MAGHREBMAGAZINE

Marokko en Marokkaanse zaken



UITGELICHT

27-07-17 | Reageer | Lees verder »
Wil je net als Hussein en Joan werken in een hecht team en jouw talent inzetten voor onze maatschappij? Zoek je een afwisselende baan met unieke ervaringen? Maak er politiewerk van. Bekijk hun verhaal in de video. Word ook agent:

REDACTIONEEL

12-09-16 | Reageer | Lees verder »
Het Offerfeest, of feest van Ibrahiem of Schapenfeest, is het belangrijkste feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van de 12e maand van de islamitische kalender. De redactie van Maghreb.NL en MaghrebMagazine.NL wenst alle bezoekers een gezegend offerfeest. Eid mobarak!

Mohammed Enait wil eigen kantoor

03 mei 2009 | in Carriere | 23 Reacties

Mohammed Faizel Ali Enait, de Rotterdamse advocaat die in de rechtszaal niet opstaat voor rechters, is doende zijn eigen advocatenkantoor op te richten. Het opstarten van een eigen toko is enigzins uit nood geboren, omdat het kantoor waar hij stagiair was, Jairam Advocaten aan het Weena, vorige week failliet werd verklaard. Wel heeft Enait, omdat hij zijn opleiding tot advocaat nog niet helemaal heeft voltooid, een ‘patroon’ – een ervaren advocaat – nodig om hem te begeleiden. “Die patroon heb ik heel snel gevonden. Omdat het allemaal nog pril is, vertel ik zijn naam nog even niet maar het is een Nederlander die bij een Rotterdams kantoor zit.”

Deze ervaren advocaat zal als het Enait lukt om zijn eigen bedrijf te openen, fungeren als ‘buitenpatroon’, schrijft het Algemeen Dagblad. Een ruimte voor zijn kantoor heeft Enait nog niet gevonden. In de toekomst is het zijn ambitie om de zaak uit te breiden tot een ‘anti-establishment’-kantoor. “Want in Nederland zijn het Openbaar Ministerie, de rechtbank en advocaten een pot nat. Daar wil ik niet bijhoren, een advocaat hoort kritisch en onafhankelijk zijn.”

Voor het zover is moet eerst ook de Raad van Toezicht van de Rotterdamse Orde van Advocaten het goed vinden dat Enait voor zichzelf begint. Het is deze raad die eind vorig jaar een klacht indiende bij de Raad van Discipline in Den Haag, omdat Enait als orthodoxe moslim weigert op te staan voor rechters als zij de rechtszaal binnenkomen.

Maandag 4 mei doet de Raad van Discipline uitspraak. De Rotterdamse jurist zegt er naar uit te kijken. “Ik ben benieuwd wat het wordt. Het is een politiek proces, de temperatuur van de Nederlandse samenleving wordt genomen.” De straf voor Enait kan variëren van een waarschuwing tot het uit zijn beroep als advocaat zetten. Zo schrijft de krant.

Er zijn 23 reacties

  1. hassanhasson
    03 mei 2009 om 09:28 uur.

    Sorry, Mohammed Enait maar ik moet het wel even zeggen:
    Het is niet slim en getuigt van weinig ‘scherpte’ van gang van zaken. Jammer, want het is namelijk niet in je voordeel en ook niet van ons!
    Ik wens je veel succes.

  2. peter = de naam
    03 mei 2009 om 08:00 uur.

    Heb nog wel een kartonnen bananendoos voor ‘m. Hij houd toch niet v zitten dus heeft ie geen tafels en stoelen nodig, deze nitwit.

  3. achmed
    04 mei 2009 om 12:38 uur.

    met alle respect voor de naam Mohammed. maar deze meneer Enait. of tewel Enait raider leekt heel veel op een aap.

  4. mAGHREBIE
    05 mei 2009 om 10:29 uur.

    Waarom ga je dan niet naar een land waar je de rechtbank wel erkent? of zal de rechtbank aldaar symbool staan voor onrecht…..
    Doe normaal en word een goede advocaat door je inzet en niet door dit soort kinderachtige publiciteit…………….

