MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Air Arabia Maroc opent nieuwe lijndiensten

02 mei 2009 | in Economie | 21 Reacties

De Marokkaanse tak van prijsvechter Air Arabia begint al op korte termijn een lijndienst tussen Casablanca en Charleroi. De luchthaven in het zuiden van België is een van de zes bestemmingen waarmee Air Arabia Maroc in mei aanvangt. Het eerste vliegtuig van de maatschappij landt zondag 10 mei op Belgische bodem. Air Arabia Maroc heeft aangekondigd de route vier keer per week uit te voeren.

Naast zondag wordt de lijndienst ook op maandag, woensdag en vrijdag gevlogen. Zo meldt Luchtvaartnieuws.nl. De Marokkaanse budgetmaatschappij heeft de beschikking over twee nieuwe Airbus A320’s. In totaal heeft het moederbedrijf uit Sjarjah tien van deze toestellen voor Air Arabia Maroc gereserveerd.

De eerste vlucht van de prijsvechter vertrekt woensdag 6 mei van Casablanca naar Londen Stansted. De andere vier bestemmingen waarmee Air Arabia Maroc van start gaat zijn Lyon, Marseille, Parijs en Milaan Bergamo.

Air Arabia is van plan om het routenetwerk vanuit Casablanca snel uit te breiden met steden in Europa en Noord-Afrika.

Op de route naar Charleroi concurreert Air Arabia Maroc met de Marokkaanse branchegenoot Jet4you, onderdeel van reisonderneming TUI.

Er zijn 21 reacties

  1. tarik
    02 mei 2009 om 11:58 uur.

    casablanka charleroi wie moeten ze overvliegen sprinkhanen of zo die sjeik van
    behrein had beter zn centen in alhoceima vliegveld kunnen stopen en die 10
    airbus in zetten want de meest klanten kom toch van norde

  2. abdesss
    02 mei 2009 om 02:50 uur.

    ik hoop dat het iest goedkoper wordt en gelukkig heeft royal air maroc niets met deze maatschappij te maken

  3. Le Parisien
    03 mei 2009 om 12:11 uur.

    @ Tarik,

    Dat Air Arabia Maroc Casablanca heeft gekozen als mainhub wil niet zeggen dat zij alleen de Marokkanen uit het Noorden als doelgroep zien, integendeel, Air Arabia Maroc wil door een lage prijs een groter groep bereiken (In Casablanca kun je veel dingen doen en Rabat is maar 60 km hiervandaan) etc.

    Ik had ook graag gezien dat zij naar Oujda vlogen waar ik vandaan kom, maar ik vind het geweldig om voor een laag tarief naar Casablanca te vliegen daar een aantal dagen te verblijven en vervolgens met de trein naar Oujda.

    By the way, Air Arabia Maroc zal op korte termijn ook voor goedkope binnenlandse vluchten zorgen. Dus ook hier wordt jij in ”bevredigt” .

  4. Petrovic
    03 mei 2009 om 06:01 uur.

    Meneer Tarik, niet alle west-Europese landen zitten vol met marokkanen uit het noorden. Als je goed leest vliegen ze uit Charleroi, in het zuiden van Belgie. Daar is het grootste deel van de marokkanen van arabische komaf. Dus volgende keer eerst het bericht goed bestuderen alvorens te reageren. Gegroet.

  5. ali
    03 mei 2009 om 08:00 uur.

    CASABLANCA?
    AL WEER CASA WAAROM NIET NADOR OF OUJDA OF ALHOCIEMA TANGER
    OF AGADIR . WAAROM ALTIJD CASA EN MARRAKECH?
    LATEN WE AIR BERBERIA / AIR MAGHRIBIA STARTEN!!!!! MISSCHIEN ZIJN ZE BANG DAT MENSSEN IN NOORD MAROKKO NIET MET DIE MAATSCHAPIJ WILLEN VLIEGEN . OF HET MAG WEER NIET VAN DIE MAFIA IN RABAT!!

  6. Berbere
    04 mei 2009 om 12:51 uur.

    Wij imazighen zijn aan t verdwenen, domme mensen zijn wij, waarom willen zij de taal en zo niet officieel maken, imazighen hebben gewoon schrik, tezz!

  7. kano
    04 mei 2009 om 09:04 uur.

    Arabia maroc is meer bestemt voor de toeristen die vaak naar Marokko reizen dan voor de marokkanen emigranten hiet in europa, de europeanen reizen vaak nnar het westen van Marokko zoals Fes, Tanger, Casablanca, Agadir en Marrkech en andere grote steden.

