MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Oranje hoofddoekjes op Koninginnedag

24 april 2009 | in Maatschappij | 25 Reacties

Moslima’s in Haarlem kunnen gepast gekleed naar Koninginnedag. Een groep studenten uit die stad deelt op 30 april meer dan vijfduizend oranje hoofddoekjes uit om de tolerantie in het Koninkrijk te verbeteren. Dat heeft de Stichting Oranje Samenleving donderdag bekendgemaakt volgens het Haarlems Dagblad.

Met de oranje doekjes kunnen moslima’s uitdrukken ,,dat ze moslim zijn èn bij Nederland horen’’, aldus initiatiefnemers Melissa Oosterbroek en Ben Rogmans. De twee studenten ergeren zich aan ,,de overdreven polarisatie en negatieve stemmingmakerij in de politiek en in de samenleving omtrent de draagsters van hoofddoekjes’’. De hoofddoekjes zijn gedeeltelijk gefinancierd met een prijs van de gemeente Haarlem die de twee enkele maanden geleden wonnen. Deze SAMS-prijs voor het beste idee voor een open en tolerante sfeer in Haarlem bedroeg 3000 euro. Overigens is het hoofddoekje ook als sjaaltje te dragen, benadrukken zij.

Er zijn 25 reacties

  1. Henk el Makhloufi
    24 april 2009 om 08:44 uur.

    Hoe kom je op het idee?
    Dus de kleur van je hoofddoek bepaald op deze dag je plaats in de samenleving?
    Onvoorstelbaar dat dit kan anno 2009!!!
    Waarin gaan deze 2 afstuderen?
    Stompzinnig gedrag in de samenleving?

  2. Brussel boy
    24 april 2009 om 09:56 uur.

    dit is echt typisch marokkanen uit nederland

    echt kei belachelijk jullie zijn echt geintegreerd kom zien hier in antwerpen of in brussel dan zul je zien wat intergratie is e nix zero n’est pas

    Vive le maroc et algerie

  3. peter = de naam
    24 april 2009 om 10:48 uur.

    ja henkiepenkie ouwe azijnpisser het is koninginnedag weet je nog Of je dan met een oranje pruik of hoofddoek op loopt what ever! Lol. Daarna natuurlijk weer af he hihi niet het hele jaar zo rondlopen whaahaaaa

    PS dus jij je helm ook af. whaaaaaahaaaaaa

  4. mhamed
    24 april 2009 om 11:08 uur.

    ik moet zeker ook tegen de wind fietsen en zondag naar de kerk gaan!!!!!

    een woord !gelul !

  5. naf
    24 april 2009 om 12:09 uur.

    @brusselboy

    Wat is daar verkeerd aan dan. Integreren betekend niet dat je nederlander bent geworden en je boerenkool met worst gaat eten. Je heb je aan te passen in Nederland. Maar jullie marokkanen uit belgie staan ver achter. In Nederland krijg je tenminste een goede baan. In belgie worden marokkanen nadrukkelijk bekeken als minderheid en krijgen ze niet alle mogelijkheden zoals wij in Nederland wel krijgen. ( Ik heb het over banen die je niet snel krijgt dan spreek ik over goede banen.) In Nederland zijn we veel verder dan in belgie. In Belgie mag je als cassiere niet met een hooftdoek werken, als advocaat niet met hooftdoek werken, als lerares niet werken met een hoofddoek wat heb je dan als islamiet/ marokkaan voor rechten in Belgie??

    Artikel 1 Grondwet biedt een belangrijke basis voor de bestrijding van discriminatie. In dit artikel staat namelijk het gelijkheidsbeginsel en het discriminatieverbod geformuleerd. Het artikel geeft aan dat gelijke gevallen gelijk behandeld dienen te worden (gelijkheidsbeginsel) en dat discriminatie op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook niet is toegestaan (discriminatieverbod).

