door 1 deur komen. In Marokko kan men tenminste samen door 1 deur en wordt er geen onderscheid gemaakt op welk geloof dan ook. PS. Marokko is geen irak of iran. Je bent als burger vrij in marokko te lopen hoe je ook maar wilt. Misschien moet je eerst een kijkje gaan nemen want jij denkt dat Marokko een extremistische land is gezien je reactie en dat klopt niet want je vergist je zwaar.

  8. moena
    16 april 2009 om 01:48 uur.

    mijn oom is met een jodin getrouwd en hebben 3 kinderen samen en zijn al bijna 40 jaar samen ze zeer gelukkig. zij is wel tot islam bekeerd schat van mensen,de kinderen praten vlaams, frans,arabisch en tamazight.

  9. peter = de naam
    16 april 2009 om 01:59 uur.

    @NAF. Mooi gesproken van je maar de feiten liggen anders. Joden trekken bijna allemaal weg en dat is niet zonder reden. De vele mensen die per gammel bootje de oversteek wagen naar Spanje, doen dat niet voor hun lol. De wetgeving van Marokko, die bv homosexuelen discrimineert. De omstreden vuile oorlog tegen Polisario en het onderdrukken van de bevolking van de Westelijke Sahara. Met behulp van o.a. een hek/wal van 2500 km lang. Op hun grondgebied.

    Marokko lijkt me geen extremistisch land maar een paradijs is het geenszins!!

    En op het gebied van mensenrechten vind ik het een pokkenland.

  10. Rachid
    16 april 2009 om 02:59 uur.

    Hey Peter,

    Het onderstaande zeg je:
    De wetgeving van Marokko, die bv homosexuelen discrimineert. De omstreden vuile oorlog tegen Polisario en het onderdrukken van de bevolking van de Westelijke Sahara. Met behulp van o.a. een hek/wal van 2500 km lang. Op hun grondgebied.

    Maar al die dingen die ik hierboven heb geciteerd hebben natuurlijk niks te maken met het wegtrekken van de Joden uit MArokko.
    Ik denk dat de voornaamste reden de armoede is en het feit dat ze in andere landen dus meer rijkdom kunnen werven en misschien meer vrijheid hebben om hun geloof te belijden.

    Maar dat van polisario en homoseksualiteit heeft hiermee natuurlijk niks te maken.
    Want als we eerlijk zijn:Wie geeft nou als voornaamste reden om niet in de vs te wonen dat ze een vuile oorlog voeren tegen Irak, Afghanistan en omdat ze gevangenen martelen in geheime gevangenissen en in Guantanamo Bay.

    Hiermee wil ik je alleen maar zeggen dat je geen drogredenen moet geven

    Rachid

  11. kano
    16 april 2009 om 07:28 uur.

    peter = de naam @

    Sahara is Marokkaans en blijft Marokkaans, als die algerijne samen met die neppe zgn. polisaro ons land willen stelen dan kunnen het vergeten, ben jij soms lid van die neppe organisaties die de polisario en algerijnen proberen te steunen om de Marokkaanse Sahara te stelen, die algerijnen hebben al een stukje grond van on gestolen en nu willen ze de sahara, geluukig dat in Marokko aard-olie en gas is ondekt, zo kan Marokko makkelijk de kosten van de sahara fincieren en laat die algerijnen en de neppe polisario van de woede ontploffen en uitbarsten en als ze de muur der doden trachten te paseren dan is de kans groot dat ze dood gaan anders verliezen ze hun benen, de plek is zeer goed beveiligd en met mijnen bezaaid, dus peter brobeer jij ook daarheen samen met die andere neppe leden uit verschillende landen te gaan demonsteren dan kom je zonder been terug naar Nederland ha ha ha ha ha.