  5. peter = de naam
    05 mei 2009 om 07:00 uur.

    Ik zag een foto van Enait in de krant en wat ziet die man er gefrustreerd, boosaardig en zielig deerniswekkend uit. Wat moet die man ongelukkig zijn in t volgens hem ongelovige en afvallige Nederland. Tja daar zou ik ook niet voor willen opstaan, laat staan buigen. Voor een vrij en democratisch Nederland. Dat gaat in tegen zijn “waarheid” Al het andere is leugen enbedrog en ongeloof in zijn ogen.

    Dat heer Enait nog wil verkeren in dit decadente verdorven land? Zelf wel willen wonen in een hollandse stal met alleen maar vuile medevarkens, is niet slim. Dan word je ook besmeurd met haram – modder.

    Ik raad Enait aan om zich te begeven naar Iran of Saoedie – Arabie, want daar kun je je met voornamelijk gelijkgestemden wentelen in de halal – modder.

    Goede enkele reis toe verwenst En keer niet meer terug, zou ik zeggen.

  6. mhamed
    06 mei 2009 om 11:24 uur.

    peter = de racist

    natuurlijk loop je weer te huilen als het om iemand gaat met islametische achtergrond.
    maar een ding moet je weten deze man heeft meer verstand dan de hele familie van jou.
    wen er maar aan want hij zal straks jou zionistische maatjes aanklagen.

    LET OP MIJN WOORD .

  7. riffia
    06 mei 2009 om 03:59 uur.

    Peter = de naam,

    Ben blij dat je zegt in zijn “waarheid”

    Ben ook moslim en ik vind dat je respect moet hebben voor het gerechtshof, rechters etc.

    Dit staat volkomen los van de Islam, anders word je toch geen advocaat in Nederland/Europa…

    Ik denk dat het gewoon een middel is om meer bekendheid te krijgen, vooral nu hij roept een eigen kantoor te willen beginnen.

    Sjonge jong wat maken mensen het zich toch moeilijk.

  8. peter = de naam
    06 mei 2009 om 11:37 uur.

    @mhamed el geitebal. “Let op mijn woord” je bedoeld je capslock die aanstaat. whahaaa. Mislukte voorspeller.

  9. naf
    07 mei 2009 om 09:33 uur.

    Ik begrijp niet waar hij het lef vandaan haalt en met het verhaal komt niet op te staan voor een rechter. Het is bull Shit en meer ook niet. In Marokko moet je ook opstaan voor de rechter dus als zoiets nu in je land van herkomst gebeurde zou ik het nog vatten maar zelfs dat niet. Ga naar Marokko naar een rechtbank en ga daar zitten en niet staan ze zorgen er wel voor dat je ineens gaat staan. Jou gezeik heeft helemaal niks met de islam te maken. Mensen moeten rekening houden met jou hoezo wie ben jij dan wel niet. Een burger als de regels zijn dat je moet staan moet je het gewoon vervolgens doen en niet oudehoeren over dingen die niet door de beugel gaan en tevens ook niet in je eigen land gebeuren. Mensen zoals jou maken ons islamieten alleen maar zwart. Als je zo graag je eigen wijze van leven wilt hanteren doe dat dan in je eigen land en zelfs daar zal het je niet lukken want die vrijheid heb je in je eigen land niet. Ga dan naar pakistan of Iran waar extremisten zoal jou leven. Kom je in een democratisch land jezelf laten zien en het moeilijk maken voor de islamieten alsof we hier al niet in de picture staan. Ik begrijp het gewoon niet. gewoon vragen naar aandacht is dat meer niet. Dat men daar een issue van maakt zeker jij als advocaat had beter moeten weten maar dat is mijn mening. We zijn idd gelijk als mensen maar je heb je te houden aan de regels en wetten die voor elke advocaat gelden zowel hier als in Marokko. En je moet vooral niet vergeten dat je in Marokko de rechtbank wordt uitgeschopt als je niet opstaat voor de rechter. Dat gebeurt ook in Marokko dus wat zeik je in Nederland. Jij komt hier in nederland met je sharia islamia dan moet je toch echt wel in saoudi arabie zijn of iran niet hier!!!