    Waarom gaan jullie dan niet in strijd als je niet met een hooftdoek mag werken dat heeft toch met geloofsovertuiging te maken? waarom zijn jullie belgen dan zo dom en laten jullie je doen door niet te kunnen werken als lerares met hooftdoek? of advocaat met hooftdoek? of rechter met hoofddoek? Dit kan in nederland wel. We worden tenminste goed geaccepteerd. Enige waar jullie je niet druk over hoeven maken is dat jullie in de meerderheid allochtonen zijn en dat de partij van Philip de Winter niet aan de macht zal komen. Maar ondertussen vechten jullie niet voor jullie vrijheid van geloofsovertuiging!! En dat vind ik zwak van de Marokkaanse Belgen. Niemand van jullie praat hierover wat dat betreft is Nederland veel verder dan jullie. Ik zou nooit in Belgie kunnen leven ivm dit soort racisten en ja die heb je ook overal alleen moet men weten dat je wat te klagen heb als buitenlander. Bij jullie lopen de belgen alleen te klagen maar ik zie geen marokkanen in opstand komen binnen de politiek om het zo op te nemen voor de Ilsamieten. Ik zie wel duizenden vrouwen met een hooftdoek op straat en ik kom al heel mijn leven in Belgie heel mijn familie woont daar vandaar ik het verschil goed kent. Bij ons is een hooftdoek allang geen issue meer maar bij jullie praten ze nog steeds over een hooftdoek!! Dat is al oud. Jullie moeten leren jullie mond open te trekken en ervoor te zorgen dat die artikel 1 er is en daarmee uit. Jullie moeten artikel 1 altijd aankaarten maar jullie gaan zelfs niet in opstand. Hoe wil men een goede samenleving hebben/ creeeren als men niet geaccepteerd wordt met hooftdoek. Dat nummer 1 dan moet je verder praten over Marokkane in Nederland zijn geintegreerd ik zie ook niet wat daar verkeerd aan is. Je bent toch in een ander land je heb je dan ook aan te passen aan de rechten en plichten van dat land waar je wilt wonen. Dat staat overgins ook in de Koran dat je je moet aanpassen. Maar aanpassen betekend niet dat je morgen kurie met wordt moet gaan eten. Aanpassen wordt bedoeld met elkaar door 1 deur te kunnen gaan ongeacht je achtergrond en of geloof. Je moet met elkaar leven maar jullie belgen zijn precies bang van jullie Marokkanen en schuiven niet graag aan bij de Marokkanen. Nederlanders zijn een open volk en praten met je en zijn nieuwschierig naar de cultuur,eten etc. Dat kan ik niet van de belgen zeggen. Ik bedoel hiermee niet de marokkanen maar de echte belgen en de echte hollanders.

    Doe wat aan dat land en dat kunnen alleen jullie doen de buitenlanders de islamieten want ik zie dat belgie ver achterloopt betreft accepteren. Er staat wat tegenover integreren dat is accepteren zoals accepteren dat men met een hooftdoek een rechter kan zijn of advocaat of lerares of cassiere. Maar dit heb ik tot heden nog niet gezien in Belgie. Dit komt voornamelijk omdat jullie niet geaccepteerd worden door de meeste belgen maar ook in de politiek zie ik strijd van de islamitsche gemeenschap.

    thala nes Maghreb Shab SAIDIA)

  6. Henk el Makhloufi
    24 april 2009 om 05:23 uur.

    Brussel Boy,
    Dit komt niet van de Marokkaanse gemeenschap af maar van een stelletje @@@@@@@ die menen de integratie met een oranje hoofddoek te kunnen bespoedigen.

  7. derf
    24 april 2009 om 08:07 uur.

    ze willen dat je nog meer gaat intergeren, Zodat ze daarna weer kunnen beledigen in de media

    val eens keer andere bevolkingsgroepen lastig zoals chinezen

    inschhallah zullen we de koeffars nooit na gaan doen

    ik zou eerder een demonstratie gaan voeren op zo een dag
    voor de terug trekking van de koeffars uit de islamitische landen

  8. ???
    24 april 2009 om 10:35 uur.

    ik ga met een oranje boerka rondlopen -_-‘

  9. moena
    25 april 2009 om 12:56 uur.