  12. mhamed
    16 april 2009 om 09:03 uur.

    peter = de racist………

    praatjes van joden dat weten we nou al,inmiddels pakken jullie alles af van een ander,ik als nutraal mens zeg ik liever een jood die dood is dan een jood die nog leeft.
    moena ………

    leuk voor je dat je oma een jodin is ,dat wil niet zeggen dat joden denken dat ze uitverkoren zijn en alles vremoorden wat niet jood is,ik als nutraal mens zeg ik liever een dood jood dan een jood die nog leeft.
    weet jij wat ik irritant vindt dat joden zo heilig voor doen terwijl zij de uitgekots volk is op deze aarde zijn.

    lees hier de echt verhaal van een belg die mijn vriend is.

    er waren drie mensen die op werkreis gingen naar amazone in brazilie.voor een project daar.

    belg
    afrikaan
    jood

    zelfs diep in amazone toen de indaanen er achter zijn gekomen dat een jood bij deze drie heren bij was,moest de jood echt het land uit,
    weet je waarom?
    omdat de indiaanen ook een stam die onderdrukt worden door het kapitaal en zionisten.
    dus met andere woorden zelfs daar diep in amazone zonder tv zonder internet en zonder media,maar wel wetend dat een jood niet te vetrrouwen is al hebben ze de bezaarste gebeurtenissen nog eens niet gezien .
    ik hoef jullie niks meer te zeggen, kijk in de spiegel en vertel jezelf de waarheid .

    er is geen volk of stam die gericht schieten op baybies kinderen behalve een soldaat ortodox jood.!!!!!!!!!!!

  13. kano
    17 april 2009 om 03:39 uur.

    oh peter de naam

    je doet of je voor de recht van de mens komt , je vind dat Marokko een muur heeft gebouwd op de polisarios grondgebied, en wat denk je van je broers de zionisten in palestina de dzg. zionistische en rasistische muur die ze hebben gebouwd om de palestijnen de eigenaars van het land te vernederen en te onderdrukken, HYPOCRIET ben jij. je vind dat het terecht is als je broers zoiets doen,
    Het is een groot verschil tussen je land beschermen van rovers (algerijnen, polisario) in dit geval is het Marokko.en
    Het bezetten van een land en het volk van dat land de palestijnen vermoorden en onderdrukken in dit geval (dzg israel)

  14. moena
    17 april 2009 om 03:47 uur.

    mhammed ik zei mijn oom niet mijn oma hoewel veel imazghieen voor islam joods geloof beleiden. joden trekken uit marokko weg omdat ze nu een eigen land hebben, het Isreal een land wat van een ander is alleen omdat ze zwak zijn en arabieren geen éénheid vormen kunnen ze hun land niet terug krijgen niet eens voor de helft.ik ken een paar marokaanse joden die nu allemaal niet in marokko wonen maar in isreal sommige komen uit fes en caza je kan echt niet zien dat ze joden zijn spreken puur marokaans en hebben het over allah en inschallah dat je zo over joden zou schelden dat je niet in je achterhoofd zou denken dat ze joden zijn.zo’n 25 jaar geleden zaten bij mij 2 zussen van marokaans joden uit kaza en zijn ook naar isreal verhuist, o die kunnen palastijnen niet uitstaan en zeiden van laat die palastijne lekker naar ander arabische landen verhuizen en schelden jo niet normaal.ik wist toen helemaal niet wat er allemaal speelden. wij kunnen hier allemaal gaan schelden en boos worden het helpt geen ene moer we hebben het niet voor het zeggen het is al 60 jaar gaande. alleen allah weet hoe het afloopt en het is de schuld van Engeland die hebben het land aan hun belooft en ik vind dat de tijd rijp is dat wij nu Engeland aan hun gaan beloven hahahah.het was niet het probleem van het midden oosten.Hitler heeft hun onrecht aan gedaan niet wij.(de zogenaamde rechtvaardig en democratische westen) marokannen hebben zelfs tegen Hitler gevochten zelfs de berberse volk.

  15. peter = de naam
    17 april 2009 om 05:13 uur.

    Zeg jij kano ik vind niet dat Marokko een muur ook wel de wal genoemd heeft gebouwd. Het is een feit. Circa 2500 km lang met mijnenvelden prikkeldraad artillerie o.a.