  10. Jamal
    07 mei 2009 om 11:23 uur.

    Deze man is erg idealistisch maar voert een verloren strijd, waar weinig animo voor is.

    Hij vertegenwoordigd de uitstervende groep die wel van de vrijheden van het westen profiteerd maar tegelijkertijd hun zwakheid verwijt aan het Westen. Doordat zij de kennis missen om te gaan met deze vrijheden, zien zij deze expliciet als slecht.

    Wij Riffijnen, Turken, Surinamers en autochtonen zijn Nederland, wij zijn trots dat wij in een land leven die ons beschermt, ons rechten geeft, ons mogelijkheden geeft ons geloof naar behoren in te vullen.

    De kleren die jij draagt en jouw onverzorgde uiterlijk zijn provocerend en totaal niet de de bedoeling van de Sunna die aan ons is overgeleverd ( mijn inziens)

    De profeet droeg een baard en een broek boven de enkels omdat destijds de arme mensen uit hun kleren groeide en gen geld hadden nieuwe te kopen. De profeet was solidair met arme en droeg daarom deze kleren.

    Nu dragen de arme mensen normale kleren en wanneer je een broek aandoet die boven de enkels komt en die lange onverzorgde baard zien alle mensen in dit land NIET als teken van solidariteit maar zet je je af tegen hen en laat je heel duidelijk zien dat jij anders bent ( beter ? ) bent dan hen. Is dit de bedoeling van ons geloof beste broeders en zuster?

    Moeten wij goede ambassadeurs zijn van de Islam of zijn wij beter dan andere?

    wa Salaam,

    Jamal uit Brabant

  11. Clint
    07 mei 2009 om 12:47 uur.

    omdat hij zijn opleiding tot advocaat nog niet helemaal heeft voltooid ?

    Deze opmerking in het artikel doet vermoeden dat hij bijna klaar is, dat is onjuist, hij is beedigd in augustus 2008 en fungeert als advocaat-stagaire gedurende drie jaar, derhalve tot augustus 2011. Dan is de opleiding pas voltooid. De periode vanaf het faillissement van de patroon tot aan het vinden van een nieuwe patroon telt niet mee.

  12. mhend
    09 mei 2009 om 11:20 uur.

    die vent die moet een keer gaan fietsen, hij weet dat hij de Nederlandse rechten heeft gestudeerd en hij weet dat hij in Nederland leeft en woont en hij weet dat hij hier aan de Nederlandse regels moet houden en wat doet hij weer!!!! onze ( moslims ) voor schut zetten.
    Als hij sharia wil in voeren dan moet hij dan vooral naar Pakistan gaan, daar komt hij tot zijn recht. En verder ons met rust laat want wij hebben genoeg schade geleden. ( althans de goed willende moslims in dit land)
    Hij kan zich beter concentreren op de problemen waar veel moslims in zich verkeren, (discriminatie, werkloosheid, onenigheid onder moslims in moskeeën en veel meer problemen…

  13. MARIA
    10 mei 2009 om 06:29 uur.

    Mijn advies voor Mohammed en voor allen die in hem geloven: goed naar het volgende stuk te luisteren

    http://www.eo.nl/programma/eyeopener/page/-home/esp

    GESPREK MET BEN KOK

  14. Laila
    10 mei 2009 om 09:26 uur.

    Die vent is gek, hij denkt zeker dat hij in de vorige eeuw leeft.
    Zou goed voor hem zijn als hij richting Iran, of pakistan moet gaan om daar verder aandacht te Zoeken en te vragen.
    Mazzel

  15. awale
    18 mei 2009 om 05:10 uur.