    henk ik denk dat ze het goed bedoelen,het gaat om het gebaar en ik vind het ook leuk om mee te doen, die dag vind ik byzonder ik vind het juist leuk dat er een dag in een jaar dat puur Hollands
    wordt gevierd je puur identiteit. Ik ben voor het koninklijk huis dat moet blijven na die domme stap om puur gulden om te wiselen in een grensloze euro, tenslot zijn jullie voorouders gesneuveld in oorlogen bv(spanje,frankrijk) om dat puur Hollandse identiteit te behouden en dat is het koninklijk huis en de munt Gulden. de gulden wat er helaas niet meer is. als men hier zo lang woont dan kijk je ernaar uit naar zo een dag.Ik moet er niet aan denken dat marokko geen koninklijke huis heb, ik ben blij dat we konning hebben, stel je voor dat het er niet is, er hoeven alleen een paar gekke zoals die naf die zo racistisch,hatelijk en respectloos tegen over berbers en sommige berbers die antie arab zijn bv.en al die verschillende stammen die zonder (konning) gezag echt burger oorlog kunnen creeren door hun haat, dus lang leve de konninging en 3acha elmalik.

  10. Mostafa
    25 april 2009 om 05:26 uur.

    Oranje couscous op een hele grote schaal ook goed? oranje lange baard? oranje snor? oranje moskee? oranje chabbakia? oranje msamen? oranje hargma?
    Oranje berbers taal ook goed? oranje thee?
    Ik kies voor een oranje nummertje op die dag, 69.

  11. Henk el Makhloufi
    25 april 2009 om 10:57 uur.

    Nogmaals :
    Integratie = acceptatie en participatie en geen assimilatie.
    Maar in Nederland wil men dat de Marokkaanse en Turkse gemeenschap assimileren en hun identiteit opgeven.
    Men richt zich compleet alleen op deze 2 doelgroepen en kijkt niet naar andere mensen uit andere landen.
    Dit komt door de hetze die in de politiek al jaren wordt gevoerd tegen deze 2 groepen.
    Maar ze vergeten:
    Ze zijn hier en blijven hier,ze zijn een onlosmakelijk deel van Nederland geworden!
    Dat kan men maar beter eens gaan accepteren en met elkaar gaan samenleven,elkaar respecteren en accepteren!!!

  12. Henk el Makhloufi
    26 april 2009 om 01:41 uur.

    Moena,
    Ik heb er ook geen moeite mee en het zal me eerlijk gezegd een rotzorg zijn of ze met een oranje hoofddoek willen lopen.
    Voor mij mag er die hele dag gratis geneukt worden met een oranje condoom op de Wallen ( speciaal voor ?).
    Waar het mij omgaat is dat dit weer zo’n opgedrongen vorm is van:
    “kijk is hoe goed wij het bedoelen,maar ze willen niet”.

    Zet overal een kraam neer met gratis oranje hoofddoeken en weet ik veel wat,maar doe het spontaan zonder eerst de hele nieuwsmedia erbij te halen voor het showen van onze genereuze goedwillendheid,want die is gemaakt !!!!
    ALLEMAAL EEN FIJNE DAG die hebben wij hier in de wijk ook met alle landgenoten,maar wel spontaan gemaakt en niet oopgedrongen.
    PS, niet teveel Oranje bitter want dan ga je langs het plafond lopen

  13. achmed
    26 april 2009 om 06:11 uur.

    ze moeten al die hoofddoeken afschaffen. als je een hoofddoek draagt dan geef je die extremisten gewoon hun zien. zeg nou eens eerlijk, wat voor nut heeft nou zo’n theedoek op je hoofd. als je je wenkbrauwen geknipt zijn en lipstick draagt.

  14. mhamed
    27 april 2009 om 05:46 uur.

    achmed 3allatah wa3liek aschietaan!!!!!

    verdiep eerst in het geloof voordat je zomaar onwaarheiden komt vertelen.
    als jij een moslim bent betreur ik je gedrag en natuurlijk onwaarheiden.

    allah 3a3tiek kennis.

  15. achmed
    28 april 2009 om 10:09 uur.