    Israel heeft het hekwerk want dat is het, en geen muur zoals foutief word vermeld bijna geheel op eigen grongebied stan en het is effectief!! Terreuraanslagen vinden bijna niet meer plaats daar waar het hekwerk staat.

    Dus voor Israel geld ; beschermen van eigen bevolking!!

    Marokko heeft zijn muur echter op gebied staan wat niet van hun is. Want is gepikt van de bevolking van West Sahara. En van Mauretanie.

  16. kano
    18 april 2009 om 02:46 uur.

    peter = de naam

    noem je dat betonnen racistische muur in Palestina een hek, het is tijd voor een bril ga even naar HANS ANDERS daar is het wat goedkoop of twee halen een betalen,

  17. kano
    18 april 2009 om 02:50 uur.

    In de israelische leger zitten ook veel joden van Marokkaanse afkomst, ze deden ook mee met de laaste afslachting van het palestijnse volk in Gazastrook, stelletje lafaards

  18. mhamed
    18 april 2009 om 11:10 uur.

    Terreuraanslagen!!!!!! zegt peter=de racist.

    dat doen de joden vanaf het moment dat zij het land hebben gestolen,dus wat lul jij nou geest.

  19. Henk el Makhloufi
    18 april 2009 om 11:25 uur.

    Israëlische Westoeverbarrière
    Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
    Ga naar: navigatie, zoeken

    De barrière tussen Hebron en Beër Sjeva. Deze foto is genomen vanuit Israël richting de Westelijke Jordaanoever.De Israëlische Westoeverbarrière of `Israëlische muur´ is een in 2003 door Israël geplande en deels gebouwde constructie van wegen, hekken, prikkeldraad, muren, greppels, torens en poorten van circa 620 km, langs de groene lijn, in de Westelijke Jordaanoever en in een klein gedeelte door Israël.

    De naam van de barrière is zelf onderwerp van discussie. Israël, internationale sympathisanten en andere voorstanders van de bouw van de barrière, gebruiken de naam afscheidingshek en veiligheidshek om de barrière aan te duiden. Palestijnen, internationale sympathisanten en andere tegenstanders van de bouw van de barrière, spreken van een “apartheidsmuur”. In de media wordt ook de term Israëlische muur of afscheidingsmuur gebruikt.

  20. reyes aith mazga
    18 april 2009 om 05:27 uur.

    Ik sta volledig achter moena, zij is heel realistisch…..wat ik helemaal niet snap dat imazighen die door arabieren uit hun eigen land marokko worden weg gejacht volledig achter de arabieren staan…..ik ben al lang op zoek naar antwoord maar kan die nog steeds niet vinden…….imazighen hebben helemaal geen rechten in marokko ze mogen hun taal niet op school leren…ze mogen hun kinderen geen amazigh naam geven…..ze mogen geen belangrijk banen in het land hebben….ze mogen niet investeren….alles wat ze mogen is een cafe hebben….of vertrekken naar buitenland…..en dat jullie nog de joden haten dit snap ik helemaal niet ik ben amazigh en ik sta achter israel en van israel moeten we leren….want het is hun gelukt wat ons al lang niet lukte…een eigen land waar we met alle vrijheid onze cultuur uitoefenen…..

    omathchum reyes

  21. reyes aith mazga
    18 april 2009 om 05:53 uur.

    EN NOG EEN DING…..MAROKKO IS HET LAND DER IMAZIGHEN, EN DE JODENDOM HOORT ABSULUUT HIER THUIS ZOGOED ALS DE ISLAM, EN WAT ER HIER NIET BIJ HOORT IS DE ARABISCHE CULTUUR DAT IS MIDDENOOSTEN……IK BEN DUIDELIJK DENK IK…..THENMIRT

  22. moena
    19 april 2009 om 12:35 uur.