    PETER= DE RACIST
    LAILA = KID VAN 5 JAAR
    MHEND=KOM TEKORT AAN FEIT EN SPREEK UIT ZIJN KONT
    NAF = HEEFT ZIJN HERSENEN IN ZIJN /HAAR KONT
    wat ik allemaal zei ,zijn gwn de waarheid ik heb heel goed geluisterd hoe jullie allemaal raegeerd, doe je ogen dicht ontspan je vervolgens maak je hoofd leeg tenslotte luister aub van wat hij zei zonder naar hem te kijken. en pas mag je je meining uiten. de meest mensen praten alleen over zijn uiterlijk en niet inerlijk . je mag pas beoordelen als je met je ogen dicht hem heb geluisterd . bij NOVA probeert die mv hem zwart te maken,door te zeggen je moet dit ,je moet dat . en hij heeft meedere keer uitgelgd waarom. klaar . wat betreft mv verdonk . zij snapt hem niet vandaar dat er groot misverstand ontstond. hij probeert zich zelf te verdedigen omdat en zo zulke mensen die de andere zwart willen maken

  16. Jantjuh
    20 mei 2009 om 06:41 uur.

    @naf

    Wat heeft Marokko hiermee te maken als ik vragen mag? Marokko is geen Islamitisch land, maar een moslimland dus ga het verschil onderzoeken zou ik zeggen. In Marokko gebeuren zoveel dingen die niet overeen komen met Islam. Mohammed Enait is zover ik weet ook geen Marokkaan. En de mensen die hier met hen onnozele reacties komen, ga eerst naar jezelf kijken voordat je andere mensen bekritiseerd. En mensen die komen zeuren van ‘‘Hij denkt dat hij in de vorige eeuw leefde’’, de Islam geldt niet voor een beperkte tijd, maar voor altijd!

    PS: Ik doe geen uitspraak over de actie van Mohammed Enait, iedereen moet zich maar bezig houden met zijn eigen zaken. Iedereen heeft zijn eigen problemen dus houdt je voortaan beter met je eigen problemen in plaats van mensen bekritiseren terwijl je zelf misschien geen haar beter bent. Allah 3elem.

  17. Bouchaib
    10 juli 2009 om 05:20 uur.

    Ik vindt dat hij 100% gelijk heeft omdat :in een Hadith staat niemand mag opstaan voor iemand anders maakt niet uit rijk,arm,zwart,wit,politiek,of profeet want we zijn allemaal gelijk een dag de vrienden van de profeet Mohamed zatten in de moskee van Medina toen kwam de profeet Mohamed binnen en toen de mensen stonden op toen Mohamed stook zijn hand op en hij gaf een orde:zitten want de mensen in de moskee stonden voor hem en hij zij niemand mag voor mij opstaan.
    Bedankt voor iedereen die mee eens is.

  18. Aboe Hazm Al Magriby
    18 oktober 2009 om 03:54 uur.

    Ik vrees dat hier vele moenafiqien (hypocrieten) aanwezig zijn.
    Personen die zichzelf “moslim´´ noemen, maar het verchil niet kennen tussen de Alif en Ba.
    Personen die onze gewaardeerde broeder Mohammed Faizal Enait bekritiseren en aanvallen, omdat hij weigert vanuit geloofsovertuiging aan bepaalde zaken mee te doen, die tegen de islamitische stelregels in gaan.
    Weet dat het aanraken van een vreemde vrouw absoluut niet toegestaan is. Dat jullie dit wel plachten te doen, is een daad waarvoor jij je moet verandwoorden op de dag dat elke ziel zich zal moeten verantwoorden.
    Vele ´´moslims´´ zijn er niet van overtuigd dat de Sharia niet de beste wetgeving is en zijn tegen het invoeren van de Sharia. Wa A3udhu Billah.
    Dit is kufr (ongeloof) en plaatst je uit de islam.
    Verder wil ik een oproep doen aan de mensen, om de islam te gaan bestuderen en zich over te geven aan de wil van Almachtige zonder zich hier tegen te verzetten doormiddel van woorden en daden.