    Mhamed
    het is mij nu duidelijk dat je een scheinheilige extrimist bent, als je je een moslim noemt , wat doe je dan in gods naam hier in dit land. deze land is opgebouwd met joodse wetten. en trouwens menssen die zo als jou denken die maken de wereld kapot. kijk maar naar afgaanistan en irak. de brandstapel van de hel staat op je te wachten . en als je een goeie moslim bent wens je zelf dan de dood . waarom , .. gewoon omdat een goeie moslim niet te vrezen heeft.

  16. mhamed
    29 april 2009 om 08:19 uur.

    ahmed toch!!!!

    zo dom en onwetend en toch jezelf ahmed noemen!!!!

    voortaan ben je voor mij KEES.

    assalaam alaykoem al ben je kees,

  17. abdessamad
    30 april 2009 om 04:57 uur.

    het is koningedag …. dag van royale familie van nederland…..
    ken je hun geschiedenis..?
    wat voor genocide ze hebben gepleegd en plegen nog steeds de dag van vandaag …?
    het is een teken van respect moest je dat doen ..?
    wel ik hun geschiedenis van de dag dat ze piraten waren tot de dag van vandaag dat ze in afghanistan zitten ….
    Ik heb geen respect voor hen dus geen oranje sjaaltje

  18. peter = de naam
    01 mei 2009 om 12:59 uur.

    @abdessamad Wat houd je tegen om op te zouten als je niks hebt met Nederland en de koninklijke familie? Mislukt isla-mietje. Opzouten mag je van mij. Niet om je mening maar om je onzinnige vuilspuiterij over een familie die meer voor t land betekend dan die maffe koning hassan de tweede v Marokko die het corrupte voorbeeld in alles was en het slechte voorbeeld gaf aan de overheid in marokko tot op de dag van vandaag.

    Ga maar protesteren tegen de wal in de westelijke sahara bv of tegen de armoe waardoor veel Marokkanen t land ontvluchten en verzuipen in hun gammele bootjes op zee

    Ga je geschiedenis kennen.

  19. Henk el Makhloufi
    01 mei 2009 om 09:09 uur.

    Koningingedag zal – NOOIT – meer worden wat het is geweest !!!!!
    En dat allemaal door een infantiele doorgedraaide idioot.
    Jammer dat hij dood is ,de rest van zijn leven weg rotten in een cel was beter geweest.
    Deze krankzinnige heeft het hart van onze democratie geraakt.

  20. peter = de naam
    01 mei 2009 om 02:24 uur.

    Aan de ene kant jammer dat ie dood is En aan de andere kant een geluk. Scheelt een hele procesgang publiciteit en geld.

  21. hassanhasson
    01 mei 2009 om 05:32 uur.

    Erg jammer! wederom een afschuwlijk rechtse rakker (gezien zijn kaspel) die het hart van democratie probeert te raken.

  22. achmed
    01 mei 2009 om 09:41 uur.

    triest

  23. moena
    01 mei 2009 om 11:07 uur.

    constant als ik het zag kreeg ik kippevel vooral toen ik konningin Beatrix op de buis zag,ik vond het verschrikelijk voor haar om zo iets mee te maken ik zag angst in haar ogen .zij verdiennen het niet om zo een schrik te krijgen ik vind het koninklijk der Nederland de beste wat er is,ik leef met hun mee. Eerlijk ik was blij dat het geen allochtoon was en op me werk had niemand het over iedereen wil het vergeten.

  24. Henk el Makhloufi
    02 mei 2009 om 09:52 uur.

    Het probleem van zijn dood is dat we nu constant met complottheorieën blijven ronddolen.
    Wat geschied is gewoon verschrikkelijk en onvoorstelbaar dat zoiets heeft kunnen gebeuren.
    Maar uit ervaring weet ik dat alles wat niet voor mogelijk wordt gehouden kan geschieden.
    Ik was ook opgelucht toen ik hoorde dat de dader gewoon een autochtoon was,want hoe zou het zich ontwikkeld hebben als de dader een ………..(vul zelf maar wat in) was geweest?

  25. hassanhasson
    03 mei 2009 om 09:34 uur.

    Henk el Makhloufi
    Qua complottheorieën is een kunst! en er zijn maar weinig dit het wel kunnen. Peter = de naam is ook zo één!
    Peter, laat ons wel lachen