    peter je blijft me steeds verbazen, je zegt isreal heeft een muur gebouwd op eigengrond gebied jullie beslissen wat jullie grond is en trekken de lijn wanneer jullie willen, lekker rechtvaardig is dat hé.Het is net of je zegt blanke in zuidafrika doen prikkeldraad rond om pietersburg of kaapstad want het is hun grond gebied terwijl we allemaal weten dat zuidafrika van afrikannen is (zwarten zoals jullie ze noemen).toch geloof jullie nog steeds dat jullie democratisch en rechtvaardig zijn.wanneer kijken mensen als jij een keer diep in jullie hersenen om die bedrading die de storing geeft te repareren voor deze ontkenning, hypocriet,hoogmoedig,eigenbelang,wat van een ander is afpakken en achter zeggen ik moet me beschermen tegen de terorrist dus (die ander die dan zijn bezit terug wil, krijgt de benaming de terorist, terwijl die ander alleen terug wil wat hem toebehoort, wat ben je zelf dan of ben ik gek.Ooit zei een collega tegen mij dat normaal mensen niet meer bestaan en dat geloof ik van harte.alleen mijn gezin is normaal gelukkig hahahah.

  23. Azidan
    19 april 2009 om 11:27 uur.

    Duidelijk gesproken Reyes,

  24. moena
    19 april 2009 om 09:51 uur.

    helaas ben ik niet met je eens aoma reyes ik sta niet achter isreal absuluut niet, wat ik jullie wil zeggen is bemoei jullie niet met zaken die jullie niet aangaat en ook niet met die aboujaja hoe die ook mag heten laat je niet gebruiken.

  25. Mo
    22 april 2009 om 05:45 uur.

    Waaaaaarrrrrrrrrrrr gaat dit over!!!!!!!!!!!!!

    Ik ben een trotse arabier die uit de chark komt met voor-voor-voor ouders die uit de rif kwamen!!!
    Mijn vrouw is ook afkomstig uit de rif en woont in tanger.

    Waar het om gaat is dat ik voor de islam strijd!!!!!!
    als de hierboven genoemde meiden (mouna etc)
    zo moet reageren dan weet ik niet of je eigenlijk wel een beetje iman in je hart hebt.

    kijk naar de feiten en niet naar meningen je bent moslim dan berber en niet andersom toch????

    Als mensen en niet alleen jij zo een instelling hebben dan is er een zwakte in de mens wat betreft de islam.

    Wat israel doet zal bestraft worden inchALLAH en kijk wat er met de islam gebeurd in deze wereld.

    Er word met ons gespeeld en gedold en onze grote bleekhaar vriend uit den-haag is aan het dansen

    begrijpen jullie mij aub niet verkeerd ik ben voor een land waar de berbers alle rechten noord en zuid moeten hebben en ik ben zwaar tegen alle domme regels die marokko maakt als het gaat om namen en taal en behoud van cultuur want als je kijkt is het berber volk de meest geweldige mensen die er zijn maar is de ISLAM de basis.

  26. Jan
    23 april 2009 om 02:09 uur.

    Waarom maken broers ruzie, God roept op elkaar lief te hebben. Abraham had 2 zonen Ismael van Hagar en Izak van Sara, dezelfde vader dus broers.
    Jood en Arabier zijn broers. Ieder die oproept tot haat is reeds veroordeeld en zal het koningkrijk van God niet beerven.Vrde kan er allen komen door liefde voor elkaar NOOIT door haat dat is juis wat God niet wil.Hij wil liefde voor elkaar. AGAPE liefde dat is onbaatzuchtige liefde, daarvoor kwam Jezus ,Hij leerde onds wat liefde is, volg Hem na. Niemand komt in de hemel tenzij je Jezus liefhebt. Zowel Jood, Moslim Als Christen.

  27. azin amazighia
    19 augustus 2009 om 05:15 uur.

    azul aymazighen narif ino…jan hagar was geen Arabische vrouw? hagar was een Egyptische …en hun spreken de oudste berber’s taal tafir3awnitt

  28. azin amazighia
    19 augustus 2009 om 05:27 uur.

    de stad Aswan in Egypte is genoemd naar een Havik …dat betekent een berber stad was want aswan is een berbers naam voor havik…. dus ismael is half jood en half berbers?

  29. azin amazighia
    19 augustus 2009 om 05:37 uur.

    Alle Joden Zijn Welcom in Mijn Land Marokko