  19. Char
    14 december 2009 om 06:34 uur.

    Hij maakt het zichzelf moeilijk. Het is goed dat hij ergens in gelooft en dit zonder enige uitzondering wilt blijven vasthouden, maar als je goed naar hem luistert is hij tegenstrijdig. Hij zegt dat in onze grondwet de vrijheid van godsdienst staat, klopt. Ze hebben hem daarin ook in zijn waarde gelaten, terwijl hij beweerd van niet. De regering van Rotterdam zou hem dit hebben afgenomen op het moment dat zij hem voor de functie hadden aangenomen en hem beperkingen hadden opgelegd voor zijn manier van uitingen. Hier krijgt hij de keuze om te leven zoals hij wilt, maar aangezien we een grondwet hebben vol regels, zal hij de consequenties van zijn levensstijl moeten aanvaarden. Deze man is ongetwijfeld erg slim, daar twijfel ik niet aan. Maar dit ligt gewoon heel simpel. Stel een man soliciteerd voor dezelfde functie als hij deed, met een geloof waarin hij voordat hij iemand een hand geeft eerst zijn neus moet snuiten in de blote hand(ik zeg maar iets geks om het duidelijk te maken), dan zou hij ook niet worden aangenomen voor de functie, want zo stel je mensen hier in deze samenleving niet bepaald op hun gemak. Zelfde geldt voor het afwijzen van een hand, om wat voor redenen/geloof dan ook.

  20. Moezzzz
    15 december 2009 om 12:18 uur.

    Hij kan beter wel af en toe opstaan met ze vieze vette lichaam, zou die nog iets van lichaamsbeweging krijgen….en dan maar zeuren over het westen en de mcdonalds cultuur!!! Whahaha
    Hij heeft ook duidelijk de studie rechten gekozen om zijn mediageilheid te kunnen uiten…..en stond trouwens tijdens zijn beediging wel op voor de rechterlijke macht, tis blijkbaar maar net hoe het hem uitkomt!!! Maar dat zie ik vaker in die cultuur…

  21. hans
    16 december 2009 om 09:06 uur.

    Hij heeft totaal geen respect, en wil de Nederlandse normen blijkbaar op de schop gooien en afbreken. Wil jij zo’n Asocaatje hebben ik niet als hij al geen respect heeft voor een rechter heeft hij dat dan wel voor jouw.

    Zo’n gast verplicht oplaten staan en anders uit de rechtzaal zetten.

    Blijkbaar is men vergeten dat zij in Nederland wonen en dat zij onze normen en waarden waar Nederland trots op mag zijn zomaar kunnen negeren, en het liefst deze normen laten verdwijnen, en moeten wij hun normen maar accepteren.

  22. fatima
    04 januari 2010 om 03:38 uur.

    voor hans

    voor jou zijn normen en waarden, maar van ons zijn geloof overtuiging niet wij
    mogen, dus ons zijn de belangrijkste van het leven. daar voor leven wij om onze god
    DIENAAR te zijn, en kom jullie met normen en waarden. wat dank je mijn normen
    waarden,

  23. thomas
    29 januari 2010 om 12:57 uur.

    respect voor Mohammed Enait.
    Jullie moeten goed naar hem luisteren hij komt gewoon voor zijn recht op.
    Opstaan voor de rechter is een ongeschreven regel dat staat niet in de wet.
    Maar wat wel in de koran staat is dat we allemaal gelijk zijn niemand is hoger dan de ander ook al ben je een rechter en dat heeft niks met respect te maken respect moet je voor iedereen hebben.

    In de wet staat niet voor niks vrijheid van geloof en dat doet hij dan ook. De meeste van jullie praten wel heel makelijk maar hij heeft wel gelijk gekregen en hij bokt iedereen uit zoals pauw, verdonk. ( kijk maar na pauw die wist geen houding aan te nemen in de uitzending 11 dec)

    En we zijn allemaal nederlanders en we moeten elkaar gewoon met rust laten want niemand bepaald wat je moet doen.