  8. Le Parisien
    06 mei 2009 om 08:04 uur.

    @ Kano,

    Godzijdank zijn er nog mensen zoals jij die eerst nadenken waarom daar een nieuw vliegmaatschappij wordt gestationeerd en niet in de ”Metropool” El Hoceima.
    Plus Kano, daarnaast gaat air Arabia Maroc vanuit dat de groeiende middenklasse in marokko en met name in Casablanca, Rabat, Mohammedia geen probleem vindt om voor een retourtje van Casa naar Milaan voor 100 te vliegen.

  9. naf
    06 mei 2009 om 09:44 uur.

    Al dat gezeik gaat helemaal nergens over. Jullie berberen voelen zich gewoon gediscrimineerd om niks. We zijn toch allemaal marokkanen met een marokkaanse nationaliteit volgens mij bestaat er geen berber nationaliteit en arabische nationaliteit. Dus wat zeiken jullie. Vervolgens moeten jullie zeiken in Marokko niet hier in Nederland. De koning van marokko loopt volop in het noorden van marokko te investeren in projecten en nog is het niet goed!! Kijk wat zijn vader heeft gedaan kan ik ook niet goed spreken maar wat heeft koning Mohamed ermee te maken hij probeert ook heel goed voor het noorden te zorgen en tegenwoordig is hij meer in het noorden dan in het zuiden. Weet je wat het met jullie marokkanen is, als je een vinger krijgt willen jullie een hele arm. Nooit tevreden maar als jullie je zo op gaan stellen stelletjes ondankbare honden dan begrijp ik waarom koning hasan jullie helemaal niet zag staan!! Vrijheid is een probleem marokkanen en vrijheid dat gaat niet en dan spreek ik over idd berberen die er niet mee overweg weten te gaan zoals dat gezeik nu over de berber namen. Pleur op joh met jullie onzin jullie vergeten dat jullie berberen zelfs door arabieren zijn bekeert toen ter tijd. Dus je houdt je aan je plichten als islamiet en aan de wetten en regels die Marokko handhaaft. Iedereen zeikt maar en het gaat helemaal nergens over. Er zijn meer als duizend namen beschikbaar en men is nog niet tevreden. De 1e generatie heeft er nooit over lopen ouwehoeren en dragen allemaal een ouderwedse islamitische arabische naam nu lopen jullie te lullen over jullie moderne niet erkende namen binnen de islam. Jullie moeten gewoon niet zeiken!! Ik krijg r een punthooft van! Wij arabieren en of berberen hebben niks te zeggen in Marokko dus ga nu niet doen alsof arabieren voor getrokken worden. Dat Marokko arabisch de hoofttaal is in Marokko is een feit wat blijft gezien Marokko leeft volgens de islamitsche beoogde rechtvaardigheid! Niemand heeft de berber cultuur en of indentiteit afgepakt doe wat je niet laten kan met je berber taal en cultuur het is een deel van jezelf en van wie je bent ga er vooral mee door maar kom niet met rare verhalen aan die niet door de beugel gaan binnen de islamitische normen en waarden. Zoals die rare gestoorde namen misschien wel een betekenis hebben maar niet erkend worden als islamitsche namen. Jullie weten net zo goed als wij dat de Koran in het arabisch geschreven is en niet in het berbers. Die namen staan vervolgens helemaal niet in de Koran en daarmee moet je het gewoon doen!

  10. naf
    06 mei 2009 om 09:44 uur.

    Al dat gezeik gaat helemaal nergens over. Jullie berberen voelen zich gewoon gediscrimineerd om niks. We zijn toch allemaal marokkanen met een marokkaanse nationaliteit volgens mij bestaat er geen berber nationaliteit en arabische nationaliteit. Dus wat zeiken jullie. Vervolgens moeten jullie zeiken in Marokko niet hier in Nederland. De koning van marokko loopt volop in het noorden van marokko te investeren in projecten en nog is het niet goed!! Kijk wat zijn vader heeft gedaan kan ik ook niet goed spreken maar wat heeft koning Mohamed ermee te maken hij probeert ook heel goed voor het noorden te zorgen en tegenwoordig is hij meer in het noorden dan in het zuiden. Weet je wat het met jullie marokkanen is, als je een vinger krijgt willen jullie een hele arm. Nooit tevreden maar als jullie je zo op gaan stellen stelletjes ondankbare honden dan begrijp ik waarom koning hasan jullie helemaal niet zag staan!! Vrijheid is een probleem marokkanen en vrijheid dat gaat niet en dan spreek ik over idd berberen die er niet mee overweg weten te gaan zoals dat gezeik nu over de berber namen. Pleur op joh met jullie onzin jullie vergeten dat jullie berberen zelfs door arabieren zijn bekeert toen ter tijd. Dus je houdt je aan je plichten als islamiet en aan de wetten en regels die Marokko handhaaft. Iedereen zeikt maar en het gaat helemaal nergens over. Er zijn meer als duizend namen beschikbaar en men is nog niet tevreden. De 1e generatie heeft er nooit over lopen ouwehoeren en dragen allemaal een ouderwedse islamitische arabische naam nu lopen jullie te lullen over jullie moderne niet erkende namen binnen de islam. Jullie moeten gewoon niet zeiken!! Ik krijg r een punthooft van! Wij arabieren en of berberen hebben niks te zeggen in Marokko dus ga nu niet doen alsof arabieren voor getrokken worden. Dat Marokko arabisch de hoofttaal is in Marokko is een feit wat blijft gezien Marokko leeft volgens de islamitsche beoogde rechtvaardigheid! Niemand heeft de berber cultuur en of indentiteit afgepakt doe wat je niet laten kan met je berber taal en cultuur het is een deel van jezelf en van wie je bent ga er vooral mee door maar kom niet met rare verhalen aan die niet door de beugel gaan binnen de islamitische normen en waarden. Zoals die rare gestoorde namen misschien wel een betekenis hebben maar niet erkend worden als islamitsche namen. Jullie weten net zo goed als wij dat de Koran in het arabisch geschreven is en niet in het berbers. Die namen staan vervolgens helemaal niet in de Koran en daarmee moet je het gewoon doen!

  11. naf
    06 mei 2009 om 09:59 uur.

    Overigens zijn er toch ook vliegtuigen die naar nador vliegen dus wat is dit nu weer voor gezeik bij elke nieuwe iets is het arabieren dit of arabieren dat. Dat wij nou altijd in de picture staan is een lesje voor jullie om jullie jezelf je omgeving en cultuur te verbeteren. Dan zo achterlijk blijven. Zo bekrompen leven te lijdden. Zoals in houcima bijvoorbeeld ik heb gezien hoe het er aan toe gaat daar niet normaal. Mensen leven over elkaar heen. Vrouwen hebben geen mening. Worden zwaar neegehaald door hun mannen en kinderen groeien met verkeerde beelden en ideeen op. Kijk maar naar de marokkanen in nederland waar zo een 70% vanuit houcima komen. Sorry geen leven is dat. Maar ondertussen door al dat streng beleid en geen mening te hebben als vrouw zijn al die wijven de hoeren gaaan uithangen op straat en uit wraak voor de ouders die het eigelijk goed bedoelen maar verkeerd uitleggen en broers die hun zussen bedreigen en constant slaan draaien die wijven 180 graden de andere kant op. Dan belanden ze met negers alsof daar wat uit te halen is. Wat een leven. Hoe zou dat komen!! Opvoeding is een kunst vrij zijn naar je ouders is een kunst wat zulke achtelijke mensen nog moeten ontdekken!!! Ik bedoel hiermee kijk eerst naar je eigen volk en kom pas praten over arabieren!!! Altijd dat gezeik over arbieren dit en dat ik begrijp best dat we het goed doen en dat jullie er een voorbeels van moeten nemen doe dit dan en hou jullie bekken toch dicht over arabieren..

    GERSETKOEM HELFA OE TEBGHIW TGATAW NAR!! LEWEH JEMEKOEM ILA TEWASLOENA BE3DA!!! METCHEBHOENACH HETTA FI KARNA!!

  12. Azidan
    06 mei 2009 om 09:43 uur.

    Jij Naf, jij bent gewoon ziek, hoe lang heeft het geduurd om al die lange tekst te typen?

    Wordt je betaald om die tekst te typen?

    Wallah, je bent ziek

  13. naf
    07 mei 2009 om 08:35 uur.

    @Azadan

    Je ma is ziek niet ik. Ik spreek over feiten en als jij er problemen mee heb moet jij weten genoeg muren om je heen sla je hooft tegen de muur zou ik zeggen zwaar gefrustreerde berber!! Jij ben ook een van hun dus ga nu niet tof doen. Ga een leven zoeken doe dat ga je ontwikkelen jullie zijn acherlijk altijd geweest en nog we leven in 2009 en jullie leven in de jaren 60.

  14. abdel
    07 mei 2009 om 09:01 uur.

    Naf,

    Laat jezelf nakijken, er klopt iets niet met je.

  15. bayo
    07 mei 2009 om 05:27 uur.

    Natuurlijk waarom niet nador ,oujda, elhoceima en tanger de meeste mensen komen uit deze steden en willen goedkoper vliegen naar toe , daar zit ook toeristplekjes b.v saidia ,tafogalt,alyoun,raselma,……….

  16. abdel
    08 mei 2009 om 12:11 uur.

    De huidige machthebbers hebben niet veel kaas gegeten van economie en de economische ontwikkeling van een land. Ze hebben sinds de onafhankelijkheid van Marokko niets gedaan om het leven van de arme Marokkaan te verbeteren. Wij zijn met 4000 dollar per hoofd van de bevolking op plek 153, waarbij vele West- Afrikaanse landen waar wij lacherig over doen boven ons staan.

    Het Noorden van Marokko levert het kleine beetje geld op dat Marokko heeft. Iedere econoom zal je kunnen vertellen dat om de economie van Marokko aan de praat te krijgen je zwaar zal moeten investeren in het Noorden, want het Noorden de poort van Europa.

  17. laatje
    08 mei 2009 om 11:33 uur.

    wat zijn de kosten in euro’s mensen?

  18. Redouan
    05 september 2009 om 05:50 uur.

    Mensen wees beleefd en teder naar elkaar ;berber of arabier we zijn allemaal mensen wella …?
    hebben berbers of arabieren horens ???
    en er is al genoeg oorlog op de wereld ,zo zie je maar dat wij Arabieren nooit verder zullen komen als we op elkaar moetten rekenen
    Dus broeders wees teder voor je broer

  19. azdis
    02 oktober 2009 om 10:09 uur.

    ik heet azdin ben jaar of 12 in NL en nu word ik opeens ongewenst verklaard
    dat is toch gek voor worden

  20. moena
    03 oktober 2009 om 03:33 uur.

    a naf lehmara voor de duizendste keer echt puur arabisch is er haast niet, het zijn de imazighieen die na zo veel eeuwen verarabiseerd zijn die het in marokko voor het zeggen hebben, door de eeuwen heen weten ze niet anders en noemen ze zich arabieren omdat ze na zo veel eeuwen alleen arabisch in hun omgeving horen praten en logies in marokko word in het arabisch gecomuniseerd en is ook de taal van éénheid en dat vormt marokko en maakt geen onderscheid,wat ik jammer vind is dat veel berbers die ver van steden wonnen geen arabisch spreken vandaar dat ze zich bedreigd voelen door eigen broeders die wel alleen arabisch spreken en met de tijd mee gaan.soissa amazigh vormt casa blanka door eeuwen heen weten deze mensen niet anders dat ze bidawieen zijn niet iedereen natuurlijk kijk naar film steren hoeveel van oorsprong soissa zijn dus heel veel. lechmisaat ,tiflet ,azrou enz dus amazigh chlouh volk vormen de rabat bv tiflet 20 minuten van rabat en uiteraard `het noorden rif amazigh vormt tanja, tituan wordt arabisch gesproken maar eeuwen geleden werd hier rifijns gesproken tituan werd bv titawien genoemd wat ogen betekent maar in deze gedeelte werd ook verandering in gebracht omdat er toen moslims zijn verdrijven uit spanje en bevestigden zich in deze gebied dus je hebt jbala en andalousieen nog.en trouwens is voor een berber zeer beledigend om jetchebeh f Ka de hoer de beraka may jebgieew zich niet eens met je vergeleken woorden laatstaan ik schrifj niet wat je schrijft ena me asla en mrabeja en uit onbeschofte woorden is het bij jouw ver te zoeken.

  21. moena
    04 oktober 2009 om 07:12 uur.

    en trouwens ka…. dberaka zo noem we bidawieaat als jij want jullie Ka…. is zo mcherk als een bevallen vrouw jullie hebben hechtingen nodig trut door dat jullie iedereen versleten, het maakt jullie niet uit of iemand getrouwd is of zeven kinderen heeft jullie doen alle soort standjes voor dirham en bezitten geen el ihsan en 3ibada niet allemaal natuurlijk. Bidawieja al is ze een oma haar geblondeerd en kilo make up op en denkt dat ze 20 is. en die hoerige jelabat die ze antrekken hebben haast niks eronder je kan het gelijk aan hun zien dat ze Ho… zijn overdag zien ze er niet uit en savonds under cover onder make up bijna letterlijk bloot hup naar elkabari nacht/se…clubs dit is het duister kant van je soort aub naf daarom zeg ik je moet ophouden over je berber dit berber dat en waarom zouden ze zich gediscrimineerd voelen je doet net of ze buitenlanders zijn het is hun land muts.